Teori - 4-benet kryds?

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Låst
hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af hpo » 2. jun 2019, 12:20

Jeg har lige lavet helt friske popcorn så i kan ikke stoppe nu,der må være nogle seancer som i ikke har afprøvet endnu :mrgreen: :mrgreen:


ps.Hvis rød slipper for at have skyld i påkørslen er der ingen retfærdighed til,det er jo derfor der er regler når det går galt 8-)
A3 3,2 vr6

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SorenR » 2. jun 2019, 12:37

hpo skrev:
2. jun 2019, 12:20
Jeg har lige lavet helt friske popcorn så i kan ikke stoppe nu,der må være nogle seancer som i ikke har afprøvet endnu :mrgreen: :mrgreen:


ps.Hvis rød slipper for at have skyld i påkørslen er der ingen retfærdighed til,det er jo derfor der er regler når det går galt 8-)
Du har fattet at jeg fisker for at i samme øjeblik grøn drejer til højre og ikke længere er "modkørende" kan rød begynde sin svingning og en eventuel sammenkørsel skal så takseres efter helt andre regler (som jeg ikke kender - endnu).
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af Korreborg » 2. jun 2019, 12:48

Du kan fiske al det du vil, rød skal stadig holde tilbage. §26 snakker om "kørende færdsel fra begge sider" og "modkørende færdsel". Der er altså tale om hvor trafikken kommer fra, og ikke hvor den skal hen.
Men du virker normalt til at være rimelig fornuftig, så går ud fra at du bare syntes du er sjov :roll:
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SorenR » 2. jun 2019, 13:02

Korreborg skrev:
2. jun 2019, 12:48
Du kan fiske al det du vil, rød skal stadig holde tilbage. §26 snakker om "kørende færdsel fra begge sider" og "modkørende færdsel". Der er altså tale om hvor trafikken kommer fra, og ikke hvor den skal hen.
Men du virker normalt til at være rimelig fornuftig, så går ud fra at du bare syntes du er sjov :roll:
Kan du se nogen smileys ??

For 4 år siden kastede jeg mig over kommunen og fredningsstyrelsen, som gennem 20 år havde påstået en af mine sommerhusgrunde ikke kunne bebygges... Det tog godt 1 år at få byggetilladelsen.

Dengang grinede folk også over mine spørgsmål og påholdenhed. 400.000 kr skattefrit lige ned i foret da grunden blev solgt med en forhåndsgodkendt byggetilladelse.
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LeVelsBech » 2. jun 2019, 13:54

SorenR skrev:
2. jun 2019, 13:02
Korreborg skrev:
2. jun 2019, 12:48
Du kan fiske al det du vil, rød skal stadig holde tilbage. §26 snakker om "kørende færdsel fra begge sider" og "modkørende færdsel". Der er altså tale om hvor trafikken kommer fra, og ikke hvor den skal hen.
Men du virker normalt til at være rimelig fornuftig, så går ud fra at du bare syntes du er sjov :roll:
Kan du se nogen smileys ??

For 4 år siden kastede jeg mig over kommunen og fredningsstyrelsen, som gennem 20 år havde påstået en af mine sommerhusgrunde ikke kunne bebygges... Det tog godt 1 år at få byggetilladelsen.

Dengang grinede folk også over mine spørgsmål og påholdenhed. 400.000 kr skattefrit lige ned i foret da grunden blev solgt med en forhåndsgodkendt byggetilladelse.
Kanon 👍

Smider du så ikke lige et skriv her på linien? Altså når du har fået redefineret betydningen af/regler for "modkørende", "ubetinget vigepligt", "venstresvingende" og hvad du ellers måtte være uenig i 😊

Kan du evt ikke smide et udkast op - mere så kan man forberede sig på eventuelle ændringer 🤔

Det blir spændende 🧐
These users thanked the author LeVelsBech for the post:
Dakota

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SorenR » 2. jun 2019, 14:18

LeVelsBech skrev:
2. jun 2019, 13:54
SorenR skrev:
2. jun 2019, 13:02
Korreborg skrev:
2. jun 2019, 12:48
Du kan fiske al det du vil, rød skal stadig holde tilbage. §26 snakker om "kørende færdsel fra begge sider" og "modkørende færdsel". Der er altså tale om hvor trafikken kommer fra, og ikke hvor den skal hen.
Men du virker normalt til at være rimelig fornuftig, så går ud fra at du bare syntes du er sjov :roll:
Kan du se nogen smileys ??

