Omsyn pga. af manglende fastgørelse af nummerplade

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
mousefarm
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 29. nov 2008, 10:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Omsyn pga. af manglende fastgørelse af nummerplade

Indlæg af mousefarm » 30. aug 2019, 12:11

Jeg blev dumpet til syn med min Audi, da jeg ikke havde fastgjort mine nummerplader med skruer som loven foreskriver.

Det er en blanding af at jeg er en doven hund, og skifter plader hvert år.

De flinke mennesker hos FDM på Vintervej i Aarhus var dog meget venlige at låne mig en boremaskine, og 10 minutter senere var det fikset. Og et omsyn som FDM medlem koster heldigvis kun 25 kr. (Og blev udført 5 minutter senere)

Det er en del af de nye synsregler som bla. kan ses her: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-05-n ... -til-omsyn

Der står dog ikke umiddelbart noget om nummerplader, så erfaringen er hermed givet videre.

hoejfed
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 13. jan 2019, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: zoologisk have
Has thanked: 24 times
Been thanked: 38 times

Re: Omsyn pga. af manglende fastgørelse af nummerplade

Indlæg af hoejfed » 30. aug 2019, 12:16

mousefarm skrev:
30. aug 2019, 12:11
Jeg blev dumpet til syn med min Audi, da jeg ikke havde fastgjort mine nummerplader med skruer som loven foreskriver.

Det er en blanding af at jeg er en doven hund, og skifter plader hvert år.

De flinke mennesker hos FDM på Vintervej i Aarhus var dog meget venlige at låne mig en boremaskine, og 10 minutter senere var det fikset. Og et omsyn som FDM medlem koster heldigvis kun 25 kr. (Og blev udført 5 minutter senere)

Det er en del af de nye synsregler som bla. kan ses her: https://fdm.dk/nyheder/bilist/2018-05-n ... -til-omsyn

Der står dog ikke umiddelbart noget om nummerplader, så erfaringen er hermed givet videre.
sanktionerne blev indført for min 3 år siden. loven har været der længere. (skruer i pladen)
2022 bmw 330e touring (konebil)
2022 ford transit høj, pissegrim men den er gratis. (firmabil) :roll:

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Omsyn pga. af manglende fastgørelse af nummerplade

Indlæg af Kevinff » 30. aug 2019, 12:36

Rigtig mange har sat pladerne fast med dobbelt klæbende tape eller lign og så bare limet hætterne på efterfølgende :)
These users thanked the author Kevinff for the post:
Dakota

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Indlæg: 749
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 59 times
Been thanked: 96 times

Re: Omsyn pga. af manglende fastgørelse af nummerplade

Indlæg af Lau16 » 30. aug 2019, 14:19

Kevinff skrev:
30. aug 2019, 12:36
Rigtig mange har sat pladerne fast med dobbelt klæbende tape eller lign og så bare limet hætterne på efterfølgende :)
Sætter dem på til syn :D
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 457
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 169 times
Been thanked: 89 times

Re: Omsyn pga. af manglende fastgørelse af nummerplade

Indlæg af Hej-Hej » 30. aug 2019, 20:47

Gammel regel ;) fik påtalt mine nitter til syn da reglen var ny, jeg nitter mine plader fast og giver nitten lidt hvid maling, synes det er bedst og pænest, men loven er jo at de skal være “skruet” fast :roll: inde på skats side kan man dog læse et par godkendte alternative fastgørings muligheder, hvor en af dem er med nitter i den farve på pladen man borer i. Synsmanden mente så IKKE mine hjemmemalet nitter de gik, men vi blev alligevel enige om at jeg ikke behøvede komme forbi igen med et par hætter limet på nitterne :)

Lasse R
Medlem
Indlæg: 583
Tilmeldt: 27. jul 2012, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 82 times

Re: Omsyn pga. af manglende fastgørelse af nummerplade

Indlæg af Lasse R » 5. sep 2019, 09:37

Min gamle polo kan jeg se er dumpet til syn efter jeg solgte den.. de sad med dobbeltklæbende tape, og skulle de pilles af skulle man tage kofangeren med.. hysterisk at man skal til at lime dummyhætter på for at bestå et syn. Da jeg synede den efter loven var indført bad jeg synsmanden om at afmontere dem, hvis han synes de ikke sad korrekt. Det havde han ikke held med, og så lod han den gå igennem.
VW Touran 1,4 TSi Highline 2018
Audi A3 1,4 TSI Limo Sport 2017

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Omsyn pga. af manglende fastgørelse af nummerplade

Indlæg af HansH » 5. sep 2019, 09:54

Den regel må simpelt hen tage prisen som det mest værdiløse bureaukrati der er opfundet indenfor den danske bilbranche siden Ford T var på gaden.
Jeg kan simpelt hen ikke få øje på bare én mikroskopisk grad af gavn den gør.

