Golf Variant og leveringstid - WLTP

Stedet hvor der snakkes VAG biler
fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af fepagolf » 21. aug 2018, 21:24

Hej Vagcars

Har fulgt trådene på forummet de seneste måneder, men hermed mit første indlæg.

Jeg bestilte en Golf Variant Highline tilbage i maj måned.

Den er blevet låst fast til produktion uge 35 med levering cirka uge 38.

Sælger kan ikke sige noget om, hvorvidt WLTP kommer til at betyde at bilen bliver leveret senere end uge 38.

Er der andre der venter på deres Golf Variant, der ved, hvornår deres bil bliver leveret? Eller om WLTP kommer til at have en indflydelse? :D

På forhånd tak.

TRoager
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 1. jul 2017, 22:38
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af TRoager » 22. aug 2018, 06:43

Hej fepagolf

Det er godt nok spændende , for jeg har nemlig også bestilt en golf dog ikke en variant.
Jeg sad og tænkte nøjagtig det samme igår og prøvede at søge på nettetefter oplysninger om wltp og golf. Jeg fandt dog ikke noget.
Sælger snakkede om at min skulle blive låst i produktion her om lidt men han har ikke kontaktet mig endnu :p
Så jeg følger lige med her :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

aknedude
Aktiv medlem
Indlæg: 2769
Tilmeldt: 25. mar 2010, 20:58
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 63 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af aknedude » 22. aug 2018, 07:01

det står i en anden tråd at de er laaaaaaangt bagud, produktions datoer er flyttet flere mdr. Flere kommer til at vente næsten et år, fra bestilling.

TRoager
Helt nyt medlem
Indlæg: 63
Tilmeldt: 1. jul 2017, 22:38
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 4 times
Been thanked: 4 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af TRoager » 22. aug 2018, 07:06

aknedude skrev:det står i en anden tråd at de er laaaaaaangt bagud, produktions datoer er flyttet flere mdr. Flere kommer til at vente næsten et år, fra bestilling.
Jeg læste godt den tråd men det er vidst ikke alle biler på produktions linjen det er gået lige så hårdt ud over men det kan være jeg tager fejl?
Så vidt jeg læste var det vidst en polo der var bestilt januar i år og først var klar januar næste år.



Sent from my iPhone using Tapatalk

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af Trekster » 22. aug 2018, 07:18

TRoager skrev:
aknedude skrev:det står i en anden tråd at de er laaaaaaangt bagud, produktions datoer er flyttet flere mdr. Flere kommer til at vente næsten et år, fra bestilling.
Jeg læste godt den tråd men det er vidst ikke alle biler på produktions linjen det er gået lige så hårdt ud over men det kan være jeg tager fejl?
Så vidt jeg læste var det vidst en polo der var bestilt januar i år og først var klar januar næste år.



Sent from my iPhone using Tapatalk
Alle er omfattet produktionen i Wolfsburg er på nedsat kraft og lukket 2 dage om ugen. Bilerne produceres men opmagasineres bla ved Berlin i den lufthavn der aldrig åbner...

Nu kender jeg ikke specifikt Golf problemerne men går ind på forumet på motor-talk.de generelt ved de meget mere end hvad Semler er villig til at dele med offentligheden af frygt for dalende salgstal.

https://www.autocar.co.uk/car-news/indu ... ltp-delays

Sent from my SM-G965F using Tapatalk

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af fepagolf » 22. aug 2018, 08:09

Det er lidt spændende og frustrerende det hele omkring WLTP. :x

Jeg er ret overbevist om, at min Golf bliver produceret i næste uge (jeg kunne ikke lave ændringer på den i forrige uge da, jeg talte med sælger). Det er mere et spørgsmål, om den efter produktionen bliver opmaganiseret i ukendt tidshorisont.

Ifølge Semler, så kunne de ikke se grund til, at den ikke skulle blive leveret uge 38. Men der er mange, der er i tvivl alligevel, kan jeg læse mig frem til.

