Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Korreborg » 31. jan 2016, 12:04

Afledt af Dash Cam tråden side 5. http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... &start=120

At i mener at det burde være lovligt, og er kede af at jeres nummerplade kommer i "TV" gør det jo ikke lovligt.

Jeg er også den eneste i DK der hedder mit navn. Det kan du finde hvis du har min nummerplade = Oplysningen er offentlig tilgængelig, altså er mit navn ikke omfattet af loven.

Som jeg tolker det, så er det lovligt at bruge Dash Cam OG ligge det på f.eks. youtube. Lige indtil det punkt hvor der er en som kører ind i dig, og så stiger ud af bilen. Så skal du sløre personens ansigt, ellers vil det være ulovligt.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Fabianen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Fabianen » 31. jan 2016, 13:23

Korreborg skrev:Afledt af Dash Cam tråden side 5. http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... &start=120

At i mener at det burde være lovligt, og er kede af at jeres nummerplade kommer i "TV" gør det jo ikke lovligt.

Jeg er også den eneste i DK der hedder mit navn. Det kan du finde hvis du har min nummerplade = Oplysningen er offentlig tilgængelig, altså er mit navn ikke omfattet af loven.

Som jeg tolker det, så er det lovligt at bruge Dash Cam OG ligge det på f.eks. youtube. Lige indtil det punkt hvor der er en som kører ind i dig, og så stiger ud af bilen. Så skal du sløre personens ansigt, ellers vil det være ulovligt.
TV-Overvågningslovens §1 er meget tydelig på det område. Og Datatilsynet er rimelig klar i mælet. Så din tolkning vil jeg mene er forkert. Dog kan jeg tyde i det sidste du skriver at man ikke må kunne genkende personen på nogen måde. Men nu er der allerede lagt flere videoer op i den anden tråd og der kunne firmaet genkendes og om muligt også hvem der kører bilen. Og derfor er Persondataloven overtrådt uanset om de kører som en brækket arm eller lignende.

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Decipher » 31. jan 2016, 19:46

Altså det er klart, at TV-overvågningsloven ikke regulerer brugen af dashcam, ja.

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Nicoleise » 31. jan 2016, 19:54

Korreborg skrev:Afledt af Dash Cam tråden side 5. http://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic.p ... &start=120
Ja - nu var det "forplumrende flueknepperi" sidst jeg udtalte mig om emnet, så jeg skal prøve at holde det helt enkelt.
Korreborg skrev:Jeg er også den eneste i DK der hedder mit navn. Det kan du finde hvis du har min nummerplade = Oplysningen er offentlig tilgængelig, altså er mit navn ikke omfattet af loven.
Datatilsynet siger:
Når du offentliggør oplysninger
Det er personoplysninger, bare nogen kan finde ud af, hvem det handler om. Det kan altså godt være personoplysninger, selv om du ikke skriver personens navn.
Min bil har en nummerplade på. Den nummerplade kender mine bekendte muligvis. Det vil sige, at Datatilsynet mener at min nummerplade er en personoplysning, fordi nogen kan finde ud af, hvem det er. Dit navn er også en personoplysning, fordi folk der kender dig vil vide, at det er dig der omtales.

Korreborg skrev:Som jeg tolker det, så er det lovligt at bruge Dash Cam OG ligge det på f.eks. youtube. Lige indtil det punkt hvor der er en som kører ind i dig, og så stiger ud af bilen. Så skal du sløre personens ansigt, ellers vil det være ulovligt.
Du har jo selv rette tankegang; hvis nogen gør noget på videoen, der kan "belaste dem", så skal deres identitet sløres. Du mener bare, at denne belastning opstår, når de påkører dig, men ikke når de kører som en idiot foran dig, og du lægger deres adfærd til skue på internettet. Det er så dér, jeg ikke er enig.

Men der er to påstande i det du skriver: Lovligheden af at installere og bruge et dashcam, og lovligheden af offentliggørelsen af videoer derfra, med personoplysninger.

Om sidstnævnte siger Datatilsynet:
Hvis du ikke har samtykke, må du kun offentliggøre harmløse oplysninger om en anden person. Altså noget, som er så uskyldigt, at man normalt ikke føler sig trådt over tæerne.
Hvis det er et harmløst situationsbillede, må du normalt godt offentliggøre det uden samtykke.

Men du må ikke lægge det ud, hvis du godt ved, at personerne på billedet ikke vil have det.

I min forståelse;
Hvis du sætter et dashcam i din forrude, og kører på ferie igennem Norge, og senere lægger en slags timelapse-video op af hele køreturen, så er det i min optik lovligt nok. Man kan ikke umiddelbart identificere andre personer i en sådan video, og formålet er at tegne et situationsbillede. Skulle du endelig vise andres personoplysninger (nummerplade) ville det være i en ganske harmløs situation, da man ikke umiddelbart kan følge deres færden eller få noget som helst indtryk af dem.

Hvis du har samme kamera til at optage din færden rundt på vejene, og du selv redigerer og sammenklipper videoklip, som du uploader under titler som "Farlige bilister i Danmark" eller "Idiot på Ringvejen", så har du jo allerede i din egen fremstilling af situationen erkendt, at personerne på billedet næppe ønsker at fremstå i den sammenhæng. Hvis vi kan blive enige om, at de færreste ønsker at blive fremstillet som farlige bilister eller idioter, så er alene videoens titel kombineret med indholdet jo nok til at fastslå, at man IKKE fremstiller folk i en ganske harmløs sammenhæng, som de på ingen måde kan føle sig trådt over tæerne af.

