Ny Polo diesel

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Ny Polo diesel

Indlæg af Thor-thor » 1. aug 2015, 19:28

Et par spørgsmål

Regner med at skulle have en Polo diesel inden ret længe. Havde egentlig regnet med at kigge på en brugt 1,6tdi, men synes at brugtpriserne er temmelig høje, så kigger nu mere i retning af en 1,4tdi 90hk Comfortline.

Et par spørgsmål:
Jeg regner ikke med at skulle have ret meget ekstraudstyr: Multirat, træk og måske ACC (men kunne godt tænke mig at prøve ACC først).

Det bringer listeprisen (metallak, lev. og multirat) op på omkring 232k (plus træk og evt. ACC).

- Hvor meget rabat skal man ca. regne med er realistisk på denne pakke? (skal ikke bytte med noget og skal ikke have finansiering ved forhandler)

- Hvad med demo'er, hvad er erfaringerne med at forhandle pris på dem?

- Skal man smide alt udstyr med i handlen med det samme eller er det billigere på anden måde træk/multirat (kan multirat overhovedet eftermonteres eller skal det med fra start)?

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af GranTurismo » 1. aug 2015, 20:32

Man skal gøre op med sig selv, om ens kørselsbehov lægger op til en diesel. Hvis man kun kører 20-30.000 km årligt så tror jeg det i det lange løb bliver billigst med en TSI. Nogle vil nok endda sige endnu flere km.

Mange korte ture er ikke godt for dieselpartikelfilteret og det er ret så dyrt at få udskiftet.

Af de to diesel ville jeg nok foretrække 1,6 TDI fremfor 1,4 TDI. Jeg har ikke prøvet VW's nye 1,0 TSI men 1,2 og 1,4 TSI er små perler imo. Fords tilsvarende 1,0 turbo går faktisk fint, så hvis VW's går tilsvarende så ville jeg ikke være nervøs.

Du må endelig ikke spare ACC væk. Det er SÅ genialt. Noget nær de bedste penge jeg nogensinde har brugt!!!

Jo mere fabriksmonteret ekstraudstyr du bestiller, jo mere rabat kan man typisk få. Forhandl evt. over flere omgange og læg lidt ekstra udstyr på ved hver gen-forhandling. Det er ikke altid man får det bedste tilbud i første forsøg.

Ang. demo'er ved jeg det ikke.

Jeg ville nok forvente mellem 5 og 10% alt efter hvor meget udstyr du bestiller.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af aknedude » 1. aug 2015, 21:30

Man skal satme køre mange KM. før Diesel kan betale sig. Og hvis du ikke finansierer ved forhandler ryger en stor del af hans fortjenste, og dermed din rabat.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af erlingvj » 1. aug 2015, 21:49

Prøv for alt i verden både en 1,4 TDI og en 1,2 TSI før du beslutter dig. En 1,4 TDI er absolut ikke VW´s bedste diesel.

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af Thor-thor » 1. aug 2015, 22:52

Tak for svarene.

Kører i omegnen af 40.000km om året, mest lange ture, så diesel burde være et fornuftigt valg.

Ville også foretrække 1,6 tdi, da jeg synes at det er en harmonisk motor, hvorimod jeg ikke er den store fan af de trecylindrede, (uanset at diverse motorjournalister roser dem). Men har det lidt stramt med prisniveauet på de brugte 1,6 tdi.
En 2013 1,6 starter i omegnen af 150k og så skal der som regel eftermonteres ny radio/bluetooth og evt. multirat.
Demo'er af den faceliftede model starter fra omkring 190k, for en der er indregistreret i 2015.

Begge modeller kan jo formentlig forhandles prismæssigt, men synes af en prisforskel på formentlig under 40k (efter montering af ny radio/bluetooth) på en to år ældre bil, som "mangler" faceliftet og samtidig har mindre udstyr (eks. nødbremse) er i underkanten. Eller er der noget jeg overser?

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af GranTurismo » 2. aug 2015, 10:39

Thor-thor skrev:Tak for svarene.

Kører i omegnen af 40.000km om året, mest lange ture, så diesel burde være et fornuftigt valg.

Ville også foretrække 1,6 tdi, da jeg synes at det er en harmonisk motor, hvorimod jeg ikke er den store fan af de trecylindrede, (uanset at diverse motorjournalister roser dem). Men har det lidt stramt med prisniveauet på de brugte 1,6 tdi.
En 2013 1,6 starter i omegnen af 150k og så skal der som regel eftermonteres ny radio/bluetooth og evt. multirat.
Demo'er af den faceliftede model starter fra omkring 190k, for en der er indregistreret i 2015.

Begge modeller kan jo formentlig forhandles prismæssigt, men synes af en prisforskel på formentlig under 40k (efter montering af ny radio/bluetooth) på en to år ældre bil, som "mangler" faceliftet og samtidig har mindre udstyr (eks. nødbremse) er i underkanten. Eller er der noget jeg overser?
Jeg synes også at de brugtpriser du nævner er for høje. Og så får man jo, som du også er inde på, heller ikke faceliftet som bl.a. giver mulighed for ACC m.m. Og så er der jo også spørgsmålet om en faceliftet ikke også vil holde en højere gensalgsværdi.

Har du prøvet at regne på om det kan betale sig med diesel? Jeg mener at 9had og erlingvj nåede frem til at de skulle køre ca. 45.000 årligt for at regnestykket balancerede i hhv. Touran og Golf (ret mig endelig hvis jeg husker forkert d'herrer).

Indkøbsprisen er jo lavere på TSI og den årlige afgift er lavere. Og så er der jo ikke noget dieselpartikelfilter som potentielt kan være en stor udgift at skifte. TSI'erne går langt på literen - jeg vil mene at man kan opnå omkring 20 km/l i en 110 hestes 1,2 TSI - alt efter fordelingen af motorvej/landevej.

FDM's journalister var vist ikke særligt imponerede over 1,4 TDI. Derimod får både 1,0 og 1,2 TSI stor ros.

Endeligt betyder det jo også noget hvor lang tid man forventer at beholde bilen. Hvis man eksempelvis forventer at have bilen i 10 år, så runder man jo 400.000 km med dit kørselsbehov. Og det må forventes at en TDI bedre kan holde til så mange km end en TSI, grundet de færre omdrejninger.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af erlingvj » 2. aug 2015, 11:52

Thor-thor skrev:... hvorimod jeg ikke er den store fan af de trecylindrede, (uanset at diverse motorjournalister roser dem)
Det er da kun de 3-cylindrede benzin fra Ford (ecoBoost) og VW (1.0 TSI), der får ros. 1,4 TDI har har jeg endnu ikke set positiv omtale af. Tag en rigtig lang tur - mindst 2 timer. Det er dyrt at fortryde.
Selv med 40.000 km om året vil en diesel kun være billigere, hvis du undgår diesel-relaterede problemer i 10 - 20.000 kr.- klassen.
Husk når du regner, at VW´s 1,2 / 1,4 TSI går meget langt på en liter benzin.
Her er en tur på 36 km (35% by - 65% landevej) i min Golf 1,4 TSI DSG:
Vedhæftede filer
WP_20150730_08_49_23_Pro.jpg
WP_20150730_08_49_23_Pro.jpg (110.55 KiB) Vist 778 gange

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af Thor-thor » 2. aug 2015, 14:34

Tak for svar, dejligt med noget input

Så vidt jeg kan regne ud er diesel stadig billigst.
Jeg har sat prisforskellen på benzin/diesel til 1,5kr, hvilket vel ikke er helt forkert, selv om forskellen er større for tiden. Herudover her jeg justeret deres reelle forbrug ned i forhold til opgivne og her har jeg været hårdere ved tdi'en. (jeg tror at jeg vil få noget sværere ved at opnå 20km/l på benzin end de 26km/l på diesel).
Jeg kører generelt omkring 85km/t på hovedvej og prøver at køre nogenlunde økobevidst, uden dog at være helt morfar....

40000km/år

1,4tdi:
40000 / 26km/l x 9kr/l = 13800 med grøn afgit ca. 15000 årligt

1,2tsi:
40000 / 20km/l x 10,5kr/l = 21000 med grøn afgift ca. 21600 årligt

Tdi koster så omkring 25k ekstra. Hvis vi siger at dette skal afskrives over 10 år og de første år er dyrere er det sikkert ikke helt løgn, hvis vi sætter dette til ca. 3k ekstra om året for tdi.
Så der burde være en besparelse på ca. 3-3,5k/år ved at køre diesel, men det er klart at denne besparelse lynhurtigt kan forsvinde, hvis man løber ind i en større rep (men det gælder jo altid).

Brugsmønsteret vil være 2 x 90 km dagligt, primært hovedvej, men også lidt by/motorvej. Herudover nogle kortere ture.
Jeg forventer nok at beholde bilen i ca. 5 år og sælge inden den når 200.000km.

Jeg er på ingen måde religiøs omkring diesel, men mener at mit kørselsmønster egner sig godt til diesel (fik dog skiftet EGR på min nuværende 1,6 tdi ved 140.000 km, men stort set dækket via kulance, betalte selv 900kr).

Mht. TDI motorer ville jeg virkelig ønske at der var noget der pegede i retning af 1,6tdi, da det er en rigtig fin motor efter min mening. Men med brugtpriserne virker det helt skævt i min optik

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af Peder » 2. aug 2015, 15:14

Jeg synes demoerne er for dyre generelt.
Da jeg købte bil (og endte med en up, så kan vi tage snakken om det er en bil) var jeg også ude og prøve den nyeste aftapning af poloen.

Her fik jeg, uden at forhandle særligt en rimelig rabat på den.
Jeg kiggede på en Comfortline, 1,2 90, dk pakke (som ikke var med den gang), acc, tågelygter, metallak og levering for 190.
Det er, uden at huske det præcist ifht. den gamle prisliste en ca. 25.000 i rabat.


Jeg bryder mig ikke særligt om den 1.4 tdi der sidder i de nye polo, den er lidt grov og pumpedyse agtigt i sin opførsel, men den er ret økonomisk ved pæn kørsel - og her kommer tsi helt sikkert til kort.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af Peder » 2. aug 2015, 15:16

-... mht. ekstraudstyr, så vil jeg få så meget af det der kan komme på ab fabrik med. I hvertfald hvis VW skal eftermontere ellers, mange værksteder er nogle spader uden faglig stolthed, og det giver lange løg at skulle kæmpe med dem om at de små ting efterfølgende ikke er i orden.
Ridser, forkert montering, skævheder mv.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af erlingvj » 2. aug 2015, 17:26

Husk også, at du ikke kun skal afskrive merprisen, men sandsynligvis også et yderligere fald.
For 5 år siden kostede en Passat 2,0 TDI ca. 20.000,- mere end en 1,8 TSI. I dag er det langt lettere at sælge en 1,8 TSI, fordi markedet er oversvømmet af diesel-Passater og fordi der er ret få 1,8 TSI / 2,0 TSI til salg.
Husk også, at man i mange lande overvejer helt at forbyde diesel-biler i bykernerne, fx Paris. Bliver det tilfældet vil det meget vel kunne føre til yderligere faldende priser på brugte diesel-biler.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af Charlimike » 2. aug 2015, 17:39

Jeg har prøvet sådan en 1.4 tdi 90 comfortline, og jeg må give fdm panelet ret.. Det er en skrammelmotor. 1.6 tdi var bedre. Desværre skal man have den nye Audi A1 for at få 1.6 tdi (116 hk).
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

BenderOne
Nyt medlem
Indlæg: 178
Tilmeldt: 21. jun 2013, 17:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af BenderOne » 2. aug 2015, 18:35

Hvorfor ikke en TSI 95 Bluemotion frem for en TDI 90 eller TSI 90?

Eneste ulempe ved TSI 95 er at den kun fås som Bluemotion (Trendline) og derfor virker lidt skrabet.

Men totaløkonomisk vil TSI 95 Bluemotion nok være det bedst valg - også ved 40.000 km årligt!

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af Thor-thor » 2. aug 2015, 20:44

erlingvj skrev:Husk også, at du ikke kun skal afskrive merprisen, men sandsynligvis også et yderligere fald.
For 5 år siden kostede en Passat 2,0 TDI ca. 20.000,- mere end en 1,8 TSI. I dag er det langt lettere at sælge en 1,8 TSI, fordi markedet er oversvømmet af diesel-Passater og fordi der er ret få 1,8 TSI / 2,0 TSI til salg.
Husk også, at man i mange lande overvejer helt at forbyde diesel-biler i bykernerne, fx Paris. Bliver det tilfældet vil det meget vel kunne føre til yderligere faldende priser på brugte diesel-biler.
Det er jo svært at spå om fremtiden, men tvivler på at der er oversvømmelse af diesel polo'er om 5 år, virker som om alle vil have benzin for tiden...

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af Thor-thor » 2. aug 2015, 20:47

Vil helt klart også foretrække en 1,6 tdi. Men så er det jo en anden bil jeg skal kigge efter og er ikke rigtig indstillet på at betale for en Golf/Octavia for at få 1,6tdi...

Men jeg må spekulere lidt videre.....

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af Aeggos » 2. aug 2015, 21:29

Vent til den nye Ibiza udkommer, den skulle blive rigtig fin ifht. Den nuværende..

Og den er billigere end en polo, og designmæssigt pænere udefra hvis du spørger mig :)

Den 1,4 tdi skulle være noget crap

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af GranTurismo » 2. aug 2015, 22:30

Thor-thor skrev:Tak for svar, dejligt med noget input

Så vidt jeg kan regne ud er diesel stadig billigst.
Jeg har sat prisforskellen på benzin/diesel til 1,5kr, hvilket vel ikke er helt forkert, selv om forskellen er større for tiden. Herudover her jeg justeret deres reelle forbrug ned i forhold til opgivne og her har jeg været hårdere ved tdi'en. (jeg tror at jeg vil få noget sværere ved at opnå 20km/l på benzin end de 26km/l på diesel).
Jeg kører generelt omkring 85km/t på hovedvej og prøver at køre nogenlunde økobevidst, uden dog at være helt morfar....

40000km/år

1,4tdi:
40000 / 26km/l x 9kr/l = 13800 med grøn afgit ca. 15000 årligt

1,2tsi:
40000 / 20km/l x 10,5kr/l = 21000 med grøn afgift ca. 21600 årligt

Tdi koster så omkring 25k ekstra. Hvis vi siger at dette skal afskrives over 10 år og de første år er dyrere er det sikkert ikke helt løgn, hvis vi sætter dette til ca. 3k ekstra om året for tdi.
Så der burde være en besparelse på ca. 3-3,5k/år ved at køre diesel, men det er klart at denne besparelse lynhurtigt kan forsvinde, hvis man løber ind i en større rep (men det gælder jo altid).

Brugsmønsteret vil være 2 x 90 km dagligt, primært hovedvej, men også lidt by/motorvej. Herudover nogle kortere ture.
Jeg forventer nok at beholde bilen i ca. 5 år og sælge inden den når 200.000km.

Jeg er på ingen måde religiøs omkring diesel, men mener at mit kørselsmønster egner sig godt til diesel (fik dog skiftet EGR på min nuværende 1,6 tdi ved 140.000 km, men stort set dækket via kulance, betalte selv 900kr).

Mht. TDI motorer ville jeg virkelig ønske at der var noget der pegede i retning af 1,6tdi, da det er en rigtig fin motor efter min mening. Men med brugtpriserne virker det helt skævt i min optik
Dit kørselsmønster passer fint til diesel. Der er rigeligt distance på turene til at dieselpartikelfilteret bliver varmet igennem.

Med den måde du beskriver din kørsel vil jeg ikke mene at du får svært ved at køre 20 km/l i en TSI. Slet ikke når så stor en andel er på landevej. Ved landevejskørsel kører jeg nemt 18-20 km/l i min 1,4 TSI med 150 heste. Har endda præsteret 22,6 km/l ved særlig fokus på økonomisk kørsel.

Hvis du beholder bilen i 5 år, mener jeg også merprisen skal fordeles over denne periode. Altså 25.000 fordelt på 5 år = 5.000 om året.

Hvis man tager dit regnestykke og lægger de 5.000 til pr. år:

1,4tdi:
40000 / 26km/l x 9kr/l = 13800 med grøn afgit ca. 15000 + 5000 merpris = 20.000 årligt

1,2tsi:
40000 / 20km/l x 10,5kr/l = 21000 med grøn afgift ca. 21600 årligt

Så er forskellen nede på 1600 om året og så kan selv ret små reparationer få regnestykket til at tippe enten den ene eller den anden vej.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af Korreborg » 2. aug 2015, 22:39

GranTurismo skrev:Ved landevejskørsel kører jeg nemt 18-20 km/l i min 1,4 TSI med 150 heste. Har endda præsteret 22,6 km/l ved særlig fokus på økonomisk kørsel.
Men hvad kører du til hverdag? Du har i en anden tråd skrevet at du har klaret 18,5 tank til tank. Men hvad kører du normalt?
Jeg har kørt over 24km/l på enkelt ture, 20,7 på en tank. Men se min signatur. Jeg kører 18,7km/l, så du kan ikke bruge det der til en skid. Det er da lidt misvisende at overbevise en mand om at købe en bil, og bare sige at han sagtens kan køre 20km/l

Spritmonitor siger at 1,2 tsi kører 15km/l, det er tyskland så måske 16-17 km/l i DK, så er spørgsmålet om man ligger over eller under gennemsnittet. Men der må man jo kigge ind af ;)
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af GranTurismo » 2. aug 2015, 22:51

Korreborg skrev:
GranTurismo skrev:Ved landevejskørsel kører jeg nemt 18-20 km/l i min 1,4 TSI med 150 heste. Har endda præsteret 22,6 km/l ved særlig fokus på økonomisk kørsel.
Men hvad kører du til hverdag? Du har i en anden tråd skrevet at du har klaret 18,5 tank til tank. Men hvad kører du normalt?
Jeg har kørt over 24km/l på enkelt ture, 20,7 på en tank. Men se min signatur. Jeg kører 18,7km/l, så du kan ikke bruge det der til en skid. Det er da lidt misvisende at overbevise en mand om at købe en bil, og bare sige at han sagtens kan køre 20km/l

Spritmonitor siger at 1,2 tsi kører 15km/l, det er tyskland så måske 16-17 km/l i DK, så er spørgsmålet om man ligger over eller under gennemsnittet. Men der må man jo kigge ind af ;)
Normalt kører jeg sjældent en hel tank uden der har været lidt frisk kørsel imellem, så det er vel næppe relevant for trådstarter hvor langt en 150 hestes går når den får lidt gas. Men typisk 16-17 stykker og der er rigtig meget bykørsel heri. Jeg kørte hjem fra Berlin i Juni hvor størstedelen var på motorvej og der endte forbruget på ca. 17 km/l.

I tråden om dieseldrift har kunnet betale sig, skriver Torslunde som har købt en 1,2 TSI:

"status for den nye benzin efter 8000km er 20.3 km/l. (Tank til tank måling)"

De 15 km/l fra spritmonitor lyder helt ude i hegnet i mine ører. Der må være en hel del motorvejskørsel imellem på steder uden hastighedsbegrænsning. De 16-17 stykker... nu gætter du jo bare. Tag ud og prøv en og forsøg at køre nogenlunde økonomisk, så vil du blive klogere! Du skal iøvrigt også være velkommen til at prøve min 1,4'er, så du kan få en idé om det jeg skriver er realistisk.

Trådstarter fra Nordjylland skal da også være velkommen til en tur, selvom der nok findes nogle forhandlere tættere på end Vestjylland som vil give en tur.

Jeg mener bestemt ikke det jeg skriver er misvisende, tværtimod rimeligt realistisk med den kørsel trådstarter beskriver.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

RBH
Helt nyt medlem
Indlæg: 6
Tilmeldt: 6. jul 2015, 17:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af RBH » 3. aug 2015, 18:04

Jeg har selv lige fået en 3 cyl 1.4 TDI polo. Og jeg må sige at jeg er rigtig rigtig glad for den. Jo den larmer måske en lille smule når den er kold, men lige så snart den er varm, synes jeg ikke det er noget problem. Hvis jeg kører pænt på landevejen max 90 kmt., så får jeg den til at køre ca. 29 km pr l, og min daglige tur tur-retur fra Århus-Silkeborg med 110-120 kmt på motorvejen går den 25-27 pr l. Og den har kun kørt 1500 km.

Den har fået en del høvl i motor pressen for at skulle gå i stå, det synes jeg nu ikker er et problem. Den gjorde det lidt for mig på de første par ture, men når du kender bilen så er det intet problem.

Muncken
Nyt medlem
Indlæg: 394
Tilmeldt: 7. apr 2014, 21:39
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1 time
Been thanked: 4 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af Muncken » 3. aug 2015, 18:55

Jeg vil også lige skyd ind med den snak om 1.2 TSI. Jeg har sådan en motor i min Leon st. Jeg har kørt 21.2 km/l målt tank til tank. Når jeg bare køre ordenligt og ikke give den gas, men stadig ikke køre morfar!
Jeg køre 110 km om dagen tur-retur. Jeg har ca 25 km. bykørsel ud af Odense, for at komme på motorvejen. max 5 km landevej med 80. Derefter hedder den motorvej. Det mest af min kørsel forgår på motorvejen, eller bykørsel.
På motorvejen ligger jeg med 110 km/t, så kan man opnå dette forbrug.

På ferie fra Danmark til Kroatien, på hele den tur, både derned, da vi var dernede og hjem, kørte den 17.5 km/l Og den fik ikke for lidt at leve af gennem Tyskland eller i kroatien. 200 km/t blev da ramt 1 eller 2 gange ;-) Så en 1.2 TSI kan altså godt gå langt literen, selv på længere ture! Tænk over hvordan du køre, også uden det bliver morfar.

Det skal lige siges jeg køre årligt 55.000 km.
AUDI E-Tron 50 Advance prestige
AUDI A3 Cabriolet 1.4 TFSI DSG Ambiente solgt
SEAT LEON CUPRA ST 290 solgt

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af GranTurismo » 3. aug 2015, 19:33

Korreborg skrev: Spritmonitor siger at 1,2 tsi kører 15km/l
Øh... hvordan fandt du det tal?

Jeg prøvede at lave en søgning på 2014-2015 årgange med 90 Hk, manuelt gear og 95 oktan:

http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Aeggos
Medlem
Indlæg: 1190
Tilmeldt: 13. apr 2014, 15:29
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af Aeggos » 3. aug 2015, 20:46

Ifølge spritmonitor er der mange 1,6 tdi der går op mod 24-25 km/l.

Bedre tal end 1,4

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af Korreborg » 3. aug 2015, 20:58

GranTurismo skrev:Normalt kører jeg sjældent en hel tank uden der har været lidt frisk kørsel imellem, så det er vel næppe relevant for trådstarter hvor langt en 150 hestes går når den får lidt gas.
Min pointe var ikke hvor langt at din den går. Min pointe er at en meget lille del af ALLE kører det bilerne er opgivet til. Og nu er vi på et bil forum, så mon ikke vi er i samme båd, og ikke helt kan lade vær med at bruge højre fod :lol:
GranTurismo skrev:Øh... hvordan fandt du det tal?
Jeg ved sgu ikke hvad jeg lavede anderledes sidst, men der var den 15 og en 3-4stykker. Nu 15,8
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

Hele humlen i km/l (Det har jeg diskuteret meget i en anden tråd) er at folk har det med at huske positivt. Og mange regner ikke tank til tank, hver gang de tanker, og det er derfor ikke et komplet billede. Så når de udtaler sig, så er det tit ud fra kørecomputeren til og fra arbejde, eller på ferien. Og glemmer derfor turene ned og handle osv, hvor den kun viser 12km/l. Min kørecomputer passer inden for 0,2km/l, og jeg kørte 19,8 til arbejde i dag, og 22,9 hjem. Men derfor er mit gennemsnit stadig kun 18,6. Just to prove a point, så tror jeg at jeg et sted har skrevet at det længste jeg har kørt tank til tank er 20,7, men nu kigger jeg på spritmonitor, og det er "kun" 20,48.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af GranTurismo » 3. aug 2015, 21:14

Korreborg skrev:
GranTurismo skrev:Normalt kører jeg sjældent en hel tank uden der har været lidt frisk kørsel imellem, så det er vel næppe relevant for trådstarter hvor langt en 150 hestes går når den får lidt gas.
Min pointe var ikke hvor langt at din den går. Min pointe er at en meget lille del af ALLE kører det bilerne er opgivet til. Og nu er vi på et bil forum, så mon ikke vi er i samme båd, og ikke helt kan lade vær med at bruge højre fod :lol:
Det er der nok mange af os der ikke kan. :D
Jeg tog bare udgangspunkt i trådstarters beskrivelse af kørselsmønster:
Thor-thor skrev:Jeg kører generelt omkring 85km/t på hovedvej og prøver at køre nogenlunde økobevidst, uden dog at være helt morfar....

...

Brugsmønsteret vil være 2 x 90 km dagligt, primært hovedvej, men også lidt by/motorvej. Herudover nogle kortere ture.
Korreborg skrev:
GranTurismo skrev:Øh... hvordan fandt du det tal?
Jeg ved sgu ikke hvad jeg lavede anderledes sidst, men der var den 15 og en 3-4stykker. Nu 15,8
http://www.spritmonitor.de/de/uebersich ... owerunit=2

Hele humlen i km/l (Det har jeg diskuteret meget i en anden tråd) er at folk har det med at huske positivt. Og mange regner ikke tank til tank, hver gang de tanker, og det er derfor ikke et komplet billede. Så når de udtaler sig, så er det tit ud fra kørecomputeren til og fra arbejde, eller på ferien. Og glemmer derfor turene ned og handle osv, hvor den kun viser 12km/l. Min kørecomputer passer inden for 0,2km/l, og jeg kørte 19,8 til arbejde i dag, og 22,9 hjem. Men derfor er mit gennemsnit stadig kun 18,6. Just to prove a point, så tror jeg at jeg et sted har skrevet at det længste jeg har kørt tank til tank er 20,7, men nu kigger jeg på spritmonitor, og det er "kun" 20,48.
Hvis du så erstatter 2013 med 2014 så det er den nye model med rem, så falder den 0,2 l/100 km. Og ved 95 oktan falder den til under 6l/100 km.

Jeg glemmer skam ikke de dårlige forbrugstal. Synes bare ikke det var så relevant i denne sammenhæng.

Jeg husker tydeligt turen ned til Berlin. Forholdsvist meget trafik. ACC på 160 og en MASSE accelerationer fra 90-160. Flere gange gav jeg lidt ekstra gas for ikke at spærre folk i indersporet inde bag en lastbil og lå i disse tilfælde mellem 180 og 200. Resultatet var da også derefter: 13,5 km/l imod de 17 på vejen hjem.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1736
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Ny Polo diesel

Indlæg af Thor-thor » 28. aug 2015, 18:21

Kort opfølgning
Tak for alle svarene (det kørte måske lidt ud af en forbrugs-tangent til sidst) :)

Fik et godt tilbud på en let brugt Honda Civic, hvor økonomien begynder at nærme sig en Polo.
Så den "nye" bliver ikke Vag i denne omgang. (har dog stadig den gamle Vag, så er stadig lidt med ;) )

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"