Jeg synes generelt det er lidt ærgerligt, at VW ikke mere åbne omkring, hvilke modeller der er testet og hvornår de forventer at de forskellige modeller bliver testet, så man har en nogenlunde idë om, hvornår man får sin bil.

Har forgæves søgt en del om det på nettet.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af HansH » 22. aug 2018, 08:21

fepagolf skrev:
22. aug 2018, 08:09
Jeg synes generelt det er lidt ærgerligt, at VW ikke mere åbne omkring, hvilke modeller der er testet og hvornår de forventer at de forskellige modeller bliver testet, så man har en nogenlunde idë om, hvornår man får sin bil.
Det er jo ikke sikkert at VW ved noget. Og derfor heller ikke er i stand til at dele det med deres kunder.

Som jeg forstår det, er det myndighederne der skal teste og give godkendelsen der er presset totalt i knæ af den overvældende byrde det er at gå over til WLTP. Pludselig skal de jo ikke bare teste "en Golf 7.5" ..... nu skal de teste en Golf 7.5 i den-og-den udstyrskonfiguration.
Altså en mangedobling af de modeller de skal have igennem systemet.
Og det er jo ikke kun VW de får ind af døren. Det er også de andre tyske producenter.

Jeg tror at VW (og de andre producenter) har mindst lige så meget nedern over situationen, som kunderne har.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af fepagolf » 22. aug 2018, 09:04

Vi må vel bare afvente og se hvad der sker. :)

Hvis andre, der afventer at få deres Golf Variant, hører noget omkring leveringstiden, må de endeligt gerne skrive herinde. :)

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2736
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af Nicklossi » 22. aug 2018, 11:57

HansH skrev:
22. aug 2018, 08:21
fepagolf skrev:
22. aug 2018, 08:09
Jeg synes generelt det er lidt ærgerligt, at VW ikke mere åbne omkring, hvilke modeller der er testet og hvornår de forventer at de forskellige modeller bliver testet, så man har en nogenlunde idë om, hvornår man får sin bil.
Det er også de andre tyske producenter.
Er det ikke ALLE bilmærker?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af HansH » 22. aug 2018, 12:27

Nicklossi skrev:
22. aug 2018, 11:57
HansH skrev:
22. aug 2018, 08:21
fepagolf skrev:
22. aug 2018, 08:09
Jeg synes generelt det er lidt ærgerligt, at VW ikke mere åbne omkring, hvilke modeller der er testet og hvornår de forventer at de forskellige modeller bliver testet, så man har en nogenlunde idë om, hvornår man får sin bil.
Det er også de andre tyske producenter.
Er det ikke ALLE bilmærker?
Der ved jeg ikke nok om hvordan det fungerer, og hvad de laver i Tyskland.

Jeg ved bare, at i forhold til dieselgate, så skulle softwareopdateringerne til VW, Audi og Seat godkendes i Tyskland - fordi det var dér bilerne var typegodkendt.
Derimod skulle softwareopdateringen til Skoda godkendes af de britiske myndigheder, fordi Skoda var typegodkendt i UK.

Så jeg ved ikke om det samme gælder for WLTP .. at man kan få sin typegodkendelse i forskellige lande, og at det dermed ikke nødvendigvis hænger på Tyskland det hele.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1836
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 43 times
Been thanked: 196 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af Jannik » 22. aug 2018, 20:19

Et års ventetid er da ingenting.
De gamle bestilte en Arona i november ‘17, og pt ser det ud som om den produceres i uge 9 ‘19.

Totalt hjernedødt.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

christerholte
Helt nyt medlem
Indlæg: 31
Tilmeldt: 17. okt 2017, 18:31
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg V
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af christerholte » 22. aug 2018, 20:26

Jeg venter en Golf GTE der bliver produceret denne uge. Sælgeren har været lige så nervøs for om den skulle blive WLTP smittet og tilbageholdt på fabrikken. Han har i dag spurgt højere oppe i VW fødekæden og den bliver ikke bremset af WLTP heldigvis. :)
Mvh. Christer Holte - Esbjerg
VW Golf GTE 7.5 - model 2019
VW Tiguan Highline 1.4TSI DSG - model 2018

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2736
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af Nicklossi » 22. aug 2018, 21:50

HansH skrev:
22. aug 2018, 12:27
Nicklossi skrev:
22. aug 2018, 11:57
HansH skrev:
22. aug 2018, 08:21


Det er også de andre tyske producenter.
Er det ikke ALLE bilmærker?
Der ved jeg ikke nok om hvordan det fungerer, og hvad de laver i Tyskland.

