TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 3. jul 2019, 11:35

Der er markant mere bundtræk i en TSI end i en TDI med tilsvarende heste.
Totaløkonomien kommer jo i høj grad an på, hvor mange km man kører og hvor længe man har bilen.
Brændstoføkonomi er selvfølgelig bedre i diesel og de lavere omdrejninger medfører også en længere levetid.

Men brændstofbesparelsen skal selvfølgelig holdes op mod de penge man sparer i indkøb og evt. besparelse i grøn afgift. Så jeg tror ikke det totaløkonomisk skal svare sig at købe TDI i dette tilfælde medmindre ejerskabet skal være over den del år (5-10?)
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 3. jul 2019, 20:17

GranTurismo skrev:
3. jul 2019, 11:35

Der er markant mere bundtræk i en TSI end i en TDI med tilsvarende heste.

Mnjaerh, det er jo sjovt den påstand dukker op i ny og næ - Jeg vil der tillade mig og påstå, at der i givet fald ikke er nogen der har ladet mig prøve de Benz'er der har det sådan.
Da vi overvejede Golf, var vi sikre på vi ville ha en 150HK Tdi. Det var vi stadig da vi havde prøvet en 150HK Benz. - Den var sgudda ærgelig - Var det så pga TDi'en var en "-liters, og Benz'en 1,5 ( Eller hvad nu den er )
I mine gamle Transportere kunne 115HK Benz'erne da _slet_ ikke være med 102HK TDi'en. Begge i øvrigt 5-cylindrede
Vi endte med at købe Tiguan'en i 150HK TDi DSG7. - Der var Benz'eren sgudda osse ret ligegyldig ??

Det er sådan liiiige dem jeg husker at ha' prøvet i nyere tid som værende samme HK...

/ Lars
These users thanked the author Lars - Sound2Vision for the post:
BrianDS
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

DMJ
Nyt medlem
Indlæg: 489
Tilmeldt: 16. jun 2008, 11:06
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 7 times
Been thanked: 43 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af DMJ » 4. jul 2019, 06:06

Lars - Sound2Vision skrev:
3. jul 2019, 20:17
Mnjaerh, det er jo sjovt den påstand dukker op i ny og næ - Jeg vil der tillade mig og påstå, at der i givet fald ikke er nogen der har ladet mig prøve de Benz'er der har det sådan.
Da vi overvejede Golf, var vi sikre på vi ville ha en 150HK Tdi. Det var vi stadig da vi havde prøvet en 150HK Benz. - Den var sgudda ærgelig - Var det så pga TDi'en var en "-liters, og Benz'en 1,5 ( Eller hvad nu den er )
I mine gamle Transportere kunne 115HK Benz'erne da _slet_ ikke være med 102HK TDi'en. Begge i øvrigt 5-cylindrede
Vi endte med at købe Tiguan'en i 150HK TDi DSG7. - Der var Benz'eren sgudda osse ret ligegyldig ??

Det er sådan liiiige dem jeg husker at ha' prøvet i nyere tid som værende samme HK...

/ Lars
Jeg tror man skal lade være med at blande æbler og bananer :)

En 1,5 TSI vs 2,0 TDI, der er en ret stor volumenforskel og derved er det turboen der leverer alt det ekstra som der er i volumenforskel. Det kommer til at føles lidt som tøven i bunden. Hvis du laver den mere fair sammenligning (som trådstarter) en 2,0 TSI vs 2,0 TDI, så er præmissen ens. Der er meget andet end den fabriksangivne topeffekt som afgør hvordan en motor føles (det ved jeg godt du ved, det her er jo bare for at blande lidt nuancer ind i et ret farvet indlæg :))

Mht. de gamle transportere, så giver det heller ikke mening at sammenligne en turboladet diesel kværn med en benziner uden tryk :)

Fair nok at du har haft nogle oplevelser som gør at du er mest tid TDI og hvis det er din preference, så bliv ved med det. Men jeg foretrækker benzineren (i en fair sammenligning vel at mærke, det er klart hvis jeg skal vælge mellem en 1,0 mpi og en 3,0 TDI, så kørte jeg nok diesel :)). Det skal her også siges at jeg er familiefar med to børn og ikke har formel 1 tendenser på vejene :)

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 4. jul 2019, 12:19

Lars - Sound2Vision skrev:
3. jul 2019, 20:17
GranTurismo skrev:
3. jul 2019, 11:35

For det første er der markant mere bundtræk i en TSI end i en TDI med tilsvarende heste.

