Sælgers Oplysningspligt

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Sælgers Oplysningspligt

Indlæg af WintherT » 14. sep 2019, 02:15

Har lige et hurtig spørgsmål.

Lad os lege lidt med tanken, Du køber en bil som du efterfølgende finder ud af har fået svejset et nyt panel i bør sælger ikke sige sådan noget før man skriver under på bilen.

Eller er sådan noget helt normalt at holde hemmeligt for kunden for at sikker sig et salg ?

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1385
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Sælgers Oplysningspligt

Indlæg af Henrik2800 » 14. sep 2019, 02:38

WintherT skrev:
14. sep 2019, 02:15
Har lige et hurtig spørgsmål.
Lad os lege lidt med tanken, Du køber en bil som du efterfølgende finder ud af har fået svejset et nyt panel i bør sælger ikke sige sådan noget før man skriver under på bilen.
Eller er sådan noget helt normalt at holde hemmeligt for kunden for at sikker sig et salg ?
Formentlig er der ikke oplysningspligt, da det er en mindre reparation.

http://www.dinbiladvokat.dk/biljura/man ... ningspligt
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Sælgers Oplysningspligt

Indlæg af BrianDS » 14. sep 2019, 07:13

Et nyt panel er bare en reparation - det behøver man ikke at fortælle.
Det er heller ikke altid at sælger ved det.

Selvfølgelig skal sælger fortælle hvis der er skjulte fejl, som sælger kender til, men alt hvad der er blevet repareret må anses for at være i orden.

En gang for mange år siden købte jeg en Polo 6N der var mindre god end jeg regnede med, den endte med to nye a-stolper, to nye forskærme, en anden bagklap, reparation af hjørnerne af panelerne i for, ny nederste del af kofangeren i bag, en fuld lakering udvendig med fals, og nye lygter hele vejen rundt (de havde alle revner eller var matte).
Jeg fik intet at vide om standen da jeg købte den, og da jeg solgte den var den tydeligt renoveret men det var jo lavet så der var ingen kendte fejl da jeg solgte bilen.
Havde køber spurgt ind til hvad der var lavet så havde han fået det at vide, men ellers ser jeg ingen relevans i det.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

hoejfed
Nyt medlem
Indlæg: 161
Tilmeldt: 13. jan 2019, 19:34
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: zoologisk have
Has thanked: 24 times
Been thanked: 38 times

Re: Sælgers Oplysningspligt

Indlæg af hoejfed » 14. sep 2019, 07:31

hvis bilen har været skadet og skaden er op imod et kritisk punkt, men er blevet repareret, og der kommer nogle senfølger af det (døren ikke lukker tæt/meget utæt. feks) så ville jeg påkalde det "ond tro".
men mindre plade arbejde/kosmetik, så ville jeg ikke.
2022 bmw 330e touring (konebil)
2022 ford transit høj, pissegrim men den er gratis. (firmabil) :roll:

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Sælgers Oplysningspligt

Indlæg af EsbenJ » 14. sep 2019, 07:40

Jeg mener at have læst herinde tidligere, at det først var en oplysningspligtig skade hvis bilen har været i opretterbænk.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Sælgers Oplysningspligt

Indlæg af BrianDS » 14. sep 2019, 07:51

Det kræver at sælger kender til omstændighederne, hr og fru Jensen ved måske ikke hvad der er repareret på bilen, og slet ikke hvis de har købt den brugt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Sælgers Oplysningspligt

Indlæg af WintherT » 14. sep 2019, 11:10

Udskiftning af panel en mindre reparation eller bare en reparation.

Når man skal skifte hele panelet så går jeg udfra der både skal svejses og klippes for at få sådan et panel på, Tænker heller ikke det er noget man bare lige smider på bilen på en time eller to ?

Men rigtigt nok sælger kender måske ikke til omstændighederne, Men hvis jeg ikke tager fejl så er der vel noget der hedder en "burde viden", Som betyder at man som sælger også bør vide, at en bil har haft en skade, hvis man ved at undersøge bilen kunne have fundet ud af det eller lad os sige der foreligger en taksatorrapport som beskriver hvad bilen har vært udsat for, Men som bare ikke har været forelagt for kunden før købet.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Sælgers Oplysningspligt

Indlæg af BrianDS » 14. sep 2019, 12:34

WintherT skrev:Udskiftning af panel en mindre reparation eller bare en reparation.

Når man skal skifte hele panelet så går jeg udfra der både skal svejses og klippes for at få sådan et panel på, Tænker heller ikke det er noget man bare lige smider på bilen på en time eller to ?

Men rigtigt nok sælger kender måske ikke til omstændighederne, Men hvis jeg ikke tager fejl så er der vel noget der hedder en "burde viden", Som betyder at man som sælger også bør vide, at en bil har haft en skade, hvis man ved at undersøge bilen kunne have fundet ud af det eller lad os sige der foreligger en taksatorrapport som beskriver hvad bilen har vært udsat for, Men som bare ikke har været forelagt for kunden før købet.
Hvor vil du hen med det? Er det fordi du vil lade en handel gå tilbage?
Det er ret almindeligt at udbedre småskader ved at udskifte dele, også selvom de skal skæres ud og svejses.
Hvis det ikke er lavet ordentligt er det selvfølgelig ærgerligt, men ellers kan jeg ikke se et problem i at der er skiftet et panel - altså under forudsætning af at det er lavet ordentligt.

