Leasing af tysker

Stedet hvor der snakkes VAG biler
jkdg
Nyt medlem
Indlæg: 162
Tilmeldt: 10. feb 2013, 21:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Leasing af tysker

Indlæg af jkdg » 1. apr 2019, 19:05

Er der nogen der har læst denne artikel?
https://jyllands-posten.dk/livsstil/bil ... yi0JLDY9Z0

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af BrianDS » 1. apr 2019, 19:10

Næ, det kræver abonnement, så jeg har ikke læst artiklen.

For nogle år siden kiggede jeg også på flexleasing men endte med at købe da det var billigere for mig.

Flexleasing er som udgangspunkt bedst for de rigtig dyre biler, specielt når de er mere end tre år gamle, for så er der ikke bundet så mange penge i afgiften.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Leasing af tysker

Indlæg af DanielB12 » 1. apr 2019, 20:01

Det er jævnligt oppe og vende i dagspressen synes jeg. Vi har overvejet det, især når man ser de forskellige tilbud som Special Cars kaster ud på facebook. Det er lidt svært at vurdere dog, hvornår det kan betale sig og hvornår det ikke kan. Har dog heller ikke selv undersøgt det nærmere.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

EsbenJ
Medlem
Indlæg: 607
Tilmeldt: 4. mar 2010, 17:15
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 147 times
Been thanked: 147 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af EsbenJ » 1. apr 2019, 20:34

Jeg har læst den. Han vil ikke gøre det igen. Dyre biler er også dyre at flexlease. Han købte den efter nogle år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2018 Volvo V90 D4 Inscription
2022 Polestar 2 Long Range Single Engine

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af Dakota » 1. apr 2019, 20:40

Også læst den her (på finans.dk). Bottomline (svjh); han havde muligheden for at tage et lån i huset til 1% og fandt ud af det var billigere end at finansiere bilen til 1% end fem gange så meget hos et flexleasingselskab. Surprise.
These users thanked the author Dakota for the post:
BBJ_

Brugeravatar
Realtor
Aktiv medlem
Indlæg: 4124
Tilmeldt: 14. jan 2009, 16:26
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: 9210
Has thanked: 36 times
Been thanked: 478 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af Realtor » 1. apr 2019, 20:50

Jeg har regnet på det en del gange. Hver gang har jeg endt med at købe. Der er ingen tvivl om de mange flexleasing selskaber, er et tegn på at det er en særdeles lukrativ branche, og når man typisk regner sammen på ydelser/ 1.gangs betaling og restværdi, så giver det bare ofte mere mening at købe og finde den rigtige. Men det skal så også siges, at de biler jeg har / har haft nok ikke har være dyret nok til at det har kunnet svare sig.
These users thanked the author Realtor for the post:
BrianDS
2020 Audi E-tron 55

Superbil
Nyt medlem
Indlæg: 240
Tilmeldt: 20. jun 2008, 16:59
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 7 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af Superbil » 2. apr 2019, 09:54

Jeg har prøvet flexleasing på en BMW og der gjorde jeg den "fejl" at jeg så den som min egen bil dvs. at jeg gik fuldstændig amok med at få rettet op på bare den mindste fejl og fik lavet de ting som måske kunne komme :roll: Så det kostede mig lige omkring 60.000 kr. på 1½ år, og så fordi jeg igen snart skal være far (brug for en større bil) skulle jeg ud af aftalen før tid og det kostede mig lige yderligere 25.000 kr.
Så oplevelsen har været en rigtig dyr oplevelse for mig, men langt hen af vejen har det været min egen skyld. Der hvor det er en fidus er hvis man vælger en dyr bil (over tre år gammel), intet ofrer på den ud over service og ved endt lejeperiode vælger en ny bil i samme selskab. Så er man nogenlunde sikker på en god oplevelse.

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af claussor » 2. apr 2019, 10:22

Er der nogle her der kan fortælle mig hvad jeg vil have af fordel ved at flexlease en Audi TT cabriolet 2010 årgang. 211 hk DSG?

Den vil koste ca. 250.000,- at få hjem selv inkl. afgift. Jeg har svært ved at se fidusen ved at flexlease den fremfor at købe / låne selv. Jeg regner med at beholde den et par år samt den taber omkring 25 - 30.000,- per år (sælger den privat til den tid).

