Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Jeg forstår ikke kritikken af den entry MG4. Den underbyder markedet med 10-15 procent i forhold til konkurrenterne. Man får muligheden med en fint udstyret bil i en Golf størrelse til 200.000,- det er da fantastisk at have muligheden. Mit gæt er rigtig mange gerne sparer de 40.000,- Det er vel bare MG4 i Trendline udgave. Det er da fedt at have muligheden.
Der var også på et tidspunkt en bunke Nissan Ariya på bud til lidt over 300.000 med langsom opladning. De blev udsolgt ret hurtigt.
Vi kommer længere og længere ned i pris. Det må være i alles interesse så vi kan få flere på elbil vognen. Jeg tror de får stor succes til den pris.
Der var også på et tidspunkt en bunke Nissan Ariya på bud til lidt over 300.000 med langsom opladning. De blev udsolgt ret hurtigt.
Vi kommer længere og længere ned i pris. Det må være i alles interesse så vi kan få flere på elbil vognen. Jeg tror de får stor succes til den pris.
Senest rettet af claussor 6. jan 2024, 22:41, rettet i alt 1 gang.
- donfetaful
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2104
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 541 times
- Been thanked: 275 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Enig. Hvis man kommer fra et ringere produkt, lad os sige en 10-15 år gammel bil, så er det stadig et kæmpe skridt op af stigen
- These users thanked the author donfetaful for the post:
- claussor
Kør og vær glad 🛻
- farouche
- Medlem
- Indlæg: 1314
- Tilmeldt: 21. maj 2013, 09:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Aarhus
- Has thanked: 10 times
- Been thanked: 125 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Rigtigt det er ikke fanatisk for at sige det mildt, men i mange tilfælde vil det jo være ok.jansom skrev:Lade hastighed på 3.6 kwh hjemme er helt diskvalificerende synes jeg. Det er simpelthen for sølle. Skal man lade til fuld batteri efter at have kørt den godt ned, tager det jo 12-15 timer. Og det har man altså ikke altid. Lader man mest ude er det ikke så slemt.
Jeg lader 1 max 2 gange om ugen fra minimum 30-90%.
Med en MG4 skulle jeg klart lade oftere men det ville kunne lade sig gøre..
Sendt fra min SM-S901B med Tapatalk
2023 Polestar 2 LRSM Plus
-
- Medlem
- Indlæg: 577
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:49
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 82 times
- Been thanked: 152 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Meget enig. Hvis behovet er relativ få km om året eller som bil nr. 2…. Og muligheden for hjemmeopladning skal være til stede… så ladetid ikke vil være et problem for alvorclaussor skrev: ↑6. jan 2024, 22:32Jeg forstår ikke kritikken af den entry MG4. Den underbyder markedet med 10-15 procent i forhold til konkurrenterne. Man får muligheden med en fint udstyret bil i en Golf størrelse til 200.000,- det er da fantastisk at have muligheden. Mit gæt er rigtig mange gerne sparer de 40.000,- Det er vel bare MG4 i Trendline udgave. Det er da fedt at have muligheden.
Der var også på et tidspunkt en bunke Nissan Ariya på bud til lidt over 300.000 med langsom opladning. De blev udsolgt ret hurtigt.
Vi kommer længere og længere ned i pris. Det må være i alles interesse så vi kan få flere på elbil vognen. Jeg tror de får stor succes til den pris.
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1218
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 280 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Mange biler kører jo ikke mere end 30-50 km om dagen, så det kunne nok gå. Men det er da en dum begrænsning.
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1827
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 767 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
+1 på den. Enfaset ladning er for sølle i dag og vil give problemer, medmindre man har et yderst begrænset og forudsigeligt kørselsbehov og ikke skal dele en lader, med flere biler. Wltp på 350 km er også i den tynde ende (begrænset batteri, ingen varmepumpe, køen på E45 ).Sgh2008ejs skrev: ↑6. jan 2024, 21:44Enig. Den lader også kun maksimalt 88 kW ude.jansom skrev: ↑6. jan 2024, 20:10Lade hastighed på 3.6 kwh hjemme er helt diskvalificerende synes jeg. Det er simpelthen for sølle. Skal man lade til fuld batteri efter at have kørt den godt ned, tager det jo 12-15 timer.Fonne skrev:Ved godt at "Nordic Edition" af MG4 ar med lille batteri og skrabet på mange punkter, men det er nu stadig at se elbiler komme lige under de 200k (199.999 kr.)
Men, køber du en “Luxury” edition til 245.000,- får du mere rækkevidde, og mulighed for 11 kW ladning. Og 140 kW på hurtiglader.
Det er vel stadig en OK pris, uden at have set bilen.
Men bilen som sådan virker egentlig ok, så måske et bud for nogen. Ville dog helt sikkert gå efter Lux versionen. Har tidligere kørt i MG4 i en uges tid og den virker ganske ok, fornuftigt skruet sammen etc.
Brugerflade/Assistentsystemerne er dog knap så imponerende, så ville fravælge den alene pga. af det.
Men man får relativt meget for pengene.
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6361
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2233 times
- Been thanked: 755 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Og mange kører meget mere. For mig er det ubrugeligt.xbn skrev:Mange biler kører jo ikke mere end 30-50 km om dagen, så det kunne nok gå. Men det er da en dum begrænsning.
Skal man have en lille bybil på el, ville jeg slet ikke kigge mg4
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Og så kan du jo købe en af de dyrere udgaver med større batteri der stadig er godt prissat. Så hvad er problemet?
Hvis du som mange kun kører 100 km om dagen eller mindre er det da super at slippe for at betale for noget man ikke har brug for. Vi sover vel alle 6-8 timer om natten, der lader den jo alt det man har brug for.
Senest rettet af claussor 6. jan 2024, 23:39, rettet i alt 1 gang.
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6361
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2233 times
- Been thanked: 755 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Problemet vil jo være at bilen ikke kan nå at lade til næste dag. Og en dyrere model ser jeg ikke som værende attraktiv i den prisklasse.
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Det er jo så fordi elbil ikke er noget for dig endnu? Men i forhold til elbil markedet er det da umuligt ikke at være positiv overfor det tilbud?
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6361
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2233 times
- Been thanked: 755 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Jeg har kørt elbil det sidste års tid....claussor skrev:Det er jo så fordi elbil ikke er noget for dig endnu? Men i forhold til elbil markedet er det da umuligt ikke at være positiv overfor det tilbud?
-No one is more hated than he who speaks the truth-
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1218
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 69 times
- Been thanked: 280 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Gennemsnittet har 22 km på arbejde. Jeg synes da i udgangspunktet det er et fint alternativ til Polo, Fabia, og andre i den størrelse, og den ville fint kunne bruges her som bil nr 2. Men synes stadig det er en dum begrænsning, også ved gensalg.
Hvis elbiler skal slå igennem for folk i lejligheder og andre steder man deler ladere så er det for lidt. Udover det så mener jeg heller ikke at huske, at den har fået specielt gode anmeldelser, bla. noget med en halvfarlig fartpilot, men det kan være det er rettet.
- dklap
- Nyt medlem
- Indlæg: 367
- Tilmeldt: 18. sep 2019, 21:22
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 190 times
- Been thanked: 253 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Hvis man nu bare synes det er helt håbløst med 3.6 kW AC ladning, så er der vel ikke så meget at være positiv over. Det kan man jo være enig eller uenig i, det er helt fair.
Du kunne også tidligere få en meget billig Dacia Spring, til vist ca. 170.000 kr., der dog på mange punkter var helt håbløs. Den gjorde vel ikke en masse godt for elbilsmarkedet, selvom den var meget billig.
