Erstatning for værdiforringelse af bil

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
bilnr1
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. maj 2013, 17:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Erstatning for værdiforringelse af bil

Indlæg af bilnr1 » 4. aug 2019, 13:46

Hej VAG

Jeg kunne godt tænke mig at høre om jeres erfaringer ved værdiforringelse af jeres bil, når en skyldig modpart har påkørt jer.

Jeg fandt denne brugbare FDM artikel https://fdm.dk/alt-om-biler/bilen-hver ... orringelse, men kunne godt bruge nogle eksempler og erfaringer fra jer inden jeg taler med modpartens forsikringsselskab.

Sagen kort: Vores bil holdt parkeret og blev påkørt bagfra. Skade for små 20.000 kr. herunder udskiftning af flere dele og lakering. Skaden er naturligvis betalt af modpartens forsikring, men hvad med værdiforringelsen i sådan en sag? Vores bil kan jo ikke sælges som uskadet mere og en proffesionel kan nok godt se at der er foretaget udskiftninger af dele af bilen, selvom det er flot lavet igen.

Vores bil er ca. 2 år gammel og har en nypris på ca. 150.000 kroner.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Erstatning for værdiforringelse af bil

Indlæg af DanielB12 » 4. aug 2019, 13:56

Det står i jeres police - nogen steder er det en ekstra forsikring, blandt andet hos LB. Vores er dækket ved skader på over 5 pct, med en erstatning på 15 pct af skadesbeløbet.

(Usikre tal - kan også være det var hos Codan).
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

bilnr1
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. maj 2013, 17:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Erstatning for værdiforringelse af bil

Indlæg af bilnr1 » 4. aug 2019, 13:59

Hej Daniel

Jeg tror vi taler forbi hinanden. Der er en skyldig modpart, så det er deres forsikring, som skal dække for vores værditab. Spørgsmålet er bare, hvor stort et værditab man kan forvente de skal dække, det vil altid være et skøn.

Efter dansk erstatningsret skal man stilles som om skaden ikke var sket, så vi skal hverken tjene penge eller miste penge på at modparten har skadet vores bil.

Jeg leder derfor efter jeres erfaringer i sådanne tilfælde, og hvor meget rabat i vil have ved at købe en 2 år gammel bil som har været skadet i modsætning til en, der ikke har været skadet.
These users thanked the author bilnr1 for the post:
DanielB12

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6411 times
Been thanked: 1622 times

Re: Erstatning for værdiforringelse af bil

Indlæg af BrianDS » 4. aug 2019, 16:17

Jeg tror helt ærligt ikke du har krav på noget. Med en nyværdi på 150.000 kr, og en skade på 20.000 kr, der skal ikke mange stumper til før det løber derop.
Fx en ny bagkofanger, en lygte og en bagklap, så tror jeg ikke du får lavet meget mere med arbejdsløn, maling mv for 20.000 kr. Til gengæld er det nævnte ting eksempler der kan udskiftes uden videre, og som sådan ikke vil forringe bilen.

Hvis bilen derimod har været i vridebænken fordi den var skæv, så er sagen en anden, men skaden også større end 20.000 kr.

Hvis bilen er i orden og du alligevel kører i den i 2-3 år mere, så er fx 10% af skaden uden betydning, og du kan ikke regne med at det vil få indflydelse på prisen.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Erstatning for værdiforringelse af bil

Indlæg af Monze1980 » 4. aug 2019, 16:51

Jeg fik lige over 3.000,- for en skade på fronten efter uheld med modparten skyld.

Audi A4 avant 2,0 TDI fra 2010.

Mit selskab var Alka.

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

bilnr1
Helt nyt medlem
Indlæg: 10
Tilmeldt: 6. maj 2013, 17:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Erstatning for værdiforringelse af bil

Indlæg af bilnr1 » 4. aug 2019, 18:44

Tak for jeres svar.

Det er korrekt, at det bestemt ikke var den største skade i verden, men bilen har trods alt været skadet og ramt ret hårdt bagfra. Og jeg kan måske sagtens forestille mig en køber der vil have afslag, fordi han kan se / får at vide at bilen har været skadet efter en påkørsel.

Og erstatningen må skulle regnes ud fra værditabet på nuværende tidspunkt, da afskrivningen herefter er en anden sag. Måske ville jeg sælge bilen i løbet af de næste måneder, det er jo aldrig til at vide og derfor skal erstatningen også ses udfra værdien på nuværende tidspunkt.

Monze: Hvad var din bil ca. værd på tidspunktet den blev skadet?

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Erstatning for værdiforringelse af bil

Indlæg af Monze1980 » 4. aug 2019, 21:56

bilnr1 skrev:Tak for jeres svar.

Det er korrekt, at det bestemt ikke var den største skade i verden, men bilen har trods alt været skadet og ramt ret hårdt bagfra. Og jeg kan måske sagtens forestille mig en køber der vil have afslag, fordi han kan se / får at vide at bilen har været skadet efter en påkørsel.

Og erstatningen må skulle regnes ud fra værditabet på nuværende tidspunkt, da afskrivningen herefter er en anden sag. Måske ville jeg sælge bilen i løbet af de næste måneder, det er jo aldrig til at vide og derfor skal erstatningen også ses udfra værdien på nuværende tidspunkt.

Monze: Hvad var din bil ca. værd på tidspunktet den blev skadet?
Det ved jeg ikke rigtigt, det var i august 2018, og den havde vel kørt 195000 km.

Ved ikke om det kan give en indikation af hvad sådan en kan have kostet for et års tid siden?


Sent from my iPad using Tapatalk
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Kita
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 12. feb 2016, 18:15
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 6 times

Re: Erstatning for værdiforringelse af bil

Indlæg af Kita » 4. aug 2019, 22:00

Fik for nogle år siden en 6 mdr. gammel Octavia smadret for ca 100000 kr af en gut der ikke lige havde fanget at trafikken holdt stille på E45. Der var beskeden fra både forsikring og værksted at så længe den ikke havde været i opretterbænk var det ikke en rigtig skade og derfor var man ikke berettiget til erstatning og havde heller ikke pligt til at sige det ved salg. Nævnte det flere steder da vi fik en pris da den blev skiftet og der var til min overraskelse ingen der mente det betød noget for hverken pris eller næste ejer
These users thanked the author Kita for the post:
BrianDS

Marcus
Nyt medlem
Indlæg: 260
Tilmeldt: 2. maj 2011, 11:17
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 3 times

Re: Erstatning for værdiforringelse af bil

Indlæg af Marcus » 5. aug 2019, 19:56

Jeg vil heller ikke mene, at du vil være berettiget til erstatning for værdiforringelse.

Jeg går ud fra, at der er tale om udskiftelige dele, og at lakeringen matcher farven uden synlig forskel. Hvis det er tilfældet, vil du næppe kunne dokumentere, at din bil er mindre værd end tilsvarende på markedet.

Du skal trods kunne få en forhandler, taksator eller lignende til at udtale sig om, at markedsværdien er mindre - og det tvivler jeg på er tilfældet.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"