Side 1 af 3

Skoda Scala

: 31. okt 2018, 14:27
af Ogopogo
Den ser slet ikke værst ud:

https://fdm.dk/nyheder/nyt-om-biler/201 ... igen-scala

Spændende hvad prisen ender på i forhold til Octavia og Golf.

Re: Skoda Scala

: 31. okt 2018, 14:47
af BrianDS
Det er jo stadig prototypen, den bliver desværre nok mere ordinær inden vi får den på gaden.

Men den kommer nok væsentlig tættere på Golf og Octavia end Rapid er i dag

Re: Skoda Scala

: 31. okt 2018, 15:05
af Ice Fox
Spændende, hvis den endte med at se sådan ud.

Re: Skoda Scala

: 31. okt 2018, 15:09
af Ogopogo
Forhåbentlig bliver der ikke ændret meget ved designet. FDM skriver:

"Skoda viser endnu ikke selve bilen. Og dog. En konceptudgave har netop stået på Paris-udstillingen under navnet Vision RS. Den færdige bil, Scala, bliver stort set magen til. Kun detaljer skal trækkes fra."

Re: Skoda Scala

: 31. okt 2018, 15:24
af BrianDS
Ogopogo skrev:Forhåbentlig bliver der ikke ændret meget ved designet. FDM skriver:

"Skoda viser endnu ikke selve bilen. Og dog. En konceptudgave har netop stået på Paris-udstillingen under navnet Vision RS. Den færdige bil, Scala, bliver stort set magen til. Kun detaljer skal trækkes fra."
Jo tak, men trækker du detaljerne fra, så er du tæt på de nuværende modeller.
Fjern “RS” kofangere og de futuristiske lygter, lav detaljen langs siden mindre markant, tilføj dørhåndtag og sæt en traditionel kabine i.
Lav derefter tre udstyrsvarianter og danske prislister, så har du en moderne Rapid der er løftet en klasse op og appellerer mere til familien Danmark Billede

Re: Skoda Scala

: 31. okt 2018, 16:13
af DanielB12
Hvad er det for noget skørt noget, at alle modelnavne nu skal skrives i midten af bagsmækken... Ser måske luksuriøst ud på en gammel Jaguar XJ, men altså ikke på en Ford Focus, Skoda eller T-cross..

Re: Skoda Scala

: 31. okt 2018, 16:16
af Madmax
Der er lidt billeder og video i camouflage her:

http://www.skoda-auto.com/news/news-detail/skoda-scala

Re: Skoda Scala

: 31. okt 2018, 16:28
af erlingvj
DanielB12 skrev:
31. okt 2018, 16:13
Hvad er det for noget skørt noget, at alle modelnavne nu skal skrives i midten af bagsmækken... Ser måske luksuriøst ud på en gammel Jaguar XJ, men altså ikke på en Ford Focus, Skoda eller T-cross..
Bestiller altid uden model og teknikbetegnelse. Ser fjollet ud og hvem skal bruge det til noget? Dem der er interesseret i biler ved godt hvilken model der er tale om. Resten er fløjtende ligeglade bare de kommer fra A til B.

Re: Skoda Scala

: 31. okt 2018, 16:32
af DanielB12
erlingvj skrev:
31. okt 2018, 16:28
DanielB12 skrev:
31. okt 2018, 16:13
Hvad er det for noget skørt noget, at alle modelnavne nu skal skrives i midten af bagsmækken... Ser måske luksuriøst ud på en gammel Jaguar XJ, men altså ikke på en Ford Focus, Skoda eller T-cross..
Bestiller altid uden model og teknikbetegnelse. Ser fjollet ud og hvem skal bruge det til noget? Dem der er interesseret i biler ved godt hvilken model der er tale om. Resten er fløjtende ligeglade bare de kommer fra A til B.
Synes ofte det ser dumt ud, hvis modelbetegnelsen mangler.. men samtidig er det også plat med de her kæmpe modelbetegnelser..

Re: Skoda Scala

: 31. okt 2018, 17:16
af erlingvj
Den bliver bygget på den billige MQB A0 Polo-platform og ikke en MQB Golf-platform. Lidt samme koncept som en Rapid.

