Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Alt vedr. reservedele, reservedelsnumre, ETKA, ELSAwin o.lign
Besvar
1TWZhfWE1
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. apr 2020, 08:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af 1TWZhfWE1 » 7. apr 2020, 13:42

Hej VAG folk.

Jeg er begyndt at kigge efter en ny VW og var forbi forhandleren. I forbindelse med prøvekørslen af en ny Golf, ville jeg høre sælgeren, om jeg kunne få reservedelsnumre på forbrugs-reservedele på bilen (oliefilter, gearkasseoliefilter, dieselfilter osv.).
Det var sælgeren meget afvisende over at kunne give mig ved køb af bilen. Han kunne ikke rigtigt forklare hvorfor, men kom med en lang smøre om, at "alle reparationer skal foretages på et autoriseret værksted" osv. osv.

Så opstod der et spørgsmål hos mig.
Er det en generel "ting" hos officielle forhandlere - at de prøver at få folk til at afstå fra selv at vedligeholde bilen? Jeg gider da helt bestemt ikke give 900 kr. for skift af bremseklodser. Det kan jeg selv foretage på en halv time.

Og et følgespørgsmål - hvor skaffer I andre reservedelsnumre til jeres biler? Jeg kan godt søge på nummerpladen hos forhandlere af reservedele, men jeg har oplevet, at de foreslår alt muligt forskelligt, så jeg var alligevel nødt til at søge i timevis. Jeg kunne selvfølgelig skille min nye bil ad som det første og notere partnumrene. Men det synes jeg er lidt overkill.

Hvad har I andre af erfaringer?

Vh
Polo-ejeren.
These users thanked the author 1TWZhfWE1 for the post:
arbengtsson

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6252
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af jansom » 7. apr 2020, 13:45

Sælgeren ved intet om det sikkert. Du skal vel spørge i reservedels afdelingen/værkstedet. Det er nu ikke sikkert de vil svare dig.
Men du kan da sagtens selv finde de numre
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
diskoboy
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5469
Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
Has thanked: 125 times
Been thanked: 325 times

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af diskoboy » 7. apr 2020, 13:47

Du kan jo bare gå ned på værkstedet og bestille de stumper du skal bruge. Så får de dem hjem.

Jeg har (tit) skrevet til Torsten Illing hos AZF (https://www.azf-gruppe.de/kontakt/ansprechpartner) med stel nr. og hvad jeg skal lave. Fx skift af forbremser.

Så får jeg stumperne tilsendt som jeg skal bruge - betaling via bank overførsel.
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display

1TWZhfWE1
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. apr 2020, 08:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af 1TWZhfWE1 » 7. apr 2020, 13:55

jansom skrev:
7. apr 2020, 13:45
Sælgeren ved intet om det sikkert. Du skal vel spørge i reservedels afdelingen/værkstedet. Det er nu ikke sikkert de vil svare dig.
Men du kan da sagtens selv finde de numre
Jeg tænkte bare, om der var et bestemt sted, man med sikkerhed kunne finde de rigtige reservedelsnumre.

Jeg synes det var svært at finde numrene selv. Det tog mig i hvert fald meget lang tid at finde frem til de rigtige, fordi flere forskellige kilder viste forskellige reservedele. Reservedelsbutikker viste også forskellige reservedele på stelnummeret og jeg skulle fysisk ned i bilen for at se, hvad det var for en reservedel. Jeg håbede lidt, man kunne undgå det sidste.

Jeg skulle for eksempel have nogle gummipropper til min VW. De passede på reservedelsnummeret, men jeg modtog nogle, som ikke passede alligevel. Så fandt jeg ud af, at jeg skulle have bestilt dem til en Seat, selvom jeg havde en VW.
Det gjorde jeg så, selvom de ikke havde samme reservedelsnumre og Ifølge hjemmesiden jeg bestilte dem på, ikke passede til min bil. Dem fra Seat endte med at være præcist de "propper", jeg skulle bruge - men det var godt nok forvirrende.


diskoboy skrev:
7. apr 2020, 13:47
Du kan jo bare gå ned på værkstedet og bestille de stumper du skal bruge. Så får de dem hjem.