Jeg ved bare, at i forhold til dieselgate, så skulle softwareopdateringerne til VW, Audi og Seat godkendes i Tyskland - fordi det var dér bilerne var typegodkendt.
Derimod skulle softwareopdateringen til Skoda godkendes af de britiske myndigheder, fordi Skoda var typegodkendt i UK.

Så jeg ved ikke om det samme gælder for WLTP .. at man kan få sin typegodkendelse i forskellige lande, og at det dermed ikke nødvendigvis hænger på Tyskland det hele.
NEDC og WLTP, er det ikke blot to forskellige måder at måle/opgive forbrug på, så man kan beregne reg afgift, grøn afgift osv?
I så fald, tænker jeg da at det er alle mærker - hvis jeg ikke har misforstået det :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af HansH » 23. aug 2018, 05:51

Nicklossi skrev:
22. aug 2018, 21:50
NEDC og WLTP, er det ikke blot to forskellige måder at måle/opgive forbrug på, så man kan beregne reg afgift, grøn afgift osv?
I så fald, tænker jeg da at det er alle mærker - hvis jeg ikke har misforstået det :)
Jo det er helt rigtigt forstået. Selvfølgelig gælder WLTP metoden alle bilmærker - ikke kun de tyske.

Men jeg skrev, at grunden til at VAG biler pt ikke kan leveres, er fordi de tyske myndigheder har travlt med at teste biler fra de tyske producenter.
Og så spurgte du "gælder det ikke alle bilmærker?"
Det spørgsmål opfattede jeg som at du spurgte om de tyske myndigheder skal teste ALLE bilmærker - og ikke kun tyske producenter.
Og dertil svarede jeg, at jeg ikke ved det, men at jeg tror kun de tyske myndigheder skal teste de bilmærker som søger sin typegodkendelse i Tyskland. Andre bilmærker søger måske sin typegodkendelse i andre lande, og hvis f.eks. Skoda søger sin i UK, så er det jo i hvert fald ikke test af Skoda der står i vejen for at VW og Audi kan blive testet færdig i Tyskland, og dermed frigive levering til kunderne i Danmark.

Men jeg forstår næsten nu, at dit spørgsmål udelukkende gik på om WLTP ikke gælder for alle. Jo, det gør det :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af Trekster » 23. aug 2018, 06:01

HansH skrev:
Nicklossi skrev:
22. aug 2018, 21:50
NEDC og WLTP, er det ikke blot to forskellige måder at måle/opgive forbrug på, så man kan beregne reg afgift, grøn afgift osv?
I så fald, tænker jeg da at det er alle mærker - hvis jeg ikke har misforstået det :)
Jo det er helt rigtigt forstået. Selvfølgelig gælder WLTP metoden alle bilmærker - ikke kun de tyske.

Men jeg skrev, at grunden til at VAG biler pt ikke kan leveres, er fordi de tyske myndigheder har travlt med at teste biler fra de tyske producenter.
Og så spurgte du "gælder det ikke alle bilmærker?"
Det spørgsmål opfattede jeg som at du spurgte om de tyske myndigheder skal teste ALLE bilmærker - og ikke kun tyske producenter.
Og dertil svarede jeg, at jeg ikke ved det, men at jeg tror kun de tyske myndigheder skal teste de bilmærker som søger sin typegodkendelse i Tyskland. Andre bilmærker søger måske sin typegodkendelse i andre lande, og hvis f.eks. Skoda søger sin i UK, så er det jo i hvert fald ikke test af Skoda der står i vejen for at VW og Audi kan blive testet færdig i Tyskland, og dermed frigive levering til kunderne i Danmark.

