OBD tuning lovlig?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
NiicoDK
Helt nyt medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 9. apr 2016, 18:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

OBD tuning lovlig?

Indlæg af NiicoDK » 7. mar 2019, 11:31

Jeg kan simpelthen ikke finde svar på mit spørgsmål, så nu prøver jeg jer kloge hoveder :geek:

SKAT skriver på deres hjemmeside:
Motortuning er tilladt så længe, det sker på den originale- eller en senere ilagt tilsvarende motor. I forhold til registreringsafgift gælder der ikke nogen procentgrænse for effektforøgelsen ved motortuning på den originale- eller senere ilagt tilsvarende motor.
Vil det sige at en OBD tuning(uanset forøgelse) er lovlig, såfremt man får bilen synet og oplyser forsikringsselskab? Eller hvordan skal det forstås? Tænker næsten det ikke kan være så nemt, men jeg synes ikke jeg kan finde et endegyldigt svar.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: OBD tuning lovlig?

Indlæg af HansH » 7. mar 2019, 11:35

Der er en god beskrivelse her:
https://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koreto ... uning.aspx

Jeg mener, at det du "dør på", er at du skal kunne dokumentere at bilen ikke støjer og forurener mere efter chipningen.
Det er kun centre i Tyskland og Sverige der kan udstede den godkendelse, som accepteres af danske myndigheder.
Og det skulle være rigtig pænt dyrt at gennemgå den proces, som jeg har forstået det.

Så derfor - ja, du kan lave det lovligt. Men det er urealistisk dyrt.
These users thanked the author HansH for the post:
NiicoDK
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

NiicoDK
Helt nyt medlem
Indlæg: 39
Tilmeldt: 9. apr 2016, 18:48
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 11 times
Been thanked: 3 times

Re: OBD tuning lovlig?

Indlæg af NiicoDK » 8. mar 2019, 12:19

HansH skrev:
7. mar 2019, 11:35
Der er en god beskrivelse her:
https://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koreto ... uning.aspx

Jeg mener, at det du "dør på", er at du skal kunne dokumentere at bilen ikke støjer og forurener mere efter chipningen.
Det er kun centre i Tyskland og Sverige der kan udstede den godkendelse, som accepteres af danske myndigheder.
Og det skulle være rigtig pænt dyrt at gennemgå den proces, som jeg har forstået det.

Så derfor - ja, du kan lave det lovligt. Men det er urealistisk dyrt.
Okay, så det var ikke så nemt - som frygtet. Tak for hjælpen ;)

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: OBD tuning lovlig?

Indlæg af HenrikH29 » 8. mar 2019, 19:40

NiicoDK skrev:
8. mar 2019, 12:19
HansH skrev:
7. mar 2019, 11:35
Der er en god beskrivelse her:
https://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koreto ... uning.aspx

Jeg mener, at det du "dør på", er at du skal kunne dokumentere at bilen ikke støjer og forurener mere efter chipningen.
Det er kun centre i Tyskland og Sverige der kan udstede den godkendelse, som accepteres af danske myndigheder.
Og det skulle være rigtig pænt dyrt at gennemgå den proces, som jeg har forstået det.

Så derfor - ja, du kan lave det lovligt. Men det er urealistisk dyrt.
Okay, så det var ikke så nemt - som frygtet. Tak for hjælpen ;)
HansH's svar er helt korrekt. Jeg kan tilføje, at der også skal laves en måling af brændstofforbruget, så både registreringsafgift og ejerafgift kan beregnes korrekt efter tuningen.

Jeg har diskuteret det rigtig mange gange i diverse Facebook grupper, hvor der hersker stor forvirring om lovligheden.

Tuningen kan gøres lovlig men koster så meget, at man ligeså godt kunne have købt bilen med den større effekt/moment fra starten. Og man kan risikere, at skulle betale yderligere registreringsafgift. Et andet problem er at garanti fra producent, kan man glemme alt om (at det så er svært at påvise en OBD tuning er noget andet). Og man skal huske, at meddele forsikringen, at man har tunet, og få det skrevet ind i policen - ellers kan man miste sin dækning. Præmien stiger næsten helt sikkert som følge af tuningen.

Min påstand er, at 99,9% af alle tunede biler i DK kører rundt ulovligt. Og det værste er næsten, at mange af dem ikke ved det, og tror det er lovligt. Bare læs med i diverse campinggrupper, hvor det er populært lige at hente det ekstra moment. Og hr. og fru Camping-Jensen er ikke klar over det er ulovlig. Hvor skulle de også vide det fra. De får det i hvert fald ikke at vide af den, der tuner bilen.

Brugeravatar
M_Olsen
Aktiv medlem
Indlæg: 1994
Tilmeldt: 14. jun 2008, 09:50
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: M Olsen
Geografisk sted: Sakskøbing Lolland
Has thanked: 4 times
Been thanked: 43 times

Re: OBD tuning lovlig?