Re: Skoda Scala

: 31. okt 2018, 19:05
af Ras
Den ser super sprød ud i RS trim :P -Her er også lidt om den:

https://jyllands-posten.dk/livsstil/bil ... koda-scala

Re: Skoda Scala

: 8. dec 2018, 14:19
af Ogopogo
Det er sgu en flot bil - kan den konkurrere med Golf og A3?

https://www.biltorvet.dk/artikler/nyhed ... er-op/3281

Re: Skoda Scala

: 24. apr 2019, 15:07
af Ogopogo

Re: Skoda Scala

: 29. apr 2019, 14:42
af Fabia4444
Der er diverse test på nettet af bilen. De er meget positive.
Bliver spændende at prøve den.
Skoda oplyser at 150 HK udgaven, ikke kommer til at begynde med.
Denne motor bliver der ikke produceret nok af, i forhold til efterspørgslen.
En ambition til 217.000 i 3 cylindret udgave med 115 HK. Ser ud til at være en meget oplagt udgave. Stort set samme pris som en focus. Den går ind istedet for rapid, men er usammenlignelig med denne. Derfor også et helt andet navn. Undervognen er en fin udgave, den er vagt for at holde omkostningerne nede.
Golf og Octavia er lidt dyrere end focus, Astra og 308. Derfor giver Scala mening.

Re: Skoda Scala

: 29. maj 2019, 19:08
af VWAU
Fabia4444 skrev:
29. apr 2019, 14:42
Derfor giver Scala mening.
En Scala giver langt fra mening for alle.
Jeg var inde hos en Skoda forhandler(Tyskland) først på ugen. Benpladsen bag er rigtig god og bagagerummet ligeså - men hovedhøjde ved bagsædet er katastrofal dårligt og dermed er bilen ikke egnet til danskere med bare lidt over normal-højde. Jeg vil tro at den mangler 4 - 5 cm i hovedhøjde i forhold til fx en Golf / Polo.

Re: Skoda Scala

: 29. maj 2019, 21:06
af Madmax
VWAU skrev:
Fabia4444 skrev:
29. apr 2019, 14:42
Derfor giver Scala mening.
Jeg vil tro at den mangler 4 - 5 cm i hovedhøjde i forhold til fx en Golf / Polo.
Ifølge målene er højden fra bagsædet til loft større i Scala end i en Golf.

Billede
Billede

Re: Skoda Scala

: 29. maj 2019, 21:10
af BrianDS
Jeg ville ikke sammenligne den med Focus eller Golf, det er en billig bil, og ligesom Rapid bygger den på teknikken fra de mindre modeller, hvilket ses ret tydeligt på interiørbilleder af instrumentering, klimaanlæg mv.
Jeg havde egentlig forventet den ville være lidt billigere, for konkurrenterne er vel fra fx Suzuki og Kia?

Re: Skoda Scala

: 30. maj 2019, 06:07
af VWAU
AutoZeitung der udkommer i dag kommer til samme resultat som jeg konstaterede.

Re: Skoda Scala

: 30. maj 2019, 06:17
af VWAU
BrianDS skrev:
29. maj 2019, 21:10
Jeg ville ikke sammenligne den med Focus eller Golf, det er en billig bil, og ligesom Rapid bygger den på teknikken fra de mindre modeller, hvilket ses ret tydeligt på interiørbilleder af instrumentering, klimaanlæg mv.
Betjeningen af klimaanlægget er totalt håbløst og end ikke på Polo-niveau.
Hvis man fx skal ændre på blæseren skal man først trykke på menu på kontrolpanelet og derefter op på skærmen hvor man på en mikroskopisk "skyder" skal forsøge at bevæge en "knap" op eller ned. Besværlig under stilstand - håbløst under kørsel. Aktiveringen af recirkulation er mindst lige så "dybt godnat".

Re: Skoda Scala

: 30. maj 2019, 06:23
af VWAU
Her Polo - alle funktioner er på panelet:

Re: Skoda Scala

: 30. maj 2019, 06:56
af DanielB12
VWAU skrev:
30. maj 2019, 06:23
Her Polo - alle funktioner er på panelet:
Sjov spareøvelse...

Re: Skoda Scala

: 30. maj 2019, 07:54
af GaSelle
Det er da også kun, hvis man VIL være negativ, at det er et problem. Det eneste jeg justerer på i bilen er temperaturen - ‘Auto’ klarer blæser og retning.