Var man tvunget i en MG4, ville jeg da så trods alt minimum kigge mod Luxury udgaven der også er faldet en del, nu til 245.000 kr. Det ser for mig langt mere fornuftig ud, og jeg tror også det er den de sælger langt flest af. Det er dog heller ikke en bil jeg selv ville købe, da jeg vægter gode assistentsystemer meget højt, og her virker MG4 til at have sine udfordringer, hvis man skal tro de forskellige anmeldere.
Men selvfølglig er det generelt godt for markedet hvis det kommer billigere elbiler. 3.6 kW opladning er så bare ikke en vej jeg synes nogen bør gå.
-
- Medlem
- Indlæg: 811
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 216 times
- Been thanked: 381 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Her i huset skal vi ikke have en kineserbil.
Uanset hvad!
Uanset hvad!
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
I mit indlæg, som du quoter og svarer på, har jeg helt bevidst distanceret mig fra mærke-aspektet.
Præmissen i mit indlæg er, at klimatisering er en generel feature på en elbil.
Lige så snart der trækkes Tesla ind i debatten, så bliver det desværre meget polariseret og nuanceret ... for visse.
Lad mig derfor understrege en gang til - Mit indlæg har intet med Tesla at gøre. Mit indlæg handler om "elbiler generelt".
Jeg ved da godt at claussor har en TM3. Men det har intet med sagen at gøre, i forhold til det jeg skriver.
Men..... du er altså nødt til at tænke procentdele, hvis du vil argumentere mod mit indlægBrianDS skrev: ↑6. jan 2024, 19:41Jeg tænker ikke procentdele, jeg tænker bare det ikke er nyt/unikt, men ja, der er flere elbiler der har muligheden kontra fossilbiler. Det fungerer også godt med et fyr i en fossilbil, det gjorde det i hvert tilfælde i mine forældres 1988 Volvo 745 TD Dermed ikke sagt at det på nogen måde er bedre end varmepumpen i moderne elbiler.
For det er lige nøjagtigt procentdele mit indlæg handler om.
Og intet som helst om hvorvidt det er en "unik feature". Hvem har sagt noget om unikt ? Det er noget kun du har skrevet.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Nååå... okay!
Men så synes jeg dit indspark går lidt i en anden retning, i forhold til mit oplæg.
Præmissen i min debat er "mulighed for klimatisering - elbil vs (ren) ICE bil".
Skulle det ikke allerede stå klart, så lad det hermed være præciseret
Jeg er med på at PHEV har nogen af de samme muligheder ... som jeg også nævnte.
Og at mulighederne udvides ved at PHEV'en er udstyret med en Webasto.
Men det gik altså på rene ICE biler.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
I forbindelse med situationen forleden på E45, opstod (naturligvis) igen historierne om hvor længe en elbil kan holde sig varm derude i køen .. osv.
Jeg har tidligere fundet denne tabel, der som rettesnor viser hvor meget effekt der skal bruges for at opretholde 20 grader Celsius i kabinen.
Tallet til venstre er udendørstemperaturen.
Hvis man antager at udendørstemp er -10 grader, og vi har en elbil udstyret med varmepumpe og med 20kWh på højvoltbatteriet, så vil denne altså kunne holde bilens kabine på 20 grader i ca. 28 timer før højvoltbatteriet er helt fladt.
(20kWh / 0,7kWh) == godt 28½ time
Det er således dette svar jeg har givet, når jeg har snakket med dem der har bragt spørgsmålet / problematikken op.
Imidlertid så jeg forleden .. det har nok været på fb .. en bruger, der påpegede at det faktisk ikke var højvoltbatteriet der var problemet.
Eller - jo, det kan det selvf være. Hvis man har ramt køen med 2kWh tilbage, så har man ikke varme ret længe. Det er logik.
Men hans statement gik på, at det faktisk lige så vel kan være 12V batteriet der viser sig at være et problem.
12V batteriet trækker i en VAG elbil kabineblæseren, og andre strømforbrugere i kabinen .. såsom hvis man vil høre radio f.eks.