Som minimum mener jeg, at *alle* personoplysninger i sådanne videoer skal være slørede (hele tiden), også på de folk der tilfældigvis er til stede og også bliver filmet uden deres samtykke. Det mener jeg også er tydeligt, hvis man åbner øjnene og ser på, hvad der ellers foregår. F.eks. har billeder på Google Streetview slørede nummerplader og ansigter - næppe for sjov. Ser man Politijagt eller Station 2, så er folks nummerplader og ansigter typisk også slørede - og hvis ikke er det fordi vedkommende har underskrevet et stykke papir (en frigivelsesformular) som medfører, at de giver deres samtykke til at vises frem på TV.



Så er der selve lovligheden af at installere sådan et kamera. I min optik er offentliggørelsen klart det største problem - det er jo dér, det begynder at gå ud over andre.

Når det så er sagt, så mener jeg fortsat ikke, at man må installere kameraovervågning på offentlige områder i Danmark. Jeg kan ikke se et rationelt argument for, hvad forskellen er på et almindeligt bygningsovervågningskamera med indbygget hukommelseskort, der f.eks. starter en optagelse ved bevægelse (som er ulovligt i det offentlige rum) og så på et identisk opbygget kamera, der filmer ud af en forrude al den tid bilen er startet. Kan du?

Derudover har man i den pågældende lov (Lov om TV overvågning) valgt specifikt at undtage pengetransporter. Den pågældende undtagelse blev til i et lovforslag (som også er det, der giver banker lov til at filme deres hæveautomater, selvom de står i det offentlige rum). I betænkningen bag det lovforslag står der udtrykkeligt, at man lægger til grund for at undtagelsen kan laves, at der vil være tale om et meget begrænset antal køretøjer, og at det derfor vil være muligt at udstikke retningslinjer om, at kun det tætteste område omkring køretøjerne overvåges.

Jeg synes ikke et dashcam i en privat bil på vejene harmonerer specielt godt med hverken den lov eller undtagelse. Selve lovens formål er jo, at sikre at man i samfundet kan færdes frit, uden at blive overvåget. At folk skruer kameraer i deres biler og uploader materialet på nettet, betyder jo helt konkret, at man netop ikke kan regne med, at man kan færdes frit (på vejene) uden at blive både overvåget (og udstillet).

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af hpo » 31. jan 2016, 20:51

Jeg har ikke et decideret dashcam men har købt en ny Garmin navigation med kamera indbygget,det skulle så være ulovligt at køre med,jeg tror ikke du har ret om du så "kværner" løs til tiden står stille.

Jeg ser ikke noget ulovligt i at filme på din vej sålænge du ikke offentligør billeder som er "personfølsomme" hvis der er noget der hedder det,at du filmer en klovn med firmareklame som køre som en skovl er der ikke rigtigt noget ulovligt.
A3 3,2 vr6

JeppeSandersen
Nyt medlem
Indlæg: 361
Tilmeldt: 15. sep 2012, 11:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af JeppeSandersen » 1. feb 2016, 03:39

Kan altså heller ikke lige se hvorfor et dashcam skulle være ulovligt... Der er rigtigt omkring overvågning af offentligt rum med fastmonterede kameraer, men jeg ser ikke en direkte ligestilling.

Du må jo gerne filme enhver med en mobiltelefon og offentliggøre det uagtet sløring.

Tag f.eks. politiet som hele tiden bliver filmet. Vi skal nu bære numre på uniformen hvilket gør at man helt sikkert kan identificeres. Derfor må man stadig gerne filme og offentliggøre en politiforretning.

Du kan ikke drage sammenligning med politijagt, da politiet kun slører dem som selv ønsker det. Det er jo tale om, at personer bliver pålagt en straf og det er jo en helt anden sag, rent etisk, da politiet jo heller ikke må ringe til en vognmand og sige, at vi tog din chauffør lørdag nat i privat bil for spirituskørsel.
Mvh
Jeppe Andersen

Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004

Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998

Fiat Uno 1.0 årgang 1994

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5841
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af AU-R8 » 1. feb 2016, 06:24

Lovligt eller ej. Hvis det er godt nok til forsikringen i et tilfælde i trafikken er det jo fint nok for bilens ejer med dashcam.

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Nicoleise » 1. feb 2016, 09:41

JeppeSandersen skrev:Kan altså heller ikke lige se hvorfor et dashcam skulle være ulovligt... Der er rigtigt omkring overvågning af offentligt rum med fastmonterede kameraer, men jeg ser ikke en direkte ligestilling.

Du må jo gerne filme enhver med en mobiltelefon og offentliggøre det uagtet sløring.
Tak for et seriøst indlæg. :)

Jeg er ikke helt enig i, at du må offentliggøre "enhver" du filmer med en mobiltelefon. Det mener jeg at de tidligere uddrag fra Datastyrelsen er ret klare omkring - du må gerne offentliggøre "harmløse situationsbilleder, som folk normalt ikke kan føle sig trådt over tæerne af". Men der er forskel på at tage et billede og på vedvarende at overvåge.

TV Overvågningsloven
§ 1. Private må ikke foretage tv-overvågning af gade, vej, plads eller lignende område, som benyttes til almindelig færdsel.

Stk. 2. Ved tv-overvågning forstås vedvarende eller regelmæssigt gentagen personovervågning ved hjælp af fjernbetjent eller automatisk virkende tv-kamera, fotografiapparat eller lignende apparat. Lovens regler om tv-overvågning finder tilsvarende anvendelse på opsætning af sådant apparat med henblik på overvågning.
Jeg hæfter mig ved ord som "vedvarende" og "regelmæssige", samt "automatisk virkende", og mener derfor at loven ikke omhandler brugen af almindelige kameraer. :)

JeppeSandersen skrev:Tag f.eks. politiet som hele tiden bliver filmet. Vi skal nu bære numre på uniformen hvilket gør at man helt sikkert kan identificeres. Derfor må man stadig gerne filme og offentliggøre en politiforretning.
Ja, det er vi enige om. For det første gør I (antageligvis) ikke noget, som ikke tåler offentliggørelse, hvorfor I normalt heller ikke kan føle jer trådt over tæerne af en eventuelt offentliggørelse. Altså; I burde have jeres på det tørre, og videoen burde for almindelige mennesker blot dokumentere, at den anden part er en idiot. Normalt kan man kræve, at en video der indeholder personoplysninger skal fjernes, men jeg er ikke sikker på, om man også kan det, når man handler som myndighed og ikke som privatperson.

