Tur til Autostadt

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Tur til Autostadt

Indlæg af Søren K » 18. mar 2019, 08:18

Halløj

Skal en tur til Autostadt i april og har været inde at lure på billetter, og det er jo åbenbart ikke bare lige, der kan jo vælges både det ene og det andet...

I der har været der for nyligt, hvilke erfaringer kan I bidrage med ift billetter og hvad der skal ses?! Det er en weekend, så factory tour er desværre ikke muligt som jeg ser det.

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk

Vh Søren K


JC 206S16
Nyt medlem
Indlæg: 136
Tilmeldt: 7. sep 2011, 09:35
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 6 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af JC 206S16 » 18. mar 2019, 08:41

Jeg har været dernede nogle gange, og synes det er et rigtig godt sted at tage hen, både med vennerne eller familien. Jeg plejer at skrive til dem på forhånd, og booke de aktiviterer man ønsker, f.eks. Werktour, gelände-parcours, glastürme osv. Når man så når frem, starter man ved den store info/billetstand og betaler for entre og aktiviteter. Det fungerer perfekt. God tur derned 8-)
Cupra Formentor VZ 310, årgang 2022

LMO
Helt nyt medlem
Indlæg: 40
Tilmeldt: 9. sep 2017, 12:06
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 5 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af LMO » 18. mar 2019, 09:14

God tur derned, det er en flot park at gå rundt i.
Biletter kan bestilles og betales hjemmefra. Det er ganske nemt, dog vær opmærksom på tiderne.
Husk også en original VW carrywurst med pommes i restauranten, der hvor de udleverer biler til de tyske kunder.
Undlad ikke et besøg på museet, som ligger et lille stykke fra Autostadt (ca. 2 km.). Der er mange spændende biler fra VW: https://www.automuseum-volkswagen.de
These users thanked the author LMO for the post (total 2):
BrianDSLige lidt lavere

Brugeravatar
vandhunden
Medlem
Indlæg: 1338
Tilmeldt: 25. maj 2010, 11:39
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Sønderjylland
Has thanked: 46 times
Been thanked: 138 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af vandhunden » 18. mar 2019, 09:58

Hvis VFL Wolfsburg spiller hjemme på Volkswagen Arena ville jeg også tage den oplevelse med.

Hvis der er nogen med på turen som elsker shopping så er der er også designer outlets Wolfsburg
Nuværende køretøjer: VW Passat 2,0 TDI BMT Variant 190 HK DSG6 & Honda 1100 CBR BlackBird

Brugeravatar
Søren K
Medlem
Indlæg: 857
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:00
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 18 times
Been thanked: 27 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af Søren K » 18. mar 2019, 12:53

vandhunden skrev:Hvis VFL Wolfsburg spiller hjemme på Volkswagen Arena ville jeg også tage den oplevelse med.

Hvis der er nogen med på turen som elsker shopping så er der er også designer outlets Wolfsburg
De spiller desværre ude, er undersøgt Billede

Sendt fra min ANE-LX1 med Tapatalk

Vh Søren K


Lige lidt lavere
Helt nyt medlem
Indlæg: 27
Tilmeldt: 19. mar 2015, 09:54
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 2 times
Been thanked: 2 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af Lige lidt lavere » 20. mar 2019, 12:49

LMO skrev:
18. mar 2019, 09:14
God tur derned, det er en flot park at gå rundt i.
Biletter kan bestilles og betales hjemmefra. Det er ganske nemt, dog vær opmærksom på tiderne.
Husk også en original VW carrywurst med pommes i restauranten, der hvor de udleverer biler til de tyske kunder.
Undlad ikke et besøg på museet, som ligger et lille stykke fra Autostadt (ca. 2 km.). Der er mange spændende biler fra VW: https://www.automuseum-volkswagen.de
+1 Et besøg på det lille vw automuseum ved siden af skal helt klart tages med. :)
Audi A3 8PA SB TFSI
VW GOLF 3 (lav på bbs’er)

