TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5991
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6407 times
Been thanked: 1621 times

TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af BrianDS » 7. jul 2019, 23:58

Korreborg skrev:Det vi mangler at finde ud af, er om GT's tal passer.
Det de fleste ikke magter at forstå er at hvis du skal trække et objekt, så kræver det en hvis effekt = hestekræfter.
Hestekræfter er nm gange omdrejninger/7000(og et eller andet)

Dvs at en lastbil med mange nm ved lave omdrejninger derfor også laver mange hestekræfter. Kontra en 2,0tdi med lave nm ved samme antal omdrejninger. Ergo laver lastbilen flere hestekræfter og kan derfor trække mere.
Det GT så prøver at forklare er at en moderne TSI også kan lave mange HK fra bunden også flere HK end en TDi = den har et bedre bundtræk og kan derfor trække mere.

Der hvor jeg ikke er enig/er i tvivl, er om det holder i praksis. For man kan ikke bruge tallene for 6gear til en skid når man holder med campingvognen på en stejl bakke. Når vi går ned i gear bliver udvekslingen anderledes og de 320nm vs 250nm burde i min verden betyde mere.
Den reelle sammenligning bør også være med den udveksling man normalt kører i, der er jo ingen der accellererer 0-100 km/t i samme gear. Billede
Hvis 1.5 TSI er meget bedre end 2.0 TDI (begge med 150 HK), så skjuler den det godt Billede (jeg ved godt den er hurtigere i acceleration fra 0-100 km/t)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Charlimike » 8. jul 2019, 06:50

Korreborg skrev:
7. jul 2019, 23:27
Det vi mangler at finde ud af, er om GT's tal passer.
Det de fleste ikke magter at forstå er at hvis du skal trække et objekt, så kræver det en hvis effekt = hestekræfter.
Hestekræfter er nm gange omdrejninger/7000(og et eller andet)

Dvs at en lastbil med mange nm ved lave omdrejninger derfor også laver mange hestekræfter. Kontra en 2,0tdi med lave nm ved samme antal omdrejninger. Ergo laver lastbilen flere hestekræfter og kan derfor trække mere.
Det GT så prøver at forklare er at en moderne TSI også kan lave mange HK fra bunden også flere HK end en TDi = den har et bedre bundtræk og kan derfor trække mere.

Der hvor jeg ikke er enig/er i tvivl, er om det holder i praksis. For man kan ikke bruge tallene for 6gear til en skid når man holder med campingvognen på en stejl bakke. Når vi går ned i gear bliver udvekslingen anderledes og de 320nm vs 250nm burde i min verden betyde mere.
1.4-1.5 tsi er også populær i udlandet. Man ikke i tvivl om hvem der har mest at give af når man laver overhaling i kasselbakkerne, alperne, Italien. Har selv lige taget turen med fuld oppakning.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Korreborg » 8. jul 2019, 07:50

Charlimike skrev:1.4-1.5 tsi er også populær i udlandet. Man ikke i tvivl om hvem der har mest at give af når man laver overhaling i kasselbakkerne, alperne, Italien. Har selv lige taget turen med fuld oppakning.
Nu er din vel næppe en fair sammenligning med en 140/150hk Billede
These users thanked the author Korreborg for the post:
GranTurismo
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Charlimike » 8. jul 2019, 08:01

Ift GT”s beregninger kan den tsi tage hvad som helst.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Jannik
Aktiv medlem
Indlæg: 1834
Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 41 times
Been thanked: 196 times

TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Jannik » 8. jul 2019, 10:35

Måske disse to videoer kan hjælpe med at kaste lys over nogle af spørgsmålene.

https://youtu.be/u-MH4sf5xkY

https://youtu.be/D6YmAecTolQ

These users thanked the author Jannik for the post:
GranTurismo
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: VW e-Golf - 04/2020
Kommende til fruen: BMW iX1 eDrive20 M-Sport m. Premium, Driving Assistant og Komfort-pakker.
Tidligere biler: Udelukkende VAG

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 8. jul 2019, 11:50

Jannik skrev:
8. jul 2019, 10:35
Måske disse to videoer kan hjælpe med at kaste lys over nogle af spørgsmålene.

