Valg af ekstra udstyr til en Touran iq.Drive

Stedet hvor der snakkes VAG biler
HansiTurbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. jan 2019, 06:28
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Valg af ekstra udstyr til en Touran iq.Drive

Indlæg af HansiTurbo » 8. jan 2019, 07:21

Hej

VI kar i dag en SUV og siden købet, er der gået familie i den, og familien har derfor brug for mere plads især bagved.
Vi ønsker dog stadig at sidde højt, og derfor er vi nået til (som andre kan jeg læse mig til) at valget står mellem:
Ford S-max
Peugout 5008
VW Touran
Vi er stadig noget i tvivl, men så er VW kommet med udstyrsmodellen Iq.Drive, som har gjort det rent økonomisk meget svært at se en anden vej end Touran og som derfor er favorit pt.

Vi har taget udgangspunktet i hvad vi har i vores bil pt. og nye ønsker og fundet ud af følgende:
Bakkamera
Familiepakke (mest for rullegardinet)
Nøglefri betjening inkl. Easy open (skal bare have nøglefri kørsel og prøvede el-klap hos forhandler, og synes det er lækkert)

Fravalgt:
Panoramatag (vi har det nu og bruger det aldrig)

Mulige tilvalg, hvor vi gerne vil høre jer:
  • USB stik - mest for at få 2 stk til bagsædet eller er der andre erfaringer her, der er billigere og virker lige så godt?
  • DK navigationspakke - i bilen nu er der navigation og vi er rigtig glade for det, men er det nødvendigt i dag, når der kommer App-connect med (hele familien bruger IPhone)?
  • Lygter Halogen vs LED pakke vs LED forlygter med kurvelys - i dag har vi Bi-xenon og vi er glade for det hvide lys, så er der nogle som har erfaringer med at køre med halogen kontra LED, for vi er simpelhen "bange" for, at vi vil blive skuffet over halogen, men på den anden side, LED koster, samt skal vi gå efter den store pakke og bruge ca. 23000 kr. på lygter?
Håber i kan komme med lidt input, så vi kan få sat krydserne rigtig.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af DanielB12 » 8. jan 2019, 07:28

Fordelen ved indbygget navi er at du så får pilevisning op i instrumenthuset mellem speedometer og omdrejningstæller.
Det er altså ret rart og formentlig også noget mere sikkert, især fordi skærmen i Touran sidder så lavt.

Jeg ville gå meget langt for at undgå halogen. Vi har xenon i vores bil, og selvom det ikke er den bedste SF hvad man kan få, så er forskellen enorm ifht halogen. Led skulle være markant bedre. Og så giver det også et noget mere moderne look
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af BrianDS » 8. jan 2019, 07:56

LED virker rigtig godt på Touran, jeg har selv den “lille” pakke foran, men dog også LED baglygter, det valgte jeg fremfor kun forlygterne med den store pakke, jeg har ikke fortrudt.

Navigation, jeg bruger kun AppConnect og savner ikke navigation indbygget. Du kan få stemmevejvisning og visuel på skærmen - det virker godt. Hvis man kunne købe digitalt instrument så ville jeg nok tage navigation, men det er endnu ikke muligt i Touran.

Uden panoramatag får du også mere aflæggeplads ved loftet.

Vi kiggede også på S-Max men følte ikke den var “rigtig” og den virker også lidt mere skrumlet i forhold til Touran (min kammerat har S-max så vi kunne sammenligne lidt)
5008 var ikke så god i den gamle model, den rustede hurtigt, forhåbentlig er det bedre i den nye. En anden kammerat skiftede fra 5008 til Touran og var glad for det.
Prøv bilerne og vælg det der passer jer bedst.

Når det så er sagt, så undersøg lige hvilke valg der er muligt på IQ Drive modellerne, der kan være begrænsninger når det er kampagnemodeller, for det kan være biler som er helt eller delvist produceret.

Jeg valgte selv Highline da tilvalg gjorde Comfortline dyrere tilbage i 2017, det har jeg ikke fortrudt, jeg har også Lane Assist og Blindspot det eneste jeg ikke har er de ekstra logoer og parkassist - men til gengæld en Highline, der har andre sæder, blanke lister, keyless og andre ting som standard
Fordelen bed IQ Drive er at der måske er kortere leveringstid
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
DanielB12HansiTurbo
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af holm7 » 8. jan 2019, 09:03

Jeg kan også lige komme med nogle input.

