4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 4. jul 2020, 21:52

MortenVinding skrev:
4. jul 2020, 21:32
Ras skrev: Tja det kan man jo også, men jeg har bare en svaghed for det store moment en kraftig diesel har.
Jeg tror også stadig at benzinerne med samme overskud er noget dyrere i brændstof med mit kørselsmønster.
Men diesel skal jo ikke vælges hvis det medføre en masse unødig bøvl pga. motoren tilsodning, og deraf dyre rep. Derfor denne tråd ;)
Hmm 3.0 TFSI en ser da ud til at have 440nm mod 400nm i 3.0 TDI en...
Men det ser faktisk ud til at dieselerne er noget billigere, ved ikke om det er forskel fra ny pris eller bare fordi diesel ikke er så populært mere.

Men indrømmet jeg har altid haft en vis modvilje mod diesel:
Syntes det er mærkeligt at købe en dyr luksus bil der måske koster 2kr/km i ren afskrivning, og så sparre 25ører/km på brændstof ved at smide en raslekasse af en diesel hakker i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du har helt ret i en diesel ofte lyder som en “raslekasse” netop derfor den skal have de 6 cylindre :)
-Det hjælper ihverfald meget på det synes jeg.

Lige med de motorer du sammenligner har du jo ret, men 3,0 dieselen fås jo i mange varianter.
Jeg undre mig også over at en 2,0 TDI 190hk og en 3,0 TDI 218hk har samme moment på 400nm...
Mener så også 3,0’eren er meget neddroslet og nemt kan mappes til noget mere.

Husk A6 også bare er brugt som grundlag for debatten. ;)
Hvis man tør nævne BMW 530d herinde har den jo eks. 560nm. Så skal der en meget kraftig benziner til for at få samme overskud.
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

MortenVinding
Nyt medlem
Indlæg: 106
Tilmeldt: 27. jul 2009, 23:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København (Brønshøj)
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af MortenVinding » 4. jul 2020, 22:12

Ras skrev: Du har helt ret i en diesel ofte lyder som en “raslekasse” netop derfor den skal have de 6 cylindre :)
-Det hjælper ihverfald meget på det synes jeg.

Lige med de motorer du sammenligner har du jo ret, men 3,0 dieselen fås jo i mange varianter.
Jeg undre mig også over at en 2,0 TDI 190hk og en 3,0 TDI 218hk har samme moment på 400nm...
Mener så også 3,0’eren er meget neddroslet og nemt kan mappes til noget mere.

Husk A6 også bare er brugt som grundlag for debatten. ;)
Hvis man tør nævne BMW 530d herinde har den jo eks. 560nm. Så skal der en meget kraftig benziner til for at få samme overskud.
Ja det hjælper nok en del med 6 ben.
Men det et nok en ved at være en uddøende race, nu hvor mange selv større biler kun har 3 cylindre.

Ja du har nok ret i at 3,0en er neddroslet, 218hk er heller ikke meget for en moderne TDI på 3 Liter.

Uhh BMW syntes der var noget med at de vist har udtalt at de ikke kan lide diesel?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 VW Touran 1.5 TSi ACT, comfortline
2001 Opel Corsa C 1.2 comfort

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af superbeszzz » 4. jul 2020, 22:22

Ras skrev:
4. jul 2020, 16:35
superbeszzz skrev:
3. jul 2020, 22:27
Audi A6 3.0 TDI (320 hk). Ca. 20 kilometer for at opnå 90 grader motorolietemp i dette vejr. Jeg kører 13 km/l over de seneste 30.000 kilometer.
Din er jo også med super kræftoverskud, så nok svært ikke at bruge det bare en gang i mellem. :)
Så tænker det er muligt at opnå lidt bede brændstof økonomi med lidt færre kræfter.
Er din en quattro?

Du skriver dagligt 2x42 km kørsel er det mest by, landevej eller motorvej du køre?
Jeg bruger ærligt talt sjældent kræfterne. Det er nok for mig at vide jeg har dem. Man kan ikke få en 320 hk uden quattro :). Jeg tror ikke du skal regne med bedre økonomi, i her fald ikke, hvis du påtænker quattro. det vil givet være så marginalt, at det ikke er værd at bruge i en beregning. Du kan selvfølgelig håbe!! - det er noget helt andet 😉.