https://youtu.be/u-MH4sf5xkY

https://youtu.be/D6YmAecTolQ
Gode videoer som giver en forklaring på nogle af aspekterne. Jeg er ikke sikker på om det kaster lys over spørgsmålene, da det hele kan være lidt svært at forstå, selvom det i princippet er enkle regnestykker som ligger til grund.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

LeVelsBech
Medlem
Indlæg: 817
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:45
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Ølstykke
Has thanked: 28 times
Been thanked: 111 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af LeVelsBech » 8. jul 2019, 18:45

Handler det i grunden ikke bare om en fornemmelse? Nogen er til moren, nogle til datteren, og
andre til en fra Thailand.

På et fuldstændig uvidenskabeligt niveau. Jeg gik fra en Golf 6 2.0 tdi med 150hk, til en Golf 7 1.4 Tsi 140hk.
Begge var skolevogne.
Benzin bilen var på alle områder på nær økonomien overlegen.

Støjniveau, fleksibilitet, kørbarhed for eleverne, igangsætning og generel komfort.
Som skolevogn kørte Tsi kortere, men ikke så meget som jeg havde frygtet.

Og selvsagt så kører min Golf GTI 2.0 245hk endnu bedre :lol:

Kører diesel så ikke godt i min optik? JO for pokker, men jeg er bare mere til Benzin.......

Lånte min kollegas Bmw 320d med 190hk (mener jeg), for dulan den kørte godt...... Men bare ikke ligeså godt som
en benziner (syntes jeg)
Min kollega fatter minus - han syntes da at ja: bevares min fine Golf GTI kører fint :o , man han foretrækker 100% sin
Diesel.

Et spørgsmål som bare ikke kan besvares, på anden måde end at prøve begge typer. Syntes jeg ;)
These users thanked the author LeVelsBech for the post (total 3):
BrianDSGranTurismokGlerup

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Morten Hedensted » 8. jul 2019, 19:16

Korreborg skrev:
7. jul 2019, 23:27
Det vi mangler at finde ud af, er om GT's tal passer.
Det de fleste ikke magter at forstå er at hvis du skal trække et objekt, så kræver det en hvis effekt = hestekræfter.
Hestekræfter er nm gange omdrejninger/7000(og et eller andet)

Dvs at en lastbil med mange nm ved lave omdrejninger derfor også laver mange hestekræfter. Kontra en 2,0tdi med lave nm ved samme antal omdrejninger. Ergo laver lastbilen flere hestekræfter og kan derfor trække mere.
Det GT så prøver at forklare er at en moderne TSI også kan lave mange HK fra bunden også flere HK end en TDi = den har et bedre bundtræk og kan derfor trække mere.

Der hvor jeg ikke er enig/er i tvivl, er om det holder i praksis. For man kan ikke bruge tallene for 6gear til en skid når man holder med campingvognen på en stejl bakke. Når vi går ned i gear bliver udvekslingen anderledes og de 320nm vs 250nm burde i min verden betyde mere.
Der hvor det også går galt er, at en lastbil ikke har forholdsvis lige så stor effekt som en kraftig personbil.
Lad os tage min Mercedes E350 CDI. 265 HK/620 NM.
Hvis teorien om forholdet mellem HK og NM skal holde vand, skal en lastbil som min, der laver 2.550 NM, ha relativt stor effekt i forhold til en personbil - Men det har den ikke - Den har kun 490 HK. Stort set alle mærker og modeller med ca 2.500 NM, har ca 500 HK.
Virkeligheden er nemlig, at når motoren skal bruges til at arbejde og trække, især fra bunden, så er momentet langt vigtigere end effekten.
Jeg har et powerprogram jeg kan benytte - Det er til kørsel i kuperet terræn, hvor det handler om. at nå hurtigst over bakkerne, der prioriterer den effekt - Altså holdes den højt oppe i omdrejninger - Der er nemlig stort set ingen effekt midtvejs. I det her tilfælde er der max moment ved 1.000 omdrejninger og max effekt ved 1.900.

Jeg vil ikke afvise, at GT har ret i teorien, min påstand er bare, at det ikke forholder sig helt sådan i praksis. Akkurat som jeg glad og gerne erkender, at vi som mennesker godt kan blive snydt af de vi føler når vi sidder bag et rat - Primært i personbiler.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 8. jul 2019, 19:42

Morten Hedensted skrev:
8. jul 2019, 19:16
Der hvor det også går galt er, at en lastbil ikke har forholdsvis lige så stor effekt som en kraftig personbil.
Lad os tage min Mercedes E350 CDI. 265 HK/620 NM.
Hvis teorien om forholdet mellem HK og NM skal holde vand, skal en lastbil som min, der laver 2.550 NM, ha relativt stor effekt i forhold til en personbil - Men det har den ikke - Den har kun 490 HK. Stort set alle mærker og modeller med ca 2.500 NM, har ca 500 HK.
Virkeligheden er nemlig, at når motoren skal bruges til at arbejde og trække, især fra bunden, så er momentet langt vigtigere end effekten.
Jeg har et powerprogram jeg kan benytte - Det er til kørsel i kuperet terræn, hvor det handler om. at nå hurtigst over bakkerne, der prioriterer den effekt - Altså holdes den højt oppe i omdrejninger - Der er nemlig stort set ingen effekt midtvejs. I det her tilfælde er der max moment ved 1.000 omdrejninger og max effekt ved 1.900.

Jeg vil ikke afvise, at GT har ret i teorien, min påstand er bare, at det ikke forholder sig helt sådan i praksis. Akkurat som jeg glad og gerne erkender, at vi som mennesker godt kan blive snydt af de vi føler når vi sidder bag et rat - Primært i personbiler.
Så kan man jo ud fra formlen regne ud hvor mange Hk den har ved 1000 rpm og hvor mange Nm den laver ved 1900 rpm:

2550 Nm*1 000 rpm/7023=364 Hk

og 490 Hk*7023/1900 rpm=1811 Nm

Det er pga. de få omdrejninger i en lastbil, at der er forholdsvist færre Hk ifht Nm i forhold til en dieselpersonbil. Omvendt vil en motorcykel som kan tage 14.000 omderejninger yde 140 Hk ved 7000 omrejninger med blot 140 Nm.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
BCBC
Medlem
Indlæg: 840
Tilmeldt: 15. mar 2013, 19:37
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 6 times
Been thanked: 12 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af BCBC » 8. jul 2019, 20:10

Tak for god underholdning, henter lige nogle flere popkorn :D

Brugeravatar
SteffenStork
Nyt medlem
Indlæg: 440
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hadsten
Has thanked: 0
Been thanked: 25 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af SteffenStork » 8. jul 2019, 20:45

Til GT

Min 1000cc mc yder sjovt nok det samme antal HK og NM ved 7000rpm.

Har lige fået den målt i sidste uge.

Billede


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author SteffenStork for the post:
GranTurismo

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 9. jul 2019, 08:15

SteffenStork skrev:
8. jul 2019, 20:45
Til GT

Min 1000cc mc yder sjovt nok det samme antal HK og NM ved 7000rpm.

Har lige fået den målt i sidste uge.

Billede
Ja de vil altid krydse der, ved motorer som kan tage over 7000 rpm.

Regnestykket hedder 100 Nm*7023 rpm/7023= 100 Hk.

Den må satme gå godt med 200 Hk sådan en... 8-)
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
SteffenStork
Nyt medlem
Indlæg: 440
Tilmeldt: 18. jun 2008, 20:46
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Hadsten
Has thanked: 0
Been thanked: 25 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af SteffenStork » 9. jul 2019, 14:17

Ahhh, så blev vi lidt klogere i dag.

Ja, den går jævnt med en egenvægt på 174kg.


Sent from my iPhone using Tapatalk

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2607
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 609 times
Been thanked: 348 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af kGlerup » 9. jul 2019, 14:30


Morten Hedensted skrev:Virkeligheden er nemlig, at når motoren skal bruges til at arbejde og trække, især fra bunden, så er momentet langt vigtigere end effekten.
Jeg har et powerprogram jeg kan benytte - Det er til kørsel i kuperet terræn, hvor det handler om. at nå hurtigst over bakkerne, der prioriterer den effekt - Altså holdes den højt oppe i omdrejninger - Der er nemlig stort set ingen effekt midtvejs. I det her tilfælde er der max moment ved 1.000 omdrejninger og max effekt ved 1.900.
Du bekræfter faktisk GT's udlægning..
Du skriver at det er momentet der betyder noget ved lave omdrejninger. Men som GT beviser, så betyder det høje moment netop at effekten faktisk er ret tæt på max allerede ved 1000 rpm. Så det er logisk at den trækker godt der :)
Dit power program henter så lige de sidste heste i stalden.
Det er ikke momentet der trækker lasten i sig selv. Det er moment*rpm, altså effekten.


Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Morten Hedensted » 9. jul 2019, 17:22

kGlerup skrev:
9. jul 2019, 14:30
Morten Hedensted skrev:Virkeligheden er nemlig, at når motoren skal bruges til at arbejde og trække, især fra bunden, så er momentet langt vigtigere end effekten.
Jeg har et powerprogram jeg kan benytte - Det er til kørsel i kuperet terræn, hvor det handler om. at nå hurtigst over bakkerne, der prioriterer den effekt - Altså holdes den højt oppe i omdrejninger - Der er nemlig stort set ingen effekt midtvejs. I det her tilfælde er der max moment ved 1.000 omdrejninger og max effekt ved 1.900.
Du bekræfter faktisk GT's udlægning..
Du skriver at det er momentet der betyder noget ved lave omdrejninger. Men som GT beviser, så betyder det høje moment netop at effekten faktisk er ret tæt på max allerede ved 1000 rpm. Så det er logisk at den trækker godt der :)
Dit power program henter så lige de sidste heste i stalden.
Det er ikke momentet der trækker lasten i sig selv. Det er moment*rpm, altså effekten.
Det er bestemt muligt jeg tager fejl og GT har ret. Som jeg har skrevet flere gange, kan man let blive snydt af det man føler.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3403
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 576 times
Been thanked: 869 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Korreborg » 9. jul 2019, 20:25

Jamen hestekræfter findes ikke. Det er et fiktivt tal/en beregning. Det eneste som batter er moment. Og jo højere moment du kan levere ved højere omdrejninger jo bedre

Altså har du mange NM ved lave omdrejninger, har du også mange HK ved lave omdrejninger.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
KBoesenBrianDSkGlerup
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Charlimike » 9. jul 2019, 20:54

Der er i hvert fald en fordel ved at have en turbo som kan lade tidligt, og holde ud i høje rpm. Det har GTD1449vz det fint med.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 10. jul 2019, 14:34

Korreborg skrev:
9. jul 2019, 20:25
Jamen hestekræfter findes ikke. Det er et fiktivt tal/en beregning. Det eneste som batter er moment. Og jo højere moment du kan levere ved højere omdrejninger jo bedre Billede

Altså har du mange NM ved lave omdrejninger, har du også mange HK ved lave omdrejninger.
Ja men det er momentet på hjulene som er interessant, så gearkassen er væsentlig i forhold til ovenstående.

Jeg har prøvet at lave en graf over momentet på hjulene ud fra de data som jeg lavede effektsammenligningen. Jeg har så glattet enkelte punkter ud, så kurverne ser jævne ud og afspejler rulningerne som ligger til baggrund for data. De to kurver ser nu således ud:
Vedhæftede filer
Effektsammenligning14TSI20TDI.jpg
Effektsammenligning14TSI20TDI.jpg (44.09 KiB) Vist 498 gange
Hjulmoment14TSI20TDI.jpg
Hjulmoment14TSI20TDI.jpg (41.3 KiB) Vist 498 gange
Senest rettet af GranTurismo 10. jul 2019, 14:44, rettet i alt 1 gang.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 10. jul 2019, 14:40

Til ovenstående vil jeg bemærke at det kun afspejler 6. gear. På kurverne herover stopper kurverne jo ved maks effekt (hhv. 3500 og 5000 rpm). På kurverne er de resterenede kræfter over disse omdrejningstal også med. Jeg formoder at det vil bevirke at puklen på den røde kurve (TDI) vil blive rykket længere mod venstre, så forskellen bliver mindre.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Charlimike » 10. jul 2019, 15:22

Meget fine teoretiske kurver, men holder slet ikke i praksis.

Hhv 1.4 tsi og 2.0 tdi 2.0 tdi 184. Begge med manuelt gear. 2.0 150 laver mindre, men samme effekt forløb.
5FC20E2F-85AA-487B-8057-3358A8A7F2C8.jpeg
5FC20E2F-85AA-487B-8057-3358A8A7F2C8.jpeg (82.79 KiB) Vist 480 gange
D81696F2-D88B-420B-AEA3-A3D811523399.jpeg
D81696F2-D88B-420B-AEA3-A3D811523399.jpeg (109.68 KiB) Vist 480 gange
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 10. jul 2019, 15:50

Det er disse to rulninger som jeg har aflæst punkter på og tastet ind i regnearket.

@CharlieMike Hvis du har en rulning fra samme rullefelt på to tilsvarende motorer, så kan jeg godt prøve at lave sammenligningen ud fra dem også. Enten 2,0 TSI 190 vs 2,0 TDI 184/190 eller 1,4 TSI 150 vs. 2,0 TDI 150
Vedhæftede filer
Golf 7 2.0 tdi 150hk.jpg
Golf 7 2.0 tdi 150hk.jpg (103.35 KiB) Vist 464 gange
rulningBlueGT.jpg
rulningBlueGT.jpg (99.53 KiB) Vist 464 gange
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 10. jul 2019, 16:04

Charlimike skrev:
10. jul 2019, 15:22
Meget fine teoretiske kurver, men holder slet ikke i praksis.

Hhv 1.4 tsi og 2.0 tdi 2.0 tdi 184. Begge med manuelt gear. 2.0 150 laver mindre, men samme effekt forløb.
Hvis man kigger på de to kurver, så kan man se at ved hhhv 1750 og 2500 rpm har de begge knap 100 Hk. Det svarer til 108 km/t på mine kurver. Under ca 100 km/t i 6. gear har 1,4 TSI 150 mere bundtræk end 2,0 TDI 184 ifølge de to kurver. Men over 108 km/t vil TDI'en så have fordel af flere hestekræfter.
Senest rettet af GranTurismo 10. jul 2019, 16:06, rettet i alt 1 gang.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Charlimike » 10. jul 2019, 16:05

De kan ikke helt sammenlignes, de 2 målinger du ligger op der. Ikke at det gør en verden til forskel. De 2 er godt nok begge dynomet. Men dieselkurven er målt i 4. Gear, og jeg vil skyde på at vi er tæt på topgear på tsi. Lavt gear, og meget lette ruller giver ikke en momentstræk motor mange chancer for at lave tidlig effekt. 560kg på den ene og 650kg på den anden. Stadig i den lave ende hvis det er uden bremser. En måling på 8.8 sek er useriøst, det giver slet ikke motoren tid at lave en stabil effekt.

Er mere fan af DIN end eøf målemetoden.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 10. jul 2019, 16:09

Charlimike skrev:
10. jul 2019, 16:05
De kan ikke helt sammenlignes, de 2 målinger du ligger op der. Ikke at det gør en verden til forskel. De 2 er godt nok begge dynomet. Men dieselkurven er målt i 4. Gear, og jeg vil skyde på at vi er tæt på topgear på tsi. Lavt gear, og meget lette ruller giver ikke en momentstræk motor mange chancer for at lave tidlig effekt. 560kg på den ene og 650kg på den anden. Stadig i den lave ende hvis det er uden bremser. En måling på 8.8 sek er useriøst, det giver slet ikke motoren tid at lave en stabil effekt.

Er mere fan af DIN end eøf målemetoden.
Hvis du har nogle kurver du mener er mere sammenlignelige, så er du velkommen til at smide dem op. Så kan jeg prøve at smide dem ind i samme regneark, når jeg får tid. Gerne både 1,4 og 2,0 TDI 150 og 2,0 TSI 190 vs TDI 190
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"