Kunne DU finde på at købe en Elbil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Låst

Jeg kunne godt tænke mig en Elbil...Hvis man.

Overvejer elbil som bil nr. 2
76
18%
kunne lade 80% Ca.260-300 km. op på 45 min
43
10%
Kunne købe dem uden nogen form for afgift.
64
15%
Har allerede en elbil og det spiller.
35
8%
Nej Tak.
70
16%
Ja tak. Køber en snart.
63
15%
Kunne lade bilen op flere steder. Altså flere ladestandere
46
11%
Venter til VAG. Kommer med de nye I.D. Modeller.
34
8%
 
Afgivne stemmer: 431

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af fjeppe » 20. aug 2019, 12:14

i-s skrev:
20. aug 2019, 11:35
fjeppe skrev:
19. aug 2019, 23:00
KMDTHY skrev:
19. aug 2019, 22:57

Den service betaler Tesla for. Samme med Spotify connect i andre audio produkter. Den Spotify Connect client skal vedligeholdes etc. Se bare B&O BeoSound 5 og Spotify. Det terminerede Spotify, det er var en alderne client.
Dårligt eksempel fra min side.

Så hvis bilen parkere et sted hvor der ikke er data forbindelse, så fungere navi’en ikke?
Nope.
Det synes jeg bare at jeg har prøvet dette scenarie ved en strand og navien fungerede fint, streaming gjorde ikke, vi havde blandet TDC, 3 og Telia abonnementer os i blandt, så Tesla må bruge en udbyder som ikke kører på det samme som disse 3.

Jeg kunne heller ikke fjernstarte bilen.

Men nu kan jeg så også være røv ligeglad, har en ID3 1st i bestilling, og VW har jeg aldrig haft disse udfordringer med.

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af i-s » 20. aug 2019, 13:36

fjeppe skrev:
20. aug 2019, 12:14
i-s skrev:
20. aug 2019, 11:35
fjeppe skrev:
19. aug 2019, 23:00


Dårligt eksempel fra min side.

Så hvis bilen parkere et sted hvor der ikke er data forbindelse, så fungere navi’en ikke?
Nope.
Det synes jeg bare at jeg har prøvet dette scenarie ved en strand og navien fungerede fint, streaming gjorde ikke, vi havde blandet TDC, 3 og Telia abonnementer os i blandt, så Tesla må bruge en udbyder som ikke kører på det samme som disse 3.

Jeg kunne heller ikke fjernstarte bilen.

Men nu kan jeg så også være røv ligeglad, har en ID3 1st i bestilling, og VW har jeg aldrig haft disse udfordringer med.
Har du fået en endelig pris på ID3 ifbm bestillingen ?
/Søren.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dakota » 20. aug 2019, 14:01

Hele forestillingen om at Tesla skulle blive opkøbt og videreført, i tilfælde af konkurs eller betalingsstandsning, baserer sig på at Tesla skulle have en eller anden fantastisk unik IPR, som nogle i bilbranchen er villige til at betale for.

Med tanke på hvordan Volvo, VAG, Mercedes-Benz, BMW, Honda, Nissan, Toyota osv. stormer frem med elbiler og med lignende eller bedre teknologi end Tesla, er det umiddelbart lidt svært at se hvad man lægger til grund for ovenstående, i hvert fald såfremt det drejer sig om "hele pakken" (inkl. service af flåden). Der er ingen, som i absolut ingen, der har en økonomisk interesse i at overtage support på netværk, ladestandere og biler, et ukendt antal år frem.

Så hvis Tesla skulle gå belly up, er best case scenario at teknologien bliver solgt til en helt ny spiller (fx. nogle kinøjsere) og så må man håbe der opstår et undergrundsmarked for at holde bilerne kørende, ligesom man gjorde med fx Saab.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af fjeppe » 20. aug 2019, 14:05

i-s skrev:
20. aug 2019, 13:36

Har du fået en endelig pris på ID3 ifbm bestillingen ?
Kun sådan ca. pris som man også kan læse om på nettet som ligger omkring de 300.000 for basis.