Når jeg ser på leasing tilbud, så er prisen for et år omkring 80-100.000 (udbetaling og 12 månedlige betalinger) for sådan en slæde. Det virker jo helt forrykt dyrt. Min eneste udgift vil være værditab samt renten ved køb.

Hvis jeg køber for 250.000,- låner de 200.000 (udbetaling 50.000) så koster den mig værditabet plus ca. et gæt 5.000 i renter. Dvs. omkring 25-35.000,- pr. år.
These users thanked the author claussor for the post:
BrianDS

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af mortenmol » 2. apr 2019, 10:52

claussor skrev:Er der nogle her der kan fortælle mig hvad jeg vil have af fordel ved at flexlease en Audi TT cabriolet 2010 årgang. 211 hk DSG?

Den vil koste ca. 250.000,- at få hjem selv inkl. afgift. Jeg har svært ved at se fidusen ved at flexlease den fremfor at købe / låne selv. Jeg regner med at beholde den et par år samt den taber omkring 25 - 30.000,- per år (sælger den privat til den tid).

Når jeg ser på leasing tilbud, så er prisen for et år omkring 80-100.000 (udbetaling og 12 månedlige betalinger) for sådan en slæde. Det virker jo helt forrykt dyrt. Min eneste udgift vil være værditab samt renten ved køb.

Hvis jeg køber for 250.000,- låner de 200.000 (udbetaling 50.000) så koster den mig værditabet plus ca. et gæt 5.000 i renter. Dvs. omkring 25-35.000,- pr. år.
For det første er bilen du kigger på for billig og for gammel til det kan svare sig.
Du skal gerne over en pris brugtpris på 500.000 før det giver mening.

Pt har min far en S63 2013 om sommeren og en ml63 2013 om vinteren, og min mor en 2013 Boxster S, De er hentet hjem da de er 3 år gamle, købt i Tyskland uden moms.
For alle biler har der været afgifts sænkning som ville have været rigtig dyr hvis de havde været på fuld afgift, derudover er forsikringen væsentligt lavere, afskrivningen er på en bil uden moms og afgift (de ville have været meget høje for de to MB’er) og finansieringsbeløbet er meget lavere.

Jeg tvivler på du kan låne 200k for 5k om året, renterne plejer at være noget højere på billån.


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mortenmol for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af Korreborg » 2. apr 2019, 10:53

Jamen der vil umiddelbart ikke være nogen fordel :) ud over at bilen vil være uden afgift når du skal af med den.

Det er i mine øjne smartest ved dyre biler, eller biler med et højt værditab, f.eks. hvis der køres mange km.

Jeg kiggede på det til GTD'en, og der ville egentlig også give mening over tid. 1år var bare mere end jeg kunne betale.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1791
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af claussor » 2. apr 2019, 10:57

mortenmol skrev:
2. apr 2019, 10:52
claussor skrev:Er der nogle her der kan fortælle mig hvad jeg vil have af fordel ved at flexlease en Audi TT cabriolet 2010 årgang. 211 hk DSG?

Den vil koste ca. 250.000,- at få hjem selv inkl. afgift. Jeg har svært ved at se fidusen ved at flexlease den fremfor at købe / låne selv. Jeg regner med at beholde den et par år samt den taber omkring 25 - 30.000,- per år (sælger den privat til den tid).

Når jeg ser på leasing tilbud, så er prisen for et år omkring 80-100.000 (udbetaling og 12 månedlige betalinger) for sådan en slæde. Det virker jo helt forrykt dyrt. Min eneste udgift vil være værditab samt renten ved køb.

Hvis jeg køber for 250.000,- låner de 200.000 (udbetaling 50.000) så koster den mig værditabet plus ca. et gæt 5.000 i renter. Dvs. omkring 25-35.000,- pr. år.
For det første er bilen du kigger på for billig og for gammel til det kan svare sig.
Du skal gerne over en pris brugtpris på 500.000 før det giver mening.

Pt har min far en S63 2013 om sommeren og en ml63 2013 om vinteren, og min mor en 2013 Boxster S, De er hentet hjem da de er 3 år gamle, købt i Tyskland uden moms.
For alle biler har der været afgifts sænkning som ville have været rigtig dyr hvis de havde været på fuld afgift, derudover er forsikringen væsentligt lavere, afskrivningen er på en bil uden moms og afgift (de ville have været meget høje for de to MB’er) og finansieringsbeløbet er meget lavere.

Jeg tvivler på du kan låne 200k for 5k om året, renterne plejer at være noget højere på billån.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Det giver god mening, at der skal noget mere værdi til at det kan svare sig.

Mht. renter / omkostninger: jeg tog bare mybanker og valgte 250.000. Diba og AL ligger på 22.000 til 23.000 over 5 år. Dvs. 4-5.000,- pr. år.
Er det over 2 år (det mindste) så 12 - 15.000,- samlet eller 6 - 7.000,- pr år.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Leasing af tysker

Indlæg af DanielB12 » 2. apr 2019, 11:23

Er forsikringen lavere, fordi police-værdien er uden registreringsafgift?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Leasing af tysker

Indlæg af mortenmol » 2. apr 2019, 11:29

DanielB12 skrev:Er forsikringen lavere, fordi police-værdien er uden registreringsafgift?
Ja det er værdien ex-moms X fx en pris pr 10.000kroner.
Stor forskel om det er en bil til 1.500k der skal erstattes eller en til 500k
Og det samme ved skader, de skal reparere for mindre beløb før den totalskades og erstattes af en tilsvarende fra udlandet


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author mortenmol for the post:
DanielB12

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af Dakota » 2. apr 2019, 12:38

DanielB12 skrev:
2. apr 2019, 11:23
Er forsikringen lavere, fordi police-værdien er uden registreringsafgift?
Kan være. Er ikke nødvendigvis. Jeg har ofte kunne få bedre tilbud på forsikringer gennem egne selskaber, end hvad leasingselskabet har kunne tilbyde.
These users thanked the author Dakota for the post:
BrianDS

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Leasing af tysker

Indlæg af DanielB12 » 2. apr 2019, 12:39

Dakota skrev:
2. apr 2019, 12:38
DanielB12 skrev:
2. apr 2019, 11:23
Er forsikringen lavere, fordi police-værdien er uden registreringsafgift?
Kan være. Er ikke nødvendigvis. Jeg har ofte kunne få bedre tilbud på forsikringer gennem egne selskaber, end hvad leasingselskabet har kunne tilbyde.
Men har prisen bilen er forsikret for, så være med eller uden registreringsafgift?
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Dakota
Aktiv medlem
Indlæg: 2770
Tilmeldt: 3. okt 2009, 19:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksberg
Has thanked: 200 times
Been thanked: 399 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af Dakota » 2. apr 2019, 12:41

I flexleasingsituationerne har det været uden - og ellers med, da mine egne selskaber ikke har indkalkuleret bilen var u/afgift.

Så det er lidt tankevækkende at fx en VW Touareg kan koste mere at forsikre uden afgift, end med. Bottomline; nogle tjener gode penge på forsikringer - så man skal se sig for ;)
These users thanked the author Dakota for the post (total 2):
DanielB12BrianDS

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af Kevinff » 2. apr 2019, 16:42

Dakota skrev:
DanielB12 skrev:
2. apr 2019, 11:23
Er forsikringen lavere, fordi police-værdien er uden registreringsafgift?
Kan være. Er ikke nødvendigvis. Jeg har ofte kunne få bedre tilbud på forsikringer gennem egne selskaber, end hvad leasingselskabet har kunne tilbyde.
Men dit eget forsikringsselskab kan vel forsikre bilens pris uden afgift? Det er vel ikke kun gennem leasingselskabet at det kan lade sig gøre

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 49 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af HenrikH29 » 2. apr 2019, 17:32

Der også kun ved totalskade, det har betydning om den er med afgift eller ej. En skade, der skal laves, koster forsikringsselskabet det samme om den er med eller uden afgift.

Og tror af alle de skadeskroner de udbetaler på bilforsikringer, så er totalskaderne nok den mindste del.

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af mortenmol » 2. apr 2019, 17:44

HenrikH29 skrev:
2. apr 2019, 17:32
Der også kun ved totalskade, det har betydning om den er med afgift eller ej. En skade, der skal laves, koster forsikringsselskabet det samme om den er med eller uden afgift.

