Login til komfortelektronik Golf 2008

Besvar
nietsmmaR
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 6. jun 2011, 20:42
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tårs, nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Login til komfortelektronik Golf 2008

Indlæg af nietsmmaR » 18. dec 2019, 13:44

Hej kloge hoveder

Jeg har en Golf V variant TDI fra 2008 som jeg gerne vil deaktivere pæreovervågningen for positionslyset på. Jeg har læst mig til at dette gøres i sikker adgang i 46-komfortelektronik. Når jeg prøver at gå ind i sikker adgang (eller kodning II) så spørger den om en adgangskode til boksen. Den har jeg ikke kunnet finde på nettet nogen steder. Der står i VCDS at jeg skal kigge i instruktionsbogen, men der kan jeg heller ikke se noget. Nogen der kender denne kode? Boksen har nummer 1K0 959 433 BT

Mvh Jesper
Club GOLF Danmark medlem

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Login til komfortelektronik Golf 2008

Indlæg af HansH » 18. dec 2019, 14:37

Alt omkring lysopsætning foregår i [09] - centralelektronik. Herunder også lampe-diagnose, som du efterspørger.
[46] komfortelektronik er alt muligt omkring centrallås osv.

"You're digging in the wrong place" ... som Indiana Jones ville sige :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

nietsmmaR
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 6. jun 2011, 20:42
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tårs, nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Login til komfortelektronik Golf 2008

Indlæg af nietsmmaR » 18. dec 2019, 15:00

HansH skrev:
18. dec 2019, 14:37
Alt omkring lysopsætning foregår i [09] - centralelektronik. Herunder også lampe-diagnose, som du efterspørger.
[46] komfortelektronik er alt muligt omkring centrallås osv.

"You're digging in the wrong place" ... som Indiana Jones ville sige :)

Har læst et forumemne her på siden som ganske vist omhandlede en Audi A4 fra 2010, men de skulle ind i 46-komfortelektronik.
Jeg har fundet et bit i 09-centralelektronik som hedder kold diagnose positionslys for deaktiver (sådan cirka) men selvom jeg checker den af, så får jeg stadig pærefejl og positionslysene slukker :(
Club GOLF Danmark medlem

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Login til komfortelektronik Golf 2008

Indlæg af HansH » 18. dec 2019, 15:05

Din 2008 Golf V er sammenlignelig med min 2010 Passat B6, hvor jeg bl.a. har disse bytes under [09]:

09-18.jpg
09-18.jpg (69.54 KiB) Vist 549 gange
09-19.jpg
09-19.jpg (69.83 KiB) Vist 549 gange
Byte 19/bit 1+2 lyder jo interessante ... er det dem du har prøvet ? (det er ikke sikkert de lige præcis ligger på samme plads på din).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

nietsmmaR
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 6. jun 2011, 20:42
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tårs, nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Login til komfortelektronik Golf 2008

Indlæg af nietsmmaR » 18. dec 2019, 22:58

HansH skrev:
18. dec 2019, 15:05
Din 2008 Golf V er sammenlignelig med min 2010 Passat B6, hvor jeg bl.a. har disse bytes under [09]:


09-18.jpg
09-19.jpg

Byte 19/bit 1+2 lyder jo interessante ... er det dem du har prøvet ? (det er ikke sikkert de lige præcis ligger på samme plads på din).
Det er den du har på byte 19 bit 1 som jeg har prøvet at deaktivere. Uden held desværre. Min styreboks er kun 24-byte, men ellers ser det ret ens ud :)
Club GOLF Danmark medlem

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Login til komfortelektronik Golf 2008

Indlæg af i-s » 19. dec 2019, 11:18

nietsmmaR skrev:
18. dec 2019, 22:58
HansH skrev:
18. dec 2019, 15:05
Din 2008 Golf V er sammenlignelig med min 2010 Passat B6, hvor jeg bl.a. har disse bytes under [09]:


09-18.jpg
09-19.jpg

Byte 19/bit 1+2 lyder jo interessante ... er det dem du har prøvet ? (det er ikke sikkert de lige præcis ligger på samme plads på din).
Det er den du har på byte 19 bit 1 som jeg har prøvet at deaktivere. Uden held desværre. Min styreboks er kun 24-byte, men ellers ser det ret ens ud :)
Det er fordi du kun slukker kold diagnosen. Varm diagnosen kan du ikke slukke.
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Login til komfortelektronik Golf 2008

Indlæg af HansH » 19. dec 2019, 11:22

i-s skrev:
19. dec 2019, 11:18
Det er fordi du kun slukker kold diagnosen. Varm diagnosen kan du ikke slukke.
Søren, prøv lige at forklare hvad hh.vis kold og varm diagnose betyder ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Login til komfortelektronik Golf 2008

Indlæg af i-s » 19. dec 2019, 20:25

HansH skrev:
19. dec 2019, 11:22
i-s skrev:
19. dec 2019, 11:18
Det er fordi du kun slukker kold diagnosen. Varm diagnosen kan du ikke slukke.
Søren, prøv lige at forklare hvad hh.vis kold og varm diagnose betyder ?
BCM'en laver kold diagnose når tændingen sættes på. Det hedder kold, fordi pærene er kolde i den situation - altså slukkede. BCM'en sender 3 korte impulser ud og checker om der er belastning. Hvis den ikke finder belastning, så tændes den gule pære kontrol lampe i instrumentet.

Varm diagnose er når en pære lyser, så måler BCM'en om der trækkes den rigtige strøm. Hvis ikke tændes den gule pære kontrol lampe i instrumentet.

Så hvis man f.eks slår kold diagnose fra på nærlyset og man har en defekt pære i, så får man ingen fejlmeddelelse når man sætter tænding på, men den kommer så når man tænder nærlyset.

Kold diagnose slår man typisk fra, hvis man sætter LED på istedet for, da LED er så hurtig at man ser de 3 impulser. Men det ændrer ikke ved, at hvis den korrekte belastning ikke er til stede når pæren/LED'en er ON, så får man stadigvæk fejl.

Det løses så ved enten at sætte belastningsmodstande på, eller ændre værdien for belastning i BCM'en - det kan ændres per. output i BCM'en. Ihvertfald i en PQ35 BCM og fremad.
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
nietsmmaRWaxity
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13261
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3214 times
Been thanked: 4546 times

Re: Login til komfortelektronik Golf 2008

Indlæg af HansH » 19. dec 2019, 21:37

i-s skrev:
19. dec 2019, 20:25
HansH skrev:
19. dec 2019, 11:22
i-s skrev:
19. dec 2019, 11:18
Det er fordi du kun slukker kold diagnosen. Varm diagnosen kan du ikke slukke.
Søren, prøv lige at forklare hvad hh.vis kold og varm diagnose betyder ?
BCM'en laver kold diagnose når tændingen sættes på. Det hedder kold, fordi pærene er kolde i den situation - altså slukkede. BCM'en sender 3 korte impulser ud og checker om der er belastning. Hvis den ikke finder belastning, så tændes den gule pære kontrol lampe i instrumentet.

Varm diagnose er når en pære lyser, så måler BCM'en om der trækkes den rigtige strøm. Hvis ikke tændes den gule pære kontrol lampe i instrumentet.

Så hvis man f.eks slår kold diagnose fra på nærlyset og man har en defekt pære i, så får man ingen fejlmeddelelse når man sætter tænding på, men den kommer så når man tænder nærlyset.

Kold diagnose slår man typisk fra, hvis man sætter LED på istedet for, da LED er så hurtig at man ser de 3 impulser. Men det ændrer ikke ved, at hvis den korrekte belastning ikke er til stede når pæren/LED'en er ON, så får man stadigvæk fejl.

Det løses så ved enten at sætte belastningsmodstande på, eller ændre værdien for belastning i BCM'en - det kan ændres per. output i BCM'en. Ihvertfald i en PQ35 BCM og fremad.
Fremragende forklaring!
Tak :)
These users thanked the author HansH for the post:
i-s
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

nietsmmaR
Helt nyt medlem
Indlæg: 32
Tilmeldt: 6. jun 2011, 20:42
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Tårs, nordjylland
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Login til komfortelektronik Golf 2008

Indlæg af nietsmmaR » 19. dec 2019, 21:50

Fantastisk, så blev man jo ligefrem også klogere 8-)
Må vist bare på jagt efter et sæt LED pærer som har en større modstand i sig. Har haft 1 sæt en gang som virkede uden at vise pærefejl :)
Club GOLF Danmark medlem

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Login til komfortelektronik Golf 2008

Indlæg af i-s » 21. dec 2019, 13:57

nietsmmaR skrev:
19. dec 2019, 21:50
Fantastisk, så blev man jo ligefrem også klogere 8-)
Må vist bare på jagt efter et sæt LED pærer som har en større modstand i sig. Har haft 1 sæt en gang som virkede uden at vise pærefejl :)
Ja, der er ikke meget andet at gøre.
Når jeg har leget med at justere i BCM'en på varmdiagnose strømmålings vinduerne, så er det ikke muligt at ændre lige præcis pos.lys pærene ret meget. Det er fordi 5W er ret tæt på nedere justeringsgrænse. De kan lige nøjagtig ændres så meget, at den gule pære fejls lampe ikke tænder, men den smider så stadig en fejl i fejlkøen. Der er nogle der godt kan leve med det, men jeg har det altid lidt dårlig med der smides fejl i fejlkøen når der ikke er fejl.
/Søren.

ChristianK
Medlem
Indlæg: 608
Tilmeldt: 7. mar 2015, 12:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 47 times

Re: Login til komfortelektronik Golf 2008

Indlæg af ChristianK » 31. dec 2019, 11:58

i-s skrev:
21. dec 2019, 13:57
nietsmmaR skrev:
19. dec 2019, 21:50
Fantastisk, så blev man jo ligefrem også klogere 8-)
Må vist bare på jagt efter et sæt LED pærer som har en større modstand i sig. Har haft 1 sæt en gang som virkede uden at vise pærefejl :)
Ja, der er ikke meget andet at gøre.
Når jeg har leget med at justere i BCM'en på varmdiagnose strømmålings vinduerne, så er det ikke muligt at ændre lige præcis pos.lys pærene ret meget. Det er fordi 5W er ret tæt på nedere justeringsgrænse. De kan lige nøjagtig ændres så meget, at den gule pære fejls lampe ikke tænder, men den smider så stadig en fejl i fejlkøen. Der er nogle der godt kan leve med det, men jeg har det altid lidt dårlig med der smides fejl i fejlkøen når der ikke er fejl.
Husk på der forskel på om hvor meget du kan ændre på henholdsvis CECM som er 2003-2009 og BCM som er +2010.
Jeg har endnu ikke fundet ud af og slå pære diagnosen fra på i CECM eeprom, men kan slå tågelys- samt fjernlys fra på BCM.

Bare som opfølgnings info til tidligere oplæg hvor der er nævnt "BCM" og ikke "CECM" som netop din bil har. Medmindre du har bygget hele elektronikken om som jeg selv :D

Besvar

Tilbage til "Kodning af styreenheder/ekstraudstyr"