Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 27
- Tilmeldt: 1. jan 2012, 21:17
- Geografisk region: Norge
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 2 times
Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Konen og jeg kigger på bil i Berlin, hvor hun bor og jeg er en pæn del af året.
Det er primært til bykørsel, indkøb, ærinder, til og fra job et par gange om ugen etc. Jeg vil skyde på 15.000km om året, altdominerende på korte ture.
Must have:
- Automatgear
- Adaptive Cruise Control
- En vis indstingnings-højde, men ikke fuld-størrelse SUV som Q5/Tiguan
- Bak-kamera + sensorer
- Budget ~20k EUR (~150.000 DKK)
- Min 125HK
Vi er kommet frem til at VW T-Roc og Audi Q2 virker som solide muligheder, men jeg har været lidt ude af bilmarkedet i en årrække, så jeg famler lidt.
Er dette gode muligheder?
Er det ikke korret forstået at til vores kørselsbehov er benzin nok et bedre valg end diesel?
Hvad skal man være opmærksom på på T-Roc/Q2?
Der var engang man skulle undgå bestemte DSG-biler, er det stadig relevant?
Er der andre mærker/modeller jeg også burde kigge på?
Jeg har fundet et par muligheder, som vi tager ud og kigget på i morgen:
- Audi Q2 35, 2021, 90.000km - €20K: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =388665435
- VW T-ROC 1.5TSI, 2021, 75.000km - €18.5K: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =388658154
- VW T-ROC 1.5TSI, 2021, 70.000km - €20K: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =388656131
Tanker om disse?
På forhånd tak.
Det er primært til bykørsel, indkøb, ærinder, til og fra job et par gange om ugen etc. Jeg vil skyde på 15.000km om året, altdominerende på korte ture.
Must have:
- Automatgear
- Adaptive Cruise Control
- En vis indstingnings-højde, men ikke fuld-størrelse SUV som Q5/Tiguan
- Bak-kamera + sensorer
- Budget ~20k EUR (~150.000 DKK)
- Min 125HK
Vi er kommet frem til at VW T-Roc og Audi Q2 virker som solide muligheder, men jeg har været lidt ude af bilmarkedet i en årrække, så jeg famler lidt.
Er dette gode muligheder?
Er det ikke korret forstået at til vores kørselsbehov er benzin nok et bedre valg end diesel?
Hvad skal man være opmærksom på på T-Roc/Q2?
Der var engang man skulle undgå bestemte DSG-biler, er det stadig relevant?
Er der andre mærker/modeller jeg også burde kigge på?
Jeg har fundet et par muligheder, som vi tager ud og kigget på i morgen:
- Audi Q2 35, 2021, 90.000km - €20K: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =388665435
- VW T-ROC 1.5TSI, 2021, 75.000km - €18.5K: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =388658154
- VW T-ROC 1.5TSI, 2021, 70.000km - €20K: https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... =388656131
Tanker om disse?
På forhånd tak.
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 11041
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 713 times
- Been thanked: 2031 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Er el en umulighed? Til bykørsel og småture burde det ellers være oplagt.
Diesel skal du glemme. T-Roc er sikkert udmærket. Min svigermor har en, som hun er glad for. Den er ikke super spændende, men har ikke fejlet noget endnu. DSG skal du undgå, hvis du kigger på 1.4/1.5 TSI.
Diesel skal du glemme. T-Roc er sikkert udmærket. Min svigermor har en, som hun er glad for. Den er ikke super spændende, men har ikke fejlet noget endnu. DSG skal du undgå, hvis du kigger på 1.4/1.5 TSI.
- These users thanked the author GaSelle for the post:
- klausjensen2
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 27
- Tilmeldt: 1. jan 2012, 21:17
- Geografisk region: Norge
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 2 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Hmm... Jeg har absolute intet mod el, men havde ikke rigtig overvejet el, for med vores budget ender man med e-golf eller BMW i3 fra fra 2018-19 stykker - og jeg ved simpelt hen ikke et klap om, hvordan det ser ud med batterier på "så gamle" el-biler. Men det er måske ikke noget man skal være nervøs for?GaSelle skrev: ↑26. apr 2024, 09:03Er el en umulighed? Til bykørsel og småture burde det ellers være oplagt.
Diesel skal du glemme. T-Roc er sikkert udmærket. Min svigermor har en, som hun er glad for. Den er ikke super spændende, men har ikke fejlet noget endnu. DSG skal du undgå, hvis du kigger på 1.4/1.5 TSI.
Men det er måske bare min fossile forstokkethed.
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5115
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4618 times
- Been thanked: 2040 times
- Kontakt:
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Ved ikke med e-Golf (ping @HansH ), men vores i3 94ah har tabt meget få procent efter 5 år og 100.000 km, så det ville jeg på ingen måde være bekymret for.klausjensen2 skrev: ↑26. apr 2024, 09:29Hmm... Jeg har absolute intet mod el, men havde ikke rigtig overvejet el, for med vores budget ender man med e-golf eller BMW i3 fra fra 2018-19 stykker - og jeg ved simpelt hen ikke et klap om, hvordan det ser ud med batterier på "så gamle" el-biler. Men det er måske ikke noget man skal være nervøs for?GaSelle skrev: ↑26. apr 2024, 09:03Er el en umulighed? Til bykørsel og småture burde det ellers være oplagt.
Diesel skal du glemme. T-Roc er sikkert udmærket. Min svigermor har en, som hun er glad for. Den er ikke super spændende, men har ikke fejlet noget endnu. DSG skal du undgå, hvis du kigger på 1.4/1.5 TSI.
Men det er måske bare min fossile forstokkethed.
- These users thanked the author DanielB12 for the post:
- klausjensen2
Det er jo bare for sjovt
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1827
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 767 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Det data der er på brugte batterier viser fornuftige resultater, bla. I3 klarer sig fint og den er et fint bud på en bybil.
Til omkring 20k € er der også ID3, Soul, Kona, Leaf.
Jeg ville også tage et kig på en Kona El, den passer også fint med behovet, mindre SUV lignende bil, god rækkevidde, meget udstyr og den har også et fint ry.
Til omkring 20k € er der også ID3, Soul, Kona, Leaf.
Jeg ville også tage et kig på en Kona El, den passer også fint med behovet, mindre SUV lignende bil, god rækkevidde, meget udstyr og den har også et fint ry.
- These users thanked the author Thor-thor for the post:
- klausjensen2
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Vores er godt nok kun 4 år gammel og har kørt 47.500km..DanielB12 skrev: ↑26. apr 2024, 10:22Ved ikke med e-Golf (ping HansH ) ....klausjensen2 skrev: ↑26. apr 2024, 09:29Hmm... Jeg har absolute intet mod el, men havde ikke rigtig overvejet el, for med vores budget ender man med e-golf eller BMW i3 fra fra 2018-19 stykker - og jeg ved simpelt hen ikke et klap om, hvordan det ser ud med batterier på "så gamle" el-biler. Men det er måske ikke noget man skal være nervøs for?
Men ved seneste batteritest for godt en måned siden, havde den ~98% kapacitet.
Så absolut ingen grund til bekymring der.
Vi følger alle tommelfingerreglerne for at passe bedst muligt på sit batteri, men der er også masser af rapporter fra ejere der bare "lader derudad" uden at tænke videre over de sager ... og som heller ikke har nogen problemer.
- These users thanked the author HansH for the post (total 2):
- klausjensen2 • DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 27
- Tilmeldt: 1. jan 2012, 21:17
- Geografisk region: Norge
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 2 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Kan du sætte lidt flere ord på det?
Jeg synes jeg læser lidt modstridende meldinger om DSG. Nogle steder skriver de at det kun er en bestemt tidlig 7-trins DSG, man skal holde sig fra. Halvdelen af de interessante T-Roc's jeg kigger på er nemlig DSG....
- Tor Morrison
- Medlem
- Indlæg: 1059
- Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 15 times
- Been thanked: 173 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Det er DQ200 gearkassen Gaselle hentyder til. Du kan læse om den i denne lange tråd: https://www.vagcars.dk/phpbb/viewtopic. ... 3&t=117621klausjensen2 skrev: ↑27. apr 2024, 12:33Kan du sætte lidt flere ord på det?
Jeg synes jeg læser lidt modstridende meldinger om DSG. Nogle steder skriver de at det kun er en bestemt tidlig 7-trins DSG, man skal holde sig fra. Halvdelen af de interessante T-Roc's jeg kigger på er nemlig DSG....
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo
Livet er for kort til kedelige biler!
Livet er for kort til kedelige biler!
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 11041
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 713 times
- Been thanked: 2031 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Præcist. Jeg har haft to biler med den gearkasse fra ny og en håndfuld lejebiler. Alle har gledet i koblingerne - men det kan jo være mig, der er uheldig, følsom eller måske begge dele
- JSKristensen
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 5. nov 2023, 21:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 18 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Har fået en Touran 2.0 tdi med DSG7. Her de første 10.000 kilometer siden start Januar har den kørt fint, men så gik den heller ikke længere.
Den hugger og klonker ved nedgearing og så fedter den koblinger helt tosset. Hold nu op noget lort.
Har en Superb, privat med DSG6 og den kærer bare.
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
Den hugger og klonker ved nedgearing og så fedter den koblinger helt tosset. Hold nu op noget lort.
Har en Superb, privat med DSG6 og den kærer bare.
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Fair nok.JSKristensen skrev: ↑27. apr 2024, 17:46Har fået en Touran 2.0 tdi med DSG7. Her de første 10.000 kilometer siden start Januar har den kørt fint, men så gik den heller ikke længere.
Den hugger og klonker ved nedgearing og så fedter den koblinger helt tosset. Hold nu op noget lort.
Men den DSG-7 der ligger i den Touran du har kørt her, er ikke den samme DSG-7 som ligger i de T-Roc's trådstarter kigger på.
Din hedder DQ381 og er med koblinger i oliebad, mens T-Roc'en kører med DQ200 med tørkoblinger.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- JSKristensen
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 86
- Tilmeldt: 5. nov 2023, 21:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 63 times
- Been thanked: 18 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Den jeg har kører DQ200 som jeg lige forstår det. Bilen er iøvrigt fra 2020 og har kørt 97000 km.HansH skrev:Fair nok.JSKristensen skrev: ↑27. apr 2024, 17:46Har fået en Touran 2.0 tdi med DSG7. Her de første 10.000 kilometer siden start Januar har den kørt fint, men så gik den heller ikke længere.
Den hugger og klonker ved nedgearing og så fedter den koblinger helt tosset. Hold nu op noget lort.
Men den DSG-7 der ligger i den Touran du har kørt her, er ikke den samme DSG-7 som ligger i de T-Roc's trådstarter kigger på.
Din hedder DQ381 og er med koblinger i oliebad, mens T-Roc'en kører med DQ200 med tørkoblinger.
Kan man slå det op vha nummerpladen?
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 145
- Tilmeldt: 15. jun 2012, 07:00
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 82 times
- Been thanked: 79 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Ingen 2,0 tdi kører med dq200.JSKristensen skrev: ↑27. apr 2024, 18:50Den jeg har kører DQ200 som jeg lige forstår det. Bilen er iøvrigt fra 2020 og har kørt 97000 km.HansH skrev:Fair nok.JSKristensen skrev: ↑27. apr 2024, 17:46Har fået en Touran 2.0 tdi med DSG7. Her de første 10.000 kilometer siden start Januar har den kørt fint, men så gik den heller ikke længere.
Den hugger og klonker ved nedgearing og så fedter den koblinger helt tosset. Hold nu op noget lort.
Men den DSG-7 der ligger i den Touran du har kørt her, er ikke den samme DSG-7 som ligger i de T-Roc's trådstarter kigger på.
Din hedder DQ381 og er med koblinger i oliebad, mens T-Roc'en kører med DQ200 med tørkoblinger.
Kan man slå det op vha nummerpladen?
Sendt fra min SM-G986B med Tapatalk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 27
- Tilmeldt: 1. jan 2012, 21:17
- Geografisk region: Norge
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 2 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Mange tak for alle tilbagemeldingerne om DSG.
Når jeg kigger på en T-Roc fra 2019-2021 stykker med DSG i titlen, som er 1.5 TSI med 150hk, er det så netop den omtalte og problematiske dq200?
Og når jeg kigger på T-Roc fra samme år med samme motor, som bare IKKE nævner DSG i titlen, er der så en anden måde som jeg kan tjekke, at det ikke er en DSG, eller skal jeg spørge sælger for at være sikker?
Når jeg kigger på en T-Roc fra 2019-2021 stykker med DSG i titlen, som er 1.5 TSI med 150hk, er det så netop den omtalte og problematiske dq200?
Og når jeg kigger på T-Roc fra samme år med samme motor, som bare IKKE nævner DSG i titlen, er der så en anden måde som jeg kan tjekke, at det ikke er en DSG, eller skal jeg spørge sælger for at være sikker?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Ja.klausjensen2 skrev: ↑29. apr 2024, 10:06Når jeg kigger på en T-Roc fra 2019-2021 stykker med DSG i titlen, som er 1.5 TSI med 150hk, er det så netop den omtalte og problematiske dq200?
Problematisk? Well, that depends...
