Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af DanielB12 » 5. jan 2019, 09:49

HansH skrev:
5. jan 2019, 09:35
HHKP skrev:
5. jan 2019, 08:49
Start/stop ......... ( i min kunne jeg heldigvis helt fjerne det, som helt, har ikke end gang knappen tilbage )
Det kalder jeg en grundig S/S-DELETE !! Din bil er faktisk en slags S/S eunuk.. total kastration. :D

Men jeg er enig. I min bog er S/S også nonsens.
Jeg tror det var erlingvj der engang henviste til en svensk undersøgelse, hvor de havde fastslået at man sparede hvad der svarede til et snapseglas benzin i en bils levetid ... noget i den stil.
For mig er der et eller andet psykisk i det. Man føler man sparer penge hver gang motoren slukker. :roll:
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 452
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 73 times
Been thanked: 192 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af BrianB » 5. jan 2019, 09:50

Jeg kan faktisk som udgangspunkt godt lide ideen og tanken bag Start/Stop. Problemet er bare hvordan det fungerer i praksis.

Fx når man holder stille et i lyskryds, så slukker den motoren - måske sparer man lidt brændstof, og man kan samtidigt nyde stilheden. Ikke at en moderne benzinmotor larmer synderligt, men det behager mig alligevel og den del af systemet kan jeg godt lide.

Jeg kan også virkelig godt lide friløbsfunktionen. Den kunne jeg alligevel godt forestille mig sparer lidt over hele billedet, under de rette omstændigheder kan den holde motoren slukket i 20-30 sekunder i nedadgående terræn o.lign.

Der hvor kæden hopper af, er hvor hurtigt at systemet reagerer ved bykørsel - og hvordan det i perioder reagerer, når det i min optik ikke bør reagere. Fx hvis man kører stille op over en kantsten eller roligt rundt i en rundkørsel, så kan det gudhjælpemig finde på at slukke motoren der. Måske kun i et splitsekund. Det kan umuligt spare mig en øre, og det kan lyde voldsomt - især udefra.

Hvor svært kan det være at programmere funktionen til at det kun skal reagere når bilen holder helt stille - og helst gerne først når den har gjort det i et par sekunder.
These users thanked the author BrianB for the post:
DanielB12
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af DanielB12 » 5. jan 2019, 09:55

Vores stopper kun når bilen holder stiller og man træder bremsen hårdt ned. Det virker jo halv-farligt hvis den går ud bare fordi man lige slipper speederen
These users thanked the author DanielB12 for the post:
BrianDS
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af BrianDS » 5. jan 2019, 09:56

Jeg synes nu aldrig min stopper motoren før jeg holder helt stille?!

Jeg mener jeg kan styre Start/Stop med bremsen, hvis man holder let på bremsen stopper den ikke, men hvis man træder den i bund stopper den med det samme. Det fungerer med DSG, uden DSG stopper motoren kun i frigear uden kobling er trykket ned = aldrig.

Jeg er enig i at det kan være en irriterende feature specielt når man ikke tænker over det, men jeg tror godt man kan kontrollere det ved kørestil?

Jeg synes jeg har læst at du har sparet noget hver gang motoren har været stoppet i mindst 7 sekunder

2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 452
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 73 times
Been thanked: 192 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af BrianB » 5. jan 2019, 09:58

Jeg ved ikke om vores reagerer anderledes fordi den som nævnt er med friløbsfunktionen. (Det skulle vidst være unikt fra BlueMotion-motorer som er kommet indenfor det seneste års tid)

Men jeg kan nu mindes bla. at have læst om en herre der skrev herinde om en Octavia der bla. gjorde det samme. Jeg kan dog ikke huske om han var ved værkstedet for at få konkluderet om det var en fejl eller ej.
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af ph » 5. jan 2019, 09:59

BrianDS skrev:
4. jan 2019, 16:54
Alt i alt er der vist ikke noget de virkelig irriterer nogen, det er alt sammen småting, og helt ærligt er der mange ting nævnt her som jeg er voldsomt glad for, eller som jeg aldrig har tænkt over - mens andre ting undrer mig og jeg godt ville have lidt anderledes BilledeBillede
??...
Jeg blev så irriteret over acc at jeg solgte bilen igen og har svoret at jeg aldrig, som i ALDRIG!!! kommer til at eje en hvor det ikke kan slås fra og virke som en alm. fartpilot!

