Må VW sælge en privat bil?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af jansom » 8. jul 2020, 13:08

Tonny skrev:Gennemsigtighed er vejen til al god handel. Derfor bør de skrive "sælges for kunde"!

Man kan spørge sig selv om hvorfor de ikke gør det?
Præcis, det er lusket
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Henrik2800
Medlem
Indlæg: 1379
Tilmeldt: 19. jul 2011, 14:07
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 218 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Henrik2800 » 8. jul 2020, 13:32

Billede

Kun politikere er mere utroværdige end bilforhandlere.
VW Caddy 1.2 TSI, 2011.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Target » 8. jul 2020, 13:37

Dakota skrev:
8. jul 2020, 11:44
Ja, der er tale om et formidlingssalg. Har jeg nogensinde påstået noget andet?
Ja det har du. I dit første svar til mig skriver du bl.a.: "Man må formode at bilen sælges privat". Men ja, senere omtaler du det også selv som et formidlingssalg, så du er ikke særlig klar i dine formuleringer.
Dakota skrev:
8. jul 2020, 11:44
Men jeg tror du misser pointen. Sælger kan ikke rejse krav mod køber, uden at involvere en advokat. Tør han satse sparepengene på det? Han kan IKKE hive sælger i Forbrugerklagenævnet. Han kan IKKE hive sælger i Ankenævn for biler. Så hvad gør han, når gearkassen knækker sig efter et halvt år? Det er en sag, der er op ad bakke for køber. Og det står (stadig) direkte på Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens hjemmeside: https://www.forbrug.dk/raad-og-rettighe ... gte-biler/
Jeg har aldrig skrevet andet... Så det er vist dig der har misset noget. Jeg har sådan set bare forklaret hvordan loven er. Jeg har på intet tidspunkt nævnt hverken Forbrugerklagenævnet eller Ankenævn for biler.
Netop i min første post i denne tråd skriver jeg jo netop også: "Men man skal nok sørge for at have FDM i baghånden og være forberedt på at slæbe dem gennem retssystemet, hvis man har i sinde at gøre brug af sin reklamationsret."
Dakota skrev:
8. jul 2020, 11:44
Det er overhovedet ikke rent gætteri, for DET ER HVAD TRÅDSTARTER SELV SKRIVER. Har du overhovedet læst det? Hvad tror du "Jeg ringer så i dag til VW Randers, som annoncerer bilen. Efter en kort snak står det klar at det er et privatsalg, hvor de kun formidler salget for en af deres sælgere" betyder?
Med dit svar her quoter du to sætninger fra mig, den første omhandlende hvorvidt det fremgår tydeligt at annoncen at der er et privatsalg. Det er jeg fortsat fuldstændig uenig med dig i, at det skulle fremgå tydeligt.
Den anden af mine sætninger du quoter kan jeg til dels medgive dig, at trådstarter skriver at han efter samtalen med sælger bliver opmærksom på at det er privatsalg. Men han skriver intet om, om det er noget sælger frivilligt har nævnt, eller om det er trådstarter selv der spørger ind til det. Så derfor mener jeg stadig ikke at din påstand om at "køber gøres opmærksom på det, når han handler" holder vand i alle tilfælde.

Men alt ovenstående er jo sådan set fuldstændig irrelevant, hvis vi er enige om at der er tale om et formidlingssalg. For så er vi jo forhåbentlig også fuldstændig enige om Købelovens §4a stk. 2 og §84 er gældende? Og derfor er min oprindelige påstand om, at køber i et sådan salg har 24 måneders reklamationsret, jo fuldstændig korrekt.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Dakota » 8. jul 2020, 14:40

Target skrev:
8. jul 2020, 13:37
Med dit svar her quoter du to sætninger fra mig, den første omhandlende hvorvidt det fremgår tydeligt at annoncen at der er et privatsalg. Det er jeg fortsat fuldstændig uenig med dig i, at det skulle fremgå tydeligt.
Jeg siger det fremgår tydeligt, når køber taler med sælger. Det kommer formentlig også tydeligt til at fremgå, når bilen sælges, da den sælges udenom forhandleren, med private slutsedler. Det er naturligvis en formodning, men det er sådan set grundlæggende for diskussionen. For hvis forhandleren sælger bilen med en forhandlerslutseddel og finansiering, så er det da absolut en helt anden sag.
Target skrev:
8. jul 2020, 13:37
Den anden af mine sætninger du quoter kan jeg til dels medgive dig, at trådstarter skriver at han efter samtalen med sælger bliver opmærksom på at det er privatsalg. Men han skriver intet om, om det er noget sælger frivilligt har nævnt, eller om det er trådstarter selv der spørger ind til det. Så derfor mener jeg stadig ikke at din påstand om at "køber gøres opmærksom på det, når han handler" holder vand i alle tilfælde.
Igen, det må vi formode. Jeg tror du kan regne med at forhandleren kender til alle de juridiske spidsfindigheder og udnytter dem maksimalt.
Target skrev:
8. jul 2020, 13:37
Men alt ovenstående er jo sådan set fuldstændig irrelevant, hvis vi er enige om at der er tale om et formidlingssalg. For så er vi jo forhåbentlig også fuldstændig enige om Købelovens §4a stk. 2 og §84 er gældende? Og derfor er min oprindelige påstand om, at køber i et sådan salg har 24 måneders reklamationsret, jo fuldstændig korrekt.
Men det er jo irrelevant, når køber aldrig vil kunne oprette en klagesag? Hans eneste mulighed er at søge rettens vej og hvem gør det? Så det er illusorisk, når du forsikrer trådstarter om at Købeloven er gældende - for det er den jo de facto ikke i en sådan sag.

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1567
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 177 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af styker » 8. jul 2020, 14:55

DanielB12 skrev:
8. jul 2020, 11:04
DanielB12 skrev:
7. jul 2020, 20:58
Det er et rent formidlingssalg, og sælger betaler et gebyr til forhandleren, for den tjeneste, der bla dækker over fotograferinger, annoncering etc.
Det kan vel sammenlignes med feks børneloppen..
Jeg trækker ovenstående tilbage - Ansatte hos Semler kan lave det et kommisionsalg.
Men så får man jo netop alle købelovens rettigheder ifht forhandleren, så det er jo ret spændende om det er et formidlingssalg eller kommisionssalg.
https://autobranchendanmark.dk/kommission-og-garanti/

Men så svært er det jo heller ikke at skrive i annoncen at bilen sælges af medarbejder, men så skal han vel beskattes af værdien af markedsføringen hvis han ikke betaler for det.

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 69 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af RIX » 8. jul 2020, 15:22

sælgere har jo tit en demo bil de kører i, derfor er mit udgangs punkt med annoncen at det er en demo, den sælger kører i altså der JAC´s bil han bare bruger.
har ingen problem med at den bliver solgt i arbejdstiden i firmaet, men det skal bare stå i annoncen.
ps. har aldrig brudt mig om vw randers, min far var der oppe for at høre hvad de ville give for hans golf 3 jubi gti ,de ville give 25tkr ved køb af ny touran, han fik 60tkr i skanderborg(2004) men vi gik da igennem udstillingen hvor de havde danmarks dyreste passat 3B 1.8t med oettinger chip og alcantara på sæderne(så ikke originalt ud) 27xtkr der var 0 udstyr i den.
her mener sælger af passaten han skal have forhandler pris men ingen garanti sådan ser jeg på det.

VH:

RIX
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6809
Tilmeldt: 18. jun 2008, 12:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: GALTEN
Has thanked: 211 times
Been thanked: 69 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af RIX » 8. jul 2020, 15:25

jeg havde sku nok bare spurgt om micabiler ville regne en pris incl afgift på denne ;)
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... c185cd5851
VH:
These users thanked the author RIX for the post:
Obel

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1252
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1082 times
Been thanked: 483 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Target » 8. jul 2020, 16:06

Dakota skrev:
8. jul 2020, 14:40
Men det er jo irrelevant, når køber aldrig vil kunne oprette en klagesag? Hans eneste mulighed er at søge rettens vej og hvem gør det? Så det er illusorisk, når du forsikrer trådstarter om at Købeloven er gældende - for det er den jo de facto ikke i en sådan sag.
Købeloven er gældende, jo. Men som jeg også skrev, så vil det være en rigtig god idé at have f.eks. FDM bag sig, hvis man vil gøre brug af den. Og være klar til at gå i retten, om nødvendigt.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af i-s » 8. jul 2020, 17:52

HansH skrev:
7. jul 2020, 22:06
Thor-thor skrev:
7. jul 2020, 21:34
Sælger står i arbejdstøjet og tager høfligt imod, i butikken og sælger dig bilen, fuldstændig efter "forhandler-drejebogen"..... Alt er godt!
Jeg synes du hopper meget hurtigt hen over "sælger dig bilen" ... og det er netop her min pointe ligger.

Du har jo ikke købt noget før du selv har underskrevet en slutseddel.
Jeg tillader mig at antage, at på det tidspunkt må det meget, meget tydeligt fremgå hvem der er sælger.

Hvis man som køber kan "overse" om der står VW Randers eller "privatperson xx" som sælger på slutsedlen .. well, så folder jeg kortene.
Så vil du også synes det er ok hvis du ser et TV i elgiganten og du skal være opmærksom på ved kassen, om det er et nyt TV eller om det er sælgerens gamle TV du er ved at købe i en privat handel. Og opdager du ikke, at det er sælgerens gamle TV, før du er hjemme, så er det bare ærgerligt og butikken har handlet helt ok og etisk korrekt ?
/Søren.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af HansH » 8. jul 2020, 18:43

i-s skrev:
8. jul 2020, 17:52
Så vil du også synes det er ok hvis du ser et TV i elgiganten og du skal være opmærksom på ved kassen, om det er et nyt TV eller om det er sælgerens gamle TV du er ved at købe i en privat handel. Og opdager du ikke, at det er sælgerens gamle TV, før du er hjemme, så er det bare ærgerligt og butikken har handlet helt ok og etisk korrekt ?
Det er jo samme eksempel som Thor-Thor præsenterede, bare med Bilka og en kassedame.
Jeg synes bare ikke det holder som sammenligning. Det er jo ikke et realistisk scenarie, da formidlingssalg ikke forekommer der. Uanset hvad, så går jeg derfra med en bon hvorpå der står butikkens navn, og så kan der jo aldrig være tale om privatsalg.

Jeg ved ikke hvordan mine indlæg tolkes, men lad mig prøve at præcisere:

1) Jeg er på ingen måde uenig i, at forhandler bør oplyse i annoncen at det er formidlingssalg. Som Tonny rigtigt udtrykker det - gennemsigtighed er afgørende. Ligesom når man sælger et sæt fælge .. man kan lige så godt tage nærbilleder af skrammerne, så de der skræmmes væk af disse, ikke spilder deres tid på at tage kontakt til sælger. Og jeg forstår ikke hvorfor VW Randers ikke har skrevet formidlingssalg i annoncen ... forglemmelse ? Det ved vi jo reelt ikke. Det er jo f.eks. heller ikke ualmindeligt at udstyrslisten ikke passer helt nøjagtigt.

2) Det jeg hoster over er udelukkende, at der her i tråden teoretiseres over, at man kan komme så langt som til at gennemføre handlen, og nå frem til en totalhavareret bil ... for først på det tidspunkt at finde ud af, hvem man købte den af. Der siger jeg bare - i min verden er det ikke en mulighed. Jeg ved godt at jeg kun kan tale for mig selv, men jeg ville - allersenest - med slutsedlen i hånden, blive obs på hvis der var ugler i mosen. Uanset font og skriftstørrelse.

Jeg forsvarer altså ikke VW Randers' annonce, og jeg synes da bare det skal stå der.
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
leiDakotaThe Micktrix / Dk
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

lei
Helt nyt medlem
Indlæg: 41
Tilmeldt: 20. jun 2013, 10:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 9 times
Been thanked: 9 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af lei » 8. jul 2020, 18:58

Som køber vil jeg forvente at hos en autoriseret forhandler, så er det deres egne varer de sælger. Hvis jeg handler med Thisted Autokommision, så er det åbenlyst for mig at jeg ultimativt handler med en privatperson. Der ind imellem findes så Peters biler, symaskiner og cigarer, hvor jeg vil forvente lidt af hvert.

Jeg føler mig overbevist om at der er ret mange mennesker, som når de handler med en ung mand med VW-logo på skjorte-flippen, så er det åbenlyst for dem at det er VW de handler med - og der er såmænd nok også en god bid af dem der ikke kan kende forskel på en slutseddel med VW og med en privatperson hvis det kommer dertil.

Jeg vil på ingen måde skyde den konkrete forhandler skumle motiver i skoene - men når man har en vare på hylden, som der knytter sig nogle særlige betingelser til i forhold til hvad man ellers har i butikken, så er det dårlig stil ikke at skilte med det. Personligt ville jeg være vendt rundt og gået et andet sted hen - hvis det er stilen, så kan det næsten kun blive et dårligt bekendtskab.
These users thanked the author lei for the post (total 2):
Targetjansom

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 550 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af i-s » 8. jul 2020, 21:16

HansH skrev:
8. jul 2020, 18:43
i-s skrev:
8. jul 2020, 17:52
Så vil du også synes det er ok hvis du ser et TV i elgiganten og du skal være opmærksom på ved kassen, om det er et nyt TV eller om det er sælgerens gamle TV du er ved at købe i en privat handel. Og opdager du ikke, at det er sælgerens gamle TV, før du er hjemme, så er det bare ærgerligt og butikken har handlet helt ok og etisk korrekt ?
Det er jo samme eksempel som Thor-Thor præsenterede, bare med Bilka og en kassedame.
Jeg synes bare ikke det holder som sammenligning. Det er jo ikke et realistisk scenarie, da formidlingssalg ikke forekommer der. Uanset hvad, så går jeg derfra med en bon hvorpå der står butikkens navn, og så kan der jo aldrig være tale om privatsalg.

Jeg ved ikke hvordan mine indlæg tolkes, men lad mig prøve at præcisere:

1) Jeg er på ingen måde uenig i, at forhandler bør oplyse i annoncen at det er formidlingssalg. Som Tonny rigtigt udtrykker det - gennemsigtighed er afgørende. Ligesom når man sælger et sæt fælge .. man kan lige så godt tage nærbilleder af skrammerne, så de der skræmmes væk af disse, ikke spilder deres tid på at tage kontakt til sælger. Og jeg forstår ikke hvorfor VW Randers ikke har skrevet formidlingssalg i annoncen ... forglemmelse ? Det ved vi jo reelt ikke. Det er jo f.eks. heller ikke ualmindeligt at udstyrslisten ikke passer helt nøjagtigt.

2) Det jeg hoster over er udelukkende, at der her i tråden teoretiseres over, at man kan komme så langt som til at gennemføre handlen, og nå frem til en totalhavareret bil ... for først på det tidspunkt at finde ud af, hvem man købte den af. Der siger jeg bare - i min verden er det ikke en mulighed. Jeg ved godt at jeg kun kan tale for mig selv, men jeg ville - allersenest - med slutsedlen i hånden, blive obs på hvis der var ugler i mosen. Uanset font og skriftstørrelse.

Jeg forsvarer altså ikke VW Randers' annonce, og jeg synes da bare det skal stå der.
Synes du de burde gøre det helt klart for kunden, at det er et privatsalg ? og hvornår ?

Hvad hvis gamle fru Hansen går ind og køber en bil, der er annonceret på denne måde og hun ikke gennemskuer det er et privat salg. Måske er det bare ærgerligt for Fru Hansen juridisk, men har butikken/sælger opført sig moralsk korrekt ? - Annoncen er pyntet med fjer fra en forhandler for at give indtryk at noget den ikke er.
These users thanked the author i-s for the post (total 3):
kGlerupSyndicatejansom
/Søren.

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 59 times
Been thanked: 96 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Lau16 » 8. jul 2020, 22:33

Prøv at klik “besøg forhandlerens hjemmeside” på Bilbasen. Privat salg hmmm ;)
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 179 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af vartaz » 9. jul 2020, 03:02

Dårlig stil. Feks min mor ville blive snydt
. HansH nej du ville opdage det på dlutseddel men det ville ikke alle! Det er lusket

Swan
Nyt medlem
Indlæg: 208
Tilmeldt: 12. maj 2009, 17:31
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 22 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Swan » 9. jul 2020, 04:45

Det er dårlig stil af den forhandler

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af HansH » 9. jul 2020, 12:35

i-s skrev:
8. jul 2020, 21:16
Synes du de burde gøre det helt klart for kunden, at det er et privatsalg ? og hvornår ?
Ja, selvfølgelig skal de det. Det skulle jo have stået i annoncen, og hvis det er kikset - okay - så må man jo fortælle det til folk.
Uopfordret, og på et tidligt tidspunkt i samtalen, når man har henvendt sig.

Obel skriver: "Efter en kort snak står det klar at det er et privatsalg, hvor de kun formidler salget for en af deres sælgere."
Det er det vi ved om samtalen.
Obel kan måske kaste lidt mere lys over hvordan ordene nærmere faldt ..... fordi det synes jeg måske giver en lille indikation.
Fortalte sælger det tidligt, og uopfordret ?
Eller skulle det vrides ud af ham ?

"Tvivlen" her går vel på om sælger reelt har onde hensigter, og pønser på at liste et salg af sin private bil igennem, mens han fastholder kunden i en tro om at denne er ved at lave en handel med aut. forhandler og dermed garanti osv osv...... Eller om det er en simpel forglemmelse.
Ligesom et punkt på udstyrslisten, som bilen viser sig ikke at have, kan være en simpel forglemmelse. Begge dele er bare tekst i en annonce.
"Tvivl" i anførselstegn, da der ikke lader til at være megen tvivl hos vagcars-jury'en om at der kun kan ligge onde hensigter bag :)

Jeg vil helst ikke spændes for en vogn, hvor det påstås at jeg tager sælgers parti og siger at han er da i god tro.
Hvilket er, hvad jeg synes der indirekte antydes.

Det har jeg aldrig sagt, og jeg vil ikke byde på hverken det ene eller det andet, for jeg synes ikke det er til at vide hvad der er den virkelige grund til at det ikke er nævnt i salgsannoncen at der er tale om formidlingssalg.
Hver især kan have sin egen mening om det, og mange kan have samme mening.
Jeg vælger at forholde mig neutral i det spørgsmål. Jeg synes det skal stå i annoncen, ja, men hvorfor det ikke står der ... vil jeg ikke spekulere om. For det er - synes jeg - spekulation, med de oplysninger vi har.

Jeg kommenterede - som forklaret flere gange - kun på om man kan undgå at "opdage" hvem der er sælger, inden man har skrevet under.
These users thanked the author HansH for the post:
Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Halvleg » 9. jul 2020, 12:44

Det kan godt være, at man ville opdage det på slutsedlen men hold kæft en masse spildt arbejde og ikke mindst tid inden da. Jeg ville føle mig r..rendt af forhandleren, hvis han på intet tidspunkt selv fortæller det ikke er deres bil! Prøvekørsel, eventuel finansierings muligheder via dem eller egen bank og så opdager man det først til sidst, når man sidder på kontoret og skal handle 🤦🏼‍♂️
These users thanked the author Halvleg for the post (total 4):
edbepOct3jansomi-sRIX
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

Brugeravatar
Obel
Medlem
Indlæg: 1224
Tilmeldt: 15. jun 2008, 17:17
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 38 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Obel » 9. jul 2020, 12:50

HansH skrev:
i-s skrev:
8. jul 2020, 21:16
Synes du de burde gøre det helt klart for kunden, at det er et privatsalg ? og hvornår ?
Ja, selvfølgelig skal de det. Det skulle jo have stået i annoncen, og hvis det er kikset - okay - så må man jo fortælle det til folk.
Uopfordret, og på et tidligt tidspunkt i samtalen, når man har henvendt sig.

Obel skriver: "Efter en kort snak står det klar at det er et privatsalg, hvor de kun formidler salget for en af deres sælgere."
Det er det vi ved om samtalen.
Obel kan måske kaste lidt mere lys over hvordan ordene nærmere faldt ..... fordi det synes jeg måske giver en lille indikation.
Fortalte sælger det tidligt, og uopfordret ?
Eller skulle det vrides ud af ham ?

"Tvivlen" her går vel på om sælger reelt har onde hensigter, og pønser på at liste et salg af sin private bil igennem, mens han fastholder kunden i en tro om at denne er ved at lave en handel med aut. forhandler og dermed garanti osv osv...... Eller om det er en simpel forglemmelse.
Ligesom et punkt på udstyrslisten, som bilen viser sig ikke at have, kan være en simpel forglemmelse. Begge dele er bare tekst i en annonce.
"Tvivl" i anførselstegn, da der ikke lader til at være megen tvivl hos vagcars-jury'en om at der kun kan ligge onde hensigter bag :)

Jeg vil helst ikke spændes for en vogn, hvor det påstås at jeg tager sælgers parti og siger at han er da i god tro.
Hvilket er, hvad jeg synes der indirekte antydes.

Det har jeg aldrig sagt, og jeg vil ikke byde på hverken det ene eller det andet, for jeg synes ikke det er til at vide hvad der er den virkelige grund til at det ikke er nævnt i salgsannoncen at der er tale om formidlingssalg.
Hver især kan have sin egen mening om det, og mange kan have samme mening.
Jeg vælger at forholde mig neutral i det spørgsmål. Jeg synes det skal stå i annoncen, ja, men hvorfor det ikke står der ... vil jeg ikke spekulere om. For det er - synes jeg - spekulation, med de oplysninger vi har.

Jeg kommenterede - som forklaret flere gange - kun på om man kan undgå at "opdage" hvem der er sælger, inden man har skrevet under.
Jeg spurgte specifikt til det, da jeg kunne se at den stod med plader på og ved tjek afslører det et pant i bilen (til en helt 3. person).
Da jeg spurgte sagde han med det samme at det kun var formidlingssalg og nævnte selvfølgelig cargarantie mv. som mulighed.

Jeg tror jeg er enig med de fleste i, at de bare kunne skrive formidlingssalg el. lign. i teksten og så var det transparent for alle parter.
These users thanked the author Obel for the post (total 4):
DakotaHansHjansomKorreborg

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af HansH » 9. jul 2020, 13:03

Obel skrev:
9. jul 2020, 12:50
Jeg tror jeg er enig med de fleste i, at de bare kunne skrive formidlingssalg el. lign. i teksten og så var det transparent for alle parter.
Helt sikkert. Jeg sporer heller ikke nogen uenighed her i tråden mht. om det burde have været i orden.

Dét polemikken går på, er hvilke motiver sælger af bilen har haft.
Et antal deltagere er tilsyneladende helt overbeviste om at sælger havde til hensigt at holde det skjult, og gennemføre salget, uden på noget tidspunkt at fortælle hvem der ejer bilen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1721
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 687 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Thor-thor » 9. jul 2020, 13:17

HansH skrev:
9. jul 2020, 13:03
.......
Dét polemikken går på, er hvilke motiver sælger af bilen har haft.
Et antal deltagere er tilsyneladende overbeviste om at sælger havde til hensigt at holde det skjult, og gennemføre salget, uden på noget tidspunkt at fortælle hvem der ejer bilen.
Nu har jeg jo brokket mig en del over fremgangsmåden....
Men.... Jeg tror ikke at sælger vil holde "privat-delen" skjult hele vejen igennem et salg. Det ville formentlig komme frem undervejs (ellers så begynder det jo også at blive kriminelt og så er sælger da helt tabt).

Men jeg er ret overbevist (uden nogen former for beviser ;) ) om at det ikke bare er en forglemmelse.
Man laver jo ikke en "forhandlerannonce" ved "et uheld"? Skulle der tones rent flag, oprettede sælger jo bare en privatannonce på BB og så var den ikke længere? Eller som minimum skrev det klart i forhandler-annoncen.
Jeg er ikke i tvivl om (måske er jeg bare født mistænksom) at sælger ønsker at give det et skær af "forhandler" bil, så kommer der sikkert flere potentielle købere og så kan man jo altid nævne sagens rette sammenhæng hen ad vejen (når man har fået en køber halvvejs på krogen (ved hjælp af slesk tale ;) ))
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 2):
jansomRIX

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Dakota » 9. jul 2020, 13:33

Thor-thor skrev:
9. jul 2020, 13:17
Men jeg er ret overbevist (uden nogen former for beviser ;) ) om at det ikke bare er en forglemmelse. Man laver jo ikke en "forhandlerannonce" ved "et uheld"? Skulle der tones rent flag, oprettede sælger jo bare en privatannonce på BB og så var den ikke længere? Eller som minimum skrev det klart i forhandler-annoncen. Jeg er ikke i tvivl om (måske er jeg bare født mistænksom) at sælger ønsker at give det et skær af "forhandler" bil, så kommer der sikkert flere potentielle købere og så kan man jo altid nævne sagens rette sammenhæng hen ad vejen (når man har fået en køber halvvejs på krogen (ved hjælp af slesk tale ;) ))
Nu er jeg jo (sammen med Mick og Hans) en af de "onde" oeg samtidig tilsyneladende både i familie med Christian Lundgaard og Jydsk Automobil Centrum :lol: Men som jeg har sagt tidligere, er det da superdårlig stil af forhandleren og der er ikke skyggen af tvivl om de har lavet annoncen som den er, for at kaste et skær af seriøsitet over både bil og sælger. Når jeg har opponeret mod lynchstemningen herinde, er det udelukkende fordi der bliver givet dårlige råd til køber om hans rettigheder. Og så overtræder forhandleren altså ikke nogle regler eller love. Men det er da bestemt på grænsen, sådan rent moralsk. Det tror jeg alle i tråden er enige om.
These users thanked the author Dakota for the post (total 5):
HansHSyndicateJay-JayKBoesenMorten Hedensted

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af HansH » 9. jul 2020, 13:40

Halvleg skrev:
9. jul 2020, 12:44
Det kan godt være, at man ville opdage det på slutsedlen men hold kæft en masse spildt arbejde og ikke mindst tid inden da. Jeg ville føle mig r..rendt af forhandleren, hvis han på intet tidspunkt selv fortæller det ikke er deres bil!
Det er vi *fuldstændig* enige om.
Jeg skrev også i et tidligere indlæg, at sad jeg med slutsedlen, og 10-øren pludselig faldt ... så ville noget tillid da briste. Eller forsvinde.

Jeg nævnte det jo blot som det ultimative punkt hvor jeg selv, om ikke før, så allersenest ville opdage at den var gal.

Hvis - HVIS - det virkelig kom dertil, så er der jo ingen tvivl om at sælger havde onde hensigter, og at havde tænkt sig at holde det skjult.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af HansH » 11. jul 2020, 07:30

Hvad der undrer mig en lille smule, er ... hvor er vores brugere som arbejder hos aut. forhandler ?
Tænker nogen kan byde ind med hvad der egentlig er gængs praksis ude i forhandlerleddet i en sådan sag (dvs hvor en ansat skal have solgt sin bil).
Daniel er kommet med et lille bitte pip om hvad Semler tilbyder sine ansatte, men så er det også det.

Det svarer jo lidt til, at vi havde en meget aktiv tråd om fliser .. og så der ikke kom et ord fra Kim :)
Så det overrasker mig en smule at der er 'larmende stille' fra dem som rent faktisk kender noget til hvordan det foregår.
These users thanked the author HansH for the post (total 6):
SwanMorten HedenstedDanielB12larslynTargetKevinff
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Watcher
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 14497
Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
Geografisk region: Sverige - (syd)
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: CarTrends.dk
Geografisk sted: København
Has thanked: 30 times
Been thanked: 842 times
Kontakt:

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Watcher » 11. jul 2020, 07:33

HansH skrev:Hvad der egentlig undrer mig en lille smule, er ... hvor er vores brugere som arbejder hos aut. forhandler ?
Tænker nogen kan byde ind med hvad der egentlig er gængs praksis ude i forhandlerleddet i en sådan sag (dvs hvor en ansat skal have solgt sin bil).
Daniel er kommet med et lille bitte pip om hvad Semler tilbyder sine ansatte, men så er det også det.

Det svarer jo lidt til, at vi havde en meget aktiv tråd om fliser .. og så der ikke kom et ord fra Kim :)
Så det overrasker mig en smule at der er 'larmende stille' fra dem som rent faktisk kender noget til hvordan det foregår.

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Watcher for the post (total 6):
jansomKevinffSyndicateDakotaMartin1986Morten Hedensted
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af HansH » 11. jul 2020, 07:50

Watcher skrev:
11. jul 2020, 07:33
"Snitches get stitches.."
Jamen, nu vil jeg da meget nødig nære en ny spekulation.... men..

Det MÅ være en almindeligt forekommende ting, at ansatte hos aut på en eller anden led og vis benytter det apparat han selv er en del af til daglig, som hjælp. Jeg kan ikke tro andet.

Den B6'er som jeg postede slutseddel fra tidligere, blev som det fremgik købt hos Carepoint i Slagelse.
Den kom på bilbasen i november 2010, i første omgang til 430.000.
Der stod den så i en måneds tid, og midt i december blev den så sat ned til 400.
Lige efter jul blev den sat yderligere ned til 380, og så ringede jeg på den.