For 4 år siden kastede jeg mig over kommunen og fredningsstyrelsen, som gennem 20 år havde påstået en af mine sommerhusgrunde ikke kunne bebygges... Det tog godt 1 år at få byggetilladelsen.

Dengang grinede folk også over mine spørgsmål og påholdenhed. 400.000 kr skattefrit lige ned i foret da grunden blev solgt med en forhåndsgodkendt byggetilladelse.
Kanon 👍

Smider du så ikke lige et skriv her på linien? Altså når du har fået redefineret betydningen af/regler for "modkørende", "ubetinget vigepligt", "venstresvingende" og hvad du ellers måtte være uenig i 😊

Kan du evt ikke smide et udkast op - mere så kan man forberede sig på eventuelle ændringer 🤔

Det blir spændende 🧐
Det er ikke et spørgsmål om at "redefinere", det er et spørgsmål om hvad loven siger - bogstaveligt - uden personlig fortolkning. Det var sådan jeg fik min byggetilladelse.

Det var derfor jeg bad om definitionen på "modkørende".
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 2. jun 2019, 15:05

Korreborg skrev:
2. jun 2019, 12:48
Du kan fiske al det du vil, rød skal stadig holde tilbage. §26 snakker om "kørende færdsel fra begge sider" og "modkørende færdsel". Der er altså tale om hvor trafikken kommer fra, og ikke hvor den skal hen.
Men du virker normalt til at være rimelig fornuftig, så går ud fra at du bare syntes du er sjov :roll:
Det er da i høj grad et spørgsmål om hvor trafikken skal hen!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 2. jun 2019, 15:09

SorenR skrev:
2. jun 2019, 12:18
LKA63 skrev:
1. jun 2019, 23:45
Jeg er enig - beklager min uheldige formulering og mit lidt hurtige indlæg. Jeg lægger mig flat ned.
Selvfølgelig skal man i venstresving holde tilbage for modkørende (ej til ulempe) som du også fint beskriver. Røds forpligtelser ændre sig fra ubetinget vigepligt til reglerne for venstresving, da han kører ind i krydset.
Grøn har ubetinget vigepligt og skal afvente færdslen fra højre og venstre - ikke modkørende. At virkeligheden nogen gange er anderledes.... tja....
Reglerne er ganske klare. Hvis grøn begynder at køre, har rød et problem.
I øvrigt har du ikke kørt i København ? Becks køreskole. Endnu engang beklager overfor alle.
Definer "modkørende"!

Grøn skal dreje til højre og er vel principielt ikke "modkørende".
"modkørende"for venstresvingende = AL anden færdsel ...bortset fra hvis grøn også havde skulle til venstre så havde de haft gensidige vigepligts forhold og skulle blive enige om, om de ville dreje før de mødtes eller køre forbi hinanden før de drejede
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 2. jun 2019, 15:16

Korreborg skrev:
2. jun 2019, 10:58
Men uanset hvad i siger for at fjerne fokus, så skal venstresvingene holde for modkørende OGSÅ SELVOM HAN ER KØRT UD I KRYDSET! Billede (Kan ikke lave fed skrift på telefonen)

Og i det konkrete tilfælde, så må han holde og kukelure ude i midten af krydset indtil der er frit.
Ja sådan er reglerne!
men hvis jeg var grøn så ville jeg aldrig forvente at rød blev holdende
hvis rød mod forventning bliver holdende så er jeg også kørt asap men jeg vil fandengalemig være 112% %sikker på at rød bliver holdende
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af Tor Morrison » 2. jun 2019, 15:24

SorenR skrev:
2. jun 2019, 12:37
hpo skrev:
2. jun 2019, 12:20
Jeg har lige lavet helt friske popcorn så i kan ikke stoppe nu,der må være nogle seancer som i ikke har afprøvet endnu :mrgreen: :mrgreen:


ps.Hvis rød slipper for at have skyld i påkørslen er der ingen retfærdighed til,det er jo derfor der er regler når det går galt 8-)
Du har fattet at jeg fisker for at i samme øjeblik grøn drejer til højre og ikke længere er "modkørende" kan rød begynde sin svingning og en eventuel sammenkørsel skal så takseres efter helt andre regler (som jeg ikke kender - endnu).
Jamen for helvede.... :roll:
Senest rettet af Tor Morrison 2. jun 2019, 15:28, rettet i alt 1 gang.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 2. jun 2019, 15:26

SkodiaqDK skrev:
2. jun 2019, 09:32
ph skrev:
2. jun 2019, 09:24
SkodiaqDK skrev:
2. jun 2019, 09:11
Jeg synes det er imponerende hvordan grøn (min bil) bliver tillagt onde/egoistiske hensigter, fordi man kører efter loven. Tro mig, hverken jeg eller hende der kørte foretrækker at køre sammen med en gammel pis bil, i vores bil der endnu ikke har kørt 6000.

Så drop jeres pissmarte kommentarer og overvej om i bør give jer selv et supplerende teori kursus i julegave.

/checker ud og tager på stranden.

Hasta luego.

kort sagt
så er det sgu lidt naivt at forvente at venstresvingende som allerede er kørt ud i krydset har til hensigt at holde tilbage
igen igen som "grøn" ville jeg aldrig forvente at "rød" overholdt sin vigepligt!
DERMED IKKE Sagt at jeg som "rød" ikke ville holde tilbage for "grøn"

Jeg har ingen anelse om hvad jeg skal med et teorikursus
Jeg kender færdselsloven og forventer INTET af alle andre
på trods af det så har jeg oplevet kegler som har overrasket mig i hvor latterligt dumt man kan gebærde sig i trafikken
Du må godt nok ødelægge flowet i mange lyskryds med venstresvingsbaner. Klodser du bare bremsen så? På en 6 sporet vej, er det så alle 3 biler/baner du vil have der skal holde tilbage fordi der er en der skal dreje til venstre?

Eller er det noget du mener du er bedst til at vurdere fra gang til gang. Vejret og sigtbarhed spiller måske også en rolle?

Man ja, jeg er naiv. Jeg troede folk med kørekort kendte reglerne.
vil du godt vise mig hvor jeg har skrevet at jeg ville holde tilbage for en venstresvingende i et lyskryds
Er vi enige om at trafikken havde gledet nemmere for dig og modparten hvis grøn havde læst trafikken og konstateret at modparten ikke havde til hensigt at overholde sin vigepligt
er vi enige om at den tværgående trafik havde gledet nemmere hvis der ikke holdt en til tørre på tværs af vejen "fordi grøn holdt på sin ret" ...og ja som du skriver det så nåede der ikke at komme tværgående trafik før i havde ryddet krydset men det kunne der selvsagt meget nemt have gjort og så havde rød holdt umådeligt meget i vejen for denne færdsel

som kørelæreren mange gange har skrevet Der er situationer hvor det er hensigtsmæssigt IKKE at holde på sin ret!


men JA jeg mener stadig at jeg kender reglerne ...en af de vigtigste jeg kender er at jeg ikke har påkørselsret
og JA der ramte du hovedet på sømmet! Man er nødt til at vurdere situationen fra gang til gang ...Hvis modparten overholder reglerne så er det også muligt for mig at køre efter reglerne! ...UDEN at det ender med buler og skrammer eller det der er værre
overholder modparten ikke reglerne så må jeg forholde mig til dette scenarie og handle derefter DET KAN BETYDE AT JEG ER NØDT TIL AT HOLDE TILBAGE SELVOM JEG HAR FORKØRSELSRET!
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SkodiaqDK » 2. jun 2019, 15:41

Nogle af jer har gjort mig så træt at jeg faldt i søvn ude i solen... Av. :oops:

Jeg magter ikke at diskutere mere, og henviser i stedet til færdselsloven;


Svingning m.v.

§ 16. I god tid før vejkryds skal kørende i de tilfælde, hvor kørebanen har to eller flere vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning, anbringe sig i vognbanen længst til højre, hvis der skal svinges til højre, og i vognbanen længst til venstre, hvis der skal svinges til venstre. Den, der skal lige ud, kan anbringe sig i den vognbane, som under hensyn til den øvrige færdsel og den fortsatte kørsel er den mest hensigtsmæssige.

Stk. 2. Kørende, som i vejkryds ønsker at ændre færdselsretning, skal før forberedelsen og udførelsen af manøvren sikre sig, at denne kan foretages uden fare eller unødig ulempe for andre, som færdes i samme retning.

Stk. 3. Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt. Ved svingning til venstre skal køretøjet føres så langt som muligt ind mod kørebanens midte eller, hvis kørebanen har ensrettet færdsel, mod kørebanens venstre kant. Svingningen skal foretages på en sådan måde, at køretøjet, når det forlader krydset, befinder sig til højre på den kørebane, det svinger ind på.

Stk. 4. Har den kørebane, som køretøjet efter svingningen føres ind på, to eller flere vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning, skal svingningen uanset bestemmelserne i stk. 3 udføres på den måde, der under hensyn til den øvrige færdsel og den fortsatte kørsel er mest hensigtsmæssig.

Stk. 5. Modkørende køretøjer, der fra hver sin side føres ind i et vejkryds, hvor de begge skal svinge til venstre, kan køre forbi hinanden til venstre, hvis dette kan ske uden fare eller ulempe.

Og....

Vigepligt m.v.

§ 26. Kørende skal iagttage særlig forsigtighed ved vejkryds.

Stk. 2. Ved kørsel ind på eller over en vej har den kørende vigepligt for den kørende færdsel fra begge sider (ubetinget vigepligt), såfremt dette er tilkendegivet ved afmærkning i medfør af § 95.

Stk. 3. Ubetinget vigepligt gælder endvidere ved udkørsel fra parkeringsplads, ejendom eller grundstykke, tankstation eller andet lignende område uden for vej, fra sti, gågade, markvej eller lignende og ved enhver udkørsel fra vej, der sker over fortov, cykelsti eller rabat, som er hævet over kørebanen på den vej, der køres ind på. Cyklist eller knallertkører, som fra en cykelsti, der ikke er anlagt i forbindelse med en vej, kører ind på eller over en vej, samt cyklist eller knallertkører, der svinger fra en cykelsti ud på kørebanen, har ligeledes ubetinget vigepligt.

Stk. 4. Når kørende i andre tilfælde færdes på en sådan måde, at deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det køretøj, der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt (højrevigepligt), medmindre andet følger af § 18.

Stk. 5. Kørende, som har vigepligt, skal på tydelig måde ved i god tid at nedsætte hastigheden eller standse, tilkendegive, at de vil opfylde vigepligten. Kørslen må kun fortsættes, når det under hensyn til andre køretøjers placering på vejen, afstanden til dem og deres hastighed kan ske uden fare eller ulempe.

Stk. 6. Kørende må ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for modkørende færdsel. Ved svingning til højre må den kørende ikke være til ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud. Er der i forbindelse med vejen anlagt cykelsti, hvor færdsel i begge retninger er tilladt (dobbeltrettet cykelsti), må kørende ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud. Det samme gælder ved svingning til højre over for modkørende cyklister og knallertkørere. Tilsvarende regler gælder ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds.

Stk. 7. Kørende, som nærmer sig eller kører ind i vejkryds, skal køre således, at der ikke opstår unødig ulempe for færdslen på den krydsende vej, såfremt vedkommende tvinges til at standse i krydset. I kryds, hvor færdslen reguleres ved signalanlæg, må den kørende, selv om signalet viser grønt lys, ikke køre ind i krydset, hvis den pågældende på grund af færdselsforholdene på stedet må indse, at krydset ikke vil kunne forlades, inden signalet har skiftet til grønt lys for krydsende færdsel.
Senest rettet af SkodiaqDK 2. jun 2019, 15:56, rettet i alt 1 gang.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SkodiaqDK » 2. jun 2019, 15:44

Man kan så nærstudere 3 lidt. Den venstresvingende skal holde sig så langt til højre som muligt på vejen han kører ind på. Det er altså den bil der med sit højre forhjul kører sammen ved vores venstre forhjul. På en vej hvor der kun er plads til én bil.
Senest rettet af SkodiaqDK 2. jun 2019, 15:47, rettet i alt 1 gang.

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af hpo » 2. jun 2019, 15:46

SorenR skrev:
2. jun 2019, 12:37
hpo skrev:
2. jun 2019, 12:20
Jeg har lige lavet helt friske popcorn så i kan ikke stoppe nu,der må være nogle seancer som i ikke har afprøvet endnu :mrgreen: :mrgreen:


ps.Hvis rød slipper for at have skyld i påkørslen er der ingen retfærdighed til,det er jo derfor der er regler når det går galt 8-)
Du har fattet at jeg fisker for at i samme øjeblik grøn drejer til højre og ikke længere er "modkørende" kan rød begynde sin svingning og en eventuel sammenkørsel skal så takseres efter helt andre regler (som jeg ikke kender - endnu).
Du må fiske alt det du vil,det ændre ikke på det jeg mener og skriver,og det er da fint du har fået skrevet dig til en byggetilladelse tillykke med det,det ændre bare ikke rigtigt på at venstresvingende har vigepligt
A3 3,2 vr6

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 2. jun 2019, 15:50

SkodiaqDK skrev:
2. jun 2019, 15:44
Man kan så nærstudere 3 lidt. Den venstresvingende skal holde sig så langt til højre som muligt på vejen han kører ind på. Det er altså den bil der med sit højre forhjul kører sammen ved vores venstre forhjul. På en vej hvor der kun er plads til én bil.
du er åbenbart ikke helt vågen endnu...

Stk. 3. Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt. Ved svingning til venstre skal køretøjet føres så langt som muligt ind mod kørebanens midte

ALTSÅ på ingen måde i nærheden af at komme tæt på højre kant
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LeVelsBech » 2. jun 2019, 15:51

LeVelsBech skrev:
2. jun 2019, 12:12
LeVelsBech skrev:
SorenR - du er simpelthen bare for vild :lol:
IKKE bare for vild, men for vild med vild på X10 🤣😂
Og det skal du ha @ph.

Du er fandme ligeså for vild med vild på X10 😂🤣
I er simpelthen bare for sindsygt fede begge 2 👍😁😊😂🤣😆

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SkodiaqDK » 2. jun 2019, 15:55

ph skrev:
2. jun 2019, 15:50
SkodiaqDK skrev:
2. jun 2019, 15:44
Man kan så nærstudere 3 lidt. Den venstresvingende skal holde sig så langt til højre som muligt på vejen han kører ind på. Det er altså den bil der med sit højre forhjul kører sammen ved vores venstre forhjul. På en vej hvor der kun er plads til én bil.
du er åbenbart ikke helt vågen endnu...

Stk. 3. Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt. Ved svingning til venstre skal køretøjet føres så langt som muligt ind mod kørebanens midte

ALTSÅ på ingen måde i nærheden af at komme tæt på højre kant
Læs det nu færdig. Han skal ende inde i højre side af vejen han kører ind på.
Senest rettet af SkodiaqDK 2. jun 2019, 15:59, rettet i alt 2 gange.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post:
Dakota

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 2. jun 2019, 15:57

LeVelsBech skrev:
2. jun 2019, 15:51
LeVelsBech skrev:
2. jun 2019, 12:12
LeVelsBech skrev:
SorenR - du er simpelthen bare for vild :lol:
IKKE bare for vild, men for vild med vild på X10 🤣😂
Og det skal du ha @ph.

Du er fandme ligeså for vild med vild på X10 😂🤣
I er simpelthen bare for sindsygt fede begge 2 👍😁😊😂🤣😆
Jeg tror du skal ha en til at læse, det jeg skriver, for dig!
for jeg har sådan set hele tråden igennem skrevet det samme som dig...
Rød har vigepligten men
1. som grøn ville jeg aldrig lukke øjnene og køre på min ret og med mine xx-års erfaring i trafikken så har jeg som udgangspunkt en forventning om at en venstresvingende som er kørt ud i et ikke lysreguleret kryds og som venter på en tværgående trafikkant, absolut ikke har til hensigt at overholde sin vigepligt over for mig
2. Hvis rød ikke magter at følge reglerne så (med din formulering) er det hensigtsmæssigt at holde tilbage for rød
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SkodiaqDK » 2. jun 2019, 16:17

Paragraf 16:

Stk. 3. Ved svingning til højre skal køretøjet føres så langt ud mod kørebanens højre kant som muligt. Svinget skal gøres så lille som muligt. Ved svingning til venstre skal køretøjet føres så langt som muligt ind mod kørebanens midte eller, hvis kørebanen har ensrettet færdsel, mod kørebanens venstre kant. Svingningen skal foretages på en sådan måde, at køretøjet, når det forlader krydset, befinder sig til højre på den kørebane, det svinger ind på.

Paragraf 26:

Stk. 6. Kørende må ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for modkørende færdsel. Ved svingning til højre må den kørende ikke være til ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud. Er der i forbindelse med vejen anlagt cykelsti, hvor færdsel i begge retninger er tilladt (dobbeltrettet cykelsti), må kørende ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud. Det samme gælder ved svingning til højre over for modkørende cyklister og knallertkørere. Tilsvarende regler gælder ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds.

Så minimum to regler der er glippet for rød. Det er umuligt at de to biler støder sammen side mod side netop som krydset slutter, hvis han havde udført et korrekt sving.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 2. jun 2019, 18:42

SkodiaqDK skrev:
2. jun 2019, 16:17
Så minimum to regler der er glippet for rød. Det er umuligt at de to biler støder sammen side mod side netop som krydset slutter, hvis han havde udført et korrekt sving.
UTROLIGT så svært du har det med at forholde dig til virkeligheden
du har forkørselsret ikke påkørselsret og DA rød tydeligvis IKKE havde til hensigt at overholde sin vigepligt
så vil min anbefaling stadig være at du istedet for at holde på din ret, bør vælge en alternativ løsning =AT holde tilbage

altså er vi tilbage ved dit tidligere indlæg hvor du spurgte om jeg ville vurdere min handling i et kryds fra gang til gang
og svaret er stadig JA i høj grad!!! hvad jeg gør er helt 112% sikkert et valg ud fra hvordan andre agerer i trafikken
DERFOR Ville jeg holde tilbage for rød ...HVIS rød vælger at køre frem... selvom det er rød som har vigepligt! bliver rød holdende så vil jeg selvfølgeligt køre ASAP
og DERFOR valgte jeg at bremse så hårdt op at jeg undgik en påkørsel af hende som drejede til venstre i krydset ved mcdød i nyk.f. på trods af at hun også havde vigepligten
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 2. jun 2019, 18:55

om forsikringen tildeler rød hele skylden? ...Jeg tvivler De vil formentlig henholde sig til at du har et vist ansvar da du er kørt frem i krydset...
havde du været så langt fremme at rød havde ramt din bagdør/ bagskærm så havde det nok været mere sandsynligt at du havde sluppet for en vis %-del af skylden i.flg. forsikringen...
Men går da ud fra at deres svar kommer i tråden til den tid
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SkodiaqDK » 2. jun 2019, 19:18

Uhhhaa... Var ellers lettet da en teorilærer, prøvesagkyndig og betjent blev enige, men nu hvor justitsministeren melder andet ud, så begynder man sgu at ryste lidt. Gad vide om jeg mister hus, bil, kort og retten til at avle.
Senest rettet af SkodiaqDK 2. jun 2019, 20:05, rettet i alt 1 gang.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 2. jun 2019, 19:40

mon det går så galt :roll:
men som den kære kørelærer også skrev så er forsikringens veje uransagelige
og at "rød" begår fejlen er ikke ensbetydende med at "rød" også får hele skylden ...der findes usandsynligt mange eksempler på at forsikringen ikke vælger at tildele skyld ud fra samme præmisser som den politi udtaler sig ud fra

men derfra og til at du behøver at ophøje mig til justitsminister der er imho langt
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SkodiaqDK » 2. jun 2019, 20:00

ph skrev:
2. jun 2019, 19:40
mon det går så galt :roll:
men som den kære kørelærer også skrev så er forsikringens veje uransagelige
og at "rød" begår fejlen er ikke ensbetydende med at "rød" også får hele skylden ...der findes usandsynligt mange eksempler på at forsikringen ikke vælger at tildele skyld ud fra samme præmisser som den politi udtaler sig ud fra

men derfra og til at du behøver at ophøje mig til justitsminister der er imho langt
Jeg skal nok afsløre hvad forsikringen melder ud. Jeg vil også gerne afsløre at jeg vil have det udspecificeret sort på hvidt hvad det er de mener jeg har gjort forkert ifølge færdselsloven, hvis de skulle nå frem til at jeg har skyld.

Hvis man skærer det ud i pap, så vil det svare til at man giver skyld til dem som bliver påkørt af en der kører over for rødt.

Jeg ved I er mange der ikke mener det kan sammenlignes, og så skal i selvfølgelig ignorere mit dumme postulat.

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af LeVelsBech » 2. jun 2019, 20:01

@ph

Jeg havde faktisk bestemt mig for at holde mig helt ude af det her....

Men må sige, at du er dog det mest bedrevidende, uforskammede, ignorante, uvidende røvhul jeg
længe har set på skrift.

Mage til opførsel skal man sgu lede længe efter.

Vi har en trådstarter som er blevet påkørt - i sin helt nye bil. Af en lille skiderik, som tydeligvis IKKE kan
færdselsloven, eller som nok bare har været pisseligeglad.

Du (og et par andre) træder så i karakter, opfinder jeres egne regler, skider højt og flot på at en politimand,
en prøvesagkyndig og en kørelærer fortæller jer hvad reglerne er.

MEN næ nej, du skal fandeme alligevel lige have fortalt trådstarter at han er for dum, at hans chauffør burde
have forudset. Du smider om dig med "forkørselsret", påkørselsret" osv osv.
At du ville i situationen, i din alvidende ophøjede person, nok lige have forudset bla. bla. bla.
Du aner tydeligvis IKKE en skid om hvad reglerne er, du evner HELT tydeligt ikke at gebærde dig på ordenligt vis
i trafikken. Du er en af dem man ikke ønsker at møde - for du ved nok bedre end alle andre.

Hvordan ville du have det hvis jeg var braget over for rødt, ind i dig og din lille møgspand (eller hvad pokker du
kører i)? Smadre din møgbør, evt med personskade til følge. Og så sidder der en eller anden bedrevidende nar og
peger fingre af dig........... Siger til dig: Du burde kunne have forudset at han kørte over for rødt - er du for dum eller hvad.

At du ikke skammer dig. Men det er jeg ikke i tvivl om du IKKE gør. For du ved nok hvad du snakker om.

Og kære allesammen - i behøver IKKE sætte flere popcorn over.

Jeg har intet mere at tilføje, ud over at jeg vil undskylde til trådstarter, og alle andre som læser med.
Totalt top uprofessionelt af mig at spasse ud på denne måde, men det har bare været for groft der her.

Over and totally out.
These users thanked the author LeVelsBech for the post (total 4):
hpojansomMartinusKorreborg

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 2. jun 2019, 20:18

LeVelsBech skrev:
2. jun 2019, 20:01
Vi har en trådstarter som er blevet påkørt - i sin helt nye bil. Af en lille skiderik, som tydeligvis IKKE kan
færdselsloven, eller som nok bare har været pisseligeglad.

Du (og et par andre) træder så i karakter, opfinder jeres egne regler, skider højt og flot på at en politimand,
en prøvesagkyndig og en kørelærer fortæller jer hvad reglerne er.
du læser sg det jeg skriver som fanden læser bibelen :roll:
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 2. jun 2019, 20:22

SkodiaqDK skrev:
2. jun 2019, 20:00
Jeg skal nok afsløre hvad forsikringen melder ud. Jeg vil også gerne afsløre at jeg vil have det udspecificeret sort på hvidt hvad det er de mener jeg har gjort forkert ifølge færdselsloven, hvis de skulle nå frem til at jeg har skyld.
jeg håber da at forsikringen følger færdselslovens...
. men jeg må indrømme at jeg tvivler
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

SkodiaqDK
Medlem
Indlæg: 645
Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 163 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af SkodiaqDK » 2. jun 2019, 20:40

Lige et lille dementi for at undgå flere konspirationsteorier.

Jeg skriver "jeg" flere steder, men som tidligere nævnt så kørte jeg ikke bilen. Så MIT kort ryger i hvert fald ikke. :lol:

Overlever nok at skulle betale selvrisiko hvis det kommer til det. Men jeg var 100% sikker på at vi var uden skyld da jeg kom til uheldstedet 15 sekunder efter det skete. Så begyndte modparten + en bekendt til ham jo så at fortælle mig nogle af deres egne regler. Og så bliver man lidt usikker.

Jeg siger tak for bidragene, især fra dem der lever af at vide disse ting.
Senest rettet af SkodiaqDK 2. jun 2019, 20:43, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author SkodiaqDK for the post:
LeVelsBech

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 2. jun 2019, 20:42

LeVelsBech skrev:
2. jun 2019, 20:01
@ph

1.Vi har en trådstarter som er blevet påkørt - i sin helt nye bil. Af en lille skiderik, som tydeligvis IKKE kan
færdselsloven, eller som nok bare har været pisseligeglad.


2.Hvordan ville du have det hvis jeg var braget over for rødt, ind i dig og din lille møgspand (eller hvad pokker du
kører i)? Smadre din møgbør, evt med personskade til følge. Og så sidder der en eller anden bedrevidende nar og
peger fingre af dig........... Siger til dig: Du burde kunne have forudset at han kørte over for rødt - er du for dum eller hvad.

3.Du aner tydeligvis IKKE en skid om hvad reglerne er, du evner HELT tydeligt ikke at gebærde dig på ordenligt vis
i trafikken. Du er en af dem man ikke ønsker at møde - for du ved nok bedre end alle andre.
1.Så langt er vi enige og det ved du jo også godt hvis du gad at læse og forstå det jeg skriver!
2. At du på nogen måde vil sammenligne en situation hvor a og b holder stille den ene evt. måske muligvis midt ude i et kryds... (men det må formodes da vi ellers er en del som undrer os over hvordan vedkommende er nået helt over krydset og rammer forskærm mod forskærm) den anden bag hajtænder...
Med en situation hvor "jeg" kommer kørende med 50+ over for grønt og en eller anden vælger at køre over for rødt! ...siger mere om dig end om mig
3. er du sikker på at du er helt rask/ ædru/ ikke er overtræt
Jeg har ingen anelse om hvor du har læst at jeg ikke kender reglerne eller ikke er værd at møde i trafikken
Jeg synes selv at jeg ret tydeligt har skrevet MANGE gange at rød har vigepligten men JEG ville tilhverentid forvente at rød ikke overholder den, når rød holder på tværs af en befærdet vej
Hvilket vel næppe kan være til fare for nogen som helst?

og din totalt fucked up måde at omtale hvad jeg så end kører i hører heller ingen steder hjemme!
Senest rettet af ph 2. jun 2019, 21:57, rettet i alt 3 gange.
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Teori - 4-benet kryds?

Indlæg af ph » 2. jun 2019, 20:47

SkodiaqDK skrev:
2. jun 2019, 20:40
Lige et lille dementi for at undgå flere konspirationsteorier.

Jeg skriver "jeg" flere steder, men som tidligere nævnt så kørte jeg ikke bilen. Så MIT kort ryger i hvert fald ikke. :lol:

Overlever nok at skulle betale risiko hvis det kommer til det. Men jeg var 100% sikker på at vi var uden skyld da jeg kom til uheldstedet 15 sekunder efter det skete. Så begyndte modparten + en bekendt til ham jo så at fortælle mig nogle af deres egne regler. Og så bliver man lidt usikker.

Jeg siger tak for bidragene, især fra dem der lever af at vide disse ting.
sjovt indtil nu har det været fortalt som om du var med i bilen som passager men det kan da godt være det kun er mig som har læst dit skriv sådan

jamen reglerne er jo ganske klare Rød har vigepligten ergo kan grøn køre til højre når der er frit fra dennes venstre side
hvis rød vælger at overholde sin vigepligt....
ellers ender det som "her" med buler
hvordan forsikringen vælger at fordele skylden er vi nok mange som ser frem til et svar på
jeg håber hvilket vel ville være mest retfærdigt! ...men jeg tvivler på at grøn slipper helt

min tillid til andre trafikanter kan ligge på et meget lille sted så jeg ville....
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Låst

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"