Hjælp til valg af første bil

Stedet hvor der snakkes VAG biler
DangerDane
Medlem
Indlæg: 501
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 55 times
Been thanked: 40 times

Re: Hjælp til valg af første bil

Indlæg af DangerDane » 3. maj 2024, 16:35

DanielPT skrev:
30. apr 2024, 08:26
Jeg tror godt du kan glemme el bil med det budget til at starte med.

Så ville jeg tage en stationcar. Kig måske på noget toyota.
Eller måske en gammel VW, Skoda, Seat. Vær her opmærksom på kæde problemer.
Du kan sagtens finde en VAG bil til deres behov fra 2013 og fremefter. Så er man ihvertfald ude over kædeproblemerne.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Herpes
Nyt medlem
Indlæg: 125
Tilmeldt: 14. jun 2008, 10:37
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 13 times

Re: Hjælp til valg af første bil

Indlæg af Herpes » 5. maj 2024, 19:24

Fabia Combi eller Ibiza ST fra de der 2013-2015, hvor de havde fået bedre kædesmøring og så få en som har fået lavet kæde.
Det burde man kunne få til ca 30000 og op. Det er en lille "stationcar", lille motor, simpel bil at få lavet og til at parkere. Så er der noget at starte med at køre i, og så derfra finde ud af hvad behovet er rent faktisk er.
Det som taler imod el-bil for mig er "småture". Det giver mening, hvis han vil beholde den i mange år, men hvis det er kort tid synes jeg ikke det giver mening med den prisudvikling som er på dem nu, medmindre der kan være noget billig parkering eller lignende gevinst den vej rundt. Er han usikker på behovet så køb noget man kan få ca det samme for, lille benzinbil.
Octavia med lille motor kunne også være et bud hvis Ibiza ST/Fabia Combi er lidt for småt.

DangerDane
Medlem
Indlæg: 501
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 55 times
Been thanked: 40 times

Re: Hjælp til valg af første bil

Indlæg af DangerDane » 5. maj 2024, 20:44

GaSelle skrev:
30. apr 2024, 11:49
ID.3 har et fint stort bagagerum og kunne være et fint bud på en første familiebil.

Ford, som der foreslås, ville jeg glemme i 1.0 udgaverne. De kører med tandremme i oliebad og kan afstedkomme nogle pludselige og store regninger.
1.0 Ecoboost er det faktisk ikke Oliebadet der æder tandremmene, men noget med at der er noget andet i motoren der fejler sådan at der blandes benzin i olien hvorfor at tandremmen går i opløsning med motorfejl til følge
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10895
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 669 times
Been thanked: 1918 times

Re: Hjælp til valg af første bil

Indlæg af GaSelle » 6. maj 2024, 06:45

DangerDane skrev:
5. maj 2024, 20:44
GaSelle skrev:
30. apr 2024, 11:49
ID.3 har et fint stort bagagerum og kunne være et fint bud på en første familiebil.

Ford, som der foreslås, ville jeg glemme i 1.0 udgaverne. De kører med tandremme i oliebad og kan afstedkomme nogle pludselige og store regninger.
1.0 Ecoboost er det faktisk ikke Oliebadet der æder tandremmene, men noget med at der er noget andet i motoren der fejler sådan at der blandes benzin i olien hvorfor at tandremmen går i opløsning med motorfejl til følge
Men hvis tandremmen ikke kørte i oliebad gik den ikke i opløsning og/eller stoppede oliesien…

DangerDane
Medlem
Indlæg: 501
Tilmeldt: 31. aug 2016, 07:51
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 55 times
Been thanked: 40 times

Re: Hjælp til valg af første bil

Indlæg af DangerDane » 7. maj 2024, 17:58

GaSelle skrev:
6. maj 2024, 06:45
DangerDane skrev:
5. maj 2024, 20:44
1.0 Ecoboost er det faktisk ikke Oliebadet der æder tandremmene, men noget med at der er noget andet i motoren der fejler sådan at der blandes benzin i olien hvorfor at tandremmen går i opløsning med motorfejl til følge
Men hvis tandremmen ikke kørte i oliebad gik den ikke i opløsning og/eller stoppede oliesien…
True, true, men fejlen opstår oprindelig i den forstand at motoren blander benzin i olien, som så får tandremmen til at gå i stykker og blive blandet i olien som så stopper oliesien, som SÅ smadrer motoren :). Men en klassisk eksempel på hvordan det man først tro er problemet, faktisk kun er en del af det.
Mvh Flemming Jacobsen
2001 Passat 1.9 TDI - 101 Stc. (2002 Model / 3BG)

VCDS + OBD11

jokskilove
Medlem
Indlæg: 564
Tilmeldt: 9. jun 2013, 13:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 64 times

Re: Hjælp til valg af første bil

Indlæg af jokskilove » 8. maj 2024, 19:20

Jeg vil også godt smide en stemme på Fabia combi. Det er ikke verdens mest sexede bil, men den er lille og alligevel utroligt rummelig for sin størrelse. Min storebror har en 2015'er og havde en 2007'er før det - det er gået fint med datteren.

Hvis pengene kan findes til en lidt dyrere elbil, kunne Cupra Born være en mulighed. Eksempelvis en her, der kun har kørt 16.000 km til 215.000 kr.

https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/cupra ... 5d/6157675

Min kæreste har været glad for sin, og den er vældig behagelig til bykørsel. Den er nok lidt dyrere i dæk end en lille benzinbil, men der skal ikke laves meget service på en ellert.

Man kan godt stirre sig lidt blind på prisen. Hvis man alligevel skal ud og låne penge, kan det være billigere månedligt at låne til en nyere bil, da man typisk kan få længere løbetid på lånet - især hvis man kan låne til en elbil med lavere rente..
/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"