Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Lovgivning, regler og paragrafer som omhandler trafikken og motorkørtøjer. Afgift(er) og forsikring
perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af perw » 12. jan 2020, 17:26

HHKP skrev:
12. jan 2020, 16:58
perw skrev:
12. jan 2020, 16:48
Nu gælder der jo ikke fletteregler i dette tilfælde.

At nogle lastbiler har svært med flettereglen hænger måske også sammen med at mange chauffører ikke er danske og det er lidt anderledes i dk at der flettes når man kører ind på motorvejen.
som jeg forstår reglerne så er der fletteregl her, da to spor bliver til et ( uandset hvor bred vejbanen er, så er der IKKE vognbane linjer = en vejbane )
Det er du så mere eller mindre den eneste der mener.
Fordi der mangler striber, er det ikke lig en vognbane

Brugeravatar
malern
Medlem
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 31. jan 2012, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: køge
Has thanked: 59 times
Been thanked: 33 times

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af malern » 12. jan 2020, 17:46


HHKP skrev:
perw skrev:
12. jan 2020, 16:48
Nu gælder der jo ikke fletteregler i dette tilfælde.

At nogle lastbiler har svært med flettereglen hænger måske også sammen med at mange chauffører ikke er danske og det er lidt anderledes i dk at der flettes når man kører ind på motorvejen.
som jeg forstår reglerne så er der fletteregl her, da to spor bliver til et ( uandset hvor bred vejbanen er, så er der IKKE vognbane linjer = en vejbane )
Forkert igen.
T6 Transpeter TDI
Golf 7.5 Variant Highline TDI DSG
Malerfirmaet Vholm. Alt i malerarbejde og maling. Speciel VAGCars rabat

Jesper_christiansen
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af Jesper_christiansen » 12. jan 2020, 18:01

TorbenRasmussen skrev:Jeg var godt klar over, at der ville være lastbilchauffører, der ville melde sig og skyde igen, men hvis vi lige tager den hvor flettereglen gælder, så er man altså stadig galt på den hvis man kan se en bil foran og så vælger at gasse op, så han ikke kan flette. Du er bagerst. Du skal holde tilbage.

Ja ja, så er der ligeledes situationer, hvor der er idioter, som maser sig frem på indersiden og overhaler i sidste sekund, og det er naturligvis ikke i orden. Jeg taler om de tilfælde, hvor morgentrafikken langsomt glider og der skal flettes sammen, så må acceleration til motorvejshastighed altså komme i anden række. Er man i flettesporet - optrukket eller ej - så er der nogen som skal ind og ud og dem må man altså give plads til.

Same shit hvor sneglen mod Hillerød fletter Motorring3 nord/syd ved Klausdalsbrovej. Der er 20 m at komme op i fart på og det kommer ikke til at ske uanset om man er lastbil eller noget andet, så det må man jo acceptere. Jeg holder da ikke på min ret til banen fordi jeg skal ramme 110 om 20 meter, hvis der er folk der har brug for at flette ud på Hillerødmotorvejen. Der må de på motorvejen skifte til ydersporet, så der også er plads til lastbilen, der kun kører 50 fordi han måtte give plads til trådstarter... og måske mig!
Vi er ganske enige hele vejenBillede



Sendt fra min moto g(8) plus med Tapatalk

These users thanked the author Jesper_christiansen for the post:
Neuro

ph
Aktiv medlem
Indlæg: 4311
Tilmeldt: 18. nov 2011, 19:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 58 times

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af ph » 13. jan 2020, 00:43

HHKP skrev:
12. jan 2020, 16:58
perw skrev:
12. jan 2020, 16:48
Nu gælder der jo ikke fletteregler i dette tilfælde.

At nogle lastbiler har svært med flettereglen hænger måske også sammen med at mange chauffører ikke er danske og det er lidt anderledes i dk at der flettes når man kører ind på motorvejen.
som jeg forstår reglerne så er der fletteregl her, da to spor bliver til et ( uandset hvor bred vejbanen er, så er der IKKE vognbane linjer = en vejbane )
Det er ikke 2.vognbaner der bliver til en
Det er 2. Vognbaner som fører i hver deres retning
Og man har fejlplaceret sig allerede før man drejer til højre og har placeret sig i den højre svingbane! Velvidende at man skal ud på Lyngby motorvejen
These users thanked the author ph for the post:
stevi
...Er fordi de har monteret en idiotisk gearindikator der beder en om at lade motoren sejtrække sig ihjel.
Der er hverken brændstoføkonomi eller totaløkonomi i at følge anvisningerne.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af Korreborg » 13. jan 2020, 07:08

TorbenRasmussen skrev:Du er bagerst. Du skal holde tilbage.
Må erklære mig enig, men alligevel lidt uenige. I min verden (som jeg har lært det), så betyder at flette at der skiftevis tages 1 bil fra hvert spor = 3 biler indenom en lastbil, og så holde på at nu kører man forrest, så gør man i min verden noget ulovligt. For så fletter man ikke.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4437 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af DanielB12 » 13. jan 2020, 07:10

