Pant i mit navn

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
Besvar
Chrisb
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. nov 2019, 08:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Pant i mit navn

Indlæg af Chrisb » 18. nov 2019, 18:23

Hej kloge hoveder,

Min søn har taget et billån og skal til at købe sig en ny bil og derfor vil der være pant i bilen.

Vi havde snakket om at registrere den i mit navn så han bare står som bruger så han kan spare 7000 på forsikringen.

Men nu når der kommer pant i bilen - vil det have nogen betydning for mig? :shock:

Rigtig god aften til jer alle.
VW Polo 6C BlueGT 2017 - Manuel

demo
Nyt medlem
Indlæg: 249
Tilmeldt: 31. jan 2014, 07:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 27 times

Re: Pant i mit navn

Indlæg af demo » 18. nov 2019, 18:37

de tider er forbi hvor forsikring accepter den form for omgåelse (snyd)

den dækker simpelthen ikke ; hvis det bliver opdaget

der ingen anden vej end at opnå ancinitet selv, eller nogen af dem der tilbyder ''rimlige'' priser til unge
har absolut ingen erfaring med det, udover at enkelte x har stødt på muligheden, måske v/leasning

ellers er det bare at starte på et lavt niveau ; billig bil, og kun selvrisiko

NB : med pant i bilen bliver det lidt kringlet ik' :?: :idea: :!: långiver forlanger vel fuldkasko,
korrekt forsikret :ugeek:

prøv selv at gååågle lidt på det
These users thanked the author demo for the post (total 2):
Passatg 3ckws
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles

Chrisb
Helt nyt medlem
Indlæg: 7
Tilmeldt: 8. nov 2019, 08:21
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Pant i mit navn

Indlæg af Chrisb » 18. nov 2019, 19:37

Okay tak for hurtigt svar.

Så må knejten hoste op med lidt flere moneter! :lol:
VW Polo 6C BlueGT 2017 - Manuel

Jesper_christiansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Pant i mit navn

Indlæg af Jesper_christiansen » 18. nov 2019, 22:35

demo skrev:de tider er forbi hvor forsikring accepter den form for omgåelse (snyd)

den dækker simpelthen ikke ; hvis det bliver opdaget

der ingen anden vej end at opnå ancinitet selv, eller nogen af dem der tilbyder ''rimlige'' priser til unge
har absolut ingen erfaring med det, udover at enkelte x har stødt på muligheden, måske v/leasning

ellers er det bare at starte på et lavt niveau ; billig bil, og kun selvrisiko

NB : med pant i bilen bliver det lidt kringlet ik' :?: :idea: :!: långiver forlanger vel fuldkasko,
korrekt forsikret :ugeek:

prøv selv at gååågle lidt på det
Absolut intet problem at stå som ejer og lade sønnen stå som primær bruger.

Eneste forskel er en højere selvrisiko i tilfælde af en skade og sønnen opsparer samtidig anciennitet. Dette er fuldt ud lovligt og er på ingen måde "snyd".

Mht pant mv, så kender jeg ikke til den del.

Sendt fra min Moto G (5) Plus med Tapatalk

These users thanked the author Jesper_christiansen for the post:
rugbroed

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 710
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 10 times
Been thanked: 31 times

Re: Pant i mit navn

Indlæg af karstein » 18. nov 2019, 23:01

Ville tro at hvis knægten bor hjemme er der ikke noget forsikringsselskabet kan pege fingre af... men er ikke ekspert.

Ift. pantet er der et enkelt forhold, der kan stille dig ringere end ellers. Selve belåningen af bilen knytter sig jo til aktivet (bilen) så der burde være balance i regnskabet - du får mere gæld, men også flere aktiver. Dette er dog ikke nødvendigvis bankernes opfattelse, hvis du for eksempel skal ud og købe ny bolig. I dag arbejder bankerne med begrebet "gældsfaktor", der indikerer den samlede gæld i forhold til din årsløn. Hovedreglen er at man kan låne 4 x årsløn. I denne beregning har vi oplevet at bankerne kun regner gælden med, og ikke aktiverne. Hvis du derfor skal ud og købe nyt hus, KAN dette ekstra lån derfor belaste dig hvorved du ikke kan låne så meget til bolig. Ved ikke om det er relevant, men det er jo værd at have med i overvejelserne.

