Side 1 af 3

VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 15. nov 2018, 09:23
af ABT
Topchefen for VW vil "oversvømme" markedet med langt billigere og bedre elbiler begyndende allerede fra næste år.
Den tyske bilgigant Volkswagen (VW) er for alvor klar til at gå i kødet på Tesla og vil sende en sværm af nye elbiler på markedet allerede fra næste år og i årene efter.

Og VW's elbiler vil blive klart billigere end andre lignende modeller, der er på markedet, lover VW's topchef Herbert Diess i et interview med amerikanske Automative News.

Det skyldes, at VW kan og vil producere elbiler i så stor skala, at det vil påvirke prisen i nedadgående retning.

Herbert Diess siger, at VW's fordel af at kunne producere i kæmpeskala vil gøre bilfabrikken i stand til at reducere omkostningsbasen i hver produceret ”next-generation” elektrisk VW Golf betragteligt.

»Det vil sige en reduktion i omkostningerne på 40 pct., men med en langt bedre bil: Dobbelt så lang rækkevidde og større kabine,« siger Herbert Diess.

De 40 procents reduktion i ”omkostningsbasen” kan ikke direkte overføres til, at salgsprisen på en elektrisk VW Golf vil slå igennem på udsalgsprisen.

Men ifølge Diess vil det betyde, at VW bliver i stand til at sælge elektriske biler, der kun er en smule dyrere end prisen på en benzinbil. Nogenlunde den samme merpris som dieselbiler ofte er blevet solgt til i forhold til benzinbiler.

»Vi vil være aggressive i vores prissætning. Vi vil konkurrere til priser, der er meget lavere end Teslas. Jeg er ret overbevist om, at vi har det bedste set-up for fremtidens elektriske biler,« siger Herbert Diess.

VW har planlagt at producere 50 mio. elektriske biler på sine nuværende og kommende fabrikker. Og VW har reserveret produktionen af batterier til det samme antal hos tre asiatiske leverandører, Catl i Kina, LG og Samsung i Sydkorea.

Ifølge Det Internationale Energiagentur blev der på verdensplan i 2017 solgt omkring 1 million elektriske biler. Halvdelen var i Kina. Det var 54 pct. flere end i 2016.

»Salget er stigende. De er stadig ikke allevegne, men hvis du går forbi en parkeringsplads på USA's vestkyst, er der allerede et pænt miks af forskellige elektiske biler. De fleste af dem er sandsynligvis Teslaer,« siger Herbert Diess.

/Kilde: Finans.dk - https://finans.dk/erhverv/ECE11006386/v ... ef=forside

Det lyder spændende.. :geek: Så kan det godt være at min første elbil bliver en Golf alligevel? :roll:

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 15. nov 2018, 17:08
af JSA
Husk at her i landet er Semler "skudt ind" mellem VW og kunden. Derfor kan du godt, med det samme, skyde en hvid pil efter at noget som helst vil blive billigt!

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 15. nov 2018, 18:09
af ABT
Vi får at se.. :roll:

Jeg er selvfølgelig bekymret for den "Danske Model", men hvis den som udgangspunkt kun skal koste lidt mere end en alm. Golf, så håber jeg sgu at systemet og Politikkerne støtter op om projektet (man har jo lov til at håbe og drømme)..

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 15. nov 2018, 20:36
af 9had
Til den tid, hæver staten afgiften på de grønne biler så indkomsten forbliver på samme niveau. Man skal jo nødig have Danmark går bankerot af den grund.
Den besparelse der evt bliver der, bliver spist af staten. De kommer sikkert til at kalde det, udligningsafgift for alt-for-grønne-biler. Eller blot udligningsafgift 2.0
Men lad os nu se...

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 08:32
af Abyssinier
Spændende hvad VAG koncernen disker op med af elbiler og plugin hybrid biler de næste år og især hvad de kommer til at koste. Jeg kunne godt fristes af en Skoda Octavia Combi "GTE" til en fornuftig pris hvis en sådan kommer . En ren elbil bliver det nok ikke, hvis den skal kunne trække en tung hestetrailer i ny og næ.

En fremtid med ingen eller lave afgifter på el- og hybrid biler kunne være nice, men det vil jeg se før jeg tror på det. Det koster at holde Danmark i gang og pengene skal komme et eller andet sted fra.

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 08:47
af AU-R8
JSA skrev:
15. nov 2018, 17:08
Husk at her i landet er Semler "skudt ind" mellem VW og kunden. Derfor kan du godt, med det samme, skyde en hvid pil efter at noget som helst vil blive billigt!
Det var da en underlig kommentar.
Semler i sig selv er jo ikke et fordyrende mellemled. Så skulle VAG jo selv have en stor administration.
At de så ikke altid er dygtige hos Semler er en anden ting i denne sammenhæng.

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 09:06
af JSA
AU-R8 skrev:
16. nov 2018, 08:47
JSA skrev:
15. nov 2018, 17:08
Husk at her i landet er Semler "skudt ind" mellem VW og kunden. Derfor kan du godt, med det samme, skyde en hvid pil efter at noget som helst vil blive billigt!
Det var da en underlig kommentar.
Semler i sig selv er jo ikke et fordyrende mellemled. Så skulle VAG jo selv have en stor administration.
At de så ikke altid er dygtige hos Semler er en anden ting i denne sammenhæng.
Danmark er så lille et billand, at ift VW behøver der ikke at være en selvstændig importør. Forhandlerne kunne VW jo bare betragte som beliggende i "Nordtyskland", og dermed kunne forhandlerne få bilerne direkte fra VW ligesom de tyske forhandlere gør. Selvfølgeligt er Semler et fordyrende mellemled. Hvis man antager at deres overskud alene kommer fra nybilssalg så betyder det at de danske kunder har betalt 1.250.000.000,- kr. "for meget" for deres biler (500.000.000,- i overskud +150% i reg. afgift).

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 09:16
af CJ2110
JSA skrev:
16. nov 2018, 09:06
AU-R8 skrev:
16. nov 2018, 08:47
JSA skrev:
15. nov 2018, 17:08
Husk at her i landet er Semler "skudt ind" mellem VW og kunden. Derfor kan du godt, med det samme, skyde en hvid pil efter at noget som helst vil blive billigt!
Det var da en underlig kommentar.
Semler i sig selv er jo ikke et fordyrende mellemled. Så skulle VAG jo selv have en stor administration.
At de så ikke altid er dygtige hos Semler er en anden ting i denne sammenhæng.
Danmark er så lille et billand, at ift VW behøver der ikke at være en selvstændig importør. Forhandlerne kunne VW jo bare betragte som beliggende i "Nordtyskland", og dermed kunne forhandlerne få bilerne direkte fra VW ligesom de tyske forhandlere gør. Selvfølgeligt er Semler et fordyrende mellemled. Hvis man antager at deres overskud alene kommer fra nybilssalg så betyder det at de danske kunder har betalt 1.250.000.000,- kr. "for meget" for deres biler (500.000.000,- i overskud +150% i reg. afgift).
Mener du at Semler har et overskud på ½ milliard om året, eller hvordan skal indlægget forstås ?

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 09:43
af AU-R8
Den gik vist helt galt.
Nu er det jo typisk ikke nybilssalget de lever af.
Der er også en del ejendomme i Semler.
Det er jo ikke bare lige at levere fra Tyskland heller.
Nu er konkurrencen jo hård på nybilssalg i DK grundet reg afgiften. Konkurrence er sundt.

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 11:15
af JSA
CJ2110 skrev:
16. nov 2018, 09:16
Mener du at Semler har et overskud på ½ milliard om året, eller hvordan skal indlægget forstås ?
Ifølge Semlers egen hjemmeside havde koncernen et overskud før skat på 514,4 millioner, altså over ½ milliard, i 2016.
Det er altså ikke noget jeg mener, men fakta. Og ja, det er sådan mit indlæg skal forstås.

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 11:48
af CJ2110
JSA skrev:
16. nov 2018, 11:15
CJ2110 skrev:
16. nov 2018, 09:16
Mener du at Semler har et overskud på ½ milliard om året, eller hvordan skal indlægget forstås ?
Ifølge Semlers egen hjemmeside havde koncernen et overskud før skat på 514,4 millioner, altså over ½ milliard, i 2016.
Det er altså ikke noget jeg mener, men fakta. Og ja, det er sådan mit indlæg skal forstås.
Nu er Semler koncernen jo en del andet end SMC, som kom ud med en resultat på 252 mill. i 2017.
Resultatet indeholder både fortjeneste på nye biler, brugte biler og service/reparationer, så det kan næppe konkluderes at resultatet alene kommer fra nyvognssalg.
Desuden er der ikke 150% afgift af hver en krone som de giver for bilen hos producenten, så din antagelse er, i bedste fald, noget fordrejet

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 13:23
af DanielB12
Hvis man ser på de forskellige modeller, så synes jeg da ofte der er stor forskel i dk kontra de, med negativ i dk.. så der tjener SMC vel penge, hvis de f.eks. køber en Q2 med tysk udsalgspris på 100.000 uden moms/reg og sælger den i DK for 200.000 uden moms/reg

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 13:31
af JSA
CJ2110 skrev:
16. nov 2018, 11:48
Desuden er der ikke 150% afgift af hver en krone som de giver for bilen hos producenten, så din antagelse er, i bedste fald, noget fordrejet
Nu er det jo ikke af den pris som Semler skal betale hos producenten, at der bliver beregnet afgift. Det er af den pris kunden skal give hos forhandleren at afgiften beregnes. Dvs at hver gang Semler vil tjene en krone mere, skal kunden betale en krone mere + moms + afgift. Dermed er det rigtigt at min antagelse er en smule fordrejet, jeg havde jo glemt momsen :)
Semler har en del andre aktiviteter også, så mit "eksempel" er selvfølgeligt kun en antagelse, det der er min egentlige pointe er, at vi kunne få bilerne billigere, hvis de gik "udenom" mellemleddet. Dette understreges også af, at prisforskellen (for kunden) over til andre bilmærker, er større her i landet end i udlandet.

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 14:24
af Madmax
Hvad så med de mærker i dk hvor importen er ejet af fabrikken? Er de så korrekt prissat?
Det er da klart nogen skal tjene penge på at yde det arbejde der gøres i forbindelse med import af en bil.

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 16:20
af SteffenR
500 mil i overskud er sgu da heller ikke enormt med den butik de har.

Hvilke bilmærker er det du mener ikke snyder?

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 17:36
af JSA
SteffenR skrev:
16. nov 2018, 16:20
500 mil i overskud er sgu da heller ikke enormt med den butik de har.

Hvilke bilmærker er det du mener ikke snyder?
Er det mig du spørger? Jeg erindrer ikke at have brugt ordet snyd. Det er selvfølgeligt også ok at tjene penge. Helt tilbage i starten af tråden var mit indspark blot, at vi har til gode at se noget gå gennem Samler og så samtidigt være billigt.

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 17:42
af Madmax
JSA skrev: vi har til gode at se noget gå gennem Samler og så samtidigt være billigt.
Det er jo ikke Dacia og Peugeot de importerer.. Billede

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 16. nov 2018, 18:09
af SteffenR
JSA skrev:
16. nov 2018, 17:36


Er det mig du spørger? Jeg erindrer ikke at have brugt ordet snyd. Det er selvfølgeligt også ok at tjene penge. Helt tilbage i starten af tråden var mit indspark blot, at vi har til gode at se noget gå gennem Samler og så samtidigt være billigt.
Snyde kunderne, overpriser, optrækkeri kært barn mange navne, hvem er det så du mener der ikke lægger for meget til priserne?

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 17. nov 2018, 10:00
af aknedude
Nå men for at få tråden tilbage på sporet. Så er der langt til at kunne true Tesla. VW skal satme igang NU. de vil komme med 15 mio. elbiler på 5 år. det er jo intet i den store sammenhæng. Med de resurser de har burde de sætte baren højere. og hvofor vente til 2020?????? de har allerede platformen klar. Når Tesla om få mdr. rammer Europa. Så vil de snuppe rigtig mange kunder, og de kommer med en Ny Y model i Tesla 3 Str. men som Suv.

Så VW se at få fingeren ud, og kom igang. Både for jeres egen skyld og vores.
Og til dem der ikke tror på elbiler....... Tro Om...

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 17. nov 2018, 10:42
af erlingvj
Hvorfor haste biler igennem? Hvis de biler der kommer i 2020 er på niveau med de bedste VAG-biler anno 2018 mht. kvalitet, herunder kabinekvalitet har Tesla ikke en chance hvis ikke de tager sig sammen. Den eneste Tesla jeg har prøvet var en X til 1.4 Mio. Aldrig har jeg kørt i en bil med så elendig kabinekvalitet - der var høje knagelyde fra sæder og paneler og mange interiør-dele var dårligt tilpassede / udført / monterede. En Fabia til 1/10 del er da bedre på det punkt - langt bedre.

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 17. nov 2018, 18:18
af aknedude
erlingvj skrev:
17. nov 2018, 10:42
Hvorfor haste biler igennem? Hvis de biler der kommer i 2020 er på niveau med de bedste VAG-biler anno 2018 mht. kvalitet, herunder kabinekvalitet har Tesla ikke en chance hvis ikke de tager sig sammen. Den eneste Tesla jeg har prøvet var en X til 1.4 Mio. Aldrig har jeg kørt i en bil med så elendig kabinekvalitet - der var høje knagelyde fra sæder og paneler og mange interiør-dele var dårligt tilpassede / udført / monterede. En Fabia til 1/10 del er da bedre på det punkt - langt bedre.
Hvorfor vente???? Hvis de mener det, så er det da bare igang. Det er jo nok det der er problemet, De snakker bare, men det bliver ved snakken. Ville give lidt på troværdigheds kontoen, hvis de vågnede lidt op. De sidste 10 mdr. Med voldsomme forsinkelser har heller ikke gjort noget godt for VAG.

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 17. nov 2018, 18:40
af SteffenR
Problemet bla i København er en manglende infrastruktur, så det er faktisk kun dem der bor i hus, der er sikret opladningsmulighed.

Jeg har feks 700m til den nærmeste ladestander, fra hvor jeg bor.

Det tager jo også lidt mere end 5 min at udvikle en bil, få den homologeret, crashtestet etc etc

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 17. nov 2018, 19:07
af Nicklossi
Hele vores elnet er heller ikke dimensioneret til elbiler, så det gør heller ikke noget at der går lidt tid endnu, hvis man ser det på den måde. ;)

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 17. nov 2018, 20:44
af jansom
Nicklossi skrev:
17. nov 2018, 19:07
Hele vores elnet er heller ikke dimensioneret til elbiler, så det gør heller ikke noget at der går lidt tid endnu, hvis man ser det på den måde. ;)
Er det ikke en helt forkert myte?

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 17. nov 2018, 20:50
af bskaarup
Nicklossi skrev:
17. nov 2018, 19:07
Hele vores elnet er heller ikke dimensioneret til elbiler, så det gør heller ikke noget at der går lidt tid endnu, hvis man ser det på den måde. ;)
Hvis der er politisk vilje er der masser af muligheder uden det er nødvendigt at øge kapaciteten.
Man kunne f.eks. differentiere elprisen så den var lavere "off-peak"" som man f.eks. gør i England. Så ville vi lade om natten i stedet for i perioder hvor der er andet forbug (f.eks. når familien Danmark steger frikadeller).
Man kunne "udleje" sit batteri til elnettet så der kunne returneres strøm f.eks. mellem 17 & 19 for så at få det retur om natten.
https://ing.dk/artikel/danske-elnet-kla ... ler-206560

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 17. nov 2018, 20:53
af DanielB12
SteffenR skrev:
17. nov 2018, 18:40

Det tager jo også lidt mere end 5 min at udvikle en bil, få den homologeret, crashtestet etc etc
E196DDC2-7F44-4F64-86B5-BA3F400EF652.jpeg
E196DDC2-7F44-4F64-86B5-BA3F400EF652.jpeg (116.22 KiB) Vist 907 gange
?

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 17. nov 2018, 21:38
af SteffenR
DanielB12 skrev:
17. nov 2018, 20:53

?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Homologation

https://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=homologere&tab=ny

Så fik du lige et ord til word of the Day kalenderen. :mrgreen:

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 17. nov 2018, 21:53
af donfetaful
A Ska li ha homologerert mi Nissan te æ løw i morn u i æ grusgraw
Jow jow så deet

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 17. nov 2018, 22:17
af aknedude
jansom skrev:
17. nov 2018, 20:44
Nicklossi skrev:
17. nov 2018, 19:07
Hele vores elnet er heller ikke dimensioneret til elbiler, så det gør heller ikke noget at der går lidt tid endnu, hvis man ser det på den måde. ;)
Er det ikke en helt forkert myte?
De fleste vil lade om natten, der er jo et minimum forbrug af el i forvejen. Så det vil ikke være et problem,

Re: VW vil angribe Tesla med markant lavere priser

: 18. nov 2018, 13:28
af eichmeier
aknedude skrev:
17. nov 2018, 22:17
jansom skrev:
17. nov 2018, 20:44
Nicklossi skrev:
17. nov 2018, 19:07
Hele vores elnet er heller ikke dimensioneret til elbiler, så det gør heller ikke noget at der går lidt tid endnu, hvis man ser det på den måde. ;)
Er det ikke en helt forkert myte?
De fleste vil lade om natten, der er jo et minimum forbrug af el i forvejen. Så det vil ikke være et problem,
Tror IKKE det er en myte - desværre - men man fortæller ikke at ELNETTET ikke er klar til elbiler i den mængde man ønsker, for det vil man ikke have frem

https://ing.dk/artikel/danske-elnet-kla ... ler-206560


Og tænk over vi har et af de bedste ELNET i verden.

Og kan bilen ikke lade når man er hjemme, eller kun lade nedsat, og man lige skal køre en tur om aftenen, så er det ikke fedt den ikke har strøm nok.

/eichmeier