Og tror af alle de skadeskroner de udbetaler på bilforsikringer, så er totalskaderne nok den mindste del.
Jeg er ret sikker på de tager udgangspunkt i max erstatning og regner baglæns derfra.

Forsikringsselskabet skal jo kigge på worst case hvis der skal udbedres en skade, og så har de en procent betragtning ud fra statistik på hvor meget der bliver udbetalt i snit og hvad den procentuelle skade i snit er.

Hvis du tager den samme bil på flex og på fuldafgift:
Bil #1 500.000 ex moms
Bil #2 1.500.000 inkl moms og afgift

max udbetaling ved tyveri dagen efter den er leveret:
#1: 500.000
#2 1.500.000

Max udbetaling i tilfælde af skade v. 75% grænse som i 2020:
#1 500.000*0,75 = 375.000
#2 1.500.0001 = 1.125.000 (dvs alt over 375.001 ville ikke have været erstattet hvis bilen var flexet)

jkdg
Nyt medlem
Indlæg: 162
Tilmeldt: 10. feb 2013, 21:42
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 9 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af jkdg » 2. apr 2019, 18:04

DanielB12 skrev:
2. apr 2019, 12:39
Dakota skrev:
2. apr 2019, 12:38
DanielB12 skrev:
2. apr 2019, 11:23
Er forsikringen lavere, fordi police-værdien er uden registreringsafgift?
Kan være. Er ikke nødvendigvis. Jeg har ofte kunne få bedre tilbud på forsikringer gennem egne selskaber, end hvad leasingselskabet har kunne tilbyde.
Men har prisen bilen er forsikret for, så være med eller uden registreringsafgift?
Forsikringsselskabet hæver vel afgiften hvis man krøller en dyr slæde ?
These users thanked the author jkdg for the post (total 2):
BrianDSDanielB12

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af mortenmol » 2. apr 2019, 18:06

jkdg skrev: Forsikringsselskabet hæver vel afgiften hvis man krøller en dyr slæde ?
Den kan ikke eksporteres.
Hvis de kunne hæve afgiften var det ikke interessant at genopbygge biler der er skadet over ~40-45%


Sent from my iPhone using Tapatalk

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af BrianDS » 2. apr 2019, 18:26

mortenmol skrev:
claussor skrev:Er der nogle her der kan fortælle mig hvad jeg vil have af fordel ved at flexlease en Audi TT cabriolet 2010 årgang. 211 hk DSG?

Den vil koste ca. 250.000,- at få hjem selv inkl. afgift. Jeg har svært ved at se fidusen ved at flexlease den fremfor at købe / låne selv. Jeg regner med at beholde den et par år samt den taber omkring 25 - 30.000,- per år (sælger den privat til den tid).

Når jeg ser på leasing tilbud, så er prisen for et år omkring 80-100.000 (udbetaling og 12 månedlige betalinger) for sådan en slæde. Det virker jo helt forrykt dyrt. Min eneste udgift vil være værditab samt renten ved køb.

Hvis jeg køber for 250.000,- låner de 200.000 (udbetaling 50.000) så koster den mig værditabet plus ca. et gæt 5.000 i renter. Dvs. omkring 25-35.000,- pr. år.
For det første er bilen du kigger på for billig og for gammel til det kan svare sig.
Du skal gerne over en pris brugtpris på 500.000 før det giver mening.

Pt har min far en S63 2013 om sommeren og en ml63 2013 om vinteren, og min mor en 2013 Boxster S, De er hentet hjem da de er 3 år gamle, købt i Tyskland uden moms.
For alle biler har der været afgifts sænkning som ville have været rigtig dyr hvis de havde været på fuld afgift, derudover er forsikringen væsentligt lavere, afskrivningen er på en bil uden moms og afgift (de ville have været meget høje for de to MB’er) og finansieringsbeløbet er meget lavere.

Jeg tvivler på du kan låne 200k for 5k om året, renterne plejer at være noget højere på billån.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Det kommer vel an på hvordan man låner og hvilket pant man har? De 5.000 kr er vel 2,5%
Vi har rigeligt pant/friværdi i huset og kan låne til cirka 1% også til biler
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 49 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af HenrikH29 » 2. apr 2019, 19:10

mortenmol skrev:
2. apr 2019, 17:44
HenrikH29 skrev:
2. apr 2019, 17:32
Der også kun ved totalskade, det har betydning om den er med afgift eller ej. En skade, der skal laves, koster forsikringsselskabet det samme om den er med eller uden afgift.

Og tror af alle de skadeskroner de udbetaler på bilforsikringer, så er totalskaderne nok den mindste del.
Jeg er ret sikker på de tager udgangspunkt i max erstatning og regner baglæns derfra.

Forsikringsselskabet skal jo kigge på worst case hvis der skal udbedres en skade, og så har de en procent betragtning ud fra statistik på hvor meget der bliver udbetalt i snit og hvad den procentuelle skade i snit er.

Hvis du tager den samme bil på flex og på fuldafgift:
Bil #1 500.000 ex moms
Bil #2 1.500.000 inkl moms og afgift

max udbetaling ved tyveri dagen efter den er leveret:
#1: 500.000
#2 1.500.000

Max udbetaling i tilfælde af skade v. 75% grænse som i 2020:
#1 500.000*0,75 = 375.000
#2 1.500.0001 = 1.125.000 (dvs alt over 375.001 ville ikke have været erstattet hvis bilen var flexet)
Det er jeg med på. Men hvis vi nu antager at 80% af deres udbetaling på bilforsikringer er til "kørselskader" (påkørsler, trafikuheld osv), hvor bilen repareres, så vejer det tungere i regnestykket end prisen på bilen. Jeg ved ikke om det er 80% bare en antagelse. Budskabet er blot, at det er ikke kun bilens pris, der bestemmer præmien.

Hvis vi skal følge din beregning så skulle brugte biler (og dermed billigere at erstatte) også være meget billigere at forsikring end nye. Og det er ikke tilfældet.
These users thanked the author HenrikH29 for the post (total 2):
BrianDSDanielB12

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af BrianDS » 2. apr 2019, 19:24

HenrikH29 skrev:
mortenmol skrev:
2. apr 2019, 17:44
HenrikH29 skrev:
2. apr 2019, 17:32
Der også kun ved totalskade, det har betydning om den er med afgift eller ej. En skade, der skal laves, koster forsikringsselskabet det samme om den er med eller uden afgift.

Og tror af alle de skadeskroner de udbetaler på bilforsikringer, så er totalskaderne nok den mindste del.
Jeg er ret sikker på de tager udgangspunkt i max erstatning og regner baglæns derfra.

Forsikringsselskabet skal jo kigge på worst case hvis der skal udbedres en skade, og så har de en procent betragtning ud fra statistik på hvor meget der bliver udbetalt i snit og hvad den procentuelle skade i snit er.

Hvis du tager den samme bil på flex og på fuldafgift:
Bil #1 500.000 ex moms
Bil #2 1.500.000 inkl moms og afgift

max udbetaling ved tyveri dagen efter den er leveret:
#1: 500.000
#2 1.500.000

Max udbetaling i tilfælde af skade v. 75% grænse som i 2020:
#1 500.000*0,75 = 375.000
#2 1.500.0001 = 1.125.000 (dvs alt over 375.001 ville ikke have været erstattet hvis bilen var flexet)
Det er jeg med på. Men hvis vi nu antager at 80% af deres udbetaling på bilforsikringer er til "kørselskader" (påkørsler, trafikuheld osv), hvor bilen repareres, så vejer det tungere i regnestykket end prisen på bilen. Jeg ved ikke om det er 80% bare en antagelse. Budskabet er blot, at det er ikke kun bilens pris, der bestemmer præmien.

Hvis vi skal følge din beregning så skulle brugte biler (og dermed billigere at erstatte) også være meget billigere at forsikring end nye. Og det er ikke tilfældet.
En leasingbil skal vurderes til markedsværdien i forhold til en skade, det betyder vel i realiteten at der ikke er forskel på bilens vurdering medmindre den bliver totalskadet og skal erstattes.
Altså må grænsen for en totalskade på en leaset bil ofte ligge over værdien af bilen uden afgift mv.
https://www.motormagasinet.dk/article/v ... asingbiler
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
HenrikH29
Medlem
Indlæg: 618
Tilmeldt: 12. jun 2016, 20:35
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 9 times
Been thanked: 49 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af HenrikH29 » 2. apr 2019, 21:49

BrianDS skrev:
2. apr 2019, 19:24
HenrikH29 skrev:
mortenmol skrev:
2. apr 2019, 17:44


Jeg er ret sikker på de tager udgangspunkt i max erstatning og regner baglæns derfra.

Forsikringsselskabet skal jo kigge på worst case hvis der skal udbedres en skade, og så har de en procent betragtning ud fra statistik på hvor meget der bliver udbetalt i snit og hvad den procentuelle skade i snit er.

Hvis du tager den samme bil på flex og på fuldafgift:
Bil #1 500.000 ex moms
Bil #2 1.500.000 inkl moms og afgift

max udbetaling ved tyveri dagen efter den er leveret:
#1: 500.000
#2 1.500.000

Max udbetaling i tilfælde af skade v. 75% grænse som i 2020:
#1 500.000*0,75 = 375.000
#2 1.500.0001 = 1.125.000 (dvs alt over 375.001 ville ikke have været erstattet hvis bilen var flexet)
Det er jeg med på. Men hvis vi nu antager at 80% af deres udbetaling på bilforsikringer er til "kørselskader" (påkørsler, trafikuheld osv), hvor bilen repareres, så vejer det tungere i regnestykket end prisen på bilen. Jeg ved ikke om det er 80% bare en antagelse. Budskabet er blot, at det er ikke kun bilens pris, der bestemmer præmien.

Hvis vi skal følge din beregning så skulle brugte biler (og dermed billigere at erstatte) også være meget billigere at forsikring end nye. Og det er ikke tilfældet.
En leasingbil skal vurderes til markedsværdien i forhold til en skade, det betyder vel i realiteten at der ikke er forskel på bilens vurdering medmindre den bliver totalskadet og skal erstattes.
Altså må grænsen for en totalskade på en leaset bil ofte ligge over værdien af bilen uden afgift mv.
https://www.motormagasinet.dk/article/v ... asingbiler
Det lyder rigtigt at de skal vurderes til samme værdi mht. udmåling af totalskade eller ej. Men det er slet ikke det vi drøfter. Vi drøfter om præmien på forsikringen er mindre ved en flexleasingbil fordi erstatningen ved en totalskade er mindre (pga. den ikke er afgiftsberigtiget).

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af BrianDS » 2. apr 2019, 22:13

HenrikH29 skrev:
BrianDS skrev:
2. apr 2019, 19:24
HenrikH29 skrev: Det er jeg med på. Men hvis vi nu antager at 80% af deres udbetaling på bilforsikringer er til "kørselskader" (påkørsler, trafikuheld osv), hvor bilen repareres, så vejer det tungere i regnestykket end prisen på bilen. Jeg ved ikke om det er 80% bare en antagelse. Budskabet er blot, at det er ikke kun bilens pris, der bestemmer præmien.

Hvis vi skal følge din beregning så skulle brugte biler (og dermed billigere at erstatte) også være meget billigere at forsikring end nye. Og det er ikke tilfældet.
En leasingbil skal vurderes til markedsværdien i forhold til en skade, det betyder vel i realiteten at der ikke er forskel på bilens vurdering medmindre den bliver totalskadet og skal erstattes.
Altså må grænsen for en totalskade på en leaset bil ofte ligge over værdien af bilen uden afgift mv.
https://www.motormagasinet.dk/article/v ... asingbiler
Det lyder rigtigt at de skal vurderes til samme værdi mht. udmåling af totalskade eller ej. Men det er slet ikke det vi drøfter. Vi drøfter om præmien på forsikringen er mindre ved en flexleasingbil fordi erstatningen ved en totalskade er mindre (pga. den ikke er afgiftsberigtiget).
mortenmol nævner netop en grænse på 75% hvilket jeg tolker som noget andet end totalskade.
Hvis bilen er vurderet til 1,5 million og den først er totalskadet ved 75% altså 1.125.000, så hjælper det jo ikke meget at bilen kun er 500.000 kr værd hvis skaden beløber sig til fx 600.000 kr?! I så tilfælde vil bilen vel blive lavet? Selvom det er helt tosset udfra bilens reelle værdi?

Hvis det er tilfældet så kan jeg ikke se hvorfor forsikring igennem leasing skulle være billigere. Måske det endda burde være dyrere, da bilen teoretisk set kan repræsentere en mindre værdi end de er erstatningsansvarlige for? Billede

Så i bund og grund giver jeg dig ret, jeg kommenterede bare på den samlede kommentarstrøm, fordi jeg synes dit synspunkt var relevant for min kommentar.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
mortenmol
Medlem
Indlæg: 855
Tilmeldt: 23. maj 2011, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 101 times
Been thanked: 241 times

Leasing af tysker

Indlæg af mortenmol » 2. apr 2019, 23:31

Bilen bliver ikke lavet hvis skaden vurderes til mere end 65(snart 75%) af bilens handelsværdi uden afgift (og muligvis moms), hvis det er en bil på forholdsmæssig registreringsafgift (e.g. Flexleasing)

Forsikringsselskabet er forpligtet til at stille dig som før, og det gør de på den billigste måde, og for biler uden afgift er det at finde en tilsvarende uden. Hvorfor skulle man reparere for flere 100.000kr mere end bilens værdi som ikke skaber værdi, det tvinger staten dem ikke til.

Retningslinjerne for rep vs totalskade, er netop det, retningslinjer- det kan bare (for biler med fuld afgift) ikke svare sig at erklære dem totaltskadede ved skader under 65(snart 75%), da man så skal erstatte 100% fremfor 65(snart 75%). Man har hævet grænsen for “at skabe arbejdspladser”, men forsikringsselskaberne kommer også til at spare penge, da der er 10% mere at reparere for end tidligere, før der er 100% erstatning.

Hvis forsikringsselskabet ville erklære en bil der er skadet for 50% totalskadet og erstatte 100% står det dem frit for, det aftaler de selv med deres kunder.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af BrianDS » 3. apr 2019, 05:42

mortenmol skrev:Bilen bliver ikke lavet hvis skaden vurderes til mere end 65(snart 75%) af bilens handelsværdi uden afgift (og muligvis moms), hvis det er en bil på forholdsmæssig registreringsafgift (e.g. Flexleasing)

Forsikringsselskabet er forpligtet til at stille dig som før, og det gør de på den billigste måde, og for biler uden afgift er det at finde en tilsvarende uden. Hvorfor skulle man reparere for flere 100.000kr mere end bilens værdi som ikke skaber værdi, det tvinger staten dem ikke til.

Retningslinjerne for rep vs totalskade, er netop det, retningslinjer- det kan bare (for biler med fuld afgift) ikke svare sig at erklære dem totaltskadede ved skader under 65(snart 75%), da man så skal erstatte 100% fremfor 65(snart 75%). Man har hævet grænsen for “at skabe arbejdspladser”, men forsikringsselskaberne kommer også til at spare penge, da der er 10% mere at reparere for end tidligere, før der er 100% erstatning.

Hvis forsikringsselskabet ville erklære en bil der er skadet for 50% totalskadet og erstatte 100% står det dem frit for, det aftaler de selv med deres kunder.

Fair nok, jeg er ikke jurist eller forsikringsmand, men læste bare teksten hos Skat og retsinformation, hvor det angives at leasingbiler også er omfattet af paragraf 7, hvor der står handelsværdien er inklusive afgiftBillede

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1947434

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 192648#p3b

Jeg har ikke prøvet det, men jeg har heller ikke hørt om at forsikring skulle være billigere for leasingbiler. I hvert tilfælde ikke de gange jeg har undersøgt muligheden for leasing, men det er så heller ikke særligt dyre biler jeg har råd til, så det gør nok forskellen for lille BilledeBilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4951
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4440 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Leasing af tysker

Indlæg af DanielB12 » 3. apr 2019, 07:03

BrianDS skrev:
3. apr 2019, 05:42
mortenmol skrev:Bilen bliver ikke lavet hvis skaden vurderes til mere end 65(snart 75%) af bilens handelsværdi uden afgift (og muligvis moms), hvis det er en bil på forholdsmæssig registreringsafgift (e.g. Flexleasing)

Forsikringsselskabet er forpligtet til at stille dig som før, og det gør de på den billigste måde, og for biler uden afgift er det at finde en tilsvarende uden. Hvorfor skulle man reparere for flere 100.000kr mere end bilens værdi som ikke skaber værdi, det tvinger staten dem ikke til.

Retningslinjerne for rep vs totalskade, er netop det, retningslinjer- det kan bare (for biler med fuld afgift) ikke svare sig at erklære dem totaltskadede ved skader under 65(snart 75%), da man så skal erstatte 100% fremfor 65(snart 75%). Man har hævet grænsen for “at skabe arbejdspladser”, men forsikringsselskaberne kommer også til at spare penge, da der er 10% mere at reparere for end tidligere, før der er 100% erstatning.

Hvis forsikringsselskabet ville erklære en bil der er skadet for 50% totalskadet og erstatte 100% står det dem frit for, det aftaler de selv med deres kunder.

Fair nok, jeg er ikke jurist eller forsikringsmand, men læste bare teksten hos Skat og retsinformation, hvor det angives at leasingbiler også er omfattet af paragraf 7, hvor der står handelsværdien er inklusive afgiftBillede

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1947434

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 192648#p3b

Jeg har ikke prøvet det, men jeg har heller ikke hørt om at forsikring skulle være billigere for leasingbiler. I hvert tilfælde ikke de gange jeg har undersøgt muligheden for leasing, men det er så heller ikke særligt dyre biler jeg har råd til, så det gør nok forskellen for lille BilledeBilledeBillede
Audi (eller special cars, så det bare på fb) havde en RS6 avant fra 2015 på flex, og der var forsikring på 850 kr pr måned inkl moms. Det virker rimeligt billigt ift hvad vores polo koster de forskellige steder: 5-6.000 kr årligt.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Leasing af tysker

Indlæg af BrianDS » 3. apr 2019, 08:28

DanielB12 skrev:
BrianDS skrev:
3. apr 2019, 05:42
mortenmol skrev:Bilen bliver ikke lavet hvis skaden vurderes til mere end 65(snart 75%) af bilens handelsværdi uden afgift (og muligvis moms), hvis det er en bil på forholdsmæssig registreringsafgift (e.g. Flexleasing)

Forsikringsselskabet er forpligtet til at stille dig som før, og det gør de på den billigste måde, og for biler uden afgift er det at finde en tilsvarende uden. Hvorfor skulle man reparere for flere 100.000kr mere end bilens værdi som ikke skaber værdi, det tvinger staten dem ikke til.

Retningslinjerne for rep vs totalskade, er netop det, retningslinjer- det kan bare (for biler med fuld afgift) ikke svare sig at erklære dem totaltskadede ved skader under 65(snart 75%), da man så skal erstatte 100% fremfor 65(snart 75%). Man har hævet grænsen for “at skabe arbejdspladser”, men forsikringsselskaberne kommer også til at spare penge, da der er 10% mere at reparere for end tidligere, før der er 100% erstatning.

Hvis forsikringsselskabet ville erklære en bil der er skadet for 50% totalskadet og erstatte 100% står det dem frit for, det aftaler de selv med deres kunder.

Fair nok, jeg er ikke jurist eller forsikringsmand, men læste bare teksten hos Skat og retsinformation, hvor det angives at leasingbiler også er omfattet af paragraf 7, hvor der står handelsværdien er inklusive afgiftBillede

https://skat.dk/skat.aspx?oid=1947434

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 192648#p3b

Jeg har ikke prøvet det, men jeg har heller ikke hørt om at forsikring skulle være billigere for leasingbiler. I hvert tilfælde ikke de gange jeg har undersøgt muligheden for leasing, men det er så heller ikke særligt dyre biler jeg har råd til, så det gør nok forskellen for lille BilledeBilledeBillede
Audi (eller special cars, så det bare på fb) havde en RS6 avant fra 2015 på flex, og der var forsikring på 850 kr pr måned inkl moms. Det virker rimeligt billigt ift hvad vores polo koster de forskellige steder: 5-6.000 kr årligt.
Det er helt sikkert en “fra”-pris

Vi har en Polo fra 2015, den koster 2.300 kr/år med fuld kasko, glas, lav selvrisiko mv.
Dog med et lavt kilometer tal.
Min Touran koster cirka 5.000 kr/år med de samme betingelser og 30.000 km

Så der er forskel på selskaber, hvem du er, hvor du bor, hvor meget du kører, og selvfølgelig bilen ud fra et statistisk synspunkt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"