Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af HansH » 10. dec 2018, 09:18

Var i weekenden sammen med en ven der er sælger hos aut. forhandler.
Vi snakkede selvfølgelig VAG og herunder også udfordringerne med levering. I den forbindelse fortalte han bl.a. om et forhold omkring benzinbiler, som jeg ikke lige kan huske har været bragt ind i de tråde der hidtil har kørt om emnet herinde (eller også har jeg bare overset det).

Min egen opfattelse af problemerne omkring hvad der kan sælges og leveres har hidtil været, at WLTP har været den helt store årsag. Manglende ressourcer til test, en mangedobling af modeller der skal testes osv osv
Men kammi'en fortalte at det faktisk også har noget at gøre med de krævede CO2 måltal bilproducenterne står overfor allerede i 2021:

Snap100.jpg
Snap100.jpg (43.5 KiB) Vist 1616 gange
Producenterne står overfor et mål, som er et samlet gennemsnit af alle biler de leverer, på tværs af hele modelpaletten.
Hvis ikke det mål opnås, imødeser de massive bøder.

Benzinbiler udleder mere CO2 end dieselbiler.
Da hele trenden de sidste par år har været, at markedsandele er rykket fra diesel over på benzin, skaber det et dilemma for producenterne.
Jo flere benzinbiler de langer ud over disken, jo sværere får de ved at nå måltallene ude for enden af 2021.
Derfor har de travlt med at få lavet nogle hybrid- og elbiler, som kan trække i den anden retning. Golf 8 med mild hybrid som kommer næste år, er et skridt i den retning.

Men det vil altså sige, at hver gang VW sælger en ren benzinbil, så flytter de sig længere væk fra det mål de skal nå.
Derfor har de brug for at øge markedsandelen af diesel, da der formodentlig ikke er tiltro til at el og hybrid vil opnå en så stor markedsandel inden timeglasset løber ud, at det er nok til at kunne redde det samlede regnskab.

Som følge deraf forventes det at VW vil lægge begræsninger på hvor mange rene benzinbiler de vil producere, og dermed hvor mange hvert enkelt land kan få tildelt.
Og omvendt vil der i hele 2019 komme kampagner på dieselbiler.
Lidt af et pudsigt paradoks, synes jeg, når man tager folkeopinionen mod diesel i betragtning:
"Død over diesel!! Men hey - gå ingen steder, for vi har vist brug for dig lidt endnu"....

Dette er selvfølgelig ikke bekræftet info fra officielt hold, men lidt info fra insider rygtebørsen. Dog synes jeg det lyder troværdigt nok til at kunne genfortælles. Og måske der er nogen som kan bekræfte, eller omvendt ved noget der peger i en anden retning :)
These users thanked the author HansH for the post (total 3):
audi-elskerDanielB12HCS-2880
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af BrianDS » 10. dec 2018, 09:53

Det kunne godt være tilfældet, men er det ikke den gennemsnitlige udledning på de udbudte modeller?

Ellers er der nogle sportsvognsproducenter der går imod nogle seriøse økonomiske udfordringer?

Det var vel en af grundene til at Aston Martin rebrander en Toyota IQ og kalder den Cygnet?

Hvis det er på antal solgte biler så skal der sælges mange små biler på diesel, og de er stort set væk i VAG





2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af HansH » 10. dec 2018, 10:04

BrianDS skrev:
10. dec 2018, 09:53
Det kunne godt være tilfældet, men er det ikke den gennemsnitlige udledning på de udbudte modeller?

Ellers er der nogle sportsvognsproducenter der går imod nogle seriøse økonomiske udfordringer?

Det var vel en af grundene til at Aston Martin rebrander en Toyota IQ og kalder den Cygnet?

Hvis det er på antal solgte biler så skal der sælges mange små biler på diesel, og de er stort set væk i VAGBillede
Som jeg har forstået det, har producenterne forskellige mål.
Eksempelvis skal Jaguar/Land Rover ikke nå så lavt et mål som der er sat for f.eks. Fiat Chrysler, fordi JLR fremstiller "larger-than-average" biler, og sælger <300.000 stk om året.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af siccio » 21. dec 2018, 19:24

Meget påfaldende det HansH er inde på, nu VW kører købers marked kampagne på netop diverse diesel biler Golf,Touran,Tiguan
Umiddelbart dejligt med meget ekstra udstyr, men er nok mere eller mindre ren nød fra VW, da det er modeller de nok er brændt inde med i Tyskland bl.a.
Ærgerligt det er gået sådan med diesel, da man får godt med trækkraft og ok brændstof økonomi, men hvem pokker tør snart at købe ny diesel bil, hvis man risikere 100 % værditab inden 2025 sådan som der er forbud i mange byer allerede.
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af BrianDS » 21. dec 2018, 19:41

siccio skrev:Meget påfaldende det HansH er inde på, nu VW kører købers marked kampagne på netop diverse diesel biler Golf,Touran,Tiguan
Umiddelbart dejligt med meget ekstra udstyr, men er nok mere eller mindre ren nød fra VW, da det er modeller de nok er brændt inde med i Tyskland bl.a.
Ærgerligt det er gået sådan med diesel, da man får godt med trækkraft og ok brændstof økonomi, men hvem pokker tør snart at købe ny diesel bil, hvis man risikere 100 % værditab inden 2025 sådan som der er forbud i mange byer allerede.
Der bliver ikke totalt forbud til 2025, de fleste nye biler må stadig kører i de byer der har forbud.

Modellerne har de helt sikkert ikke brændt inde med, for de kunne jo lade være med at producere flere Billede
Købers marked er en tradition som VW har kørt i mange år med forskellige kampagner
These users thanked the author BrianDS for the post:
erlingvj
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
CULT
Aktiv medlem
Indlæg: 1888
Tilmeldt: 15. jun 2008, 14:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: 6000 Kolding
Has thanked: 5 times
Been thanked: 117 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af CULT » 21. dec 2018, 19:49

Jeg fik engang fortalt af en gut der var havde en pæn høj stillig ved Mercedes at de lavede Smart bilerne præcis af den grund at de kunne få deres CO2 gennemsnit ned så de fortsat kunne lave de vilde AMG modeller


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author CULT for the post:
BrianDS
BLANZ SOCIETY
Wörthersee Tour 2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
Schafflund 2000-2001-2002-2003-2004-2005-2006-2007-2008-2009-2010
2017 Skoda Superb 2.0 tsi 280hk 4X4
2000 AUDI S3
2002 LUPO 3L med servo
1983 GOLF GTI PIRELLI
1976 PUCH MAXI K

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af HansH » 21. dec 2018, 19:55

Jamen... er det ikke lidt tragikomisk et sted...

Folkeopinion og masser af politikere er klar med fakler og høtyve, når talen falder på dieselbiler.
Samtidig vedtager deres politiske kollegaer i EU en plan, som de facto tvinger bilproducenterne til at gøre alt hvad de kan for at øge antallet af dieselbiler der langes over disken.
Det synes jeg godt man kan trække lidt på smilebåndet af.. :)

Man får vel ikke et mere håndfast bevis på at NOx og CO2 er to mål der trækker i hver sin retning.
Og hvorfor dieselgate opdatering dermed aldrig kan være en win-win i forhold til miljøpræmisser. Trækker man i den ene ende af snoren, så den bliver længere, så bliver den anden ende automatisk kortere.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af siccio » 21. dec 2018, 21:32

Ved godt diesel ikke ligefrem bliver forbudt i 2025, men må da indrømme den hast som diesel er kommet i bad standing, ja så er jeg bekymret for at investere i ny diesel bil med 84-96 måneders afdrag.
Håber da det vender, men bare bange for at den bliver svær, nu også VW begynder at smide el biler på markedet fra 2020 og frem.
Købers marked er bare påfaldende kun diesel.
Men med lange ventetider på benzin modeller er der jo heller ikke grund til at booste det salg selvfølgelig.
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af siccio » 21. dec 2018, 21:45

Det der er mest hovedrystende er busser og tog i offentlig transport ligger og operere efter nogle totalt forældede EU-normer forurenings mæssigt.
Arbejder i Aarhus, og forfærdeligt at ligge bag en af de gule busser der er godt kold sådan en morgen. Også brokker man sig over moderne biler med filter og addblue og hvad det hedder alt sammen.
Tror i øvrigt at brændeovne er en del værrer en diesel biler når vi snakker skadelige partikler men det er en anden snak
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

Brugeravatar
Tommy
Medlem
Indlæg: 1167
Tilmeldt: 13. jun 2008, 11:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 46 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af Tommy » 21. dec 2018, 21:53

siccio skrev:
21. dec 2018, 21:45
Det der er mest hovedrystende er busser og tog i offentlig transport ligger og operere efter nogle totalt forældede EU-normer forurenings mæssigt.
Arbejder i Aarhus, og forfærdeligt at ligge bag en af de gule busser der er godt kold sådan en morgen. Også brokker man sig over moderne biler med filter og addblue og hvad det hedder alt sammen.
Tror i øvrigt at brændeovne er en del værrer en diesel biler når vi snakker skadelige partikler men det er en anden snak
Er så enig her !! 😀
Men nej det snakker vi ikke om.... lad os jagte privatbilismen.
Og nye eu6 og eu6d diesel biler forurener mindre end nye benzinbiler på alle punkter, og dieselbiler er så langt fra døde...
De forbud der er gælder jo for eu4 eller eu5 biler, og de gælder jo kun ganske få steder.
Det er en usaglig hetz ifht nye biler... gamle er en anden snak. Men så kunne staten jo lave nogle økonomiske tiltag så man får folk over i nye modeller, i stedet for at tvinge os over i en teknologi der ikke er moden endnu (elbiler)...
Og ja tag så fat i den kollektive trafiks forurening (og transport sektorens) !
These users thanked the author Tommy for the post (total 2):
HansHBrianDS
alt kan lade sig gøre... det er blot et spørgsmål om tid og penge
25 x vagcars and counting....

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af BrianDS » 21. dec 2018, 22:52

Der er stort påstyr omkring diesel, og det er selvfølgelig godt at tage en relevant dialog, men det kunne nu være skønt hvis ikke der blev lavet skræmme kampagner og masser af unødvendige rygter - min dieselbil må godt køre i de fleste forbudszoner, og der hvor den ikke må, er der også mange benzinbiler der er forbudt.

Når elbilerne bliver modne og til at betale så bliver de andre alternativer muligvis udfaset - men indtil da er jeg ikke nervøs for at køre diesel, der er ligeså stor usikkerhed på elbiler, fordi de ikke er modne, og mange understøtter ikke de nyeste teknologier - endnu
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af erlingvj » 22. dec 2018, 03:33

BrianDS skrev:
21. dec 2018, 19:41
Købers marked er en tradition som VW har kørt i mange år med forskellige kampagner
Ja men i år er det (modsat tidligere) kun diesel-biler der er med. Ifølge min VW-forhandler er det langt under 10% af de private salg af nye VWere der diesel, så det er da helt sikkert et forsøg på at få hævet den andel.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af BrianDS » 22. dec 2018, 10:18

erlingvj skrev:
BrianDS skrev:
21. dec 2018, 19:41
Købers marked er en tradition som VW har kørt i mange år med forskellige kampagner
Ja men i år er det (modsat tidligere) kun diesel-biler der er med. Ifølge min VW-forhandler er det langt under 10% af de private salg af nye VWere der diesel, så det er da helt sikkert et forsøg på at få hævet den andel.
Har du spurgt din forhandler hvordan fordelingen var for fem og ti år siden?

Der er klart blevet færre diesel biler end tidligere, en af årsagerne er at forskellen mellem benzin og diesel er blevet lidt større og de på papiret kører næsten lige langt på en liter brændstof. Selvfølgelig også de forskellige skandaler og skræmme rygter.
Hvis du kigger efter bil i dag er der mange mikrobiler, dem var der ikke så mange af før trillingerne kom til, og flere minibilerne kan ikke længere fås med diesel herhjemme fordi de blev for dyre.
Den nye Polo fås dog i TDI men med en merpris i forhold til TSI.

Jeg tror dog stadig der er geografiske forskelle, du kommer fra Københavns området? Jeg kommer fra Jylland, her er der stadig mange nye TDI, men nok færre end tidligere, men der er også flere der pendler.
Min tidligere Octavia regnede jeg ud hvor længe der gik før jeg udlignede forskellen på en 1.4 TSI og en 1.6 TDI, det var mindre end et år ved 20.000 km/år. Værditabet var nogenlunde det samme for TSI og TDI da jeg solgte den sidste år.
Jeg har ikke regnet på min nuværende, men jeg kører omkring 30.000 km/år, så en TSI ville være dyrere i dagligdagen.

Så der er stadig forskellige behov, grænsen har dog flyttet sig lidt BilledeBillede
These users thanked the author BrianDS for the post:
hodel
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af erlingvj » 22. dec 2018, 11:34

BrianDS skrev:
22. dec 2018, 10:18
erlingvj skrev:
BrianDS skrev:
21. dec 2018, 19:41
Købers marked er en tradition som VW har kørt i mange år med forskellige kampagner
Ja men i år er det (modsat tidligere) kun diesel-biler der er med. Ifølge min VW-forhandler er det langt under 10% af de private salg af nye VWere der diesel, så det er da helt sikkert et forsøg på at få hævet den andel.
Hvis du kigger efter bil i dag er der mange mikrobiler, dem var der ikke så mange af før trillingerne kom til, og flere minibilerne kan ikke længere fås med diesel herhjemme fordi de blev for dyre.
Mikrobilernes popularitet er stærkt på retur. For får år siden var top 10 stort set kun mikrobiler. Nu er de røget langt ned.
Up! der tidligere var den mest solgte er nu overhalet af både Polo og Golf. Så argumentet holder ikke.
Det er ikke kun i DK at diesel er udfaset i Fabia og Audi A1 og flere andre. Der gælder hele EU.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af BrianDS » 22. dec 2018, 11:56

erlingvj skrev:
BrianDS skrev:
22. dec 2018, 10:18
erlingvj skrev: Ja men i år er det (modsat tidligere) kun diesel-biler der er med. Ifølge min VW-forhandler er det langt under 10% af de private salg af nye VWere der diesel, så det er da helt sikkert et forsøg på at få hævet den andel.
Hvis du kigger efter bil i dag er der mange mikrobiler, dem var der ikke så mange af før trillingerne kom til, og flere minibilerne kan ikke længere fås med diesel herhjemme fordi de blev for dyre.
Mikrobilernes popularitet er stærkt på retur. For får år siden var top 10 stort set kun mikrobiler. Nu er de røget langt ned.
Up! der tidligere var den mest solgte er nu overhalet af både Polo og Golf. Så argumentet holder ikke.
Det er ikke kun i DK at diesel er udfaset i Fabia og Audi A1 og flere andre. Der gælder hele EU.
Mht. mikrobilerne så har du helt ret i at de er på retur, markedet er nok også blevet mættet med dem, og forskellen op til en minibil er blevet for lille (også uden afgift)
Men mikrobilerne bidrager stadig til et salg hvor mange tidligere ville købe en brugt bil i stedet. Og minibilerne (Polo) er ikke længere attraktive i diesel.

Diesel er kommet i Polo, det undrede mig, men den er muligvis billigere på MQB-A0 end de gamle platforme, så måske de andre også kommer tilbage med diesel, selvom det bil undre mig.

Prisenforskellen på diesel vs benzin eksisterer også i resten af verden, i Danmark er den dog ofte forstærket.
I Tyskland kan du også få Polo der kører på ErdGas.

Hvis vi kigger de lidt større biler, så ser jeg stadig mange dieselbiler, så man skulle nok tage lidt flere parametre med end bare privatsalg hos en enkelt forhandler.
Omvendt så var dieselbil salget også voldsomt højt tidligere hvor mange købte en dieselbil selvom de havde et lille behov. Da det hed 2.0 115 HK og 1.6 FSI så var en 1.9 TDI eller en 2.0 TDI også mere attraktiv Billede

Verden ændrer sig, men jeg tror ikke vi har set det sidste til diesel endnu
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af Korreborg » 22. dec 2018, 12:02

Men vil tror at der bliver solgt flere diesel golf i Jylland end i kbh.

Har lige haft en A3 150hk 1,5tsi DSG i 4 dage og en Polo 115hk 1,0tsi DSG i 2 dage.

Ud fra kørecomputeren kørte Polo'en ca det samme på literen som min Golf, og A3'eren 3-4km/l mindre. Ved godt at det er over meget få km, og med usikkerhed i målingen. Men var sgu overrasket Benzin bliver jo talt sindssygt op her på siden, så hvis en af jer som kører øko kørsel kom over i en Polo 1,6tdi, så er jeg overbevist om at i ville kunne køre væsentligt længere end i en benzin. Mener bestemt at jeres "de kører næsten lige langt på literen" er et forsøg på at overbevise jer selv om at i har taget det rigtige valg i øvrigt larmer de, og skifter alllt for tidligt op i gear. Og 1,0 ryster i tomgang.
Jeg her i hvert fald overbevist mig selv om at jeg har truffet det rigtige valg
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af erlingvj » 22. dec 2018, 12:06

Jeg har lige trukket tallene for registrerede biler i november 2018 for hele Danmark og for både private og firma-biler.

Polo: 597 benzin og 8 diesel. Godt 1% diesel.
Golf: 412 benzin og 19 diesel. Godt 4% diesel.

Uanset om jyder har større kærlighed til diesel-biler end andre (hvilket jeg ikke tror på) går salget af diesel-biler støt mod nul - også i DK - også i Jylland.
These users thanked the author erlingvj for the post:
DanielB12

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af Nicklossi » 22. dec 2018, 12:30

erlingvj skrev:
22. dec 2018, 12:06
Jeg har lige trukket tallene for registrerede biler i november 2018 for hele Danmark og for både private og firma-biler.

Polo: 597 benzin og 8 diesel. Godt 1% diesel.
Golf: 412 benzin og 19 diesel. Godt 4% diesel.

Uanset om jyder har større kærlighed til diesel-biler end andre (hvilket jeg ikke tror på) går salget af diesel-biler støt mod nul - også i DK - også i Jylland.
Hvad siger tallene før wltp?
These users thanked the author Nicklossi for the post:
BrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af HansH » 22. dec 2018, 12:37

erlingvj skrev:
22. dec 2018, 12:06
Polo: 597 benzin og 8 diesel. Godt 1% diesel.
Golf: 412 benzin og 19 diesel. Godt 4% diesel.
Hvis de tal er repræsentative for hele modelviften, så er det skidt nyt for VW i forhold til kampen med at nå deres CO2 mål.

Men jeg tænker måske at tallene ser anderledes ud for Touran og Passat ?
Altså de biler der typisk går som firmabil, taxa..
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af BrianDS » 22. dec 2018, 12:48

erlingvj skrev:
22. dec 2018, 12:06
Jeg har lige trukket tallene for registrerede biler i november 2018 for hele Danmark og for både private og firma-biler.

Polo: 597 benzin og 8 diesel. Godt 1% diesel.
Golf: 412 benzin og 19 diesel. Godt 4% diesel.

Uanset om jyder har større kærlighed til diesel-biler end andre (hvilket jeg ikke tror på) går salget af diesel-biler støt mod nul - også i DK - også i Jylland.
2018 er en svær størrelse, specielt for VW, hvis du fx trækker tallene for Touran for september og oktober ser det nok anderledes ud? Mens november og december er tung på benzin?
Jeg har ikke nogle tal til at underbygge det, men jeg ved det har været meget svært sat få en benzin eller større diesel i mange måneder, og i en periode var der kun 1.6 TDI du kunne få i Touran (Connect kampagnen), årsagen er/var WLTP

Hvis du trækker tallene i starten af året og kigger på Touran, Passat, Tiguan osv. Hvordan ser det så ud

Ang. diesel og så Jylland, så har mange af os er større kørselsbehov, og jeg er helt sikker på at de der kan få en TSI til at gå 20 km/l helt sikkert vil kunne få en TDI til at køre meget længere. Mens jeg kan få min Touran 2.0 TDI til at køre 19-23 km/l alt efter turen, så kører vores Polo 1.2 TSI 14-15 km/l - den kunne nok gå længere på de lidt længere ture, men jeg tvivler på jeg kunne få en Touran 1.5 TSI til at køre ligeså langt som min 2.0 TDI - altså med mig bag rattet.

Polo 1.0 TSI 95 HK var jeg ude for at prøve som alternativ til vores 1.2 TSI 90 HK - konklusionen blev at vi beholder den vi har Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af erlingvj » 22. dec 2018, 14:06

Nicklossi skrev:
22. dec 2018, 12:30
erlingvj skrev:
22. dec 2018, 12:06
Jeg har lige trukket tallene for registrerede biler i november 2018 for hele Danmark og for både private og firma-biler.

Polo: 597 benzin og 8 diesel. Godt 1% diesel.
Golf: 412 benzin og 19 diesel. Godt 4% diesel.

Uanset om jyder har større kærlighed til diesel-biler end andre (hvilket jeg ikke tror på) går salget af diesel-biler støt mod nul - også i DK - også i Jylland.
Hvad siger tallene før wltp?
November 2013

Polo: 152 benzin og 101 diesel. Godt 40% diesel.
Golf: 161 benzin og 113 diesel. Godt 41% diesel.

Faldet fra 2013 til 2018 sker ikke med et hug men ret glidende.
Jeg tror ikke på at det giver nogen mening overhovedet at regne på, om en ny diesel-bil kan betale sig eller ej. Den helt store spiller i det regnestykke er gensalgsværdien og den kan man end ikke komme med et kvalificeret bud på.

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af erlingvj » 22. dec 2018, 14:10

HansH skrev:
22. dec 2018, 12:37
Men jeg tænker måske at tallene ser anderledes ud for Touran og Passat ?
Altså de biler der typisk går som firmabil, taxa..
De har en langt højere diesel-andel, men jeg har ikke mulighed for at skelne mellem privat og erhverv.

Passat november 2018

Benzin 213 Diesel 136 (39%)
These users thanked the author erlingvj for the post:
HansH

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af BrianDS » 22. dec 2018, 14:21

erlingvj skrev:
Nicklossi skrev:
22. dec 2018, 12:30
erlingvj skrev:
22. dec 2018, 12:06
Jeg har lige trukket tallene for registrerede biler i november 2018 for hele Danmark og for både private og firma-biler.

Polo: 597 benzin og 8 diesel. Godt 1% diesel.
Golf: 412 benzin og 19 diesel. Godt 4% diesel.

Uanset om jyder har større kærlighed til diesel-biler end andre (hvilket jeg ikke tror på) går salget af diesel-biler støt mod nul - også i DK - også i Jylland.
Hvad siger tallene før wltp?
November 2013

Polo: 152 benzin og 101 diesel. Godt 40% diesel.
Golf: 161 benzin og 113 diesel. Godt 41% diesel.

Faldet fra 2013 til 2018 sker ikke med et hug men ret glidende.
Jeg tror ikke på at det giver nogen mening overhovedet at regne på, om en ny diesel-bil kan betale sig eller ej. Den helt store spiller i det regnestykke er gensalgsværdien og den kan man end ikke komme med et kvalificeret bud på.
Hvordan ser fx marts 2018 ud?
Hvordan ser det ud for større biler?

Du kan sagtens få dine statistikker til at underbygge din mening, det er et af problemerne ved statistikker. Jeg kender bare ikke til et sted hvor jeg kan se tallene.
Der er også en lille forskel på total antal solgte af modellen fra 253 til 605 Polo og fra 274 til 431 Golf.
Man er nødt til at se hele talrækken og flere modeller før du kan give et generelt billede, brudstykker gør det ikke alene.
Derudover er der i november 2018 kun en enkelt dieselmotor i Polo, og den er dyr, modsat 2013 hvor der var flere både 1.2 og 1.6 modeller med forskellig effekt, udstyr og pris. Golf er ramt af WLTP så det er sandsynligvis kun 1.6 TDI der har været solgt i diesel på det seneste, samtidig med at de der har ventet på 1.5 TSI pga WLTP er begyndt at få deres biler sidst på året i 2018.

Hvis du har adgang burde det være en smal sag at vise talrækken for de sidste 10 år målt på modeller og om det er benzin eller diesel - det er kun 120 måneder Billede
I 2013 tog Up! nok også lidt mere af salget end den gør i dag?

Hvis du kan påvise at VW generelt set kun sælger 1-4% dieselbiler, så varer det nok ikke længe inden de stopper helt med at sælge dem - og så kan det være vores brugte stiger i værdi igen, fordi du ikke kan få en ny Billede

Så find lige lidt flere tal, og ikke kun dem der underbygger din egen teori, men en kontinuert måling over 5-10 år kunne være mere relevant, og så samtidig en måling over hele modelprogrammet, som har ændret sig meget.