Jeg har (tit) skrevet til Torsten Illing hos AZF (https://www.azf-gruppe.de/kontakt/ansprechpartner) med stel nr. og hvad jeg skal lave. Fx skift af forbremser.

Så får jeg stumperne tilsendt som jeg skal bruge - betaling via bank overførsel.
Hmm ja, det kunne jeg nok godt prøve igen. Jeg synes bare ikke om at betale overpris ved første bestilling af reservedelen. Så skal man nærmest udskifte hvert enkelt reservedel én gang, før du selv kan udskifte den selv efterfølgende.
Jeg undersøger siden, tak :)
Senest rettet af 1TWZhfWE1 7. apr 2020, 15:02, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af Henrik2800 » 7. apr 2020, 14:01

1TWZhfWE1 skrev:
7. apr 2020, 13:42
Hej VAG folk.
Hvad har I andre af erfaringer?
Vh .,Polo-ejeren.
Prøv at spørge i reservedels-afdelingen.
Der har de data, og vil måske hjælpe.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af DanielB12 » 7. apr 2020, 16:46

Du kan købe adgang til ETKA på timebasis (koster vidst €8). Det er det officielle reservedelsportal. Så kan du trække alle de numre ud du skal bruge, inkl. tegninger.

Sælgeren kender nok ikke til ETKA, og det er ikke noget du køber igennem ham eller Volkswagen Danmark, men direkte hos fabrikken i Tyskland. Han må heller ikke bare give dig et udtræk fra ETKA, hvis han skal følge reglerne, men deres reservedelsrådgiver kan 100% hjælpe dig og bestille det hele hjem, inkl. de dele som består af flere del-numre, f.eks. særlige bolte etc. Men han laver blot et udtræk fra ETKA, men er selvfølgelig mere hjemmevandt end de fleste :)

Men han har jo ret i, at den skal serviceres på et aut. værksted for at bibeholde garanti og kulance.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af Target » 7. apr 2020, 16:50

DanielB12 skrev:
7. apr 2020, 16:46
Men han har jo ret i, at den skal serviceres på et aut. værksted for at bibeholde garanti og kulance.
Nej det er ikke noget krav for at bibeholde garantien. Kulance, ja der vil det nok være en klar fordel at anvende autoriseret værksted. Men de må ikke afskrive garantien, hvis man kan dokumentere at bilen er blevet serviceret efter forskrifterne. Og så er det ligegyldigt hvor den er blevet serviceret.
These users thanked the author Target for the post:
DanielB12
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1386
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 218 times

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af Henrik2800 » 7. apr 2020, 16:51

Re.
Men han har jo ret i, at den skal serviceres på et aut. værksted for at bibeholde garanti

Det er så ikke korrekt.
These users thanked the author Henrik2800 for the post:
DanielB12
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af HansH » 7. apr 2020, 16:54

@trådstarter - jeg forstår din post derhen, at du ikke agter at købe stumperne hos aut. værksted, men blot vil have numrene så du kan gå ud og købe dem et andet (og billigere) sted ... korrekt ?

Personligt synes jeg der er en grænse for hvad man kan forvente reservedelsmanden på det aut. værksted skal medvirke til.
Hvis man gang på gang ringer og bruger hans tid på at slå reservedelsnumre op, blot så man kan gå hen og købe tingene et andet sted, så skal man i hvert fald være mere kynisk end jeg er.
Bevares, jeg har mange gange ringet til lokal Skoda eller VW og spurgt på et nummer, på en af de positioner hvor der er 30 forskellige kombinationer af minus og plus PR-koder i ETKA ... og derfor ikke har kunnet gennemskue hvad jeg skulle bruge.
Men det gør jeg kun fordi jeg får lavet al service på begge biler hos aut, og derfor har en følelse af at have credit .. hvis man forstår.

Det andet er vel lidt ligesom da der fandtes radio- og TV forhandlere som vidste (næsten) lige så meget som Torben Rasmussen herinde, og kunne rådgive kvalificeret og fremvise i sin butik osv osv.
Derefter kørte kunden direkte fra butikken til Tyskland og hentede apparatet til den halve pris. Eller købte det på nettet hjemmefra.
Sådan noget får det lidt til at køre i maven på mig.
Men som sagt - det kommer jo helt an på hvor kold man er overfor den slags :)
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
HenrikH29Blackfingerjansom
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af perw » 7. apr 2020, 17:00

Jeg kan heller ikke se problemet.

Det er jo ikke sælgers kompetance.

Og resten svarer lidt til at man gå ud i en fysisk butik for at at se/teste en varer og så går hjem og bestiller den på nettet for at sparer lidt.

1TWZhfWE1
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. apr 2020, 08:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af 1TWZhfWE1 » 7. apr 2020, 20:56

DanielB12 skrev:
7. apr 2020, 16:46
Du kan købe adgang til ETKA på timebasis (koster vidst €8). Det er det officielle reservedelsportal. Så kan du trække alle de numre ud du skal bruge, inkl. tegninger.
Problemet i mit tilfælde er, at ETKA ikke kender min bils stelnummer. Så jeg er stadig nødt til at gå ind på modellen og udfinde reservedelene - og gætte mig frem til PR-numre på eksempelvis bremser ud fra udseendet. Men det er bedre end ingenting :)
HansH skrev:
7. apr 2020, 16:54
@trådstarter - jeg forstår din post derhen, at du ikke agter at købe stumperne hos aut. værksted, men blot vil have numrene så du kan gå ud og købe dem et andet (og billigere) sted ... korrekt ?

Personligt synes jeg der er en grænse for hvad man kan forvente reservedelsmanden på det aut. værksted skal medvirke til.
Hvis man gang på gang ringer og bruger hans tid på at slå reservedelsnumre op, blot så man kan gå hen og købe tingene et andet sted, så skal man i hvert fald være mere kynisk end jeg er.
Ja, det er rigtigt. På et tidspunkt efter en service tjekkede jeg for interessens skyld prisen på de udskiftede reservedele. Der tænkte jeg, at jeg ikke gider betale 270 kr. for et oliefilter, som jeg kan få til det halve. Irritationen bragte mig frem til, at jeg i dag laver næsten alt på bilen selv. Jeg kører så meget, at jeg skal lave service hver 3. måned og det er langt billigere at gøre det selv :lol: selvom brug af aut. værksteder ikke er et problem budgetmæssigt.

Jeg er generelt set enig - de færreste vil glædeligt medvirke til, at der kommer en irriterende kunde og vil have en time af værkstedsafdelingens tid for at få en komplet liste over reservedele.
På den anden side synes jeg heller ikke, at viden om min bil skal gemmes fra mig, så jeg ikke selv kan foretage småreparationer.

Jeg vil vil på baggrund af dit svar holde op med at planlægge at udspørgte forhandleren om en liste med reservedele og bare købe dem (første gang de skal købes) :lol:

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af HansH » 7. apr 2020, 21:06

1TWZhfWE1 skrev:
7. apr 2020, 20:56
DanielB12 skrev:
7. apr 2020, 16:46
Du kan købe adgang til ETKA på timebasis (koster vidst €8). Det er det officielle reservedelsportal. Så kan du trække alle de numre ud du skal bruge, inkl. tegninger.
Problemet i mit tilfælde er, at ETKA ikke kender min bils stelnummer. Så jeg er stadig nødt til at gå ind på modellen og udfinde reservedelene - og gætte mig frem til PR-numre på eksempelvis bremser ud fra udseendet. Men det er bedre end ingenting :)
Daniel mener vist Erwin som er afløseren for det gamle tool der hed Elsawin.
Erwin (og Elsawin) er ikke et reservedelskatalog. Erwin (og Elsawin) indeholder rep.vejledninger, strømskemaer, aktionsdata osv, og man kan trække bilens produktionsdata - herunder PR-koder.

ETKA derimod, er VAG koncernens reservedelskatalog, og det kan du ikke købe adgang til. Det er kun for værksteder med betalt opkobling.
Så er vi nogen (også du, forstår jeg?) der har en offline piratkopi af ETKA. Den kommer aldrig til at kunne finde noget som helst stelnummer, for den har ikke en online forbindelse til serveren nede i førerbunkeren. Derfor kan den ikke filtrere PR-koderne, og kun vise dig hvad der er relevant for lige præcis din bil .... og derfor ender du nogen gange i situationen med 50 forskellige, mulige partnumre for en given position.
Værsågod at begynde at filtrere manuelt :D

Hvis du investerer en times adgang til 8 EUR, så vil du kunne trække bilens PR-liste og dermed være meget bedre rustet i forhold til at kunne bruge din offline ETKA et langt, langt stykke ad vejen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4439 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af DanielB12 » 7. apr 2020, 21:30

HansH skrev:
7. apr 2020, 21:06
1TWZhfWE1 skrev:
7. apr 2020, 20:56
DanielB12 skrev:
7. apr 2020, 16:46
Du kan købe adgang til ETKA på timebasis (koster vidst €8). Det er det officielle reservedelsportal. Så kan du trække alle de numre ud du skal bruge, inkl. tegninger.
Problemet i mit tilfælde er, at ETKA ikke kender min bils stelnummer. Så jeg er stadig nødt til at gå ind på modellen og udfinde reservedelene - og gætte mig frem til PR-numre på eksempelvis bremser ud fra udseendet. Men det er bedre end ingenting :)
Daniel mener vist Erwin som er afløseren for det gamle tool der hed Elsawin.
Erwin (og Elsawin) er ikke et reservedelskatalog. Erwin (og Elsawin) indeholder rep.vejledninger, strømskemaer, aktionsdata osv, og man kan trække bilens produktionsdata - herunder PR-koder.

ETKA derimod, er VAG koncernens reservedelskatalog, og det kan du ikke købe adgang til. Det er kun for værksteder med betalt opkobling.
Så er vi nogen (også du, forstår jeg?) der har en offline piratkopi af ETKA. Den kommer aldrig til at kunne finde noget som helst stelnummer, for den har ikke en online forbindelse til serveren nede i førerbunkeren. Derfor kan den ikke filtrere PR-koderne, og kun vise dig hvad der er relevant for lige præcis din bil .... og derfor ender du nogen gange i situationen med 50 forskellige, mulige partnumre for en given position.
Værsågod at begynde at filtrere manuelt :D

Hvis du investerer en times adgang til 8 EUR, så vil du kunne trække bilens PR-liste og dermed være meget bedre rustet i forhold til at kunne bruge din offline ETKA et langt, langt stykke ad vejen.
Det er også alle de forbandede forkortelser :lol:
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af HansH » 7. apr 2020, 21:36

DanielB12 skrev:
7. apr 2020, 21:30
.. fordi jeg selv har adgang til ETKA via mit arbejde, så troede faktisk også det var der man købte adgang til, for der ligger også tegninger, men det er nok fordi det så er koblet op med Erwin?
Altså - der ligger jo tegninger i både ETKA og Erwin .. men med hver sit formål, vil jeg sige.
ETKA's eksplosionstegninger viser stumper som man kan klikke på, og så har man partnummer over til højre.
Erwin's tegninger viser hvordan tingene er samlet, og den tilhørende tekst forklarer så rækkefølge for afmontering og montering, hvad værktøj man skal bruge, hvor meget moment man skal spænde med osv osv.
These users thanked the author HansH for the post:
DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af HansH » 7. apr 2020, 21:47

DanielB12 skrev:
7. apr 2020, 21:30
Det er også alle de forbandede forkortelser :lol:
ETKA = Elektronischer TeileKAtalog
ElsaWin = Elektronische Service Auskunftssystem auf Windows-Basis

Så kan du blære dig med at fyre den af inde ved Semler. Timing er alt. Og det skal virke henkastet ;)
These users thanked the author HansH for the post:
1TWZhfWE1
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

1TWZhfWE1
Helt nyt medlem
Indlæg: 4
Tilmeldt: 7. apr 2020, 08:45
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af 1TWZhfWE1 » 7. apr 2020, 22:20

