VAG MEB platformens software

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af BrianDS » 20. jan 2024, 22:24

Der er også flere på 3.6 der rapporterer at de har fået 3.7 hen over natten....
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af BrianDS » 20. jan 2024, 22:26

DanielB12 skrev:
20. jan 2024, 22:23
Imponerende hvis de skal have bilerne ind på værkstedet igen..
Det må jo betyde de ikke har tillid til den ældre software fra 2022, men omvendt hvis de kalder alle biler ind, og gør det gratis, så er det også en stor omkostning, det i sig selv er vel et eller andet sted også imponerende, de er jo ikke bundet til det, men vil sikkert gerne beholde kunder.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af HansH » 20. jan 2024, 22:29

DanielB12 skrev:
20. jan 2024, 22:23
Imponerende hvis de skal have bilerne ind på værkstedet igen..
Ja det er i sandhed Over The Autohaus, som de spøgefuldt siger på tysk..

Jeg synes næsten det har ligget i kortene hele tiden, at HVIS vores gamle biler skulle opdateres videre, så ville det være offline.
Var jo også hvad man så med ID.3'erne.

Jeg synes også teksten bekræfter hvad man har kunnet gisne om ... at Skoda slås internt for sin position.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af HansH » 20. jan 2024, 22:31

BrianDS skrev:
20. jan 2024, 22:26
DanielB12 skrev:
20. jan 2024, 22:23
Imponerende hvis de skal have bilerne ind på værkstedet igen..
Det må jo betyde de ikke har tillid til den ældre software fra 2022, men omvendt hvis de kalder alle biler ind, og gør det gratis, så er det også en stor omkostning, det i sig selv er vel et eller andet sted også imponerende, de er jo ikke bundet til det, men vil sikkert gerne beholde kunder.
Enig.

Men jeg har hele tiden set sådan på det, at de står ved en skilevej.
Dvs med en stor risiko for at skuffe big time og høste masser af stryg.
Men den situation rummer samtidig også et potentiale for det modsatte - at overraske positivt og høste roser.
Det er bestemt en opportunity.

Jeg håber selvfølgelig at de overrasker positivt. Men lad os nu se ... den bjørn er vist langt fra skudt endnu.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af BrianDS » 20. jan 2024, 22:41

HansH skrev:
20. jan 2024, 22:31
BrianDS skrev:
20. jan 2024, 22:26
DanielB12 skrev:
20. jan 2024, 22:23
Imponerende hvis de skal have bilerne ind på værkstedet igen..
Det må jo betyde de ikke har tillid til den ældre software fra 2022, men omvendt hvis de kalder alle biler ind, og gør det gratis, så er det også en stor omkostning, det i sig selv er vel et eller andet sted også imponerende, de er jo ikke bundet til det, men vil sikkert gerne beholde kunder.
Enig.

Men jeg har hele tiden set sådan på det, at de står ved en skilevej.
Dvs med en stor risiko for at skuffe big time og høste masser af stryg.
Men den situation rummer samtidig også et potentiale for det modsatte - at overraske positivt og høste roser.
Det er bestemt en opportunity.

Jeg håber selvfølgelig at de overrasker positivt. Men lad os nu se ... den bjørn er vist langt fra skudt endnu.
Ja, der er bestemt potentiale i at Skoda kan vise noget positivt, hvis altså bare de kan få lov for VW ...
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 367
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 190 times
Been thanked: 253 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af dklap » 20. jan 2024, 23:00

Det er også lidt vildt i stadig ikke er kommet på 3.2. Det er vel omkring 9 måneder siden VW åbnede for tidsbestilling. Der har også været lidt rygter om en kommende VW opdatering på meinid.com, videre fra 3.2. De nyeste er vist også på 3.7, men har ikke rigtig kunne finde nogen funktionelle forskelle fra 3.2, udover fejlrettelser, så det er ikke noget jeg personligt savner vildt meget.