I det mindste ved du dog, når du bliver filmet. Det gør du ikke, hvis en eller anden kører rundt med et dashcam i sin bil.

Jeg mener desuden, at man laver et enormt juridisk svigt på vores tjenestemænd (Politi, SKAT, andre), når man tillader at rockere og indvandrerbandemedlemmer må filme og tage billeder af kontrolpersonalet under f.eks. en razzia, ofte ledsaget af kommentarer som "jeg skal lige huske hvem du er". Jeg kan ikke begribe, at vi som samfund tilsyneladende vil acceptere den slags adfærd overfor mennesker, der hjælper os alle sammen med at gennemføre en samfundsopgave. Men det er nu en helt anden snak.

JeppeSandersen skrev:Du kan ikke drage sammenligning med politijagt, da politiet kun slører dem som selv ønsker det. Det er jo tale om, at personer bliver pålagt en straf og det er jo en helt anden sag, rent etisk, da politiet jo heller ikke må ringe til en vognmand og sige, at vi tog din chauffør lørdag nat i privat bil for spirituskørsel.
Ja, vi er enige om at Politiet skal iagttage tavshedspligt om sådanne forhold. Jeg mener dog ikke, at det er Politiet, der slører personoplysninger i TV programmer, men derimod de TV selskaber der, hvis de ikke har indhentet samtykke, ikke må offentliggøre sådanne oplysninger. Af samme grund ser du netop i sådanne programmer, at nogle optræder med sløret identitet, mens andre ikke gør. Var afgørelsen, som du skriver, baseret på Politiets tavshedspligt, så ville alle vel være slørede/ikke-slørede?


AU-R8 skrev:Lovligt eller ej. Hvis det er godt nok til forsikringen i et tilfælde i trafikken er det jo fint nok for bilens ejer med dashcam.
Tak for et godt indlæg.

Jeg overvejede selv det samme, da jeg undersøgte sagen. Jeg fandt dog et lignende eksempel; ikke omfattet af loven om TV overvågning er det tilfælde, hvor en butik/bank/tilsvarende installerer overvågning, der kun gemmer det optagne i tilfælde af at en medarbejder aktiverer en alarm. En sådan overvågning, der ellers ville være omfattet af loven, er således tilladt.

Jeg mener - men her er vi klart ude i min personlige vurdering, for her kan jeg ikke henvise til en specifik paragraf eller lignende - at forsikringskameraet falder i samme kategori. Altså, hvis det f.eks. løbende optager og sletter de seneste fem minutters kørsel, og kun i tilfælde af en kollision undlader at slette optagelserne, så er der ikke tale om vedvarende eller regelmæssig overvågning.


Det er egentligt pudsigt, at der er så forskellig en opfattelse af, hvad der i mine øjne er relativt klar jura. Jeg vil derfor gerne prøve at undersøge det nærmere.

JeppeSandersen
Nyt medlem
Indlæg: 361
Tilmeldt: 15. sep 2012, 11:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af JeppeSandersen » 1. feb 2016, 10:55

Fint du undersøger det.

Jeg forstår dine argumenter, men mener netop ikke et dashcam er er kamera der er fjernbetjent eller automatisk da det jo skal aktives manuelt, eller bliver aktiveret når bilen bliver tændt. Derudover overvåger det jo ikke noget bestemt, da det følger bilen. Hvad der så sker foran bilen er jo ikke en overvågning af et bestemt areal... efter min mening.

Jeg mener heller ikke, at man på noget måde kan sige, at såfremt man har en nummerplade og et billede af en person, har overtrådt noget personregisterlovgivning. Det er jo på ingen måde givet, at personen er lig med ejeren.

Omkring overvågning af politiet, synes jeg (som politimand) ikke man kan sige, at politiet ikke har noget at skjule. Selvfølgelig burde vi ikke have det, men det burde alle andre jo heller ikke.

Slutteligt synes jeg egentlig dit argument med provida-vogne (færdselsvogne med rullende video) er en god sammenligning. De regler du refererer til gælder selvfølgelig også for politiet, og er reguleret i retsplejeloven. Hvis man skal etablere overvågning af et område eller en person er der meget strenge kriminalitetskrav og mistankegrundlag.

En providavogn må jo netop filme og følge efter andre biler for simple bødesager hvori der ikke er noget egentlig kriminalitetskrav. Det må være at sidestille med dashcam.
Mvh
Jeppe Andersen

Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004

Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998

Fiat Uno 1.0 årgang 1994

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Nicoleise » 1. feb 2016, 11:58

JeppeSandersen skrev:Fint du undersøger det.

Jeg forstår dine argumenter, men mener netop ikke et dashcam er er kamera der er fjernbetjent eller automatisk da det jo skal aktives manuelt, eller bliver aktiveret når bilen bliver tændt. Derudover overvåger det jo ikke noget bestemt, da det følger bilen. Hvad der så sker foran bilen er jo ikke en overvågning af et bestemt areal... efter min mening.
Jeg tænker, at hvis kameraet aktiveres automatisk med tændingen, eller ved bilens bevægelse, så er det automatisk. Jeg tænker, at et kamera klisteret i forruden, hvor man skal trykke "Optag" er et manuelt kamera. :) Hvordan det så ser ud, med et kamera der konstant er aktiveret, fordi det manuelt aktiveres forud for hver køretur - det kan jeg ikke svare på.