Du nævner at sidde højt. Det ved jeg ikke helt om man gør i en Touran, når man kommer fra en SUV (du nævner dog ikke hvilken). Man sidder nok mere oprejst end højt i en Touran, men det giver selvfølgelig lidt højde når man som jeg, kommer fra en lidt lavere stationcar. Men prøv det af, hvis i ikke allerede har gjort det, så kan i jo selv prøve om det er højt nok. :)

Har du krav om dieselmotor? IQ modellerne fås kun i diesel udgave, og hvor meget af det sikkerhedsudstyr de sælger den på har du reelt behov for? Det kunne måske bedre betale sig at købe en comfortline/highline benzin og tilføje nogle af udstyrspakkerne samt de andre ting du har på must have listen.

Du nævner heller ikke om det skal være manuel eller DSG. En highline benzin med manuel gear ligger på ca. samme grundpris som IQ modellen. Ellers kan du også starte med en comfortline og så tilkøbe de nødvendige ting. Det har jeg selv gjort, da mange af de ting jeg ville have alligevel var ekstra udstyr uanset hvilken udstyrsmodel jeg valgte.

Jeg får personligt tics af at skulle HØRE navigationsinstrukser, så jeg har tilkøbt navi pakken og får dermed også instruktioner i kørecomputeren mellem speedometer og omdrejningstæller. Det synes jeg er rart, men det er jo en smagssag og et spørgsmål om tilvænning. I min tidligere bil havde jeg kun navi i skærmen og levede fint med det.

I må ud for at prøve de forskellige biler, hvis i ikke allerede har gjort det. Prøvede også selv 5008 i sin tid og det er umiddelbart en fin stor bil med en masse smarte/sjove detaljer. Jeg synes dog priserne på nødvendigt ekstraudstyr gjorde at det blev for dyrt.

Og nå ja, jeg har også tilkøbt den store LED pakke og det er jeg glad for! De lyser vejen flot op og følger med rundt i kurverne, så man ikke bare lyser markerne op. Og som konen siger, bilen ser bare lige lidt mere 2018 (nu 2019) agtig ud med LED lygterne kontra de gammeldags. Det gør måske også bilen lidt mere attraktiv ved eventuelt salg i fremtiden. :)

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af BrianB » 8. jan 2019, 09:27

Jeg synes AppConnect er fantastisk, og vi var aldrig i tvivl. Især ikke fordi indbygget navigation kostede ca. 8000 kroner mere. Vi bruger kun navigation ca. en gang om måneden i gennemsnit, så der overlever vi fint at sætte vores telefon til.

Ud over det har du jo også mange flere fordele i det, så vi ender faktisk med at bruge AppConnect til mange andre formål.

AppConnect har fx også mange smarte muligheder for at styre musiktjenester osv. kontra BT, så hvis du bruger den slags ville jeg klart hoppe på den vogn. Jeg kan også bedre lide Google Maps end VWs egen navigation, men det er jo en smagssag.

Jeg kan se to umiddelbare grunde til at vælge indbygget navigation.

1) Man har Active Info Display og kan få derfor få det op ved speedometeret. Det er en fed feature!

2) Man bruger navi ofte, evt. dagligt flere gange som sælger eller lign. - så gad jeg alligevel ikke skulle tilkoble min telefon hver eneste gang.
These users thanked the author BrianB for the post (total 2):
BrianDSHansiTurbo
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af BrianDS » 8. jan 2019, 09:34

Jeg kan ikke helt se sammenligningen på benzin og diesel priserne?

Benzin er væsentlig billigere bl.a. pga afgifterne, og IQ Drive er sandsynligvis meget billig fordi de kan nå at blive indregistreret inden 31/3-19, så de undgår prisstigningen - det er en teori, men jeg ved ikke om det er sådan det hænger sammen, det er derfor jeg mener man skal spørge om man kan opgradere med specifikt ekstraudstyr - uden det bliver meget dyrere.

Kigger man TSI vs TDI, så skal man afgøre med sig selv om man vil tage chancen og den større grønne afgift (ca. 1.000 kr/halvår) eller om man vil tanke lidt oftere til en lidt højere pris.
Jeg har kolleger med en 150 HK TSI DSG, de kører 14-15 km/l når de pendler, på gode dage kommer de over 17 km/l
Tilsvarende ligger en 150 HK TDI DSG på omkring 20 km/l ved pendling, og 22-23 km/l på en god dag. Så må man vurdere hvad der giver bedst mening og om man har en pendlerture med nogle gode strækninger hvor diesel giver mening eller man kører meget i byen.

Gennemsnit er der efter min erfaring ~5 km/l til forskel på en TSI og en TDI, i de nye målinger fra WLTP er det omkring 3 km/l for Touran.
Jeg gætter på dem der kan få en TSI til at køre 20 km/l også kan få en TDI til at køre 25 km/l - jeg har svært ved at få en TSI over 15 km/l men nemt ved at få en TDI over 20 km/l på de samme ture.
Det handler alt sammen om behov, mange korte ture - køb en TSI, overvej diesel hvis man kører mange lange ture.
Der er en risiko ved begge, vi ved ikke hvordan verden ser ud med brændstof i fremtiden
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
langmack
Nyt medlem
Indlæg: 110
Tilmeldt: 29. jan 2016, 10:19
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 13 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af langmack » 8. jan 2019, 09:53

BrianB skrev:
8. jan 2019, 09:27

Jeg kan se to umiddelbare grunde til at vælge indbygget navigation.

1) Man har Active Info Display og kan få derfor få det op ved speedometeret. Det er en fed feature!

2) Man bruger navi ofte, evt. dagligt flere gange som sælger eller lign. - så gad jeg alligevel ikke skulle tilkoble min telefon hver eneste gang.
Uanset AID så vil du kunne få pilevisning samt navi guide i MFD - som kan være en fordel, så man ikke behøves at kigge på skærmen.

Når det så er sagt, så var det mest relevant i den gamle model Touran hvor skærmen sad under klimaanlægget, dvs langt væk fra ens synsfelt.
These users thanked the author langmack for the post:
BrianDS
2015 Audi A6 Avant 1.8 TFSI S-tronic

HansiTurbo
Helt nyt medlem
Indlæg: 29
Tilmeldt: 8. jan 2019, 06:28
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 7 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af HansiTurbo » 8. jan 2019, 10:14

Hej igen

Mange tak for de mange brugbare input.

Angående udstyrspakke comfortline vs Ig.Drive kan jeg ikke helt følge logikken i at vælge comfortline, og derefter tilkøbe, da prisforskellen er på 1000 kr. Så hvis jeg bare skal have DK-pakken så er jeg længe forbi. Så jeg holder mig til Iq.Drive med tillæg.

Jeg forventer det bliver en 1.6 TDI og håber på der er råd til DSG gearet - har overvejet TSI men vælger det fra pga. kørselsmønster og Iq.Drive.

Tekst: "Når det så er sagt, så undersøg lige hvilke valg der er muligt på IQ Drive modellerne, der kan være begrænsninger når det er kampagnemodeller, for det kan være biler som er helt eller delvist produceret."

Jeg har været ude og forhøre mig hos VW, samt med problematikken omkring 31/3-19, og priserne er beregnet ud fra WLTP forbruget, og har betydet at 1.6 TDI er gået fra A+ til A, så jeg håber det er indregnet hvis jeg har forstået situationen korrekt.
Angående begrænsninger fik jeg vide at man kunne bestille modellen frem til at produktionen skal starte i uge 22 og levering senest den 30-06-2019, så jeg formoder, at jeg kan bestille med den konfiguration jeg ønsker, indenfor de tekniske sammenhæng der findes. Eller har i garvet folk nogle men'er her jeg lige skal være opmærksom på?

Angående LED-lys lytter jeg til jer og min egen mavefornemmelse og må nok indse, at jeg må hive pengene op og betale de ~14k for det.

Angående Navi er jeg dog stadig meget i tvivl, og alt efter endelig pris vil det være her jeg sparer først - tror jeg.

Jeg har pt. en Nissan Qashqai og har derfor været ude og kigge på 5008 (den er jo lidt SUV) og det er en rigtig fin bil, og familien synes den er meget lækker især førerpladsen. Der hvor vi har nogle men'er er ved deres måde at komme deres 6-7 sæde væk med det her flip-flap gulv, som jeg forventer vil flytter sig (efter tid), når man sætter bagagen og vil skubbe til det. Desuden er der detaljen med at de har køleskab i midterkonsolen, hvilket er lækkert, men de har bare ikke isolerede det, så den er temmelig kold på ydersiden, så låret op ad det og du er kold - det er hvis en ommer. Til sidst er det prisen, som jeg nævnte i mit første indlæg.

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af holm7 » 8. jan 2019, 10:27

BrianDS skrev:
8. jan 2019, 09:34
Jeg kan ikke helt se sammenligningen på benzin og diesel priserne?
Beklager, jeg fik kigget forkert. Så først at 1,6 TDI IQ og en 1,5 TSI highline manuel stod til næsten samme pris (lige over 350.000 kr.). Overså dog i farten at det var en DSG model på TDI'en og så er sagen jo anderledes. Kan godt se at det er en god pris, men det var egentlig bare for at spørge trådstarter, om man virkelig har brug for en dieselbil og det udstyr der er i IQ, frem for at få det man rigtig gerne vil have. :)

Hvis trådstarter ønsker bilen i hele dens levetid og har behov for diesel, så er der jo ikke nogen ko på isen. Men der er jo lidt mystik omkring dieselbilers fremtidige værdi og det er vel også derfor at VW ikke kører IQ tilbud på benzinmodeller. Det er jo ikke altid kun indkøbsprisen man skal kigge på men også restværdien, hvis/når man skal skifte bilen på et tidspunkt.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af DanielB12 » 8. jan 2019, 10:33

Omkring navi - vi bruger vores hver eneste dag selvom det er samme rute. Kører dog i og lige omkring myldretiden, så navi er god til at give overblik ifht forsinkelser og alternative ruter.
Hvis det ikke er relevant, så er indbygget navi nok en dyr løsning.


Ved ikke Hvor besværligt det er at tilslutte carplay hver dag når VW ikke har nosset sig sammen til at få implementeret trådløs carplay. T
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af BrianDS » 8. jan 2019, 10:44

DanielB12 skrev:Omkring navi - vi bruger vores hver eneste dag selvom det er samme rute. Kører dog i og lige omkring myldretiden, så navi er god til at give overblik ifht forsinkelser og alternative ruter.
Hvis det ikke er relevant, så er indbygget navi nok en dyr løsning.


Ved ikke Hvor besværligt det er at tilslutte carplay hver dag når VW ikke har nosset sig sammen til at få implementeret trådløs carplay. T
CarPlay er nemt, du har en ledning liggende i bilen og tilslutter mobilen som det første (i stedet for at sætte nøglen i nu når der er keyless Billede), telefonen bliver ladet og du har dine funktioner. Det bliver ikke meget nemmere med trådløs. Jeg bruger et VW kabel der er lavet til det Billede

Jeg bruger navigation nogle gange på et år, men der kan godt gå over en måned imellem. Til gengæld trykker man bare på radioen og siger hvor man vil hen, så tager Siri eller Google Assistant sig af resten - når man bruger AppConnect.
These users thanked the author BrianDS for the post:
DanielB12
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af BrianDS » 8. jan 2019, 10:48

holm7 skrev:
BrianDS skrev:
8. jan 2019, 09:34
Jeg kan ikke helt se sammenligningen på benzin og diesel priserne?
Beklager, jeg fik kigget forkert. Så først at 1,6 TDI IQ og en 1,5 TSI highline manuel stod til næsten samme pris (lige over 350.000 kr.). Overså dog i farten at det var en DSG model på TDI'en og så er sagen jo anderledes. Kan godt se at det er en god pris, men det var egentlig bare for at spørge trådstarter, om man virkelig har brug for en dieselbil og det udstyr der er i IQ, frem for at få det man rigtig gerne vil have. :)

Hvis trådstarter ønsker bilen i hele dens levetid og har behov for diesel, så er der jo ikke nogen ko på isen. Men der er jo lidt mystik omkring dieselbilers fremtidige værdi og det er vel også derfor at VW ikke kører IQ tilbud på benzinmodeller. Det er jo ikke altid kun indkøbsprisen man skal kigge på men også restværdien, hvis/når man skal skifte bilen på et tidspunkt.
Så er vi enige - bortset fra det med at man skal beholde bilen hele levetiden.
Der er altid en risiko ved køb af ny bil, det bliver aldrig en investering Billede
Lige nu er der meget diskussion om diesel, måske det er benzin der står for skud om et år eller to, men vi ved det ikke endnu.
De nye dieselbiler er heller ikke forbudt endnu, fordi de opfylder miljøkravene.
Selvfølgelig vil jeg være træt af hvis min bil er usælgelig efter tre-fire år fordi jeg valgte diesel, men så må man enten tage tabet eller beholde bilen, den er jo stadig god nok.
Men jeg ville også være træt af at vælge benzin og så bruge mange flere penge på brændstof, hvis nu de også kommer i modvind, eller man bliver lidt klogere på diesel.
These users thanked the author BrianDS for the post:
holm7
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af BrianDS » 8. jan 2019, 10:50

Ang. levering og tilvalg, så find ud af hvad du gerne vil have, så må forhandleren fortælle dig hvis der er begrænsninger, det er der bare nogle gange i deres kampagner.

Husk at spørge efter rabat - selvom du vælger en kampagne model
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianB
Nyt medlem
Indlæg: 451
Tilmeldt: 4. jun 2018, 08:26
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 72 times
Been thanked: 189 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af BrianB » 8. jan 2019, 10:52

DanielB12 skrev:
8. jan 2019, 10:33
Omkring navi - vi bruger vores hver eneste dag selvom det er samme rute. Kører dog i og lige omkring myldretiden, så navi er god til at give overblik ifht forsinkelser og alternative ruter.
Hvis det ikke er relevant, så er indbygget navi nok en dyr løsning.
Fair pointe, den havde jeg ikke lige tænkt over. Det er klart at pendler man steder med hyppige kødannelser, så er det endnu en klar fordel ved navigation og de dertilhørende trafikfunktioner.

Jeg havde lige svedt den mulighed ud, hernede er vi kun vant til kødannelser når der en sjælden gang stikker en stædig ko af fra marken.
These users thanked the author BrianB for the post (total 2):
BrianDSDanielB12
2019 VW Golf Variant TSI BlueMotion DSG - Atlantic Blue

pwh
Medlem
Indlæg: 519
Tilmeldt: 8. jan 2017, 09:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 65 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af pwh » 8. jan 2019, 11:02

Jeg fik en Touran for 3 måneder siden, og gik med samme overvejelser som dig.

Min forrige bil var en Passat 2016 (med indbygget navigation).

I min nye Touran har jeg kun App Connect, og må blot konstatere, at Google Maps i alle henseender er et bedre til navigation end Discover.
Jeg bruger det hver dag til og fra arbejde, og sparer ugentligt meget tid på at blive guidet uden om trafikpropper. Det skulle Discover Media/Pro også kunne, men må konstatere efter 1½ års brug at det ikke virker.
Til gengæld savner jeg virkelig pilevisning i MFA, men skærmen sidder så højt i touran, at det ikke gør det store...

Jeg bestilte endvidere med den store LED Pakke (dvs. inklusiv DLA), og har ikke fortrudt det valg. Jeg ser LED som et must-have, og gerne LED MID hvis midlerne rækker...

Derudover bestilte jeg DK pakke 1 + 2, ambientebelysning (giver blank sort dekor som Highline) og elektrisk bagklap.
Ovenstående giver alt du efterlyser (bakkamera, rullegardin i bagdøre og nøglefri betjening.
Endvidere får du også samme sædebetræk som Highline (grå microfiber), glastag (som du vist ikke har brug for) og meget andet.
Easy-open ryger til gengæld. Jeg havde det i min forrige Passat, og endte med aldrig at bruge det. Det var sgu mærkeligt at stå at blomstre bag bagklappen imens den laaaaangsomt åbnede :-)
These users thanked the author pwh for the post:
holm7

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af BrianDS » 8. jan 2019, 11:49

pwh skrev:Jeg fik en Touran for 3 måneder siden, og gik med samme overvejelser som dig.

Min forrige bil var en Passat 2016 (med indbygget navigation).

I min nye Touran har jeg kun App Connect, og må blot konstatere, at Google Maps i alle henseender er et bedre til navigation end Discover.
Jeg bruger det hver dag til og fra arbejde, og sparer ugentligt meget tid på at blive guidet uden om trafikpropper. Det skulle Discover Media/Pro også kunne, men må konstatere efter 1½ års brug at det ikke virker.
Til gengæld savner jeg virkelig pilevisning i MFA, men skærmen sidder så højt i touran, at det ikke gør det store...

Jeg bestilte endvidere med den store LED Pakke (dvs. inklusiv DLA), og har ikke fortrudt det valg. Jeg ser LED som et must-have, og gerne LED MID hvis midlerne rækker...

Derudover bestilte jeg DK pakke 1 + 2, ambientebelysning (giver blank sort dekor som Highline) og elektrisk bagklap.
Ovenstående giver alt du efterlyser (bakkamera, rullegardin i bagdøre og nøglefri betjening.
Endvidere får du også samme sædebetræk som Highline (grå microfiber), glastag (som du vist ikke har brug for) og meget andet.
Easy-open ryger til gengæld. Jeg havde det i min forrige Passat, og endte med aldrig at bruge det. Det var sgu mærkeligt at stå at blomstre bag bagklappen imens den laaaaangsomt åbnede :-)
Med et lille barn på den ene arm og en pose/taske i den anden hånd, så er easy open guld værd Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af Brian Scharling » 8. jan 2019, 12:48

BrianDS skrev:
8. jan 2019, 10:48
holm7 skrev:
BrianDS skrev:
8. jan 2019, 09:34
Jeg kan ikke helt se sammenligningen på benzin og diesel priserne?
Beklager, jeg fik kigget forkert. Så først at 1,6 TDI IQ og en 1,5 TSI highline manuel stod til næsten samme pris (lige over 350.000 kr.). Overså dog i farten at det var en DSG model på TDI'en og så er sagen jo anderledes. Kan godt se at det er en god pris, men det var egentlig bare for at spørge trådstarter, om man virkelig har brug for en dieselbil og det udstyr der er i IQ, frem for at få det man rigtig gerne vil have. :)

Hvis trådstarter ønsker bilen i hele dens levetid og har behov for diesel, så er der jo ikke nogen ko på isen. Men der er jo lidt mystik omkring dieselbilers fremtidige værdi og det er vel også derfor at VW ikke kører IQ tilbud på benzinmodeller. Det er jo ikke altid kun indkøbsprisen man skal kigge på men også restværdien, hvis/når man skal skifte bilen på et tidspunkt.
Så er vi enige - bortset fra det med at man skal beholde bilen hele levetiden.
Der er altid en risiko ved køb af ny bil, det bliver aldrig en investering Billede
Lige nu er der meget diskussion om diesel, måske det er benzin der står for skud om et år eller to, men vi ved det ikke endnu.
De nye dieselbiler er heller ikke forbudt endnu, fordi de opfylder miljøkravene.
Selvfølgelig vil jeg være træt af hvis min bil er usælgelig efter tre-fire år fordi jeg valgte diesel, men så må man enten tage tabet eller beholde bilen, den er jo stadig god nok.
Men jeg ville også være træt af at vælge benzin og så bruge mange flere penge på brændstof, hvis nu de også kommer i modvind, eller man bliver lidt klogere på diesel.
Jeg har også været forbi VW desangående. Mine behov og ønsker kan dækkes af kampagnemodellen (1.6 TDI DSG) og vil jeg have en lagermodel, skulle det være muligt (i en måneds tid) at få én til en lavere pris, da det så bliver før 1. april. Mht. dieselfrygt kan man håbe, at det kun (for)bliver de gamle EUR4 og EUR5, der bliver bandlyst rundt omkring. De nye, aktuelle EUR6 modeller er foreløbig friholdt. Det var i hvertfald, hvad sælgerne hos VW og Citroen forklarede.

/Brian
These users thanked the author Brian Scharling for the post:
BrianDS
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af DanielB12 » 8. jan 2019, 13:03

Ja de er friholdt nu, men så snart euro7 kommer, så vil der med stor sandsynlighed være byer som forbyder Euro 6. Og kan jo allerede ske ved den ændring der kommer her til næste år, Euro 6d..
These users thanked the author DanielB12 for the post (total 2):
erlingvjPMM
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af BrianDS » 8. jan 2019, 13:04

DanielB12 skrev:Ja de er friholdt nu, men så snart euro7 kommer, så vil der med stor sandsynlighed være byer som forbyder Euro 6. Og kan jo allerede ske ved den ændring der kommer her til næste år, Euro 6d..
Og det kan ligeledes ske med benzinbiler Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af DanielB12 » 8. jan 2019, 13:10

BrianDS skrev:
8. jan 2019, 13:04
DanielB12 skrev:Ja de er friholdt nu, men så snart euro7 kommer, så vil der med stor sandsynlighed være byer som forbyder Euro 6. Og kan jo allerede ske ved den ændring der kommer her til næste år, Euro 6d..
Og det kan ligeledes ske med benzinbiler Billede
Ja selvfølgelig, men er bare ikke sket endnu. Verden har set sig ond på diesel, og det har så konsekvenser nu - både positive og på sigt måske negative.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af BrianDS » 8. jan 2019, 13:32

DanielB12 skrev:
BrianDS skrev:
8. jan 2019, 13:04
DanielB12 skrev:Ja de er friholdt nu, men så snart euro7 kommer, så vil der med stor sandsynlighed være byer som forbyder Euro 6. Og kan jo allerede ske ved den ændring der kommer her til næste år, Euro 6d..
Og det kan ligeledes ske med benzinbiler Billede
Ja selvfølgelig, men er bare ikke sket endnu. Verden har set sig ond på diesel, og det har så konsekvenser nu - både positive og på sigt måske negative.
De ældre benzin er også forbudt, til enten Euro 2 eller 3
These users thanked the author BrianDS for the post:
DanielB12
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af DanielB12 » 8. jan 2019, 14:02

Ny viden - vidste jeg faktisk ikke. Ja, så er benzin måske ikke meget mere fremtidssikret
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
majland
Medlem
Indlæg: 1357
Tilmeldt: 17. mar 2011, 14:44
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 68 times
Been thanked: 256 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af majland » 8. jan 2019, 14:37

DanielB12 skrev:
8. jan 2019, 14:02
Ny viden - vidste jeg faktisk ikke. Ja, så er benzin måske ikke meget mere fremtidssikret
Det er svært at spå - specielt om fremtiden ....

Der er ingen tvivl om at de mest økonomiske og reneste fossil biler på markedet idag er euro6d diesel biler. De er deres benzinmodparter overlegnet på nær Nox og partikler. Selv nye benzinbiler er med katalysorer og filtre til at reducere skadelige stofer/partikler.

Men Co2 udledningen er ligefrem propertional med mængde af brændstof, så selvom der er en lille forskel mellem benzin og diesel kører diselbiler bare så meget længere literen at det ikke betyder noget.

Vi var i syv sind mhs valget af motor til den næste bil. Vi kører kun 25000km/årligt og rigtigt mange små ture på 20km. Derfor var diesel ikke så oplagt selvom merprisen ikke var stor. Benzineren vil koster 500kr/måneden ekstra i brændstof og kun være lidt billigere i ejerafgift så efter 3,5år vil en diesel have tjent merprisen hjem. Men det bliver en benziner pga de mange korte ture (begge motorer er opgivet til 150hk og de må trække lige meget - så et reelt valg af brændstof som største forskel)
These users thanked the author majland for the post:
DanielB12
Anders Majland
Billede2016 Skoda Citigo Style 1.0 60 ASG 5d
Billede2019 Skoda Kodiaq Style 1.5 TSI DSG
Billede2020 Yamaha Ténéré 700
Billede2021 Skoda Enyaq iV 80 Plus

Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af Brian Scharling » 8. jan 2019, 15:25

majland skrev:
8. jan 2019, 14:37
Vi var i syv sind mhs valget af motor til den næste bil. Vi kører kun 25000km/årligt og rigtigt mange små ture på 20km. Derfor var diesel ikke så oplagt selvom merprisen ikke var stor. Benzineren vil koster 500kr/måneden ekstra i brændstof og kun være lidt billigere i ejerafgift så efter 3,5år vil en diesel have tjent merprisen hjem. Men det bliver en benziner pga de mange korte ture (begge motorer er opgivet til 150hk og de må trække lige meget - så et reelt valg af brændstof som største forskel)
Vi kører ca. 30 tkm om året, og de daglige ture er på 2x20 eller 2x35 og mindst 2x50 pr uge. Og så længere ture jævnligt, så jeg tror, at det er okay med diesel ift. det forbrugsmønster. Prisdifferencen fra kampagnemodellen (1,6 TDI DSG) til en tilsv. 150 HKs benzin er på 60-70tkr, så vidt jeg kan se.

/Brian
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af BrianDS » 8. jan 2019, 15:59

Brian Scharling skrev:
majland skrev:
8. jan 2019, 14:37
Vi var i syv sind mhs valget af motor til den næste bil. Vi kører kun 25000km/årligt og rigtigt mange små ture på 20km. Derfor var diesel ikke så oplagt selvom merprisen ikke var stor. Benzineren vil koster 500kr/måneden ekstra i brændstof og kun være lidt billigere i ejerafgift så efter 3,5år vil en diesel have tjent merprisen hjem. Men det bliver en benziner pga de mange korte ture (begge motorer er opgivet til 150hk og de må trække lige meget - så et reelt valg af brændstof som største forskel)
Vi kører ca. 30 tkm om året, og de daglige ture er på 2x20 eller 2x35 og mindst 2x50 pr uge. Og så længere ture jævnligt, så jeg tror, at det er okay med diesel ift. det forbrugsmønster. Prisdifferencen fra kampagnemodellen (1,6 TDI DSG) til en tilsv. 150 HKs benzin er på 60-70tkr, så vidt jeg kan se.

/Brian
Jeg kører også cirka 30.000 km om året - måske lidt mindre hvis ikke der er en tur sydpå Billede

Til gengæld kører jeg 2x57 km dagligt, og her er diesel godt - min Touran kører længere på literen end min mors Citigo på samme tur (jeg lånte den i to uger)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

erlingvj
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6227
Tilmeldt: 22. aug 2011, 17:30
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 96 times
Been thanked: 213 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af erlingvj » 8. jan 2019, 16:47

Jeg ser rigtig mange fordele ved indbygget navi.
1) Jeg skal ind / ud mange gange i løbet af en dag og telefonen bliver i lommen. At fægte med et kabel er virkelig ØV.
2) Jeg gider ikke høre på Siri eller andre irriterende kvinder. Jeg bruger udelukkende pilevisning og nyder musikken fra mit anlæg.
Min kone bruger Carplay og har sat kvindemennesket på "mute", men når hun skulle have talt forsvinder musikken. Mega ØV.
3) Jeg har to gange fået advarseler mod spøgelsesbilister fra min navi, der ikke var "aktiveret". Den ene gang så jeg ham også. Det får man ikke fra en telefon. En indbygget navi "slumre" selv om man ikke har aktivetet den.
4) På A20 i Tyskland skulle vi tanke på den eneste tank der er og da vi havde 8- 10 liter igen og 5 km igen væltede der en lastbil et par km foran os.
Vi blev ledt af den nærmeste afkørsel og navien fortalte at vi skulle køre i den forkerte retning i forhold til vores destnation, idet vi ellers ville løbe tør for benzin. Genialt.
Vedhæftede filer
WP_20180509_20_10_11_Pro.jpg
WP_20180509_20_10_11_Pro.jpg (107.23 KiB) Vist 3774 gange
These users thanked the author erlingvj for the post (total 2):
RdaldlkHansH

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af BrianDS » 8. jan 2019, 16:52

erlingvj skrev:Jeg ser rigtig mange fordele ved indbygget navi.
1) Jeg skal ind / ud mange gange i løbet af en dag og telefonen bliver i lommen. At fægte med et kabel er virkelig ØV.
2) Jeg gider ikke høre på Siri eller andre irriterende kvinder. Jeg bruger udelukkende pilevisning og nyder musikken fra mit anlæg.
Min kone bruger Carplay og har sat kvindemennesket på "mute", men når hun skulle have talt forsvinder musikken. Mega ØV.
3) Jeg har to gange fået advarseler mod spøgelsesbilister fra min navi, der ikke var "aktiveret". Den ene gang så jeg ham også. Det får man ikke fra en telefon. En indbygget navi "slumre" selv om man ikke har aktivetet den.
4) På A20 i Tyskland skulle vi tanke på den eneste tank der er og da vi havde 8- 10 liter igen og 5 km igen væltede der en lastbil et par km foran os.
Vi blev ledt af den nærmeste afkørsel og navien fortalte at vi skulle køre i den forkerte retning i forhold til vores destnation, idet vi ellers ville løbe tør for benzin. Genialt.
Musikken forsvinder ikke når jeg bruger vejvisning via CarPlay - kun hvis jeg har lyd på, så afbryder den.
Advarsel om spøgelsesbilister og andet kommer stadig via radioen - i hvert tilfælde i min bil Billede

Smart at den advarer i forhold til brændstof, det er dig sjældent jeg har så lavt niveau af brændstof, så jeg er sikker på jeg ikke ville opdage den feature.

Man skal bruge det meget hvis det skal være merprisen værd - men det lyder det også til du gør Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Halvleg
Medlem
Indlæg: 580
Tilmeldt: 25. feb 2017, 00:18
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 124 times
Been thanked: 164 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af Halvleg » 8. jan 2019, 16:53

erlingvj skrev:
8. jan 2019, 16:47
Jeg ser rigtig mange fordele ved indbygget navi.
1) Jeg skal ind / ud mange gange i løbet af en dag og telefonen bliver i lommen. At fægte med et kabel er virkelig ØV.
2) Jeg gider ikke høre på Siri eller andre irriterende kvinder. Jeg bruger udelukkende pilevisning og nyder musikken fra mit anlæg.
Min kone bruger Carplay og har sat kvindemennesket på "mute", men når hun skulle have talt forsvinder musikken. Mega ØV.
3) Jeg har to gange fået advarseler mod spøgelsesbilister fra min navi, der ikke var "aktiveret". Den ene gang så jeg ham også. Det får man ikke fra en telefon. En indbygget navi "slumre" selv om man ikke har aktivetet den.
4) På A20 i Tyskland skulle vi tanke på den eneste tank der er og da vi havde 8- 10 liter igen og 5 km igen væltede der en lastbil et par km foran os.
Vi blev ledt af den nærmeste afkørsel og navien fortalte at vi skulle køre i den forkerte retning i forhold til vores destnation, idet vi ellers ville løbe tør for benzin. Genialt.
+ 1 på indbygget Navi. Havde CarPlay i min tidligere Passat. Nu har jeg en VW med Discover Pro og har ikke brugt Carplay en eneste gang siden jeg fik skidtet leveret.
Den er koblet op online og jeg får fint kø meddelser mm. Sammenligner jeg med google maps (har jeg prøvet for at teste) så stemmer ankomsttider mm også ens.
Tesla Model Y RWD 2024
Octavia RS iV Coupe 2021
Tidligere:
Arteon R-Line 2.0 TSi DSG 2018
Passat 1.4 TSI Variant Highline Plus DSG 2017

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1788
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 184 times
Been thanked: 285 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af claussor » 8. jan 2019, 16:55

Jeg har brugt Android Auto / appconnect på min mors nye Polo og er dybt imponeret over hvor simpelt og nemt det er. Kan man leve med det ikke kommer op i display så er indbygget navigation overflødigt.
These users thanked the author claussor for the post:
BrianDS

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: Valg af ekstra udstyr til en Touran Ig.Drive

Indlæg af Nicklossi » 8. jan 2019, 17:00

Mht. udstyr, så skriv evt. til Watcher herinde og hør, hvad der bedst kan betale sig at eftermontere.
Han har firmaet cartrends, som gør sig i eftermontering af originalt udstyr :)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"