Skulle der, mod min forventning, dukke forvarmning af batteriet op til vores “gamle” biler, er vi vel så i minimum 3.8, da det ikke er en del af 3.7.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af HansH » 20. jan 2024, 23:05

dklap skrev:
20. jan 2024, 23:00
Skulle der, mod min forventning, dukke forvarmning af batteriet op til vores “gamle” biler, er vi vel så i minimum 3.8, da det ikke er en del af 3.7.
Det lyder jo på rapporten fra insideren som om, at det bedste der faktisk kunne ske for os Skoda-ejere på det punkt, ville være hvis VW også besluttede sig til at introducere preheating i 3.X softwaren... :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Rheinlaender
Medlem
Indlæg: 827
Tilmeldt: 23. feb 2014, 11:14
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aarup 5560
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af Rheinlaender » 20. jan 2024, 23:29

min 80X fra 11/23 er gået fra 3.6 til 3.7 hen over natten men har ikke fundet spec på den nye opdatering nogle steder ?
Venlig Hilsen
Bjørn Rheinlænder
LinkedIn

11/2023 Skoda Enyaq 80X Sportsline Max

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af BrianDS » 20. jan 2024, 23:30

Jeg forventer heller ikke store ændringer som fra 2.x til 3.0 ...

Jeg oplevede også en ENYAQ (ikke min), der fik skiftet "radioen", det sendte oplevelsen tilbage til 2.x, det var virkelig der de store mærkbare ændringer var, altså ud over bilen blev mere effektiv osv., så radioen kommer med en gammel version (2.6), og skal så opdateres derfra når den installeres (hurtigst via USB i bilen)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 367
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 190 times
Been thanked: 253 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af dklap » 20. jan 2024, 23:31

HansH skrev:
20. jan 2024, 23:05
dklap skrev:
20. jan 2024, 23:00
Skulle der, mod min forventning, dukke forvarmning af batteriet op til vores “gamle” biler, er vi vel så i minimum 3.8, da det ikke er en del af 3.7.
Det lyder jo på rapporten fra insideren som om, at det bedste der faktisk kunne ske for os Skoda-ejere på det punkt, ville være hvis VW også besluttede sig til at introducere preheating i 3.X softwaren... :)
Men tænker under alle omstændigheder vi er lidt ude i fremtiden, skulle det ske. Mon ikke i i første omgang får 3.2, 3.5 eller måske 3.7.

——

Jeg har for øvrigt selv her for en time siden godkendt at Volkswagen må lave online opdateringer af min bil. På vw.dk kan man logge på sin MyVollswagen konto og se en masse detaljer, det har jeg ofte før gjort. Men da jeg loggede på her til aften, blev jeg sendt til en ny side, hvor jeg skulle acceptere eller afvise Online opdateringer. Har før fået både 3.0 og nogle mindre opdateringer OTA, så det er jo ikke fordi det slet ikke virker. Men nu har de altså mit samtykke til at gå OTA amok. :D

IMG_0535.jpeg
IMG_0535.jpeg (115.36 KiB) Vist 2203 gange
These users thanked the author dklap for the post:
HansH

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af HansH » 20. jan 2024, 23:44

dklap skrev:
20. jan 2024, 23:31
Men tænker under alle omstændigheder vi er lidt ude i fremtiden, skulle det ske. Mon ikke i i første omgang får 3.2, 3.5 eller måske 3.7.
Helt bestemt.
Og som nævnt er der jo pt ikke engang push fra VW for at få preheating i 3.X ...

Underligt, egentlig ... Hvorfor skulle det ikke være lige så relevant for ID.4/ID.5 ejere som for Enyaq-ejere ?? det kan jeg ikke regne ud hvad forskellen skulle være.
Det er én stor gigantisk jammerkommode for lige netop preheating, i Skoda EV Lounge fb gruppen.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 367
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 190 times
Been thanked: 253 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af dklap » 21. jan 2024, 00:01

HansH skrev:
20. jan 2024, 23:44
Helt bestemt.
Og som nævnt er der jo pt ikke engang push fra VW for at få preheating i 3.X ...

Underligt, egentlig ... Hvorfor skulle det ikke være lige så relevant for ID.4/ID.5 ejere som for Enyaq-ejere ?? det kan jeg ikke regne ud hvad forskellen skulle være.
Det er én stor gigantisk jammerkommode for lige netop preheating, i Skoda EV Lounge fb gruppen.
Det er da helt sikkert også lige så relevant for ID.4/5 (og ID.3 og Buzz) ejere, som det er for Enyaq ejere. Volkswagens ID. Drivers Club på Facebook er ligeledes en stor gang jammer over manglende preheating. Også til et punkt, så jeg næsten ikke gider kigge med længere.

Hvorfor man så udadtil virker mere interesserede i det hos Skoda må guderne vide. Fra VW har der været lidt snak om det ikke kunne lade sig gøre pga. hardwaren, det er dog noget mange mener er noget fis. Men reelt er der vel ingen andre end VAG selv, der ved hvad der er op og ned.
These users thanked the author dklap for the post:
HansH

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af BrianDS » 29. jan 2024, 19:54

FB_IMG_1706553725399.jpg
FB_IMG_1706553725399.jpg (131.79 KiB) Vist 2050 gange
These users thanked the author BrianDS for the post (total 3):
HansHdklapi-s
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af HansH » 5. maj 2024, 09:56

BrianDS skrev:
5. maj 2024, 09:42
Jeg har et par enkelte gange haft min 80'er over det som WLTP er opgivet til, men det er ikke normalen, og ikke lige nu hvor den stadig bygger rækkevidden på vinterens forbrug...
Mener du at GOM kigger så langt tilbage som vinter, når den beregner din forventede rækkevidde på en opladning nu ?

Det er for mig et uafklaret spørgsmål hvor langt den rent faktisk kigger tilbage.
Mit indtryk er at bakspejlshorisonten er meget kortere end dette.
Ellers kan jeg ikke få det til at give mening, at den tilpasser sig om jeg lige har kørt motorvej, eller om jeg har kørt by/land. Det synes jeg straks afspejles - både i aktuel restrækkevidde og i den næste opladning.

Mit bud ville altså være noget i omegnen af måske de sidste 25km ....

Kunne godt tænke mig at stille en ME-softwareudvikler det spørgsmål :)
These users thanked the author HansH for the post:
kGlerup
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af BrianDS » 5. maj 2024, 12:49

HansH skrev:
5. maj 2024, 09:56
BrianDS skrev:
5. maj 2024, 09:42
Jeg har et par enkelte gange haft min 80'er over det som WLTP er opgivet til, men det er ikke normalen, og ikke lige nu hvor den stadig bygger rækkevidden på vinterens forbrug...
Mener du at GOM kigger så langt tilbage som vinter, når den beregner din forventede rækkevidde på en opladning nu ?

Det er for mig et uafklaret spørgsmål hvor langt den rent faktisk kigger tilbage.
Mit indtryk er at bakspejlshorisonten er meget kortere end dette.
Ellers kan jeg ikke få det til at give mening, at den tilpasser sig om jeg lige har kørt motorvej, eller om jeg har kørt by/land. Det synes jeg straks afspejles - både i aktuel restrækkevidde og i den næste opladning.

Mit bud ville altså være noget i omegnen af måske de sidste 25km ....

Kunne godt tænke mig at stille en ME-softwareudvikler det spørgsmål :)
Jeg ved ærligt talt ikke hvad den baserer det på, men noget tyder på at det er en blanding, for ja, en enkelt tur på motorvejen sænker GOM rækkevidden markant, men det tager tilsvarende meget længere tid at få rækkevidden op igen, selvom jeg fx har et forbrug når jeg kører 60 km til arbejde på omkring 14 kWh/100 km i varmen de seneste uger.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
VW-GTE
Helt nyt medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af VW-GTE » 5. maj 2024, 15:59

Som jeg forstår det vil bilen hele tiden forsøge at beregne, hvor langt den kan køre med det tilbageværende strøm på batteriet. Den forventede rækkevide vises så på bilens display. Bilen tager normalt udgangspunkt i det strømforbrug, som bilen har haft de seneste kilometer, og beregner hvor langt bilen vil kunne køre med et tilsvarende forbrug og køremønster.
Jeg tror næppe bilen beregner ud fra den seneste eks. vintersæson eller 25km..men med meget kortere interval mellem beregningerne.
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af HansH » 5. maj 2024, 16:12

VW-GTE skrev:
5. maj 2024, 15:59
Som jeg forstår det vil bilen hele tiden forsøge at beregne, hvor langt den kan køre med det tilbageværende strøm på batteriet. Den forventede rækkevide vises så på bilens display. Bilen tager normalt udgangspunkt i det strømforbrug, som bilen har haft de seneste kilometer, og beregner hvor langt bilen vil kunne køre med et tilsvarende forbrug og køremønster.
Jeg tror næppe bilen beregner ud fra den seneste eks. vintersæson eller 25km..men med meget kortere interval mellem beregningerne.
Det springende punkt er jo dette:

".. som bilen har haft de seneste kilometer.."

Hvor mange er "de seneste kilometer" ? :)

Ellers er du nødt til lige at forklare hvad du mener med "kortere interval mellem beregningerne".
Jeg tænker vi er enige om, at den beregning kun kan være baseret på noget retrospektivt ... da bilen jo ikke aner hvad der venter forude.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
VW-GTE
Helt nyt medlem
Indlæg: 84
Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 37 times
Been thanked: 19 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af VW-GTE » 5. maj 2024, 16:25

HansH skrev:
5. maj 2024, 16:12
VW-GTE skrev:
5. maj 2024, 15:59
Som jeg forstår det vil bilen hele tiden forsøge at beregne, hvor langt den kan køre med det tilbageværende strøm på batteriet. Den forventede rækkevide vises så på bilens display. Bilen tager normalt udgangspunkt i det strømforbrug, som bilen har haft de seneste kilometer, og beregner hvor langt bilen vil kunne køre med et tilsvarende forbrug og køremønster.
Jeg tror næppe bilen beregner ud fra den seneste eks. vintersæson eller 25km..men med meget kortere interval mellem beregningerne.
Det springende punkt er jo dette:

".. som bilen har haft de seneste kilometer.."

Hvor mange er "de seneste kilometer" ? :)

Ellers er du nødt til lige at forklare hvad du mener med "kortere interval mellem beregningerne".
Jeg tænker vi er enige om, at den beregning kun kan være baseret på noget retrospektivt ... da bilen jo ikke aner hvad der venter forude.
Jeg tror vi er nede i 1-2km intervallet, hvis den skal afspejle nuet/displayet…men nu sidder jeg ikke på VW’s software kontor, så jeg kan undtagelsesvis tage fejl :lol:
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af HansH » 5. maj 2024, 16:37

BrianDS skrev:
5. maj 2024, 12:49
.. en enkelt tur på motorvejen sænker GOM rækkevidden markant, men det tager tilsvarende meget længere tid at få rækkevidden op igen, selvom jeg fx har et forbrug når jeg kører 60 km til arbejde på omkring 14 kWh/100 km i varmen de seneste uger.
Mit bud er at der er bygget en hysterese ind i logikken, således at opregulering af aktuel vist rækkevidde er mere "træg" end nedregulering.
Det vil i givet fald nok også være den tilgang de vil få mindst skældud for. Det er sjældent folk vil klage over at de kan køre længere end bilen har gættet..

Men det tal der altid snakkes om i fb grupperne, er hvilken rækkevidde den viser når den lige er blevet ladet op, idet dét er tallet ejerne holder op mod WLTP og/eller hvad forhandler eller andre har stillet dem i udsigt.

Hvad jeg faktisk ikke har lagt mærke til er, om det tal er et direkte produkt af vist rækkevidde når man slukker bilen.
Dvs hvis man slukker bilen med 10% SoC og den viser f.eks. 35km .... vil den så efter opladning til 100% bare vise 10 x 35 = 350km rækkevidde ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af HansH » 5. maj 2024, 16:44

VW-GTE skrev:
5. maj 2024, 16:25
Jeg tror vi er nede i 1-2km intervallet, hvis den skal afspejle nuet/displayet…men nu sidder jeg ikke på VW’s software kontor, så jeg kan undtagelsesvis tage fejl :lol:
Nej, det er der jo ingen af os der gør ... :)

Du hælder imod samme vinkel som mig, at det er kortere horisont bagud.

Dog studser jeg lidt, hvis det alligevel skulle være så kort horisont som 2km.

Det ville jo betyde følgende:
- man ligger og nulrer by/landevej, og vi antager at den der kan køre 4km pr procent Soc (bare for at tage et tal)
- dvs med f.eks. 30% SoC vil den vise restrækkevidde = 120km
- man kører på motorvejen og sætter den op på 130, hvilket nu betyder at man kun får 3km pr procent SoC (igen bare for at tage et nemt tal), svarende til 90km på resten af batteriets kapacitet
- hvis horisonten kun er 2km, så vil den efter 2km på motorvejen have nedreguleret de 120 til 90 i GOM

Jeg er enig i, at den ret hurtigt regulerer nedad. Men alligevel .... SÅ hurtigt.. synes jeg ikke jeg har bemærket.
Tror vi er på samme side i bogen. Dog tror jeg at det trods alt er lidt længere end de 2km du er inde på .... men det kan også sagtens være kortere end de 25 jeg indledningsvist bød ind med. Måske et sted derimellem.

Og jeg er også enig med Brian i, at den er langsommere om at regulere opad (se min kommentar i foregående indlæg).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af BrianDS » 5. maj 2024, 17:10

Jeg er helt enig, det er et meget kort interval for at regulere rækkevidden ned, hvor man skal køre noget længere for at regulere den op.
Jeg tror også det kan være imellem 2 og 25 km, for seneste tur hjem fra Middelfart var den meget hurtig til at mene at 51% som udgangspunkt kunne blive udfordret, selvom vi havde brugt de 49% på både at køre til Fredericia, Middelfart og en tur rundt i Middelfart.

Tesla har så vidt jeg har forstået en rækkevidde baseret på SoC og SoH, og ikke på kørestil, hvilket betyder man skal kende sin bil meget mere, for den vil vise den samme rækkevidde hver gang den bliver ladet op, hvilket naturligvis giver en illusion om at man har en meget bedre rækkevidde
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af HansH » 5. maj 2024, 18:45

BrianDS skrev:
5. maj 2024, 17:10
Tesla har så vidt jeg har forstået en rækkevidde baseret på SoC og SoH, og ikke på kørestil, hvilket betyder man skal kende sin bil meget mere, for den vil vise den samme rækkevidde hver gang den bliver ladet op, hvilket naturligvis giver en illusion om at man har en meget bedre rækkevidde
yes, det er også sådan jeg har forstået de gør det.
Noget med et tal beregnet ud fra en eller anden amerikansk forbrugsstandard a la WLTP... noget i den stil.
Dvs de skal ikke bøvle med folks forbavselse over svingende tal, når de lige har ladet bilen op.
Til gengæld må virkeligheden jo så bare ramme undervejs ude på ruten.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 367
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 190 times
Been thanked: 253 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af dklap » 5. maj 2024, 19:59

Mon ikke GOM styres af en algoritme, der ser både på aktuelt forbrug, men også kigger noget længere tilbage. Er i hvert fald helt overbevist om det ikke kun er de seneste få kilometer der afgør det samlede “gæt”.

Jeg kører rigtigt meget samme tur, dag efter dag, ca 75 km. Det er en blanding af ca halvdelen landevej og en fjerdedel henholdsvis bykørsel og motorvej (med 110 km/t som er fartgrænsen der). Enkelte dage ændrer jeg halvdelen af landevej/bykørsels-delen med motorvej med 130 km/t.

I reel rækkevidde vil kørsel med 130 km/t forringe min rækkevidde en hel del, men synes kun det har meget begrænset indvirkning på GOM efter de 15-20 km. Hvis den kun så 2, eller 10 km tilbage, burde GOM rækkevidden rasle ned ved det 130 km/t motorvejsstræk, hvilket den ikke gør i ret stor grad.

Det kan godt være VWs software på mange punkter halser efter de bedste, men lige med GOM synes jeg de har ramt den ret godt. Synes faktisk oftest det virker til at være en ret reel rækkevidde min viser.
These users thanked the author dklap for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af BrianDS » 5. maj 2024, 20:46

@dklap jeg tænker du har ret, det er ikke så simpelt :-)

Jeg har ikke ret meget at udsætte på VAG's software som sådan, det er infotainment og app der halter bagefter "de nye spillere" - men assistenter, og det at lave en bil, med stabilt software, det synes jeg kører meget godt.

Jeg kører primært med Android Auto, så umiddelbart mærker jeg ikke noget med hastigheden af skærmen i hverdagen -
Den måtte naturligvis godt starte skærmen lidt hurtigere, og skifte hurtigere når man ser forbrugssiden, men resten piller jeg sjældent ved, hvilket for mig er meget positivt (altså at det ikke er nødvendigt)
Appen har ikke så mange funktioner - men jeg savner ærligt talt ikke nogle af de funktioner der "prales med" hos andre mærker, jeg vil hellere have min nøgle og Kessy/Keyless GO, end en app hvor jeg skal have telefonen frem for at åbne bagklappen og lignende.
Skulle jeg ønsker mig noget i appen var det en reel kørebogsfunktion som der findes i ConnectedCars - jeg vil bare gerne have den UDEN ConnectedCars (MinSkoda, MinVolkswagen, MinSeat, MinAudi ...)
These users thanked the author BrianDS for the post:
dklap
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
dklap
Nyt medlem
Indlæg: 367
Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 190 times
Been thanked: 253 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af dklap » 5. maj 2024, 21:00

@BrianDS jeg har der nogenlunde på samme måde med softwaren, det er også helt fint til mit “brug”. Bruger Apple CarPlay til musk, men ellers ikke til meget.

Og ja, det måtte gerne være lidt hurtigere, men det gør ikke det store forskel for mig. Jeg sætter mig i bilen og kører, så gør det mindre om alt på skærmen et startet op efter 5 eller 15 sekunder. :)

For mig er det så meget vigtigere at assistentsystemerne bare spiller, og det synes jeg til fulde de gør. Kører med Travel Assist så meget som overhovedet muligt, det er ren afslapning. :)
These users thanked the author dklap for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af BrianDS » 5. maj 2024, 21:02

@dklap samme her :-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

TGM406
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 25. mar 2021, 08:12
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 6 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af TGM406 » 17. maj 2024, 06:38

Det forlyder nu at Skoda i Tyskland er begyndt at indkalde Enyaq's med 3,0 til opdatering til 3.2 på værkstedet, er der nogen der har hørt om samme procedure er begyndt i Danmark? Når jeg spørger min forhandler, så siger de bare at det kender de ikke noget til.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13939
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3496 times
Been thanked: 4882 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af HansH » 17. maj 2024, 07:30

TGM406 skrev:
17. maj 2024, 06:38
Det forlyder nu at Skoda i Tyskland er begyndt at indkalde Enyaq's med 3,0 til opdatering til 3.2 på værkstedet, er der nogen der har hørt om samme procedure er begyndt i Danmark? Når jeg spørger min forhandler, så siger de bare at det kender de ikke noget til.
Uhh... det ville dælme være noget til den gule Breaking-bjælke på nettet!! :P

Jeg tænker umiddelbart at Skoda EV Lounge facebook gruppen ville stå i flammer!! .. i samme øjeblik den information blev kendt.
Og der må jeg bare sige - der ser ikke ud til at være (mere) uro (end sædvanligt).

Har du link / kilde der underbygger dit forlydende ?

Det har hele tiden været sådan, at enkelte biler kan være blevet opdateret i forb. med værkstedsbesøg, hvis der har været en konkret grund til det. Dvs at de ved at opdatere fra 3.0 --> 3.x har kunnet løse et specifikt problem for ejeren.
F.eks. fik Mathias fra Speicher elektrisiert sin tidligere 80x opdateret, da han rapporterede at de der apps man kunne købe i bilens shop ikke fungerede for ham.

Det er altså ikke det samme som at "enhver" bare kan ringe ind og bestille tid.

Såå... hvis det virkelig skulle være generel opdatering til alle, så vil det være intet mindre end en *kæmpe* nyhed i Enyaq community'et .. :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6495
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6878 times
Been thanked: 1829 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af BrianDS » 17. maj 2024, 07:37

TGM406 skrev:
17. maj 2024, 06:38
Det forlyder nu at Skoda i Tyskland er begyndt at indkalde Enyaq's med 3,0 til opdatering til 3.2 på værkstedet, er der nogen der har hørt om samme procedure er begyndt i Danmark? Når jeg spørger min forhandler, så siger de bare at det kender de ikke noget til.
Ikke endnu, der er enkelte der får en opdatering hvis de oplever specifikke fejl - nogle af disse fejl er meget nemme at genproducere, både på 3.0, men også på 3.2 - til gengæld er de ofte lidt "ligegyldige"...

Den ene er hvis har ladet bilen stå i en periode, og åbner bagklappen, så tænder lyset i bagagerummet/bagklappen, men åbner du så en dør, så slukker lyset med det samme. Det er naturligvis en fejl, og en underlig en af slagsen, men ikke en fejl jeg vil bruge krudt på ;-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2002 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

TGM406
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 25. mar 2021, 08:12
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 6 times

Re: VAG MEB platformens software

Indlæg af TGM406 » 17. maj 2024, 08:36

HansH skrev:
17. maj 2024, 07:30
TGM406 skrev:
17. maj 2024, 06:38
Det forlyder nu at Skoda i Tyskland er begyndt at indkalde Enyaq's med 3,0 til opdatering til 3.2 på værkstedet, er der nogen der har hørt om samme procedure er begyndt i Danmark? Når jeg spørger min forhandler, så siger de bare at det kender de ikke noget til.
Uhh... det ville dælme være noget til den gule Breaking-bjælke på nettet!! :P

Jeg tænker umiddelbart at Skoda EV Lounge facebook gruppen ville stå i flammer!! .. i samme øjeblik den information blev kendt.
Og der må jeg bare sige - der ser ikke ud til at være (mere) uro (end sædvanligt).

Har du link / kilde der underbygger dit forlydende ?

Det har hele tiden været sådan, at enkelte biler kan være blevet opdateret i forb. med værkstedsbesøg, hvis der har været en konkret grund til det. Dvs at de ved at opdatere fra 3.0 --> 3.x har kunnet løse et specifikt problem for ejeren.
F.eks. fik Mathias fra Speicher elektrisiert sin tidligere 80x opdateret, da han rapporterede at de der apps man kunne købe i bilens shop ikke fungerede for ham.

Det er altså ikke det samme som at "enhver" bare kan ringe ind og bestille tid.

Såå... hvis det virkelig skulle være generel opdatering til alle, så vil det være intet mindre end en *kæmpe* nyhed i Enyaq community'et .. :)
Der er flere forlydninger/rygter om at opdateringsplaner fra Skoda er igang, jeg har det selvfølgelig ikke fra Skoda, så det er 2./3. håndsrygter, men jeg fandt det bla på det tyske forum https://www.enyaq-forum.de/forum/thread ... /?pageNo=1
Vedhæftede filer
Skoda_opdatering.jpg
Skoda_opdatering.jpg (35.08 KiB) Vist 1374 gange

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"