De fleste VAG fossilbiler bliver solgt med DSG, men hvis hverken annoncetekst eller billeder afslører det, er det bedst/nemmest/nødvendigt at spørge sælger om den er med automatgear.Og når jeg kigger på T-Roc fra samme år med samme motor, som bare IKKE nævner DSG i titlen, er der så en anden måde som jeg kan tjekke, at det ikke er en DSG, eller skal jeg spørge sælger for at være sikker?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1343
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 246 times
- Been thanked: 701 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Hvis du spørger Hr og Fru DK er der meget, meget få, der oplever problemer med DQ200 fra de senere årgange.
Min kone(der ikke interesserer sig et hak for biler)har en en 2022 Polo og hun er meget tilfreds med gearkassen. Det er hendes 3. med DQ200 og hun har aldrig bemærket "fejl" af nogen art.
Jeg kan da godt mærke, at der er andre automat-gearkasser der er mere perfekte - specielt ved igangsætning. Glidende koblinger har vi dog ALDRIG oplevet.
Min kone(der ikke interesserer sig et hak for biler)har en en 2022 Polo og hun er meget tilfreds med gearkassen. Det er hendes 3. med DQ200 og hun har aldrig bemærket "fejl" af nogen art.
Jeg kan da godt mærke, at der er andre automat-gearkasser der er mere perfekte - specielt ved igangsætning. Glidende koblinger har vi dog ALDRIG oplevet.
- These users thanked the author VWAU for the post (total 2):
- jencka • The Micktrix / Dk
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 27
- Tilmeldt: 1. jan 2012, 21:17
- Geografisk region: Norge
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 2 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Jeg kigger udelukkende på biler med automatgear. Vil det sige de allesammen er med DSG? Altså at der er ikke en non-DSG T-Roc 2019-2021 med automatgear?
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Korrekt forstået. Den eneste type automatgear en T-roc leveres med, er DSG.klausjensen2 skrev: ↑29. apr 2024, 11:10Jeg kigger udelukkende på biler med automatgear. Vil det sige de allesammen er med DSG? Altså at der er ikke en non-DSG T-Roc 2019-2021 med automatgear?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 27
- Tilmeldt: 1. jan 2012, 21:17
- Geografisk region: Norge
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 2 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Uff, ok... Tak for info. Den må jeg lige tygge lidt på.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Men .......... ro på nu
Med mindre vi taler de allermest potente modeller af Audi og VW, så er hele VAG familien (dvs VW, Audi, Skoda, Seat, Cupra) med DSG.
Så hvis du har et problem med DSG (eller specifikt DQ200), så skal du enten have en 2.0TDI (hvilket dit behov slet ikke lægger op til) - eller kigge helt væk fra VAG.
Jeg tilhører dem der fuldt ud anerkender at adskillige brugere herinde har oplevet negative eksemplarer af en DQ200, og ønsker dem hen hvor peberet gror.
Og jeg anerkender også at VAG's tilgang til sagen er ..... kritisabel. Kan man vel diplomatisk kalde det. De siger en DQ200 "works as designed" .. og derfor er der ikke noget at rette op på. Og så er det ofte op til den enkelte forhandler hvor meget de vil være bekendt at byde deres kunde. Og det kan der så være forskel på.
Selv har jeg haft en Octavia med DQ200 i 12 år, og har samme oplevelse som VWAU.
Min kone, som kørte mest i den, tænkte aldrig over noget som helst.
Jeg synes det største problem var shift maps, hvor bilen fra fabrikken var programmeret til at skifte gear ved meget lave omdrejninger når man kører blød fod, og derfor gav en oplevelse af altid at sejtrække. Det fik jeg så fikset med et custom map hos Landberg, og så skiftede den præcis som jeg selv ville have skiftet hvis det havde været med manuel pind.
Koblingerne blev skiftet præventivt da den var 10 år og havde kørt 162.000km. Da var der en svag tendens til at de begyndte at glide. Men kun i fugtigt/køligt vejr.
Mechatronic'en fik defekt da den havde kørt 176.000km.
Jeg synes ikke nogen af de defekter jeg oplevede var urimelige i forhold til alder, km-stand og brugsmønster ... som overvejende var korte ture på 10-12km, meget bykørsel i lokalt miljø. Kort sagt, så havde de koblinger sat bilen i gang rigtig mange gange, og skiftet gear rigtig mange gange, da defekterne kom. Det kunne lige så vel være sket med manuel kasse.
Sagen er bare, at der ganske enkelt er mere mekanik og elektronik i en DSG-gearkasse, og derfor er den dyrere at reparere på end tilsvarende manuel. Det er der intet underligt i.
Så mit budskab til dig er som sagt - ro på Tag ud og prøv bilen, og hvis den kører godt og sætter i gang og skifter gear uden du mærker noget, så ville jeg skubbe de bekymringer til side. Man kan finde problemer ved alt mekanik. Og de der har oplevet problemer, vil alt andet lige altid fylde mest i lydbilledet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- VWAU
- Medlem
- Indlæg: 1343
- Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 246 times
- Been thanked: 701 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
For fem år siden var jeg i et udvalg sammen med Jørgen Jørgensen fra FDM (nu pensioneret). Han sad med mange af FDM-medlemmernes problem-sager. Jeg spurgte ham hvor meget DQ200-sagerne "fyldte" hos FDM. Relativt få - under 10 om året var svaret. I forhold til hvor mange VAG-biler der findes med DQ200 er det ikke særligt bekymrende.HansH skrev: ↑29. apr 2024, 12:43Jeg synes ikke nogen af de defekter jeg oplevede var urimelige i forhold til alder, km-stand og brugsmønster ... som overvejende var korte ture på 10-12km, meget bykørsel i lokalt miljø. Kort sagt, så havde de koblinger sat bilen i gang rigtig mange gange, og skiftet gear rigtig mange gange, da defekterne kom. Det kunne lige så vel være sket med manuel kasse.
Nogle tråde på VagCars, fx dem om el-biler har en nuanceret debat for og imod, men DQ200-tråden er i min verden en af de få tråde der er kørt helt af sporet - lidt for meget polemik på FB/EB-niveau. Hvis man tror, at en DSG-gearkasse har samme bløde skift og igangsætning som en god converter-gearkasse er man også noget naiv. Den gode virkningsgrad i en DSG versus en converter-gearkasse er ikke "gratis".
- These users thanked the author VWAU for the post:
- The Micktrix / Dk
- The Micktrix / Dk
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1942
- Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Varde
- Has thanked: 376 times
- Been thanked: 247 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Jeg er fuldstændig enig. Det er kørt lidt op i en spids her inde. Hvis du ser hvor mange biler der har den gearkasse og hvor få der bøvler med dem her i 2024. Såå er det hvis et fåtal.VWAU skrev: ↑29. apr 2024, 13:24For fem år siden var jeg i et udvalg sammen med Jørgen Jørgensen fra FDM (nu pensioneret). Han sad med mange af FDM-medlemmernes problem-sager. Jeg spurgte ham hvor meget DQ200-sagerne "fyldte" hos FDM. Relativt få - under 10 om året var svaret. I forhold til hvor mange VAG-biler der findes med DQ200 er det ikke særligt bekymrende.HansH skrev: ↑29. apr 2024, 12:43Jeg synes ikke nogen af de defekter jeg oplevede var urimelige i forhold til alder, km-stand og brugsmønster ... som overvejende var korte ture på 10-12km, meget bykørsel i lokalt miljø. Kort sagt, så havde de koblinger sat bilen i gang rigtig mange gange, og skiftet gear rigtig mange gange, da defekterne kom. Det kunne lige så vel være sket med manuel kasse.
Nogle tråde på VagCars, fx dem om el-biler har en nuanceret debat for og imod, men DQ200-tråden er i min verden en af de få tråde der er kørt helt af sporet - lidt for meget polemik på FB/EB-niveau. Hvis man tror, at en DSG-gearkasse har samme bløde skift og igangsætning som en god converter-gearkasse er man også noget naiv. Den gode virkningsgrad i en DSG versus en converter-gearkasse er ikke "gratis".
Den har trodsalt kørt i mange år nu og er blevet meget beder end da den kom. Jeg ville ikke værre bange for at købe en med DQ200 i dag.
Mercedes w124 280TE 3.2L Sommervogn
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z - Maserati Gransport 2007
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
Mercedes w204 200 kompressor
Datsun 240z - Maserati Gransport 2007
Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70
- GaSelle
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 11041
- Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Danmark
- Has thanked: 713 times
- Been thanked: 2031 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Jeg synes det er lidt søgt, at sige, at det er kørt op i en "spids". I har sandsynligvis ikke selv stået på den forkerte side af skranken og fået beskeden "seriestandard". Jeg har selv været "ramt", men kom heldigvis af med begge biler. Den ene af mine Superb´er er dokumenteret med video i tråden herinde, ligesom en af de nævnte lejebiler også er.
Jeg tror mere på forklaringen, at folk bare ikke ved bedre, så de ikke bemærker noget. Min nabo har en Touran 1.6 TDI med DSG. At køre/se/høre den er, lidt overdrevet sagt, som at høre en Puch med slyngkobling. Den glider voldsomt, men han er "teknikidiot" så så længe bilen kommer frem, er resten ligegyldigt.
Trådstarter: tag ud og prøv pågældende bil. Hvis måden den fungerer på passer dig, så køb - hvis du synes den er træls, så find noget andet end VAG med en traditionel automatgearkasse (fx BMW X1 med ZF-kasse, hvis det skal være en kompakt og høj bil).
Jeg tror mere på forklaringen, at folk bare ikke ved bedre, så de ikke bemærker noget. Min nabo har en Touran 1.6 TDI med DSG. At køre/se/høre den er, lidt overdrevet sagt, som at høre en Puch med slyngkobling. Den glider voldsomt, men han er "teknikidiot" så så længe bilen kommer frem, er resten ligegyldigt.
Trådstarter: tag ud og prøv pågældende bil. Hvis måden den fungerer på passer dig, så køb - hvis du synes den er træls, så find noget andet end VAG med en traditionel automatgearkasse (fx BMW X1 med ZF-kasse, hvis det skal være en kompakt og høj bil).
- These users thanked the author GaSelle for the post (total 3):
- jansom • kGlerup • DangerDane
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 27
- Tilmeldt: 1. jan 2012, 21:17
- Geografisk region: Norge
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 2 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Tak for alle jeres input, det sætter jeg pris på.
Vi holder fast i Q2 eller T-Roc, men prøver naturligvis før vi køber - og sender den forbi en TUV/Dekra inden køb, for at få den tjekket godt igennem.
Vi holder fast i Q2 eller T-Roc, men prøver naturligvis før vi køber - og sender den forbi en TUV/Dekra inden køb, for at få den tjekket godt igennem.
- These users thanked the author klausjensen2 for the post (total 2):
- VWAU • DangerDane
-
- Medlem
- Indlæg: 813
- Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Fredericia
- Has thanked: 96 times
- Been thanked: 80 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
Nu ville jeg ikke kalde en VW Amarok potent . De har nemlig også ZF sekventiel automat gearkasse. Synes den skiftede som forventet og faktisk ligesom en DSG gearkasse, eller det var oplevelsen ihvertfald.HansH skrev: ↑29. apr 2024, 12:43Med mindre vi taler de allermest potente modeller af Audi og VW, så er hele VAG familien (dvs VW, Audi, Skoda, Seat, Cupra) med DSG.
Så hvis du har et problem med DSG (eller specifikt DQ200), så skal du enten have en 2.0TDI (hvilket dit behov slet ikke lægger op til) - eller kigge helt væk fra VAG.
Det gav altså noget at holde på en næsten 45 grader stigning, autohold til og så bare stille og roligt give gas og den så selv koblede ind når omdrejningerne passede med belastningen og kravlede op af bakken.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Ny (brugt) bil i Tyskland: T-Roc, Q2 eller lign - generelle råd
"Potent" i den sammenhæng, er jo ikke nødvendigvis lig med en 0-100 tid på <6 sekunder.DangerDane skrev: ↑3. maj 2024, 16:07Nu ville jeg ikke kalde en VW Amarok potent . De har nemlig også ZF sekventiel automat gearkasse. Synes den skiftede som forventet og faktisk ligesom en DSG gearkasse, eller det var oplevelsen ihvertfald.HansH skrev: ↑29. apr 2024, 12:43Med mindre vi taler de allermest potente modeller af Audi og VW, så er hele VAG familien (dvs VW, Audi, Skoda, Seat, Cupra) med DSG.
Så hvis du har et problem med DSG (eller specifikt DQ200), så skal du enten have en 2.0TDI (hvilket dit behov slet ikke lægger op til) - eller kigge helt væk fra VAG.
Det gav altså noget at holde på en næsten 45 grader stigning, autohold til og så bare stille og roligt give gas og den så selv koblede ind når omdrejningerne passede med belastningen og kravlede op af bakken.
Det handler om vægt på den ene side af gearkassen, og drejningsmoment på den anden. Hvis blot et af de to tal er tilstrækkeligt høje, så rammer DSG gearkasserne sin limit, og man har brug for noget stærkere ==> ZF. Deraf mit udtryk "potent"
- These users thanked the author HansH for the post:
- DangerDane
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813