hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 21. dec 2016, 16:22
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 0
hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
hejsa vi står over for en udskiftning af vores nr.2 bil og i den forbindelse vil vi gerne have hjælp fra jer VAG folk !!
jeg har kikket på en skoda fabia/roomster årg . 2007 og frem.
da vore budget er max 35000 kr og der havde jeg kikket på årg 1,4 tdi 80hk greenline men kan læse at de er meget hårde ved knasten hvis der er kørt med 30000 km olie skift interval og er i den forbindelse bange for at købe en med 200000 på klokken.
så har jeg kikket på fabia med 1.6 tdi motor hvor jeg kan læse at man skal være opmærksom med koblingen + at der er meget få til salg til vores budget.
og der er kikket på 1.9 tdi for det er jo en stærk motor men kan læse at BLS motor kode skal man holde sig fra .
så hvilken 1.9 tdi motorkode der har partikelfilter på kan anbefales mht, holdbarhed for er lidt i vildrede
( og presset på tid ).
vi har en octavia fra 02 med 1.9 ASV 110 hk motor der har rundet 495000 km med org. turbo ,chippet til 140 hk (der får skiftet olie+filter for hver 15000 km ) som trækker vores campingvogn til Italien hver sommer , så jeg troede at 1.9 var vejen frem mht. holdbarhed men kan læse at 1.9 tdi med partikelfilter lever et andet/forskellige liv fra de gamle 1.9 tdièr, så hvis det skal være 1.9 tdi hvilken motorkoder skal man gå efter ??
jeg har kikket på en skoda fabia/roomster årg . 2007 og frem.
da vore budget er max 35000 kr og der havde jeg kikket på årg 1,4 tdi 80hk greenline men kan læse at de er meget hårde ved knasten hvis der er kørt med 30000 km olie skift interval og er i den forbindelse bange for at købe en med 200000 på klokken.
så har jeg kikket på fabia med 1.6 tdi motor hvor jeg kan læse at man skal være opmærksom med koblingen + at der er meget få til salg til vores budget.
og der er kikket på 1.9 tdi for det er jo en stærk motor men kan læse at BLS motor kode skal man holde sig fra .
så hvilken 1.9 tdi motorkode der har partikelfilter på kan anbefales mht, holdbarhed for er lidt i vildrede
( og presset på tid ).
vi har en octavia fra 02 med 1.9 ASV 110 hk motor der har rundet 495000 km med org. turbo ,chippet til 140 hk (der får skiftet olie+filter for hver 15000 km ) som trækker vores campingvogn til Italien hver sommer , så jeg troede at 1.9 var vejen frem mht. holdbarhed men kan læse at 1.9 tdi med partikelfilter lever et andet/forskellige liv fra de gamle 1.9 tdièr, så hvis det skal være 1.9 tdi hvilken motorkoder skal man gå efter ??
Senest rettet af 141lancelot 10. mar 2019, 10:45, rettet i alt 2 gange.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6453 times
- Been thanked: 1637 times
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
Jeg har ikke haft problemer ned 1.6 TDI fra 2010, men den var en del af dieselgate. Jeg havde en nyere fra 2014 i Octavia den var virkelig god men også over jeres budget.
1.9 TDI har jeg haft i Seat Altea XL fra 2007 og den kørte bare - ingen problemer, men den havde også 15.000 km interval.
1.9 TDI har jeg haft i Seat Altea XL fra 2007 og den kørte bare - ingen problemer, men den havde også 15.000 km interval.
- These users thanked the author BrianDS for the post:
- 141lancelot
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
Hvorfor roomster, har i brug for pladsen?
Det går alt andet lige ud over brændstoføkonomien med den højde den har, plus de dieselmodeller du kigger på er halvdyre i ejerafgift.
Du kan få en OK ibiza st indenfor budgettet med en væsentlig mere holdbar CR dieselmotor
Mht problemer med kobling gælder det vel for dem alle de har Dual mass svinghjul som er en sliddel der holder alt mellem 100 og 300kkm, så det er jo en lodseddel hvis det ikke er skiftet.
Et par eksempler på ibiza.
https://www.dba.dk/seat-ibiza-16-tdi-90 ... 052760908/
https://www.dba.dk/seat-ibiza-12-tdi-75/id-1053491814/
Det går alt andet lige ud over brændstoføkonomien med den højde den har, plus de dieselmodeller du kigger på er halvdyre i ejerafgift.
Du kan få en OK ibiza st indenfor budgettet med en væsentlig mere holdbar CR dieselmotor
Mht problemer med kobling gælder det vel for dem alle de har Dual mass svinghjul som er en sliddel der holder alt mellem 100 og 300kkm, så det er jo en lodseddel hvis det ikke er skiftet.