Jeg kørte fx i Polo diesel i 2013 og vi havde også en Fabia benzin, siden har vi haft en Octavia diesel og vi har nu en Touran diesel og en Polo benzin, fordelingen er den samme, men modellerne og behovet har ændret sig.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af erlingvj » 22. dec 2018, 14:35

Jeg kan ikke bruge timer på dette.
Det er et kæmpe arbejde at trække tallene ud og det gør det ikke lettere, at ikke alle (synshaller m.v.) følger den måde som Semler registrerer data på.

Det mest groteske er dog, at der i Danmark findes 199 stk. Ford Lincoln :roll:
Det svarer til at kalde en bil for "Volkswagen Skoda"
Vedhæftede filer
www.jpg
www.jpg (112.74 KiB) Vist 934 gange

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af GaSelle » 22. dec 2018, 14:48

Det må variere efter klasserne. Sidst jeg handlede (september) var der ingen brugte/demo benzinere i den model jeg var efter, kun diesel.

Eksemplet med Polo rammer det meget godt - det er ret magert, udvalget i diesel.
These users thanked the author GaSelle for the post:
BrianDS

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af BrianDS » 22. dec 2018, 14:55

erlingvj skrev:Jeg kan ikke bruge timer på dette.
Det er et kæmpe arbejde at trække tallene ud og det gør det ikke lettere, at ikke alle (synshaller m.v.) følger den måde som Semler registrerer data på.

Det mest groteske er dog, at der i Danmark findes 199 stk. Ford Lincoln :roll:
Det svarer til at kalde en bil for "Volkswagen Skoda"
Hvis ikke vi kan se hele billedet, så kan jeg ikke bruge statistikken til ret meget, slet ikke når tråden her startede med at VW ikke kan levere specifikke modeller Billede
Og du har 605 Poloer i November hvor Bilmagasinet kun har 561?
Til gengæld har de 525 Golf hvor du kun har 431
https://bilmagasinet.dk/mercedes/den-me ... n-mercedes

Ford Lincoln er lidt mere speget end Volkswagen og Skoda, for i perioder har de delt en del mere end bare ejer og teknik, nogle modeller har så vidt jeg har forstået været solgt under begge mærker og det kan være svært ved import, specielt hvis Lincoln ikke officielt “findes” som mærke i Danmark.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af erlingvj » 22. dec 2018, 14:56

Sidste udtræk - det tog næsten 7 min. ;)

Marts 2018
Polo: Dieselandel 2,4%
Golf: Dieselandel 7,0%

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af erlingvj » 22. dec 2018, 15:03

BrianDS skrev:
22. dec 2018, 14:55
Og du har 605 Poloer i November hvor Bilmagasinet kun har 561?
Til gengæld har de 525 Golf hvor du kun har 431
Det kommer an på hvilken "status" man vælgere for et givet køretøj, Jeg har valgt hvor mange der er registreret med nummerplader i den valgte måned i Centralregisteret.
Et køretøj kan fx også være "oprettet" uden at være registreret og salg og registrering falder jo næsten aldrig i samme måned. Hertil kommer køretøjer der er registreret "forkert".

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af siccio » 22. dec 2018, 15:03

Nu er det jo ikke relevant at lave en statistik over 5-10 år da den hetz mod diesel først er kommet til indenfor 2-3 år og gradvist stiger.
Vil først og fremmest nævner jeg intet har at udsætte på diesel personligt og selv ejer en diesel bil.
Men tror nu ikke tallene Erling referere til er helt gale set over året, tror desværre i personvogne den er god nok i de klasser.
Vil dog personligt tro at i en bil som touran, tro at diesel vil gå noget længere på literen, men det spændene bliver netop værditab, rent gætteri. Men er da personligt bange for at diesel kan risikere enorme tab p.g.a den voldsomme negative fokus.
Ærgerligt, da diesel med rigtige kørselsmønster kan være rigtigt lækkert og billigste løsning. Plus det fantastiske moment.
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: Diesel vs Benzin vs WLTP vs VAG leverancetider

Indlæg af HansH » 22. dec 2018, 15:05

erlingvj skrev:
22. dec 2018, 14:06
Jeg tror ikke på at det giver nogen mening overhovedet at regne på, om en ny diesel-bil kan betale sig eller ej. Den helt store spiller i det regnestykke er gensalgsværdien og den kan man end ikke komme med et kvalificeret bud på.
Enig.
"You wanna buy a diesel? Roll the dice and take your chances!" ..... Jack Nicholson i A Few Good Men .. tilpasset tråden her :)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"