Snekæder på quattro

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 608
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej

Snekæder på quattro

Indlæg af karstein » 19. nov 2018, 10:54

Hej derude,

Vi skal for første gang nordpå på skiferie til vinter og selvom A4'eren er udstyret med Quattro skal jeg ikke holde og danse rundt uden snekæder. Better safe than sorry.

MEN hvordan er det nu lige det fungerer med snekæder og permanent Quattro (Torsen)? Skal der monteres snekæder på alle hjul eller er det kun på det ene akselsæt? Som jeg husker det kører den med en kraftfordeling 60(bag) og 40(for).
Audi A4 3.0tdi quattro S-tronic - Bil nr. 2: VW Style Up!

Brugeravatar
karstein
Medlem
Indlæg: 608
Tilmeldt: 7. jul 2008, 21:38
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej

Snekæder på quattro

Indlæg af karstein » 19. nov 2018, 11:56

Det sidste sted man kigger er vel i brugsanvisningen... :oops:

Billede
Audi A4 3.0tdi quattro S-tronic - Bil nr. 2: VW Style Up!

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vesterlyng

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af SorenR » 19. nov 2018, 12:32

Jeg havde både snesokker og kæder med til Sälen et år... 3 meter sne og -20 grader. Har dem stadig, ubrugte... :mrgreen:

Når begge intercoolere på en S4 B5 er pakket med sne kan der altså suges noget luft skal jeg hilse at sige :twisted:

Billede
Billede
Billede

Nå ja, forresten... Audi AG. bestemte i oktober 1983, da de grundlagde quattro GmbH (nu Audi Sport GmbH), at "quattro" skal skrives med lille "q" fra den dato (verificeret af Christian Zipfel, Audi AG.).
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'90 VW Golf Cabriolet - "Etienne Aigner" Blue Perl

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

Kims
Nyt medlem
Indlæg: 359
Tilmeldt: 22. apr 2009, 21:28
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på Quattro

Indlæg af Kims » 19. nov 2018, 13:00

SorenR skrev:
19. nov 2018, 12:32
Nå ja, forresten... Audi AG. bestemte i oktober 1983, da de grundlagde quattro GmbH (nu Audi Sport GmbH), at "quattro" skal skrives med lille "q" fra den dato (verificeret af Christian Zipfel, Audi AG.).
Så skal du da vidst ha rettet din signatur :)
Renault Grand Scenic 1.5DCI 2011
Fiat Punto 1.2 2000
Seat Ibiza 1.4TDI Ecomotive 2009

hodel
Nyt medlem
Indlæg: 282
Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Har Takket: 66 gange
Blevet takket: 20 gange

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af hodel » 19. nov 2018, 13:05

Kims skrev:
19. nov 2018, 13:00
SorenR skrev:
19. nov 2018, 12:32
Nå ja, forresten... Audi AG. bestemte i oktober 1983, da de grundlagde quattro GmbH (nu Audi Sport GmbH), at "quattro" skal skrives med lille "q" fra den dato (verificeret af Christian Zipfel, Audi AG.).
Så skal du da vidst ha rettet din signatur :)
Tænkte jeg også først, men ikke hvis du læser 1 gang til hvad han skriver :)
Disse brugere har takket brugeren hodel for indlægget (total 2):
SorenRDakota
Polo GTI DSG 2018
BMW 120D M-sport aut. xDrive 2015

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vesterlyng
Har Takket: 1 gang
Blevet takket: 13 gange

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af SorenR » 19. nov 2018, 13:21

hodel skrev:
19. nov 2018, 13:05
Kims skrev:
19. nov 2018, 13:00
SorenR skrev:
19. nov 2018, 12:32
Nå ja, forresten... Audi AG. bestemte i oktober 1983, da de grundlagde quattro GmbH (nu Audi Sport GmbH), at "quattro" skal skrives med lille "q" fra den dato (verificeret af Christian Zipfel, Audi AG.).
Så skal du da vidst ha rettet din signatur :)
Tænkte jeg også først, men ikke hvis du læser 1 gang til hvad han skriver :)
Korrekt, i min manual står "Quattro" med stort overalt og bilen skulle være rullet af båndet i december 1981. Det er lidt svært at rette dokumentation med tilbagevirkende kraft.

Vi havde snakken *) på audiclub.dk i sin tid, så jeg skrev til Audi AG. Christian ringede så tilbage næste dag og vi fik os en fornuftig snak om URQuattro'er. Tilsyneladende er de schweiziske biler bedst til import pga. deres anale periodesyn - min Quattro stammer så tilfældigvis fra Schweiz. :mrgreen:

*) på audiclub.dk's phpBB forum bruger man "oversætteren" så alt "Quattro" bliver til "quattro" med små bogstaver og f.eks. "Opel" bliver til "blød hat" ... :roll:
Disse brugere har takket brugeren SorenR for indlægget:
hodel
'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'90 VW Golf Cabriolet - "Etienne Aigner" Blue Perl

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

hodel
Nyt medlem
Indlæg: 282
Tilmeldt: 16. jun 2008, 21:32
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Har Takket: 66 gange
Blevet takket: 20 gange

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af hodel » 19. nov 2018, 13:44

SorenR skrev:
19. nov 2018, 13:21
anale periodesyn
Er det noget med at bøje sig forover?? :D
Disse brugere har takket brugeren hodel for indlægget:
Passatg 3c
Polo GTI DSG 2018
BMW 120D M-sport aut. xDrive 2015

Brugeravatar
mortenmol
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af mortenmol » 19. nov 2018, 13:52

Jeg var i Hemsedal i år i min Land Rover Discovery, jeg havde ret slidte vinterdæk, men den kørte uden problemer op af en ski-pist da vi blev ledt forkert af google Maps.
Den eneste gang jeg havde lidt problemer var på vej ned af bakke hvor jeg tabte bagenden i et sving.
Den kørte op hvor biler med forhjuls træk og snekæder knapt kom op, og hvor de ikke kunne sætte i gang hvis de skulle starte fra 0km/t

Var på ski i Val d’Isère i år hvor der faldt masser af sne. Der var kontrol om man skulle ind og have snekæder på, med mindre man havde 4x4 og vinterdæk, det havde den 520xd vi lejede og vi fik lov at køre, den kørte op uden problemer.

Ergo 4x4 og vinterdæk, så skal det være helt vildt slemt før du får behov for kæder.
Jeg har aldrig haft behovet...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 307
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af Mikael M109R » 19. nov 2018, 14:02

mortenmol skrev:
19. nov 2018, 13:52
Jeg var i Hemsedal i år i min Land Rover Discovery, jeg havde ret slidte vinterdæk, men den kørte uden problemer op af en ski-pist da vi blev ledt forkert af google Maps.
Den eneste gang jeg havde lidt problemer var på vej ned af bakke hvor jeg tabte bagenden i et sving.
Den kørte op hvor biler med forhjuls træk og snekæder knapt kom op, og hvor de ikke kunne sætte i gang hvis de skulle starte fra 0km/t

Var på ski i Val d’Isère i år hvor der faldt masser af sne. Der var kontrol om man skulle ind og have snekæder på, med mindre man havde 4x4 og vinterdæk, det havde den 520xd vi lejede og vi fik lov at køre, den kørte op uden problemer.

Ergo 4x4 og vinterdæk, så skal det være helt vildt slemt før du får behov for kæder.
Jeg har aldrig haft behovet...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det mange med 4WD glemmer er at de bremser ligeså dårligt som alle andre ;)

Brugeravatar
mortenmol
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af mortenmol » 19. nov 2018, 14:07

Muligvis dårligere, da de ofte er tungere :)

Jeg tabte nu bagenden uden alt for høj hastighed, men grundet manglende mønster.
Ved højere rotation slynges sneen væk


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vesterlyng

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af SorenR » 19. nov 2018, 14:17

'nuff said.

'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'90 VW Golf Cabriolet - "Etienne Aigner" Blue Perl

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af JKBP » 19. nov 2018, 14:56

mortenmol skrev:Muligvis dårligere, da de ofte er tungere :)

Jeg tabte nu bagenden uden alt for høj hastighed, men grundet manglende mønster.
Ved højere rotation slynges sneen væk


Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvordan spiller vægten ind med dårligere vejgreb ?

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk


Brugeravatar
mortenmol
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af mortenmol » 19. nov 2018, 15:23

Højere vægt = længere bremselængde, da det er mere masse der skal stoppes?


Sent from my iPhone using Tapatalk

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af JKBP » 19. nov 2018, 16:14

mortenmol skrev:Højere vægt = længere bremselængde, da det er mere masse der skal stoppes?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Højere vægt = mere greb. Det er 1:1

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk


Brugeravatar
mortenmol
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af mortenmol » 19. nov 2018, 16:15

Også når man skal bremse?? Ah...


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
SorenR
Aktiv medlem
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 5. apr 2009, 20:54
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Vesterlyng

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af SorenR » 19. nov 2018, 17:46

Dybsø fjord 2009
Audi S4 B5 Avant
Conti TS830P 225/45-17
2 personer i bilen

Døm selv...

'82 Audi Quattro WR 2.1T I5 10V Alpine White
'90 VW Golf Cabriolet - "Etienne Aigner" Blue Perl

We say it is about 330 hp between 7,200 and 7,700 rpm but I must tell you these are strong Bavarian beer-carrying horses, not the smaller ones from Italy.
- Ferdinand Piëch

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af JKBP » 19. nov 2018, 18:41

mortenmol skrev:Også når man skal bremse?? Ah...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Grebet er ligeglad med om du bremser eller accelererer eller drejer. Det stiger proportionalt sammen med den øgede energi der skal ændrer retning. Så ja.

Farten til gengæld er en anden sag. Der stiger energien med kvadratet. Så dobbelt hastighed=4x bremselængde.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk


Brugeravatar
mortenmol
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Snekæder på quattro

Indlæg af mortenmol » 19. nov 2018, 18:59

Dit teoretiske greb er meget fint.
Der er bare andre faktorer der indvirker hvor godt en bil bremser, og de påvirkes negativt af en højere vægt.

Der er vel en grund til en f1 bil bremser markant bedre end en lastbil.

Den kinetiske energi stiger med vægten.
Et legemes kinetiske energi er bestemt som en halv gange legemets masse gange kvadratet på legemets hastighed.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Brugeravatar
mortenmol
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af mortenmol » 19. nov 2018, 19:04


Billede



Sent from my iPhone using Tapatalk

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af JKBP » 19. nov 2018, 19:38

På sne og is er det vist hverken downforce eller bremsernes funktionstid der spiller ind

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk


Brugeravatar
mortenmol
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af mortenmol » 19. nov 2018, 20:11

JKBP skrev:På sne og is er det vist hverken downforce eller bremsernes funktionstid der spiller ind Billede

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Og du mener heller ikke at vægt har nogen indvirkning?

Den samme bil med en chauffør intet andet ekstra vægt vs. samme bil med 5 personer og fuld ferieoppakning ved samme hastighed, der mener du den med fuld oppakning vil holde stille først?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Nicklossi
Medlem
Indlæg: 1169
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af Nicklossi » 19. nov 2018, 20:20

mortenmol skrev:
19. nov 2018, 20:11
JKBP skrev:På sne og is er det vist hverken downforce eller bremsernes funktionstid der spiller ind Billede

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Og du mener heller ikke at vægt har nogen indvirkning?

Den samme bil med en chauffør intet andet ekstra vægt vs. samme bil med 5 personer og fuld ferieoppakning ved samme hastighed, der mener du den med fuld oppakning vil holde stille først?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Helt sikkert ikke, der kræver det en del bedre greb fra dækkene.

Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 273
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af Sgh2008ejs » 19. nov 2018, 21:39

JKBP skrev:
19. nov 2018, 16:14
mortenmol skrev:Højere vægt = længere bremselængde, da det er mere masse der skal stoppes?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Højere vægt = mere greb. Det er 1:1

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Muligvis. Men også:

Højere vægt = mere energi der skal stoppes.

De 2 ligninger stiger ikke ens. Energien i vogntoget stiger hurtigere end du får øget greb af vægten ;)

Er du i tvivl kan du jo prøve at teste bremselængden i din bil fra 100-0 med hhv. kun dig og 5 mennesker i bilen på glat vej ;)
2016 Seat Leon St Barcelona Edition

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af JKBP » 19. nov 2018, 21:55

De 2 ligninger stiger ens. Og har lavet testen mange gange. Resultatet er det samme hver gang. Sjovt nok ændres de fysiske love sjældent.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk


Brugeravatar
Sgh2008ejs
Nyt medlem
Indlæg: 273
Tilmeldt: 16. jan 2012, 21:20
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af Sgh2008ejs » 19. nov 2018, 22:07

Ser gerne en form for teoretisk formel eller korrekt udført og opmålt eksperiment der understøtter ;)
2016 Seat Leon St Barcelona Edition

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2133
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af Martin1986 » 19. nov 2018, 22:15

Der må da ligge nogle beregninger på nettet.. spændende debat ellers :)

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk

Nuværende: Bmw E61 523i
Tidligere: Bmw E39 530d
Opel Astra Gtc 1.6
Seat Altea 2.0 Tdi
VW Touran 2.0 Tdi
Bmw E46 323i
VW Golf 2 1.6

Brugeravatar
Martin1986
Aktiv medlem
Indlæg: 2133
Tilmeldt: 4. feb 2011, 16:01
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Herning

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af Martin1986 » 19. nov 2018, 22:18

Læs og konkluder:


https://www.google.dk/amp/s/www.researc ... he_car/amp

Sendt fra min ONEPLUS A6003 med Tapatalk


Nuværende: Bmw E61 523i
Tidligere: Bmw E39 530d
Opel Astra Gtc 1.6
Seat Altea 2.0 Tdi
VW Touran 2.0 Tdi
Bmw E46 323i
VW Golf 2 1.6

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af JKBP » 19. nov 2018, 22:48

Som sagt så er det uden betydning. I teorien i hvert fald da ligningen er uafhængig af massen.

Som du selv var inde på er der meget der spiller ind i den virkelige verden. Men på sne og is hvor det eneste "svage" led er vejgrebet, har det ingen betydning om bilen er tung eller let.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk


Brugeravatar
mortenmol
Nyt medlem
Indlæg: 395
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af mortenmol » 19. nov 2018, 22:52

JKBP skrev:Som sagt så er det uden betydning. I teorien i hvert fald da ligningen er uafhængig af massen.

Som du selv var inde på er der meget der spiller ind i den virkelige verden. Men på sne og is hvor det eneste "svage" led er vejgrebet, har det ingen betydning om bilen er tung eller let.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Så dobbelt vægt = dobbelt vejgreb?
Hvorfor er det så altid lastbiler der ikke kan sætte igang, fx på en motorvejsfrakørsel når det er glat?


Sent from my iPhone using Tapatalk

JKBP
Nyt medlem
Indlæg: 149
Tilmeldt: 18. okt 2015, 14:33
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej

Re: Snekæder på quattro

Indlæg af JKBP » 19. nov 2018, 22:59

Præcis. Fordi de har vægten det forkerte sted.

Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk


Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak"