Hold til højre - når der er plads!

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
N
Medlem
Indlæg: 624
Tilmeldt: 30. jan 2014, 17:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 38 times
Been thanked: 20 times

Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af N » 6. maj 2016, 08:46

Ideen med at holde til højre er god. Efter at have kørt i f.eks. USA, hvor folk placerer sig præcis som de har lyst, så sætter man virkelig pris på konceptet.
Problemet er bare, at omkring 90% af de danske bilister (mit skøn) har for travlt med at komme ind i højre vognbane.

Jeg oplever adskillige gange dagligt, at en overhalende bil trækker direkte ind foran, på trods af at der ikke er andre bagvedkørende inden for synlig afstand. En komplet unødvendig og hensynsløs manøvre.
Jeg ved ikke, om det er manglende omtanke eller et resultat af, at politiet ligefrem har brugt (spildt) ressourcer på at jagte bilister, der ligger for længe i yderste vognbane. Men jeg ved da i hvert fald, det ikke er i overensstemmelse med "§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres": Bremselængden bliver utilstrækkelig og i vådt føre nedsættes sigtbarheden betydeligt for den bagvedkørende. Markant større risiko for stenslag, og en sky af mudret vand, evt. tilsat salt, er heller ikke ligefrem noget jeg sætter pris på!

Derfor opfordringen: Hold til højre - når der er plads!

Brugeravatar
Bonden
Medlem
Indlæg: 620
Tilmeldt: 15. jun 2008, 20:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Østerbro
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af Bonden » 6. maj 2016, 09:59

Hvis jeg er nødt til at skifte fra 1. vognbane til 3. eller 4. vognbane for at overhale, og derefter kan trække ind i 1. vognbane igen, så plejer jeg ikke at blive liggende i 3./4. bane så længe. Det er simpelthen for irriterende at folk ligger derude.

Noget andet som vi godt kunne arbejde lidt på, er at lægge mærke til andre bilister og hvor de er på vej hen. Oplever tit at blive overhalet når jeg selv er på vej til at skulle overhale.
Hvis de så trak ud i 3. vognbane, så jeg kunne benytte anden vognbane, i stedet for at bremse op.
Kan jeg se den bil jeg er ved at overhale kommer tættere på den forankørende, trækker jeg da en tand længere ud, hvis det er muligt.
1997 Audi A4 1.8T Quattro
2013 MB E220 CDI
2013 Seat Leon 1,6 TDi ecomotive

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af KBoesen » 6. maj 2016, 10:25

N skrev: Problemet er bare, at omkring 90% af de danske bilister (mit skøn) har for travlt med at komme ind i højre vognbane.
Hvor fanden er det lige du oplever dette? (undskyld jeg bander, men er lidt i chok)

Jeg laver den manøvre, du beskriver, når jeg er tvunget til at lave et unødigt vognbaneskift, fordi en eller anden mindre intelligent medborger, mener at det ikke er nødvendigt for ham/hende, at holde til højre..
Så det er bare i ren irritation. :roll:
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

JettaTDI
Nyt medlem
Indlæg: 207
Tilmeldt: 22. nov 2013, 21:47
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 9 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af JettaTDI » 6. maj 2016, 10:58

KBoesen skrev:
N skrev: Problemet er bare, at omkring 90% af de danske bilister (mit skøn) har for travlt med at komme ind i højre vognbane.
Hvor fanden er det lige du oplever dette? (undskyld jeg bander, men er lidt i chok)

Det må da være på Jyllandsringen eller Padborg Park, at han oplever dette...........
Golf R-line 2,0 TDI DSG 2015

Brugeravatar
Ice Fox
Aktiv medlem
Indlæg: 3454
Tilmeldt: 21. mar 2011, 12:35
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vejle Amt..
Has thanked: 1 time
Been thanked: 32 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af Ice Fox » 6. maj 2016, 11:28

KBoesen skrev:
N skrev: Problemet er bare, at omkring 90% af de danske bilister (mit skøn) har for travlt med at komme ind i højre vognbane.
Hvor fanden er det lige du oplever dette? (undskyld jeg bander, men er lidt i chok)
England måske? :lol:
Det er sq de færreste der ved hvor det højre spor er.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af AU-R8 » 6. maj 2016, 11:34

Nu heller ikke lige det man ser mest at bilen kastes længst til højre efter en overhaling.
Vi har lige kørt på Holbækmotorvejen og til højre skete kun da der kom en ambulance :)

Brugeravatar
Skyggen
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 11. jun 2008, 20:17
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af Skyggen » 6. maj 2016, 15:09

Jeg vil spise de samme svampe som trådstarter har guffet.

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
/Skyggen
>>>G1-Mandens fanklub>>>http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 757&ref=mf<<<
En fjæsing er en herlig dykpumpe - "Det var ikke mig og desuden var jeg fuld!"

Brugeravatar
torniel
Nyt medlem
Indlæg: 277
Tilmeldt: 16. jun 2011, 20:01
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 64 times
Been thanked: 51 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af torniel » 6. maj 2016, 21:55

Skyggen skrev:Jeg vil spise de samme svampe som trådstarter har guffet.
Del lige med mig ik'?
Mvh.
Torben

Skoda Kodiaq 1.5 TSI 2020

Brugeravatar
Skyggen
Aktiv medlem
Indlæg: 1587
Tilmeldt: 11. jun 2008, 20:17
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af Skyggen » 6. maj 2016, 21:57

Naturligvis

Sendt fra min ONE A2003 med Tapatalk
/Skyggen
>>>G1-Mandens fanklub>>>http://www.facebook.com/group.php?gid=1 ... 757&ref=mf<<<
En fjæsing er en herlig dykpumpe - "Det var ikke mig og desuden var jeg fuld!"

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af SteffenR » 6. maj 2016, 22:01

Hvis folk ligger og flyder i 2. vognbane og jeg skal gå fra 1. til 3. for at overhale, så trækker jeg altid helt bevidst hurtigt ind foran dem og så videre ind i 1.

Hvis folk ikke kan lide det, så må de lade være med, at ligge og flyde midt i det hele.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af KBoesen » 6. maj 2016, 22:15

SteffenR skrev:Hvis folk ligger og flyder i 2. vognbane og jeg skal gå fra 1. til 3. for at overhale, så trækker jeg altid helt bevidst hurtigt ind foran dem og så videre ind i 1.

Hvis folk ikke kan lide det, så må de lade være med, at ligge og flyde midt i det hele.
Amen to that! :geek:
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

jokskilove
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 9. jun 2013, 13:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 64 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af jokskilove » 7. maj 2016, 00:04

Jeg oplever tit på motorvejen folk der trækker ind lige foran. Da jeg tog kørekort, sagde min kørelærer at man skulle vente til man kunne se den overhaledes lygter i bakspejlet. Det forsøger jeg at efterleve, når dem bagved ikke har alt for travlt
/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt

Brugeravatar
kitora
Medlem
Indlæg: 794
Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Randers
Has thanked: 67 times
Been thanked: 215 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af kitora » 7. maj 2016, 00:11

N skrev:Ideen med at holde til højre er god. Efter at have kørt i f.eks. USA, hvor folk placerer sig præcis som de har lyst, så sætter man virkelig pris på konceptet.
Problemet er bare, at omkring 90% af de danske bilister (mit skøn) har for travlt med at komme ind i højre vognbane.

Jeg oplever adskillige gange dagligt, at en overhalende bil trækker direkte ind foran, på trods af at der ikke er andre bagvedkørende inden for synlig afstand. En komplet unødvendig og hensynsløs manøvre.
Jeg ved ikke, om det er manglende omtanke eller et resultat af, at politiet ligefrem har brugt (spildt) ressourcer på at jagte bilister, der ligger for længe i yderste vognbane. Men jeg ved da i hvert fald, det ikke er i overensstemmelse med "§ 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres": Bremselængden bliver utilstrækkelig og i vådt føre nedsættes sigtbarheden betydeligt for den bagvedkørende. Markant større risiko for stenslag, og en sky af mudret vand, evt. tilsat salt, er heller ikke ligefrem noget jeg sætter pris på!

Derfor opfordringen: Hold til højre - når der er plads!
Dem der trækker ind kører vel hurtigere end dig (ellers ville de ikke kunne overhale...), så pr. definition er det vel noget vrøvl at bremselængden er utilstrækkelig, for den er længere for den forankørende idet de kører hurtigere.

Hvis vi taler standselængde er det, måske, en anden snak, men tvivler på at det er relevant, for jeg tvivler på at de kører ind foran dig, for bagefter at klodse bremserne i.
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD

Brugeravatar
preben76
Aktiv medlem
Indlæg: 1595
Tilmeldt: 3. apr 2012, 20:39
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 79 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af preben76 » 7. maj 2016, 00:18

Det er ikke kun problemet med at holde til højre folk ikke kan finde ud af. En simpel ting som at "vise" hvor man vil hen i trafikken.

Altså ved udfletning på 2 motorvejen hvor den deler sig i hver sin retning holder folk til højre i 2. Vognbane helt frem til udfletningen selv om de skal til venstre. Altså hvor svært kan det være hvis du ved at du skal til venstre så hold da til venstre i den vognbane du køre i så folk bagved ved at du skal til venstre nu du ikke gider benytte det dertil indrettede blinklys.

Dette er bare en af de situationer jeg møder i trafikken rigtig tit som folk heller ikke kan finde ud af.

adagio
Helt nyt medlem
Indlæg: 74
Tilmeldt: 3. apr 2016, 19:29
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 6 times

Re: Hold Til Højre - Når Der Er Plads!

Indlæg af adagio » 7. maj 2016, 05:58

steffenr skrev:hvis folk ligger og flyder i 2. Vognbane og jeg skal gå fra 1. Til 3. For at overhale, så trækker jeg altid helt bevidst hurtigt ind foran dem og så videre ind i 1.

Hvis folk ikke kan lide det, så må de lade være med, at ligge og flyde midt i det hele.
enig i at det er træls at folk ligger midt i det hele, men det du har gang i, er heller ikke smart, det er meget værre at ødelægge sikkerhedsafstanden end at ligge i den forkerte bane. Stop det pjank.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af SteffenR » 7. maj 2016, 08:17

Tror du skal tage et opfrisker kursus i fysik og en tur på køretekniskanlæg.

Har set politiet lave nøjagtig samme manøvre en til flere gange.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af Kevinff » 7. maj 2016, 08:35

SteffenR skrev:Tror du skal tage et opfrisker kursus i fysik og en tur på køretekniskanlæg.

Har set politiet lave nøjagtig samme manøvre en til flere gange.
Så du mener dine evner rækker lige så langt som politiets? Aha.

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af Mike H » 7. maj 2016, 08:49

jokskilove skrev:Jeg oplever tit på motorvejen folk der trækker ind lige foran. Da jeg tog kørekort, sagde min kørelærer at man skulle vente til man kunne se den overhaledes lygter i bakspejlet.
+1 på den - folk trækker ofte lidt for tidligt ind (og nej, det er ikke når dem der overhaler bliver presset bagfra jeg taler om). Det med bagspejlet har jeg også lært, men det er ret tydeligt, at der er nogle der ikke kender den regl. Jeg bliver sku noget tosset når folk kører ind foran med afstand på 8-10 meter.... Alt for kort og der smides småsten etc op på min forrude med stenslag til følge...
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af SteffenR » 7. maj 2016, 09:06

Kevinff skrev: Så du mener dine evner rækker lige så langt som politiets? Aha.
Det er sjovt, der står ingen steder hvad hurtigt er, men det er godt folk har fået fordomshatten på her til morgen.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af Charlimike » 7. maj 2016, 13:50

Fynske motorvej er et godt eksempel på folk som kun køre i venstre vognbane. De kører sku hurtigere i 1. Vognbane som i øvrigt har god plads.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af styker » 7. maj 2016, 15:38

Og en kæmpe forskel på trafikken i dk og USA er at derovre kører næsten alle med samme hastighed.
Der er stort set hverken morfædre ude i yderbanen med -20 ifht hastighedsgrænsen eller racerkørere derfor kan det fungere med at folk placerer sig som de har lyst.
Det vil aldrig fungere i Europa hvor hastigheden er alt for differenteret på motorvejen, i USA respekterer man hastighedsgrænserne på en helt anden måde.

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af Peder » 7. maj 2016, 15:59

I USA kører den også kun 104 kmt mange steder, og så får trailere og lastbiler lige lov til det samme.
Nej tak.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af jansom » 7. maj 2016, 19:20

Peder skrev:I USA kører den også kun 104 kmt mange steder, og så får trailere og lastbiler lige lov til det samme.
Nej tak.
Har du prøvet at køre derovre? Det er så meget bedre og afslappende end det skrammel kørsel der foregår i dk
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af SorenR » 7. maj 2016, 21:28

jansom skrev:
Peder skrev:I USA kører den også kun 104 kmt mange steder, og så får trailere og lastbiler lige lov til det samme.
Nej tak.
Har du prøvet at køre derovre? Det er så meget bedre og afslappende end det skrammel kørsel der foregår i dk




Billede
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
Dikal
Medlem
Indlæg: 940
Tilmeldt: 15. feb 2010, 23:30
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gårslev
Has thanked: 7 times
Been thanked: 127 times

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af Dikal » 7. maj 2016, 22:49

SorenR skrev:
Droppede at se resten, da han foreslog at det er bedst at ligge i midterbanen BilledeBilledeBilledeBillede
Nuværende: Volvo XC60 D5 R-design Polestar
Tidligere øser: 7x Italienere, 2x Riskogere, 1x Tjekke

lars nelsson
Medlem
Indlæg: 1165
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:23
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Hold til højre - når der er plads!

Indlæg af lars nelsson » 10. maj 2016, 08:31

Mener jeg så ( I en af de der politi programmer ) en gut der ligger i miderste vognbane, på en halvtom mortorvej. Han bliver stoppet og får en bøde. Han virkede lettere overrasket. Jeg ligger i inderste vognbane på køgebugt. Bliver ganske ofte til overhaling/passering indenom. Selv sent om aften ligge folk i de to yderste, selvom der er 4 spor.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"