Jeg tænker det påhviler køber at gennemgå bilen inden overtagelse.

Hvis din bil får en skade der bliver udbedret, og det derefter ikke længere er synligt, så må man gå ud fra det er lavet som det bør, og derfor ikke medfører en “méngrad” for bilen, der ydes heller ikke erstatning for værditab fra forsikringen hvis det bare er et panel der skal skiftes ved en skade.

Så hvor vil du hen? Har du købt en bil og har opdaget den har haft en mindre skade? Er det ikke lavet ordentligt?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Sælgers Oplysningspligt

Indlæg af WintherT » 14. sep 2019, 13:33

BrianDS skrev:
14. sep 2019, 12:34
Hvor vil du hen med det? Er det fordi du vil lade en handel gå tilbage?
Det er ret almindeligt at udbedre småskader ved at udskifte dele, også selvom de skal skæres ud og svejses.
Hvis det ikke er lavet ordentligt er det selvfølgelig ærgerligt, men ellers kan jeg ikke se et problem i at der er skiftet et panel - altså under forudsætning af at det er lavet ordentligt.

Jeg tænker det påhviler køber at gennemgå bilen inden overtagelse.

Hvis din bil får en skade der bliver udbedret, og det derefter ikke længere er synligt, så må man gå ud fra det er lavet som det bør, og derfor ikke medfører en “méngrad” for bilen, der ydes heller ikke erstatning for værditab fra forsikringen hvis det bare er et panel der skal skiftes ved en skade.

Så hvor vil du hen? Har du købt en bil og har opdaget den har haft en mindre skade? Er det ikke lavet ordentligt?
Jeg har som sådan ingen steder jeg skal hen med det her, Håbede bare på at blive kloger på hvad man som sælger bør og ikke bør oplyse inden slutsedlen er skrevet under.

For mig er det også vigtigt at blive kloger på hvad man selv bør oplyse til sælger hvis man nu er vidne om en skade bilen har haft, Tænker da det går begge veje med den oplysningspligt.

Cyppen
Nyt medlem
Indlæg: 424
Tilmeldt: 8. apr 2013, 20:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 9 times
Been thanked: 74 times

Re: Sælgers Oplysningspligt

Indlæg af Cyppen » 15. sep 2019, 11:56

Så tænker jeg du melder dig ind i FDM og beder en af deres advokater om at komme med en vurdering, eller selv kontakter en person med jura som speciale som kan hjælpe dig.

For hvad vi mener her inde, er jo i bund og grund fuldstændig ligegyldigt - Det der er er vigtigt er hvad retten mener. :?

ID Buzz Style 204 hk
Renault Megane e-Tech
Peugeot E-208

Tidligere
BMW IX3 Fully charged 286 hk
Skoda Enyaq Sportline 80X 265 hk

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 8 times
Been thanked: 49 times

Re: Sælgers Oplysningspligt

Indlæg af HenrikH29 » 15. sep 2019, 12:22

Sælger har ingen oplysningspligt til at oplyse den reparation, du omtaler.

Ud over, at der er noget om som hedder sælgers loyale oplysningspligt er det også et begreb som hedder købers undersøgelsespligt. Spurgte du om, bilen har været lavet for skader ?

Hvis nej, så kan sælger jo fint påstå, at du ikke har opfyldt din undersøgelsespligt. Hvis ja, og sælger så ikke har oplyst om den det (og var vidende om skaden), så har han ikke opfyldt sin loyale oplysningspligt.

Men at føre en sag på det bliver virkeligt op ad bakke. Det vil også blive behov for syn og skøn. Og hvis det viser, at skaden er udbedret efter forskrifterne, så er der intet at komme efter.

PS og taber du, skal du bære ALLE omkostningerne. Din advokat, sælgers advokat, honorar til syns- og skønsmanden osv.

WintherT
Helt nyt medlem
Indlæg: 59
Tilmeldt: 6. sep 2018, 18:09
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 9 times

Re: Sælgers Oplysningspligt

Indlæg af WintherT » 20. sep 2019, 18:42

Jeg er melder hos FDM og har skam snakket lidt med dem om det her.

Hvorfor så spørge herinde tjaa det kunne jo være i hade en mening eller en historie i gerne ville dele eller bedre i nu måske havde oplevet noget lignende.

Et af de svar jeg har fået fra fdm :

Som forbruger har man ikke nogen undersøgelsespligt, og man kan derfor godt reklamere over fejl og mangler, selvom de var synlige ved købet af bilen.

Men rigtigt nok man starter jo ikke en sag mod en sælger som har undladt at fortælle om en skade med mindre du har fdm bag dig.

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"