Og ja - jeg undersøger det nærmere. :)
JeppeSandersen skrev:[...]Slutteligt synes jeg egentlig dit argument med provida-vogne (færdselsvogne med rullende video) er en god sammenligning. De regler du refererer til gælder selvfølgelig også for politiet, og er reguleret i retsplejeloven. Hvis man skal etablere overvågning af et område eller en person er der meget strenge kriminalitetskrav og mistankegrundlag.

En providavogn må jo netop filme og følge efter andre biler for simple bødesager hvori der ikke er noget egentlig kriminalitetskrav. Det må være at sidestille med dashcam.
Jeg kan ikke se, hvor jeg argumenterer i.f.t. provida-vogne, men i min forståelse er det væsentlige, at kameraet i en videobil aktiveres manuelt af betjenten på samme måde som en hastighedsmåling startes. Jeg mener ikke, at kameraet i en videovogn er aktiveret automatisk eller at det ruller hele tiden og kontinuert gemmer optagelserne.

Derudover kan Politiet jo sagtens have fået meddelt tilladelse til den fremgangsmåde, videovognene udgør. Da videovognene kom til var det jo netop en test, ganske som det p.t. er med nummerpladegenkendelse på patruljebilen/bilerne i Ringsted.

Jeg kender godt til Retsplejelovens §791 a, og de kriminalitetskrav, du nævner - men de regler er gældende for Politiets overvågning af ikke offentligt tilgængelige områder, og finder således ikke anvendelse på en videovogn i trafikken.
§ 791 a. Politiet kan foretage fotografering eller iagttagelse ved hjælp af kikkert eller andet apparat af personer, der befinder sig på et ikke frit tilgængeligt sted (observation), såfremt [...]

Med hensyn til offentliggørelsen af sådanne videoer, finder jeg flere artikler, der peger på at man ikke må offentliggøre videoerne på den måde, som vi ser det her. F.eks. en juridisk rådgiver i det norske datatilsyn til en norsk avis (Dashcams er lovlige i Norge, men skal slukke under parkering og lignende):
- Problemet oppstår når man publiserer en film der tredjeperson føler seg uthengt. Kjører man langs en vakker fjord uten trafikk og legger dette ut, er ikke det noe problem. Men om man kjører langs den samme fjorden og det er andre biler med i videoen, kan man bli ansvarliggjort rettslig fordi man eksponerer andre i det offentlige rom. Det gjelder nok særlig dersom de som er med på videoen, føler seg urettmessig uthengt, sier Tvedten.

Derimot kan man bruke filmene ved en ulykke.

- Filmer som brukes som dokumentasjon i forbindelse med ulykker, er som regel lovlige, sier hun.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Korreborg » 1. feb 2016, 12:26

Jeg mener klart at problemet er, at i overtolker lovgivningen. Eller rettere overtolker ordet overvågning.

Et par definitioner:
"Close observation of a person or group, especially one under suspicion."
"a watch kept over someone or something"

Du holder jo ikke øje med nogen eller noget bestemt = Det er ikke overvågning.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

JeppeSandersen
Nyt medlem
Indlæg: 361
Tilmeldt: 15. sep 2012, 11:18
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af JeppeSandersen » 1. feb 2016, 12:36

Du er god til at argumentere, og det skal også anerkendes. Jeg mener stadig ikke et dashcam er en observation rettet mod nogen, og mener heller ikke det går under definitionen automatisk. Men kan ikke finde noget på det lige nu.

Retsplejeloven har du styr på, og kan sikkert et sted (karnov måske) finde en betænkning omkring 791a. stk. 2.

Jeg er på orlov pt så jeg har ikke adgang til steder hvor det kunne stå, men da formuleringen i 791a er den samme som tv-loven må man antage der menes det samme.
Mvh
Jeppe Andersen

Suzuki Jimny årgang 1999
Bmw F45 218D årgang 2015
Bmw E39 Touring 523i årgang 2001
Bmw E36 Touring 320 årgang 1996
Passat 3BG 1.9Tdi årgang 2004

Golf 3 1.8 Variant årgang 1997
Golf 3 1.6 Van årgang 1996
Toyota Avensis stc 1.8 årgang 2010
Audi A6 1.9TDI Van årgang 2004
Golf 4 1.6 årgang 1998

Fiat Uno 1.0 årgang 1994

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af fjeppe » 1. feb 2016, 12:45

Korreborg skrev:Jeg mener klart at problemet er, at i overtolker lovgivningen. Eller rettere overtolker ordet overvågning.

Du holder jo ikke øje med nogen eller noget bestemt = Det er ikke overvågning.
+1

Tør ikke og tænke på den tid jeg ville have sparet dengang en idiot kørte ind i mig og forsøgte og give mig skylden, gudskelov tabte han kun fordi han truede over SMS med at "skaffe" vidner.

Folk må overvåge mig lige så meget de vil i det offentlige rum, jeg forsøger og opfører mig så pænt som muligt, så længe jeg kan få lov og passe mig selv.

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Nicoleise » 1. feb 2016, 20:15

Korreborg skrev:Jeg mener klart at problemet er, at i overtolker lovgivningen. Eller rettere overtolker ordet overvågning.

Et par definitioner:
"Close observation of a person or group, especially one under suspicion."
"a watch kept over someone or something"

Du holder jo ikke øje med nogen eller noget bestemt = Det er ikke overvågning.
Det kan også sagtens tænkes, at du har ret. :) Jeg har aldrig sagt, at mit ord skal være lov, eller at jeg ikke kan tage fejl - slet ikke.

Jeg mener at overvågningsbegrebet er fint defineret i lovgivningen, men kan sagtens se din pointe. Der er jo fortsat de to forhold; altså lovligheden af at installere og bruge kameraet, og så lovligheden af at uploade klip til internettet, der fremstiller andre i et dårligt lys. Overvågningsbegrebet finder kun anvendelse på første forhold, og jeg skal ikke kunne sige om det er en overfortolkning eller ej. Som skrevet har jeg givet mig til at undersøge det, og kan se at det er en debat der optræder mange steder, og at argumenterne mange steder er præcis de samme, omend de dog præsenteres noget pænere, end tilfældet var i den anden tråd. :)

Jeg vil egentligt gerne høre din mening om videoen nederst i dette indlæg. Er det helt i orden, at der tages video af nummerplader og personer i køretøjer, og står den slags offentliggørelse mål med deres "forseelser"? Er det overvågning, når man filmer ind i andre folks biler?
JeppeSandersen skrev:Du er god til at argumentere, og det skal også anerkendes. Jeg mener stadig ikke et dashcam er en observation rettet mod nogen, og mener heller ikke det går under definitionen automatisk. Men kan ikke finde noget på det lige nu.

Retsplejeloven har du styr på, og kan sikkert et sted (karnov måske) finde en betænkning omkring 791a. stk. 2.

Jeg er på orlov pt så jeg har ikke adgang til steder hvor det kunne stå, men da formuleringen i 791a er den samme som tv-loven må man antage der menes det samme.
Helt i orden - det er ikke sådan, at vi skal blive enige, og jeg kan sagtens anerkende dit argument også. Jeg håber derfor, at det er muligt at finde en præcis besvarelse, og det arbejder jeg stadig på. Jeg mener fortsat ikke, at Retsplejeloven og TV overvågningsloven omhandler samme situation. :)

Min personlige holdning er sådan set også, at jeg har svært ved at hidse mig op over, at folk installerer et kamera i deres bil. Men nu er spørgsmålet jo lovligheden, og ikke min personlige holdning. Jeg vil dog alligevel lufte min holdning lidt, fordi jeg tror at mange misforstår mine intentioner en smule. (Mine intentioner er egentligt bare at besvare et spørgsmål eller bidrage til en konstruktiv debat omkring det).

Jeg synes det er forkert, at man offentliggør videoer af andres dårlige adfærd, om det så er i trafikken eller andre steder. Min opfattelse er også at det er ulovligt, men det er der jo skrevet meget om fra min hånd allerede.

Jeg synes f.eks. at nedenstående video, jeg stødte på i dag er klart for meget. Uploadet under titlen "Tåber i trafikken". Hvis nogen andre end Politiet filmer ind i min bil, hvordan jeg holder på rattet, så synes jeg da det er overvågning og krænkende. Politiet må ikke engang åbne mit bagagerum, uden en begrundet mistanke, men den selvudnævnte betjent på sin højthellige jernhest må gerne filme mig og mine passagerer?



Den første bilist i klippet gør den forseelse, at han ikke holder ordentligt på rattet, så vidt jeg forstår. Den unge mand til sidst, der "trænger til køretimer" ville man umiddelbart ikke kunne sigte for noget efter min vurdering - så vidt jeg ved er det ikke kriminelt at være hverken ny eller nervøs. Men hans bilistkarriere skal altså starte med nummerplader og profilbillede på Youtube. Er sådan noget rimeligt?

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Korreborg » 1. feb 2016, 21:20

Jeg er helt enig i at videoen er klart over stregen. Samme video med sløring af nummerplader og ansigter/firma navne ikke noget problem.

Se på det sådan; Jeg kan lovligt eje et jagtgevær, og hygge mig med at gå på jagt. Men jeg kan også bruge det til bankrøveri, mord osv.
Det er anvendelse der afgør om det er ulovligt.

Ovenstående video er jo KLART situationsbilleder, han bevæger sig bare rundt i trafikken. Der sker jo så tilfældigvis noget, som er ulovligt/på kant med loven(efter uploaders mening)
Altså undskyld mig, han er da en klaphat :lol: Men optager man nu noget virkeligt slemt, så bør man efter min mening gå til politiet med det.

Når han så fryser billedet, så man tydeligt kan se personerne, og beskylder dem for noget ulovligt. Så gør han, efter min mening, noget ulovligt.

Så lige en personlig holdning. Det er jo desværre ikke alle der kan holde sig inden for lovens rammer, så jo flere kameraer der er (ikke kun dash cams) jo flere idioter går tilfældigvis i fælden. Der er jo skrækfulde eksempler fra andre lande, hvor folk hopper ud foran biler for at lave forsikringssvindel. Eller bakker tilbage i et kryds, og beskylder så den bagved kørende for at være kørt op bag i dem, og har pludseligt piskesmæld og det der er værre.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Nicoleise » 2. feb 2016, 12:29

Korreborg skrev:Jeg er helt enig i at videoen er klart over stregen. Samme video med sløring af nummerplader og ansigter/firma navne ikke noget problem.

[...]

