Forsikring af biler

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Forsikring af biler

Indlæg af xbn » 1. mar 2015, 22:44

Sagild skrev:
Lige en knap 1 år gammel tråd, men hva faaan...

Svaret på dit spørgsmål er "Nej deres tal på bundlinien ville ikke være 42.000 lavere."
Tallet på TOPLINIEN ville være 42.000 kr. lavere, men en bundlinie fungerer jo netop som jeg har forklaret.

Overskud er helt korrekt til aktionærer og man forsøger/håber typisk på at ramme ca 10% i overskud. Altså tjener aktionærene 4.200 kr. over 3 år hvis der indbetales 42.000 kr. - se DET er bundlinien :)
Hvis du tager en ENKELT kunde ud af forretningen og der er rigtig mange kunder, så tjener ejerne nok nærmere de 14.000 pr år end 1.400 (minus de omkostninger der er direkte forbundet med at have lige denne kunde). Sådan kan kunden anskue det, men naturligvis ikke forretningen, da den jo ikke er bygget af en kunde alene.
Billede

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Krog » 2. mar 2015, 13:57

xbn skrev:
Sagild skrev:
Lige en knap 1 år gammel tråd, men hva faaan...

Svaret på dit spørgsmål er "Nej deres tal på bundlinien ville ikke være 42.000 lavere."
Tallet på TOPLINIEN ville være 42.000 kr. lavere, men en bundlinie fungerer jo netop som jeg har forklaret.

Overskud er helt korrekt til aktionærer og man forsøger/håber typisk på at ramme ca 10% i overskud. Altså tjener aktionærene 4.200 kr. over 3 år hvis der indbetales 42.000 kr. - se DET er bundlinien :)
Hvis du tager en ENKELT kunde ud af forretningen og der er rigtig mange kunder, så tjener ejerne nok nærmere de 14.000 pr år end 1.400 (minus de omkostninger der er direkte forbundet med at have lige denne kunde). Sådan kan kunden anskue det, men naturligvis ikke forretningen, da den jo ikke er bygget af en kunde alene.
Hold nu lige forskel på hvad der er omsætning og resultatet af den enkelte handel adskildt.
Omsætning er ikke lig med fortjeneste. Der er trods alt mange omkostninger den omsætning skal dække inden der kan tales om reel fortjeneste/resultat.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Forsikring af biler

Indlæg af ph » 2. mar 2015, 14:12

Krog skrev:
xbn skrev:
Sagild skrev:
Lige en knap 1 år gammel tråd, men hva faaan...

Svaret på dit spørgsmål er "Nej deres tal på bundlinien ville ikke være 42.000 lavere."
Tallet på TOPLINIEN ville være 42.000 kr. lavere, men en bundlinie fungerer jo netop som jeg har forklaret.

Overskud er helt korrekt til aktionærer og man forsøger/håber typisk på at ramme ca 10% i overskud. Altså tjener aktionærene 4.200 kr. over 3 år hvis der indbetales 42.000 kr. - se DET er bundlinien :)
Hvis du tager en ENKELT kunde ud af forretningen og der er rigtig mange kunder, så tjener ejerne nok nærmere de 14.000 pr år end 1.400 (minus de omkostninger der er direkte forbundet med at have lige denne kunde). Sådan kan kunden anskue det, men naturligvis ikke forretningen, da den jo ikke er bygget af en kunde alene.
Hold nu lige forskel på hvad der er omsætning og resultatet af den enkelte handel adskildt.
Omsætning er ikke lig med fortjeneste. Der er trods alt mange omkostninger den omsætning skal dække inden der kan tales om reel fortjeneste/resultat.
Tror du selv på at:
firmaets omkostninger stiger helt vildt pga. de får en ny kunde som ikke har skader, men som lægger 14.000 hvert år...
eller at firmaets omkostninger falder tilnærmelsesvis de samme 14.000 hvis kunden som ikke har skader stopper med at være kunde i det firma??
Nej vel!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ij6210
Medlem
Indlæg: 1341
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 71 times
Kontakt:

Re: Forsikring af biler

Indlæg af ij6210 » 2. mar 2015, 14:25

Tag jer nu sammen (undskyld mig). Hvis de hele tiden skal tilgodese specielle kunder (der mener at de tjener for mange penge), så skulle de sætte prisen ned. Hvad så når du en dag er uheldig at pådrage dig en skade? Eller en anden idiot kører ind i dig på en parkeringsplads, og "glemmer" at lægge en seddel i ruden? Skal du så betale ekstra-ekstra-ekstra i 3 år? Eller 5 år? Eller 10 år?

Forsikring er ren statistik. Og priserne beregnes ud fra statistisk materiale. Og forsikringsselskabet ser så på, hvor meget de vil tjene i % på den samlede portefølge.