Et par eksempler på ibiza.
https://www.dba.dk/seat-ibiza-16-tdi-90 ... 052760908/
https://www.dba.dk/seat-ibiza-12-tdi-75/id-1053491814/
- These users thanked the author styker for the post:
- 141lancelot
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 21. dec 2016, 16:22
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 0
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
nej vi har ikke brug for roomsteren ... og jeg kan godt se at ibiza er et godt bud .
hvornår er der CR diesel i ibiza /seat ?
hvornår er der CR diesel i ibiza /seat ?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 170
- Tilmeldt: 8. aug 2018, 18:57
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 19 times
- Been thanked: 61 times
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
Kender en som har kørt +450k i en 3 cylindret Fabia Diesel.
- These users thanked the author tintin for the post:
- 141lancelot
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 21. dec 2016, 16:22
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 0
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
hvordan ser det ud med 1.2 tdi greenline lider den under de samme problemer som 1.4 tdi greenline med at knasten bliver slidt ved 30000 km olie interval ?
1.2 tdi og 1.4 tdi ( ikke greenline ) hvordan er holdbarheden på dem
vi kommer jo til at købe en bil uanset model med 180000 + km
1.2 tdi og 1.4 tdi ( ikke greenline ) hvordan er holdbarheden på dem
vi kommer jo til at købe en bil uanset model med 180000 + km
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1571
- Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 31 times
- Been thanked: 178 times
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
1,2 er en helt anden motor end 1,4, den er commonrail ligesom 1,6 altså en ny generation af motorer.
Og commonrail såvel 1,2 og 1,6 er der vist ikke de store issues med, det der ses mest er vist defekte egr ventiler og nogle har skiftet dyser men det er vist ikke et udbredt problem.
1,4 og 1,9 er jo pumpedyse motorer og listen med udbredte dårligdomme på dem især med partikelfilter er lang.
Bare de værste knækkede krumtappe, slidte knastaksler, og knap så dyrt tandempumpe som kan have ødelagt dyserne og partikelfilter hvis den har været defekt længe nok.
Kører bilen overhovedet nok til diesel, ellers ville jeg kigge fabia eller ibiza med 1,2 tsi istedet, der er godt nok kun en til prisen jeg kan finde.
https://www.dba.dk/skoda-fabia-12-tsi-86/id-504860699/
Det eneste kendte problem med dem er vist kæden kan blive for lang, men det er jo næsten billigere at skifte den end en tandrem.
Der er også noget på autocom.
Denne er vist ved at have nået den pris den kan koste.
https://www.autocom.dk/consumer/expbid. ... d=15077827
https://www.autocom.dk/consumer/expbid. ... d=15029438
Og commonrail såvel 1,2 og 1,6 er der vist ikke de store issues med, det der ses mest er vist defekte egr ventiler og nogle har skiftet dyser men det er vist ikke et udbredt problem.
1,4 og 1,9 er jo pumpedyse motorer og listen med udbredte dårligdomme på dem især med partikelfilter er lang.
Bare de værste knækkede krumtappe, slidte knastaksler, og knap så dyrt tandempumpe som kan have ødelagt dyserne og partikelfilter hvis den har været defekt længe nok.
Kører bilen overhovedet nok til diesel, ellers ville jeg kigge fabia eller ibiza med 1,2 tsi istedet, der er godt nok kun en til prisen jeg kan finde.
https://www.dba.dk/skoda-fabia-12-tsi-86/id-504860699/
Det eneste kendte problem med dem er vist kæden kan blive for lang, men det er jo næsten billigere at skifte den end en tandrem.
Der er også noget på autocom.
Denne er vist ved at have nået den pris den kan koste.
https://www.autocom.dk/consumer/expbid. ... d=15077827
https://www.autocom.dk/consumer/expbid. ... d=15029438
- These users thanked the author styker for the post:
- 141lancelot
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6453 times
- Been thanked: 1637 times
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
Jeg har kun dårlige erfaringer med 1.4 TDI PD - gå efter en CR - eller en af de solide modeller af 1.9 TDI PD
- These users thanked the author BrianDS for the post:
- 141lancelot
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Medlem
- Indlæg: 534
- Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 113 times
- Been thanked: 65 times
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
Du skal ik vælge en 1.9TDI i en polo fra 2008 med mindre den har fået lavet ventiler. Havde en af den mobil og fandt ud af den æder ventilerne også røg knastakslen pga af det. Kostede lige på den forkerte side af 10.000kr. Fik at vide at det er en generel fejl på den motor. Den slider simpelthen hul i ventilen så der ryger metal spåner rundt i motoren.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- These users thanked the author Frandsen6000 for the post:
- 141lancelot
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1588
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 14:15
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: 7100 Vejle
- Has thanked: 369 times
- Been thanked: 170 times
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
Har en 1.4 TDI PD som jeg købte fra ny i 2007.