Det er primært motorvej. Rimeligt fri om morgenen Og godt trafikeret om eftermiddagen. Jeg kører normalt 15-16 km/l om morgenen og 12 km/l Om eftermiddagen.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Morten Hedensted » 5. jul 2020, 09:15

MortenVinding skrev:
4. jul 2020, 21:32
Ras skrev: Tja det kan man jo også, men jeg har bare en svaghed for det store moment en kraftig diesel har.
Jeg tror også stadig at benzinerne med samme overskud er noget dyrere i brændstof med mit kørselsmønster.
Men diesel skal jo ikke vælges hvis det medføre en masse unødig bøvl pga. motoren tilsodning, og deraf dyre rep. Derfor denne tråd ;)
Hmm 3.0 TFSI en ser da ud til at have 440nm mod 400nm i 3.0 TDI en...
Men det ser faktisk ud til at dieselerne er noget billigere, ved ikke om det er forskel fra ny pris eller bare fordi diesel ikke er så populært mere.

Men indrømmet jeg har altid haft en vis modvilje mod diesel:
Syntes det er mærkeligt at købe en dyr luksus bil der måske koster 2kr/km i ren afskrivning, og så sparre 25ører/km på brændstof ved at smide en raslekasse af en diesel hakker i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vores gamle E350 diesel fra 2011 laver 620 NM. Der skal en meget stor benziner til at matche den fra fx 130-200. En Audi 4,2 kan ikke sætte den af. Det er noget af det man får i en stor diesel, som kun få benzinbiler kan tilbyde hvis de skal være til at betale.

Det sjove er så, at en stor diesel med så stort overskud, slet ikke indbyder til at køre stærkt eller hårdt. Jeg har aldrig kørt så pænt som efter vi fik den Mercedes. Knægten på 22 sagde lige den anden dag, at det var underligt så rolig en kørestil den indbyder til, selvom den har så mange kræfter.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 5. jul 2020, 10:13

Morten Hedensted skrev:
5. jul 2020, 09:15
MortenVinding skrev:
4. jul 2020, 21:32
Ras skrev: Tja det kan man jo også, men jeg har bare en svaghed for det store moment en kraftig diesel har.
Jeg tror også stadig at benzinerne med samme overskud er noget dyrere i brændstof med mit kørselsmønster.
Men diesel skal jo ikke vælges hvis det medføre en masse unødig bøvl pga. motoren tilsodning, og deraf dyre rep. Derfor denne tråd ;)
Hmm 3.0 TFSI en ser da ud til at have 440nm mod 400nm i 3.0 TDI en...
Men det ser faktisk ud til at dieselerne er noget billigere, ved ikke om det er forskel fra ny pris eller bare fordi diesel ikke er så populært mere.

Men indrømmet jeg har altid haft en vis modvilje mod diesel:
Syntes det er mærkeligt at købe en dyr luksus bil der måske koster 2kr/km i ren afskrivning, og så sparre 25ører/km på brændstof ved at smide en raslekasse af en diesel hakker i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Vores gamle E350 diesel fra 2011 laver 620 NM. Der skal en meget stor benziner til at matche den fra fx 130-200. En Audi 4,2 kan ikke sætte den af. Det er noget af det man får i en stor diesel, som kun få benzinbiler kan tilbyde hvis de skal være til at betale.

Det sjove er så, at en stor diesel med så stort overskud, slet ikke indbyder til at køre stærkt eller hårdt. Jeg har aldrig kørt så pænt som efter vi fik den Mercedes. Knægten på 22 sagde lige den anden dag, at det var underligt så rolig en kørestil den indbyder til, selvom den har så mange kræfter.
Du og Superbeszz rammer det meget godt ind begge to. :)

Det et netop det med at have overskuddet jeg synes der giver den ekstra køreglæde og pift til ferieturene, at det så er sjældent man reelt set har brug for det i hverdagen er jo en anden snak.

Jeg har selv en afslappet kørestil til hverdag og holder mig lige under grænsen for hvor fotovognen “blitzer”
-dem er der nemlig mange af på min daglige tur på landevej A6 Roskilde - Allerrød.

Jeg kan godt se en A6 med 320hk nok ikke giver mening med forhjulstræk... 😄
Quattro er ikke et must for mig, derfor andre Tyske mærker også er i spil da baghjulstræk ville passe mig fint.
These users thanked the author Ras for the post:
Morten Hedensted
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af GranTurismo » 5. jul 2020, 21:23

Man skal så lige huske på at Nm ikke kan sammenlignes på benzin- og dieselmotorer. En diesel skal bruge flere Nm for at yde hestekræfterne - som er direkte sammenlignelige.

De 440 Nm Fra en 3,0 TFSI svarer til ca de nævnte 560 Nm fra en 530d.

Jeg synes den største forskel er, om man ved daglidagskørsel godt kan lide momentet er der "med det samme" som på en TSI eller man godt kan lide momentkurven stiger i takt med omdrejningerne, som de typisk gør på de første ca 40% af omdrejningstallet på en TDI. Til sammenligning skal en TSI kun ca 30% op i omdrejningerne, før maks moment opnås.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 6. jul 2020, 05:58

GranTurismo skrev:
5. jul 2020, 21:23
Man skal så lige huske på at Nm ikke kan sammenlignes på benzin- og dieselmotorer. En diesel skal bruge flere Nm for at yde hestekræfterne - som er direkte sammenlignelige.

De 440 Nm Fra en 3,0 TFSI svarer til ca de nævnte 560 Nm fra en 530d.

Jeg synes den største forskel er, om man ved daglidagskørsel godt kan lide momentet er der "med det samme" som på en TSI eller man godt kan lide momentkurven stiger i takt med omdrejningerne, som de typisk gør på de første ca 40% af omdrejningstallet på en TDI. Til sammenligning skal en TSI kun ca 30% op i omdrejningerne, før maks moment opnås.
Det er jeg ikke helt enig med dig i. "Nm er jo Nm" og de kan jo sammenlignes lige som hk kan.
At der så er forskel på hvornår der opnås maks moment og maks hk er jo rigtigt, men så kan man jo også sige at en diesel motor opnår sine maks hk ved lavere omdrejninger end en benziner.
jeg medgiver dig gerne i at TSI'erne er kommet rigtigt godt med mht. at opnå deres maks moment hurtigt og derfor i praksis kan føles lige så stærke ved samme ordrejningstal som en diesel kan.

Men det ændre jo ikke på at en 3,0 diesel stadig er noget mere økonomisk en en tilsvarende benzin ved længere ture. ;)
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af HansH » 6. jul 2020, 06:27

Ras skrev:
6. jul 2020, 05:58
Det er jeg ikke helt enig med dig i. "Nm er jo Nm" og de kan jo sammenlignes lige som hk kan.
Mnjaa....
Jo - 1 Nm = 1 Nm. Så langt er jeg selvfølgelig også enig :)

Men..

1) det tal der oplyses for Nm på en motor er jo en peak værdi. Man skal vel reelt kigge på Nm kurven over hele omdr.spektret, for at kunne sammenligne ydelsen på to motorer ? Og her vil TSI vel som regel levere over et lidt bredere område end en TDI ?

2) Nm opgivelsen er på krumtappen. Dvs du mangler at tage gearingen med, før du kan vurdere hvordan det opleves "ude på hjulene".

Det er sådan jeg forstår tingene.

Min nabo har en Passat B8 1.8TSI som yder 180/320.
Min egen optimerede Passat B7 2.0TDI yder 205/450.

Fra stående start tror jeg kun at jeg ville se hans baglygter. (Med mindre det er løst underlag, for jeg har 4M.. :) )
Måske i nogle mellemaccelerationer, hvor det lige passer til TDI'ens momentkurve, ville den kunne følge med.
Men overall tror jeg hans 1.8TSI vil føles mere "arrig" end min - uagtet at mine peak ydelsesværdier er højere end hans.

Når det så er sagt, så passer TDI'ens måde at levere på mit temperament rigtig godt.
Og jeg synes ikke at min TDI er en raslekasse. Jeg synes den har et rundt, harmonisk og ... "imødekommende" lydbillede.
Men så er vi ovre i følelserne, og det er jo en helt anden og individuel snak.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

MortenVinding
Nyt medlem
Indlæg: 106
Tilmeldt: 27. jul 2009, 23:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København (Brønshøj)
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af MortenVinding » 6. jul 2020, 07:28

HansH skrev: Mnjaa....
Jo - 1 Nm = 1 Nm. Så langt er jeg selvfølgelig også enig :)

Men..