Mødte dog min sælger her til morgen da jeg indleverede GTE'eren til en batteri aktion, og han sagde at jeg nok ville blive indkaldt til et møde i september, hvor bilen skal konfigureres og så kender jeg den endelig pris incl. udstyr.

Men jeg er spændt på at det bliver i samme klasse som med e-UP'en, der smed vi alt i fra udstyrslisten og det kostede 20k, så hvis vi så siger dobbelt op, så er 40k stadig ok for alt i udstyr, men der er sikkert kommet en masse nye dyre gadget features, som gør at man ikke kan holde det under 50k.

Det der frustrede mig mest da vi bestilte e-UP'en, var at hurtig ladning (CCS) ikke var standart og kostede 5k, hvilke var det samme som soltaget. Synes at netop kritiske komponenter til en elbil som netop hurtigladning, bare bør være standart.
These users thanked the author fjeppe for the post:
i-s

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2764
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Nicklossi » 20. aug 2019, 19:29

Dakota skrev:
20. aug 2019, 14:01
Hele forestillingen om at Tesla skulle blive opkøbt og videreført, i tilfælde af konkurs eller betalingsstandsning, baserer sig på at Tesla skulle have en eller anden fantastisk unik IPR, som nogle i bilbranchen er villige til at betale for.

Med tanke på hvordan Volvo, VAG, Mercedes-Benz, BMW, Honda, Nissan, Toyota osv. stormer frem med elbiler og med lignende eller bedre teknologi end Tesla, er det umiddelbart lidt svært at se hvad man lægger til grund for ovenstående, i hvert fald såfremt det drejer sig om "hele pakken" (inkl. service af flåden). Der er ingen, som i absolut ingen, der har en økonomisk interesse i at overtage support på netværk, ladestandere og biler, et ukendt antal år frem.

Så hvis Tesla skulle gå belly up, er best case scenario at teknologien bliver solgt til en helt ny spiller (fx. nogle kinøjsere) og så må man håbe der opstår et undergrundsmarked for at holde bilerne kørende, ligesom man gjorde med fx Saab.
Gad vide om xiaomi ell. kunne finde på det?

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SteffenR » 20. aug 2019, 19:42

Dakota skrev:
20. aug 2019, 14:01
Hele forestillingen om at Tesla skulle blive opkøbt og videreført, i tilfælde af konkurs eller betalingsstandsning, baserer sig på at Tesla skulle have en eller anden fantastisk unik IPR, som nogle i bilbranchen er villige til at betale for.

Med tanke på hvordan Volvo, VAG, Mercedes-Benz, BMW, Honda, Nissan, Toyota osv. stormer frem med elbiler og med lignende eller bedre teknologi end Tesla, er det umiddelbart lidt svært at se hvad man lægger til grund for ovenstående, i hvert fald såfremt det drejer sig om "hele pakken" (inkl. service af flåden). Der er ingen, som i absolut ingen, der har en økonomisk interesse i at overtage support på netværk, ladestandere og biler, et ukendt antal år frem.

Så hvis Tesla skulle gå belly up, er best case scenario at teknologien bliver solgt til en helt ny spiller (fx. nogle kinøjsere) og så må man håbe der opstår et undergrundsmarked for at holde bilerne kørende, ligesom man gjorde med fx Saab.

Det mest oplagt er jo nok, det bliver splittet op, så en køber teknologien og evt fabrikker inkl batterifabrikken og diverse designs og en køber evt en samling af bilejere køber netværket og en køber ladenetværket og indlemmer stationerne under eget brand.

Der er nogle nesere der lige er begyndt at bygge Saab biler igen.
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1248
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 641 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af VWAU » 20. aug 2019, 19:52

i-s skrev:
19. aug 2019, 13:48
At købe Tesla nu er også total gambling.
Også kvaliteten er ren gambling.
For dem der kan tysk så brug tiden på denne video fra Nextmove, der er en af Tysklands største Tesla-flådeejere.
Tesla leverede fx flere "nye" biler til Nextmove med store lakskader i regnvejr så kunden ikke kunne opdage hvor elendigt bilerne var lakerede. Bare en af en række indvendiger mod Tesla´s kvalitet eller mangel på samme.
Tesla tager også flere måneder eller halve år om at reparerer helt banale trafikskader på Tesla´er.
En køber af en discount-bil som fx en Dacia ville på ingen måde accepterer et SÅ lavt kvalitets-niveau og en så elendig kundeservice.


The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 216 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af The Micktrix / Dk » 20. aug 2019, 22:09

Øv kan ikke se den film længer.
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
jespert
Medlem
Indlæg: 700
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 159 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af jespert » 20. aug 2019, 22:31

Jeg kan godt se den men er piv ringe til tysk :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har samlet nok flasker...! :lol:

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 494 times
Been thanked: 252 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af donfetaful » 20. aug 2019, 22:34

Mht Porsche/Tesla. Måske har Porschen lyden, men elbilen vil altid være først ude af lyskrydset og mest stille på cruiser turen. Måske er det ikke en sleeper, men det er både fåret og ulven
Kør og vær glad 🛻💨

spock123
Helt nyt medlem
Indlæg: 98
Tilmeldt: 4. aug 2012, 13:41
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 13 times
Been thanked: 2 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af spock123 » 21. aug 2019, 09:22

jespert skrev:
20. aug 2019, 22:31
Jeg kan godt se den men er piv ringe til tysk :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Der er da engelske undertekster på den ;-).

https://youtu.be/boWp5JqqenY

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ij6210 » 21. aug 2019, 09:44

VWAU skrev:
20. aug 2019, 19:52
i-s skrev:
19. aug 2019, 13:48
At købe Tesla nu er også total gambling.
Også kvaliteten er ren gambling.
For dem der kan tysk så brug tiden på denne video fra Nextmove, der er en af Tysklands største Tesla-flådeejere.
Tesla leverede fx flere "nye" biler til Nextmove med store lakskader i regnvejr så kunden ikke kunne opdage hvor elendigt bilerne var lakerede. Bare en af en række indvendiger mod Tesla´s kvalitet eller mangel på samme.
Tesla tager også flere måneder eller halve år om at reparerer helt banale trafikskader på Tesla´er.
En køber af en discount-bil som fx en Dacia ville på ingen måde accepterer et SÅ lavt kvalitets-niveau og en så elendig kundeservice.

Så passer det jo godt til DanTaxi. De har både Tesla'er og... Dacia'er... Underligt firma.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
jespert
Medlem
Indlæg: 700
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 159 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af jespert » 21. aug 2019, 09:52

spock123 skrev:
jespert skrev:
20. aug 2019, 22:31
Jeg kan godt se den men er piv ringe til tysk :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Der er da engelske undertekster på den ;-).

https://youtu.be/boWp5JqqenY
Ikke når jeg ser den via Tapatalk appen på mobilen


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har samlet nok flasker...! :lol:

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af i-s » 21. aug 2019, 10:49

jespert skrev:
21. aug 2019, 09:52
spock123 skrev:
jespert skrev:
20. aug 2019, 22:31
Jeg kan godt se den men er piv ringe til tysk :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
Der er da engelske undertekster på den ;-).

https://youtu.be/boWp5JqqenY
Ikke når jeg ser den via Tapatalk appen på mobilen


Sent from my iPhone using Tapatalk
Endnu en grund til ikke at bruge tapatalk ..
These users thanked the author i-s for the post (total 2):
SteffenRGaSelle
/Søren.

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1851
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Føllenslev Græsmark
Has thanked: 12 times
Been thanked: 75 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SorenR » 21. aug 2019, 15:52

SMC fremtræder jo som kordrenge i forhold til Tesla...

These users thanked the author SorenR for the post:
i-s
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'92 Audi Cabriolet NG 2.3L I5 10V

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 22. aug 2019, 22:19

Dakota skrev:
20. aug 2019, 14:01
Hele forestillingen om at Tesla skulle blive opkøbt og videreført, i tilfælde af konkurs eller betalingsstandsning, baserer sig på at Tesla skulle have en eller anden fantastisk unik IPR, som nogle i bilbranchen er villige til at betale for.

Med tanke på hvordan Volvo, VAG, Mercedes-Benz, BMW, Honda, Nissan, Toyota osv. stormer frem med elbiler og med lignende eller bedre teknologi end Tesla, er det umiddelbart lidt svært at se hvad man lægger til grund for ovenstående, i hvert fald såfremt det drejer sig om "hele pakken" (inkl. service af flåden). Der er ingen, som i absolut ingen, der har en økonomisk interesse i at overtage support på netværk, ladestandere og biler, et ukendt antal år frem.

Så hvis Tesla skulle gå belly up, er best case scenario at teknologien bliver solgt til en helt ny spiller (fx. nogle kinøjsere) og så må man håbe der opstår et undergrundsmarked for at holde bilerne kørende, ligesom man gjorde med fx Saab.
Hvor meget er det lige at konkurrenterne "stormer frem"? De er vel først nu ved at komme ud af startblokkene og mange af deres produkter er vel i bedste fald i nærheden af Tesla, (men ofte med dårligere rækkevidde etc....)

Umiddelbart virker det som om Tesla er ved at nå et punkt hvor de kan tjene penge på at lave biler (og virker i øvrigt som om der er mere risikovillig kapital til rådighed, hvis de har behov), så en konkurs er næppe umiddelbart forestående.

Derudover. uden at have nærmere kendskab til elbiler virker det som om Tesla er foran/helt fremme i forhold til batteriteknologi, opladning mm. Så mon ikke der er nogen der kunne finde det interessant, hvis de evt. gik konkurs.

En del af "sikkerheden" for en evt. videreførelse ligger jo også i antal biler på vejene. Jo større antal, jo større sandsynlighed for at nogen kunne finde det interssant at drive firamet videre. Med det antal biler der er på vejene/bliver sendt på vejene pt. vokser sandsynlighed både for overlevelse og for evt. videreførelse ved en evt. konkurs hele tiden..... De nærmer sig vel så småt 1 mio biler (tror at de har solgt 7-800k stk pt) så mon ikke at nogen kunne få en forretning ud af at servicere, lade, opdatere....

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ij6210 » 23. aug 2019, 08:09

Thor-thor skrev:
22. aug 2019, 22:19
Hvor meget er det lige at konkurrenterne "stormer frem"? De er vel først nu ved at komme ud af startblokkene og mange af deres produkter er vel i bedste fald i nærheden af Tesla, (men ofte med dårligere rækkevidde etc....)

Umiddelbart virker det som om Tesla er ved at nå et punkt hvor de kan tjene penge på at lave biler (og virker i øvrigt som om der er mere risikovillig kapital til rådighed, hvis de har behov), så en konkurs er næppe umiddelbart forestående.

Derudover. uden at have nærmere kendskab til elbiler virker det som om Tesla er foran/helt fremme i forhold til batteriteknologi, opladning mm. Så mon ikke der er nogen der kunne finde det interessant, hvis de evt. gik konkurs.

En del af "sikkerheden" for en evt. videreførelse ligger jo også i antal biler på vejene. Jo større antal, jo større sandsynlighed for at nogen kunne finde det interssant at drive firamet videre. Med det antal biler der er på vejene/bliver sendt på vejene pt. vokser sandsynlighed både for overlevelse og for evt. videreførelse ved en evt. konkurs hele tiden..... De nærmer sig vel så småt 1 mio biler (tror at de har solgt 7-800k stk pt) så mon ikke at nogen kunne få en forretning ud af at servicere, lade, opdatere....
At de har mange biler på vejene betyder ikke, at de er mere interessante at købe. En del af bilerne har gratis strøm i hele bilens levetid = det er der ingen indtjening i. Bilen ER allerede solgt, og der er ikke flere penge at hente hos kunden (ud over reparationer og service, hvor de slet ikke kan følge med). Pengene skal ligge i salget af nye biler, og her er man jo oppe mod alle konkurrenterne, der har hentet en del ind på Tesla. Audi E-tron er fx en lige så lækker bil som en Tesla Model X. Og der findes altså andre biler med lang rækkevidde, bl.a. Hyundai.

Jeg kunne godt forestille mig, at en udbyder på el-markedet var interesseret i at købe deres superchargers, men det vil ikke være til gavn for eksisterende Tesla-ejere.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dakota » 23. aug 2019, 08:55

Thor-thor skrev:
22. aug 2019, 22:19
Hvor meget er det lige at konkurrenterne "stormer frem"? De er vel først nu ved at komme ud af startblokkene og mange af deres produkter er vel i bedste fald i nærheden af Tesla, (men ofte med dårligere rækkevidde etc....)
Jeg vil nok mene at en Audi e-Tron og Mercedes-Benz EQC overgår Tesla i kvalitet. Mht. rækkevidde ligger de jo nogenlunde ens på kwh/km, men Tesla har bare større batteripakker. Derudover har de enorme problemer med reparationer og service og disse mindskes tilsyneladende ikke af et større salg.
Så når Porsche ruller Taycan ud og BMW og Audi kommer med sedan'er, stationcars og hatchbacks inden for en kort årrække, ser det ikke lovende ud.

Tesla har været en fantastisk frontrunner og det er et imponerende arbejde, de har lagt for dagen. Men det er svært at se dem som en spiller på den lange bane, desværre.

Brugeravatar
AU-R8
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5842
Tilmeldt: 12. okt 2010, 20:40
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 293 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af AU-R8 » 23. aug 2019, 09:21

Efter 3 uger med E Tron er den en klasser over X i “lækkerhed”. Rækkevidden er lige ok og så ikke mere.
E Tron er i øvrigt noget pænere endQ8, der var en parkeret ved siden af i sidste uge.

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SteffenR » 23. aug 2019, 09:35

Dakota skrev:
23. aug 2019, 08:55

Jeg vil nok mene at en Audi e-Tron og Mercedes-Benz EQC overgår Tesla i kvalitet. Mht. rækkevidde ligger de jo nogenlunde ens på kwh/km, men Tesla har bare større batteripakker. Derudover har de enorme problemer med reparationer og service og disse mindskes tilsyneladende ikke af et større salg.
Så når Porsche ruller Taycan ud og BMW og Audi kommer med sedan'er, stationcars og hatchbacks inden for en kort årrække, ser det ikke lovende ud.

Tesla har været en fantastisk frontrunner og det er et imponerende arbejde, de har lagt for dagen. Men det er svært at se dem som en spiller på den lange bane, desværre.
Har prøvet både e-tron og model x flere gange, model x’en har både været longrange og performance. Audien er langt lækre og kører bedre, da den kører som en Audi, hvor Tesla kører som en computer (sjælløst), accelerationen er dog vanvittig i p100d. Synes dog forskellen på rækkevidden er ret markant, specielt når vi taler 95 vs 100 kw, hvilket gør man ikke kan melde den ude nu her.

Taycan og evt den nye e-tron GT har en drivline der er udviklet af Rimac, der også levere teknologi til Aston Martin, Jaguar, konigsegg etc.

Ret interesant video om Taycan
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 23. aug 2019, 17:06

ij6210 skrev:
23. aug 2019, 08:09
Thor-thor skrev:
22. aug 2019, 22:19
........
En del af "sikkerheden" for en evt. videreførelse ligger jo også i antal biler på vejene. Jo større antal, jo større sandsynlighed for at nogen kunne finde det interssant at drive firamet videre. Med det antal biler der er på vejene/bliver sendt på vejene pt. vokser sandsynlighed både for overlevelse og for evt. videreførelse ved en evt. konkurs hele tiden..... De nærmer sig vel så småt 1 mio biler (tror at de har solgt 7-800k stk pt) så mon ikke at nogen kunne få en forretning ud af at servicere, lade, opdatere....
At de har mange biler på vejene betyder ikke, at de er mere interessante at købe. En del af bilerne har gratis strøm i hele bilens levetid = det er der ingen indtjening i. Bilen ER allerede solgt, og der er ikke flere penge at hente hos kunden (ud over reparationer og service, hvor de slet ikke kan følge med). .........
Nu var det jo møntet på, hvad der kunne ske efter en evt. konkurs.....

Efter en konkurs er alt jo principielt "nulstillet", så ingen gratis strøm, ingen sw opdateringer etc. (medmindre dem der evt. køber og viderefører firmaet beslutter det).
(Uden at ane hvad jeg taler om) ville jeg da tro, at nogen nok kunne få en forretning ud af at servicere, opdatere (evt. på en abonnementsordning?) og evt. oplade eksempelvis 1 mio biler (og evt. producere flere) og ladenetværk kan jo også åbnes op for alle, for at øge kundeunderlaget.....

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dakota » 23. aug 2019, 17:08

Thor-thor skrev:
23. aug 2019, 17:06
Efter en konkurs er alt jo principielt "nulstillet", så ingen gratis strøm, ingen sw opdateringer etc. (medmindre dem der evt. køber og viderefører firmaet beslutter det).(Uden at ane hvad jeg taler om) ville jeg da tro, at nogen nok kunne få en forretning ud af at servicere, opdatere (evt. på en abonnementsordning?) og evt. oplade eksempelvis 1 mio biler (og evt. producere flere) og ladenetværk kan jo også åbnes op for alle, for at øge kundeunderlaget.....
Problemet er Tesla ikke tjener penge på det i dag... så det er en dårlig business case for en evt. køber.

Brugeravatar
jespert
Medlem
Indlæg: 700
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 159 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af jespert » 23. aug 2019, 17:30

Mener at have læst et sted at de restauranter og tankstationer der ligger ved superchargers betaler store dele af strømmen. Mcd skulle vidst være en af dem.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Har samlet nok flasker...! :lol:

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 23. aug 2019, 17:42

Som nogen skriver er det jo rigtigt at Etron er ganske lækker, en typisk Audi, meget lydsvag i kabinen etc. Har prøvet en tur og ingen klager herfra, bortset fra at jeg synes at rækkevidden er for ringe. 400km rækkevidde bliver vel til max 300km ved motorvejsfart (200km på en vinterdag?) og det ville ikke virke for mig, da der ville blive for mange situationer, hvor man skulle lade på farten. Der er Model 3/S LR bedre kørende med en rækkevidde, der ville betyde at opladning foregik i garagen stort set altid.

Samtidig er der jo væsentlig forskel på priserne. Etron, EQC. Model X/S ligger i et prisleje, hvor de aldrig bliver allemandseje og hvor de måske ikke er så prisfølsomme, da de potentielle købere næppe sidder og regner på decimaler i forhold til afskrivning/driftsøkonomi etc....

Tesla Model 3 er jo derimod noget der næsten kunne minde om en "el folkevogn" (men dog stadig en halvdyr folkevogn), der er temmelig voldsom ydelse, god rækkevidde, masser af udstyr etc. Sammenligner man med Leaf, Kona, Niro mfl. er de jo også ganske veludstyrede, rækkevidden er dog også på vippen (i forhold til mit behov) og i min optik virker de ***kedelige i forhold til en Model 3. Stod jeg med det valg, ville jeg uden diskussion smide de sidste 70-80 k for at få en M3 i stedet for de andre (men det er jo en smagssag).

