Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Stedet hvor der snakkes VAG biler
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af BrianDS » 16. maj 2019, 15:50

GranTurismo skrev:
_Jensen skrev:
16. maj 2019, 14:36
Max moment på 250 NM vs 340 NM for diesel.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
En gearkasse virker som en momentomformer, så det får nogenlunde samme moment på hjulene da en TDI har en længere gearing. TSI'en har dog lige en anelse mere på hjulene, men ikke meget mere.

Hvis du vil sammenligne momentet, så er du nødt til at regne på det. F.eks. svarer de 250 Nm ca. til 360...
Øh... hvad for noget? Hvordan kan 250 NM svare til 360 NM? Så er der da ikke nogen grund til at tage en større motor hvis du bare kan få gearingen til at gøre det tilsvarende større?

Er moment er er moment, gearingen kan ændre på hvordan det overføres til vejen, men da de to motorer har forskellig gearkasse kan der selvfølgelig være mere tab i den ene end den anden.

Det er to forskellige motorer, og kraften udvikles forskelligt, men det ændrer ikke på at der også er forskel på følelsen af hvordan bilen kører, og jeg giver _Jensen ret i at 1.4 TSI føles virkelig tam, det har den gjort i både Touran, Octavia, Passat, Tiguan når jeg har prøvet dem. Dieselen passer bedre til disse biler efter MIN smag.

Omvendt var 1.4 TSI ACT meget sjov i en Polo 6R, men 1.6 TDI 105 HK klarede sig også godt.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af Charlimike » 16. maj 2019, 15:53

GranTurismo skrev:
16. maj 2019, 15:40
_Jensen skrev:
16. maj 2019, 14:36
Max moment på 250 NM vs 340 NM for diesel.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
En gearkasse virker som en momentomformer, så det får nogenlunde samme moment på hjulene da en TDI har en længere gearing. TSI'en har dog lige en anelse mere på hjulene, men ikke meget mere.

Hvis du vil sammenligne momentet, så er du nødt til at regne på det. F.eks. svarer de 250 Nm ca. til 360... alt efter hvordan motorerne er gearet i de forskellige gearkasser...
Jeg har kørt en del data logs ind på vejen, og jeg prøver at ramme udveksling 1/1. Jeg er ikke tvivl hvilken motor der trækker hårdest når man lader den trækker helt fra høj tomgang og godt over 4000 rpm i samme gear. Især på Passat 1.4 tsi stå den slemt til. Der er 2.0 tdi et bedre match ang følesen bag rattet. Dog er 190 tdi efter min mening den bedste til Passat.
These users thanked the author Charlimike for the post:
BrianDS
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6575
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 549 times
Been thanked: 916 times
Kontakt:

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af i-s » 16. maj 2019, 17:05

Charlimike skrev:
16. maj 2019, 15:53
Dog er 190 tdi efter min mening den bedste til Passat.
Enig. Men 150HK TDI med landberg fil er heller ikke at foragte.
/Søren.

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af Charlimike » 16. maj 2019, 17:20

De går så godt med Landberg magi ja.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1778
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 181 times
Been thanked: 281 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af claussor » 16. maj 2019, 18:04

Som ejer af begge motorer vil jeg sige klart 2.0 TDI. Kan bedre lide motor og bliver den chippet er den i en liga en 1.4 TSI ikke kan komme i nærheden af. Dertil DSG til 2.0 TDI er langt bedre og mere holdbar.

1.4 er en fin motor den har bare en diesel karakteristisk mht. hvor den yder bedst, og så kan man lige så godt bare købe 2.0 TDI især når gearkasse er kvalitet.
These users thanked the author claussor for the post (total 3):
CharlimikeBrianDS_Jensen

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af GaSelle » 16. maj 2019, 18:40

Udelukkende pgra. gearkassen, så TDI. På alle andre parametre så TSI.
These users thanked the author GaSelle for the post:
GranTurismo

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af GranTurismo » 16. maj 2019, 22:37

BrianDS skrev:
16. maj 2019, 15:50
GranTurismo skrev:
_Jensen skrev:
16. maj 2019, 14:36
Max moment på 250 NM vs 340 NM for diesel.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
En gearkasse virker som en momentomformer, så det får nogenlunde samme moment på hjulene da en TDI har en længere gearing. TSI'en har dog lige en anelse mere på hjulene, men ikke meget mere.

