ETKA

Alt vedr. reservedele, reservedelsnumre, ETKA, ELSAwin o.lign
Besvar
Yamaha R1
Nyt medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 4. sep 2008, 13:57
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

ETKA

Indlæg af Yamaha R1 » 6. sep 2019, 22:13

Hej,
Jeg kunne virkelig godt tænke mig at have ETKA på min egen pc, så man ud fra bilens stelnummer kan få det eksakte reservedelsnummer på det man nu lige står og mangler. Synes alt for tit jeg løber ind i flere muligheder for den samme del, hvor jeg ikke ved hvilket reservedelsnummer jeg skal vælge.
Hvis man søger på internettet er der flere steder, hvor man kan downloade etka eller få tilsendt nogle dvd’er. Men er det noget der dur og kan man søge på stelnummer, så man får den unikke søgning, som VW værkstedet kan..?
Er der nogle der har erfaring med det..?

Mads
/Mads

2017 VW Touran 2,0 TDI DSG Highline
2016 VW Golf 1,6 TDI DSG Allstar

Mathias B Jensen
Nyt medlem
Indlæg: 224
Tilmeldt: 9. mar 2014, 22:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 29 times

Re: ETKA

Indlæg af Mathias B Jensen » 7. sep 2019, 19:20

Hvis du køber en pirat kopi af ETKA på nettet, så kan du ikke slå op på stelnummeret.
Du kan vælge en bil og årgang, men du vil få flere muligheder.
Partslink kan også bruges.
VCDS, Odis, VCP.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: ETKA

Indlæg af HansH » 7. sep 2019, 20:33

@Yamaha R1 -
Mathias' svar er korrekt.
Dét du ønsker at kunne gøre, kan ikke lade sig gøre med en pirat-ETKA.
Det er kun betalt online adgang (f.eks. via partslink24) at du kan opnå dette - altså opslag på stelnr og filtrering af PR-koder.

Du kan sagtens få en pirat-ETKA, og så kan du lave "manuel" filtrering på PR-koder ... om end det kan være ganske omstændeligt.
Stadig vil du være afhængig af at have den pågældende bils PR-liste, og så er du tilbage ved betalt adgang :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Yamaha R1
Nyt medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 4. sep 2008, 13:57
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Re: ETKA

Indlæg af Yamaha R1 » 7. sep 2019, 23:04

Ok - så det er ikke så lige til....
De der PR-koder. Et det dem som nogle gange står på et klistermærke i bagagerummet/reservehjulsbrønden eller klæbet i instruktionbogen? Altså de der 3 tal-/bogstavskoder...?
Hvordan foregår det med “manuel filtrering” på pr koder..? Skal man ind og vinge af i en liste..? Eller er det for svært at forklare her i ren tekst..?
/Mads

2017 VW Touran 2,0 TDI DSG Highline
2016 VW Golf 1,6 TDI DSG Allstar

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: ETKA

Indlæg af HansH » 8. sep 2019, 06:33

Yamaha R1 skrev:
7. sep 2019, 23:04
Ok - så det er ikke så lige til....
De der PR-koder. Et det dem som nogle gange står på et klistermærke i bagagerummet/reservehjulsbrønden eller klæbet i instruktionbogen? Altså de der 3 tal-/bogstavskoder...?
Hvordan foregår det med “manuel filtrering” på pr koder..? Skal man ind og vinge af i en liste..? Eller er det for svært at forklare her i ren tekst..?
Korrekt - PR-koderne er dem du finder på bilens produktionslabel i reservehjulsbrønden.
Men!
Den label indeholder kun et lille udvalg af den pågældende bils koder.
Den totale liste kan du kun få via et udtræk fra en online tjeneste, såsom ETKA hos forhandler eller partslink24 hos 3. part.
Altså kun steder med betalt adgang.

Mht det jeg kalder "manuel filtrering";
Når vi hobby ETKA-pirater står med et partnummer som findes i flere forskellige varianter, så kan det f.eks. se således ud:

Snap23.jpg
Snap23.jpg (46.88 KiB) Vist 1322 gange

Hvis du skal bestille sådan en Sædepolstring, er du nødt til at have fat i bilens PR-koder, for at kunne afgøre om du skal bestille et partno med index AH, AA, B, C, D eller J.

Hos aut. forhandler ville de bare hakke bilens stelnummer ind, hvorefter deres ETKA stikker snablen i serveren nede i Wolfsburg, henter bilens PR-liste, og kun viser dig det ene index som er det rigtige til lige præcis den bil.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13243
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: ETKA

Indlæg af HansH » 8. sep 2019, 06:44

For at anskueliggøre hvad jeg mener med at den prod.label du finder i reservehjulsbrønden kun er et udvalg;
Prøv at sammenligne label og total PR-liste her for min Passat.
Labelen indeholder 24 koder, mens den totale liste er 195 koder.
Vedhæftede filer
WVWZZZ3CZDE053805_ETKA.pdf
(40.01 KiB) Downloadet 65 gange
Vehicle Identification label_prod_2012-09-24.jpg
Vehicle Identification label_prod_2012-09-24.jpg (65.53 KiB) Vist 1316 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Yamaha R1
Nyt medlem
Indlæg: 187
Tilmeldt: 4. sep 2008, 13:57
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 4 times
Been thanked: 14 times

Re: ETKA

Indlæg af Yamaha R1 » 9. sep 2019, 07:54

HansH skrev:
8. sep 2019, 06:33
Yamaha R1 skrev:
7. sep 2019, 23:04
Ok - så det er ikke så lige til....
De der PR-koder. Et det dem som nogle gange står på et klistermærke i bagagerummet/reservehjulsbrønden eller klæbet i instruktionbogen? Altså de der 3 tal-/bogstavskoder...?
Hvordan foregår det med “manuel filtrering” på pr koder..? Skal man ind og vinge af i en liste..? Eller er det for svært at forklare her i ren tekst..?
Korrekt - PR-koderne er dem du finder på bilens produktionslabel i reservehjulsbrønden.
Men!
Den label indeholder kun et lille udvalg af den pågældende bils koder.
Den totale liste kan du kun få via et udtræk fra en online tjeneste, såsom ETKA hos forhandler eller partslink24 hos 3. part.
Altså kun steder med betalt adgang.

Mht det jeg kalder "manuel filtrering";
Når vi hobby ETKA-pirater står med et partnummer som findes i flere forskellige varianter, så kan det f.eks. se således ud:


Snap23.jpg


Hvis du skal bestille sådan en Sædepolstring, er du nødt til at have fat i bilens PR-koder, for at kunne afgøre om du skal bestille et partno med index AH, AA, B, C, D eller J.

Hos aut. forhandler ville de bare hakke bilens stelnummer ind, hvorefter deres ETKA stikker snablen i serveren nede i Wolfsburg, henter bilens PR-liste, og kun viser dig det ene index som er det rigtige til lige præcis den bil.
Okay - det giver mening...

Jeg må have fat i ETKA til min egen pc og så en komplet liste af PR-koder. Så tit bruger jeg det heller ikke, men det er rart at kunne selv, når der skal bestilles dele...
/Mads

2017 VW Touran 2,0 TDI DSG Highline
2016 VW Golf 1,6 TDI DSG Allstar

Besvar

Tilbage til "Reservedele/Kataloger"