Korreborg skrev:
13. jan 2020, 07:08
TorbenRasmussen skrev:Du er bagerst. Du skal holde tilbage.
Må erklære mig enig, men alligevel lidt uenige. I min verden (som jeg har lært det), så betyder at flette at der skiftevis tages 1 bil fra hvert spor = 3 biler indenom en lastbil, og så holde på at nu kører man forrest, så gør man i min verden noget ulovligt. For så fletter man ikke.
“Lynlåsen, folkens! Husk nu lynlåsen!” - sagt med stemmen fra P4 Kbh trafik. Åh de minder. Eller... Men husker på det hver gang faktisk.
These users thanked the author DanielB12 for the post:
Neuro
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2420
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af TorbenRasmussen » 13. jan 2020, 09:17

Korreborg skrev:
13. jan 2020, 07:08
TorbenRasmussen skrev:Du er bagerst. Du skal holde tilbage.
Må erklære mig enig, men alligevel lidt uenige. I min verden (som jeg har lært det), så betyder at flette at der skiftevis tages 1 bil fra hvert spor = 3 biler indenom en lastbil, og så holde på at nu kører man forrest, så gør man i min verden noget ulovligt. For så fletter man ikke.
Det var jo også dét jeg tog forbehold for. Når der kommer en idiot ræsende indenom og maser sig op foran i køen, så falder man uden for kategori, men jeg fornemmer ikke, at det er tilfældet her.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2145
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 228 times
Been thanked: 110 times

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af larslyn » 13. jan 2020, 17:46

hvis man smider lastbilen i indersporet er man som Jesper skriver tvunget til at bruge begge vognbaner ved højresving... så man placerer sig rigtigt i den venstre med lastbilen imo

Alpaka
Helt nyt medlem
Indlæg: 81
Tilmeldt: 4. jun 2019, 15:59
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 20 times
Been thanked: 7 times

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af Alpaka » 13. jan 2020, 23:01

Som flere har skrevet - du har skylden.

1. Nej, der er tale om 2 vognbaner.
2. Vær glad for, at politiet ikke blev indblandet, således ville du risikere en bøde på 2000 kr. og et klip, for at overtræde færdselslovens §18 stk2. Kilde: Rigsadvokatens strafpåstande https://vidensbasen.anklagemyndigheden. ... Exact=true

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af GranTurismo » 19. feb 2020, 02:54

Neuro skrev:
11. jan 2020, 17:45
Punkt #3 viser det sted, hvor jeg er placeret i højre spor i en billængde foran lastbil, der er placeret i venstre spor. Jeg blinker og skifter ind i venstre spor, hvorefter jeg bliver påkørt af lastbilen på bagerste venstre del af mit køretøj (hjørnet).
Jeg kender ikke umiddelbart stedet, men er tilbøjelig til at give flertallet ret. Jeg har dog yderligere et argument til at understøtte denne fornemmelse:

Forskellen på at være til ulempe og unødig ulempe er, om modparten skal lette på speederen eller bremse. Da du skriver at du er en billængde foran modparten og alligevel bliver ramt, må du have kørt væsentligt langsommere end ham/hende. Dermed må forskellen i hastighed også have været så stor, at modparten skulle bremse, da du trak til venstre - og så er det egentlig underordnet om der er tale om vognbaneskift eller sammenfletning. Da modparten skulle bremse for at undgå en kollision, vil jeg derfor mene at du har været til unødig ulempe. Og dermed bærer du skylden. Du burde have orienteret dig bedre og have sat farten op inden du trak til venstre.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Vader
Nyt medlem
Indlæg: 198
Tilmeldt: 26. nov 2017, 16:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 21 times

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af Vader » 30. jun 2023, 18:12

Apropos. Nu er der striber hele vejen, så det er klart og tydeligt vognbaneskift

Nesters
Helt nyt medlem
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26. feb 2017, 13:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 0

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af Nesters » 4. jul 2023, 11:19

Og hver dag er der folk der virker overrasket over at de skal placere sig rigtigt før lyskrydset.

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 794
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 215 times

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af kitora » 4. jul 2023, 12:55

Hvis du var foran lastbilen da du foretog et vognbaneskift (eller fletning som du selv mener), så må du jo have kørt langsommere end lastbilen da du skiftede bane hvis det er muligt at blive ramt af den. Hvis du skifter bane (eller fletter), så bør du i alle tilfælde sikre at du kører med samme hastighed, eller hurtigere, end det køretøj du fletter ind foran.

Jeg er nok enig med dit forsikringsselskab at du bærer skylden.
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Søger holdninger til biluheld (overtræder eller overholder jeh lovgivning)

Indlæg af perw » 4. jul 2023, 13:09

kitora skrev:
4. jul 2023, 12:55
Hvis du var foran lastbilen da du foretog et vognbaneskift (eller fletning som du selv mener), så må du jo have kørt langsommere end lastbilen da du skiftede bane hvis det er muligt at blive ramt af den. Hvis du skifter bane (eller fletter), så bør du i alle tilfælde sikre at du kører med samme hastighed, eller hurtigere, end det køretøj du fletter ind foran.

Jeg er nok enig med dit forsikringsselskab at du bærer skylden.
Pssss tråder er over 3 år gammel

Besvar

Tilbage til "Lovgivning, regler, afgift og forsikring"