Den har pt kørt 215.000 km.
Ingen problemer og har kun kostet alm service og vedligehold,
Den har pt kørt 215.000 km.
Ingen problemer og har kun kostet alm service og vedligehold,
- These users thanked the author Syndicate for the post:
- 141lancelot
2014 Skoda Octavia 1.2 TSI Combi Elegance
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
Jeg havde tidligere en 1,6 tdi (cayb) og den var jeg ikke særligt tilfreds med, den havde bøvl med egr ,som blev udsk og fik herefter lavet egr off hvilket resulterede i at den begyndte at regenererer dpf meget ofte (højest 200 km imellem)hvilket var sindsygt irriterende, oveni var den totalt sløv, kunne vel dårligt trække skindet af en kop kold cacao .
Så den motor ville jeg gå laaaangt uden om.
Så den motor ville jeg gå laaaangt uden om.
- These users thanked the author ESN for the post:
- 141lancelot
No Letting the Old Man In!
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2609
- Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 610 times
- Been thanked: 349 times
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
Det er jo ikke motorens problem at du har fået lavet EGR off af en klaphat..ESN skrev:Jeg havde tidligere en 1,6 tdi (cayb) og den var jeg ikke særligt tilfreds med, den havde bøvl med egr ,som blev udsk og fik herefter lavet egr off hvilket resulterede i at den begyndte at regenererer dpf meget ofte (højest 200 km imellem)hvilket var sindsygt irriterende, oveni var den totalt sløv, kunne vel dårligt trække skindet af en kop kold cacao .
Så den motor ville jeg gå laaaangt uden om.
Hvis det er lavet ordentligt så regenererer den ikke oftere end uden EGR off, nærmere tværtimod.
- These users thanked the author kGlerup for the post:
- 141lancelot
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 285
- Tilmeldt: 23. jan 2017, 17:31
- Geografisk region: Nordsjælland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 6 times
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
Det gjorde denne her ihvertfald og kan så lige oplyse at det ikke var en "klaphat" som lavede egr off !
No Letting the Old Man In!
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 4
- Tilmeldt: 21. dec 2016, 16:22
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 0
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
vi skal ud at kikke på en 2010 fabia combi 1.6 sport 105 CR tdi
vi har syntes at det var nødvendigt at hæve prisen fra 35k til 50k for at kunne få noget fornuftig ( vores logik / ikke sikker logisk for andre )
vi har syntes at det var nødvendigt at hæve prisen fra 35k til 50k for at kunne få noget fornuftig ( vores logik / ikke sikker logisk for andre )
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6016
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6453 times
- Been thanked: 1637 times
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
Lyder ikke helt tosset, men 2010 1.6 TDI CR er en af dem der sandsynligvis har fået diesel opdateringen. Men bare den har fået den, så kan i jo vurdere om den kører fornuftigt141lancelot skrev:vi skal ud at kikke på en 2010 fabia combi 1.6 sport 105 CR tdi
vi har syntes at det var nødvendigt at hæve prisen fra 35k til 50k for at kunne få noget fornuftig ( vores logik / ikke sikker logisk for andre )
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- Watcher
- Hyper aktiv medlem
- Indlæg: 14509
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 10:25
- Geografisk region: Sverige - (syd)
- VCDS ejer: Ja
- Kommerciel bruger: CarTrends.dk
- Geografisk sted: København
- Has thanked: 30 times
- Been thanked: 844 times
- Kontakt:
Re: hvilken tdi er det beste køb mht. holdbarhed
BrianDS skrev:Lyder ikke helt tosset, men 2010 1.6 TDI CR er en af dem der sandsynligvis har fået diesel opdateringen. Men bare den har fået den, så kan i jo vurdere om den kører fornuftigt141lancelot skrev:vi skal ud at kikke på en 2010 fabia combi 1.6 sport 105 CR tdi
vi har syntes at det var nødvendigt at hæve prisen fra 35k til 50k for at kunne få noget fornuftig ( vores logik / ikke sikker logisk for andre )
Det skal jo bare fjernes igen den opdatering og så der ingen problemer fremadrettet med dyser osv
Sent from my iPhone using Tapatalk
http://www.facebook.com/pages/Cartrends ... 5536683461
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure
http://www.CarTrends.dk alt i orig udstyr/Reservedele/FORSIKRINGSSKADER!, navigation til vag biler samt OBD Chiptuning med Landberg
www.WatchTrends.dk Salg/Køb af luksus ure