Re: Skoda Scala

: 30. maj 2019, 08:21
af BrianDS
VWAU skrev:
BrianDS skrev:
29. maj 2019, 21:10
Jeg ville ikke sammenligne den med Focus eller Golf, det er en billig bil, og ligesom Rapid bygger den på teknikken fra de mindre modeller, hvilket ses ret tydeligt på interiørbilleder af instrumentering, klimaanlæg mv.
Betjeningen af klimaanlægget er totalt håbløst og end ikke på Polo-niveau.
Hvis man fx skal ændre på blæseren skal man først trykke på menu på kontrolpanelet og derefter op på skærmen hvor man på en mikroskopisk "skyder" skal forsøge at bevæge en "knap" op eller ned. Besværlig under stilstand - håbløst under kørsel. Aktiveringen af recirkulation er mindst lige så "dybt godnat".
Det vidste jeg ikke, men det bliver nok meget værre - bare se hvordan Tesla og især model 3 har smidt næsten al logisk betjening væk Billede

Re: Skoda Scala

: 30. maj 2019, 08:37
af DanielB12
GaSelle skrev:
30. maj 2019, 07:54
Det er da også kun, hvis man VIL være negativ, at det er et problem. Det eneste jeg justerer på i bilen er temperaturen - ‘Auto’ klarer blæser og retning.
I en stor bil, med et ordentligt klimaanlæg, der kan behøver man ikke have den på andet end auto, men i de små biler, med billigere klimaanlæg, der synes jeg tit ikke at auto-funktionen er så god.

Re: Skoda Scala

: 30. maj 2019, 08:42
af SzleeperDK
DanielB12 skrev:
GaSelle skrev:
30. maj 2019, 07:54
Det er da også kun, hvis man VIL være negativ, at det er et problem. Det eneste jeg justerer på i bilen er temperaturen - ‘Auto’ klarer blæser og retning.
I en stor bil, med et ordentligt klimaanlæg, der kan behøver man ikke have den på andet end auto, men i de små biler, med billigere klimaanlæg, der synes jeg tit ikke at auto-funktionen er så god.
Det har helt sikkert noget med bilens størrelse at gøre Billede

Re: Skoda Scala

: 30. maj 2019, 08:44
af Jannik
GaSelle skrev:Det er da også kun, hvis man VIL være negativ, at det er et problem. Det eneste jeg justerer på i bilen er temperaturen - ‘Auto’ klarer blæser og retning.
Enig.
Jeg kan sq ikke huske hvornår jeg sidst har ændret på blæserhastigheden manuelt i min Golf.

Re: Skoda Scala

: 30. maj 2019, 08:49
af BrianDS
Jannik skrev:
GaSelle skrev:Det er da også kun, hvis man VIL være negativ, at det er et problem. Det eneste jeg justerer på i bilen er temperaturen - ‘Auto’ klarer blæser og retning.
Enig.
Jeg kan sq ikke huske hvornår jeg sidst har ændret på blæserhastigheden manuelt i min Golf.
Jeg ændrer heller ikke blæser manuelt, men kender mange der gør, og det er mere princippet at man fjerner basis funktioner og gør det bøvlet at betjene

Re: Skoda Scala

: 30. maj 2019, 09:19
af VWAU
GaSelle skrev:
30. maj 2019, 07:54
Det er da også kun, hvis man VIL være negativ, at det er et problem. Det eneste jeg justerer på i bilen er temperaturen - ‘Auto’ klarer blæser og retning.
..og hvad gør du, når der køres gylle ud?
Recirkulation er endnu mere besværlig. Det klarer "auto" mig bekendt ikke.

Re: Skoda Scala

: 30. maj 2019, 09:24
af Madmax
VWAU skrev:
GaSelle skrev:
30. maj 2019, 07:54
Det er da også kun, hvis man VIL være negativ, at det er et problem. Det eneste jeg justerer på i bilen er temperaturen - ‘Auto’ klarer blæser og retning.
..og hvad gør du, når der køres gylle ud?
Recirkulation er endnu mere besværlig. Det klarer "auto" mig bekendt ikke.
Jeg kan tælle på en hånd hvor mange gange jeg har brugt den funktion i de 14 år jeg har haft kørekort.

Re: Skoda Scala

: 30. maj 2019, 09:25
af KMDTHY
VWAU skrev:
30. maj 2019, 09:19
..og hvad gør du, når der køres gylle ud?
Recirkulation er endnu mere besværlig. Det klarer "auto" mig bekendt ikke.
Ja så lugter det af gylle i 2 minutter... so be it :-) Utroligt så konservative folk er. Alt skal være som det plejer :lol: