En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Jeg har ca. 1000 spørgsmål om Q5, og har læst trådene herinde om Q5. Kan se at folk anbefaler at købe 3.0 TDI versionen og købe dem med S-tronic automatgear, samt panoramasoltag, men der er ikke så mange tråde specifikt om Q5. Den har meget til fælles med A4, så nogen af svarene ville være de samme på A4.
Jeg har i dag en dejlig A4, men vil gerne have en SUV i stedet, og derfor kigger jeg på Q5 fra 2012 eller 2013 der har kørt 50.000-100.000 km, og jeg kigger på modeller der på det danske brugtmarked ligger mellem ca. 500.000 og 600.000 kr., men jeg påtænker at flexlease.
Jeg kører ca. 25.000 km. pr. år. De meste lange ture på 30+ minutter, men der er dog også nogen småture. Dog plejer der hver dag at være en motorvejstur på ca. 30-45 minutter, så jeg mener egentlig at den køres godt nok igennem til at jeg kan forsvare at køre Diesel. Mine seneste to biler har været Diesel og det har jeg været fint tilfreds med (A3 2.0 TDI og A4 2.0 TDI), men jeg vil ikke udelukke en benzin'er (211 hk) eller deres hybrid-benzin'er (245 hk).
- Min næste bil skal have et fjernbetjent fyr. Det ses mest på Diesel-biler, men fungerer det lige så godt i en benzinbil? Jeg skal kunne få varmet både kabine og motor op, dette vil også slide mindre på motoren specielt om vinteren.
- Hvis jeg påtænker at have den i lang tid, så den fx runder 200.000 km., kan det så tænkes, at det vil være økonomisk smart at vælge en benzin'er, fordi reparationer på Diesel er flere/dyrere? (fx partikelfilter) ?
Min A4 kører i dag ca. 16 km pr. liter, så uanset hvad jeg vælger vil en Q5 køre mindre pr. liter (undtagen hvis jeg vælger en 150 hk version med manuelt gear - den står til 20,4 pr. liter, men det lyder lidt kedeligt med 150 hk).
Q5 med 3.0 kører enten 15,5 eller 13,3 km/l, afhængigt om det er den gamle 239 hk eller den nye 245 hk version.
Med 211 hk benzin kører den ca. 11,6, 12,7 eller 13,3 km/l. Hybridversionen står til 14,5, men jeg vil ikke vælge efter hvor langt de kører pr. liter, da det primært er værditabet og service der er de store omkostninger ved at have bil.
Jeg ved ikke, om en 177 hk TDI egentlig er power nok, men hvis det er en bil fyldt med udstyr er det nok et dumt sted at spare, da bilen kan være sværere at sælge igen. Derfor 239 eller 245 hk. TDI versionen.
- Hvornår er Q5 blevet faceliftet? Så vidt jeg kan se er den faceliftet i 2013 (og ny 2017-model er netop præsenteret) - så det vil nok være dumt at tage fx en 2012-model fra lige før den blev faceliftet.
- Den er ca. 7 cm bredere end en A4 - er der så plads til at man kan bruge armlænet på bagsædet selvom der er 2 barnesæder? Er der nogen der kan måle hvor mange cm der er mellem Isofix beslagene?
- Hvad er de store forskelle på allroad versioner og på dem der ikke hedder allroad? Jeg kan se en forskel på skærmene, hvor der er noget koksgråt rundt om skærmkassen, men er der andre forskelle?
- Kan man få virtuelt cockpit til den, eller er det kun i 2017 (2016?) versionerne man kan det?
Jeg har i dag en dejlig A4, men vil gerne have en SUV i stedet, og derfor kigger jeg på Q5 fra 2012 eller 2013 der har kørt 50.000-100.000 km, og jeg kigger på modeller der på det danske brugtmarked ligger mellem ca. 500.000 og 600.000 kr., men jeg påtænker at flexlease.
Jeg kører ca. 25.000 km. pr. år. De meste lange ture på 30+ minutter, men der er dog også nogen småture. Dog plejer der hver dag at være en motorvejstur på ca. 30-45 minutter, så jeg mener egentlig at den køres godt nok igennem til at jeg kan forsvare at køre Diesel. Mine seneste to biler har været Diesel og det har jeg været fint tilfreds med (A3 2.0 TDI og A4 2.0 TDI), men jeg vil ikke udelukke en benzin'er (211 hk) eller deres hybrid-benzin'er (245 hk).
- Min næste bil skal have et fjernbetjent fyr. Det ses mest på Diesel-biler, men fungerer det lige så godt i en benzinbil? Jeg skal kunne få varmet både kabine og motor op, dette vil også slide mindre på motoren specielt om vinteren.
- Hvis jeg påtænker at have den i lang tid, så den fx runder 200.000 km., kan det så tænkes, at det vil være økonomisk smart at vælge en benzin'er, fordi reparationer på Diesel er flere/dyrere? (fx partikelfilter) ?
Min A4 kører i dag ca. 16 km pr. liter, så uanset hvad jeg vælger vil en Q5 køre mindre pr. liter (undtagen hvis jeg vælger en 150 hk version med manuelt gear - den står til 20,4 pr. liter, men det lyder lidt kedeligt med 150 hk).
Q5 med 3.0 kører enten 15,5 eller 13,3 km/l, afhængigt om det er den gamle 239 hk eller den nye 245 hk version.
Med 211 hk benzin kører den ca. 11,6, 12,7 eller 13,3 km/l. Hybridversionen står til 14,5, men jeg vil ikke vælge efter hvor langt de kører pr. liter, da det primært er værditabet og service der er de store omkostninger ved at have bil.
Jeg ved ikke, om en 177 hk TDI egentlig er power nok, men hvis det er en bil fyldt med udstyr er det nok et dumt sted at spare, da bilen kan være sværere at sælge igen. Derfor 239 eller 245 hk. TDI versionen.
- Hvornår er Q5 blevet faceliftet? Så vidt jeg kan se er den faceliftet i 2013 (og ny 2017-model er netop præsenteret) - så det vil nok være dumt at tage fx en 2012-model fra lige før den blev faceliftet.
- Den er ca. 7 cm bredere end en A4 - er der så plads til at man kan bruge armlænet på bagsædet selvom der er 2 barnesæder? Er der nogen der kan måle hvor mange cm der er mellem Isofix beslagene?
- Hvad er de store forskelle på allroad versioner og på dem der ikke hedder allroad? Jeg kan se en forskel på skærmene, hvor der er noget koksgråt rundt om skærmkassen, men er der andre forskelle?
- Kan man få virtuelt cockpit til den, eller er det kun i 2017 (2016?) versionerne man kan det?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- diskoboy
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5468
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 12:17
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Ved Roskilde Fjord
- Has thanked: 125 times
- Been thanked: 325 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Virtuel cockpit kun i den nye model (gælder også for A4 / A5 som er 99,99% den samme bil rent elektronisk).
Wikipedia siger 2012 mht. facelift: https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_Q5
Wikipedia siger 2012 mht. facelift: https://en.wikipedia.org/wiki/Audi_Q5
VW eGolf 2019 - Predictive ACC, 2Q0 Lane Assist, QQ9-lyspakke med 30 farver, TPMS med dæktryk visning, facelift Passat rat, PLA, keyless i bagdøre og Dynaudio
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
VW Touran Highline 1.4 TSI - '17 - Predictive ACC, Parkeringsassistent, Lane Assist, Forrudevarme, svingbart træk inkl Trailer Assist, Discovery Pro 2.5 med SIM/DAB, QQ9-lyspakke med 30 farver, 230v inverter, Side Assist, Area View, DLA, trådløs mobilopladning, Active Info Display og Head-Up Display
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Et par ting:
* facelift kommer efteråret 2012, dvs. tidligste fl-modeller er vist fra 10/2012
* hvis du er høj, er der ikke meget plads under panoramasoltaget - (bl.a.) derfor valgte jeg en Touareg i stedet for en Q5
* der findes ikke Allroad-versioner af Q5. Du tænker nok på Offroad-pakken, som alene er skærmforøgere og lidt lir ved for- og bagkofanger
* de kører godt, men er ikke super komfortable (min hovedårsag til at vælge en Touareg, som har luftundervogn)
* 2,0 / 177hk har et ok kraftoverskud, men det ER noget andet med en 3,0
* hvis du vil flexlease, så prøv at tage fat i Theis fra www.specialcars.dk - han har hentet utroligt mange Q5'ere hjem gennem tiden (leaser selv gennem ham)
- og så til sidst, prøv også at kigge på en Touareg. Jeg kan ikke anbefale den bil nok
* facelift kommer efteråret 2012, dvs. tidligste fl-modeller er vist fra 10/2012
* hvis du er høj, er der ikke meget plads under panoramasoltaget - (bl.a.) derfor valgte jeg en Touareg i stedet for en Q5
* der findes ikke Allroad-versioner af Q5. Du tænker nok på Offroad-pakken, som alene er skærmforøgere og lidt lir ved for- og bagkofanger
* de kører godt, men er ikke super komfortable (min hovedårsag til at vælge en Touareg, som har luftundervogn)
* 2,0 / 177hk har et ok kraftoverskud, men det ER noget andet med en 3,0
* hvis du vil flexlease, så prøv at tage fat i Theis fra www.specialcars.dk - han har hentet utroligt mange Q5'ere hjem gennem tiden (leaser selv gennem ham)
- og så til sidst, prøv også at kigge på en Touareg. Jeg kan ikke anbefale den bil nok
- Realtor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4124
- Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 9210
- Has thanked: 36 times
- Been thanked: 478 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
lytter lige med her. Forsøger selv at overtale konen til at kunne leve med en up i hverdagen, forså er der plads i budgettet til en Q5.