Mnjaerh, det er jo sjovt den påstand dukker op i ny og næ - Jeg vil der tillade mig og påstå, at der i givet fald ikke er nogen der har ladet mig prøve de Benz'er der har det sådan.
Da vi overvejede Golf, var vi sikre på vi ville ha en 150HK Tdi. Det var vi stadig da vi havde prøvet en 150HK Benz. - Den var sgudda ærgelig - Var det så pga TDi'en var en "-liters, og Benz'en 1,5 ( Eller hvad nu den er )
I mine gamle Transportere kunne 115HK Benz'erne da _slet_ ikke være med 102HK TDi'en. Begge i øvrigt 5-cylindrede
Vi endte med at købe Tiguan'en i 150HK TDi DSG7. - Der var Benz'eren sgudda osse ret ligegyldig ??

Det er sådan liiiige dem jeg husker at ha' prøvet i nyere tid som værende samme HK...

/ Lars
For at illustrere forskellen på hvordan kræfterne er fordelt over omdrejningerne, har jeg lavet denne sammenligning ud fra to rullefeltsmålinger på hhv. 1,4 TSI med 150 Hk/250 Nm og 2,0 TDI med 150 Hk/320 Nm i en Golf 7. Begge har en opgivet tophastished på 216 og sammenligningen er i 6. gear (den vil ændre sig lidt alt efter hvilket gear man kigger på).

Som man kan se så er der markant flere kræfter ved lavere omdrejninger i TSI'en. Men hvorfor føles en TDI så kvik?

Jeg mener jo det skyldes at man føler den tilvækst i kræfter man får mere, end man føler de kræfter man har lige nu.
Kig f.eks. på kurverne ved 90 km/t. Der har TSI'en ca 75 Hk og TDI'en har ca. 30 Hk.
Ved 150 km/t har de hhv. ca. 120 og 105 Hk.
Så fra 90 til 150 km/t forøges kræfterne i TSI'en med ca 45 Hk og TDI'en med ca. 75 Hk. I procent stiger TSI'en med 60% og TDI'en stiger med 250%
Vedhæftede filer
TSI150vsTDI150.jpg
TSI150vsTDI150.jpg (42.12 KiB) Vist 1161 gange
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 419 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af _Jensen » 4. jul 2019, 14:37

Jeg bliver altid træt disse uendelige forklaringer. Jeg har altid kørt benzin biler, den sidste en B8 1.4 TSI. Nu køre jeg Tiguan 2.0 TDI. Og uanset hvor mange teoretiske forklaringer jeg får, er det stadig min påstand at en 2.0 TDI føles langt mere “muskuløs” end en 1.5 TSI når de begge har 150 HK. Der er altså forskel på teori og virklighed.




Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author _Jensen for the post (total 4):
BrianDSMorten HedenstedKevinffKorreborg
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Morten Hedensted » 4. jul 2019, 17:21

GranTurismo skrev:
4. jul 2019, 12:19
Lars - Sound2Vision skrev:
3. jul 2019, 20:17
GranTurismo skrev:
3. jul 2019, 11:35

For det første er der markant mere bundtræk i en TSI end i en TDI med tilsvarende heste.

Mnjaerh, det er jo sjovt den påstand dukker op i ny og næ - Jeg vil der tillade mig og påstå, at der i givet fald ikke er nogen der har ladet mig prøve de Benz'er der har det sådan.
Da vi overvejede Golf, var vi sikre på vi ville ha en 150HK Tdi. Det var vi stadig da vi havde prøvet en 150HK Benz. - Den var sgudda ærgelig - Var det så pga TDi'en var en "-liters, og Benz'en 1,5 ( Eller hvad nu den er )
I mine gamle Transportere kunne 115HK Benz'erne da _slet_ ikke være med 102HK TDi'en. Begge i øvrigt 5-cylindrede
Vi endte med at købe Tiguan'en i 150HK TDi DSG7. - Der var Benz'eren sgudda osse ret ligegyldig ??

Det er sådan liiiige dem jeg husker at ha' prøvet i nyere tid som værende samme HK...

/ Lars
For at illustrere forskellen på hvordan kræfterne er fordelt over omdrejningerne, har jeg lavet denne sammenligning ud fra to rullefeltsmålinger på hhv. 1,4 TSI med 150 Hk/250 Nm og 2,0 TDI med 150 Hk/320 Nm i en Golf 7. Begge har en opgivet tophastished på 216 og sammenligningen er i 6. gear (den vil ændre sig lidt alt efter hvilket gear man kigger på).

Som man kan se så er der markant flere kræfter ved lavere omdrejninger i TSI'en. Men hvorfor føles en TDI så kvik?