I bør også overveje, hvordan I vil overdrage gælden da det kun vil være den ene af jer der kan få rentefradraget. Men det er en anden snak :)
Nu 100% elektrificeret... :shock:
Tesla Model Y (01/2023), Tesla Model 3 SR+ (12/2020) og hverdags transporten (MC) Zero DSR 2018 (08/2020)

demo
Nyt medlem
Indlæg: 249
Tilmeldt: 31. jan 2014, 07:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 27 times

Re: Pant i mit navn

Indlæg af demo » 18. nov 2019, 23:18

:? tog måske forkert udgangspunkt i at du forsikrede bilen, og søn kørte i den (uden ''bruger'' - sorry) :shock:

anyway, tag dog kontakt til DIT forsikringsselskab og få det præcise svar

men søn låner til bilen, og den står i dit navn det sgu da lidt tricky

synes bestemt jeg har set nogen steder hvor de incl. i finansering tilbyder ''rimlig'' forsikring,
om det så samlet er billigt, det skal man nok selv regne på
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Pant i mit navn

Indlæg af majland » 19. nov 2019, 09:50

demo skrev:
18. nov 2019, 23:18
anyway, tag dog kontakt til DIT forsikringsselskab og få det præcise svar

men søn låner til bilen, og den står i dit navn det sgu da lidt tricky
Det er ikke noget odiøst i at farmand stiller sikkerhed for et lån til sønnen. Jo mere man er værd des billigere kan man låne pengene. Så familien kan samlet spare en sjat på lånet i forhold til hvis den unge mand skulle låne på sit glatte ansigt .... Men hvis bilen står i faderens navn skal han med på lånet. Hvis sønnike så misligeholder lånet kommer de blot til faderen efter pengene....

Det er også meget almindeligt at forsikringselskaber tilbyder særligt gode vilkår til hjemmeboende børn til en god kunde. Så enig i at far og søn bør starte med farens forsikringsselskab og se hvad de kan tilbyde.

Men som fast bruger af bilen skal han stå som bruger. Kan ikke huske hvilket selskab min svigerinde fik et meget billigt tilbud hos da hun for en del år siden skulle have sin første bil som hjemmeboende.

Men det er en jungle. Da jeg for nogle år siden solgte vores fabia var det til nybilist der egenligt ville have en Polo. Men han kunne spare 6000kr på forsikringen ved at vælge en Fabia og en forsikringsaftale via Skoda Forsikring (Vist IF). Så kunne han godt leve med at køre skoda ,,,,

Vi har siden i sommers haft Tryg og tilføjet "ung bag rattet" med nedsat selvrisiko på bilerne (dvs normal selvrisiko istedet for x2). Men den går kun når det ikke er sønnen der er fast bruger på en af bilerne, ellers skulle han skrives på som bruger. Så han må låne den der er tilbage uden begrænsninger. Han optjener så også op til 3års anciennitet samtidigt. Ikke at det hjælper OP men der.
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1375
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 393 times
Been thanked: 478 times

Re: Pant i mit navn

Indlæg af Monze1980 » 19. nov 2019, 11:40

GF forsikring har mulighed for at kan som ung søn/datter optjener anciennitet via forældres bilforsikring.

Ikke så meget hokus pokus, det koster dog nok lidt mere.


Sent from my iPad using Tapatalk
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

drengen76
Helt nyt medlem
Indlæg: 1
Tilmeldt: 8. jan 2020, 01:48
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times

Re: Pant i mit navn

Indlæg af drengen76 » 16. jan 2020, 01:04

Har snakke med GF. De skulle have 52 kr mere om mdr for at have knægten stående så han kunne køre den. Han opsparede accenitet på lige vilkår som han ville hvis han selv havde tegnet forsikringen.
Så intet problem i det.
These users thanked the author drengen76 for the post (total 2):
Monze1980edbepOct3

airscrews
Nyt medlem
Indlæg: 199
Tilmeldt: 19. nov 2013, 11:31
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Pant i mit navn

Indlæg af airscrews » 16. jan 2020, 11:12

Vores selvrisiko stiger bare hvis at det er en chauffør under 24 år (Såvidt jeg husker) så det er nemt. Mener det er til 7000kr
Mvh. Airscrews
-----------------------------
Seat Leon FR 2014.
Diesel 184 Hk. Solgt.
Seat Ibiza 1,5 FR 2018
150Hk
Hyundai Kona Electric
TM 3 bestilt

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 228 times
Been thanked: 110 times

Re: Pant i mit navn

Indlæg af larslyn » 16. jan 2020, 15:12

airscrews skrev:
16. jan 2020, 11:12
Vores selvrisiko stiger bare hvis at det er en chauffør under 24 år (Såvidt jeg husker) så det er nemt. Mener det er til 7000kr
det gør vores også, men hvis den unge fører pludseligt bliver primær bruger (ved ikke hvordan de vil bevise det) accepterer de ikke at man kører med den model... det er så Alka......

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"