I min optik er der masser af problemer med Tesla: Mulighed for konkurs og den medfølgende usikkerhed, en del meldingen om tvivlsom samlekvalitet (virker dog som om det er blevet bedre med tiden (men ikke altid godt nok)) etc. etc.
Men det ændrer ikke på at jeg synes at Tesla er et langt mere spændende køretøj, med højere "grej-faktor" etc. De andre elbiler jeg har prøvet, har langt hen ad vejen "bare" været traditionelle biler, bare med elmotor. Tesla derimod virker som noget helt nyt, en revolution om man vil. Masser af nytænkning/nye løsninger (også nogle der ikke virker helt færdigbagte) men i mine øjne langt mere spændende end de nuværende konkurrenter.....

Men smag og behag (og har i øvrigt ikke købt Tesla (endnu)). Men den dag der skal en elbil i garagen, er Tesla et godt bud (som det ser ud i dag). Men det kan selvfølgelig have ændret sig, inden man når der til ;) .......

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Thor-thor » 23. aug 2019, 17:58

Dakota skrev:
23. aug 2019, 17:08
Thor-thor skrev:
23. aug 2019, 17:06
..........nogen nok kunne få en forretning ud af at servicere, opdatere (evt. på en abonnementsordning?) og evt. oplade eksempelvis 1 mio biler (og evt. producere flere) og ladenetværk kan jo også åbnes op for alle, for at øge kundeunderlaget.....
Problemet er Tesla ikke tjener penge på det i dag... så det er en dårlig business case for en evt. køber.
Har ikke større indsigt i Tesla økonomi udover diverse artikler, der beretter om røde tal på bundlinien.
Men det er jo ikke uhørt at relativ nystartede/hastigt ekspanderende virksomheder, især inden for nye teknologi-områder etc. har en meget høj risikoprofil, hvor firmaerne de første mange år genererer underskud, der lånes penge/hentes risikovillig kapital til udvikling/ekspansion etc.

Men ingen tvivl om at Tesla balancerer på en knivsæg.
Går det godt kan det blive rigtig stort (og det kan kræve rigtig dybe lommer i en længere periode). Alternativt bliver de måske bare en parentes i historien om elbiler....

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ij6210 » 26. aug 2019, 13:34

Så en anbefaling hvis man ønsker en Tesla er vel, at man leaser den, Det koster måske lidt mere, men tænk på den sikkerhed det giver.
These users thanked the author ij6210 for the post:
Rasmusa
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af Dakota » 26. aug 2019, 13:39

ij6210 skrev:
26. aug 2019, 13:34
Så en anbefaling hvis man ønsker en Tesla er vel, at man leaser den, Det koster måske lidt mere, men tænk på den sikkerhed det giver.
Det er ikke engang sikkert det koster mere. Tænk på de stakler der købte en Model 3 Performance til 650K for et halvt år siden. Nu står den til 500K.

Brugeravatar
jespert
Medlem
Indlæg: 700
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:49
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Århus
Has thanked: 1 time
Been thanked: 159 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af jespert » 26. aug 2019, 17:35

Annullerede sgu min Tesla 3 performance i dag og forlængede panameraen i et år. Så ser vi hvad der sker om et år :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author jespert for the post (total 3):
KorreborgDanielB12KBoesen
Har samlet nok flasker...! :lol:

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af ij6210 » 26. aug 2019, 20:12

jespert skrev:
26. aug 2019, 17:35
Annullerede sgu min Tesla 3 performance i dag og forlængede panameraen i et år. Så ser vi hvad der sker om et år :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
Tror jeg ikke du kommer til at fortryde.
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil

Indlæg af SteffenR » 26. aug 2019, 21:14

Dakota skrev:
26. aug 2019, 13:39

Det er ikke engang sikkert det koster mere. Tænk på de stakler der købte en Model 3 Performance til 650K for et halvt år siden. Nu står den til 500K.
Model X er faldet 250k og er blevet opdateret i år, jeg havde fjernstyret den igennem facaden hos Tesla, hvis jeg havde købt en inden.
These users thanked the author SteffenR for the post:
Dakota
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Låst

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"