Og da 12V batteriet ikke oplades når bilen holder stille .. så er det faktisk dette som først løber tør for juice. Og det giver sig selv, at hvis 12V batteriet er tom, så slukker bilen og kabineblæseren ... og så nytter det ikke noget at man har højvoltkapacitet til at trække varmelegemet, hvis styring af dette og alt andet drives af 12V.
En ICE bil derimod, vil med tændt motor vedligeholde sit 12V batteri over generatoren, og har derfor ikke samme problem.
Jeg synes det lyder som en valid påstand. Har manden ikke en pointe ?
Jeg har tidligere fundet denne tabel, der som rettesnor viser hvor meget effekt der skal bruges for at opretholde 20 grader Celsius i kabinen.
Tallet til venstre er udendørstemperaturen.
Hvis man antager at udendørstemp er -10 grader, og vi har en elbil udstyret med varmepumpe og med 20kWh på højvoltbatteriet, så vil denne altså kunne holde bilens kabine på 20 grader i ca. 28 timer før højvoltbatteriet er helt fladt.
(20kWh / 0,7kWh) == godt 28½ time
Det er således dette svar jeg har givet, når jeg har snakket med dem der har bragt spørgsmålet / problematikken op.
Imidlertid så jeg forleden .. det har nok været på fb .. en bruger, der påpegede at det faktisk ikke var højvoltbatteriet der var problemet.
Eller - jo, det kan det selvf være. Hvis man har ramt køen med 2kWh tilbage, så har man ikke varme ret længe. Det er logik.
Men hans statement gik på, at det faktisk lige så vel kan være 12V batteriet der viser sig at være et problem.
12V batteriet trækker i en VAG elbil kabineblæseren, og andre strømforbrugere i kabinen .. såsom hvis man vil høre radio f.eks.
Og da 12V batteriet ikke oplades når bilen holder stille .. så er det faktisk dette som først løber tør for juice. Og det giver sig selv, at hvis 12V batteriet er tom, så slukker bilen og kabineblæseren ... og så nytter det ikke noget at man har højvoltkapacitet til at trække varmelegemet, hvis styring af dette og alt andet drives af 12V.
En ICE bil derimod, vil med tændt motor vedligeholde sit 12V batteri over generatoren, og har derfor ikke samme problem.
Jeg synes det lyder som en valid påstand. Har manden ikke en pointe ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1615
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7100 Vejle
- Has thanked: 401 times
- Been thanked: 180 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Tak for god forklaring @HansH
Dog kedelig konstruktion fra VW's side, såfremt uheldet skulle være ude, og man skulle holde i vejkanten i mange timer i frostvejr!
Dog kedelig konstruktion fra VW's side, såfremt uheldet skulle være ude, og man skulle holde i vejkanten i mange timer i frostvejr!
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Jamen .... uden overhovedet at have facts på det, så er det faktisk mit umiddelbare indtryk at det kunne gælde for andre elbiler også.
Dvs ikke kun et "VAG fænomen".
Jeg ved ikke om der findes elbiler, som kan vedligeholde 12V batteriet ved stilstand ... dvs lade strøm fra højvoltbatteriet "tilflyde" det lille batteri, selv når bilen holder stille ........ ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1843
- Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 200 times
- Been thanked: 310 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Som jeg husker det lader Tesla ved stilstand. https://www.notateslaapp.com/news/513/t ... -batteries der står lid t om det her.
- DanielB12
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 5115
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4618 times
- Been thanked: 2040 times
- Kontakt:
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Og du kører endda Tesla, så det må være virkelig ringe
Det er jo bare for sjovt
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 2
- Tilmeldt: 12. okt 2023, 07:32
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 0
- Been thanked: 2 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
I Cupra, og mener også i VW, app er der en funktion, hvor man kan vælge at bruge højvoltbatteriet til at overvåge 12v batteriet, så man skulle undgå at det løber tør for strøm. Findes det ikke også hos Skoda? Eller kan det have noget at gøre med hvilken software version bilen har? Min er en Cupra Born 77 modelår 2024 med software 3.7HansH skrev: ↑7. jan 2024, 08:50Jamen .... uden overhovedet at have facts på det, så er det faktisk mit umiddelbare indtryk at det kunne gælde for andre elbiler også.
Dvs ikke kun et "VAG fænomen".
Jeg ved ikke om der findes elbiler, som kan vedligeholde 12V batteriet ved stilstand ... dvs lade strøm fra højvoltbatteriet "tilflyde" det lille batteri, selv når bilen holder stille ........ ?
- Vedhæftede filer
-
- Screenshot_20240107_092909_My CUPRA.jpg (42.53 KiB) Vist 1079 gange
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1306
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1165 times
- Been thanked: 507 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Hyundai/Kia kan sagtens lade 12v batteriet ved stilstand, men det kræver at bilen er i enten Ready (bilen kan sættes i gear og køre) eller Utility (camping) mode. Hvis bilen blot er i Accessory mode, så dræner den 12v batteriet forholdsvis hurtigt, hvis varme, blæser osv. Kører.HansH skrev: ↑7. jan 2024, 08:50Jamen .... uden overhovedet at have facts på det, så er det faktisk mit umiddelbare indtryk at det kunne gælde for andre elbiler også.
Dvs ikke kun et "VAG fænomen".
Jeg ved ikke om der findes elbiler, som kan vedligeholde 12V batteriet ved stilstand ... dvs lade strøm fra højvoltbatteriet "tilflyde" det lille batteri, selv når bilen holder stille ........ ?
Og hvis først 12v batteriet er tilstrækkeligt afladet, så kan bilen ikke "starte" (sættes i Ready mode).
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Medlem
- Indlæg: 654
- Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 164 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Nej, mit indspark er ganske passende, da debatten startede omkring komfortopvarmning i disse kolde tider og et webasto kan sidde på alle biler med forbrændingsmotor. Du vælger så at smide komfortkøling ind i diskussionen også.HansH skrev: ↑7. jan 2024, 07:59Nååå... okay!
Men så synes jeg dit indspark går lidt i en anden retning, i forhold til mit oplæg.
Præmissen i min debat er "mulighed for klimatisering - elbil vs (ren) ICE bil".
Skulle det ikke allerede stå klart, så lad det hermed være præciseret
Jeg er med på at PHEV har nogen af de samme muligheder ... som jeg også nævnte.
Og at mulighederne udvides ved at PHEV'en er udstyret med en Webasto.
Men det gik altså på rene ICE biler.
... og Torben's volvo kan/kunne jo så også klare begge opgaver, selv om den udelukkende kører/kørte på benzolos.
-
- Medlem
- Indlæg: 811
- Tilmeldt: 6. dec 2009, 22:25
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 216 times
- Been thanked: 381 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Her i hytten (TMY 2023) kan jeg slet ikke genkende de problemer med assistentsystemer som der tales om - undtagen på ét punkt:
Kamerabaseret regnsensor…
Hold ny k*ft i r*vens kælder hvor kan den være træls.
Måske er det mine viskere der ikke tager godt nok fat foran kameraerne. I hvert fald er den potentielt ubrugelig.
Jeg har ikke helt gennemskuet et mønster endnu, men jeg tror der er en sammenhæng mellem lysniveau (altså dagslys, skumring, aften/nat).
Som regel fungerer det fint i dagslys…
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Jeg har ingen steder benægtet at ICE biler kan have en parkeringsvarmer o. lign.
Men jeg påstår at muligheden for klimatisering er et selling point for en elbil, når man sammenligner med langt de fleste ICE biler.
Jeg er med på at Torben's V60 ... dvs en bil til 650K+ ? ... har muligheden. Elbiler til halvdelen af den pris har det standard.
Jeg er også med på at din PHEV kan. Men en PHEV er ikke i scope, da det ikke er den jeg sammenligner med. Jeg sammenligner med ren ICE bil.