Men at sammenligne med en toureq er vel ikke helt fair. Den er vel noget større, og prisen dermed også derefter.
Men at sammenligne med en toureq er vel ikke helt fair. Den er vel noget større, og prisen dermed også derefter.
2020 Audi E-tron 55
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Den er en hel del større (og dyrere) fra ny. Brugt og med leasing er der ikke en så stor forskel længere. Og jeg synes man får meget mere bil for pengene. Men det er i sidste ende et spørgsmål om smag.Realtor skrev:lytter lige med her. Forsøger selv at overtale konen til at kunne leve med en up i hverdagen, forså er der plads i budgettet til en Q5.
Men at sammenligne med en toureq er vel ikke helt fair. Den er vel noget større, og prisen dermed også derefter.
Dem han køber til "konen" tæller ikke medAU-R8 skrev:Theis har flere kunder med SQ5
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: 27. jan 2016, 06:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Jeg har fyr i min A4 benziner, det er det bedste jeg nogensinde har invisteret i. Bruger det året rundt.ij6210 skrev: - Min næste bil skal have et fjernbetjent fyr. Det ses mest på Diesel-biler, men fungerer det lige så godt i en benzinbil? Jeg skal kunne få varmet både kabine og motor op, dette vil også slide mindre på motoren specielt om vinteren.
Du slipper for koldstarter, bedre brændstofs økonomi. Den bruger noget mindre ved især kortere ture, da motoren er varm med det samme. Du må ikke købe det for lille og køb med gsm modul, det vil du ikke fortryde ....
Mvh
Lasse
Lasse
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Enig. Der skal klart være GSM-starter på - det er jo tit man er steder hvor man er for langt fra parkeringspladsen så en almindelig fjernbetjening ikke kan række. GSM-modul koster vist ca. 2.000 kr., og det er jo horribelt dyrt, men det er bare ikke et sted jeg vil spare.Lasse_j skrev: Jeg har fyr i min A4 benziner, det er det bedste jeg nogensinde har invisteret i. Bruger det året rundt.
Du slipper for koldstarter, bedre brændstofs økonomi. Den bruger noget mindre ved især kortere ture, da motoren er varm med det samme. Du må ikke købe det for lille og køb med gsm modul, det vil du ikke fortryde ....
Hvilket mærke og model har du?
Bruger den meget brændstof på at varme? Hvis der er fx minus 5 grader og en smule sne/is på bilen, hvor lang tid i forvejen skal man så tænde fyret?
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Tak for de mange svar.
Allroad er måske en misforståelse. Så det bare i en Bilbasen annonce, men den er selvfølgelig solgt i dag så jeg ikke kan linke til den. Der stod at det var eneste allroad version til salg i Danmark pt. (en benziner, 225 hk)
VW Touareg kender jeg godt - en på jobbet havde en, men jeg synes den er for stor (den er både længere og bredere end Q5), og det er et problem når jeg tit skal parkere i København incl. centrum. Jeg er heller ikke fan af designet, specielt de mange knapper på rattet samt multimedietingene i midterkonsollen synes jeg virkelig ikke er pæne. Men det er naturligvis en smagssag. Jeg er bare super glad for Audi's design. Synes det er en tilpas blanding af kvalitet og design. Nogen BMW'er og nogen få (meget få) Mercedes'er er også pæne, men jeg synes stort set samtlige Audi'er siden ca. 2010 er flotte. Skoda og Seat er også pæne efter ca. 2014, men Audi er min klare favorit.
Jeg har ikke brug for at bilen har super komfort. Min nuværende A4 er sænket og er til tider en smule hård, men det er fint nok. En Q5 skal bare ikke sænkes så meget (kan ikke se idéen i det med en SUV), men den skal nok have 19" eller 20" fælge.
Theis/Specialcars lyder som en fornuftig fyr. Ham må jeg hellere tale med SQ5 er dog ikke interessant. For dyr, og for dyr i drift. Den er trods alt ca. 70.000 kr. dyrere i køb (før moms + afgifter), dvs. ca. 200.000 kr. dyrere hvis vi sammenligner en salgspris hos en dansk forhandler. Og det vil trods alt sprænge budgettet.
Hvordan kan jeg se om en model fra omkring 2011/2012 er faceliftet? Fx denne: https://specialcars.dk/leasing/2011-audi-q5-30-tdi-2/
Jeg kan se at knapperne til at styre MMI sidder nede i området ved gearstangen. På ældre modeller sidder det lige over eller under knapperne til klimastyringen, så det er ikke en helt gammel model. Samtidig synes jeg bare ikke dens forlygter ligner en 2013-model, hvilket også passer med at den er fra 2011 (og er 239 hk versionen). Hvilke kendetegn skal jeg kigge efter?
Audi Music Interface burde man kunne få til alle modellerne fra slut 2012.
Allroad er måske en misforståelse. Så det bare i en Bilbasen annonce, men den er selvfølgelig solgt i dag så jeg ikke kan linke til den. Der stod at det var eneste allroad version til salg i Danmark pt. (en benziner, 225 hk)
VW Touareg kender jeg godt - en på jobbet havde en, men jeg synes den er for stor (den er både længere og bredere end Q5), og det er et problem når jeg tit skal parkere i København incl. centrum. Jeg er heller ikke fan af designet, specielt de mange knapper på rattet samt multimedietingene i midterkonsollen synes jeg virkelig ikke er pæne. Men det er naturligvis en smagssag. Jeg er bare super glad for Audi's design. Synes det er en tilpas blanding af kvalitet og design. Nogen BMW'er og nogen få (meget få) Mercedes'er er også pæne, men jeg synes stort set samtlige Audi'er siden ca. 2010 er flotte. Skoda og Seat er også pæne efter ca. 2014, men Audi er min klare favorit.
Jeg har ikke brug for at bilen har super komfort. Min nuværende A4 er sænket og er til tider en smule hård, men det er fint nok. En Q5 skal bare ikke sænkes så meget (kan ikke se idéen i det med en SUV), men den skal nok have 19" eller 20" fælge.
Theis/Specialcars lyder som en fornuftig fyr. Ham må jeg hellere tale med SQ5 er dog ikke interessant. For dyr, og for dyr i drift. Den er trods alt ca. 70.000 kr. dyrere i køb (før moms + afgifter), dvs. ca. 200.000 kr. dyrere hvis vi sammenligner en salgspris hos en dansk forhandler. Og det vil trods alt sprænge budgettet.
Hvordan kan jeg se om en model fra omkring 2011/2012 er faceliftet? Fx denne: https://specialcars.dk/leasing/2011-audi-q5-30-tdi-2/
Jeg kan se at knapperne til at styre MMI sidder nede i området ved gearstangen. På ældre modeller sidder det lige over eller under knapperne til klimastyringen, så det er ikke en helt gammel model. Samtidig synes jeg bare ikke dens forlygter ligner en 2013-model, hvilket også passer med at den er fra 2011 (og er 239 hk versionen). Hvilke kendetegn skal jeg kigge efter?
Audi Music Interface burde man kunne få til alle modellerne fra slut 2012.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- TorbenRasmussen
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2420
- Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 205 times
- Been thanked: 851 times
- Kontakt:
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Du burde kunne se det på lygterne. Den faceliftede har en ubrudt LED stribe hele vejen rundt om Xenon-pæren i forlygterne. Den du viser har ikke den stribe. Ligeledes er baglygternes LED gået fra at være separate små dioder til også at være én ubrudt indramning af lygten.
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Snakker vi om den samme model, altså 2010+? In any case, smag og behag! Ville bare sige det.ij6210 skrev:VW Touareg kender jeg godt - en på jobbet havde en, men jeg synes den er for stor (den er både længere og bredere end Q5), og det er et problem når jeg tit skal parkere i København incl. centrum. Jeg er heller ikke fan af designet, specielt de mange knapper på rattet samt multimedietingene i midterkonsollen synes jeg virkelig ikke er pæne.
En faceliftet model fra 2012 vil være modelår 2013. Den nemmeste måde at se det på, er ved at ligge på forlygter og udstødning. Præ-fl modeller har helt runde afgangsrør, mens fl-modeller har en flad "bund" på dem:ij6210 skrev:Hvordan kan jeg se om en model fra omkring 2011/2012 er faceliftet? Fx denne: https://specialcars.dk/leasing/2011-audi-q5-30-tdi-2/
2008 - 2012
2012 - 2016
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Ja, lygtedesignet er meget iøjnefaldende og meget nemt at spotte. Detaljen med udstødningen havde jeg faktisk ikke lagt mærke til.
Hybrid-modellerne er stort set alle fra ca. 2012 og før 2013-modellen kom, og jeg tror ikke jeg har set en eneste af disse der var facelifted. Desuden har de næsten alle samme fælgtype, og det er en af de kedeligere efter min smag. Fx denne: suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=233904145
Hybrid-modellerne er stort set alle fra ca. 2012 og før 2013-modellen kom, og jeg tror ikke jeg har set en eneste af disse der var facelifted. Desuden har de næsten alle samme fælgtype, og det er en af de kedeligere efter min smag. Fx denne: suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=233904145
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- HenrikH29
- Medlem
- Indlæg: 618
- Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 8 times
- Been thanked: 49 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Du kan også meget let se forskel på en 2013 og før model ved at se på kølergrillens alu-krans.
De øverste hjørner er afrundede på før 2013 modellen og afskåret skarpe (skrå) på 2013 og frem.
Derudover lygterne - både for og bag - som også nævnt ovenfor.
Mht. diesel vs.. benzin så er udvalget større af 3.0 diesel end 2.0 benzin på bilbasen mv. Der er faktisk kun få benzin til salg. Men igen udvalget er større i tyskland også mht. udstyr. Så import vil give det større udvalg.
Mht. Allroad pakke, kan du se en Q5 til salg her med den pågældende pakke: http://aalborg.audi.dk/Brugte-biler/Vis ... -872102193
De øverste hjørner er afrundede på før 2013 modellen og afskåret skarpe (skrå) på 2013 og frem.
Derudover lygterne - både for og bag - som også nævnt ovenfor.
Mht. diesel vs.. benzin så er udvalget større af 3.0 diesel end 2.0 benzin på bilbasen mv. Der er faktisk kun få benzin til salg. Men igen udvalget er større i tyskland også mht. udstyr. Så import vil give det større udvalg.
Mht. Allroad pakke, kan du se en Q5 til salg her med den pågældende pakke: http://aalborg.audi.dk/Brugte-biler/Vis ... -872102193
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Har lige læst et video review af hybrid-modellen.
Her lyder det som om man i hybrid-modellen ikke har dobbeltkoblings-gearkasse modsat den almindelige 211-hk benzinmodel.
https://www.youtube.com/watch?v=AeSuFfrlmHc
Det kunne godt være et ret vigtigt argument for ikke at tage hybrid-modellen. Den kritiseres også for at give nogen små hop når den skifter fra at køre på strøm og til benzinmotoren.
Her lyder det som om man i hybrid-modellen ikke har dobbeltkoblings-gearkasse modsat den almindelige 211-hk benzinmodel.
https://www.youtube.com/watch?v=AeSuFfrlmHc
Det kunne godt være et ret vigtigt argument for ikke at tage hybrid-modellen. Den kritiseres også for at give nogen små hop når den skifter fra at køre på strøm og til benzinmotoren.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Jeg er 99% sikker på at hybriden har 8-trins traditionel aut. gearkasse.ij6210 skrev:Har lige læst et video review af hybrid-modellen. Her lyder det som om man i hybrid-modellen ikke har dobbeltkoblings-gearkasse modsat den almindelige 211-hk benzinmodel.
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Ja. I modsætning til TFSI'en (den med 211 hk) og vel også i modsætning til 3.0 TDI'en (245 hk) eller?Dakota skrev:Jeg er 99% sikker på at hybriden har 8-trins traditionel aut. gearkasse.ij6210 skrev:Har lige læst et video review af hybrid-modellen. Her lyder det som om man i hybrid-modellen ikke har dobbeltkoblings-gearkasse modsat den almindelige 211-hk benzinmodel.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Ja, 3,0 TDi har også 7-trins S-tronic. Og kører helt fint med den gearkasse. En hel del mere sporty end fx. den 8-trins i min Touareg :pij6210 skrev:Ja. I modsætning til TFSI'en (den med 211 hk) og vel også i modsætning til 3.0 TDI'en (245 hk) eller?Dakota skrev:Jeg er 99% sikker på at hybriden har 8-trins traditionel aut. gearkasse.ij6210 skrev:Har lige læst et video review af hybrid-modellen. Her lyder det som om man i hybrid-modellen ikke har dobbeltkoblings-gearkasse modsat den almindelige 211-hk benzinmodel.
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Generelt siges det at det brændstof man bruger på at fyret kører (og det er ikke meget, ca. 0,5l/timen så vidt jeg husker) sparer du ved at du undgår en koldstart. Om det passer ned til mindste milliliter ved jeg ikke.ij6210 skrev:
Bruger den meget brændstof på at varme? Hvis der er fx minus 5 grader og en smule sne/is på bilen, hvor lang tid i forvejen skal man så tænde fyret?
I den situation du nævner ville jeg tænde fyret 20-25 minutter før afgang.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: 27. jan 2016, 06:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Jeg har et eberspacher 5 kW anlæg. Der bruges en App til at starte fyret med. Det hedder EasyStart.ij6210 skrev:Enig. Der skal klart være GSM-starter på - det er jo tit man er steder hvor man er for langt fra parkeringspladsen så en almindelig fjernbetjening ikke kan række. GSM-modul koster vist ca. 2.000 kr., og det er jo horribelt dyrt, men det er bare ikke et sted jeg vil spare.Lasse_j skrev: Jeg har fyr i min A4 benziner, det er det bedste jeg nogensinde har invisteret i. Bruger det året rundt.
Du slipper for koldstarter, bedre brændstofs økonomi. Den bruger noget mindre ved især kortere ture, da motoren er varm med det samme. Du må ikke købe det for lille og køb med gsm modul, det vil du ikke fortryde ....
Hvilket mærke og model har du?
Bruger den meget brændstof på at varme? Hvis der er fx minus 5 grader og en smule sne/is på bilen, hvor lang tid i forvejen skal man så tænde fyret?
Det bruger 3-4 dl i timen, så vidt jeg husker. Fyret kan købes i flere størrelser, køb ikke for småt.
Ved denne temperatur vi har nu, tænder jeg det 40 minutter før.
Mvh
Lasse
Lasse
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Så lyder det da som om dit er for småt...da jeg havde en ThermoTop C i min octavia var der ingen tidspunkter eller temperaturer hvor det var nødvendigt at køre så lang tid.Lasse_j skrev: Jeg har et eberspacher 5 kW anlæg. Der bruges en App til at starte fyret med. Det hedder EasyStart.
Det bruger 3-4 dl i timen, så vidt jeg husker. Fyret kan købes i flere størrelser, køb ikke for småt.
Ved denne temperatur vi har nu, tænder jeg det 40 minutter før.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Tak for erfaringer vedr. varmere.
OK, det var lidt længere tid før start end jeg regnede med. Havde tidligere en kollega der havde bil med fyr, og når hun startede tog det kun ganske få minutter før man kunne se sneen smelte ned af bilen. Men selve kabinen bliver måske hurtigt varm, mens motoren tager lidt længere tid (den er jo heller ikke pakket ind i kabinen) ?
Er stadig splittet mht. at gå efter benzin (evt hybrid) eller diesel. På den ene side er diesel det sikre valg, og jeg regner da også med at køre 25.000+ km., men så skal jeg jo også bare helst være sikker på at jeg ikke lige pludselig har et mindre forbrug eller pludselig får en masse korte ture (hvis jeg fx flytter nærmere mit arbejde). Hybrid'en er sådan lidt gadget-agtig - den er sjov, men det er slet ikke sikkert at den er praktisk nok i virkeligheden. Hvis man dog bare kunne prøve den af i en måned, så ville jeg vide både hvordan den er at køre i, og også finde ud af hvor langt den kører pr. liter (mest af nysgerrighed, det er jo ikke det der primært koster). Synes bare hybrid-konceptet er smart, men jeg ved også godt at det først bliver rigtig godt i 2. eller 3. generation, hvor der nok også er 30-60 km. kørsel på batteriet alene frem for 3 km. Ærgerligt at man ikke kan få batteriet opgraderet til at køre 10 km., så ville valget tippe til fordel for hybrid'en.
Så lige nu ligner min ønskebil en 3.0 TDI 245 hk. Så skal jeg bare have dobbeltchecket om der er flere forskellige gearkasser eller om de alle har samme. Jeg mener at alle 245 hk TDI modeller har den samme S-tronic gearkasse med 7 trin.
Kan også se, at der i 2014 (muligvis slut 2013) kom en 258 hk version (kører 16,9 km/l). Dem er der dog ikke så mange brugte af endnu. Jeg kan ikke se om der er forskelle på den og 2013-versionen, ud over motorens effekt, så jeg ved heller ikke om der er interne ændringer, ændringer på MMI etc.
OK, det var lidt længere tid før start end jeg regnede med. Havde tidligere en kollega der havde bil med fyr, og når hun startede tog det kun ganske få minutter før man kunne se sneen smelte ned af bilen. Men selve kabinen bliver måske hurtigt varm, mens motoren tager lidt længere tid (den er jo heller ikke pakket ind i kabinen) ?