Hvis du er så sikker på, at du ikke laver uheld, så kan du jo høre om du kan få lavere præmie, og til gengæld en selvrisiko på 15.000+ kr. Det vil de sikkert gerne.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
Krog
Aktiv medlem
Indlæg: 4941
Tilmeldt: 14. dec 2009, 18:56
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 8362 Hørning
Has thanked: 45 times
Been thanked: 16 times

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Krog » 2. mar 2015, 15:17

ph skrev:
Krog skrev:
xbn skrev: Hvis du tager en ENKELT kunde ud af forretningen og der er rigtig mange kunder, så tjener ejerne nok nærmere de 14.000 pr år end 1.400 (minus de omkostninger der er direkte forbundet med at have lige denne kunde). Sådan kan kunden anskue det, men naturligvis ikke forretningen, da den jo ikke er bygget af en kunde alene.
Hold nu lige forskel på hvad der er omsætning og resultatet af den enkelte handel adskildt.
Omsætning er ikke lig med fortjeneste. Der er trods alt mange omkostninger den omsætning skal dække inden der kan tales om reel fortjeneste/resultat.
Tror du selv på at:
firmaets omkostninger stiger helt vildt pga. de får en ny kunde som ikke har skader, men som lægger 14.000 hvert år...
eller at firmaets omkostninger falder tilnærmelsesvis de samme 14.000 hvis kunden som ikke har skader stopper med at være kunde i det firma??
Nej vel!
PH, enten læser du ikke hvad jeg skriver eller så vil du ikke forstå det.

Jeg skriver sådan set blot at der er forskel på omsætning og fortjeneste, jeg forholder mig sådan set ikke til om 14.000 kr. er meget eller lidt i årlig forsikringspræmie.
Jeg tror skam ikke at sælgers omkostninger stiger helt vildt eller falder tilsvarende, men derimod er der høje kapital omkostninger forbundet med at drive forsikring/bank/pension. Det er alle forretningsmodeller, der kræver højt specialiserede medarbejdere i funktioner, der ligger bagved den enkelt forsikringsagent/bank- og pensionsrådgiver.
Det er fejlagtigt at tro at alle omkostninger er direkte variable og derved vil forsvinde/komme til i samme takt som kunderne gør.
Huslejen skal stadig betales uagtet om der er mange eller få kunder i butikken eller om de er profittable eller ej.

Lige på stående fod kan jeg faktisk ikke komme på én virksomhedsmodel, hvor alle omkostninger stiger/falder linært med antallet af kunder/omsætning.
It’s better to be approximately right, rather than precisely wrong!!
PB for udlæsning og kodning - VDCS, altid opdateret til nyeste version
Touran 2016, 2.0 TDI, DSG, Highline
Fabia Combi II 2008, 1.4 Benzin
Golf V variant 2008, 1.9 TDI, Sportline - Solgt

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Forsikring af biler

Indlæg af ph » 3. mar 2015, 04:15

Krog skrev:
Hold nu lige forskel på hvad der er omsætning og resultatet af den enkelte handel adskildt.
Omsætning er ikke lig med fortjeneste. Der er trods alt mange omkostninger den omsætning skal dække inden der kan tales om reel fortjeneste/resultat.
det er top simpelt
du har en virksomhed som sælger "retten til at hente varm luft" hvis det bliver koldt nok ...så længe det er varmt så koster dig intet at ha det luft opbevaret da det har samme temp. som den omgivne luft...
hvert år bruger du penge på at sende en opkrævning (som du også tager penge for at sende ud) og en oversigt over hvor meget varm luft kunden har "sat sig på"
det løber fint rundt og alle er glade
en dag kommer en mand ind i din virksomhed og vil også gerne sikre sig noget varm luft
han får en pris på Kr.XXX Hvilket vel er fair nok ud fra devisen at Hvis det en dag bliver koldt og hvis han en kold dag benytter sig af... så skal du opvarme noget nyt luft og det koster kassen
men i de år han ikke benytter sig af... så er det ren win win for DIG
dine faktiske udgifter ved at tage en x-tra kunde ind, som IKKE benytter sig af din varme luft er imho til at overse i og med at det umuligt kan koste dig ret meget andet end føromtalte skrivelser som du sender ud hvert år
mister du kunden igen så mister du også indtægten fra den kunde som indtil nu ikke har kostet dig ret mange penge, men har lagt Kr.XXX i XX år

Vil du indgå en ny aftale med manden om at han kan få en, for ham, økonomisk set, bedre aftale?

Er vi enige om at hvis kunden smutter igen så har du mistet en indtægt på Kr.XXX og på bundlinien så er forskellen Kr.XXX om året. minus udgifter til at sende de 2. skrivelser en gang om året. =Kr.XX,xxxx
er vi forholdsvis enige om at ALLE andre udgifter ikke vil ændre sig ...dine omkostninger til hvad andre har brugt er de samme, din husleje er den samme, din telefonregning er den samme.. du kan heller ikke fyre en medarbejder fordi: Den ene kunde var kun en af 500 som den medarbejder sidder med

Hvor er det at du mener at bundlinien er så meget forskellig fra de Kr.XXX som kunden lægger i virksomheden
blot pga. om Den ene kunde vælger at blive eller ej??

vælger du at gi manden et bedre tilbud/ Sænker du hans bidrag JA så vil bundlinien se lidt dårligere ud end den gør idag men hvis alternativet er at kunden vælger en anden virksomhed så ville du alligevel være bedre stillet med en kunde som var tilfreds og blev hos dig
Krog skrev: PH, enten læser du ikke hvad jeg skriver eller så vil du ikke forstå det.
lige over!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Han5M
Helt nyt medlem
Indlæg: 3
Tilmeldt: 3. mar 2015, 11:48
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Kommerciel bruger: Lavprisvvs
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Forsikring Af Biler

Indlæg af Han5M » 3. mar 2015, 11:52

Er der nogen af jer der har gode erfaringer med de her forsikringsagent side, som findforsikring osv. - er det rent spam man bliver bombet med bagefter, eller kan det være en god ide, hvis man som i eksemplet her har en bil der er lidt dyrere end normalt?

8-)
http://www.lavprisvvs.dk/ - De bedste hvidevarer ;)

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Decipher » 3. mar 2015, 17:34

Jeg har tidligere brugt Forsikringsluppen som nu har skiftet navn til Forsikringsguiden. Da det er bl.a. Forbrugerrådet, der står bag, kan jeg ikke tro, at du nogensinde vil modtage noget spam fra den ;)

Jeg var i hvert fald godt tilfreds med servicen.

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Sagild » 4. mar 2015, 00:23

ph skrev:
Krog skrev:
Hold nu lige forskel på hvad der er omsætning og resultatet af den enkelte handel adskildt.
Omsætning er ikke lig med fortjeneste. Der er trods alt mange omkostninger den omsætning skal dække inden der kan tales om reel fortjeneste/resultat.
det er top simpelt
du har en virksomhed som sælger "retten til at hente varm luft" hvis det bliver koldt nok ...så længe det er varmt så koster dig intet at ha det luft opbevaret da det har samme temp. som den omgivne luft...
hvert år bruger du penge på at sende en opkrævning (som du også tager penge for at sende ud) og en oversigt over hvor meget varm luft kunden har "sat sig på"
det løber fint rundt og alle er glade
en dag kommer en mand ind i din virksomhed og vil også gerne sikre sig noget varm luft
han får en pris på Kr.XXX Hvilket vel er fair nok ud fra devisen at Hvis det en dag bliver koldt og hvis han en kold dag benytter sig af... så skal du opvarme noget nyt luft og det koster kassen
men i de år han ikke benytter sig af... så er det ren win win for DIG
dine faktiske udgifter ved at tage en x-tra kunde ind, som IKKE benytter sig af din varme luft er imho til at overse i og med at det umuligt kan koste dig ret meget andet end føromtalte skrivelser som du sender ud hvert år
mister du kunden igen så mister du også indtægten fra den kunde som indtil nu ikke har kostet dig ret mange penge, men har lagt Kr.XXX i XX år

Vil du indgå en ny aftale med manden om at han kan få en, for ham, økonomisk set, bedre aftale?

Er vi enige om at hvis kunden smutter igen så har du mistet en indtægt på Kr.XXX og på bundlinien så er forskellen Kr.XXX om året. minus udgifter til at sende de 2. skrivelser en gang om året. =Kr.XX,xxxx
er vi forholdsvis enige om at ALLE andre udgifter ikke vil ændre sig ...dine omkostninger til hvad andre har brugt er de samme, din husleje er den samme, din telefonregning er den samme.. du kan heller ikke fyre en medarbejder fordi: Den ene kunde var kun en af 500 som den medarbejder sidder med

Hvor er det at du mener at bundlinien er så meget forskellig fra de Kr.XXX som kunden lægger i virksomheden
blot pga. om Den ene kunde vælger at blive eller ej??

vælger du at gi manden et bedre tilbud/ Sænker du hans bidrag JA så vil bundlinien se lidt dårligere ud end den gør idag men hvis alternativet er at kunden vælger en anden virksomhed så ville du alligevel være bedre stillet med en kunde som var tilfreds og blev hos dig
Krog skrev: PH, enten læser du ikke hvad jeg skriver eller så vil du ikke forstå det.
lige over!
Du har helt ret i at kunder som ikke benytter deres forsikringer er rigtig gode kunder og ser man isoleret på dem, tjener selskaberne styrtende med penge og har en enorm fortjeneste - men det er jo bare ikke sådan verden ser ud. Princippet i forsikring er jo netop at det koster KASSEN at "varme luften op engang imellem" - hvilket en helt livs indbetaling til forsikringer typisk ikke engang kan dække. Af samme årsag (den andel af solidaritet der nu er) holder din tese heller ikke.

Alle dine X'er sætter du jo kun der hvor du selv mener de passer. Men du mangler lige at sætte de 3 linier fyldt med XXXXXX som kunden skal have "opvarmet sin luft for når det bliver koldt" :)

Jeg giver dig helt ret i at omkostningerne isoleret set på 1 kunde som ikke har skader ikke ændrer sig mærkbart - men det er selskabernes omkostningsstruktur jo ej heller baseret på. Tværtimod er det jo netop det modsatte - altså at det måske er hver 1.000 eller 10.000 kunde som oplever større skader...
På dit indlæg virker det som om, at du er ham der lige kan spotte, hvem der præcis er den kunde man skulle have beholdt og hvem som man skulle skille sig af med, så du er nok eftertragtet for forsikringsselskaberne med den spåkugle - har du overvejet at blive aktuar? 8-)
Der er mange kunder som ikke har skader i mange år, men så pludselig oplever en brand el. lign., så man kan desværre ikke bygge sin portefølje op udelukkende på kunder som ikke har skader - selvom det ville være et drømmescenarie for de fleste selskaber.
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Brugeravatar
Cuno_golf3
Medlem
Indlæg: 796
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 26 times
Been thanked: 4 times

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Cuno_golf3 » 4. mar 2015, 01:21

ph skrev:
Sagild skrev: Nu fungerer forsikring jo ikke sådan at de har "tjent" 42.000 kr. på dig i de 3 år... De fleste selskaber budgetterer med en fortjeneste på 10% altså har de reelt tjent 4.200 kr. på dig over de 3 år...

Der er omkostninger ved at drive selskabet (typisk 15-20% afhængig af selskab) og så er det de penge der skal udbetales til dem som er uheldige og får skader (der afsættes reserver til storskader og budgetteres med solidarisk risiko for det resterende op til de 70-75%).
Kan jo være dig der næste vinter kører galt og det så koster det måske 150.000 kr. at fixe bilen og den modpart du rammer og så er det jo de andre der ikke har skader der betaler for dig...

Det handler typisk om en risikovurdering og hvis risikoen falder, eller selskabet lancerer nu beregningsmodel, så vil prisen også kunne ændre sig, så det er ikke dumt at ringe og følge op med et par års mellemrum - det kan man godt spare penge på nogen gange.
så hvis han ikke var kunde hos dem så var deres tal på bundlinien heller ikke ca 42.000 lavere (...ca fordi de 42.000 vel er incl. alt muligt som ikke kommer selskabet i hænde)
Ja pengene går (til overskud til aktionærerne og) (og måske nogen der får lidt for meget i løn) til at dække andres skader men de skader skulle de da dække alligevel
Jo men hvad så hvis der kun var en kunde i butikken og vedkommende totalskadede en bil til 300.000,- om året. Hvad skulle den årlige præmie så være.
Det er et forsikringsselskab og ikke en opsparing.
I fantasien kan man alt; materialer og bygningsdele kan ikke altid det hele, men man skal vælge og sammensætte de dele, der kommer nærmest på at gøre visionerne til virkelighed - det er kunsten.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Forsikring af biler

Indlæg af ph » 4. mar 2015, 03:39

Sagild skrev: Du har helt ret i at kunder som ikke benytter deres forsikringer er rigtig gode kunder og ser man isoleret på dem, tjener selskaberne styrtende med penge og har en enorm fortjeneste - men det er jo bare ikke sådan verden ser ud. Princippet i forsikring er jo netop at det koster KASSEN at "varme luften op engang imellem" - hvilket en helt livs indbetaling til forsikringer typisk ikke engang kan dække. Af samme årsag (den andel af solidaritet der nu er) holder din tese heller ikke.

Alle dine X'er sætter du jo kun der hvor du selv mener de passer. Men du mangler lige at sætte de 3 linier fyldt med XXXXXX som kunden skal have "opvarmet sin luft for når det bliver koldt" :)

Jeg giver dig helt ret i at omkostningerne isoleret set på 1 kunde som ikke har skader ikke ændrer sig mærkbart - men det er selskabernes omkostningsstruktur jo ej heller baseret på. Tværtimod er det jo netop det modsatte - altså at det måske er hver 1.000 eller 10.000 kunde som oplever større skader...
På dit indlæg virker det som om, at du er ham der lige kan spotte, hvem der præcis er den kunde man skulle have beholdt og hvem som man skulle skille sig af med, så du er nok eftertragtet for forsikringsselskaberne med den spåkugle - har du overvejet at blive aktuar? 8-)
Der er mange kunder som ikke har skader i mange år, men så pludselig oplever en brand el. lign., så man kan desværre ikke bygge sin portefølje op udelukkende på kunder som ikke har skader - selvom det ville være et drømmescenarie for de fleste selskaber.
jamen er da godt klar over at det bygger på at mange betaler ind til en kasse som de forhåbentligt aldrig får brug for!
og at det kan være at kunden er uden skyld i at han/hun skal ha udbetalt erstatning/ rep. af bil, hus, what ever
men det ændrer da ikke på at hvis kunden kan få det samme til en bedre pris så vil/bør kunden vælge det?
...om det så er ved at selskabet giver mandet et nyt tilbud
...betyder så at selskabet skraver lidt mindre til bunke ...men så længe at der er overskud nok til at aktionærerne sidder og gnider sig i hænderne så vil jeg mene at pengene ligger bedre i kundernes lommer
...eller ved at manden finder et andet selskab
...=selskabet mister en indtægt ....Hvilket vel ikke er i deres interesse??

ved ikke hvad en aktuar er! men har forsøgt at blive auto-taksator ...men det er åbenbart folk der bliver håndplukket til det hverv =Håbløst når man ikke længere er i autobranchen

ja kunne man bygge sin portefølje op, kun på kunder der ikke benyttede sig af deres forsikringer så var lykken gjort Det kan man så ikke... men derfra og til ikke at ville handle en bedre aftale for kunden som aldrig har haft en skade :?:
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Sagild » 4. mar 2015, 15:02

Ved ikke helt hvorfor det er blevet et aktuelt debat punkt at man som kunde ønsker den bedst mulige pris for det bedst mulige produkt. Det er vel ikke anderledes i alle andre brancher (om det er automekanikere, køleskabe eller når man skal på restaurant). Det er jo det, den naturlige konkurrence er til for og derfor selskaberne prøver af differentiere sig.

Tror ikke du skal forvente, at der ikke er selskaber der gerne vil beholde en god kunde. Men bare at sænke præmien er jo ikke måden man gør det på. Regnestykket skal gå op i sidste ende, og hvis konkurrenten mener de er bedre til at "regne den ud", så skal man jo ikke gå under sin egen udregnede kostpris.

Selskaberne imellem er der forskel på betingelserne, kundeservice, skadesservice osv.. Hvis et selskab der brander sig på at være "kvalitet" skal give deres produkt væk til en pris der er lig med eller lavere en discount selskaberne ødelægger de jo deres egen forretning.

En aktuar er dem der "regner den ud"... Efter sigende den tørreste uddannelse du kan komme i nærheden af. Statistik i 5 år, kombineret med abnormt abstrakt matematik. Det er som udgangspunkt folk som er gode til netop at læse og lave statistikker og logaritmer ud fra disse som netop skal ramme den "rigtige" præmie for kunderne ud fra det produkt de tilbydes.
Altså folk som ikke bare sidder på et internetforum og siger at store firmaer ikke kan finde ud af at drive forretning. De samme firmaer der bruger mange penge på at udvikle systemer og ansatte folk der kan ramme den rigtige præmie - i væsentligt højere grad end din lommefilosofi...
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Biker
Nyt medlem
Indlæg: 367
Tilmeldt: 13. jun 2008, 21:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Mariager
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Biker » 9. mar 2015, 16:30

Du mener altså ikke bilforsikringer er en god forretning for div forsikringsselvskaber?
Golf 2,0 TDI 2019
Yamaha YZF 1000 Thunderace.
Seat mii -15

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Sagild » 9. mar 2015, 22:24

jo?
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Josl » 9. mar 2015, 22:43

Interessant nok så jeg engang en statistik - aktuar er dem med den højeste startløn efter endt uddannelse, gennemsnitligt set. Tror det var 45-47k, det er immervæk en del efter endt uddannelse, tør ikke tænke på hvad en aktuar med 20-25års erfaring får i løn :?
"Hvor blev min signatur af?"

Andersjensen
Medlem
Indlæg: 738
Tilmeldt: 14. okt 2009, 23:24
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 2 times

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Andersjensen » 9. mar 2015, 22:59

Josl skrev:Interessant nok så jeg engang en statistik - aktuar er dem med den højeste startløn efter endt uddannelse, gennemsnitligt set. Tror det var 45-47k, det er immervæk en del efter endt uddannelse, tør ikke tænke på hvad en aktuar med 20-25års erfaring får i løn :?
De bedste i branchen får 3-5 millioner om året. Har en makker der snart er færdig med uddannelsen og han er sikret arbejde til ca. 700.000 om året i startløn

- 2016 Seat Leon ST FR 2.0 TDI 184 DSG
- 2002 Saab 9-3 2.0T Jubi

Brugeravatar
Josl
Medlem
Indlæg: 1228
Tilmeldt: 10. apr 2014, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Josl » 9. mar 2015, 23:05

Det må være et af de få jobs, altså hvor man bare er ansat, hvor man tjener så godt. Der er selvfølgelig bankdirektører, fodboldspillere og den slags, men aktuar er vel 8-16 job, sådan da ;)

Edit: efter lidt læsning fandt jeg ud af at det ikke er sådan.. utroligt så få af dem der er og hvor eftertragtede de er.. :shock:
"Hvor blev min signatur af?"

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Sagild » 10. mar 2015, 22:47

Hehe Josl - godt du selv undersøgte nærmere.

Der uddannes til mit kendskab 10-20 aktuarer årligt og går vi lidt tilbage i tiden var tallet halvt så højt. Min lillebror skal til at skrive speciale på aktuar uddannelsen, og har også en aktuar mere i familien.

At starlønnen er lidt over de 40 passer ganske godt, men det er jo ikke sådan at man årligt fast bare får en lønstigning og dermed er garanteret en årsløn på et par mio. 10 år efter.. Der skal man forhandle sig til mere gennem de opgaver og ansvar man har.
At de bedste får 3-5 mio. kr. er vist bare et vildt skud og også et ret stort interval - der er jo aktuarer som fortsætter med at være "regnemaskiner" hele deres arbejdsliv, og så er der folk der bliver ansvarshavende aktuarer eller evt. direktører og derfor kommer ind i en helt anden "lønkategori".
Lidt ligesom at man kan sige at en tømrer der tjener 30.000 kr. om måneden heller ikke direkte sammenlignes med ham som bliver selvstændig og 10 år efter har 100 ansatte og et overskud på 5 mio. kr. eller mere.

Det er ikke kun i forsikringsbranchen man bruger aktuarer, men i banksektoren er de også populære og generelt i alle større virksomheder med finans/statistik og risk management kan de bidrage med ekspertise.

Uddannelsen har vist haft et boost efter der i 2011 blev skrevet at aktuar havde en livsløn der satte både jurister og læger etc. til vægs.
http://www.jobindex.dk/blog/job/2011/03 ... talte-job/

Her er der et par lignende eksempler:
http://borsen.dk/nyheder/karriere/artik ... e_job.html

http://www.dr.dk/nyheder/indland/2013/04/24/151421.htm

Af samme årsag tillod jeg mig min kommentar omkring lommefilosofien der blev præsenteret tidligere i denne tråd 8-)
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Forsikring af biler

Indlæg af ph » 11. mar 2015, 11:03

ved ikke om det er lommefilosofi
blot en undren over at et forsikringsselskab "ikke bare kan/vil ...når kunden ellers forespørger på det" give et bedre tilbud til en kunde som gennem XX.år har været skadefri.

GF-giver en del af overskudet tilbage til kunderne ...Det kommer nok aldrig til at ske i f.eks. TopDk men vil stadig mene at man er bedre tjent med kunder der er tilfredse med pris og ydelse frem for "bare" at tækkes aktionærerne
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Sagild » 11. mar 2015, 22:48

ph skrev:ved ikke om det er lommefilosofi
blot en undren over at et forsikringsselskab "ikke bare kan/vil ...når kunden ellers forespørger på det" give et bedre tilbud til en kunde som gennem XX.år har været skadefri.

GF-giver en del af overskudet tilbage til kunderne ...Det kommer nok aldrig til at ske i f.eks. TopDk men vil stadig mene at man er bedre tjent med kunder der er tilfredse med pris og ydelse frem for "bare" at tækkes aktionærerne
Om du ved det eller ej, er der ikke mange argumenter der støtter op om din filosofi og den er ikke rigtig dokumenteret, hvorfor vi vist godt kan kalde det en lommefilosofi.

At GF gør noget og Topdanmark noget andet er jo netop det der er så fornemt - at der er forskel på selskaberne. Det ville da være noget af et sølle marked hvis alle bare var ens...

Der er jo så bare også alle de kunder som ikke kan/har kunnet blive forsikret i GF, og alle dem, hvor det er dyrere at være i GF end eksempelvis i andre selskaber. Derudover er der dem med dårlige oplevelser med deres selskab som vil videre og dem som efterspørger produkter eller dækninger som nogen selskaber ikke har. Altså hele essensen med konkurrence på markedet...
Hvis det GF gjorde bare var det bedste for alle, var der jo ingen tvivl om at de ville være hos dem, men deres markedsandel er på 2-3% så vidt jeg husker og derfor er det jo tydeligvis ikke det bedste for alle...

Der er ingen forsikringsselskaber der kan overleve hvis de som du siger "kun tækker aktionærene" - så fiser kunderne jo ud af forretningen. Det er jo netop den balance der gør det svært at drive en forretning som vores, men jo også alle andre børsnoterede virksomheder der lever af deres kunder...
Hvis kunderne mente at Tryg eller Topdanmark ene og alene fokuserede på at hjælpe aktionærene, ville man jo ikke være kunde. Jeg har da heldigvis også personligt mange kunder som er enormt glade for selskabet og den service vi tilbyder, og det samme har mine konkurrenter - disse tænker helt sikkert ikke at jeg udelukkende tækkes aktionærene.

Om Topdanmark kommer med et bonusprogram med tilbagebetaling på privatområdet kan hverken du eller jeg vide - men jeg kan da fortælle dig at Topdanmark ligesom andre store selskaber har brancheaftaler på erhvervsområdet hvor man netop tilbagebetaler andel af overskud til de medlemmer af brancheaftalen der er forsikret igennem Topdanmark. Så dit postulat om at det aldrig kommer til at ske klinger lidt hult.
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Forsikring af biler

Indlæg af ph » 11. mar 2015, 23:28

Problemet er vel lidt at man først kender sit forsikringsselskab "rigtigt" den dag man har haft en skade og først da kan tage stilling til om reel dækning også lever op til forventningerne ud fra hvad man forstod læst ud af policen
at man har fundet det med den laveste præmie er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med bedste løsning økonomisk set

kan kun gentage... ved ikke om en undren over at.... er lommefilosofi
imho så er filosofi =finde en mening på et måske for løst grundlag
mens min undren afstedkommer et eller flere spørgsmål
Sagild skrev:
ph skrev:ved ikke om det er lommefilosofi
blot en undren over at et forsikringsselskab "ikke bare kan/vil ...når kunden ellers forespørger på det" give et bedre tilbud til en kunde som gennem XX.år har været skadefri.

GF-giver en del af overskudet tilbage til kunderne ...Det kommer nok aldrig til at ske i f.eks. TopDk men vil stadig mene at man er bedre tjent med kunder der er tilfredse med pris og ydelse frem for "bare" at tækkes aktionærerne
Om du ved det eller ej, er der ikke mange argumenter der støtter op om din filosofi og den er ikke rigtig dokumenteret, hvorfor vi vist godt kan kalde det en lommefilosofi.

At GF gør noget og Topdanmark noget andet er jo netop det der er så fornemt - at der er forskel på selskaberne. Det ville da være noget af et sølle marked hvis alle bare var ens...

Der er jo så bare også alle de kunder som ikke kan/har kunnet blive forsikret i GF, og alle dem, hvor det er dyrere at være i GF end eksempelvis i andre selskaber. Derudover er der dem med dårlige oplevelser med deres selskab som vil videre og dem som efterspørger produkter eller dækninger som nogen selskaber ikke har. Altså hele essensen med konkurrence på markedet...
Hvis det GF gjorde bare var det bedste for alle, var der jo ingen tvivl om at de ville være hos dem, men deres markedsandel er på 2-3% så vidt jeg husker og derfor er det jo tydeligvis ikke det bedste for alle...

Der er ingen forsikringsselskaber der kan overleve hvis de som du siger "kun tækker aktionærene" - så fiser kunderne jo ud af forretningen. Det er jo netop den balance der gør det svært at drive en forretning som vores, men jo også alle andre børsnoterede virksomheder der lever af deres kunder...
Hvis kunderne mente at Tryg eller Topdanmark ene og alene fokuserede på at hjælpe aktionærene, ville man jo ikke være kunde. Jeg har da heldigvis også personligt mange kunder som er enormt glade for selskabet og den service vi tilbyder, og det samme har mine konkurrenter - disse tænker helt sikkert ikke at jeg udelukkende tækkes aktionærene.

Om Topdanmark kommer med et bonusprogram med tilbagebetaling på privatområdet kan hverken du eller jeg vide - men jeg kan da fortælle dig at Topdanmark ligesom andre store selskaber har brancheaftaler på erhvervsområdet hvor man netop tilbagebetaler andel af overskud til de medlemmer af brancheaftalen der er forsikret igennem Topdanmark. Så dit postulat om at det aldrig kommer til at ske klinger lidt hult.
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Sagild » 12. mar 2015, 19:44

ph skrev:Problemet er vel lidt at man først kender sit forsikringsselskab "rigtigt" den dag man har haft en skade og først da kan tage stilling til om reel dækning også lever op til forventningerne ud fra hvad man forstod læst ud af policen
at man har fundet det med den laveste præmie er jo ikke nødvendigvis ensbetydende med bedste løsning økonomisk set

kan kun gentage... ved ikke om en undren over at.... er lommefilosofi
imho så er filosofi =finde en mening på et måske for løst grundlag
mens min undren afstedkommer et eller flere spørgsmål
Det du siger understøtter jo netop det jeg påpeger med at det ikke er løsningen "bare" at sænke prisen for en kunde... Der skal jo være penge til at betale for den gode service den dag skaden sker hvor du skal lære dit selskab at kende. Pris er ikke alt...

Det er vel også derfor folk herinde har en passion for vw og ikke for Datsun :)
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Forsikring af biler

Indlæg af hpo » 12. mar 2015, 19:58

Jeg er godt tilfreds med Topdk's tilbagebetalings program,god service har jeg også fået og god hjælp i nogle bestemte situationer tilbage i tiden samt i nyere tid,det fik jeg ikke i mit gamle selskab,og de kan godt være fornuftigt ned på priserne også
A3 3,2 vr6

Brugeravatar
kws
Aktiv medlem
Indlæg: 2880
Tilmeldt: 15. jun 2008, 23:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 132 times
Been thanked: 69 times

Re: Forsikring af biler

Indlæg af kws » 12. mar 2015, 20:34

Jeg har GF og har været der i 10 år nu. De har lige sendt penge tilbage. Jeg giver 4700 for min passat 170 hk 2009 med fri skade m.m.
Fik 834 kr tilbage. Jeg har endnu ikke kunne finde et selskab der kan lave billigere forsikringer end jeg har nu og naturligvis med samme dækning.


Og til det skal der siges at jeg havde indbrud i bilen i okt 2014. Hvor den blev lavet for 48.600 kr. Uden det kostede mig noget
- Skoda Karoq Style 1,5 TSI DSG 2018 - Billede
- VW Bobbel 1200 1973
- Tesla Model Y 2023
Diagnose/Kodnings udstyr: VCDS HEX-V2, VCP, VAS6154(altid nyeste version af ODIS-S/E)

Brugeravatar
Sagild
Nyt medlem
Indlæg: 455
Tilmeldt: 13. jun 2008, 23:06
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vedbæk
Has thanked: 0
Been thanked: 0
Kontakt:

Re: Forsikring af biler

Indlæg af Sagild » 12. mar 2015, 21:00

kws skrev:Jeg har GF og har været der i 10 år nu. De har lige sendt penge tilbage. Jeg giver 4700 for min passat 170 hk 2009 med fri skade m.m.
Fik 834 kr tilbage. Jeg har endnu ikke kunne finde et selskab der kan lave billigere forsikringer end jeg har nu og naturligvis med samme dækning.


Og til det skal der siges at jeg havde indbrud i bilen i okt 2014. Hvor den blev lavet for 48.600 kr. Uden det kostede mig noget
Som nævnt ovenfor er der åbenbart 2,5% af markedet der deler din tilfredshed :)

GF har dog en større andel af bilforsikringer, hvilket jo groft sagt er det lettest sammenlignelige produkt i forsikringsbranchen - kasko er i grove træk kasko, med mindre relevante forskelle. Bilforsikringer er også det produkt der i senere tid har været den bedste forretning for forsikringsselskaberne. Til gengæld tilbyder GF eksempelvis ikke ejerskifteforsikring som generelt er den værste forretning for selskaberne. Det skal der så være andre selskaber på markedet der tilbyder og igen ender vi ved forskellene som er med til at skabe den sunde konkurrence... Ihvertfald i mine øjne...

Jeg elsker mine konkurrenter - det er i høj grad deres skyld at jeg har et job 8-)
Sophistogrå BMW 535D Touring Aut. - 2011 - 299 HK
Shadowline, M-pakke, panorama soltag, sort himmel, el-klapbare spejle, lyspakke, xenon, comfort lædersæder med memory for fører og passager samt køl, CIC harddisk navigation, comfort acces/keyless go, surround view kameraer, el-betjent bagklap, HIFI lydpakke, Parkeringssensor for og bag og meget mere...

Sortmetal VW Golf VI 1,4 TSI 2010 - 122 HK
RNS 510, MFSW, LED baglygter, DK pakke.

Turbolag is just there to give V8's a chance! :D

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"