Side 4 af 6

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. apr 2023, 11:46
af HansH
HansH skrev:
8. apr 2023, 10:31

kr 1906,25 for at være helt nøjagtig. Det er for en 330x23 som jeg vil mene er den der sidder på Elsa.

Den findes også i en 358x30 som jeg gætter på er til X-modellerne (og dermed også Søren's GTX).
kr 2513,75/stk.
Har lige skiftet til sommerhjul, og det er 358mm skiverne der sidder på Elsa.

Så måske 330mm er til 50/60 .... whatever.

Dvs 5 klik for 2 ny skiver .... :? Og så skal man selv kunne montere dem, eller lægge montering oveni.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. apr 2023, 15:42
af HansH
BrianDS skrev:
5. apr 2023, 18:37
HansH skrev:
5. apr 2023, 18:33
...
Hvordan sagen så stiller sig, hvis skiverne skulle blive skæve igen, når de 2 års fabriksgaranti er udløbet ... well, den tid den glæde :)
Der er vel teknisk set 2 års garanti på udskiftningen når det er en garantisag?
Hmm.... i forhold til dette ;

Jeg fik ingen papirer, faktura el lign som dokumenterer at skiverne er skiftet på garantien.
Det var bare - "Så er det fikset, og værsågod - her er bilnøglen".

Det står vel i bilens journal i Skoda's system ... men bør jeg ikke bede om en 0-faktura el lign ???

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. apr 2023, 16:02
af Tonny
HansH skrev:
8. apr 2023, 15:42

Det står vel i bilens journal i Skoda's system ... men bør jeg ikke bede om en 0-faktura el lign ???
Min erfaring fra (for mange) besøg hos BMW's ditto til det her, er at jeg får en 0 faktura HVER gang :)

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. apr 2023, 19:07
af DanielB12
Åd de den på garantien eller hvordan? 😅

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. apr 2023, 20:06
af HansH
DanielB12 skrev:
8. apr 2023, 19:07
Åd de den på garantien eller hvordan? 😅
Yup ... viewtopic.php?p=1876325#p1876325

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 8. apr 2023, 20:11
af DanielB12
Ah. Jamen tillykke med kampen David 😂

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 24. apr 2023, 07:38
af jansom
@HansH
Kan man kode nøglerne sådan, at bilen læser hvilken nøgle der anvendes og dermed indstiller sæderne til den pågældende?

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 24. apr 2023, 07:55
af HansH
jansom skrev:
24. apr 2023, 07:38
HansH
Kan man kode nøglerne sådan, at bilen læser hvilken nøgle der anvendes og dermed indstiller sæderne til den pågældende?
Det kunne man med den tidligere software version 2.3....
Men den mulighed fjernede de, og lagde styring af sædeindstilling over i brugerprofilen, da vi fik opdateringen til 3.0.
Dvs fra og med 3.0 er nøglerne fuldstændig "brugerneutrale" ... det gør ingen forskel hvilken man låser op med. Dine personlige settings overtages først når du sidder i bilen og har tænding på, og enten bekræfter sidst valgte brugerprofil, eller vælger en anden.

Konsekvensen af dette er, at hvis der er stor forskel på længden af de to daglige førere af bilen, så giver det en lille uhensigtsmæssighed når der skiftes fra "kort" til "lang" :)
Når den lange overtager fra den korte, vil sædet således stå helt inde under rattet, når du åbner døren.
Da du først kan vælge din lange brugerprofil når du sidder bag rattet og har tændt bilen, og sædet først dér køres i position, er du altså nødt til manuelt at køre sædet tilbage inden du stiger ind .... da du formodentlig ikke (eller kun med besvær) kan kante dig ind i det, når det står i din kones position.
Der er 30cm forskel på fruen og mig. Jeg ved ikke hvor høj fru jansom er .... men du er jo lang, så potentielt kunne du opleve det samme.

Jeg har valgt at kode min indstilling ind på sædets egne memoryknapper. Når jeg overtager efter Janni, så åbner jeg døren og giver den lige et enkelt tryk på "1" knappen på sædet og venter på at det kører tilbage, inden jeg sætter mig ind.
Når jeg så skifter brugerprofilen til mig selv på den store skærm, så behøver den ikke gøre noget ved sædet .... da det allerede står hvor det skal.

Det er en lille ting, men jeg synes ikke det er helt optimalt tænkt.
Jeg synes det burde virke som i vores e-Golf.
Der har man også brugerprofiler, men man kan knytte den fysiske nøgle op på brugerprofilen, således at bilen allerede ved oplåsning ved hvem man er, og kan have indstillingerne klar.

Jeg skrev til Skoda Kundeservice i Danmark og foreslog dette som en forbedring til kommende opdateringer.
De svarede tilbage - "... En Skoda Enyaq og en e-Golf er bygget på to vidt forskellige platforme, og man kan derfor ikke bare kopiere tingene fra den ene til den anden".
Nej... Jeg bad jer heller ikke kopiere kodelinjerne 1:1. Det ved jeg ¤!(/#& godt man ikke kan.
Jeg bad jer kopiere idéen/konceptet !! #ffs .. :lol:

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 24. apr 2023, 08:24
af Kevinff
Tesla har “let indstigning” dvs når man parkerer bilen og tager selen af så kører den sædet tilbage og indstiller ryglæn til det man nu har sat det til så det er nemmere at stige ind/ud af bilen. Fungerer super godt når konen er noget kortere end en selv

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 24. apr 2023, 08:30
af Passatg 3c
Kevinff skrev:
24. apr 2023, 08:24
Tesla har “let indstigning” dvs når man parkerer bilen og tager selen af så kører den sædet tilbage og indstiller ryglæn til det man nu har sat det til så det er nemmere at stige ind/ud af bilen. Fungerer super godt når konen er noget kortere end en selv Billede
Det har Audi (VAG) også, men der er for stor forskel på mig og fruen til at det reelt kan bruges i den henseende. Det er lækkert nok, når man selv skal ud af bilen. :)

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 24. apr 2023, 08:35
af HansH
Kevinff skrev:
24. apr 2023, 08:24
Tesla har “let indstigning” dvs når man parkerer bilen og tager selen af så kører den sædet tilbage og indstiller ryglæn til det man nu har sat det til så det er nemmere at stige ind/ud af bilen. Fungerer super godt når konen er noget kortere end en selv Billede
Jojo... det laver Elsa også. Det hedder Komfortindstigning / Easy Entry.
Men som Thomas helt rigtigt skriver - det drejer sig kun om lige at køre sædet 1-2cm tilbage. Så det løser ikke skiftet fra kort til lang fører-problemet.

Det burde være knyttet til nøglen, og så burde det være sådan at allerede når man "skyder" den med fjernbetjeningen på afstand, skulle den justere sædet .... således at det står i korrekt position allerede i det øjeblik man åbner døren.
Vores gamle 2010 Octavia har samme memorysæder, og der er det knyttet til nøglen. Dvs så snart man "skyder" den, ved den hvem man er. Stadig fungerer det dog sådan at den først begynder at justere sædet i det øjeblik man åbner førerdøren... så man skal stadig lige stå og vente (måske i regnvejr) på at den får det kørt på plads. Og det mener jeg bare lige skulle optimeres til at den kørte sædet på plads allerede i det øjeblik den får lås-op impulsen.
Hvis man så vælger at bruge nøglefri indstigning, dvs med berøring af håndtag, .... well, så sparer man ikke meget. Men så har man selv valgt det :)

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 24. apr 2023, 08:39
af Kevinff
HansH skrev:
Kevinff skrev:
24. apr 2023, 08:24
Tesla har “let indstigning” dvs når man parkerer bilen og tager selen af så kører den sædet tilbage og indstiller ryglæn til det man nu har sat det til så det er nemmere at stige ind/ud af bilen. Fungerer super godt når konen er noget kortere end en selv Billede
Jojo... det laver Elsa også. Det hedder Komfortindstigning / Easy Entry.
Men som Thomas helt rigtigt skriver - det drejer sig kun om lige at køre sædet 1-2cm tilbage. Så det løser ikke skiftet fra kort til lang fører-problemet.
Så er det en noget fesen udgave ift Tesla Billede mig bekendt er der ingen grænse for hvor langt tilbage sædet kan komme ved let indstigning i Teslaen (udover dens normale grænser selvfølgelig).

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 24. apr 2023, 08:42
af HansH
Kevinff skrev:
24. apr 2023, 08:39
Så er det en noget fesen udgave ift Tesla Billede mig bekendt er der ingen grænse for hvor langt tilbage sædet kan komme ved let indstigning i Teslaen (udover dens normale grænser selvfølgelig).
Men .. koder du selv ind pr. bruger, hvilken position sædet skal stå i ved indstigning ?

Dvs hvis du f.eks. har en kort fru ff ... kunne du så kode den til at sædet skulle køres helt tilbage til bagstop når hun låser op, og når hun så har sat sig ind og lukket døren, så kører den sædet frem til hendes kørestilling .... eller hvordan ?

På VAG justerer den som sagt bare fast 1-2cm relativt til aktuel position.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 24. apr 2023, 08:52
af DanielB12
1-2 cm er da ligegyldigt. Jeg tror faktisk ikke vores har sådan noget fancy noget.. jeg bruger de to memoryfunktioner - 1 til ind/udstigning, hvor den køre sædet helt tilbage, og lidt ned, og 2 til køreposition.
De knapper/indstillinger er knyttet op til nøglen/brugerprofil. Forestiller mig ikke min kæreste har sat sine op 😂 hun har vel også kun kørt i den 3-4x i alt.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 24. apr 2023, 09:09
af Kevinff
HansH skrev:
Kevinff skrev:
24. apr 2023, 08:39
Så er det en noget fesen udgave ift Tesla Billede mig bekendt er der ingen grænse for hvor langt tilbage sædet kan komme ved let indstigning i Teslaen (udover dens normale grænser selvfølgelig).
Men .. koder du selv ind pr. bruger, hvilken position sædet skal stå i ved indstigning ?

Dvs hvis du f.eks. har en kort fru ff ... kunne du så kode den til at sædet skulle køres helt tilbage til bagstop når hun låser op, og når hun så har sat sig ind og lukket døren, så kører den sædet frem til hendes kørestilling .... eller hvordan ?

På VAG justerer den som sagt bare fast 1-2cm relativt til aktuel position.
Ja du koder det pr bruger.

Det fungerer sådan at konen og jeg indstiller hver vores bruger med kørestilling og udstigning stilling af sædet. Dvs når feks konen har parkeret og tager selen af så kører sædet tilbage (eller frem) til den position hun har sat som udstignings position (inkl ryglæn osv) og sædet forbliver sådan indtil jeg eller konen sætter os i førersædet og træder på bremsen (dvs bilen starter) hvor bilen så selv finder ud af om det er mig eller konen der kører og indstiller så sædet til den persons køreposition.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 24. apr 2023, 09:11
af Kevinff
Passatg 3c skrev:
Kevinff skrev:
24. apr 2023, 08:24
Tesla har “let indstigning” dvs når man parkerer bilen og tager selen af så kører den sædet tilbage og indstiller ryglæn til det man nu har sat det til så det er nemmere at stige ind/ud af bilen. Fungerer super godt når konen er noget kortere end en selv Billede
Det har Audi (VAG) også, men der er for stor forskel på mig og fruen til at det reelt kan bruges i den henseende. Det er lækkert nok, når man selv skal ud af bilen. :)
Det er en lidt pudsig måde VAG har valgt at gøre det på kan jeg godt høre Billede

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 24. apr 2023, 09:13
af HansH
Kevinff skrev:
24. apr 2023, 09:09
Det fungerer sådan at konen og jeg indstiller hver vores bruger med kørestilling og udstigning stilling af sædet. Dvs når feks konen har parkeret og tager selen af så kører sædet tilbage (eller frem) til den position hun har sat som udstignings position (inkl ryglæn osv) og sædet forbliver sådan indtil jeg eller konen sætter os i førersædet og træder på bremsen (dvs bilen starter) hvor bilen så selv finder ud af om det er mig eller konen der kører og indstiller så sædet til den persons køreposition.
Tjek! Det lyder smart - at man koder en fix udstigningsposition pr. bruger.
Her synes jeg man må sige at Tesla har fintænkt tingene lidt bedre end VAG .. :)

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 24. apr 2023, 09:27
af KMDTHY
HansH skrev:
24. apr 2023, 07:55
Det kunne man med den tidligere software version 2.3....
Men den mulighed fjernede de, og lagde styring af sædeindstilling over i brugerprofilen, da vi fik opdateringen til 3.0.
Dvs fra og med 3.0 er nøglerne fuldstændig "brugerneutrale" ... det gør ingen forskel hvilken man låser op med. Dine personlige settings overtages først når du sidder i bilen og har tænding på, og enten bekræfter sidst valgte brugerprofil, eller vælger en anden.
Håbløst koncept :cry: Så før 3.0 virkede det som i "gamle" dage... at den der låste bilen op, blev sædet indstillet det. Håber Skoda laver den option at kode nøgler til sæderne igen. Så default er det profilbaseret, som option kan man så tilvælge nøgler. Burde jo være en smal sag, i og med det har virket tidligere.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 24. apr 2023, 09:32
af HansH
KMDTHY skrev:
24. apr 2023, 09:27
HansH skrev:
24. apr 2023, 07:55
Det kunne man med den tidligere software version 2.3....
Men den mulighed fjernede de, og lagde styring af sædeindstilling over i brugerprofilen, da vi fik opdateringen til 3.0.
Dvs fra og med 3.0 er nøglerne fuldstændig "brugerneutrale" ... det gør ingen forskel hvilken man låser op med. Dine personlige settings overtages først når du sidder i bilen og har tænding på, og enten bekræfter sidst valgte brugerprofil, eller vælger en anden.
Håbløst koncept :cry: Så før 3.0 virkede det som i "gamle" dage... at den der låste bilen op, blev sædet indstillet det. Håber Skoda laver den option at kode nøgler til sæderne igen. Så default er det profilbaseret, som option kan man så tilvælge nøgler. Burde jo være en smal sag, i og med det har virket tidligere.
Yes. Eller bare at kunne knytte nøglen til brugerprofilen .... men same same som du foreslår.
Eller kopiere Tesla-konceptet som Kev beskriver, hvor man kan kode en udstigningsposition på hver brugerprofil. Elegant!

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 24. apr 2023, 10:23
af Kevinff
HansH skrev:
Kevinff skrev:
24. apr 2023, 09:09
Det fungerer sådan at konen og jeg indstiller hver vores bruger med kørestilling og udstigning stilling af sædet. Dvs når feks konen har parkeret og tager selen af så kører sædet tilbage (eller frem) til den position hun har sat som udstignings position (inkl ryglæn osv) og sædet forbliver sådan indtil jeg eller konen sætter os i førersædet og træder på bremsen (dvs bilen starter) hvor bilen så selv finder ud af om det er mig eller konen der kører og indstiller så sædet til den persons køreposition.
Tjek! Det lyder smart - at man koder en fix udstigningsposition pr. bruger.
Her synes jeg man må sige at Tesla har fintænkt tingene lidt bedre end VAG .. :)
Uden at deraile tråden alt for meget så mener jeg helt oprigtigt at det er tydeligt at se at det er “nørder” der laver tesla - på godt og ondt.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 24. apr 2023, 11:04
af jansom
Tak for svaret Hans
Det er min kollega der har en Enyaq og han er frygtelig frustreret over at det ikke kan kodes på den side. Han har læst dit svar og siger mange tak.

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 24. apr 2023, 18:46
af BrianDS
jansom skrev:
24. apr 2023, 11:04
Tak for svaret Hans
Det er min kollega der har en Enyaq og han er frygtelig frustreret over at det ikke kan kodes på den side. Han har læst dit svar og siger mange tak.
Det er vel det samme i din Born?

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 24. apr 2023, 19:06
af jansom
BrianDS skrev:
jansom skrev:
24. apr 2023, 11:04
Tak for svaret Hans
Det er min kollega der har en Enyaq og han er frygtelig frustreret over at det ikke kan kodes på den side. Han har læst dit svar og siger mange tak.
Det er vel det samme i din Born?
Jeg har manuelle sæder

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 6. maj 2023, 10:13
af HansH
Fik lagt læssekantbeskyttelse på bagkofangeren... så der er ro på bagsmækken !

Denne - https://autofix.nu/produkter/6188-skoda ... 042021-gt/

Det fås ikke originalt fra Skoda, men denne fra autofix har perfekt pasform.
Kittet består af to separate stykker folie - et til den skrå kant fra gummilisten og ned til kofangeren, og det andet til overkant af kofanger.
Den del der sidder på kofangeren går lige præcis ned til den vandrette profillinje i kofangeren, så afslutningen faktisk ikke ses.
Nem at montere.

Snap1.jpg
Snap1.jpg (62.78 KiB) Vist 2985 gange

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 11. maj 2023, 08:48
af HansH
Fik monteret en beskyttelsesfilm til infotainment skærmen:

https://www.ebay.com/itm/194368321625

Først og fremmest for at reducere fedtfingre, som jeg synes ret hurtigt bliver tydelige på den blanke skærm.
Sekundært for at reducere reflekser og genskin ved lysindfald fra bestemte vinkler.

Montering er lige ud ad landevejen - puds skærm fint ren, sørg for der ingen støvfnug er tilbage, læg film på, pres luftbobler ud.
Folien er dog lidt "levende" at håndtere, så man skal måske lige bruge et par forsøg på at placere den rigtigt og fastholde den der. Den har en tendens til hele tiden at ville rette sig ud, og søge tilbage på det underlag den kommer fra :)
Men det går.

Pasform er perfekt. Den når helt ud til kanten af selve skærmarealet, så den skal sidde præcist for ikke at rage ud over kanten.
Jeg fandt det nemmest at rette ind efter den lille lyssensor i øverste venstre hjørne, hvor der er en fin lille rund udskæring i folien som passser til den. Hvis den lyssensor sidder lige midt i det hul, så er man godt på vej.
Der medfølger en skraber og en blød klud til at presse de sidste luftbobler ud med.

Brugeroplevelse
Har kørt med det 1½ uge og fingereret rundt på skærmen som jeg plejer, og jeg kan kun sige - det virker!
Man ser ingen fedtfingre mere, og lysindfaldet "absorberes" af den matte overflade.

Herunder nogle billeder. Det er svært at dokumentere fedtfingre der ikke er der .. :) Også svært at gengive hvordan den ikke lader sig genere af lysindfald .. men jeg prøvede at parkere med en lav sol ind fra højre side, som jeg synes er værst.
Billede 1 - lige efter montering
Billede 2 - hullet og den lille lyssensor i øverste venstre hjørne. Man kan se hvordan filmen kommer helt ud til kant af skærmareal
Billede 3+4 - forsøg på at vise at refleks og genskin er reduceret. Ikke elimineret .. men reduceret.

20230430_080710.jpg
20230430_080710.jpg (110.85 KiB) Vist 2891 gange
20230502_100201.jpg
20230502_100201.jpg (71.04 KiB) Vist 2891 gange
20230502_100247.jpg
20230502_100247.jpg (92.72 KiB) Vist 2891 gange
20230502_100317.jpg
20230502_100317.jpg (127.46 KiB) Vist 2891 gange

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 11. maj 2023, 09:11
af BrianDS
@HansH jeg tror den største udfordring for mig vil være tålmodigheden - jeg synes sådanne beskyttelsesfilm er virkelig irriterende at montere 😂

Fedt at det virker - det skal overvejes, dog med tanke på tålmodigheden...

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 11. maj 2023, 09:16
af HansH
BrianDS skrev:
11. maj 2023, 09:11
.. jeg tror den største udfordring for mig vil være tålmodigheden - jeg synes sådanne beskyttelsesfilm er virkelig irriterende at montere 😂
Yes.
Der skulle også et par eder og forbandelser til her, før den sad der.
Som sagt var den ret levende ... sådan nærmest lidt fjeder-agtig, hvor den hele tiden ville svippe tilbage på sit rare, trygge underlag.

Man løsner halvdelen af den fra underlaget og får placeret på skærmen, og så trækker man resten væk, samtidig med man stryger med den tilhørende skraber. Men kunsten med at få den placeret 100% rigtigt på skærmen, samtidig med at skulle undgå at den ville svippe tilbage på sit underlag, krævede et par forsøg før det lykkedes.

Men det er heldigvis kun én gang det skal gøres.. (et af mine yndlingsmottoer) .. :)

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 11. maj 2023, 09:37
af Monze1980
Fedt, har godt overvejet det, for jeg så vores skærm igår, og den var da næsten mere fedtet end den iPad sønnen bruger derhjemme

Var det på eBay det blev købt?

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka

: 11. maj 2023, 09:40
af HansH
Monze1980 skrev:
11. maj 2023, 09:37
Fedt..
Nemlig. Faktisk alt for fedt(et) ... :D

Var det på eBay det blev købt?
... virker linket i indlægget ikke? ;)

Re: 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline - aka "Elsa"

: 11. maj 2023, 09:43
af Monze1980
Tror lige jeg skal have noget film på linserne, de er tydeligvis fedtede (læs: link lokaliseret).