Brugeravatar
jan67
Nyt medlem
Indlæg: 174
Tilmeldt: 15. okt 2011, 19:32
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Gentofte
Has thanked: 10 times
Been thanked: 4 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af jan67 » 21. mar 2019, 17:34

Sidst jeg var der. Købte jeg billeterne online dagen før. Det var nogle Early Bird billeter. Så man skulle være der før klar 10 mener jeg. Der var en del at spare på de billetter.
I Wolfsburg er der også et VW museum. Det er også værd at besøge.
https://www.automuseum-volkswagen.de

Jan
Skoda fabia 2006 16v 101hk, Skoda Superb 2012 1.8 tsi

RacerSkoda
Helt nyt medlem
Indlæg: 19
Tilmeldt: 12. maj 2014, 10:23
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 3 times
Been thanked: 0

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af RacerSkoda » 29. apr 2019, 13:30

Jeg vil gerne give mine erfaringer med ang. Autostadt.
Vi havde planlagt et besøg som en del af en tur ned i Tyskland, og jeg mente at have forberedt mig inden.
Vi var der d. 10. juli 2018 og købte billetter til Autostadt samt til "Ekperimentariet" Phaeno, som ligger ved siden af.
Det positive:
Området er pænt og dejligt at bevæge sig rundt i. I hovedbygningen er der nogle interessante udstillinger og en sjov legeplads for børnene. Car tower koster så vidt jeg husker ekstra, og min familie ville ikke op i dem, så det sprang vi over, men sjovt at stå inde i dem og se robotterne flytte rundt på bilerne.
En virtual reality oplevelse i VW huset var sjov.
Phaeno er mega sjovt, og kan klart anbefales. Det har ikke noget med VW at gøre, men der er en gangbro der over fra Autostadt.
Det negative:
Hjemmesiden er muligvis blevet bedre nu, men da jeg skulle finde informationer, hoppede den hele tiden tilbage til tysk, eller også kunne jeg kun vælge tysk eller kinesisk som sprog. Mit tysk er ikke specielt godt, så det var svært at finde ud af detaljerne for vores besøg.
Da vi ankom spurgte jeg straks om hvordan vi kunne se fabrikken og bil-produktionen, som der står på hjemmesiden, men nej, alle ansatte var sendt på sommerferie, så det var lukket!
Ok, surt. Da vi var færdige med hovedbygningen gik vi udenfor for at kigge på de mange huse med biler: Skoda lignede vores lokale forhandler med udstillede biler og med en masse modelbiler i 1:20. Der stod nogle af bilerne vi kunne se og sidde i, men det var så det. Seat samme historie. Audi havde mange modeller, men man måtte absolut ikke røre nogen af bilerne. De havde også en gimmick med nogle kugler man kunne sætte i forskellige steder og se forskellige reklamefilm om Audi.
Ok VW's hus, der måtte der være spændende ting i!? Nej, een bil. En Tuareg. Ok fed bil, men ikke en jeg nogenside kommer til at eje, men sjovt at fortælle en af de ansatte at den koster fra ca. 130000 € in Danmark. Nøj han blev lang i ansigtet :lol:
Da vi ankom fortalte de ansatte om Lamborghini huset. Uhh, det var noget helt særligt. (spoiler alert!) Det var en film med lidt røg og lyd til, og sluttede med at væggen drejede rundt så den Lamborghini som hang uden på huset nu sad indenfor. Skuffende.
Den store rutschebane, som kan ses på deres hjemmeside, var lukket. Hvorfor ved jeg ikke.
Jeg mindes ikke vi besøgte andre af husene, for vi gad ikke rigtigt mere, og det virkede ganske uinteressant, så vi brugte resten af dagen i Phaeno.

Det var så vores oplevelse af Autostadt. Jeg mener ikke det er værd at bruge tid på, men mindre du er tysker og får udleveret din bil der.

flubber200
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 3. jan 2020, 21:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 45 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af flubber200 » 28. jun 2022, 21:25

Skal en tur til Tyskland i september og overvejer at vi skal slå vejen forbi Wolfsburg... Jeg har været ved at søge løs på nettet og kan kun finde rundture i Autostadt og i tårnet, men vi vil meget gerne have en rundtur på selve fabrikken. Kan man ikke det mere? Som stor knægt var jeg dernede, hvor vi blev kørt rundt i produktionen i Golf cabriolet'er med 2-3 åbne passagervogne bagpå. Det var vildt spændende at se, men synes selve Autostadt virker lidt fesent, så vi skal kunne komme ind i selve produktionen, hvis vi gider at køre efter det.
Touran 1,5 TSI DSG Highline Family årgang 2020
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2054
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 483 times
Been thanked: 248 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af donfetaful » 28. jun 2022, 21:49

https://www.volkswagen.de/de/marke-und- ... ensiv.html

De er på ferie fra 25/7 til 14/8, begge dage inklusiv

Søgte på fabrikbesuche aus Wolfsburg

Deutsch ist fantastisch 😂
These users thanked the author donfetaful for the post:
flubber200

flubber200
Nyt medlem
Indlæg: 127
Tilmeldt: 3. jan 2020, 21:13
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 51 times
Been thanked: 45 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af flubber200 » 28. jun 2022, 22:34

Tusind tak. Det var lige det jeg søgte.

Når man først "rammer forkert" med google-søgninger, synes jeg ofte at det er som om man bliver ved med at køre i den samme "ring" selv om man prøver nye søgeord. Om det er cookies eller bare Google der er træls har jeg aldrig fundet ud af - men nu har jeg med din hjælp fundet det rette spor... 😁

Tysk ER fantastisk, men det er for lidt jeg bruger mit skoletysk.
Touran 1,5 TSI DSG Highline Family årgang 2020
tidligere:
Touran 1,4 TSI Comfortline årgang 2017

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2054
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 483 times
Been thanked: 248 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af donfetaful » 29. jun 2022, 07:29

Nej jeg rodede også rundt inde på autostadts hjemmeside. Det er tilsyneladende 2 forskellige ting, selvom man naturligt forbinder dem som én.

Men ned og se noget rå jern, vi var der selv for 8 år siden, det var en stor oplevelse
These users thanked the author donfetaful for the post:
flubber200

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2733
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 497 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af Nicklossi » 29. jun 2022, 09:29

Hvis man gerne vil se fabrikken uden at tage derned, så har Richard Hammond lavet et afsnit fra fabrikken i hans serie “Richard Hammonds biggest”.
Det kan ses på Discovery plus 😃👍
These users thanked the author Nicklossi for the post:
flubber200

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af DanielB12 » 29. jun 2022, 10:04

Det er en super fed oplevelse at komme på turen, og jeg synes også at Autostadt er en (måske mindre) omvej værd. Museet er virkelig cool og flot bygget op, og de enkelte bygninger har også nogle spændende ting og bliver konstant ændret og bygget om så vidt jeg ved.

Og så tag og brug de ekstra penge og book et ophold på Waldorf Astoria med direkte udsigt til kedlerne :D
These users thanked the author DanielB12 for the post:
flubber200
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af BrianDS » 29. jun 2022, 11:57

RacerSkoda skrev:
29. apr 2019, 13:30
Jeg vil gerne give mine erfaringer med ang. Autostadt.
Vi havde planlagt et besøg som en del af en tur ned i Tyskland, og jeg mente at have forberedt mig inden.
Vi var der d. 10. juli 2018 og købte billetter til Autostadt samt til "Ekperimentariet" Phaeno, som ligger ved siden af.
Det positive:
Området er pænt og dejligt at bevæge sig rundt i. I hovedbygningen er der nogle interessante udstillinger og en sjov legeplads for børnene. Car tower koster så vidt jeg husker ekstra, og min familie ville ikke op i dem, så det sprang vi over, men sjovt at stå inde i dem og se robotterne flytte rundt på bilerne.
En virtual reality oplevelse i VW huset var sjov.
Phaeno er mega sjovt, og kan klart anbefales. Det har ikke noget med VW at gøre, men der er en gangbro der over fra Autostadt.
Det negative:
Hjemmesiden er muligvis blevet bedre nu, men da jeg skulle finde informationer, hoppede den hele tiden tilbage til tysk, eller også kunne jeg kun vælge tysk eller kinesisk som sprog. Mit tysk er ikke specielt godt, så det var svært at finde ud af detaljerne for vores besøg.
Da vi ankom spurgte jeg straks om hvordan vi kunne se fabrikken og bil-produktionen, som der står på hjemmesiden, men nej, alle ansatte var sendt på sommerferie, så det var lukket!
Ok, surt. Da vi var færdige med hovedbygningen gik vi udenfor for at kigge på de mange huse med biler: Skoda lignede vores lokale forhandler med udstillede biler og med en masse modelbiler i 1:20. Der stod nogle af bilerne vi kunne se og sidde i, men det var så det. Seat samme historie. Audi havde mange modeller, men man måtte absolut ikke røre nogen af bilerne. De havde også en gimmick med nogle kugler man kunne sætte i forskellige steder og se forskellige reklamefilm om Audi.
Ok VW's hus, der måtte der være spændende ting i!? Nej, een bil. En Tuareg. Ok fed bil, men ikke en jeg nogenside kommer til at eje, men sjovt at fortælle en af de ansatte at den koster fra ca. 130000 € in Danmark. Nøj han blev lang i ansigtet :lol:
Da vi ankom fortalte de ansatte om Lamborghini huset. Uhh, det var noget helt særligt. (spoiler alert!) Det var en film med lidt røg og lyd til, og sluttede med at væggen drejede rundt så den Lamborghini som hang uden på huset nu sad indenfor. Skuffende.
Den store rutschebane, som kan ses på deres hjemmeside, var lukket. Hvorfor ved jeg ikke.
Jeg mindes ikke vi besøgte andre af husene, for vi gad ikke rigtigt mere, og det virkede ganske uinteressant, så vi brugte resten af dagen i Phaeno.

Det var så vores oplevelse af Autostadt. Jeg mener ikke det er værd at bruge tid på, men mindre du er tysker og får udleveret din bil der.
Så i sprang over Zeithaus, absolut det bedste af husene?
Og hvad med deres udleveringshal, hvor man også kan se specialmodeller?
Det er en fed park, vi har været der nogle gange - fabriksture skal man undersøge hjemmefra, fx Porsche kræver forudbestilling 3 måneder forud, Lamborghini fik vi en tur fem minutter efter ankomst (dagens sidste), og Ferrari siger bare NEJ...

Jeg synes bestemt det er pengene og tiden værd, men hvis man forventer en forlystelsespark som et tivoli, så bliver man nok skuffet, selvom der er nogle aktiviteter, fx har jeg den ene gang prøvet en prototype af en elbil (Golf 7 i en Golf 6 skal), og der er off-road banen, fabriksturen og flere ting - hvis man forbereder sig og planlægger, så kan man få rigtig meget ud af det ;-)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
fkm66
Nyt medlem
Indlæg: 160
Tilmeldt: 18. maj 2018, 10:29
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 21 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af fkm66 » 29. jun 2022, 14:11

DanielB12 skrev:
29. jun 2022, 10:04
Det er en super fed oplevelse at komme på turen, og jeg synes også at Autostadt er en (måske mindre) omvej værd. Museet er virkelig cool og flot bygget op, og de enkelte bygninger har også nogle spændende ting og bliver konstant ændret og bygget om så vidt jeg ved.

Og så tag og brug de ekstra penge og book et ophold på Waldorf Astoria med direkte udsigt til kedlerne :D
Ved du om man må tage billeder på rundturen? Besøgte for nogle år siden en fagforening på en Skoda fabrik og fik en rundvisning men de var hysteriske med at der ikke måtte tages billeder i produktionen - fik til gengæld en rundvisning i en af de fabrikshaller hvor der ellers aldrig kom gæster
VW Golf GTE 2017
Tidligere: VW Golf 6 1,4 TSI 2011
Tidligere: VW Golf 5 1,6 FSI 2004
Tidligere: VW Polo 6n2 1,4 2001

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4409 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af DanielB12 » 29. jun 2022, 14:18

fkm66 skrev:
29. jun 2022, 14:11
DanielB12 skrev:
29. jun 2022, 10:04
Det er en super fed oplevelse at komme på turen, og jeg synes også at Autostadt er en (måske mindre) omvej værd. Museet er virkelig cool og flot bygget op, og de enkelte bygninger har også nogle spændende ting og bliver konstant ændret og bygget om så vidt jeg ved.

Og så tag og brug de ekstra penge og book et ophold på Waldorf Astoria med direkte udsigt til kedlerne :D
Ved du om man må tage billeder på rundturen? Besøgte for nogle år siden en fagforening på en Skoda fabrik og fik en rundvisning men de var hysteriske med at der ikke måtte tages billeder i produktionen - fik til gengæld en rundvisning i en af de fabrikshaller hvor der ellers aldrig kom gæster
Jeg var på en særlig tur via Semler, da jeg arbejdede hos dem, sammen med andre importører - der måtte vi ikke tage billeder, andet af Golf-toget og et par enkelte steder i produktionen, Jeg ved ikke hvor anderledes turen var ift. de normale.

Efterfølgende har jeg så fundet ud af, at det var begrænset hvor meget mere jeg har set, end hvad der vises i Richard Hammond's program der henvises til andet steds i tråden. Så det var nok mere Tysk tossethed, end Tysk grundighed.

Husk, btw, at få købt VW pølserne i shoppen, ved indgangen til fabriks-området. De har også en del andre skøre madting - pasta formet som logo og som forskellige modeller, VW hotsauce, og alverdens andet merchandise etc..
Men det er kun pølserne og ketchuppen der er "officielle reservedele", med egne numre.
De smager dog ikke super interessant - nok nærmere som en god, tysk arbejder-pølse skal smage :lol: Som man siger..
These users thanked the author DanielB12 for the post:
fkm66
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Mellow
Nyt medlem
Indlæg: 223
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Esbjerg V
Has thanked: 3 times
Been thanked: 2 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af Mellow » 29. jun 2022, 21:57

Husk også at afsætte til at besøge "Foundation Auto Museum Volkswagen" som ligger 500 meter fra Autostadt. Det var nærmest en større oplevelse syntes jeg. Rigtig mange specialbiler/modeller.

Sendt fra min ONEPLUS A6013 med Tapatalk

These users thanked the author Mellow for the post:
BrianDS
Nuværende bil: Skoda Octavia 1.4 TSI Ambition 2015

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af xbn » 30. jun 2022, 18:30

Stoppede VW ikke med at lave pølser sidste år?
Billede

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af HansH » 13. jul 2023, 08:26

Besøgte VW og Autostadt forleden, og deler hermed lige min erfaring mht hvilken oplevelse det er.

Vi købte flg. billetter:
1) VW Werktour - EUR 12,50 pr snude
2) Indgang Autostadt - EUR 25,00 pr. snude
3) Tur i glastårnene - EUR 15,00 pr. snude


ad 1) VW Werktour - TL;DR, en super oplevelse som var hver en eurocent værd

Mødepunkt er ved Tor 17, som man kommer til via en gangtunnel fra en p-plads i Wolfsburg. Tunnellen fører under banen og kanalen.
Meget bekvemt for os, da vi boede på Stavery (kan anbefales!) 4 min gang fra omtalte p-plads. Så det var bare gåben hele dagen.
Vores guide var en stor, rar Kenyaner ved navn Hassan.
Hassan har arbejdet hos VW i 24 år i forskellige funktioner, og er nu i Besucherdienst. Egentlig taler han helst engelsk, men behersker også ganske udmærket tysk. Vi havde valgt Werktour på tysk, og Hassan havde taget dagens tur for at få øvet sit tyske lidt.
Rundvisningen foregår i et lille tog, trukket af en - for vores vedkommende - Golf 6 cabriolet. Man må ikke fotografere eller filme på noget tidspunkt inde i fabrikshallerne.
Turens samlede længde er 7km og varer 1:15. Vi mødtes 10.15 og var færdige 12.00 .. der gik lidt tid med instruks og check-in.
Man kommer ganske tæt på de forskellige led i produktionsfasen, og Hassan var tydeligtvis rigtig godt inde i sagerne. Han vidste præcis hvad der foregik ved hver station, og nød at forklare "yderligere" rundt om det hele. Afgjort en ildsjæl som elskede sit arbejde!
I Wolfsburg laver de Golf, Tiguan og Tarraco. Når det kører optimalt, kan de producere 3800 biler om dagen. Hele fabriksområdet dækker 6,5 km2. Ca. 22.000 ansatte arbejder i produktionen. I alt på hele lokationen, er ca 62.000 beskæftigede.
Meget spændende rundvisning, godt akkompagneret af en fantastisk guide med et lige så fantastisk humør og gejst!


ad 2) Autostadt - TL;DR - generelt en lidt tynd kop te....

Autostadt er en slags park som ligger på samme område som fabrikken. Man kan dog ikke gå direkte fra fabrikken og derover - man må tilbage gennem føromtalte tunnel, et stykke langs banen på bysiden, og så via en gangbro over til Autostadt.
Parken er et nydeligt anlæg med fine grønne arealer, og så en hel række huse/bygninger.
Hvert hus har sit eget tema og funktion. Vi besøgte følgende:

- "Kundecenter". Det er her man tager hen hvis man som enten Tysker, Østriger eller Hollænder har købt en fabriksny VW, og har valgt selv at ville hente den i Wolfsburg. Der er en lounge hvor man venter, mens den bil man har købt, hentes ud af glastårnet hvor den er anbragt 24 timer forinden, og bringes til kundecenteret på et transportbånd ... så der ikke er andre der har kørt i den, når man får den.
I kundecenteret finder man også restaurant Tachometer, hvor man bl.a. kan købe den berømte VT currywurst til indtag på stedet. Det er faktisk ikke noget særligt. Jeg er helt enig med @DanielB12 .. :) Jeg har smagt bedre currywurst'er.

- "Mærkehuse". Hvert af mærkerne VW, Audi, Skoda, Seat og Porsche har sit eget udstillingshus, hvor de har udstillet nogle få stk af deres biler. Der er vitterligt ikke meget at se på. En kæmpebygning og så står der 3 biler indenfor. Porsche havde ikke engang en Taycan med. Skuffende!
I hvert af disse huse står der 2-3 personer ved indgangen, og laver ikke andet end at sige pænt goddag, og anvise at rundturen starter til højre, og ønsker god fornøjelse. Det må satmer være kedeligt at stå der en hel dag!! :D

- "Premium hus". Her var der udstillet én eneste bil - en Bugatti Veyron. OK ?! .. videre!

- "Museum hus". En udstilling af alle mulige historiske biler, ikke kun VAG. Nåede vi desværre ikke. De havde lukket da vi kom dertil kl ca 18. Så det kan jeg ikke anmelde.

- "GeländeParcours". Her kan man få lov at køre en Touareg gennem en slags terrænlignende bane. Havde vi ikke valgt, så den kan jeg ikke anmelde.

