Vi skal for første gang nordpå på skiferie til vinter og selvom A4'eren er udstyret med Quattro skal jeg ikke holde og danse rundt uden snekæder. Better safe than sorry.
MEN hvordan er det nu lige det fungerer med snekæder og permanent Quattro (Torsen)? Skal der monteres snekæder på alle hjul eller er det kun på det ene akselsæt? Som jeg husker det kører den med en kraftfordeling 60(bag) og 40(for).
Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 11:56
af karstein
Det sidste sted man kigger er vel i brugsanvisningen...
Re: Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 12:32
af SorenR
Jeg havde både snesokker og kæder med til Sälen et år... 3 meter sne og -20 grader. Har dem stadig, ubrugte...
Når begge intercoolere på en S4 B5 er pakket med sne kan der altså suges noget luft skal jeg hilse at sige
Nå ja, forresten... Audi AG. bestemte i oktober 1983, da de grundlagde quattro GmbH (nu Audi Sport GmbH), at "quattro" skal skrives med lille "q" fra den dato (verificeret af Christian Zipfel, Audi AG.).
Nå ja, forresten... Audi AG. bestemte i oktober 1983, da de grundlagde quattro GmbH (nu Audi Sport GmbH), at "quattro" skal skrives med lille "q" fra den dato (verificeret af Christian Zipfel, Audi AG.).
Nå ja, forresten... Audi AG. bestemte i oktober 1983, da de grundlagde quattro GmbH (nu Audi Sport GmbH), at "quattro" skal skrives med lille "q" fra den dato (verificeret af Christian Zipfel, Audi AG.).
Så skal du da vidst ha rettet din signatur
Tænkte jeg også først, men ikke hvis du læser 1 gang til hvad han skriver
Nå ja, forresten... Audi AG. bestemte i oktober 1983, da de grundlagde quattro GmbH (nu Audi Sport GmbH), at "quattro" skal skrives med lille "q" fra den dato (verificeret af Christian Zipfel, Audi AG.).
Så skal du da vidst ha rettet din signatur
Tænkte jeg også først, men ikke hvis du læser 1 gang til hvad han skriver
Korrekt, i min manual står "Quattro" med stort overalt og bilen skulle være rullet af båndet i december 1981. Det er lidt svært at rette dokumentation med tilbagevirkende kraft.
Vi havde snakken *) på audiclub.dk i sin tid, så jeg skrev til Audi AG. Christian ringede så tilbage næste dag og vi fik os en fornuftig snak om URQuattro'er. Tilsyneladende er de schweiziske biler bedst til import pga. deres anale periodesyn - min Quattro stammer så tilfældigvis fra Schweiz.
*) på audiclub.dk's phpBB forum bruger man "oversætteren" så alt "Quattro" bliver til "quattro" med små bogstaver og f.eks. "Opel" bliver til "blød hat" ...
Jeg var i Hemsedal i år i min Land Rover Discovery, jeg havde ret slidte vinterdæk, men den kørte uden problemer op af en ski-pist da vi blev ledt forkert af google Maps.
Den eneste gang jeg havde lidt problemer var på vej ned af bakke hvor jeg tabte bagenden i et sving.
Den kørte op hvor biler med forhjuls træk og snekæder knapt kom op, og hvor de ikke kunne sætte i gang hvis de skulle starte fra 0km/t
Var på ski i Val d’Isère i år hvor der faldt masser af sne. Der var kontrol om man skulle ind og have snekæder på, med mindre man havde 4x4 og vinterdæk, det havde den 520xd vi lejede og vi fik lov at køre, den kørte op uden problemer.
Ergo 4x4 og vinterdæk, så skal det være helt vildt slemt før du får behov for kæder.
Jeg har aldrig haft behovet...
Jeg var i Hemsedal i år i min Land Rover Discovery, jeg havde ret slidte vinterdæk, men den kørte uden problemer op af en ski-pist da vi blev ledt forkert af google Maps.
Den eneste gang jeg havde lidt problemer var på vej ned af bakke hvor jeg tabte bagenden i et sving.
Den kørte op hvor biler med forhjuls træk og snekæder knapt kom op, og hvor de ikke kunne sætte i gang hvis de skulle starte fra 0km/t
Var på ski i Val d’Isère i år hvor der faldt masser af sne. Der var kontrol om man skulle ind og have snekæder på, med mindre man havde 4x4 og vinterdæk, det havde den 520xd vi lejede og vi fik lov at køre, den kørte op uden problemer.
Ergo 4x4 og vinterdæk, så skal det være helt vildt slemt før du får behov for kæder.
Jeg har aldrig haft behovet...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det mange med 4WD glemmer er at de bremser ligeså dårligt som alle andre
Re: Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 14:07
af mortenmol
Muligvis dårligere, da de ofte er tungere
Jeg tabte nu bagenden uden alt for høj hastighed, men grundet manglende mønster.
Ved højere rotation slynges sneen væk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 14:17
af SorenR
'nuff said.
Re: Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 14:56
af JKBP
mortenmol skrev:Muligvis dårligere, da de ofte er tungere
Jeg tabte nu bagenden uden alt for høj hastighed, men grundet manglende mønster.
Ved højere rotation slynges sneen væk
Sent from my iPhone using Tapatalk
Hvordan spiller vægten ind med dårligere vejgreb ?
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Re: Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 15:23
af mortenmol
Højere vægt = længere bremselængde, da det er mere masse der skal stoppes?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 16:14
af JKBP
mortenmol skrev:Højere vægt = længere bremselængde, da det er mere masse der skal stoppes?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Højere vægt = mere greb. Det er 1:1
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Re: Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 16:15
af mortenmol
Også når man skal bremse?? Ah...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 17:46
af SorenR
Dybsø fjord 2009
Audi S4 B5 Avant
Conti TS830P 225/45-17
2 personer i bilen
Døm selv...
Re: Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 18:41
af JKBP
mortenmol skrev:Også når man skal bremse?? Ah...
Sent from my iPhone using Tapatalk
Grebet er ligeglad med om du bremser eller accelererer eller drejer. Det stiger proportionalt sammen med den øgede energi der skal ændrer retning. Så ja.
Farten til gengæld er en anden sag. Der stiger energien med kvadratet. Så dobbelt hastighed=4x bremselængde.
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 18:59
af mortenmol
Dit teoretiske greb er meget fint.
Der er bare andre faktorer der indvirker hvor godt en bil bremser, og de påvirkes negativt af en højere vægt.
Der er vel en grund til en f1 bil bremser markant bedre end en lastbil.
Den kinetiske energi stiger med vægten.
Et legemes kinetiske energi er bestemt som en halv gange legemets masse gange kvadratet på legemets hastighed.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 19:04
af mortenmol
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 19:38
af JKBP
På sne og is er det vist hverken downforce eller bremsernes funktionstid der spiller ind
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Re: Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 20:11
af mortenmol
JKBP skrev:På sne og is er det vist hverken downforce eller bremsernes funktionstid der spiller ind
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Og du mener heller ikke at vægt har nogen indvirkning?
Den samme bil med en chauffør intet andet ekstra vægt vs. samme bil med 5 personer og fuld ferieoppakning ved samme hastighed, der mener du den med fuld oppakning vil holde stille først?
JKBP skrev:På sne og is er det vist hverken downforce eller bremsernes funktionstid der spiller ind
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Og du mener heller ikke at vægt har nogen indvirkning?
Den samme bil med en chauffør intet andet ekstra vægt vs. samme bil med 5 personer og fuld ferieoppakning ved samme hastighed, der mener du den med fuld oppakning vil holde stille først?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Helt sikkert ikke, der kræver det en del bedre greb fra dækkene.
Som sagt så er det uden betydning. I teorien i hvert fald da ligningen er uafhængig af massen.
Som du selv var inde på er der meget der spiller ind i den virkelige verden. Men på sne og is hvor det eneste "svage" led er vejgrebet, har det ingen betydning om bilen er tung eller let.
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Re: Snekæder på quattro
: 19. nov 2018, 22:52
af mortenmol
JKBP skrev:Som sagt så er det uden betydning. I teorien i hvert fald da ligningen er uafhængig af massen.
Som du selv var inde på er der meget der spiller ind i den virkelige verden. Men på sne og is hvor det eneste "svage" led er vejgrebet, har det ingen betydning om bilen er tung eller let.
Sendt fra min SM-G950F med Tapatalk
Så dobbelt vægt = dobbelt vejgreb?
Hvorfor er det så altid lastbiler der ikke kan sætte igang, fx på en motorvejsfrakørsel når det er glat?