Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af Nzinho » 27. mar 2019, 20:25

Hey Vagcars,

Jeg har brug for jeres hjælp, da jeg er lost og ved intet om biler.

Sagen er den at jeg købte min SEAT LEON 2.0 TDI FR ST DSG fra 2014 (signatur) d. 8 juli 2018 hos et stort bilhus i midtjylland - herefter kaldet A.
Jeg har 6 mdr. 100% garanti + jeg tegner en 24 mdr tryghedsaftale yderligere, da jeg altid har været skeptisk overfor brugte biler, så jeg sikrer mig på bedste vis.

Tryghedsaftalen er vedhæftet. Der står 100% på Gearkasse, men A fortæller mig, at det ikke gælder på elektroniske dele, det står ikke i dokumentet?

Efter de første par ture kan jeg fornemme, at noget ikke er som det skal være. Jeg tænker at det nok går over.
3 måneder går, og jeg tænker at det kan simpelthen ikke være mig - der er noget helt galt her. Bilen brummer og piver i gearkassen når den bliver varm, nærmest hyler når man ligger stabilt med 130 på motorvejen.

Jeg kører den hen til A, som efter 3 uger ikke kan lave det, uden at fortælle mig hvad der er i vejen. A fortæller at det er SEAT i Silkeborg, herefter kaldet B, der skal lave det - fair nok tænker jeg, så længe det bliver lavet. Så nu er vi altså 3 parter i denne sag.

B laver så følgende og sender A regningen - et svingehjul?:
Screen Shot 2019-03-27 at 19.51.44.png
Screen Shot 2019-03-27 at 19.51.44.png (149.21 KiB) Vist 7760 gange
Screen Shot 2019-03-27 at 19.48.06.png
Screen Shot 2019-03-27 at 19.48.06.png (277.54 KiB) Vist 7760 gange
Jeg får bilen tilbage. Lydene er stoppet og det hele spiller - skulle man tro.

3-4 måneder efter opstår problemet igen. Præcis det samme, de samme lyde, og det samme er i vejen som da jeg først indleverede den. Nu er vi dog over de 6 mdr 100% garanti.

Jeg indleverer den igen i sidste uge til B inden jeg tog på ferien. Jeg er ude og kører med ejeren ham selv, hvor han selv kører bilen og kan hører problemerne. Han siger med det samme at det er gearkassen.

A ringer til mig på ferien og fortæller mig, at de er kommet frem til hos B, at Mechatronic skal skiftes i gearkassen og det vil koste mig 17.000 kr. A fortæller mig yderligere i telefonen hvor ærgerligt det er, og at A virkelig prøvede at få prisen ned, men B ikke ville gå med til det. Sikke nok vrøvl tænker jeg, en rigtig fusker af en bilforhandler.
Mit spørgsmål er så hvordan B ikke har set dette første gang? Det er 100% det samme som er i vejen. Jeg kan vel bare ikke bevise det? Som om der er lavet en lappeløsning fra A jeg købte den ved, da den bare lige skulle kunne kører til garantien udløb. Jeg har yderligere spurgt B om de har fået noget af vide af A om hvad der skulle laves, intet svar på den del.

I mellemtiden da jeg ber om idag at få en specifikation på det B har lavet første gang fortæller B mig, at prisen nu er 21.000 kr.

Det lyder fra B: Vores diagnose på problemet nu er at den skal have en ny Megatronic styreenhed. Pris ialt inkl. moms og udskiftning ca.21000 kr.

Hvad har jeg gjort indtil videre?
1. Jeg har haft fat i min kusine som er jurist, hun vejlede mig til at få det hele på skrift, hvad B har lavet og hvad der skal laves nu, et evt step 2 med hende venter vi med
2. Jeg har bedt om specifikationen fra B hvilket jeg har fået (bilen står stadig hos dem)
3. Mit næste step er eventuelt i weekenden at snakke med A om de virkelig mener det her er rimeligt og fremligge mine få beviser.


Hjælp - hvad helvede gør jeg? Skal jeg betale de 21.000 kr selvom A har solgt mig en bil hvor Mechatroniccen er gået fra start af?

På forhånd tak fordi du læste med, og beklager hvis det er lidt rodet. Spørg hvis der er noget.
Vedhæftede filer
Screen Shot 2019-03-27 at 20.23.12.png
Screen Shot 2019-03-27 at 20.23.12.png (1.08 MiB) Vist 7753 gange
Senest rettet af Nzinho 28. mar 2019, 11:19, rettet i alt 1 gang.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af BrianDS » 27. mar 2019, 20:47

Der står godt nok at elektriske motordele og turbo ikke dækkes, men der står ikke noget om elektriske dele på gearkassen.
Dog står der at de kun dækker op til 10.000 kr + moms pr reparation og maks 20.000 kr i alt. Og de skriver vel egentlig at det kun dækker på deres eget værksted?!

Jeg tror du skal have fat i juristen igen - evt. meld dig ind i FDM (og forbliv medlem) måske de kan hjælpe med at lægge pres på.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af Nzinho » 27. mar 2019, 21:01

@BrianDS

Ja det tryghedsaftalen, håbede dog ikke at jeg skulle have behov for den. Når den første reparation tydeligvis ikke lavet ordentlig. I forhold til købeloven står de med ansvar for at forbedre fejlen fuldt ud. At de så kalder det noget andet, for ikke selv at skulle betale de 21k står noget suspekt for mig - men det er vel hvad man kan forvente at bilforhandlere nu til dags.
Det er bare dybt irriterende at skulle have kampen med dem.

http://dbfu.dk/koebeloven/

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af BrianDS » 27. mar 2019, 21:05

Helt enig, prøv med FDM
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af KBoesen » 27. mar 2019, 21:08

Du skal bare have fat i dem du har købt bilen hos, hvis du vel og mærke har det på skrift, at du har haft fat i dem efter 3-4 måneder, med klagen over gearkassen. Man kan sige at din "frist" forlænges, når du har haft klaget, og fået tingene fikset, og det så kommer igen. :-)

Så længe du har anket over det, kan de ikke snige sig uden om det, selvom vi er ude over de 6 måneders garanti fra forhandleren.

Havde du derimod ikke klaget over bilen, før efter 6 måneder og 1 dag, havde det været væsentligt sværere sag for dig. :-)

Så bare klø på. Det er jo ikke nogle nye ting du kommer med. :-)



I øvrigt fejler de nye Leon med 2,0 TDI og DSG aldrig noget som helst. Så det er noget vås, at det er et kendt problem.
Enig i, at for 12-15 år siden, da teknikken var ny, var det noget tvivlsomt, men idag kører det bare, hvis det ellers får service. Dog skal man påregne et nyt svinghjul melllem 200-250 tkm på dem. Men det er jo en "almindelig" sliddel. :-)
These users thanked the author KBoesen for the post:
BrianDS
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af Monze1980 » 27. mar 2019, 21:12

Hvis det er det samme der er galt, bør det dække, da de dele, der er skiftet, er omfattet af en ny garanti og reklamationsret.


Sent from my iPad using Tapatalk
Senest rettet af Monze1980 27. mar 2019, 21:12, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Monze1980 for the post:
BrianDS
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af BrianDS » 27. mar 2019, 21:12

KBoesen skrev:Du skal bare have fat i dem du har købt bilen hos, hvis du vel og mærke har det på skrift, at du har haft fat i dem efter 3-4 måneder, med klagen over gearkassen. Man kan sige at din "frist" forlænges, når du har haft klaget, og fået tingene fikset, og det så kommer igen. :-)

Så længe du har anket over det, kan de ikke snige sig uden om det, selvom vi er ude over de 6 måneders garanti fra forhandleren.

Havde du derimod ikke klaget over bilen, før efter 6 måneder og 1 dag, havde det været væsentligt sværere sag for dig. :-)

Så bare klø på. Det er jo ikke nogle nye ting du kommer med. :-)



I øvrigt fejler de nye Leon med 2,0 TDI og DSG aldrig noget som helst. Så det er noget vås, at det er et kendt problem.
Enig i, at for 12-15 år siden, da teknikken var ny, var det noget tvivlsomt, men idag kører det bare, hvis det ellers får service. Dog skal man påregne et nyt svinghjul melllem 200-250 tkm på dem. Men det er jo en "almindelig" sliddel. :-)
Enig - og du har ret i at det er DSG7 med tørkoblinger der er kendt for at have problemer, de kører dog kun i biler med op til 250 NM Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af Nzinho » 27. mar 2019, 21:18

KBoesen skrev:
27. mar 2019, 21:08
Du skal bare have fat i dem du har købt bilen hos, hvis du vel og mærke har det på skrift, at du har haft fat i dem efter 3-4 måneder, med klagen over gearkassen. Man kan sige at din "frist" forlænges, når du har haft klaget, og fået tingene fikset, og det så kommer igen. :-)

Så længe du har anket over det, kan de ikke snige sig uden om det, selvom vi er ude over de 6 måneders garanti fra forhandleren.

Havde du derimod ikke klaget over bilen, før efter 6 måneder og 1 dag, havde det været væsentligt sværere sag for dig. :-)

Så bare klø på. Det er jo ikke nogle nye ting du kommer med. :-)



I øvrigt fejler de nye Leon med 2,0 TDI og DSG aldrig noget som helst. Så det er noget vås, at det er et kendt problem.
Enig i, at for 12-15 år siden, da teknikken var ny, var det noget tvivlsomt, men idag kører det bare, hvis det ellers får service. Dog skal man påregne et nyt svinghjul melllem 200-250 tkm på dem. Men det er jo en "almindelig" sliddel. :-)
Takker for svaret. Vi klør på!

Ift. gearkassen hvad ved jeg, synes bare han nævnte noget med det, men kan være jeg tager fejl - tak for det.
Den har ikke kørt i nærheden af de 200k.

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af Martin1986 » 28. mar 2019, 08:12

Problemet er ved at forhandleren mener den fejler noget nyt, ergo er der vel ikke garanti fra tidligere reparation? Og hvordan beviser man så lige, fejlen er den samme som sidst .
Nuværende bil: BMW F11 530D

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af HansH » 28. mar 2019, 08:29

Ud over dig selv, er der to andre parter i denne sag:
1) forhandleren du har købt bilen hos "et større midtjysk bilhus"
2) SEAT Silkeborg

Der er også forskellige garanti/tryghedsordninger i spil:
Jeg går ud fra at det større midtjyske bilhus yder en brugtvognsgaranti.
Derudover henvises der til en tryghedsaftale.
Dernæst foretager SEAT Silkeborg en større rep. som formodentlig bærer en reparationsgaranti med sig.

Flere steder i din fremlægning af sagen, refererer du tilbage med personligt stedord "de", hvor det for mig er lidt uklart hvilken part du mener.

Min pointe er:
Det ville i hvert fald gavne min forståelse (og måske andres) hvis du lavede en opsummering på kort punktform af sagens forløb, med angivelse af hvad der siges eller bliver gjort, og hvem der står bag i hvert tilfælde, samt hvem der yder hvilke garantier/tryghedsaftaler osv.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
BrianDSPassatg 3cNzinho
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af Nzinho » 28. mar 2019, 11:22

HansH skrev:
28. mar 2019, 08:29
Ud over dig selv, er der to andre parter i denne sag:
1) forhandleren du har købt bilen hos "et større midtjysk bilhus"
2) SEAT Silkeborg

Der er også forskellige garanti/tryghedsordninger i spil:
Jeg går ud fra at det større midtjyske bilhus yder en brugtvognsgaranti.
Derudover henvises der til en tryghedsaftale.
Dernæst foretager SEAT Silkeborg en større rep. som formodentlig bærer en reparationsgaranti med sig.

Flere steder i din fremlægning af sagen, refererer du tilbage med personligt stedord "de", hvor det for mig er lidt uklart hvilken part du mener.

Min pointe er:
Det ville i hvert fald gavne min forståelse (og måske andres) hvis du lavede en opsummering på kort punktform af sagens forløb, med angivelse af hvad der siges eller bliver gjort, og hvem der står bag i hvert tilfælde, samt hvem der yder hvilke garantier/tryghedsaftaler osv.
Tak for svar Hans.

Jeg har opdateret mit første indlæg med A & B. Jeg kan godt se at det er blevet lidt rodet i min fart i går. Beklager, håber det hjælper forståelsen. Jeg kan godt lave en kort opsummering i punktform når jeg kommer hjem hvis det hjælper bedre, så kan det bare være svært at få alle informationer med.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af HansH » 28. mar 2019, 11:52

Nzinho skrev:
28. mar 2019, 11:22
Jeg har opdateret mit første indlæg med A & B.
Jeg synes din opdatering har hjulpet mig betydeligt med at få et overblik over sagen. Tak :)

