For 1½ måned siden kom Caravellen (CFCA 180 BiTDI, årg `10) med en olietryk advarsel. Advarslen kom ved igangsættelse i en rundkørsel efter ca. 70 km på motorvej. Fejlen forsvandt ved en en genstart efter et par minutter.
Efter 10 dage kom olietryksadvarslen igen og derefter kom den oftere og oftere - til sidst også ved semi-kold motor.
Sammenfaldende med det var et pludseligt øget olieforbrug.
Normalt har olieforbruget lagt på ca. 1L/12000 km - nu var olieforbruget pludselig på ca. 1L/1500 km.
En kontrol af olietrykket viste at det var under min. værdien. Olietryksmåleren blev skiftet for god ordens skyld.
En olierens med Tunap 157 blev prøvet, hvilket resulteret i et forbrug svarende til 1L/6000 km - stadig mere end før, men acceptabelt.
Der blev bestilt tid ved mekaniker med forventningen om at oliepumpen var færdig, hvilket den også var:
Desværre blev der også fundet noget andet i bundkaret:
Mekanikeren kunne ikke med sikkerhed sige, hvad det var for metalstumper, men det lignede noget fra området omkring ventil fjedrene.
Bilen har rundet 450k km. Efter hvad jeg har kunne finde ud af, er det de originale dysser, turboer, diesel pumpe o.l. der stadig er monteret.
Et nyt sæt ombytter dysser koster ca. 14k + montering. Dyserne fungerer stadig, men må forventes at synge på sidste vers.
En ny oliepumpe koster ca. 4k
I stedet for at begynde at skifte dele og så måske stadig stå med en motor med indre skader blev det besluttet at bide i det sure æble og skifte motoren.
Den nye motor er med alt diesel udstyr monteret, incl EGR køler, oliefilter o.l.
I samme omgang bliver højtrykspumpen, tandrem og termostat udskiftet, Patrikkelfilter renset og turboer renoveret.
Nu må Vellen godt til at opføre sig ordentligt. Gearkassen blev renoveret for 12k km siden, Generator, klimapumpe og servopumpe har kørt under 50k km, så det er vel også ved at være begrænset hvad der er tilbage.
T5 caravelle - ny motor :-(
- Bandit
- Nyt medlem
- Indlæg: 242
- Tilmeldt: 23. feb 2009, 11:59
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 25 times
- Been thanked: 13 times
Re: T5 caravelle - ny motor :-(
Det er en komplet ny motor på den måde at selve motoren er fabriksrenoveret - alt "bolt-on" skulle være nyt. Det hele leveret fra VW i Tyskland.
Hele operationen ender nok i underkanten af 60k
Jeg har så valgt at få skiftet/renoveret ALT der kunne tænkes at gå i stykker, så der skulle gerne være ren røv at trutte i når den er på vejen igennem.
Hele operationen ender nok i underkanten af 60k
Jeg har så valgt at få skiftet/renoveret ALT der kunne tænkes at gå i stykker, så der skulle gerne være ren røv at trutte i når den er på vejen igennem.
- These users thanked the author Bandit for the post:
- Mtranbjerg