Indlæg af M_Olsen » 8. mar 2019, 21:48

At det så er svært at påvise en OBD tuning er noget andet.
Det er det faktisk ikke en lille boks i OBD stikket der kan kontrollere cheksum på motorstyring og sammenholde det med den sidste opdatering fra fabrikanten passer det ikke overens så der noget der er ændret.
De får det i hvert fald ikke at vide af den, der tuner bilen.
Diskuteret det med en lokal garage tuner men han ændret ingen udstødningstal eller lukket nogen ventiler samtidig med han lovet flere heste samt moment og længere på literen. Der gav jeg op.

M Olsen
Mvh. M Olsen

2018 Golf 7,5 GTE Solgt

Formand for foreningen imod skæve nummerplader og nummerpladerammer.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: OBD tuning lovlig?

Indlæg af HansH » 8. mar 2019, 21:57

M_Olsen skrev:
8. mar 2019, 21:48
Diskuteret det med en lokal garage tuner men han ændret ingen udstødningstal eller lukket nogen ventiler samtidig med han lovet flere heste samt moment og længere på literen. Der gav jeg op.
Han har simpelt hen knækket koden! :D
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: OBD tuning lovlig?

Indlæg af Charlimike » 9. mar 2019, 11:32

HenrikH29 skrev:
8. mar 2019, 19:40
NiicoDK skrev:
8. mar 2019, 12:19
HansH skrev:
7. mar 2019, 11:35
Der er en god beskrivelse her:
https://www.fstyr.dk/DA/Krav-til-koreto ... uning.aspx

Jeg mener, at det du "dør på", er at du skal kunne dokumentere at bilen ikke støjer og forurener mere efter chipningen.
Det er kun centre i Tyskland og Sverige der kan udstede den godkendelse, som accepteres af danske myndigheder.
Og det skulle være rigtig pænt dyrt at gennemgå den proces, som jeg har forstået det.

Så derfor - ja, du kan lave det lovligt. Men det er urealistisk dyrt.
Okay, så det var ikke så nemt - som frygtet. Tak for hjælpen ;)
HansH's svar er helt korrekt. Jeg kan tilføje, at der også skal laves en måling af brændstofforbruget, så både registreringsafgift og ejerafgift kan beregnes korrekt efter tuningen.

Jeg har diskuteret det rigtig mange gange i diverse Facebook grupper, hvor der hersker stor forvirring om lovligheden.

Tuningen kan gøres lovlig men koster så meget, at man ligeså godt kunne have købt bilen med den større effekt/moment fra starten. Og man kan risikere, at skulle betale yderligere registreringsafgift. Et andet problem er at garanti fra producent, kan man glemme alt om (at det så er svært at påvise en OBD tuning er noget andet). Og man skal huske, at meddele forsikringen, at man har tunet, og få det skrevet ind i policen - ellers kan man miste sin dækning. Præmien stiger næsten helt sikkert som følge af tuningen.

Min påstand er, at 99,9% af alle tunede biler i DK kører rundt ulovligt. Og det værste er næsten, at mange af dem ikke ved det, og tror det er lovligt. Bare læs med i diverse campinggrupper, hvor det er populært lige at hente det ekstra moment. Og hr. og fru Camping-Jensen er ikke klar over det er ulovlig. Hvor skulle de også vide det fra. De får det i hvert fald ikke at vide af den, der tuner bilen.
Henrik du må egentlig gerne poste den information på Chiptuning Denmark på Facebook. Jeg har gjort lidt ud af at være transparent mht regler vdr tuning. Tunere vil gerne være lovlige, men vi kan ikke få lov pga forældede regler og forbuds politik.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: OBD tuning lovlig?

Indlæg af HenrikH29 » 9. mar 2019, 12:06

M_Olsen skrev:
8. mar 2019, 21:48
At det så er svært at påvise en OBD tuning er noget andet.
Det er det faktisk ikke en lille boks i OBD stikket der kan kontrollere cheksum på motorstyring og sammenholde det med den sidste opdatering fra fabrikanten passer det ikke overens så der noget der er ændret.
De får det i hvert fald ikke at vide af den, der tuner bilen.
Diskuteret det med en lokal garage tuner men han ændret ingen udstødningstal eller lukket nogen ventiler samtidig med han lovet flere heste samt moment og længere på literen. Der gav jeg op.

M Olsen
Jeg er med på, at det kan afsløres, men ikke mange synshaller, hvis nogen overhovedet, checker for det. Så det var mere sandsynligheden for at blive opdaget, jeg tænkte på. Kun hvis det indlægges som en del af synet, at de skal checke for det, så kommer der til at ske noget. :o

Klogt at du stod af, selvom han siger der ikke ændres på udstødningstal osv. så ændrer det ikke på, at man stadig skal fremlægge målinger, fra godkendt prøveinstitut. Der er igen vej udenom.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"