Nogle af vores venner har lige fået hakket pladerne på deres Up.
Det har - måske! - taget 10 sekunder i stedet for 5 sekunder at få dem af, tænker jeg.... :?
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Omsyn pga. af manglende fastgørelse af nummerplade

Indlæg af DanielB12 » 5. sep 2019, 11:48

HansH skrev:
5. sep 2019, 09:54
Den regel må simpelt hen tage prisen som det mest værdiløse bureaukrati der er opfundet indenfor den danske bilbranche siden Ford T var på gaden.
Jeg kan simpelt hen ikke få øje på bare én mikroskopisk grad af gavn den gør.

Nogle af vores venner har lige fået hakket pladerne på deres Up.
Det har - måske! - taget 10 sekunder i stedet for 5 sekunder at få dem af, tænker jeg.... :?
Der er også blevet stjålet 3 sæt plader hos os det seneste halve års tid.. 2 af bilerne var i hvert fald ret nye, så der har de da været skruet lovligt på.. Men ja, det er bare sådan noget bureaukrati-cirkus..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Omsyn pga. af manglende fastgørelse af nummerplade

Indlæg af preben76 » 5. sep 2019, 17:35

Selv med rammer monteret korrekt tager det jo ik mange sekunder at afmontere pladerne.
På min gamle touran opgav jeg at pille pladerne af da jeg afmeldte den. De var monteret med montagelim i 2 tynde striber. Det er måske lige lidt for meget at montere dem med det.
Men kunne være sjovt at se hvad polisen ville gøre hvis det var dem der skulle pille dem af.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Omsyn pga. af manglende fastgørelse af nummerplade

Indlæg af DanielB12 » 5. sep 2019, 20:25

preben76 skrev:
5. sep 2019, 17:35
Selv med rammer monteret korrekt tager det jo ik mange sekunder at afmontere pladerne.
På min gamle touran opgav jeg at pille pladerne af da jeg afmeldte den. De var monteret med montagelim i 2 tynde striber. Det er måske lige lidt for meget at montere dem med det.
Men kunne være sjovt at se hvad polisen ville gøre hvis det var dem der skulle pille dem af.
Mon ikke de blot hiver til uanset hvad de så ødelægger - eller alternativt anmoder om en Falck-transport som henter bilen.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Knudsen-7280
Helt nyt medlem
Indlæg: 60
Tilmeldt: 18. nov 2017, 06:02
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 1 time
Been thanked: 23 times

Re: Omsyn pga. af manglende fastgørelse af nummerplade

Indlæg af Knudsen-7280 » 5. sep 2019, 22:42

Jeg har lidt på fornemmelsen at loven blev til, for dæmme op på "tabte" nummerplader foran på biler. En del havde desværre "tabt" den forreste nummerplade, da fotovognene var relative nye. Nogle var vist også så kreative, at de "tabte" plader havde fundet vej til biler uden en gyldig registrering. Med en lov i hånden der siger at de skal været skruet fast, så er det nemt for en patrulje at kontrollere en bil der mangler en plade, for der skulle ejeren jo gerne have meldt pladen stjålet og bestilt en erstatnings plade. Og deraf skal årsagen til at man kun kan bestille én erstatnings plade.

Så nej, det hindrer ikke at pladerne bliver stjålet, men det skulle gerne hindrer "tabte" nummerplader.

Venligst Karsten
O3 140 DSG Combi.

These users thanked the author Knudsen-7280 for the post (total 3):
DanielB12HansHrugbroed
Skoda Octavia 1.4tsi combi DSG 2014.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Omsyn pga. af manglende fastgørelse af nummerplade

Indlæg af HansH » 6. sep 2019, 06:18

Knudsen-7280 skrev:
5. sep 2019, 22:42
Jeg har lidt på fornemmelsen at loven blev til, for dæmme op på "tabte" nummerplader foran på biler. En del havde desværre "tabt" den forreste nummerplade, da fotovognene var relative nye. Nogle var vist også så kreative, at de "tabte" plader havde fundet vej til biler uden en gyldig registrering. Med en lov i hånden der siger at de skal været skruet fast, så er det nemt for en patrulje at kontrollere en bil der mangler en plade, for der skulle ejeren jo gerne have meldt pladen stjålet og bestilt en erstatnings plade. Og deraf skal årsagen til at man kun kan bestille én erstatnings plade.

Så nej, det hindrer ikke at pladerne bliver stjålet, men det skulle gerne hindrer "tabte" nummerplader.

Venligst Karsten
O3 140 DSG Combi.
Den forklaring har jeg ikke hørt tidligere.
Men jeg synes da den giver meget bedre mening end argumentet om at pladerne skal være sværere at stjæle.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"