1) det tal der oplyses for Nm på en motor er jo en peak værdi. Man skal vel reelt kigge på Nm kurven over hele omdr.spektret, for at kunne sammenligne ydelsen på to motorer ? Og her vil TSI vel som regel levere over et lidt bredere område end en TDO ?

2) Nm opgivelsen er på krumtappen. Dvs du mangler at tage gearingen med, før du kan vurdere hvordan det opleves "ude på hjulene".
Det er jo faktisk en god pointe med gearingen.
Jeg faldt lige over den her artikel der vist egentlig beskriver forskellen meget godt.

https://blog.bilbasen.dk/derfor-foles-d ... nzin-3930/

Som jeg også forstiller mig, så stammer meget at “diesel har meget mere moment” følelsen tilbage fra før benzin også fik turbo som standard.

Og konklusionen er jo klar: er du efter højt moment ved lave omdrejninger, så er det EL du skal køre på! Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 VW Touran 1.5 TSi ACT, comfortline
2001 Opel Corsa C 1.2 comfort

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af HansH » 6. jul 2020, 07:43

MortenVinding skrev:
6. jul 2020, 07:28
Som jeg også forstiller mig, så stammer meget at “diesel har meget mere moment” følelsen tilbage fra før benzin også fik turbo som standard.
Det er jeg enig i.

I almindelig daglig brug kører de fleste nok med moderate omdrejninger.. man ligger ikke og prygler den op på 4500 o/m ved hvert gearskift.
Dvs man opererer i dagligdagen i et område hvor dieselen har sin styrke - og hvor gamle benzinere måske føltes lidt bovlamme, hvis ikke de havde en årnli syg slagvolumen.
Da benzinerne fik turbo og blev til TSI, udlignede det vel stort set dieselens fordel på dette punkt.
These users thanked the author HansH for the post:
Passatg 3c
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Andy
Medlem
Indlæg: 823
Tilmeldt: 1. jul 2008, 19:29
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Kolding
Has thanked: 11 times
Been thanked: 119 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Andy » 6. jul 2020, 09:43

superbeszzz skrev:
3. jul 2020, 22:27
Audi A6 3.0 TDI (320 hk). Ca. 20 kilometer for at opnå 90 grader motorolietemp i dette vejr. Jeg kører 13 km/l over de seneste 30.000 kilometer.
Det er sgu meget godt.

Jeg kørte 9,23 km/l på første tankfuld og så gad jeg ikke regne mere på det :D

Long-therm boardcomputeren var ikke nulstillet og snittet over de sidste 66.000 km. da jeg fik bilen var 10,3 l/100km.
2021 Audi e-tron GT
2023 Mercedes C300e
2012 Porsche 911 Carrera 3,4L

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 6. jul 2020, 10:59

HansH skrev:
6. jul 2020, 06:27
Ras skrev:
6. jul 2020, 05:58
Det er jeg ikke helt enig med dig i. "Nm er jo Nm" og de kan jo sammenlignes lige som hk kan.
Mnjaa....
Jo - 1 Nm = 1 Nm. Så langt er jeg selvfølgelig også enig :)

Men..

1) det tal der oplyses for Nm på en motor er jo en peak værdi. Man skal vel reelt kigge på Nm kurven over hele omdr.spektret, for at kunne sammenligne ydelsen på to motorer ? Og her vil TSI vel som regel levere over et lidt bredere område end en TDI ?

2) Nm opgivelsen er på krumtappen. Dvs du mangler at tage gearingen med, før du kan vurdere hvordan det opleves "ude på hjulene".

Det er sådan jeg forstår tingene.

Min nabo har en Passat B8 1.8TSI som yder 180/320.
Min egen optimerede Passat B7 2.0TDI yder 205/450.

Fra stående start tror jeg kun at jeg ville se hans baglygter. (Med mindre det er løst underlag, for jeg har 4M.. :) )
Måske i nogle mellemaccelerationer, hvor det lige passer til TDI'ens momentkurve, ville den kunne følge med.
Men overall tror jeg hans 1.8TSI vil føles mere "arrig" end min - uagtet at mine peak ydelsesværdier er højere end hans.

Når det så er sagt, så passer TDI'ens måde at levere på mit temperament rigtig godt.
Og jeg synes ikke at min TDI er en raslekasse. Jeg synes den har et rundt, harmonisk og ... "imødekommende" lydbillede.
Men så er vi ovre i følelserne, og det er jo en helt anden og individuel snak.
Jeg kan godt se i har en god pointe med gearingen. Det hele er ikke sort og hvidt ;)

Du bruger din nabo's Passat B8 1,8 TSI som sammenligningsbil mod din egen, hvilket jo er helt fint med to biler i samme størrelse.
Men du skriver 1,8 TSI yder 180hk og 320nm.
Alle de Passat B8 jeg har set er da "kun" med 250nm. De første årgange køre jo også med DQ200.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/pa ... 5d/4738283

Jeg mener kun det er Audi der har kørt med 1,8 med 180hk 320nm.

Jeg giver dig helt ret i ikke alle 4 cylindrede diesler "rasler" lige meget, VW er bestemt nogle af dem der lyder bedst, hvor jeg synes eks. nyere Volvo D4 motore lyder forfærdeligt i tomgang og ved igangsætning.
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af HansH » 6. jul 2020, 11:29

Ras skrev:
6. jul 2020, 10:59
Du bruger din nabo's Passat B8 1,8 TSI som sammenligningsbil mod din egen, hvilket jo er helt fint med to biler i samme størrelse.
Men du skriver 1,8 TSI yder 180hk og 320nm.
Alle de Passat B8 jeg har set er da "kun" med 250nm. De første årgange køre jo også med DQ200.
Hans er lidt "speciel" .... den er med manuel kasse.
Langt størstedelen af dem der kører rundt, er med DSG. Og så har du helt sikkert ret - så er de droslet til 250.
Men jeg mener at dem med manuel ikke er droslet, og derfor yder 320 Nm. Men jeg har ikke kunnet finde det bekræftet nogen steder, så det kan meget vel ske at du har ret i at det er 250.

Naboens er produceret 28.11.15 .. og altså en modelår 16. Motorkode=CJSC, gearkassekode QTQ.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 216 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af The Micktrix / Dk » 6. jul 2020, 12:05

I dag er gearing bare ikke rigtig noget problem, som førhen. Hvor man kun havede 5 eller 6 gear manuel. Der skulle arbejdes mere i gryden og moment kom mere pludselig på de gamle Tdi fsk. Der var et mere snæveret område,

I dag har næsten alle Dsg, eller klassiks automatgear med 8 eller 9 gear. Den styre det hele så fint og godt og skifter bare op og ned, så du altid har Nm klar hvis du skal bruge dem. Det går lyn hurtig.

Om man kører turbo benzin eller diesel i dag. Det sku nok lidt bob bob :D

Jeg kunne godt leve med den nye række 6´er Mercedes diesel. Kæft den går godt :shock:

Men nå, det nok først om 10 år jeg har råd til sådan en hehe....
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af GranTurismo » 6. jul 2020, 20:29

Ras skrev:
6. jul 2020, 05:58
GranTurismo skrev:
5. jul 2020, 21:23
Man skal så lige huske på at Nm ikke kan sammenlignes på benzin- og dieselmotorer. En diesel skal bruge flere Nm for at yde hestekræfterne - som er direkte sammenlignelige.

De 440 Nm Fra en 3,0 TFSI svarer til ca de nævnte 560 Nm fra en 530d.

Jeg synes den største forskel er, om man ved daglidagskørsel godt kan lide momentet er der "med det samme" som på en TSI eller man godt kan lide momentkurven stiger i takt med omdrejningerne, som de typisk gør på de første ca 40% af omdrejningstallet på en TDI. Til sammenligning skal en TSI kun ca 30% op i omdrejningerne, før maks moment opnås.
Det er jeg ikke helt enig med dig i. "Nm er jo Nm" og de kan jo sammenlignes lige som hk kan.
At der så er forskel på hvornår der opnås maks moment og maks hk er jo rigtigt, men så kan man jo også sige at en diesel motor opnår sine maks hk ved lavere omdrejninger end en benziner.
jeg medgiver dig gerne i at TSI'erne er kommet rigtigt godt med mht. at opnå deres maks moment hurtigt og derfor i praksis kan føles lige så stærke ved samme ordrejningstal som en diesel kan.

Men det ændre jo ikke på at en 3,0 diesel stadig er noget mere økonomisk en en tilsvarende benzin ved længere ture. ;)
Hk er sammenlignelige. Det er Nm ikke. Det skyldes at en gearkasse virker som en momentomformer. Jo kortere en gearing, jo flere Nm vil det være på hjulene. Det er derfor en bil accelererer kraftigere, jo lavere gear man kører i.

Man kan omregne momentet til effekt, ved at bruge følgende formel:

Hk=Nm*rpm/7023

Og omvendt fra effekt til moment:

Nm=Hk*7023/rpm

Da en diesel jo laver hestekræfterne ved lavere omdrejninger, skal der flere Nm til for at lave hestekræfterne.

Jeg er til gengæld helt enig i, at en diesel går længere på literen. Men hvis man overvejer at købe en ny 6-cylindret bil, så tænker ikke at brændstofsøkonomien er sååå væsentlig igen. Afskrivning vil jo være en langt dyrere post. Hvis man er meget interesseret i at få en bil med god brændstofsøkonomi, så bør man overveje en 4-cylindret istedet. Jeg tror ikke en 3,0 TDI går længere på literen end en 2,0 TSI med omtrent samme effekt. En 2,0 TDI går så endnu længere på literen, men kan ikke fås med tilsvarende effekt som de to førstnævnte.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 6. jul 2020, 20:36

-Ja sådan en ny MB med række 6 diesel kunne jeg godt lave plads til i garagen :P

Når vi snakker moment så faldt jeg over at eks. A6 3,0 218hk kan fåes både med 400nm og 500nm.
Den med 500 er så en quattro, så tænker det må være derfor, måske gearkassen også er anderledes på den.

Eks denne med 500nm.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... tr/4766064

Eks. denne med 400nm.
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... tr/4710915
Stadig helt vildt at den kan have et opgivet forbrug 23,3km/l :roll:
Det er nok temmelig langt fra virkeligheden.

Dette er KUN biler brugt som reference, jeg er ikke interesseret i køb af nogle af dem! ;)
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af GranTurismo » 6. jul 2020, 20:49

Ja den ene må være droslet ned pga gearkasse.

Mon ikke det reelle brændstofforbrug ligger på lidt over det halve, medmindre man primært kører lange ture på landevej? Måske 12-14 km/l
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 6. jul 2020, 21:46

GranTurismo skrev:
6. jul 2020, 20:29
Ras skrev:
6. jul 2020, 05:58
GranTurismo skrev:
5. jul 2020, 21:23
Man skal så lige huske på at Nm ikke kan sammenlignes på benzin- og dieselmotorer. En diesel skal bruge flere Nm for at yde hestekræfterne - som er direkte sammenlignelige.

De 440 Nm Fra en 3,0 TFSI svarer til ca de nævnte 560 Nm fra en 530d.

Jeg synes den største forskel er, om man ved daglidagskørsel godt kan lide momentet er der "med det samme" som på en TSI eller man godt kan lide momentkurven stiger i takt med omdrejningerne, som de typisk gør på de første ca 40% af omdrejningstallet på en TDI. Til sammenligning skal en TSI kun ca 30% op i omdrejningerne, før maks moment opnås.
Det er jeg ikke helt enig med dig i. "Nm er jo Nm" og de kan jo sammenlignes lige som hk kan.
At der så er forskel på hvornår der opnås maks moment og maks hk er jo rigtigt, men så kan man jo også sige at en diesel motor opnår sine maks hk ved lavere omdrejninger end en benziner.
jeg medgiver dig gerne i at TSI'erne er kommet rigtigt godt med mht. at opnå deres maks moment hurtigt og derfor i praksis kan føles lige så stærke ved samme ordrejningstal som en diesel kan.

Men det ændre jo ikke på at en 3,0 diesel stadig er noget mere økonomisk en en tilsvarende benzin ved længere ture. ;)
Hk er sammenlignelige. Det er Nm ikke. Det skyldes at en gearkasse virker som en momentomformer. Jo kortere en gearing, jo flere Nm vil det være på hjulene. Det er derfor en bil accelererer kraftigere, jo lavere gear man kører i.

Man kan omregne momentet til effekt, ved at bruge følgende formel:

Hk=Nm*rpm/7023

Og omvendt fra effekt til moment:

Nm=Hk*7023/rpm

Da en diesel jo laver hestekræfterne ved lavere omdrejninger, skal der flere Nm til for at lave hestekræfterne.

Jeg er til gengæld helt enig i, at en diesel går længere på literen. Men hvis man overvejer at købe en ny 6-cylindret bil, så tænker ikke at brændstofsøkonomien er sååå væsentlig igen. Afskrivning vil jo være en langt dyrere post. Hvis man er meget interesseret i at få en bil med god brændstofsøkonomi, så bør man overveje en 4-cylindret istedet. Jeg tror ikke en 3,0 TDI går længere på literen end en 2,0 TSI med omtrent samme effekt. En 2,0 TDI går så endnu længere på literen, men kan ikke fås med tilsvarende effekt som de to førstnævnte.
Jeg bøjer mig for din formel -jeg er ikke matematisk student -jeg er faktisk slet ikke student 😂

Vi er kommet langt omkring i denne tråd (-super hyggeligt) som jo egentlig bare startede med et spørgsmål.
-er der forskel på hvor hurtig en moderne 4 eller 6 cyl. motor bliver driftvarm, og deraf om det krævede endnu længere ture for ikke at køre motoren død over tid.

Jeg er helt enig i hele din betragtning om brændstof økonomi og afskrivning på div. motortyper.

For lige at slå en ting fast, jeg overvejer på ingen måde at købe en NY bil med 6 cylindret diesel motor.
Det ville da uden tvivl være lækkert, men det rækker økonomien ikke til. Jeg har altid købt og betalt mine biler kontant og det agter jeg at fortsætte med, og med det værditab der er på en helt ny bil i det segment giver det sig selv. :)

Når det så er sagt er jeg stadig lun på tanken om en nyere brugt med en lækker motor.
Derfra og til at købe kan der jo godt være lang vej, nogen gange er rejsen til målet en stor del af det at være bilnørd. Indtil videre skal Passaten lige klare sommerferien til Østrig, det kan være det skaber yderligere inspiration til mit næste bilvalg. ;)
These users thanked the author Ras for the post:
GranTurismo
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af GranTurismo » 6. jul 2020, 22:03

Mon ikke også sådan en fin nyere Passat sagtens klarer den tur... :D

Er det en 1,4? Jeg ved ikke om du har overvejet at få anden software i motorstyring og gearkasse? Det kunne måske give genoplive køreglæden, så du har noget længere tid til at overveje næste bil.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 7. jul 2020, 05:36

GranTurismo skrev:
6. jul 2020, 22:03
Mon ikke også sådan en fin nyere Passat sagtens klarer den tur... :D

Er det en 1,4? Jeg ved ikke om du har overvejet at få anden software i motorstyring og gearkasse? Det kunne måske give genoplive køreglæden, så du har noget længere tid til at overveje næste bil.
Jep det er en 1,4 og jo det kunne være man skulle prøve at booke en tid hos landberg. Det ville jo selvfølgelig være den mest fornuftige og billigste måde at klemme lidt mere køreglæde ud at den på. :)
-Det med anden software i motorstyringen, hjalp i hvertfald gevaldigt på min tidligere Octavia.

Så må jeg indtil videre nøjes med de 6 cylindre når det er vejr til at lufte youngtimeren. ;)
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 7. jul 2020, 08:50

GranTurismo skrev:
6. jul 2020, 22:03
Mon ikke også sådan en fin nyere Passat sagtens klarer den tur... :D

Er det en 1,4? Jeg ved ikke om du har overvejet at få anden software i motorstyring og gearkasse? Det kunne måske give genoplive køreglæden, så du har noget længere tid til at overveje næste bil.
-Hvad med din egen, det er jo samme motor. Har du selv fået optimeret noget på den?
Nu vejer en Polo jo ikke så meget, så den er i forvejen noget sjovere og kvikkere end Passaten. :)
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af GranTurismo » 7. jul 2020, 20:21

Ras skrev:
7. jul 2020, 08:50
GranTurismo skrev:
6. jul 2020, 22:03
Mon ikke også sådan en fin nyere Passat sagtens klarer den tur... :D