Men jeg forstår næsten nu, at dit spørgsmål udelukkende gik på om WLTP ikke gælder for alle. Jo, det gør det :)
VW er ramt ekstra hårdt fordi deres ingeniører er flygtet efter diesel skandalen. Det er også indrømmet fra deres side hvis i læser de artikler på diverse bil sider.

ADAC har en liste over godkendte biler og der figurerer alle mulige Daimler biler, BMW, Hyundai osv osv men der er 6 modeller fra VW på listen pr 17.8.

Flest audier er godkendt så det er der de har koncentreret sig mest da margin og indtjening er højest på de modeller.

Så nej ikke alle er ramt på samme måde som VW - de er ubetinget dem der er mest bagud på wltp området.


Sent from my SM-G965F using Tapatalk


Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af HansH » 23. aug 2018, 06:43

Trekster skrev:
23. aug 2018, 06:01
VW er ramt ekstra hårdt fordi deres ingeniører er flygtet efter diesel skandalen. Det er også indrømmet fra deres side hvis i læser de artikler på diverse bil sider.
Men... er det bilproducenten selv (altså VW) der er tynget på ressourcemangel ?? Det må det jo betyde når du siger at grunden til vanskelighederne skyldes at VW's egne ingeniører er rejst.

Jeg har forstået det sådan at det er KBA - altså det statslige Kraftfahrt-Bundesamt - der er flaskehalsen, da de pludselig skal teste 10x så mange biler som førhen, da hver enkelt udstyrskonfiguration nu skal måles på forbrug.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

maha
Nyt medlem
Indlæg: 152
Tilmeldt: 5. jul 2017, 21:05
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 14 times
Been thanked: 6 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af maha » 23. aug 2018, 06:51

Nogen der har indblik i hvorvidt SEAT er ramt?

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af Trekster » 23. aug 2018, 07:01

HansH skrev:
Trekster skrev:
23. aug 2018, 06:01
VW er ramt ekstra hårdt fordi deres ingeniører er flygtet efter diesel skandalen. Det er også indrømmet fra deres side hvis i læser de artikler på diverse bil sider.
Men... er det bilproducenten selv (altså VW) der er tynget på ressourcemangel ?? Det må det jo betyde når du siger at grunden til vanskelighederne skyldes at VW's egne ingeniører er rejst.

Jeg har forstået det sådan at det er KBA - altså det statslige Kraftfahrt-Bundesamt - der er flaskehalsen, da de pludselig skal teste 10x så mange biler som førhen, da hver enkelt udstyrskonfiguration nu skal måles på forbrug.
Det er VW der i første omgang skal teste bilerne inden de sendes videre. I artiklen fra Autocar UK der siger de at 1) De mangler ingeniører til at forberede bilerne til test 2) De mangler test bænke fordi de skal teste alle bilmodeller og er kommet bagud på den front jvfr punkt 1.

Sent from my SM-G965F using Tapatalk


fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af fepagolf » 23. aug 2018, 07:30

Så der er nok god sandsynlighed for, at min bil bliver opmaganiseret efter at den er produceret i næste uge?

Jeg har været inde på ADAC's hjemmeside, men kan ikke finde listen over de testede VW'er. @Trekster; har du mulighed for at smide mig et link til listen? :)

JSA
Medlem
Indlæg: 548
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 69 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af JSA » 23. aug 2018, 07:46

Her er listen:
https://www.adac.de/infotestrat/umwelt- ... fault.aspx
Det ser ikke godt ud for VW og Seat!
These users thanked the author JSA for the post:
Trekster
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO
Honda NC 750 XAD

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af fepagolf » 23. aug 2018, 08:10

Mange tak :)

Nej, det ser bestemt ikke godt ud...

Jeg må høre hvad sælger har at sige efter næste uge.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af HansH » 23. aug 2018, 08:58

Trekster skrev:
23. aug 2018, 07:01
I artiklen fra Autocar UK der siger de at 1) De mangler ingeniører til at forberede bilerne til test 2) De mangler test bænke fordi de skal teste alle bilmodeller og er kommet bagud på den front jvfr punkt 1.
2) er jeg med på. De skriver at de har for få test rigs.