og at den tænder forlygterne når den låses op og venter en krig med at slukke dem igen når motoren er slukket skal helt sikkert også kunne slås HELT fra hvis jeg skal eje bilen

og jeg har stadig svært ved at se noget som helst positivt i elektrisk P-bremse

og start/stop som slukker motoren før bilen holder HELT stille .....vil gå så langt som til at sige at JEG selv vil bestemme hvornår den skal slukke motoren! Det fungerede FINT i min sidste Honda med manuel gear vil jeg ha at motoren slukker så sættes den i frigear og kobling slippes.
vil jeg derimod ikke ha at den slukker så undlader jeg bare at sætte den i frigear og slippe koblingen
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af BrianDS » 5. jan 2019, 10:22

ph skrev:
BrianDS skrev:
4. jan 2019, 16:54
Alt i alt er der vist ikke noget de virkelig irriterer nogen, det er alt sammen småting, og helt ærligt er der mange ting nævnt her som jeg er voldsomt glad for, eller som jeg aldrig har tænkt over - mens andre ting undrer mig og jeg godt ville have lidt anderledes BilledeBillede
??...
Jeg blev så irriteret over acc at jeg solgte bilen igen og har svoret at jeg aldrig, som i ALDRIG!!! kommer til at eje en hvor det ikke kan slås fra og virke som en alm. fartpilot!

og at den tænder forlygterne når den låses op og venter en krig med at slukke dem igen når motoren er slukket skal helt sikkert også kunne slås HELT fra hvis jeg skal eje bilen

og jeg har stadig svært ved at se noget som helst positivt i elektrisk P-bremse

og start/stop som slukker motoren før bilen holder HELT stille .....vil gå så langt som til at sige at JEG selv vil bestemme hvornår den skal slukke motoren! Det fungerede FINT i min sidste Honda med manuel gear vil jeg ha at motoren slukker så sættes den i frigear og kobling slippes.
vil jeg derimod ikke ha at den slukker så undlader jeg bare at sætte den i frigear og slippe koblingen
Det er jo meget nemt - du køber bare biler med manuelt gear så virker start/stop som du ønsker.
ACC kan man stadig fravælge, men du skal nok vænne dig til at det bliver standarden fremover, jeg forstår bare ikke irritationen (udover når sensoren er sat ud af spil)
Manuel eller elektronisk p-bremse, jeg ser ikke ulemperne ved den elektroniske som jeg dog kun har haft til hverdag i er par år Billede

Men det er godt der stadig er mange brugte biler du kan købe - og mange Audi har slet ikke fartpilot som standard
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af holberg19 » 5. jan 2019, 10:38

HansH skrev:
5. jan 2019, 09:35
Jeg tror det var erlingvj der engang henviste til en svensk undersøgelse, hvor de havde fastslået at man sparede hvad der svarede til et snapseglas benzin i en bils levetid ... noget i den stil.
En ting er hvad du sparer. En anden ting er hvad det gør ved omgivelserne og derved andre end dig selv.

10 biler i en kø ved et lyskryds med start/stop må alt andet lige bidrage med færre partikler til omgivelserne end 10 biler i tilsvarende kø, der står og tøffer i tomgang.
These users thanked the author holberg19 for the post (total 2):
BrianDSDanielB12

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af i-s » 5. jan 2019, 10:50

holberg19 skrev:
5. jan 2019, 10:38
HansH skrev:
5. jan 2019, 09:35
Jeg tror det var erlingvj der engang henviste til en svensk undersøgelse, hvor de havde fastslået at man sparede hvad der svarede til et snapseglas benzin i en bils levetid ... noget i den stil.
En ting er hvad du sparer. En anden ting er hvad det gør ved omgivelserne og derved andre end dig selv.

10 biler i en kø ved et lyskryds med start/stop må alt andet lige bidrage med færre partikler til omgivelserne end 10 biler i tilsvarende kø, der står og tøffer i tomgang.
Hvis i finder EE på Youtube, så forklarer han i detaljer hvad der spares.
Konklusion fra EE er, at SS i mindre end 8 sek kan ikke betale sig. Fordi på 8 sek sparer man 6ml brændstof og en gennemsnitsmotor bruger ca. 6ml på at starte.

Jeg har taget lidt tid på mine SS på en gennemsnitsarbejdsdag. Jeg holder i SS i ca. 3 min (180 sek) per dag.
Dvs. på et år (hvis jeg kun tæller arbejdsdage) giver SS en brændstofbesparelse på: 180 / 8 * 0.006 * 200 = 27 Liter brændstof.

Så lidt mere end et snapseglas .. Miljømæssigt må det være en stor gevinst, når man tænker på der er 1,2 mia biler på kloden - jeg har dog ingen idé om hvor mange har SS, men for sjov - så lad os sige det er 20% og gennemsnitlig besparelse er 15 liter (pessimistisk bud), så bliver det til 3,6 mia liter brændstof om året.
These users thanked the author i-s for the post (total 3):
BrianDSDanielB12Syndicate
/Søren.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af BrianDS » 5. jan 2019, 10:55

i-s skrev:
holberg19 skrev:
5. jan 2019, 10:38
HansH skrev:
5. jan 2019, 09:35
Jeg tror det var erlingvj der engang henviste til en svensk undersøgelse, hvor de havde fastslået at man sparede hvad der svarede til et snapseglas benzin i en bils levetid ... noget i den stil.
En ting er hvad du sparer. En anden ting er hvad det gør ved omgivelserne og derved andre end dig selv.

10 biler i en kø ved et lyskryds med start/stop må alt andet lige bidrage med færre partikler til omgivelserne end 10 biler i tilsvarende kø, der står og tøffer i tomgang.
Hvis i finder EE på Youtube, så forklarer han i detaljer hvad der spares.
Konklusion fra EE er, at SS i mindre end 8 sek kan ikke betale sig. Fordi på 8 sek sparer man 6ml brændstof og en gennemsnitsmotor bruger ca. 6ml på at starte.

Jeg har taget lidt tid på mine SS på en gennemsnitsarbejdsdag. Jeg holder i SS i ca. 3 min (180 sek) per dag.
Dvs. på et år (hvis jeg kun tæller arbejdsdage) giver SS en brændstofbesparelse på: 180 / 8 * 0.006 * 200 = 27 Liter brændstof.

Så lidt mere end et snapseglas .. Miljømæssigt må det være en stor gevinst, når man tænker på der er 1,2 mia biler på kloden - jeg har dog ingen idé om hvor mange har SS, men for sjov - så lad os sige det er 20% og gennemsnitlig besparelse er 15 liter (pessimistisk bud), så bliver det til 3,6 mia liter brændstof om året.
Enig - du skal dog lige huske at trække brændstoffet til start fra også så antallet af start stop har også noget at sige for har du 50 stop af 6 sekunder så sparer du vel ikke noget Billede

Men jeg forstår pointen og er ikke uenig med dig
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af i-s » 5. jan 2019, 11:00

BrianDS skrev:
5. jan 2019, 10:55
i-s skrev:
holberg19 skrev:
5. jan 2019, 10:38


En ting er hvad du sparer. En anden ting er hvad det gør ved omgivelserne og derved andre end dig selv.

10 biler i en kø ved et lyskryds med start/stop må alt andet lige bidrage med færre partikler til omgivelserne end 10 biler i tilsvarende kø, der står og tøffer i tomgang.
Hvis i finder EE på Youtube, så forklarer han i detaljer hvad der spares.
Konklusion fra EE er, at SS i mindre end 8 sek kan ikke betale sig. Fordi på 8 sek sparer man 6ml brændstof og en gennemsnitsmotor bruger ca. 6ml på at starte.

Jeg har taget lidt tid på mine SS på en gennemsnitsarbejdsdag. Jeg holder i SS i ca. 3 min (180 sek) per dag.
Dvs. på et år (hvis jeg kun tæller arbejdsdage) giver SS en brændstofbesparelse på: 180 / 8 * 0.006 * 200 = 27 Liter brændstof.

Så lidt mere end et snapseglas .. Miljømæssigt må det være en stor gevinst, når man tænker på der er 1,2 mia biler på kloden - jeg har dog ingen idé om hvor mange har SS, men for sjov - så lad os sige det er 20% og gennemsnitlig besparelse er 15 liter (pessimistisk bud), så bliver det til 3,6 mia liter brændstof om året.
Enig - du skal dog lige huske at trække brændstoffet til start fra også så antallet af start stop har også noget at sige for har du 50 stop af 6 sekunder så sparer du vel ikke noget Billede

Men jeg forstår pointen og er ikke uenig med dig
Ja, enig. Jeg har 4 - 5 stop per dag. Og de 5 * 6ml der går med at starte, går faktisk lige op med de 165 dage jeg ikke har talt med, hvor SS er ned på 40 sek/dag. Så besparelsen på 27 liter holder stadig vand.
These users thanked the author i-s for the post:
BrianDS
/Søren.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af SteffenR » 5. jan 2019, 11:03

At man sparer 27 liter om året på en bil, er jo grundlæggende ligegyldigt så længe 3. Verden flyver undt på knallerter uden partikelfilter, der sviner som en person bil fra 90’erne.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
JerrilD
Aktiv medlem
Indlæg: 2173
Tilmeldt: 24. mar 2009, 20:28
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Trekants Området
Has thanked: 21 times
Been thanked: 55 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af JerrilD » 5. jan 2019, 11:17

Vw Polo Mk2 Steilheck 1300 4Gear
Suzuki Jimny 1.5 Adventure

HHKP
Aktiv medlem
Indlæg: 2418
Tilmeldt: 25. okt 2014, 09:48
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8641 Sorring
Has thanked: 5 times
Been thanked: 125 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af HHKP » 5. jan 2019, 11:17

i-s skrev:
5. jan 2019, 11:00
BrianDS skrev:
5. jan 2019, 10:55
i-s skrev:
Hvis i finder EE på Youtube, så forklarer han i detaljer hvad der spares.
Konklusion fra EE er, at SS i mindre end 8 sek kan ikke betale sig. Fordi på 8 sek sparer man 6ml brændstof og en gennemsnitsmotor bruger ca. 6ml på at starte.

Jeg har taget lidt tid på mine SS på en gennemsnitsarbejdsdag. Jeg holder i SS i ca. 3 min (180 sek) per dag.
Dvs. på et år (hvis jeg kun tæller arbejdsdage) giver SS en brændstofbesparelse på: 180 / 8 * 0.006 * 200 = 27 Liter brændstof.

Så lidt mere end et snapseglas .. Miljømæssigt må det være en stor gevinst, når man tænker på der er 1,2 mia biler på kloden - jeg har dog ingen idé om hvor mange har SS, men for sjov - så lad os sige det er 20% og gennemsnitlig besparelse er 15 liter (pessimistisk bud), så bliver det til 3,6 mia liter brændstof om året.
Enig - du skal dog lige huske at trække brændstoffet til start fra også så antallet af start stop har også noget at sige for har du 50 stop af 6 sekunder så sparer du vel ikke noget Billede

Men jeg forstår pointen og er ikke uenig med dig
Ja, enig. Jeg har 4 - 5 stop per dag. Og de 5 * 6ml der går med at starte, går faktisk lige op med de 165 dage jeg ikke har talt med, hvor SS er ned på 40 sek/dag. Så besparelsen på 27 liter holder stadig vand.
gad vide hvor meget mere energi det kræver at fremstille alle de ting der er extra og/eller extra kraftige for at SS kan holde........... men det er nok lige som alt andet miljø, man kan ikke finde eller få oplyst de reelle tal, desværre.
Rigtige mænd har egen Lift og er ikke bange for at bruge den
VW Touran 2016 2.0 Tdi 190HK 7 personers DSG med alt udstyr....
VW Touran 1.9 2008 som extra bil
Jeep Grand Cherokee 1998 som trækker af maskin og tiptraler ( 35-50L / 100km !!!!! )
Landrover til sjov efter kl 23....
VCDS mm

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af Ztrejfer » 5. jan 2019, 11:32

SteffenR skrev:
5. jan 2019, 11:03
At man sparer 27 liter om året på en bil, er jo grundlæggende ligegyldigt så længe 3. Verden flyver undt på knallerter uden partikelfilter, der sviner som en person bil fra 90’erne.
Det er jo en fuldstændig tåbelig argumentation. Det ser man nemt ved at erstatte benzin med liv i teksten:

“At man lader være med at slå et enkelt andet menneske ihjel, er jo grundlæggende ligegyldigt, når man tænker på, at nazisterne myrdede over seks millioner mennesker i deres koncentrationslejre.”

Man kan derfor ikke kaste sit personlige ansvar bort. Så bliver der intet tilbage. Selvom dette ansvar kan synes uendeligt lille, så er det dér, at skabelsen af verdenen, civilisationen, kulturen og dermed et ordentlig liv starter.

Kan eller vil man ikke påtage sig ansvar for sine egne handlinger, så kan man ikke tituleres Menneske. Så enkelt er det - og det er her, vores prøve står: det personlige ansvar.

Og det er klart, at kan man her ikke engang håndtere de bitte små dagligdags ting i ens eget lille personlige liv, så må man da håbe, at man (heller) ikke får ansvar for større ting som fx erhvervsleder eller politiker.

Alting strander eller fuldbyrdes derfor altid via det enkelte menneskes karakter - hvorfor udviklingen af denne er uomgængelig.

Så der er intet nyt under solen - kun det sædvanlige Livets Vidunder :D
These users thanked the author Ztrejfer for the post (total 3):
BrianDSDanielB12jansom
Audi A3

Brugeravatar
holberg19
Nyt medlem
Indlæg: 386
Tilmeldt: 8. aug 2008, 17:11
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 86 times
Been thanked: 35 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af holberg19 » 5. jan 2019, 11:46

Ztrejfer skrev:
5. jan 2019, 11:32
SteffenR skrev:
5. jan 2019, 11:03
At man sparer 27 liter om året på en bil, er jo grundlæggende ligegyldigt så længe 3. Verden flyver undt på knallerter uden partikelfilter, der sviner som en person bil fra 90’erne.
Det er jo en fuldstændig tåbelig argumentation.
Jeg bruger masser af round up, for det gør alle andre jo og så kan det være ligemeget om jeg gør det eller ej. Det MÅ da være logik for perlehøns! :lol:
These users thanked the author holberg19 for the post:
Syndicate

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af SteffenR » 5. jan 2019, 11:53

Du kan være lige så filosofisk du vil omkring, at en gennemsnitlig bilist sparre 1/2 tank benzin om året, det forslår stadig som en skrædder i helvede så længe man sælge/producere og tillader brug af benzin knallerter, der forurener 10-30x en euro 3 bil.

Der er research der viser, de faktisk er en af de primære kilder til luftforureningen i byerne også i Europa, hvor der ikke er så mange af dem.

Så hvis man vil sætte ind imod luftforurening i byerne, er biler i tomgang ikke det bedste sted at starte.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af Ztrejfer » 5. jan 2019, 11:57

Det havde klædt det meget aktive medlem, hvis vedkommende faktisk havde forstået pointen. Måske senere.....al sand erkendelse er jo også personlig, man kan ikke lære nogen noget, man kan kun lære sig selv noget.

Igen: det personlige ansvar.....at påtage sig ansvar.

Og der er det faktisk allerbedst at starte i det allermindste, måske endda i noget ganske ubetydeligt - for ligesom at vænne sig til følelsen af fuldstændig ansvarspåtagelse.
Senest rettet af Ztrejfer 5. jan 2019, 12:04, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Ztrejfer for the post (total 3):
DanielB12BrianDSjansom
Audi A3

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af SteffenR » 5. jan 2019, 12:03

Jeg kører primært elbil og spiser sjældent rødt kød, så jeps ansvar 100% fralagt.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af Ztrejfer » 5. jan 2019, 12:05

SteffenR skrev:
5. jan 2019, 12:03
Jeg kører primært elbil og spiser sjældent rødt kød, så jeps ansvar 100% fralagt.
Glæder mig at høre, at jeg alligevel har taget fejl ;)
Audi A3

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af DanielB12 » 5. jan 2019, 12:33

SteffenR skrev:
5. jan 2019, 12:03
Jeg kører primært elbil og spiser sjældent rødt kød, så jeps ansvar 100% fralagt.
Bare fordi man skamsteger sine bøffer, gør ikke en til en frelser :lol: :mrgreen:
These users thanked the author DanielB12 for the post:
i-s
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Syndicate
Aktiv medlem
Indlæg: 1588
Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7100 Vejle
Has thanked: 369 times
Been thanked: 170 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af Syndicate » 5. jan 2019, 12:40

holberg19 skrev:
5. jan 2019, 11:46

Jeg bruger masser af round up, for det gør alle andre jo og så kan det være ligemeget om jeg gør det eller ej. Det MÅ da være logik for perlehøns! :lol:
Nemlig.
Når de hugger et skib op på stranden i Indien, så spilder de sikkert 1000 liter olie i havet.
Når jeg skifter olie på bilen, hælder jeg det bare i havet. Det gør de jo i Indien.

Jeg så en som der smed skrald ud af vinduet, så hvis de gør det, gør jeg det også.

Ironi kan forkomme.

Hvis alle skider på alting, fordi man altid kan finde nogen der er værre, så dør klode og naturen sku hurtigt ;)
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af SteffenR » 5. jan 2019, 12:45

Ztrejfer skrev:
5. jan 2019, 12:05

Glæder mig at høre, at jeg alligevel har taget fejl ;)
Den gennemsnitlige alder på den danske bilpark er 8.9år, så langt størstedelen af danske biler, har slet ikke start stop og så længe folk taler om at laver s/s delete og egr delete, så kan det sgu være lige meget, hvis folk alligevel slår det fra.

Personligt irritere det mig, at bla BMW slår motoren for hurtigt til, hvis man feks slipper bremsen imens man holder for rødt.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1842
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 58 times
Been thanked: 207 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af Jannik » 5. jan 2019, 12:46

Ztrejfer skrev:
5. jan 2019, 11:57
Måske senere.....al sand erkendelse er jo også personlig, man kan ikke lære nogen noget, man kan kun lære sig selv noget.
Sjov drejning tråden har taget :)
Jeg synes sætningen ovenfor er noget selvmodsigende, specielt i form af den argumentationsform du fører i dine indlæg her i tråden. Intet ondt ment, men blot en lille observation ;)

Jeg er heller ikke den store fan af start/stop systemer. Jeg er bestemt fortaler for tiltag, der reducerer vores indvirkning på miljøet, men er erhervsmæssigt skadet og mener ikke det teknisk er en særlig god/effektiv løsning.
Dette kommer fra én, der kører i en bil, der på den mest hysteriske facon, ved enhver lejlighed standser benzinmotoren, ja selv ved 130km/t på motorvejen, for at spare en dråbe benzin. På en strækning på 3km kan den finde på at starte/stoppe benzinmotoren 50 gange, hvis den forankørende kører ujævnt.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af Ztrejfer » 5. jan 2019, 13:02

Jannik skrev:
5. jan 2019, 12:46
Ztrejfer skrev:
5. jan 2019, 11:57
Måske senere.....al sand erkendelse er jo også personlig, man kan ikke lære nogen noget, man kan kun lære sig selv noget.
Sjov drejning tråden har taget :)
Jeg synes sætningen ovenfor er noget selvmodsigende, specielt i form af den argumentationsform du fører i dine indlæg her i tråden. Intet ondt ment, men blot en lille observation ;)
Stillet over for dette indlysende argument: jeg fuldstændig enig - hvordan kan man være andet? ;)

Men - hvem siger, at jeg forsøger at lære nogen noget? Måske er mine indlæg her også blot råb i ørkenen, observationer, erkendelser, som jeg under samtalen fremlægger ;) For selvom det er sandt, at al erkendelse er personlig, og man kun kan lære sig selv noget, ikke andre direkte - så forhindrer dette vel ikke al samtale, al fremlæggelse af personlige erkendelser. Der kan jo netop være en enkelt person helt ude i periferien (de står altid helt ude i periferien, stille), som faktisk er igang med at lære sig selv noget, og som derfor faktisk er i stand til at bruge det oplevede til noget fornuftigt.

Efter gennem mit liv at have undervist over 10.000 mennesker må jeg blot sige, at man dybest set kan ikke lære nogen noget. Kun gennem sig sit eget arbejde med at lære kan man lære - evt. af andre ;)

Her taler vi om voksne, med børn er det helt omvendt. Indtil tandskiftet kan vi som børn ikke andet end at lære af andre, primært vores forældre. Hvilket så igen fordrer eksemplarisk og forhåbentlig kærlig opførsel af og karakter hos forældrene - for man kan ikke narre børn. Fordi vi som børn kun kan lære gennem efterligning af både krop, følelser og tankekultur hos de voksne, så er vi er helt åbne og ser alt. :D ;) :lol:

Igen - omvendt med mange "voksne": de tror gerne, at de kan narre alle.

Livet er mærkeligt...og nu skal jeg nok holde inde :lol:
Audi A3

QT1410
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af QT1410 » 5. jan 2019, 13:52

Måske er elektrisk håndbremse noget hø, men auto hold vil jeg bare ikke undvære ved bykørsel.

Jeg kører jo taxa, og det er bare et helvede at køre i en bil uden auto-hold, men det kan jo laves via ABS'en i stedet for en elektrisk håndbremse.

Ellers: At man ikke kan tænde spejlvarmen manuelt i en Mercedes
At automatgearet i en B-klasse ikke går tilbage i manuel ved kick-down
Mercedes alt-på-en-ratstilk
Alarmer, der kommer igen efter at man har klikket dem væk. "Ja, jeg har set at (noget af) højre baglygte ikke lyser"
Små spejle på nye biler - elsker flyveørerne på min 2011 Octavia
Entry-level forlygter, der kun lyser lige frem, fordi folk skal straffes for ikke at have tilkøbt drejelys og/eller LED low eller high.
Speedometre, der med vilje viser for meget.
ACT som ikke kan være almindelig fartpilot, når de slår fra pga. sne.

Jeg kunne godt tænke mig at kunne styre hastigheden ved bykørsel kun med speederen, som i en Toyota hybrid i stilling "B". Sport mode gør det til dels, men ikke nok. Jeg vil helst slippe for at flytte foden til bremsen med mindre der skal bremses hårdt. Neutral gas vil så kræve en hvis speedernedtrykning, jo mindre man trykker, des mere bremses der.

Brugeravatar
pdj
Nyt medlem
Indlæg: 148
Tilmeldt: 8. mar 2014, 00:40
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af pdj » 5. jan 2019, 14:31

QT1410 skrev:
5. jan 2019, 13:52
At automatgearet i en B-klasse ikke går tilbage i manuel ved kick-down
Hvad mener du?
QT1410 skrev:
5. jan 2019, 13:52
Jeg kunne godt tænke mig at kunne styre hastigheden ved bykørsel kun med speederen, som i en Toyota hybrid i stilling "B". Sport mode gør det til dels, men ikke nok. Jeg vil helst slippe for at flytte foden til bremsen med mindre der skal bremses hårdt. Neutral gas vil så kræve en hvis speedernedtrykning, jo mindre man trykker, des mere bremses der.
Det giver vel ikke meget mening, medmindre man har regenerative bremser?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6026
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6457 times
Been thanked: 1639 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af BrianDS » 5. jan 2019, 14:59

QT1410 skrev: ACT som ikke kan være almindelig fartpilot, når de slår fra pga. sne.
Du mener nok ACC - den del med fartpilot og sne er jeg enig i.

ACT er Active Cylinder Technology - så den kan frakoble fx to cylindre på en 1.5 TSI
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 793
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 154 times
Been thanked: 120 times

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af jencka » 5. jan 2019, 15:06

Det der irriterer mig mest ved min bil er at bagklappen er låst automatisk, når moteren er tændt/hhv slukket med nøglen i.
Så når jeg f.eks. henter min kone, og hun vil ligge noget i bagagerummet må jeg bruge tricket med at åbne og lukke førerdøren, for at hun kan komme til at åbne klappen.

(Min udfordring og løsningen er beskrevet her http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.php?f=72&t=142670)
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4441 times
Been thanked: 1958 times
Kontakt:

Re: Ny bil, hvilken funktion/design detaljer irritere dig mest tråden

Indlæg af DanielB12 » 5. jan 2019, 18:35

Apropos sprinklervæske og alarmer - her på vejen hjem fra Amager lå temperaturen mellem 4.0 og 5.0 grad. Så cirka hvert 5-10 minut kom der en advarsel op om, at lav temperatur. I mellem dem kom lav sprinklervæske også op et par gange :roll: :lol: det er altså skørt der ikke er sat et stykke kode ind, så man ikke får den samme alarm inden for feks 120 min eller sådan noget.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"