HansH skrev:
7. apr 2020, 21:06
Så er vi nogen (også du, forstår jeg?) der har en offline piratkopi af ETKA. Den kommer aldrig til at kunne finde noget som helst stelnummer, for den har ikke en online forbindelse til serveren nede i førerbunkeren. Derfor kan den ikke filtrere PR-koderne, og kun vise dig hvad der er relevant for lige præcis din bil .... og derfor ender du nogen gange i situationen med 50 forskellige, mulige partnumre for en given position.
Værsågod at begynde at filtrere manuelt :D

Hvis du investerer en times adgang til 8 EUR, så vil du kunne trække bilens PR-liste og dermed være meget bedre rustet i forhold til at kunne bruge din offline ETKA et langt, langt stykke ad vejen.
Jeg takker en million gange. Jeg kendte ikke til ETKA eller erWin, men stødte på dem på et tidspunkt under mine Google søgninger. På det tidspunkt (for lang tid siden) vidste jeg ikke, hvad det var eller hvordan jeg brugte det. Det var i den tid, hvor jeg ikke vidste, at reservedele havde numre :lol:

Jeg har intet af den slags liggende :) Lige nu Googlede jeg bare ordet "ETKA" og trykkede på det første link, som kom frem - og kunne genkende hjemmesiden fra den gang, jeg ikke fattede, hvad det var :lol: Jeg må en tur forbi erWin og gøre det rigtigt så.

HansH skrev:
7. apr 2020, 21:47
DanielB12 skrev:
7. apr 2020, 21:30
Det er også alle de forbandede forkortelser :lol:
ETKA = Elektronischer TeileKAtalog
ElsaWin = Elektronische Service Auskunftssystem auf Windows-Basis

Så kan du blære dig med at fyre den af inde ved Semler. Timing er alt. Og det skal virke henkastet ;)
Haha. Spørgsmålet er så, om det gør dem mere samarbejdsvillige. De er altid meget tilbageholdende med den tekniske information og gider sjældent høre på, hvordan fejlen viser sig ud over en OBD kode. Temperatursensoren viser 5386 grader om vinteren? Jaja det kigger vi på. Der er ikke noget tryk på A/C systemet? Jaja vi kigger på det - og så ender de alligevel med at tage en time for fejlsøgningen.
Jeg kommer hos Semler kun, når jeg ikke gider lave det selv eller det er for svært / kræver værktøj, det ikke kan betale sig at købe.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13247
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4541 times

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af HansH » 7. apr 2020, 22:26

1TWZhfWE1 skrev:
7. apr 2020, 22:20
HansH skrev:
7. apr 2020, 21:47
DanielB12 skrev:
7. apr 2020, 21:30
Det er også alle de forbandede forkortelser :lol:
ETKA = Elektronischer TeileKAtalog
ElsaWin = Elektronische Service Auskunftssystem auf Windows-Basis

Så kan du blære dig med at fyre den af inde ved Semler. Timing er alt. Og det skal virke henkastet ;)
Haha. Spørgsmålet er så, om det gør dem mere samarbejdsvillige. De er altid meget tilbageholdende med den tekniske information og gider sjældent høre på, hvordan fejlen viser sig ud over en OBD kode. Temperatursensoren viser 5386 grader om vinteren? Jaja det kigger vi på. Der er ikke noget tryk på A/C systemet? Jaja vi kigger på det - og så ender de alligevel med at tage en time for fejlsøgningen.
Jeg kommer hos Semler kun, når jeg ikke gider lave det selv eller det er for svært / kræver værktøj, det ikke kan betale sig at købe.
Mit svar var nu stilet til Daniel. Han arbejder inde ved importøren ;)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
norn
Meget aktiv medlem
Indlæg: 7785
Tilmeldt: 13. jun 2008, 15:58
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: blans - sønderborg
Has thanked: 7 times
Been thanked: 171 times

Re: Forhandler uvillig til at hjælpe med partnumre ved køb af bil.

Indlæg af norn » 8. apr 2020, 16:57

Www.Partslink24.com her kan du købe lidt adgang så kan du se hele bilen
på job: VOLVO FH16 750
til hverdag: ALTEA 2,0 TDI DSG
om søndagen: T-ROC 2,0TDI DSG

Besvar

Tilbage til "Reservedele/Kataloger"