Prøv at se det sådan:
Kig ned gennem den top-20 liste over solgte biler i 2023 som jeg postede tidligere.
De 5 rene elbiler der er på den liste, kan alle som standard klimatiseres via app.
Find dernæst de rene ICE biler på den liste .... og fortæl mig hvor mange af dem der kan det samme ? Mit bud er umiddelbart - 0....
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
-
- Medlem
- Indlæg: 654
- Tilmeldt: 26. apr 2018, 11:15
- Geografisk region: Nordjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 72 times
- Been thanked: 164 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Det er fuldstændig korrekt. Hvis vi nu tilføjer komfort køling som kriterie også, så er der langt mellem snapsen.
Og blander vi rækkevidde ind i det også så er elbiler nok ikke i top20 på "en fuld tankning".
Og blander vi rækkevidde ind i det også så er elbiler nok ikke i top20 på "en fuld tankning".
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1827
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 24 times
- Been thanked: 767 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Der er sikkert mange varianter på tværs af bilmærker.
Som beskrevet tidligere vedligeholder en Fiat åbenbart ikke 12V ved parkering.
Det der så er lidt spøjst ved den, er at den har 2 tændte tilstande. Én hvor bilen er "startet", alle systemer er klar og den er klar til at køre (langt tryk på startknap). Her lader den på 12V.
Men den har også en anden tilstand (kort tryk på startknap, evt. uden bremsepedal), hvor den egentlig virker "startet". Alt er tændt, inkl. for/baglys men den kan ikke køre og ventilationen kører, men man kan ikke få varme på og sædevarme er også deaktiveret, formentlig for ikek at tømme 12V for hurtigt. Men virker som helt håbløst design.
I tilstand "2" kigger den så vidt jeg forstår ikke på 12V og man kan derfor tømme det.
Mig bekendt "pinger" en Tesla altid 12V og vedligeholder ved behov, uanset kørsel/parkering eller ej.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13939
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3496 times
- Been thanked: 4882 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Øhh... der tabte du mig lige..
Hvad har det at gøre med "klimatisering som standard, som selling point for elbiler" ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1487
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 413 times
- Been thanked: 519 times
Re: Kunne DU finde på at købe en Elbil 202-4
Jeg var i hvert fald rimelig glad for muligheden for at varme bilen op, da vi landede i Billund i går aftes efter at have været væk siden 30.12.23.
En enkelt opvarmning var dog ikke nok, så måtte i gang med isskraberen, da jeg nåede ned til bilen.
Som det ses på billedet var det meste is væk, men man kan også se, at der fortsat var is på højre side af bilen, så det måtte skrabes af.
Bagpå var halvdelen af bagruden fri for is, igen den højre side, der manglede - måske det har været sådan sneen er faldet/vinden har blæst?
Der var i hvert fald 20 cm. is på halvdelen af bagruden, som lige måtte vippes af, før jeg kunne køre op og hente familien. Baglygter var alle dækket med is, ligesom nummerplade og en del af selve lakken også var bagpå samt i højre side.
højre sidespejl strejkede også en enkelt gang indtil det lige var ordentlig tøet op.
En enkelt opvarmning var dog ikke nok, så måtte i gang med isskraberen, da jeg nåede ned til bilen.
Som det ses på billedet var det meste is væk, men man kan også se, at der fortsat var is på højre side af bilen, så det måtte skrabes af.
Bagpå var halvdelen af bagruden fri for is, igen den højre side, der manglede - måske det har været sådan sneen er faldet/vinden har blæst?
Der var i hvert fald 20 cm. is på halvdelen af bagruden, som lige måtte vippes af, før jeg kunne køre op og hente familien. Baglygter var alle dækket med is, ligesom nummerplade og en del af selve lakken også var bagpå samt i højre side.
højre sidespejl strejkede også en enkelt gang indtil det lige var ordentlig tøet op.
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22