Er det en 1,4? Jeg ved ikke om du har overvejet at få anden software i motorstyring og gearkasse? Det kunne måske give genoplive køreglæden, så du har noget længere tid til at overveje næste bil.
-Hvad med din egen, det er jo samme motor. Har du selv fået optimeret noget på den?
Nu vejer en Polo jo ikke så meget, så den er i forvejen noget sjovere og kvikkere end Passaten. :)
Da garantien udløb fik jeg installeret TVS Stage 2+ i gearkassen, for at reducere risikoen for glidende koblinger. Det er jeg super glad for. Jeg vil ikke anbefale at tune motoren, uden at opgradere gearkasse med software der kører med øget koblingstryk. Hvis du vælger Landberg, så husk at bede om øget koblingstryk. Han kører ikke med tilsvarende Stage-begreber som TVS.

Efterfølgende har jeg fået opdateret motorstyringen ved Scantune. Jeg fik samtidig deaktiveret ACT uden merpris. Pga ACT går den nu 5-10% kortere på literen. Det gav ca 40 Hk og 60 Nm ekstra. Den er kørt ind på 100 oktan.

Jeg har købt Brembo xline ventilerede skiver og tilhørende klodser. De bliver monteret, når jeg får udstødning og downpipe hjem. Det bliver SuperSprint resonated som er EEC godkendt og Friedrich Motorsport downpipe med 200 cellers kat, der er Euro6 og tüv godkendt. Så det skulle ikke give problemer ved syn.

Jeg regner med at den så får omkring 200 Hk og 330-350 Nm. Det hiver nok 1,5-2 sekunder af 0-100 tiden i forhold til standard, så den kommer ned på ca. 6 sekunder.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 8. jul 2020, 05:43

Din har fået den store tur så :D
Det er også en ret kvik Polo du har der, Jeg vil ikke ud af den vej med hvedags pendlerbilen selv om det er sjovt.
Men en frakobling af ACT samt evt. ændret skiftemønster til gearkassen -lige som jeg har læst HansH har gode erfaringer med, det ville sikkert hjælpe lidt på oplevelsen. :)
Senest rettet af Ras 8. jul 2020, 05:55, rettet i alt 1 gang.
These users thanked the author Ras for the post:
GranTurismo
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Kevinff » 8. jul 2020, 05:46

Er det seriøst at i begynder at diskutere gearing og hk/nm ved diesel vs benzin? deja vu


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 8. jul 2020, 05:57

Kevinff skrev:
8. jul 2020, 05:46
Er det seriøst at i begynder at diskutere gearing og hk/nm ved diesel vs benzin? Billede deja vu

Sent from my iPhone using Tapatalk
-Vi har jo ikke alle læst samtlige tråde herinde :)
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2361
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning
Has thanked: 36 times
Been thanked: 105 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Martin1986 » 8. jul 2020, 06:01

Kevinff skrev:Er det seriøst at i begynder at diskutere gearing og hk/nm ved diesel vs benzin? Billede deja vu


Sent from my iPhone using Tapatalk
Enig. Det vækkede også dårlige minder her Billede
These users thanked the author Martin1986 for the post:
Kevinff
Nuværende bil: BMW F11 530D

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Kevinff » 8. jul 2020, 06:02

Ras skrev:
Kevinff skrev:
8. jul 2020, 05:46
Er det seriøst at i begynder at diskutere gearing og hk/nm ved diesel vs benzin? Billede deja vu

Sent from my iPhone using Tapatalk
-Vi har jo ikke alle læst samtlige tråde herinde :)
Det behøver du heller ikke. Jeg tror næsten det var den længste diskussion på forummet Billede mener faktisk det var i tråden om ingenting


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 8. jul 2020, 08:59

-Så er det jo derfor jeg ikke har læst den 😄
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13244
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3207 times
Been thanked: 4541 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af HansH » 8. jul 2020, 09:09

Den startede muligvis i Tråden om ingenting... Men ligger som en selvstændig.

viewtopic.php?f=2&t=96098

God fornøjelse! :D :D
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
Kevinffsuperbeszzz
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2000
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af superbeszzz » 8. jul 2020, 12:03

HansH skrev:
8. jul 2020, 09:09
Den startede muligvis i Tråden om ingenting... Men ligger som en selvstændig.

viewtopic.php?f=2&t=96098

God fornøjelse! :D :D
Det var tider!
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"