Er stadig splittet mht. at gå efter benzin (evt hybrid) eller diesel. På den ene side er diesel det sikre valg, og jeg regner da også med at køre 25.000+ km., men så skal jeg jo også bare helst være sikker på at jeg ikke lige pludselig har et mindre forbrug eller pludselig får en masse korte ture (hvis jeg fx flytter nærmere mit arbejde). Hybrid'en er sådan lidt gadget-agtig - den er sjov, men det er slet ikke sikkert at den er praktisk nok i virkeligheden. Hvis man dog bare kunne prøve den af i en måned, så ville jeg vide både hvordan den er at køre i, og også finde ud af hvor langt den kører pr. liter (mest af nysgerrighed, det er jo ikke det der primært koster). Synes bare hybrid-konceptet er smart, men jeg ved også godt at det først bliver rigtig godt i 2. eller 3. generation, hvor der nok også er 30-60 km. kørsel på batteriet alene frem for 3 km. Ærgerligt at man ikke kan få batteriet opgraderet til at køre 10 km., så ville valget tippe til fordel for hybrid'en.
Så lige nu ligner min ønskebil en 3.0 TDI 245 hk. Så skal jeg bare have dobbeltchecket om der er flere forskellige gearkasser eller om de alle har samme. Jeg mener at alle 245 hk TDI modeller har den samme S-tronic gearkasse med 7 trin.
Kan også se, at der i 2014 (muligvis slut 2013) kom en 258 hk version (kører 16,9 km/l). Dem er der dog ikke så mange brugte af endnu. Jeg kan ikke se om der er forskelle på den og 2013-versionen, ud over motorens effekt, så jeg ved heller ikke om der er interne ændringer, ændringer på MMI etc.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Ganske få minutter lyder underligt - i hvert fald webasto virker på den måde (eksperter må rette mig hvis jeg har misforstået noget ) at den først varmer kølevandet op, og når det er tilpas varmt tænder den for blæseren og lukker varme ind i kabinen. Måske er der andre typer der virker på en anden måde.ij6210 skrev:Tak for erfaringer vedr. varmere.
OK, det var lidt længere tid før start end jeg regnede med. Havde tidligere en kollega der havde bil med fyr, og når hun startede tog det kun ganske få minutter før man kunne se sneen smelte ned af bilen. Men selve kabinen bliver måske hurtigt varm, mens motoren tager lidt længere tid (den er jo heller ikke pakket ind i kabinen) ?
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Det er jeg helt sikker på de har.ij6210 skrev:Så lige nu ligner min ønskebil en 3.0 TDI 245 hk. Så skal jeg bare have dobbeltchecket om der er flere forskellige gearkasser eller om de alle har samme. Jeg mener at alle 245 hk TDI modeller har den samme S-tronic gearkasse med 7 trin.
Pas. Det vil jeg ikke umiddelbart mene, mht. MMI, da det er sidste generation før den nye platform.ij6210 skrev:Kan også se, at der i 2014 (muligvis slut 2013) kom en 258 hk version (kører 16,9 km/l). Dem er der dog ikke så mange brugte af endnu. Jeg kan ikke se om der er forskelle på den og 2013-versionen, ud over motorens effekt, så jeg ved heller ikke om der er interne ændringer, ændringer på MMI etc.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 358
- Tilmeldt: 7. apr 2010, 20:48
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 0
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Der er ingen ændringer på MMI delen.Dakota skrev:Det er jeg helt sikker på de har.ij6210 skrev:Så lige nu ligner min ønskebil en 3.0 TDI 245 hk. Så skal jeg bare have dobbeltchecket om der er flere forskellige gearkasser eller om de alle har samme. Jeg mener at alle 245 hk TDI modeller har den samme S-tronic gearkasse med 7 trin.
Pas. Det vil jeg ikke umiddelbart mene, mht. MMI, da det er sidste generation før den nye platform.ij6210 skrev:Kan også se, at der i 2014 (muligvis slut 2013) kom en 258 hk version (kører 16,9 km/l). Dem er der dog ikke så mange brugte af endnu. Jeg kan ikke se om der er forskelle på den og 2013-versionen, ud over motorens effekt, så jeg ved heller ikke om der er interne ændringer, ændringer på MMI etc.
Tror også kun det er motor effekten der er skruet en tand i vejret
Den går aldeles godt sådan en. Men det gør en 245 hk's nu også
-
- Medlem
- Indlæg: 1345
- Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 72 times
- Kontakt:
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Det er jeg helt sikker på de har.Dakota skrev:ij6210 skrev:Så lige nu ligner min ønskebil en 3.0 TDI 245 hk. Så skal jeg bare have dobbeltchecket om der er flere forskellige gearkasser eller om de alle har samme. Jeg mener at alle 245 hk TDI modeller har den samme S-tronic gearkasse med 7 trin.
OK. Er det 7 gear (gear 1-7) eller er det 6 gear + bakgear?
Nogen af benzinmodellerne fås med 8-speed tiptronic, men nogen af dem kan også fås med 7-speed Tiptronic.
8 gear - det er godt nok mange (det er 7 også), men et af dem er vel meget højt gearet og bruges kun hvis man fx kører 130+ km/t uden jævnlige accelerationer.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 32
- Tilmeldt: 27. jan 2016, 06:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 0
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Det er det heller ikke, det er bare lækkert at komme ud til 22 grader og en varm motor. Købte den store model, så kunne ikke fået større.asej skrev:Så lyder det da som om dit er for småt...da jeg havde en ThermoTop C i min octavia var der ingen tidspunkter eller temperaturer hvor det var nødvendigt at køre så lang tid.Lasse_j skrev: Jeg har et eberspacher 5 kW anlæg. Der bruges en App til at starte fyret med. Det hedder EasyStart.
Det bruger 3-4 dl i timen, så vidt jeg husker. Fyret kan købes i flere størrelser, køb ikke for småt.
Ved denne temperatur vi har nu, tænder jeg det 40 minutter før.
Mvh
Lasse
Lasse
-
- Medlem
- Indlæg: 753
- Tilmeldt: 23. jun 2008, 07:05
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 32 times
- Been thanked: 64 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Ja det er vel pointen - men det gjorde jeg også efter 20-25 minutterLasse_j skrev:
Det er det heller ikke, det er bare lækkert at komme ud til 22 grader og en varm motor. Købte den store model, så kunne ikke fået større.
Tidligere biler: '83 Mazda 323 1.3, '84 Nissan Silvia S12 2.0 DOHC, '99 Peugeot 306 Roland Garros 1.8, '03 Skoda Fabia Combi 1.9 TDI, '07 Octavia Combi RS TDI, '11 Mercedes C220 CDI Avantgarde Stc Aut
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
Nuværende: '17 Tesla Model S 100D
- kitora
- Medlem
- Indlæg: 794
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 215 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Min er en 8-trins og den kører gerne i 8. gear ved meget lavere hastigheder end 130 km/t. Man lægger ikke mærke til at den har så mange gear.ij6210 skrev:
Nogen af benzinmodellerne fås med 8-speed tiptronic, men nogen af dem kan også fås med 7-speed Tiptronic.
8 gear - det er godt nok mange (det er 7 også), men et af dem er vel meget højt gearet og bruges kun hvis man fx kører 130+ km/t uden jævnlige accelerationer.
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
- Dakota
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2770
- Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Frederiksberg
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 399 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
7-trins er 7 fremadgående og 8-trins er 8 fremadgående - det ændrer sig ikke. Jeg tror at det kun er hybrid (benzin) og SQ5 (diesel/benzin), der fåes med 8-trins aut. gear. Resten er 7-trins S-tronic (dobbeltkobling). Det er min erfaring at 7-trins S-tronic skifter noget hurtigere end 8-trins aut. gear. Men jeg savner egentlig ikke hurtigere gearskift i min Touareg - bruger aldrig manuel gearskift muligheden.ij6210 skrev:OK. Er det 7 gear (gear 1-7) eller er det 6 gear + bakgear? Nogen af benzinmodellerne fås med 8-speed tiptronic, men nogen af dem kan også fås med 7-speed Tiptronic. 8 gear - det er godt nok mange (det er 7 også), men et af dem er vel meget højt gearet og bruges kun hvis man fx kører 130+ km/t uden jævnlige accelerationer.
Tror ikke som sådan 8-trins er højere gearet, der er er bare kortere mellem udvekslingerne.
- kitora
- Medlem
- Indlæg: 794
- Tilmeldt: 18. jun 2008, 15:31
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Randers
- Has thanked: 67 times
- Been thanked: 215 times
Re: En del spørgsmål vedr. valg af Audi Q5
Har lige været ude at køre en tur, og observerede på gearene. Jeg kører 80 km/t ved 1200 rpm i 8. gear. Jeg ved ikke om det er specielt for SQ5, men jeg troede faktisk at det var en DSG gearkasse. Min ven google siger at det er det ikke, men den skifter lige så hurtigt som en DSG føles det som.
1974 Alfa Romeo GT 1300 Junior (Til salg - send PM)
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD
2016 Amber Whiskey Harley Davidson Street Glide Special
2015 Audi A3 limousine 1.4 TFSI COD
1988 Volkswagen T3 1,6 TD