BMW - Urimelige leasingvilkår
: 21. apr 2024, 12:02
På forhånd undskyld for et langt (og for mange) kedeligt indlæg, men tænkte lige jeg kunne spørge panelet herinde før jeg tager fat i leasing-selskabet.
Tråden er oprettet i The Car Lounge, da emnet ikke vedrører en VAG-bil.
Intentionen bag tråden er ikke at diskutere fordele/ulemper ved leasing, men mere at diskutere fremsatte vilkår for tilbagelevering af bilen efter endt leasing.
Vi bestilte en bil via en leasing-aftale tilbage i februar, der skal løbe over 3 år.
Bilen er planlagt at blive udleveret til os fredag d. 26/4.
På BMWs hjemmeside er der tydeligt refereret til et såkaldt "Skadekatalog", som beskriver accepterede og ikke accepterede skader på en bil ved aflevering.
Dette katalog findes her: https://www.bmw.dk/da/find-kob/privat/r ... hicle.html og her: http://finans-bmw.dk/wp/bmw/wp-content/ ... atalog.pdf.
Jeg fik fremsendt endelig leasingkontrakt onsdag d. 17/4, altså i sidste uge, og lidt over en uge før planlagt levering.
I denne kontrakt skrives der på side 1 følgende:
Vi gør opmærksom på vort katalog med retningslinjer for tilbagelevering af leasingbil. Her får De et overblik over hvilke
typer skader der dækkes af Deres leasingaftale. Kataloget kan findes på www.bmw.dk/tilbagelevering.
Men senere i dokumentet henvises der under en paragraf, der omhandler vilkår for tilbagelevering til et bilag, som skriver følgende. Jeg har sakset i teksten så I kun ser det relevante. Alt andet skrevet i bilaget har ingen relevans for det adspurgte:
Mindre skader:
Enkelt bule op til maksimalt 10 mm accepteres, såfremt der ikke konstateres lakskader i forbindelse med bulen.
Såfremt flere buler forefindes på samme emne – for eksempel dør, tag, kofanger – skal du anmelde dette til
forsikringsselskabet og foranledige skaderne udbedret uanset bulernes størrelse.
Male- og lakarbejde:
Stenslag med gennembrudt lak skal du foranledige udbedret straks for at undgå rustangreb.
Kofanger, spoiler samt eventuelle beskyttelseslister:
Revner uanset størrelse accepteres ikke. Krakelering af lak accepteres ikke.
Ruder:
Stenslag, ridser, revner eller defekte ruder accepteres ikke.
Hjul og dæk:
Letmetalfælge skal være skadefri.
Som jeg læser ovenstående modsiger det skrevne i bilaget fuldstændigt hvad de to førnævnte referencer fra BMWs hjemmeside angiver som acceptable "skader".
Jeg synes ikke længere der er tale om slid efter normal brug af bilen, men at bilen nærmest skal stå som ny ved aflevering efter 3 år og 45.000km.
Jeg synes det er frækt, at de henviser til et skadekatalog på deres hjemmeside og på side 1 i kontrakten, men senere i samme dokument henviser til langt strengere krav til bilens stand ved aflevering.
Læser i dette på samme måde som mig?
Jeg er tilbøjelig til at nægte at underskrive dokumentet førend de sender mig et, der kun henviser til ovennævnte skadekatalog, og ikke bilaget i kontrakten. Det regner jeg ikke med jeg får dem til at acceptere, og hvad gør jeg så? Beder dem beholde bilen?
Leasing-udbyder blev kontaktet vedr. ovenstående punkter via mail samme dag som kontrakten blev modtaget, men har intet hørt fra dem endnu. Modtager jævnligt rykkere for manglende underskrift af kontrakten.
På forhånd tak for svar.
Tråden er oprettet i The Car Lounge, da emnet ikke vedrører en VAG-bil.
Intentionen bag tråden er ikke at diskutere fordele/ulemper ved leasing, men mere at diskutere fremsatte vilkår for tilbagelevering af bilen efter endt leasing.
Vi bestilte en bil via en leasing-aftale tilbage i februar, der skal løbe over 3 år.
Bilen er planlagt at blive udleveret til os fredag d. 26/4.
På BMWs hjemmeside er der tydeligt refereret til et såkaldt "Skadekatalog", som beskriver accepterede og ikke accepterede skader på en bil ved aflevering.
Dette katalog findes her: https://www.bmw.dk/da/find-kob/privat/r ... hicle.html og her: http://finans-bmw.dk/wp/bmw/wp-content/ ... atalog.pdf.
Jeg fik fremsendt endelig leasingkontrakt onsdag d. 17/4, altså i sidste uge, og lidt over en uge før planlagt levering.
I denne kontrakt skrives der på side 1 følgende:
Vi gør opmærksom på vort katalog med retningslinjer for tilbagelevering af leasingbil. Her får De et overblik over hvilke
typer skader der dækkes af Deres leasingaftale. Kataloget kan findes på www.bmw.dk/tilbagelevering.
Men senere i dokumentet henvises der under en paragraf, der omhandler vilkår for tilbagelevering til et bilag, som skriver følgende. Jeg har sakset i teksten så I kun ser det relevante. Alt andet skrevet i bilaget har ingen relevans for det adspurgte:
Mindre skader:
Enkelt bule op til maksimalt 10 mm accepteres, såfremt der ikke konstateres lakskader i forbindelse med bulen.
Såfremt flere buler forefindes på samme emne – for eksempel dør, tag, kofanger – skal du anmelde dette til
forsikringsselskabet og foranledige skaderne udbedret uanset bulernes størrelse.
Male- og lakarbejde:
Stenslag med gennembrudt lak skal du foranledige udbedret straks for at undgå rustangreb.
Kofanger, spoiler samt eventuelle beskyttelseslister:
Revner uanset størrelse accepteres ikke. Krakelering af lak accepteres ikke.
Ruder:
Stenslag, ridser, revner eller defekte ruder accepteres ikke.
Hjul og dæk:
Letmetalfælge skal være skadefri.
Som jeg læser ovenstående modsiger det skrevne i bilaget fuldstændigt hvad de to førnævnte referencer fra BMWs hjemmeside angiver som acceptable "skader".
Jeg synes ikke længere der er tale om slid efter normal brug af bilen, men at bilen nærmest skal stå som ny ved aflevering efter 3 år og 45.000km.
Jeg synes det er frækt, at de henviser til et skadekatalog på deres hjemmeside og på side 1 i kontrakten, men senere i samme dokument henviser til langt strengere krav til bilens stand ved aflevering.
Læser i dette på samme måde som mig?
Jeg er tilbøjelig til at nægte at underskrive dokumentet førend de sender mig et, der kun henviser til ovennævnte skadekatalog, og ikke bilaget i kontrakten. Det regner jeg ikke med jeg får dem til at acceptere, og hvad gør jeg så? Beder dem beholde bilen?
Leasing-udbyder blev kontaktet vedr. ovenstående punkter via mail samme dag som kontrakten blev modtaget, men har intet hørt fra dem endnu. Modtager jævnligt rykkere for manglende underskrift af kontrakten.
På forhånd tak for svar.