- Generelt om parken. Som sagt et fint og nydeligt holdt parkanlæg. De har også en stor sø og en "strand" med sand osv, hvor man kan leje sig en vandcykel og tøffe lidt rundt, lige neden for den ikoniske bygning med de 4 store røde skorstene. Hvis man er til den slags, så tag badetøj med og hop i baljen. Ungerne så ud til at være vilde med den del.. :) Der var en fin pool bar hvor man kunne købe kolde drikke og sidde og slappe af i sofagrupper eller liggestole.
Faktisk en udmærket afslutning på dagen, og i særdeleshed når det var 35 grader varmt, som det var da vi besøgte parken.


ad 3) Glastårnene - TL;DR - en fin tur som jeg vil anbefale at tilvælge

- "Glastårnene". En del af Autostadt parken, og billetterne til turen købes sammen med indgangsbilletten.
Tårnene benyttes som tidligere nævnt til at opbevare solgte biler det sidste døgn inden de afhentes af deres nye ejere. Der er to tårne, og i hvert tårn sørger to robotter for at bringe og hente bilerne på deres plads.
De har så bygget en slags "personcontainer", hvor man sidder fastspændt i bilsæder. Robotten tager så containeren ligesom den ville tage en bil, og løfter den op på øverste etage, hvor der er et slags udkigsrum, hvor man stiger ud af transportkabinen og nyder udsigten. Man kan se ca 70km væk i klart vejr.
Det kildede lidt i maven da robotten løftede containeren op. Pænt langt ned.
Vores guide var en rigtig sød pige, Nadia, som fortalte om VW, glastårnene osv, og svarede på alle de spørgsmål vi havde.
Turen tog i alt 1 time.
These users thanked the author HansH for the post (total 6):
DanielB12fkm66BjarkehMorten HedenstedJonas KristiansenBrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af BrianDS » 13. jul 2023, 22:03

@HansH nu er det nogle år siden jeg har været i AutoStadt sidst, men selvom det lyder som en god tur, så har i misset hvad jeg synes er det bedste af husene, Zeithaus som de i hvert tilfælde dengang kaldte museumshuset, en historie igennem tiden med flere ikoniske og historiske modeller, klart et besøg værd.
Skulle jeg vælge ville Zeithaus og fabrikstur komme på toppen af ønskesedlen.
Så vidt jeg husker er der også i indgangsbygningen et stort område med "eksperimenter" og historier, meget rettet mod det yngre publikum?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af HansH » 13. jul 2023, 22:39

Yes, vi ville også gerne have set museumshuset.
Vi var ikke obs på at det lukkede kl 18, og fik derfor disponeret forkert mht rækkefølge af tingene.
Og du husker rigtigt mht eksperimentområdet for de unge mennesker :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af BrianDS » 14. jul 2023, 05:03

HansH skrev:
13. jul 2023, 22:39
Yes, vi ville også gerne have set museumshuset.
Vi var ikke obs på at det lukkede kl 18, og fik derfor disponeret forkert mht rækkefølge af tingene.
Og du husker rigtigt mht eksperimentområdet for de unge mennesker :)
Men så har du en undskyldning for et besøg mere 😉

Jeg har ikke været der siden 2012 hvor min bror og jeg kørte derned, og vi så valgte at fortsætte til Stuttgart for at se Porsche, begge dele spontant (og vi endte i Mulhouse, også uplanlagt)
Denne gang i AutoStadt prøvede jeg en e-Golf prototype, pakket ind i en Golf VI, men ellers helt og aldeles e-Golf 👍🏻
Jeg kan stadig anbefale både AutoStadt og Porsche (Mercedes sprang vi over pga tid og manglende interesse 😉), men Mulhouse tager jeg ikke til igen 😂

I 2007 var vi også forbi AutoStadt - og Ferrari i Maranello og Lamborghini i St. Agata Bolognese, Ferrari var meget kommercielt, hvor Lamborghini havde et mindre museum, men en god fabrikstur på gåben 😉

Første gang forbi AutoStadt må have været omkring 2002.

Min undskyldning må så være Autoturme - dem har vi kun set nedefra og op...
These users thanked the author BrianDS for the post:
HansH
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

heinejepsen
Nyt medlem
Indlæg: 151
Tilmeldt: 17. nov 2014, 14:55
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 41 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af heinejepsen » 14. jul 2023, 07:36

Jeg skal en tur derned i oktober sammen med svigersvorgeren, hvor kan det anbefales at overnatte? (behøver ikke være 9 stjernet :D )
TMY 2023 LR
Skoda Citigo 2014
Honda CBF 1000A, 2006
Canyon Spectral 2018 mtb, rugbrøds drevet

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af HansH » 14. jul 2023, 08:54

heinejepsen skrev:
14. jul 2023, 07:36
Jeg skal en tur derned i oktober sammen med svigersvorgeren, hvor kan det anbefales at overnatte? (behøver ikke være 9 stjernet :D )
Kan anbefale Stavery.
Fin "lejlighed" med stue/soveværelse og et lille køkken.
En Döner biks lige ved siden af og et Penny Markt 100m væk.
Mulighed for p-kælder (EUR 24 ekstra pr døgn).
4 min gang fra tunnellen der fører dig over til Tor 17 som er mødepunkt for Werktour og 10 min gang fra gangbro til Autostadt.
Søg på Stavery Wolfsburg.

De har to ladebokse i p-kælder men dem kunne jeg ikke få gang i. Det gjorde dog ikke noget, da der var to offentlige i Poststrasse 2 min derfra. Og de virkede i hvert fald fint med Powerpass.
These users thanked the author HansH for the post:
heinejepsen
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1620 times

Re: Tur til Autostadt

Indlæg af BrianDS » 28. jul 2023, 15:06

Jeg lærte at det ikke er nok at tjekke hjemmesiden for åbningstider og priser, for så kan man blive meget skuffet...

Jeg kunne ikke finde noget på hjemmesiden, men da vi kom til indgangen var der kun én rulledør åben, og tre-fire vagter og alt skulle visiteres (ingen kamera, ingen drikkevarer, mad, osv., tasker var nærmest forbudt), samt man skulle have billet til aftenens koncert for at komme ind, altså €25 for voksne og €10 for børn, hvor en familiebillet ellers normalt er €25-€35 (to voksne og op til tre mindre børn)

Vi var kun på gennemrejse og vi vil ikke have en overnatning mere for at se den koncert vi alligevel ikke vidste hvad var.
Jeg har så siden fundet ud af at alle billetter er udsolgt, og det er tyske Sarah Connor der skulle optræde kl 19 i aften, så vi måtte pænt gå igen, for selvom vi havde villet betale mere end der dobbelte, så kunne vi ikke købe billetter. Og man skal grave lidt ned i deres Summer Festival for at finde det, men der står ikke klart og tydeligt at der er lukket for det normale AutoStadt...
Der var ingen muligheder for at købe en billet til den normale åbningstid, kun mandag til torsdag...

Og så måtte jeg lige diskutere med kundeservice om at jeg altså ikke ville tilbage og betale for parkering når vi ikke kunne komme ind.

@HansH jeg må jo så erkende at jeg sandsynligvis har haft en ringere oplevelse i AutoStadt end den du berettede om sidst.

Det blev så Stiftung AutoMuseum i stedet, og en noget kortere dag i Wolfsburg...
Det var til gengæld en fin oplevelse, ikke så stort, men masser af historie og prototyper osv - ren VW, men ingen interessante modelbiler til samlingen i dag.

(Der er dog et par Porsche med hjem fra Porsche Museum i Gmünd 😉)

Der er ikke så meget der indikerer at vi ikke kunne komme ind her:

Åbningstider
Autostadt attractions including the pavilions, the GroupWorld and the ZeitHaus will be open daily from 10:00 am to 6:00 pm
https://www.autostadt.de/en/visitor-inf ... ning-times

Priser
AUTOSTADT 1-DAY TICKET
Adults: EUR 18
Reduced price: EUR 14
Family Ticket (2 adults and up to 3 children): EUR 35
Small family (1 adult and up to 3 children): EUR 25
Children / Teenagers (6–17 years), students until 17 years: EUR 6
https://www.autostadt.de/en/visitor-information/prices
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"