Men 1) kan jeg ikke finde nogen henvisning til i artiklen. Kan du udpege det statement ?

I starten af artiklen skriver de hvad jeg havde forstået var den primære kilde til problemerne:
..because authorities are taking longer than expected to certify cars
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

JSA
Medlem
Indlæg: 548
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 69 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af JSA » 23. aug 2018, 09:41

Jannik skrev:
22. aug 2018, 20:19
Et års ventetid er da ingenting.
De gamle bestilte en Arona i november ‘17, og pt ser det ud som om den produceres i uge 9 ‘19.

Totalt hjernedødt.
Ifølge "min" Seat-sælger er der et særligt problem med Arona. Semler (importøren) havde simpelhen skudt alt for lavt, da de skulle gætte på hvor mange der kunne sælges i DK i 2018. Dvs at de forlængst er begyndt at bruge af kvoten for 2019. Hvis bilen så ovenikøbet er købt hos en forhandler der har solgt mange Arona'er, så rykker den allerbagerst i køen. Min personlige opfattelse er at mange af de udfordringer vi, som kunder, har med VAG-biler i DK, skyldes konservativ tankegang og profitmaksimering hos Semler (hvilket de er i deres gode ret til - vi kan jo bare købe et andet mærke)
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO
Honda NC 750 XAD

Trekster
Medlem
Indlæg: 831
Tilmeldt: 5. nov 2013, 13:20
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: København
Has thanked: 13 times
Been thanked: 43 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af Trekster » 23. aug 2018, 09:42

HansH skrev:
23. aug 2018, 08:58
Trekster skrev:
23. aug 2018, 07:01
I artiklen fra Autocar UK der siger de at 1) De mangler ingeniører til at forberede bilerne til test 2) De mangler test bænke fordi de skal teste alle bilmodeller og er kommet bagud på den front jvfr punkt 1.
2) er jeg med på. De skriver at de har for få test rigs.

Men 1) kan jeg ikke finde nogen henvisning til i artiklen. Kan du udpege det statement ?

I starten af artiklen skriver de hvad jeg havde forstået var den primære kilde til problemerne:
..because authorities are taking longer than expected to certify cars
Sorry - en anden artikel skal lige finde den, imens:

http://inside.volkswagen.com/New-WLTP-T ... enges.html

Bilerne testes på fabrikken i Wolfsburg og der er 21 dynometer i alt, så man kan hurtig regne ud at de hverken har nok af det ene eller det andet :)
These users thanked the author Trekster for the post:
DanielSan

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 446
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 71 times
Been thanked: 186 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af BrianB » 23. aug 2018, 09:49

JSA skrev:
23. aug 2018, 09:41
Jannik skrev:
22. aug 2018, 20:19
Et års ventetid er da ingenting.
De gamle bestilte en Arona i november ‘17, og pt ser det ud som om den produceres i uge 9 ‘19.

Totalt hjernedødt.
Ifølge "min" Seat-sælger er der et særligt problem med Arona. Semler (importøren) havde simpelhen skudt alt for lavt, da de skulle gætte på hvor mange der kunne sælges i DK i 2018. Dvs at de forlængst er begyndt at bruge af kvoten for 2019. Hvis bilen så ovenikøbet er købt hos en forhandler der har solgt mange Arona'er, så rykker den allerbagerst i køen. Min personlige opfattelse er at mange af de udfordringer vi, som kunder, har med VAG-biler i DK, skyldes konservativ tankegang og profitmaksimering hos Semler (hvilket de er i deres gode ret til - vi kan jo bare købe et andet mærke)
Kan man egentlig sådan rent principielt gå udenom Semler, for eksempel ved at køre til Flensborg og bestille en ny bil hos en tysk VW-forhandler? Eller vil det blive et dyrt og administrativt kaos at bestille ny bil på den måde?

(Ikke at jeg overvejer det, det er bare en tanke)
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2736
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af Nicklossi » 23. aug 2018, 11:04

HansH skrev:
23. aug 2018, 05:51
Nicklossi skrev:
22. aug 2018, 21:50
NEDC og WLTP, er det ikke blot to forskellige måder at måle/opgive forbrug på, så man kan beregne reg afgift, grøn afgift osv?
I så fald, tænker jeg da at det er alle mærker - hvis jeg ikke har misforstået det :)
Jo det er helt rigtigt forstået. Selvfølgelig gælder WLTP metoden alle bilmærker - ikke kun de tyske.

Men jeg skrev, at grunden til at VAG biler pt ikke kan leveres, er fordi de tyske myndigheder har travlt med at teste biler fra de tyske producenter.
Og så spurgte du "gælder det ikke alle bilmærker?"
Det spørgsmål opfattede jeg som at du spurgte om de tyske myndigheder skal teste ALLE bilmærker - og ikke kun tyske producenter.
Og dertil svarede jeg, at jeg ikke ved det, men at jeg tror kun de tyske myndigheder skal teste de bilmærker som søger sin typegodkendelse i Tyskland. Andre bilmærker søger måske sin typegodkendelse i andre lande, og hvis f.eks. Skoda søger sin i UK, så er det jo i hvert fald ikke test af Skoda der står i vejen for at VW og Audi kan blive testet færdig i Tyskland, og dermed frigive levering til kunderne i Danmark.

Men jeg forstår næsten nu, at dit spørgsmål udelukkende gik på om WLTP ikke gælder for alle. Jo, det gør det :)
Så er vi helt enige :D
These users thanked the author Nicklossi for the post:
HansH

JSA
Medlem
Indlæg: 548
Tilmeldt: 26. okt 2009, 14:37
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 23 times
Been thanked: 69 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af JSA » 23. aug 2018, 11:34

BrianB skrev:
23. aug 2018, 09:49
Jannik skrev:
22. aug 2018, 20:19
Et års ventetid er da ingenting.
De gamle bestilte en Arona i november ‘17, og pt ser det ud som om den produceres i uge 9 ‘19.

Totalt hjernedødt.
Kan man egentlig sådan rent principielt gå udenom Semler, for eksempel ved at køre til Flensborg og bestille en ny bil hos en tysk VW-forhandler? Eller vil det blive et dyrt og administrativt kaos at bestille ny bil på den måde?

(Ikke at jeg overvejer det, det er bare en tanke)
Principielt kan du godt købe en ny bil hos en forhandler i Flensborg (og andre steder), men du kan formentlig ikke få den billigt nok til at det kan betale sig. Selvom det, principielt, er ulovligt (EU), så får Danmark en rabat på bilerne, da de ellers ville blive nærmest usælgelige med vores vanvittige afgiftssystem. Den rabat er svær at få hos en udenlandsk forhandler, og dermed bliver bilen alt for dyr.
Tesla Model Y LR
Ford Fiesta ST-Line (konebil - Volvo EX30 på vej)
Triumph Tiger 900 GT PRO
Honda NC 750 XAD

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2736
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af Nicklossi » 24. aug 2018, 23:45

Svjh, så er Nicklas123456's passat købt i Sverige, hos en forhandler.

fepagolf
Helt nyt medlem
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21. aug 2018, 21:18
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 16 times
Been thanked: 8 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af fepagolf » 4. sep 2018, 16:57

Kort update:

Min bil er færdigbygget, men bliver nok først leveret engang i oktober.

Kan se at det bliver modelår 2019. Mon nogen ved, om der kommer andre ændringer end forbruget? :)

Jeha
Helt nyt medlem
Indlæg: 94
Tilmeldt: 16. jan 2015, 12:38
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 5 times

Re: Golf Variant og leveringstid - WLTP

Indlæg af Jeha » 5. sep 2018, 06:57

Jeg har en ny Golf på vej (privatleasing), som efter planen skulle leveres i slutningen af september. Den er indtil videre skudt en måned pga. WLTP :(
VW Passat Variant 1.4 TSi 150 Comfortline DSG ACT 2016 (solgt)
BMW 520d Touring Aut. 2013 (solgt)
VW Golf 1.5 TSI DSG (Privatleasing)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"