Bil budget - hvordan gør i?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
jkdg
Nyt medlem
Indlæg: 162
Tilmeldt: 10. feb 2013, 21:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af jkdg » 21. mar 2019, 22:17

Har altid selv købt kontant (ca 150.000 til familiebil og 80.000 til konebil ), og betalt rep, service og brændstof fra vores budget og forbrugskonto.. der giver ro og overblik her, samt fleksibilitet til at gøre som vi vil. Hvad gør i andre, og hvorfor ?

Frandsen6000
Medlem
Indlæg: 534
Tilmeldt: 4. mar 2019, 00:11
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 113 times
Been thanked: 65 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af Frandsen6000 » 21. mar 2019, 22:41

Jeg lagde afdrag. Serviceaftale, forsikring og vægtafgift ind i mit regneark med faste udgifter og syntes jeg at jeg kan leve for rest beløbet af det jeg får udbetalt så køber jeg og det kan jeg, så det gjorde jeg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af Peder » 22. mar 2019, 07:35

Plejer at købe kontant, men passaten måtte der en lille kredit i banken til. Planen var det måtte tage et år at betale den ud og det rammer jeg vist.

Resten betales fra budgetkonto, hvor jeg har sat 6000 kr årligt af til passaten til service, dæk og diverse. Dertil naturligvis også udgifterne til forsikring og grøn.

Poloen er der sat 5000 af årligt til sammenligning.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
Tonny
Admin
Indlæg: 9368
Tilmeldt: 8. jun 2008, 13:52
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 7280 Sdr. Felding
Has thanked: 260 times
Been thanked: 666 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af Tonny » 22. mar 2019, 07:43

Jeg køber bare skidtet på en kassekredit og så prøver jeg på at købe noget der ikke devaluerer hurtigere end jeg kan nå at følge med :)
Ejerafgift og forsikring klarer budgetkontoen
Alle rep osv kører jeg på sådan en virtuel budgetkonto, dvs jeg bogfører sådan set alle de her udgifter for at holde styr på at det ikke løber løbsk.
Brændstof har jeg for mange år siden bestemt mig for ikke at bekymre mig om :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af HansH » 22. mar 2019, 07:58

De helt faste udgifter som forfalder med fast betalingsdato (ejerafgift, forsikring) kører selvfølgelig over budgetkonto / betalingsservice.

Øvrige udgifter tages fra den daglige drift. Vi har to ældre biler (04/2010 og 11/2012), og tilsammen er der årligt afsat 18.000 til :
- LL service hvert 2. år
- olieskift jeg selv foretager in between
- Dinitrol behandlinger
- Ditec behandlinger
- viskerblade, dæk, rengøringsmidler, klude og børster, diverse væsker osv osv

Større ting som ikke har en "fast cyklus", eller som man ikke kan forudse (f.eks. turbo/manifold skift på Octaviaen) ligger udenfor de 18.000.
Disse penge tages fra den opsparing/buffer vi har til den slags. Den konto dækker alt muligt i den kategori ... hvidevarer der pludselig står af, større rep/vedligehold på hus, ferier osv osv.

Brændstof+vask : Som Tonny - det bekymrer vi os ikke om, dvs der budgetteres ikke.
Når tanken er kørt tom bliver den fyldt op, og når bilen er beskidt bliver den vasket.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2055
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 484 times
Been thanked: 249 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af donfetaful » 22. mar 2019, 08:54

Alle de faste udgifter over budgettet inkl benzin. Konto til rep hvor der overføres 1000kr om mdr, passer ca.

I forhold til Hans' ældre biler er vores oldgamle

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af EsbenJ » 22. mar 2019, 09:21

Alt vedr. bilerne kører over budget. Ligger typisk 20% i udbetaling og resten betales af i rater så sidste rate betales når bilen er 8 år.
Dog var der luft i økonomien til at betale den ene bil ud da der var et år tilbage - og da der ikke var nogle omkostninger forbundet med det, så var den betalt efter 7 år.
Bekymrer mig ikke om pris på brændstof. De får fyldt tanken med V power diesel når de trænger, men har en god ide om hvad vi bruger om året, så der sættes som udgangspunkt 35000kr til det.
Vedligehold: Der sætter jeg 12000 af til hver bil og det kommer vi ikke op på, men så er der til en EGR ventil på skodaen når den forventeligt går om 25kkm-50kkm. Autoriseret service på Volvoen men ikke på skodaen.
Det der ikke bliver brugt ryger på opsparingskonto 1.
Nu hvor vi kun har et billån overfører jeg 5000kr til opsparingskonto 2 til udbetaling på næste bil, da jeg ikke forventer at værdien på den indbyttede bil vil være nok til at ramme de 20%.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4931
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4410 times
Been thanked: 1944 times
Kontakt:

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af DanielB12 » 22. mar 2019, 10:51

Da vi købte poloen var der lav-vande i kassen, så der var der en udbetaling på 0 kr igennem banken. Det skulle køre over 6 år. Vi omlagde lån for noget tid siden, og så blev billånet lagt ind via en øget friværdi. Vi har så betalt ekstra meget af, så bilen i princippet er betalt ud om ca 5-6 måneder.. har mest af alt at gøre med held og ikke forstand dog.
Vi sætter 5000 kr af til service om året, hvilket har passet fint, selvom der har været er par ekstra dæk oveni, så var der ikke service det første år. Der er ikke sat noget af til reparationer - den skal skippes afsted her så snart den nye Passat GTE kommer. Så bliver det enten sådan en, eller noget andet i den prisklasse.

Derudover; så 2.000 kr til benzin/parkering/vask pr måned, og det passer ret godt - kan se vi sidste år brugte 1757 kr i snit pr måned, så der er lidt at give af. Dog kører det over budget, så de knap 250 kr er gået til flere røde bøffer i stedet. Vi tanker desuden kun på Shell nu, med FDM kort (20 øre i rabat). Første år kørte vi rundt efter den billigste benzin, men udover at Shell Express som regel er lige så billig - eller billigere - her i Køge, så giver det også et bedre overblik.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Philip
Aktiv medlem
Indlæg: 3088
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:00
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Arden
Has thanked: 5 times
Been thanked: 24 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af Philip » 22. mar 2019, 11:18

Vores hverdagsbiler er indregnet i vores budget konto.
Vi har regnet ud hvad alle fælles udgifter er pr år og der overfører vi så 1/12 til budgetkonto pr måned.

Budgetkonto skal så dække,
afdrag på billån
vægtafgift
forsikring
brændstof (afsat efter et skøn over km og forbrug pr bil)
Vedligehold (et rundt beløb afhængig af bilens alder og km stand samt historik)

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6242
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2049 times
Been thanked: 667 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af jansom » 22. mar 2019, 12:22

Alle faste udgifter er på budgetkonto, dvs afdrag, forsikring, vægtafgift
Alle flydende udgifter er på privatkontoen.
These users thanked the author jansom for the post:
diskoboy
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1364
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 388 times
Been thanked: 472 times

Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af Monze1980 » 22. mar 2019, 19:34

Køber dem kontant, service/rep tages fra forbrug (opsparing, hvis større beløb).

De faste udgifter som brændstof, forsikring og afgifter trækkes fra budgetkonto.

Gider ikke sætte fast beløb af til service/rep, ved alligevel ikke hvad det bliver årligt.


Sent from my iPad using Tapatalk
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
Mike H
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 22. apr 2010, 11:12
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 161 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af Mike H » 22. mar 2019, 19:52

Betaler verdens dårligste investeringer kontant :? Og har gjort det sådan efter bil nr 2 (faktisk var bil nr 1 også kontant fra en lejlighedsgevist, så har faktisk kun haft et billån). Og alle de faster udgifter kører på budgetkontoen. Konen styrer regnearket med hvad vi bruger - hun er stadig revisor... jeg ved hvad vi begge tjerner, så har styr på hvad vi sparer op hver måned. Når der købes ny bil må vi bruge af opsparingen. Det er blevet en del nemmere at få luft i økonomien efter vi kom over +35 år (er 42 idag).
Mike
Audi A5 Sport Sportback 2.0 TFSI 7-trins S tronic årgang 2018

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10848
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af GaSelle » 22. mar 2019, 21:29

Alle faste går fra budgettet, brændstof er ‘forbrug’ og vedligehold/dæk osv. går fra en bilbudget konto. Hidtil hr det passet ok med 1000kr/mdr, men det rækker vist ikke helt længere. BMW’en er lidt dyrere i service og dæk, og begge biler kører ca. 30K årligt hver.

peter bj
Helt nyt medlem
Indlæg: 88
Tilmeldt: 27. maj 2012, 14:35
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 4 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af peter bj » 23. mar 2019, 13:27

Vi sætter 8500,- ind på en konto hver måned. Her bliver alle udgifter trukket fra:
Afgift 96,- pr. måned.
Forsikring 525,- pr. måned.
Benzinkort 2100,- pr. måned (Det gennemsnitlige forbrug ligger på 1900,-)
Lån 4800,- (Det reelle lån er på 3300,- men vi betaler fast 1500 ekstra. Så er der en lille buffer, hvis der kommer uforudsete udgifter.
FDM abb. 55,- pr. måned.
Diverse Resten af beløbet; knap 1000,- pr. måned. (Opsparing til service, reparationer og dæk. Og ellers til sprinklervæske, rengøringsartikler etc.).

Når året er omme tager vi en vurdering af forbruget og kommende udgifter, og hiver så et beløb ud af kontoen til tant og fjas. Gerne en 4-6000 kr.
Sådan har vi gjort det, de sidste 6 år med vores gamle Picanto, og har endnu ikke skulle tilføre ekstra penge til kontoen, andet end her til sidst hvor den skulle igennem nogle reparationer og syn inden salg.
Når bilen er betalt ud, vil vi stadig lægge de 4800,- til side til næste bil. Så er der til en god udbetaling.
(Tallene ovenfor er beregnet ud fra vores nye Seat).
These users thanked the author peter bj for the post:
Nzinho

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2157
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 174 times
Been thanked: 103 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af MichaelSmed » 23. mar 2019, 16:19

Ejerafgift, forsikring passer sig selv via PBS.
Brændstof, dæk, bremser osv, bliver købt når der er brug for det. Orker ikke at bruge min tid på at regne ud hvad hver kørte km koster mig, med excel ark og hvad ved jeg, og hvor meget der bruges på det om året. Det er livet for kort til.
Og økonomien er da ikke stukket helt af endnu

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1160
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 264 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af xbn » 23. mar 2019, 16:47

Betaler alle udgifter, taster ind på Spritmonitor løbende og regner baglæns, når jeg skifter bilen :) Afskrivningen kommer til at være den største og mest uforudsigelige post.
Billede

Brugeravatar
jencka
Medlem
Indlæg: 773
Tilmeldt: 1. maj 2017, 16:42
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 149 times
Been thanked: 118 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af jencka » 23. mar 2019, 16:56

MichaelSmed skrev:
23. mar 2019, 16:19
Ejerafgift, forsikring passer sig selv via PBS.
Brændstof, dæk, bremser osv, bliver købt når der er brug for det. Orker ikke at bruge min tid på at regne ud hvad hver kørte km koster mig, med excel ark og hvad ved jeg, og hvor meget der bruges på det om året. Det er livet for kort til.
Og økonomien er da ikke stukket helt af endnu Billede
samme her. Dog samler vi betalte regninger sammen, for at holde øje med hvad der er skiftet/repareret på bilen og hvornår.
Octavia combi Style pre facelift 2017 1,0 TSI DSG
Intet ekstraudstyr der er værd at nævne ;-)

Brugeravatar
MichaelSmed
Aktiv medlem
Indlæg: 2157
Tilmeldt: 29. nov 2011, 19:05
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 174 times
Been thanked: 103 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af MichaelSmed » 23. mar 2019, 17:57


jencka skrev:samme her. Dog samler vi betalte regninger sammen, for at holde øje med hvad der er skiftet/repareret på bilen og hvornår.
Samme her. Gemmer samtlige kvitteringer/faktura osv, så der er styr på det.

Brugeravatar
malern
Medlem
Indlæg: 1072
Tilmeldt: 31. jan 2012, 19:44
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: køge
Has thanked: 59 times
Been thanked: 33 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af malern » 24. mar 2019, 09:20


MichaelSmed skrev:Ejerafgift, forsikring passer sig selv via PBS.
Brændstof, dæk, bremser osv, bliver købt når der er brug for det. Orker ikke at bruge min tid på at regne ud hvad hver kørte km koster mig, med excel ark og hvad ved jeg, og hvor meget der bruges på det om året. Det er livet for kort til.
Og økonomien er da ikke stukket helt af endnu Billede
Enig. Kan heller ikke se hvad jeg skulle bruge alle de tal til.
Vi sørger bare for at tjene nok penge til regningerne på bilerne, og alt det andet cføli.
T6 Transpeter TDI
Golf 7.5 Variant Highline TDI DSG
Malerfirmaet Vholm. Alt i malerarbejde og maling. Speciel VAGCars rabat

jokskilove
Medlem
Indlæg: 562
Tilmeldt: 9. jun 2013, 13:45
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 64 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af jokskilove » 24. mar 2019, 21:42

Lige som alle andre indkøb. Alle pengene ryger ind på samme konto, og jeg køber ikke større ting end kontoen holder sig pænt i plus. Bruger ikke penge på lort, og forsøger at udskyde impulskøb et par dage - de fleste indskydelser er ikke så livsnødvendige.
/Jørgen
Audi S1 2.0 TFSI quattro '14
Seat Ibiza Cupra Gti 2.0 16v '99 solgt - Audi S4 3.0 TFSI quattro '09 solgt - Audi TT Coupé 2.0 TFSI '07 solgt

AAMS
Medlem
Indlæg: 1331
Tilmeldt: 23. aug 2014, 13:36
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 186 times
Been thanked: 157 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af AAMS » 25. mar 2019, 07:34

Jeg bruger en model der hedder "strudse - metoden".

Den går ud på, at jeg ved hjælp af tidligere erfaring, nu erkender at jeg ikke længere ønsker at vide hvor mange penge det koster mig at have bil. Jeg har ved andre lejligheder set et program der hedder "Luksusfælden", hvor de fremlægger hvor mange penge deltagerne har brugt på junkfood og smøger. Jeg ønsker ikke den samme oplevelse med mit bil budget.

Jeg kører 55.000km. årligt, får ikke kørepenge, kun fradrag, og tør slet ikke tænke på afskrivningen. MEN - nu må vi ikke glemme, at en bil er en luksus forbeholdt de rige kapitalister. Den offentlige transport fungerer aldeles glimrende (også her i vestjylland), og den har vi alle råd til (?!?!) - så den kan vi bare bruge, istedet for at klage vores nød.
These users thanked the author AAMS for the post (total 3):
DanielB12majlandHansH
Det man siger, er man selv

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2410
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 204 times
Been thanked: 837 times
Kontakt:

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af TorbenRasmussen » 25. mar 2019, 18:38

Jeg kører bruger samme metode. Luksusfælden har opsat permanent camp ude foran mit hus for at få mig til at medvirke. De forer deres telt med pappet fra emballagen til alle de ting jeg køber, og papirerne fra tilbuddene på alle de biler jeg forelsker mig i.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post (total 4):
HansHAAMSDanielB12Rune_B
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

TP_sonic
Nyt medlem
Indlæg: 113
Tilmeldt: 5. dec 2008, 19:20
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 1 time

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af TP_sonic » 31. mar 2019, 20:03

Køber bilerne kontant. Gerne engros, hvis forhandler vil med til det. Og vi snakker billige biler.

Kia ceed 08 og kia picanto 08.

Så holder jeg dem i live så længe som mulig, helst for færrest mulige midler. Lige nu er planen vi skifter om 6-8 år alt efter hvornår de begynder og kede mig eller man skifter job eller børn bliver større. Ja eller de bare ikke kan mere.

Alle faste udgifter kører på budget og jeg laver selv service på dem. Det er bare et transport middel her i huset. Så jo billiger jo bedre.

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af martinta » 1. apr 2019, 21:13

Hvis vi nu tager tallene fra sidst år, så har vi 2 biler, en polo og en Passat(i 2018 var det en I40), de kostede i 2018 i alt 67.735,61,- det er fordelt på følgende, af disse er 21.600 gået til at betale poloen ud:

afbetaling bil
Autohjælp
FDM / Autohjælp
Vægtafgift Polo
Vægtafgift I40
Parkering
Bilvask
Service og reparation I40
Service og reparation Polo
Brændstof I40
Brændstof Polo

Brugeravatar
KBAndersen
Nyt medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 6. okt 2011, 11:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af KBAndersen » 2. apr 2019, 07:19

Verdens dårligste investering.

Men, med et fantastisk billigt lån, 0,5% AOP, har vi lånt i 84mdr.
Ligger fast kr.500,- tilside (trækkes automatisk fra konto til "bilkonto") og det har kunnet dække alle service, dæk udgifter. Og der er overskud på den konto.
Grønafgift, forsikring køre via budget kontoen.
Benzin, vask, tages ud af det daglige budget.

Fruen styre økonomien i vores hjem. (Regnskabschef) :D Jeg sørger bare for at bruge pengene.
Mvh
KBAndersen

Cupra Formentor 310 - Årgang 2022

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af martinta » 2. apr 2019, 08:02

Yea, glemte vist at skrive hvordan vi rent praktisk gjorde..

Vi har indelt bilerne i de udgifter fra mit tidligere indlæg. de fleste af de udgifter er ret statiske, så hvis udgifterne i 2018 lander på 67.000 så dividerer vi det med 12 og sætter året efter 5.583,- af per måned til bilerne, i det tal tager vi self. højde for evt. billån el. som er kommet til.

Det er den måde vi kører alle "poster" på, vi har en tilsvarende på begge børn (tøj, diverse osv), mad, internet/TV osv. Det tager ca. 15 minutter om måneden at vedligeholde, men det giver et helt fantastisk overblik

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af HansH » 2. apr 2019, 08:12

martinta skrev:
2. apr 2019, 08:02
Det er den måde vi kører alle "poster" på, vi har en tilsvarende på begge børn (tøj, diverse osv), mad, internet/TV osv. Det tager ca. 15 minutter om måneden at vedligeholde, men det giver et helt fantastisk overblik
Lyder meget som den måde vi også styrer husholdningsbudgettet.
Vi har et Excel liggende i en delt folder, som min hustru og jeg altid kan komme til uanset hvilken enhed vi er på ... mobil, tablet, PC..
Så snart et indkøb gøres, føres posten ind i det regneark, som er opdelt i 11 forskellige "kasser".
På den måde ved man præcis hvad pengene går til, og efter et par år har man skudt sig ind på hvor meget man skal regne med i de enkelte kategorier, og kan løbende følge op og justere derefter.

Det kan være lidt af en øjenåbner hvor meget man rent faktisk bruger på - (ikke kun biler) - men også f.eks. gaver... :?

Snap1.jpg
Snap1.jpg (36.19 KiB) Vist 784 gange
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af EsbenJ » 2. apr 2019, 09:08

HansH: Kan jeres bank ikke kategorisere automatisk og lave forbrugsoverblik? Det kan vores og det giver ca det samme overblik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af HansH » 2. apr 2019, 09:12

EsbenJ skrev:
2. apr 2019, 09:08
HansH: Kan jeres bank ikke kategorisere automatisk og lave forbrugsoverblik? Det kan vores og det giver ca det samme overblik.
Jo. Danske Bank foretager selv en kategorisering af alle transaktioner på konti.
Men dels vil vi selv bestemme vores opdeling - dvs hvilke "kasser" vi vil have, og hvad der ryger i hvilken kasse - og dels kan banken (naturligvis) ikke kategorisere ting vi betaler kontant.

Automatik er fint. Hvis man er enig med det :)
Men den automatik banken her kan lave, rækker slet ikke til den grad af akkuratesse jeg gerne vil have i dette.

Så dette system kræver lidt indsats og lidt disciplin, men det har vi arbejdet ind i vores daglige rutine (har kørt systemet siden 2008).
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

martinta
Has thanked: 0
Been thanked: 0

Re: Bil budget - hvordan gør i?

Indlæg af martinta » 2. apr 2019, 09:14

EsbenJ skrev:
2. apr 2019, 09:08
HansH: Kan jeres bank ikke kategorisere automatisk og lave forbrugsoverblik? Det kan vores og det giver ca det samme overblik.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Bankerne kan gøre det, det er korrekt..

så hvad hører en tur i bilka under? Nu har jeg købt Legetøj, tøj, mad og olie (tænkt eksempel), det kostede i alt 1.100,- Banken sætter det sandsynligvis under madposten :-)

Banken kan kun lave et overblik ud fra nogle meget grove kategorier, men siden der efterhånden findes rigtig mange butikker som sælger en så stor variation af varer, så er det ikke videre brugbart.
These users thanked the author martinta for the post:
HansH

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"