Hvis du vil sammenligne momentet, så er du nødt til at regne på det. F.eks. svarer de 250 Nm ca. til 360...
Øh... hvad for noget? Hvordan kan 250 NM svare til 360 NM? Så er der da ikke nogen grund til at tage en større motor hvis du bare kan få gearingen til at gøre det tilsvarende større?

Er moment er er moment, gearingen kan ændre på hvordan det overføres til vejen, men da de to motorer har forskellig gearkasse kan der selvfølgelig være mere tab i den ene end den an
Den er såmænd god nok. Lad os sige at de 250 Nm fra TSI'en giver 800 Nm på hjulet, så skal TDI'en yde 360 Nm for at lave de samme 800 Nm på hjullet.

På samme måde skal TDI'en yde 300 Nm for at lave 150 Hk ved 3500 omdrejninger. Der skal TSI'en kun yde 210 Nm for at lave 150 Hk ved 5000 omdrejninger. Ved de to omdrejningstal er VAG bilerne typisk gearet til at have topfarten og dermed kører begge biler samme fart ved de to omdrejningstal
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af GranTurismo » 16. maj 2019, 22:44

Charlimike skrev:
16. maj 2019, 15:53
Jeg har kørt en del data logs ind på vejen, og jeg prøver at ramme udveksling 1/1. Jeg er ikke tvivl hvilken motor der trækker hårdest når man lader den trækker helt fra høj tomgang og godt over 4000 rpm i samme gear. Især på Passat 1.4 tsi stå den slemt til. Der er 2.0 tdi et bedre match ang følesen bag rattet. Dog er 190 tdi efter min mening den bedste til Passat.
Som tidligere nævnt kan man ikke sammenligne 4000 omdrejninger i en TDI og en TSI. De kører jo vidt forskellige hastigheder ved 4000 omdrejninger og yder vidt forskellig effekt. Der yder TDI'en 150 Hk og TSI'en kun ca. 130, så selvfølgelig er der forskel.

Men jeg er helt enig i at følelsen bag rattet er en helt anden ved TDI vs TSI. Men præstationsmæssigt er de ret ens. Kig f.eks. på VW's opgivelser for acceleration fra 80-120 km/t i 5. gear. Det er ved et omdrejningstal som nærmere kan betegnes som bundtræk end effekt.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af BrianDS » 16. maj 2019, 23:40

GranTurismo skrev:
Charlimike skrev:
16. maj 2019, 15:53
Jeg har kørt en del data logs ind på vejen, og jeg prøver at ramme udveksling 1/1. Jeg er ikke tvivl hvilken motor der trækker hårdest når man lader den trækker helt fra høj tomgang og godt over 4000 rpm i samme gear. Især på Passat 1.4 tsi stå den slemt til. Der er 2.0 tdi et bedre match ang følesen bag rattet. Dog er 190 tdi efter min mening den bedste til Passat.
Som tidligere nævnt kan man ikke sammenligne 4000 omdrejninger i en TDI og en TSI. De kører jo vidt forskellige hastigheder ved 4000 omdrejninger og yder vidt forskellig effekt. Der yder TDI'en 150 Hk og TSI'en kun ca. 130, så selvfølgelig er der forskel.

Men jeg er helt enig i at følelsen bag rattet er en helt anden ved TDI vs TSI. Men præstationsmæssigt er de ret ens. Kig f.eks. på VW's opgivelser for acceleration fra 80-120 km/t i 5. gear. Det er ved et omdrejningstal som nærmere kan betegnes som bundtræk end effekt.

Det er alt sammen meget fint (og trættende at høre i hver eneste tråd om TSI vs TDI), men det er to forskellige motorer der leverer en fremdrift på forskellig vis, dieselbilen kører typisk ved lavere omdrejninger, og bruger mindre brændstof på den samme tur.

Jeg ved ikke hvordan du vil forklare set men når man først har kørt en 2.0 TDI 150 HK, så føles 1.4/1.5 TSI som om den er tungere/sløvere når man prøver den bagefter.

TSI er hurtigere i acceleration, ingen tvivl om det, men udnytter du det, så har du også en ringe brændstof økonomi.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af GranTurismo » 17. maj 2019, 00:26

BrianDS skrev:
16. maj 2019, 23:40
Det er alt sammen meget fint (og trættende at høre i hver eneste tråd om TSI vs TDI), men det er to forskellige motorer der leverer en fremdrift på forskellig vis, dieselbilen kører typisk ved lavere omdrejninger, og bruger mindre brændstof på den samme tur.

Jeg ved ikke hvordan du vil forklare set men når man først har kørt en 2.0 TDI 150 HK, så føles 1.4/1.5 TSI som om den er tungere/sløvere når man prøver den bagefter.

TSI er hurtigere i acceleration, ingen tvivl om det, men udnytter du det, så har du også en ringe brændstof økonomi.
Det er åbenbart ikke blevet forklaret nok gange til, at alle har forstået pointen... :mrgreen:

Ja brændstoføkonomi og levetid er klart bedre på en diesel. Det er nok også hovedårsagen til at der bliver kørt diesel i lastbiler og varevogne, som jo traditionelt kører mange km.

Hvordan det føles er jo objektivt. Jeg kan jo godt lide at en TSI ved normal kørsel trækker godt med det samme man har skiftet gear, hvor andre foretrækker at stigningen i effekt kommer efter man har skiftet gear, så man føler stigningen i kræfterne. Jeg er ikke så vild med at alle kræfterne er fordelt over så smalt et omdrejningsområde. Jeg synes det føles som om der mangler bundtræk i en TDI og at den går død når den kommer et stykke op i omdrejninger. Men som sagt er det en smags sag. Så jeg kan da kun anbefale at Nicolai tager ud og prøver begge dele.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af BrianDS » 17. maj 2019, 00:30

GranTurismo skrev:
BrianDS skrev:
16. maj 2019, 23:40
Det er alt sammen meget fint (og trættende at høre i hver eneste tråd om TSI vs TDI), men det er to forskellige motorer der leverer en fremdrift på forskellig vis, dieselbilen kører typisk ved lavere omdrejninger, og bruger mindre brændstof på den samme tur.

Jeg ved ikke hvordan du vil forklare set men når man først har kørt en 2.0 TDI 150 HK, så føles 1.4/1.5 TSI som om den er tungere/sløvere når man prøver den bagefter.

TSI er hurtigere i acceleration, ingen tvivl om det, men udnytter du det, så har du også en ringe brændstof økonomi.
Det er åbenbart ikke blevet forklaret nok gange til, at alle har forstået pointen... :mrgreen:

Ja brændstoføkonomi og levetid er klart bedre på en diesel. Det er nok også hovedårsagen til at der bliver kørt diesel i lastbiler og varevogne, som jo traditionelt kører mange km.

Hvordan det føles er jo objektivt. Jeg kan jo godt lide at en TSI ved normal kørsel trækker godt med det samme man har skiftet gear, hvor andre foretrækker at stigningen i effekt kommer efter man har skiftet gear, så man føler stigningen i kræfterne. Jeg er ikke så vild med at alle kræfterne er fordelt over så smalt et omdrejningsområde. Jeg synes det føles som om der mangler bundtræk i en TDI og at den går død når den kommer et stykke op i omdrejninger. Men som sagt er det en smags sag. Så jeg kan da kun anbefale at Nicolai tager ud og prøver begge dele.

Tænk en gang, jeg føler det lige omvendt med TSI vs TDI, at TSI generelt er en flad fornemmelse uden den på noget tidspunkt “trækker godt”. Jeg kan dog godt se din sammenligning.
Og så er vores TSI herhjemme alt for dyr at køre mange kilometer i, service er dyrere og trods det er en mindre bil, så er brændstoføkonomien markant dårligere Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af GranTurismo » 17. maj 2019, 00:38

BrianDS skrev:
17. maj 2019, 00:30
Tænk en gang, jeg føler det lige omvendt med TSI vs TDI, at TSI generelt er en flad fornemmelse uden den på noget tidspunkt “trækker godt”. Jeg kan dog godt se din sammenligning.
Og så er vores TSI herhjemme alt for dyr at køre mange kilometer i, service er dyrere og trods det er en mindre bil, så er brændstoføkonomien markant dårligere Billede
Jeg tror dit indtryk skyldes at man ikke føler stigningen i kræfter på samme måde i en TSI, fordi kræfterne stiger over et større omdrejningområde fra maks moment til maks effekt (1500-5000), hvor man får en massiv stigning i TDI'en som stiger fra maks moment til maks effekt fra 1750-3500 omdrejninger.

Ja en TSI er dyr at køre mange km i. Det er der ingen tvivl om. Men jeg tror nu den er billigere i service end TDI'en (og ikke kun fordi der ikke er olieskift på DSG'en for hver 60.000 km). Dertil er der også den detalje at der ikke er et dieselpartikelfilter og en EGR-ventil som er to potentielt dyre reparationer. Og ja så er TSI'en jo også markant billigere i årlig afgift, men den besparelse bliver dog hurtigt spist op i benzin, hvis man kører mange km om året.

Ved køb af ny bil, så synes jeg ofte man ser udregninger her på forum som viser, at man skal køre 35-40.000 km om året for at det er billigere at køre diesel. Men det tal er selvfølgelig lavere ved en brugt bil som er tilfældet her. Jeg tror - uden at have regnet på det - at der ikke vil være den store forskel i økonomi i dette tilfælde. Så valget mener jeg sagtens kan forsvaret ud fra, hvilken trådstarter bedst kan lide at køre i.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af BrianDS » 17. maj 2019, 09:08

GranTurismo skrev:
BrianDS skrev:
17. maj 2019, 00:30
Tænk en gang, jeg føler det lige omvendt med TSI vs TDI, at TSI generelt er en flad fornemmelse uden den på noget tidspunkt “trækker godt”. Jeg kan dog godt se din sammenligning.
Og så er vores TSI herhjemme alt for dyr at køre mange kilometer i, service er dyrere og trods det er en mindre bil, så er brændstoføkonomien markant dårligere Billede
Jeg tror dit indtryk skyldes at man ikke føler stigningen i kræfter på samme måde i en TSI, fordi kræfterne stiger over et større omdrejningområde fra maks moment til maks effekt (1500-5000), hvor man får en massiv stigning i TDI'en som stiger fra maks moment til maks effekt fra 1750-3500 omdrejninger.

Ja en TSI er dyr at køre mange km i. Det er der ingen tvivl om. Men jeg tror nu den er billigere i service end TDI'en (og ikke kun fordi der ikke er olieskift på DSG'en for hver 60.000 km). Dertil er der også den detalje at der ikke er et dieselpartikelfilter og en EGR-ventil som er to potentielt dyre reparationer. Og ja så er TSI'en jo også markant billigere i årlig afgift, men den besparelse bliver dog hurtigt spist op i benzin, hvis man kører mange km om året.

Ved køb af ny bil, så synes jeg ofte man ser udregninger her på forum som viser, at man skal køre 35-40.000 km om året for at det er billigere at køre diesel. Men det tal er selvfølgelig lavere ved en brugt bil som er tilfældet her. Jeg tror - uden at have regnet på det - at der ikke vil være den store forskel i økonomi i dette tilfælde. Så valget mener jeg sagtens kan forsvaret ud fra, hvilken trådstarter bedst kan lide at køre i.
Ang. service så skal det ikke udregnes udfra potentielle defekter, jeg har endnu ikke haft reparationer ud over service på de biler jeg har købt som nye eller næsten nye og kørt 3-4 år.
Svigerfar havde en EGR ventil der kostede ham 3.500 kr, på en bil der var cirka 10 år gammel og havde kørt 350.000 km, det synes jeg er ok.

TSI skal have skiftet tændrør, det er en sikker udgift, den har TDI ikke. Sammenligner jeg vores Polo 1.2 TSI ‘15 og min tidligere Octavia 1.6 TDI ‘14 så har Poloen klart været dyrest i service over samme årrække, selvom Octavia kørte 5-6 gange så mange kilometer. Ingen af dem har DSG.
Jeg er klar over min nuværende med DSG vil være lidt dyrere, men det ville en TSI med mere end 250 NM også.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af Charlimike » 17. maj 2019, 09:31

Nye tsi køre også med partikelfilter nu, det gælder alle de nye tsi. Så er det slut med små turer for os alle.
These users thanked the author Charlimike for the post:
BrianDS
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af kGlerup » 17. maj 2019, 10:13

Charlimike skrev:Nye tsi køre også med partikelfilter nu, det gælder alle de nye tsi. Så er det slut med små turer for os alle.
TSI kører med filter ja, men ikke med aktiv regenerering som diesel. Den kan klare sig med varmen fra udstødningen. Kan ikke se den skulle være lige så følsom overfor korte ture som en diesel.

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5992
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6410 times
Been thanked: 1621 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af BrianDS » 17. maj 2019, 10:41

kGlerup skrev:
Charlimike skrev:Nye tsi køre også med partikelfilter nu, det gælder alle de nye tsi. Så er det slut med små turer for os alle.
TSI kører med filter ja, men ikke med aktiv regenerering som diesel. Den kan klare sig med varmen fra udstødningen. Kan ikke se den skulle være lige så følsom overfor korte ture som en diesel.
Det kræver vel at udstødningen bliver varm nok? Det kræver også mere end et par km?!
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af kGlerup » 17. maj 2019, 11:14


BrianDS skrev:Det kræver vel at udstødningen bliver varm nok? Det kræver også mere end et par km?!
Klar nok. Men en benziner varmer altså katalysator/udstødning meget hurtigt op!
Derudover tænker jeg ikke at filteret får den samme mængde sod som et DPF får. Så problemstillingen er ikke den samme på en benziner som jeg der det.
Ovenstående er helt min egen teori og ikke noget jeg har gravet dybere i :)


kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af kGlerup » 17. maj 2019, 11:26

Lidt interessant læsning om GPF:
https://www.infineuminsight.com/article ... e-filters/

I er den noget mere tolerant overfor korte ture end DPF.
These users thanked the author kGlerup for the post:
HansH

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af GranTurismo » 17. maj 2019, 11:41

Charlimike skrev:
17. maj 2019, 09:31
Nye tsi køre også med partikelfilter nu, det gælder alle de nye tsi. Så er det slut med små turer for os alle.
Det er jo ret nyt og der er ikke GPF på en Passat fra 2017, så det ikke så relevant i forhold til trådstarters valg.

Men det kan dog give en økonomisk stigning i driftsomkostninger på TSI'en, HVIS der indføres en afgift på f.eks. 1000,- årligt for biler uden GPF.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af Charlimike » 17. maj 2019, 12:01

Det skal nok komme med tilbagevirkende kraft.
These users thanked the author Charlimike for the post:
i-s
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af HansH » 27. maj 2019, 07:11

I forhold til forståelsen af hvad en motor yder og hvordan det omsættes... Det kommer fra tid til anden, og således også i tråden her.
Måske vi skulle have en "Moment / HK / gearing" tråd :)

Anyways, så faldt jeg lige over denne artikel på et site jeg abonnerer på. Hvis man ønsker input fra 3. part, så kunne jeg da foreslå at tilmelde sig quora og så bare hakke sit spørgsmål derind. Eller evt kommentere på specialistens artikel her. Der er masser af vidende (og sikkert også uvidende) folk derinde, som man kan "spille bold med".

https://da.quora.com/Hvad-er-den-mest-m ... bilmotorer

Snap17.jpg
Snap17.jpg (95.56 KiB) Vist 947 gange
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
GranTurismokGlerup
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af Charlimike » 27. maj 2019, 08:37

Noget der undre mig er hvorfor man ikke støder på den forskel, når man beder et rullefelt om at give whp og wtq? Der får du den effekt bilen yder i hjulene i stedet for krumtap.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af GranTurismo » 27. maj 2019, 13:40

Charlimike skrev:
27. maj 2019, 08:37
Noget der undre mig er hvorfor man ikke støder på den forskel, når man beder et rullefelt om at give whp og wtq? Der får du den effekt bilen yder i hjulene i stedet for krumtap.
Det er fordi rullefeltet ikke måler begge dele. Rullefeltet måler blot det arbejde (effekt) hjulene laver og beregner så momentet ud fra det loggede omdrejningstal.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af HansH » 27. maj 2019, 13:43

De tal fabrikken opgiver i bilens datablad for HK og Nm .... er det målt på krumtap eller på hjul ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af GranTurismo » 27. maj 2019, 15:08

HansH skrev:
27. maj 2019, 13:43
De tal fabrikken opgiver i bilens datablad for HK og Nm .... er det målt på krumtap eller på hjul ?
På krumtap. Derfor korrigerer mange deres rullefelt til at vise resultater som svarer til opgivelserne på krumtappen.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af Charlimike » 27. maj 2019, 15:36

GranTurismo skrev:
27. maj 2019, 13:40
Charlimike skrev:
27. maj 2019, 08:37
Noget der undre mig er hvorfor man ikke støder på den forskel, når man beder et rullefelt om at give whp og wtq? Der får du den effekt bilen yder i hjulene i stedet for krumtap.
Det er fordi rullefeltet ikke måler begge dele. Rullefeltet måler blot det arbejde (effekt) hjulene laver og beregner så momentet ud fra det loggede omdrejningstal.


Men et felt måler også på hvor hurtig given vægt(rullerne) accelereres. På en kraftig diesel 700nm fx, betyder det at man ruller i topgear selvom man da ikke ruller med udveksling 1:1 mere. Det gøres for at man ikke laver hjulspin på ruller, og fordi en kraftig diesel let spinder rullerne op i hastighed.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af GranTurismo » 27. maj 2019, 20:25

Charlimike skrev:
27. maj 2019, 15:36
GranTurismo skrev:
27. maj 2019, 13:40
Charlimike skrev:
27. maj 2019, 08:37
Noget der undre mig er hvorfor man ikke støder på den forskel, når man beder et rullefelt om at give whp og wtq? Der får du den effekt bilen yder i hjulene i stedet for krumtap.
Det er fordi rullefeltet ikke måler begge dele. Rullefeltet måler blot det arbejde (effekt) hjulene laver og beregner så momentet ud fra det loggede omdrejningstal.


Men et felt måler også på hvor hurtig given vægt(rullerne) accelereres. På en kraftig diesel 700nm fx, betyder det at man ruller i topgear selvom man da ikke ruller med udveksling 1:1 mere. Det gøres for at man ikke laver hjulspin på ruller, og fordi en kraftig diesel let spinder rullerne op i hastighed.
Men det er stadig effekten man måler på. Arbejde er netop defineret ud fra en tidsfaktor.

Jeg er sikker på at man også ruller kraftige benzinbiler i højeste gear af samme grund.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Tor Morrison
Medlem
Indlæg: 998
Tilmeldt: 8. feb 2010, 22:51
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 15 times
Been thanked: 152 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af Tor Morrison » 28. maj 2019, 14:02

Jeg har set en bil med forhjulstræk og 700 Nm blive målt i 5. gear uden problemer. Så er man også fri for at køre over 300 km/t på rullerne.
Audi RS3 2016 med TTE500 turbo

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af GranTurismo » 28. maj 2019, 14:09

Tor Morrison skrev:
28. maj 2019, 14:02
Jeg har set en bil med forhjulstræk og 700 Nm blive målt i 5. gear uden problemer. Så er man også fri for at køre over 300 km/t på rullerne.
Det kommer nok også lidt an på om det er glatte eller nubrede ruller og om hvilke dæk der er monteret. samt dæktryk. F.eks. Fredslunds felt har glatte ruller.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: Passat 1,4 tsi eller 2,0 TDI

Indlæg af Charlimike » 28. maj 2019, 20:15

GranTurismo skrev:
28. maj 2019, 14:09
Tor Morrison skrev:
28. maj 2019, 14:02
Jeg har set en bil med forhjulstræk og 700 Nm blive målt i 5. gear uden problemer. Så er man også fri for at køre over 300 km/t på rullerne.
Det kommer nok også lidt an på om det er glatte eller nubrede ruller og om hvilke dæk der er monteret. samt dæktryk. F.eks. Fredslunds felt har glatte ruller.
Men stadig lidt sjov diskussion når en 1.4 tsi i din bil har 1000nm i hjulene at den så er bedre end alle andre, 1.4 tsi 150 er stadig en helvfesen motor i en bil som Passat. 😂

Vi er mange som elsker brændstof motor af alle slags, du er så kun til Benzin og kan udelukkende se det i Benzins favør, sådan har jeg set ikke. Alt med motor er fedt. Min makker har flere kubik i 2 ud af sine 8 cyl han har end du har i dine 4, det er fedt.

99.9 % af den danske befolkning er totalt ligeglade med hvad bilen yder gennem kassen, hvad pokker skal vi bruge den oplysning til?
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"