Når han så fryser billedet, så man tydeligt kan se personerne, og beskylder dem for noget ulovligt. Så gør han, efter min mening, noget ulovligt.
Der er vi nogenlunde enige - altså der er fortsat det problem at der kører en selvbestaltet videobetjent rundt og filmer ind i folks biler, men i forhold til videoen er vi enige. Men i dit første indlæg i tråden skriver du, at der ikke er noget ulovligt i at lægge nummerplader ud, selvom folk eventuelt bliver kede af at få deres nummerplade vist, hvis ikke jeg har misforstået din formulering. :)

Min pointe er den, at lovgivningen eksisterer bl.a. for at beskytte os alle fra de få idioter. Og lovgivningen er ens for alle, så enten må alle gerne filme og offentliggøre hinandens nummerplader (og dermed også navngive videoerne med nummerplader, sådan at nummerpladen bliver søgbar på f.eks. Google, så man kan snage lidt i hinandens kørsel, osv.), billeder af bilisterne, m.v. eller også må ingen. :) Man må (desværre) også se på, hvordan folk kan (mis)bruge regler og manglende regler.
Korreborg skrev:Se på det sådan; Jeg kan lovligt eje et jagtgevær, og hygge mig med at gå på jagt. Men jeg kan også bruge det til bankrøveri, mord osv.
Det er anvendelse der afgør om det er ulovligt.
Måske et bedre eksempel: En skovl kan også bruges til at grave huller, eller til at slå folk med. Og der er det så - efter min mening - væsentligt at man har nogle regler der dels afskrækker folk fra at slå andre med en skovl, dels sikrer at de, der bliver slået med en skovl har mulighed for retfærdighed. Hvis det ikke var ulovligt at slå nogen med en skovl, så kunne Politiet jo bare sige til forudrettede "Ja, det er sgu surt - ingen tvivl. Men det er ikke ulovligt, god dag."

Samme tilfælde her; hvis vi vil forhindre videoer, som vi kan blive enige om er over stregen, så skal det jo være på baggrund af konkrete regler. De regler mener jeg også eksisterer, og jeg mener at hans video både forbryder sig mod Persondataloven og sund fornuft. Hvis den kun forbrød sig mod (min og din, men ikke hans) sunde fornuft, ville man være tvunget til at acceptere det. Det er også derfor, jeg mener det er en relevant og vigtig diskussion, fordi man altid skal huske på, at der er mange mennesker i samfundet. Skal man argumentere for, at man selv må noget, så skal man samtidig indse, at man giver "mindre moralske" mennesker samme rettighed. :)

Og så mener jeg, at det ikke kan være rigtigt, at det skal være en slags "ny borgerpligt", at man skal holde sig opdaterede med diverse YouTube kanaler, for at se om man bliver udstillet på nettet, og så gøre indsigelse og kræve videoen fjernet. Ansvaret må retteligt lægge hos uploader, der bør og skal udvise omtanke overfor de mennesker, der udstilles - f.eks. ved at sikre at de ikke kan genkendes; fjerne nummerplader, ansigter og firmalogoer/reklamer. Nu kører jeg generelt pænt og proaktivt. Jeg ser tit folk, der ikke opfører sig fornuftigt i trafikken. Jeg føler ingen trang til at udstille dem. Tilsvarende ville jeg også blive ked af, hvis en af mine firmabiler kom i sådan en video, med tanke på at jeg faktisk gør meget for at sikre, at "mine biler" opfører sig ordentligt i trafikken.

Korreborg skrev:Så lige en personlig holdning. Det er jo desværre ikke alle der kan holde sig inden for lovens rammer, så jo flere kameraer der er (ikke kun dash cams) jo flere idioter går tilfældigvis i fælden. Der er jo skrækfulde eksempler fra andre lande, hvor folk hopper ud foran biler for at lave forsikringssvindel. Eller bakker tilbage i et kryds, og beskylder så den bagved kørende for at være kørt op bag i dem, og har pludseligt piskesmæld og det der er værre.
Enig - sådan nogle videoer har jeg også set, og der tænker jeg også, at det sgu må være godt at have et kamera. Dog tyder meget, jeg har læst på, at forsikringsselskaber vægter parternes skadeanmeldelsesblanket tungere. :s Man kan dertil sige, at jeg som almindelig bilist ikke kan se forskel på, om der er et kamera i bilen bagved, for at dokumentere forsikringssager eller lignende, eller om der sidder en hobbybetjent og indsamler materiale til at udstille mig på nettet. :)

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af ph » 2. feb 2016, 15:08

JeppeSandersen skrev:Du er god til at argumentere, og det skal også anerkendes. Jeg mener stadig ikke et dashcam er en observation rettet mod nogen.
Nææ ikke retten mod "nogen" men mod alle som kommer inden for linsens rækkevidde og i det øjeblik at man vælger at følge efter en som man filmer, så bliver det vel til overvågning af "nogen"??
men selv hvis man ikke gør et stort nummer ud af at forfølge, men blot kører som man hele tiden havde tænkt sig, men derved optager en sekvens af en (der kører råddent) og vælger at lægge en film på nettet.
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Mike H » 2. feb 2016, 16:14

Jeg er helt på højde med det du skriver, Korreborg - må tilføje at det eksempel-video der er smidt I tråden... har han et 90 grader sidestillet cam, eller drejer han det? (ok, han har sku et sidevendt cam...) Ligegyldig hvad, så er han jo bare ude på at udstille folk der - efter hans mening - ikke opfører sig ordentligt I trafikken. Han leger lidt sin egen politibetjent.
Han må gerne filme mig - men jeg vil nok blive lidt sur over at han evt. smider fjæset direkte op på skærmen. Jeg kører altid så pænt som muligt. Men man kan da en sjældent gang komme til at komme over for gult. Ja, den varebil han filmende var nok lidt for meget over for "taxa" grønt. Men den unge fyr med "manglende timer" er da sygt. Han holder da selv overhoved ikke nok afstand til den forankørende... det glemmer disse "selvudnævnte" betjente ofte...
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Nicoleise
Helt nyt medlem
Indlæg: 97
Tilmeldt: 18. jan 2009, 19:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Nicoleise » 2. feb 2016, 18:30

Enig - og han er ikke ene om det. Jeg fandt en anden Youtuber, hvor kommentarer til videoerne generelt er slået fra (så hverken de filmede eller andre kan forsvare/debattere sagen). I følge de udsagn han skriver under videoerne, så foretager han hastighedsmålinger af de andre bilister. Så er man s'gu lige lidt ivrig nok...


Nå, en opdatering:

Jeg har som lovet forsøgt at undersøge sagen, og det er svært at få et hurtigt svar og så tror jeg at man er lidt udfordret af, at det er en sammenblanding mellem to juridiske områder med forskellige instanser. Jeg har haft en dialog med en advokat om sagen - primært lovligheden af kameraets montering og brug, og denne henviser til, at hvis spørgsmålet skal afklares helt til bunds, er man nok nødt til at inddrage en professor i jura.

Advokaten påpeger følgende forhold:

1) Kameraet må ikke være placeret sådan, at det forringer udsynet. (Detailforskrifter for Motorkøretøjer)
2) Man må aldrig filme på privat område uden grundejerens tilladelse. Derfor skal man slukke kameraet, hvis man f.eks. parkerer ud for en privat grund, som ikke tilhører en selv. (Straffelovens §264 a - bøde eller op til seks måneders fængsel)
3) Hvis måden, man filmer på, kan betragtes som overvågning kan man "få problemer". (Det er jo sådan set min pointe)
4) Hvis måden, kan offentliggører noget på udstiller den filmede på en måde, der kan betragtes som krækende, kan man "få problemer" (igen; min pointe).

Der findes ikke i Danmark (i følge denne advokat) et direkte forbud (generelt) mod montering eller brug af dashcams, men selve den konkrete montering og især brugen af kameraet kan i visse tilfælde være ulovlig. Det er jeg enig med ham i - f.eks. kan jeg absolut ikke se noget til hindring for at filme et par omgange på Jyllandsringen på den måde. I Norge er det f.eks. sådan, at et dashcam generelt er lovligt, men at det ikke må være aktivt under parkering, hvis jeg skal tro de kilder, jeg har læst det i (ikke lovstof, men artikler).

Jeg har ikke kunne få svar på følgende:
a) Er "indersiden" af en bil privat - altså må man filme ind i andres køretøjer?
b) Er Lov om TV Overvågning ikke gældende for kameraer, som er i bevægelse?
c) Entydigt svar på, om nummerplader er eller kan være personoplysninger.
d) Hvorvidt der til ovenstående punkt 4 eksisterer et kriminalitetskrav ala Retsplejelovens §791a, der i praksis ville betyde at man gerne må fremvise "små forbrydelser" men ikke "store forbrydelser" før det er krænkende. Hvis der ikke er det, så er det jo principielt set ulovligt at lægge videoer op af folk, der ikke overholder Færdselsloven til punkt og prikke, fordi man da udstiller dem i en krænkende situation - hvilket lidt er min pointe, dog meget sort/hvid.

Jeg undersøger én yderligere kanal, som jeg tænker primært kan klarlægge reglerne omkring at uploade videoer fra kameraet - derefter gider jeg ikke lægge mere energi i at finde en fornuftig afklaring. Jeg håber selvfølgeligt at der her kan komme en præcis afgørelse - er det ikke tilfældet, så vil det jo være noget, der skal defineres af retspraksis, og dermed være umuligt at svare på i forvejen. I det tilfælde må vi bare "håbe", at en stodder fra Vedbæk, der er så rig at han er rig en gang til, bliver filmet af hr. "sidevendt cam" fra eksempelvideoen, mens han får et blæs af en prostitueret, som han ikke er gift med. I sådan et tilfælde burde vi vel få en retspraksis på området i en fart. :D

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Mike H » 2. feb 2016, 18:45

Hr. "sidevendt kamera" har ikke mindre end 125 videoer af små og stort I trafikken.

https://www.youtube.com/user/Petrea67/videos

Der er jo en del der har det som en hobby - her er endnu et eksempel på at person og firma bliver smidt ud på nettet
https://www.youtube.com/watch?v=uXLkM5qMq9k - kan også se at folk smider comments til ham om at det ikke er ok I nogle af de andre videoer...

Jeg må hellere passe på - han holder til I Rødovre området hvor jeg bor :lol: og kører I en lys/hvid mindre varevogn - sandsynligvis en Partner eller lignende...

Men - nogle gange er der jo også noget om snakken og kameraet kan bevise reele facts, som den her fra samme person... Det er ret tæt på den guldfarvede Twingo klipper ham cykelisten der måske nok kører lidt tidligt over for "grøn"... https://www.youtube.com/watch?v=m5gJQnN8g2c - prøv at læg mærke til lyset ovre ved tanken - hvor lang tid der når at være rødt (man kan lige ane lyset for tværgående trafik) inden Twingoen kører over... det er sygt.
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Jakob P
Nyt medlem
Indlæg: 116
Tilmeldt: 13. jun 2008, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 12 times
Been thanked: 2 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Jakob P » 14. feb 2016, 13:06

Han er da helt knast oven bøtten, og viser på ingen hensyn i trafikken :roll:
http://youtu.be/6zqzGGI4yc8

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af jansom » 14. feb 2016, 13:15

Idiot og meget mere til fare i trafikken end den bilist han sviner til
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Fabia Combi
Medlem
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 11. jul 2008, 20:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Fabia Combi » 14. feb 2016, 13:48

Jakob P skrev:Han er da helt knast oven bøtten, og viser på ingen hensyn i trafikken :roll:
http://youtu.be/6zqzGGI4yc8
Kassevognen bliver i højre bane så længe som muligt, præcis som vi bliver opfordret til at gøre.

I hans "hold til højre" video er han selv skyldig, for han skal holde sig så langt bag Up!en at føreren uden problemer kan dreje ind i højre bane, hvis man skal være pernittengryn.

Decipher
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Decipher » 15. feb 2016, 11:43

ph skrev:Nææ ikke retten mod "nogen" men mod alle som kommer inden for linsens rækkevidde og i det øjeblik at man vælger at følge efter en som man filmer, så bliver det vel til overvågning af "nogen"??
Nej, for det er netop ikke "overvågning", hvis ikke det er rettet mod nogen eller noget bestemt, men blot er tilfældig optagelse.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af GranTurismo » 17. feb 2016, 15:41

Jakob P skrev:Han er da helt knast oven bøtten, og viser på ingen hensyn i trafikken :roll:
http://youtu.be/6zqzGGI4yc8
Nej han er da godt nok en klaphat. Se her hvordan han skifter bane, hvor der er optrukket linje for at eftersætte "forbryderen" (1:14 inde)

VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Fabia Combi
Medlem
Indlæg: 1118
Tilmeldt: 11. jul 2008, 20:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Fabia Combi » 17. feb 2016, 17:55

Der er ikke så meget at rafle om.
Kameramanden følger så tæt på bilen i venstre bane at føreren ikke kan trække sikkert ind i højre bane.
Siger min kammerat, der er kørelærer.
Man skal holde sig 2 sekunder bag forankørende, også når de befinder sig i banen til venstre for en selv.
Hvis man altså er oppe til køreprøve.

Sasquatch1976
Helt nyt medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 11. maj 2015, 21:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Odense
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Sasquatch1976 » 5. mar 2016, 14:51

Et par andre betragtninger. Jeg har i familien "adgang" til en nu pensioneret/tidligere dommer. ;) Har spurgt til nogen af tingene her i tråden.

Det skal indskydes at jeg selv har installeret både fremad og bagudrettet dashcam efter anbefaling fra selv samme person.
-----

De kommentarer jeg fik var bla. følgende:

Dashcams er meget omtalte og han nåede at være i et udvalg der drøftede indflydelsen af netop dette materiale i forbindelse med bevisføring. Han ville ikke tage stilling til lovens ordlyd i forhold til denne tråd generelt.

1. De fleste kender dem fra udlandet, gerne Rusland og lignende. Primært er tilgangen i disse lande dog mest at man i disse lande har en helt anden kørekultur, dårligere forsikringer og oftest en korrupt ordensmagt (udøvende)
2. Rabatter på forsikring. Nogen biltyper (pris) ligefrem krav ligesom GPS sporing af bilen.
2. De kan være forbudte i nogen lande og man bør orientere sig om dette inden eventuel feriekørsel på lige fod med hastighedsadvarende foranstaltninger. Østrig f.eks. Nogen lande var kun parkerings tilstanden ikke tilladt.

Lidt retsligt jeg kunne tvinge ud af ham ;)
3. Et videoklip kunne nemt være afgørende som bevismateriale (generelt). Dog mange undtagelser. Da de kun viser et udsnit af virkeligheden (De er jo trods alt fastmonteret) ville foto/video ved en domstol i almindelighed kun indgå som et delelement i hele den samlede vurdering. Det gælder også mobiltelefon optagelser (oftest ikke fastmonteret) Det kan alt sammen kræve at der kræves vidneudsagn alligevel.
3a. Alt dette for at undgå at skabe tvivl eller direkte forvirring over en given sag/anmelselse.
Nuværende biler
2019: Tesla Model 3 LR AWD
2015: Skoda Fabia 3

Tidligere biler
2016: Golf MK7 GTE
2015: Tesla Model 90S
2008: Mercedes E 280 CDI Havde ALT udstyr!!
2005: Fransk crap - Ikke nævneværdigt

nellemanngro
Nyt medlem
Indlæg: 275
Tilmeldt: 11. nov 2015, 22:57
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Nordfyn
Has thanked: 4 times
Been thanked: 10 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af nellemanngro » 9. apr 2016, 23:58

Mike H skrev:Hr. "sidevendt kamera" har ikke mindre end 125 videoer af små og stort I trafikken.

https://www.youtube.com/user/Petrea67/videos
Hr. sidevendt kamera har endda fået en advarsel af youtube
https://www.youtube.com/watch?v=g6ssgXfa_qk
Mvh. Martin Andersen

14´ Golf 1.4 Tsi.

QT1410
Medlem
Indlæg: 747
Tilmeldt: 10. apr 2016, 09:09
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 170 times
Been thanked: 121 times

Re: Diskussion Af Lovligheden Af Dash Cam

Indlæg af QT1410 » 10. apr 2016, 09:31

Advarslen er givet for "muhammad drawing", ikke for dash cam

youtube tillader kun videoer hvor isis hyldes,ikke det modsatte

Brugeravatar
Play4Fun
Medlem
Indlæg: 834
Tilmeldt: 17. jul 2016, 13:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 2 times
Been thanked: 5 times

Re: Diskussion af lovligheden af Dash Cam

Indlæg af Play4Fun » 21. jul 2016, 22:34

Jeg har kamera i begge mine biler og i firmabilen.
For et par måneder siden reddet kameraet mig for at skulle betale for en skade.
Modparten sagde min datter overhalede inden om og videoen dokumentere tydeligt det ikke skete.
Jeg afgav min forklaring og modparten sin forklaring, men da han var fuld af løgn og sagde uheldet endda var sket andet sted end det egentligt var samt at min datter havde overhalet inden om på cykelstien, blev det for meget og forsikringsselskabet fik den her video tilsendt i format med GPS koordinater og g påvirkninger. Han fik hele skylden og måske en lærerstreg om ikke at lyve, så dashcam er kommet for at blive.

[youtube]https://m.youtube.com/watch?v=TKfbkgzVdJI[/youtube]
Seat Ibiza Cupra 1,8TSI. 212Hk Solgt

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"