Hvis jeg skal forsøge at ridse en tidslinje op her, så kommer jeg frem til flg.:
  • jul 2018 - bilen købes med 6 mdr. 100% garanti + yderligere 24 mdrs tryghedsaftale
  • okt 2018 - bilen indleveres til A med reklamation på mislyde fra gearkasse
  • nov 2018 - A bestiller B til at løse problemet. B skifter svinghjulet
  • mar 2019 - problemet er tilbage, hvorefter du skriver at du indleverer bilen til B
(månederne efter købet er ca.-angivelser. Korrigér hvis jeg har regnet forkert)

Som jeg forstår scenariet har du ikke noget mellemværende med B.
Du har udelukkende et kundeforhold med A.
Hvem A vælger at bruge som underleverandør til at udføre de reparationer som de skal dække, er reelt dig uvedkommende. Det er udelukkende en sag mellem A og B.

Hvorfor indleverer du så bilen til B her sidste gang? Hvorfor går du ikke tilbage til A og fastholder at problemet ikke blev løst med det første forsøg i okt. 2018 ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af Nzinho » 28. mar 2019, 12:00

HansH skrev:
28. mar 2019, 11:52
Nzinho skrev:
28. mar 2019, 11:22
Jeg har opdateret mit første indlæg med A & B.
Jeg synes din opdatering har hjulpet mig betydeligt med at få et overblik over sagen. Tak :)

Hvis jeg skal forsøge at ridse en tidslinje op her, så kommer jeg frem til flg.:
  • jul 2018 - bilen købes med 6 mdr. 100% garanti + yderligere 24 mdrs tryghedsaftale
  • okt 2018 - bilen indleveres til A med reklamation på mislyde fra gearkasse
  • nov 2018 - A bestiller B til at løse problemet. B skifter svinghjulet
  • mar 2019 - problemet er tilbage, hvorefter du skriver at du indleverer bilen til B
(månederne efter købet er ca.-angivelser. Korrigér hvis jeg har regnet forkert)

Som jeg forstår scenariet har du ikke noget mellemværende med B.
Du har udelukkende et kundeforhold med A.
Hvem A vælger at bruge som underleverandør til at udføre de reparationer som de skal dække, er reelt dig uvedkommende. Det er udelukkende en sag mellem A og B.

Hvorfor indleverer du så bilen til B her sidste gang? Hvorfor går du ikke tilbage til A og fastholder at problemet ikke blev løst med det første forsøg i okt. 2018 ?
Dette er helt korrekt og månederne passer. Og forholdet mellem A-B og jeg er korrekt.

Det har jeg også gjort. Da de endnu ikke har løst problemet ringer jeg til A (for 3 uger siden) og fortæller dem at den er gal igen, og løsningen de har lavet ikke er i orden. De fortæller mig straks at jeg bare skal køre ned til B og få dem til at se på sagen. Så jeg kører bilen derned og det næste jeg får, er opringningen fra A omkring de 17.000. Det eneste jeg har gjort herefter er en skriftligt faktura fra B på 1 reparation og mulig 2.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af HansH » 28. mar 2019, 12:34

Okay, forstået.

Dvs vi kan være enige om at skrive B helt ud af ligningen her, i forhold til din sag.

Jeg ville holde A op på at det problem du rapporterede efter 3 mdrs ejerskab ikke er løst med deres første tiltag.
Dvs nu - 9 mdr. efter køb, og efter udløb af de 6 mdrs garanti - må du holde fast i, at der er tale om en reklamation over den oprindelige sag, som er startet indenfor de 6 mdrs brugtvognsgaranti.

A har valgt at sige "det kan vi ikke finde ud af. B - kan I ikke diagnosticere og løse det her".
Men det kommer overhovedet ikke dig ved.
Hvis B reparerer løs på din bil og sender A regninger, så er det en problemstilling mellem A og B, hvor A må gå i kødet på B over at udføre reparationer der ikke løser problemet.
Det mener jeg slet ikke kan komme dig ved.

Du har rejst sagen indenfor de 6 mdr, hvor det er A der har bevisbyrden mht at påvise at fejlen ikke var til stede ved købet.
Som jeg ser det, har A erkendt at fejlen var der ved køb, og at de skal dække.
At den løsning de har lavet for dig viser sig 4 mdr senere ikke at løse problemet, er A's hovedpine.

Det er sådan jeg umiddelbart ser tingene.
Og som foreslået tidligere - hvis ikke A ser tingene på samme måde, så ville jeg melde mig ind i FDM og få hjælp fra deres jurister.
These users thanked the author HansH for the post (total 5):
BrianDSNzinhoKBoesenLau16Bnielsen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af Nzinho » 28. mar 2019, 12:47

HansH skrev:
28. mar 2019, 12:34
Okay, forstået.

Dvs vi kan være enige om at skrive B helt ud af ligningen her, i forhold til din sag.

Jeg ville holde A op på at det problem du rapporterede efter 3 mdrs ejerskab ikke er løst med deres første tiltag.
Dvs nu - 9 mdr. efter køb, og efter udløb af de 6 mdrs garanti - må du holde fast i, at der er tale om en reklamation over den oprindelige sag, som er startet indenfor de 6 mdrs brugtvognsgaranti.

A har valgt at sige "det kan vi ikke finde ud af. B - kan I ikke diagnosticere og løse det her".
Men det kommer overhovedet ikke dig ved.
Hvis B reparerer løs på din bil og sender A regninger, så er det en problemstilling mellem A og B, hvor A må gå i kødet på B over at udføre reparationer der ikke løser problemet.
Det mener jeg slet ikke kan komme dig ved.

Du har rejst sagen indenfor de 6 mdr, hvor det er A der har bevisbyrden mht at påvise at fejlen ikke var til stede ved købet.
Som jeg ser det, har A erkendt at fejlen var der ved køb, og at de skal dække.
At den løsning de har lavet for dig viser sig 4 mdr senere ikke at løse problemet, er A's hovedpine.

Det er sådan jeg umiddelbart ser tingene.
Og som foreslået tidligere - hvis ikke A ser tingene på samme måde, så ville jeg melde mig ind i FDM og få hjælp fra deres jurister.
Det er helt rigtig forståeligt.

Tak for et meget brugbart svar Hans, og du har helt ret. B har faktisk intet med denne sag at gøre, set fra mit synspunkt af.

Bør jeg hente min bil hos B og slæbe den hen til A og sig løs det? Eller vil du lade den stå der og blot tage hen til A i weekenden og forklare min sag?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af HansH » 28. mar 2019, 12:53

Nzinho skrev:
28. mar 2019, 12:47
Bør jeg hente min bil hos B og slæbe den hen til A og sig løs det? Eller vil du lade den stå der og blot tage hen til A i weekenden og forklare min sag?
Jeg har på fornemmelsen, at en jurist vil sige at det er vigtigt at du udelukkende entrerer med A, da dit mellemværende er med dem.

Hvis du har for meget direkte dialog med B, så lur mig om ikke A på et tidspunkt kan påberåbe sig at du selv er påbegyndt løsning osv osv - og dermed slippe ud af bagdøren på procedurefejl fra din side.
Så jeg ville nok personligt afbryde den direkte kontakt med B - dvs hente min bil hjem - og så køre benhårdt på A.

Hvem A vælger at søge hjælp hos - uanset om det er hos B, C eller D - for at løfte den forpligtelse de (A) har overfor dig, er helt deres eget valg, og deres eget problem hvis det ikke fungerer som de forventer.

Omvendt - hvis du har på skrift, at A selv har bedt dig aflevere din bil hos B nu, så vil jeg tro du har din ryg dækket.
These users thanked the author HansH for the post:
Nzinho
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af GranTurismo » 28. mar 2019, 18:04

Inden du foretager dig yderligere, vil jeg anbefale at melde dig ind i FDM som andre også har foreslået. Forhør dig ved deres jurister, hvordan de mener du skal forholde dig.

Mit eget synspunkt er, at du har klaget over gearkassen indenfor garantiperioden og at de derfor har en forpligtelse til at lave det på garantien, nu da problemet er vendt tilbage til trods for et nyt svinghjul. Men jeg er jo ikke jurist.

Jeg ved ikke om problemet midlertidig har været løst grundet en grundjustering af gearkassen i forbindelse med udskiftning af svinghjulet?!?
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af Nzinho » 28. mar 2019, 19:30

Jeg har meldt mig ind hos FDM nu.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af KBoesen » 28. mar 2019, 20:57

GranTurismo skrev:
28. mar 2019, 18:04
Jeg ved ikke om problemet midlertidig har været løst grundet en grundjustering af gearkassen i forbindelse med udskiftning af svinghjulet?!?
Nope, eller jo, det har det selvfølgelig. Men man har som forbruger altid 24 mdr. reklamationsret, hvor det er dig der de sidste 18 mdr. har bevisbyrden.
Men i og med, at forhandleren allerede har erkendt problemet tidligere og udbedret det, har du MANGE måneder endnu, før at han kan rygsvømme sig ud af at det er ikke er hans problem. :-)

Det er jeg hundrede på, at FDM vil bakke dig op i. :-)

Havde jeg siddet på den anden side af skrivebordet, havde jeg godt vidst, at det var "game over" og det bare var et åbne muldvarpen og få pisset fikset. :-)
These users thanked the author KBoesen for the post (total 2):
GranTurismoNzinho
2020 Mini Clubman John Cooper Works - Hundehuset

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af Nzinho » 29. mar 2019, 13:38

UPDATE:

Jeg hentede min bil fra SEAT i Silkeborg (B).

Kørte den over til A. Værkfører var der desværre ikke om fredagen, men fik fat i hans chef, ejeren af huset, som jeg også købte bilen ved dengang. Han var ikke helt klar over forløbet så han får værkføreren til at ringe til mig på mandag.

Han havde dog så meget viden at vi tog en snak alligevel.
Det viser sig at bilen jeg har købt, gik i stykker i Østrig hos den forrige ejer - præcis samme problem som jeg har oplevet. Den blev transporteret hele vejen hjem vha. vejhjælp.

SEAT i Holbæk laver det så, hvorefter A så køber den og sælger den til mig. En information jeg selvfølgelig ikke får af vide.
Anyways 3 måneder efter bøvler gearkassen dog stadig som beskrevet, og igen 4 måneder efter B's førset fix, hvilket A-ejeren er helt klar over, han fortæller mig således face to face, at jeg ikke skal betale for det. Så det bliver en sag mellem A og SEAT Danmark - jeg er sådan set ligeglad, de skal bare lave det, ellers kan de sgu få bilen tilbage.

Nå men det prøvede A's værkfører dog alligevel i første omgang, at få mig til at betale. Kan være værkføreren har fået det af vide af A-ham selv, men hvad ved jeg. Han lagde sig i hvert fald ned på begge knæ, det var tydeligt at se.

Så bilen står hos A, og værkføreren ringer til mig på mandag. Så må vi se om han ligger sig ned som sin chef, eller han prøver at køre på mig yderligere.

Er ret sikker på denne er hjemme nu, men man ved nok aldrig, det kan være man må kæmpe lidt alligevel.

Jeg siger tusind tak for alle de brugbare svar dette forum har givet mig, uden jer havde jeg sgu nok været ude i endnu mere bøvl. TAK!

Og det er Autoforum Silkeborg, hvis nogen vil have den information.
These users thanked the author Nzinho for the post (total 2):
HansHAAMS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af HansH » 29. mar 2019, 13:54

Det lyder lidt syret at A's værkfører går imod sin egen chef :)
Det lille mellemværende skulle du helst ikke bøvle med, så den må de venligst tage bag lukkede døre.
Der er vel en grund til at den ene har højere rang end den anden...

Tak for update - håber du får løst problemet 100%, eller at du kan lade handlen gå tilbage.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Nzinho
Helt nyt medlem
Indlæg: 67
Tilmeldt: 16. apr 2018, 19:37
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 32 times
Been thanked: 24 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af Nzinho » 29. mar 2019, 21:00

Kan du hjælpe @HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af HansH » 29. mar 2019, 21:04

Nzinho skrev:
29. mar 2019, 21:00
Kan du hjælpe @HansH
Har rettet og slettet lidt hist og her :)
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
BrianDSNzinho
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Jonas_R
Nyt medlem
Indlæg: 405
Tilmeldt: 16. jun 2008, 08:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af Jonas_R » 5. apr 2019, 19:49

Noget nyt?

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Hjælp! Skal jeg betale? Mechatronic i DSG

Indlæg af i-s » 7. maj 2019, 14:18

Første gang jeg læser i tråden, så bær over med mig ..

Men jeg læser det som om, at første gang er det konstateret at svinghjulet er defekt og anden gang mechatronic enheden.
Så selv om trådstarter oplever det som samme fejl, så er det det ikke.

Er det korrekt forstået ? - For hvis ja, så forstår jeg bedre de reagerer som de gør.
/Søren.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"