Den reelle sammenligning bør også være med den udveksling man normalt kører i, der er jo ingen der accellererer 0-100 km/t i samme gear.Korreborg skrev:Det vi mangler at finde ud af, er om GT's tal passer.
Det de fleste ikke magter at forstå er at hvis du skal trække et objekt, så kræver det en hvis effekt = hestekræfter.
Hestekræfter er nm gange omdrejninger/7000(og et eller andet)
Dvs at en lastbil med mange nm ved lave omdrejninger derfor også laver mange hestekræfter. Kontra en 2,0tdi med lave nm ved samme antal omdrejninger. Ergo laver lastbilen flere hestekræfter og kan derfor trække mere.
Det GT så prøver at forklare er at en moderne TSI også kan lave mange HK fra bunden også flere HK end en TDi = den har et bedre bundtræk og kan derfor trække mere.
Der hvor jeg ikke er enig/er i tvivl, er om det holder i praksis. For man kan ikke bruge tallene for 6gear til en skid når man holder med campingvognen på en stejl bakke. Når vi går ned i gear bliver udvekslingen anderledes og de 320nm vs 250nm burde i min verden betyde mere.
Hvis 1.5 TSI er meget bedre end 2.0 TDI (begge med 150 HK), så skjuler den det godt (jeg ved godt den er hurtigere i acceleration fra 0-100 km/t)