Under den samtale nævnte sælger at det havde været deres klargøringsmands bil.
Tænker - men her gætter jeg bare - at han har benyttet sig af den mulighed ansatte hos aut vistnok har, med at måtte købe én fabriksny bil om året på fordelagtige vilkår. Noget i den stil.
I hvert fald havde klargøringsmanden allerede bestilt den nye bil han "måtte købe", og derfor skulle den gamle bare ud af klappen.

Da han siger det, spørger jeg med det samme: "Okay, Jeg skal lige forstå - hvem er det jeg handler med her? Er det VW Slagelse ... eller er det klargøringsmanden?"
Og svaret kom prompte - "Det er VW Slagelse!".
Så der var jo i mit tilfælde ikke nogen ko på grisen i forhold til temaet her i tråden.

Men blot for at eksemplificere; det må være en helt almindeligt forekommende ting, at arbejdsgiveren hjælper med at sælge den ansattes VAG. Måske under forudsætning at den er relativ ny og letomsættelig osv osv..
These users thanked the author HansH for the post:
Morten Hedensted
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Korreborg » 11. jul 2020, 08:46

I min saga om værdien på min bil, der vi "de" jo heller ikke udtale sig om hvad en "fair" forhandler avance er. Selvom jeg flere gange spørger ind til det, både åbent og i PM, så ee der lukket totalt af. Det er en lukket verden og måske ikke så mærkeligt at brugtvognsforhandlere har et dårligt ry
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4411 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af DanielB12 » 11. jul 2020, 08:52

Nu bærer tråden her mærke af en rimelig heftig foragt, fjendtlighed og jalousi over for det her, så forstår måske godt man ikke gider skulle stå på mål for hvad ens arbejdsgiver giver tilladelse til.
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 6):
HansHSyndicateDakotaMorten HedenstedThe Micktrix / DkKBoesen
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Frederik DH
Medlem
Indlæg: 988
Tilmeldt: 15. jun 2008, 13:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 6731
Has thanked: 35 times
Been thanked: 104 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Frederik DH » 11. jul 2020, 08:55

Som jeg tidligere har skrevet herinde kan det være svært for os sælgere at komme med vores besyv når en stor del af brugerne herinde er meget klogere end os og ved mere om vores rabatter på nye biler etc. (Og ja, jeg generaliserer lige lidt).

Jeg har bevidst ikke svaret i denne tråd da forudindtagelsen for at “vi” gør alt hvad vi kan for at snyde jer allerede oser langt væk :)

Når det er sagt, så annoncerer vi dog også vores egne biler gennem butikkens online muligheder. Mange gange kører vi i nye biler hvor der fortsat er fabriksgaranti og så handles de privat.

Ved ældre biler sælger vi dem til butikken til en lavere pris end annonceret mod at butikken overtager garantien - fuldstændig som i vil gøre.

Jeg krummer tæer over hvordan man tror vi med småt ændrer navne på slutsedler m.m.
These users thanked the author Frederik DH for the post (total 8):
HansHSyndicateDanielB12DakotaMorten HedenstedThe Micktrix / DkKBoesenSonnesen
Frederik DH

'22 ID.5 Pro Performance
'17 move up!

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af Monze1980 » 11. jul 2020, 08:58

Den fremgår også på deres hjemmeside.

Billede
Billede


Sent from my iPad using Tapatalk
These users thanked the author Monze1980 for the post (total 2):
jansomi-s
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

hpo
Medlem
Indlæg: 922
Tilmeldt: 7. okt 2014, 21:55
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Skovlunde
Has thanked: 23 times
Been thanked: 78 times

Re: Må VW sælge en privat bil?

Indlæg af hpo » 11. jul 2020, 09:00

Korreborg skrev:
11. jul 2020, 08:46
I min saga om værdien på min bil, der vi "de" jo heller ikke udtale sig om hvad en "fair" forhandler avance er. Selvom jeg flere gange spørger ind til det, både åbent og i PM, så ee der lukket totalt af. Det er en lukket verden og måske ikke så mærkeligt at brugtvognsforhandlere har et dårligt ry Billede
Det var vel KBboesen som var på banen,måske fordi han var havde budt på bilen og følte behov for at forklare hvorfor det var lavt ift hvad du selv mente,men ja klart at de ikke vil udtale sig for det ser ikke godt ud i forretningen
,det er jo nok forventeligt at der er stille på den front fa bilsælgerne,mn du har vel lært af den sag med bilen ikke at stole på en bilsælger
A3 3,2 vr6

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"