Jeg mener jo det skyldes at man føler den tilvækst i kræfter man får mere, end man føler de kræfter man har lige nu.
Kig f.eks. på kurverne ved 90 km/t. Der har TSI'en ca 75 Hk og TDI'en har ca. 30 Hk.
Ved 150 km/t har de hhv. ca. 120 og 105 Hk.
Så fra 90 til 150 km/t forøges kræfterne i TSI'en med ca 45 Hk og TDI'en med ca. 75 Hk. I procent stiger TSI'en med 60% og TDI'en stiger med 250%
Jeg vil vove den påstand, at det ikke er udviklingen i effekt man føler, men udviklingen i moment - Og der føles en diesel bare stærkere - At de to biler reelt er tæt på lige hurtige er ligegyldige for det man føler.
Effekten er lidt ligegyldig i bunden.
Vi har prøvet både 1.4 TSI med 150 HK og 2.0 TDI med 150 HK op mod hinanden og diesel føles meget mere over opgaven - Medmindre man kører tæt på rødt felt.

Vi har bla en Mercedes med relativt stor moment, 620 NM og relativt god effekt, 265 HK. Fra stående start er det momentet der gør forskellen, får den kniven på motorvej, er det effekten der rykker langt omme på omdrejningsskalaen. Kombaniationen gør den relativt hurtig både i sprint og på toppen.

Jeg er meget fristet af, at bytte en af bilerne til en 1.4/1.5 TSI - Men hvergang vi prøver en, bliver jeg skuffet over oplevelsen af moment i bunden. Vores Golf 2.0 TDI derimod, imponerer, når jeg tænker på, at den "kun" har 150 HK. Jeg finder den motor super harmonisk, hvis man kan leve med diesellyden.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 2):
BrianDS_Jensen
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 4. jul 2019, 17:34

_Jensen skrev:
4. jul 2019, 14:37
Jeg bliver altid træt disse uendelige forklaringer. Jeg har altid kørt benzin biler, den sidste en B8 1.4 TSI. Nu køre jeg Tiguan 2.0 TDI. Og uanset hvor mange teoretiske forklaringer jeg får, er det stadig min påstand at en 2.0 TDI føles langt mere “muskuløs” end en 1.5 TSI når de begge har 150 HK. Der er altså forskel på teori og virklighed.
.
Jeg tror nu at Newtons love passer nogenlunde i virkeligheden også.

Måske forskellen kan måske ligge i at det er følelsen af at effekten stiger kraftigt du godt kan lide? Hvis du kigger på stejlheden af de to kurver, så stiger den røde meget stejlere end den blå.

Det skal så siges at det vil se anderledes ud i de andre gear, da billedet herover kun dækker op til hhv. 3500 og 5000 omdrejninger hvor de to biler har deres topfart.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 4. jul 2019, 17:57

Morten Hedensted skrev:
4. jul 2019, 17:21
Jeg vil vove den påstand, at det ikke er udviklingen i effekt man føler, men udviklingen i moment
Effekten er lidt ligegyldig i bunden.
Når man skal accelerere så er det stigningen i arbejde over tid der er afgørende, og så er det effekten man skal kigge på, når man sammenligner i et enkelt gear som herover.
Morten Hedensted skrev:
4. jul 2019, 17:21
Vi har bla en Mercedes med relativt stor moment, 620 NM og relativt god effekt, 265 HK. Fra stående start er det momentet der gør forskellen, får den kniven på motorvej, er det effekten der rykker langt omme på omdrejningsskalaen. Kombaniationen gør den relativt hurtig både i sprint og på toppen
Nej det er effekten som gør forskellen på både acceleretionen og topfarten.

En gearkasse virker jo som en momentomformer, så for at vurdere momentet skal man sammenligne det i forhold til gearingerne, så momentet på hjulene er det samme. Kurven herover vil også afspejle forløbet af momentkurven, hvis man beregnede det på hjulene.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Lars - Sound2Vision
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 21. sep 2009, 20:44
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Sound2Vision A/S, Viborg
Has thanked: 14 times
Been thanked: 62 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Lars - Sound2Vision » 4. jul 2019, 18:11

GranTurismo skrev:
4. jul 2019, 12:19
Lars - Sound2Vision skrev:
3. jul 2019, 20:17
GranTurismo skrev:
3. jul 2019, 11:35

For det første er der markant mere bundtræk i en TSI end i en TDI med tilsvarende heste.

Mnjaerh, det er jo sjovt den påstand dukker op i ny og næ - Jeg vil der tillade mig og påstå, at der i givet fald ikke er nogen der har ladet mig prøve de Benz'er der har det sådan.
Da vi overvejede Golf, var vi sikre på vi ville ha en 150HK Tdi. Det var vi stadig da vi havde prøvet en 150HK Benz. - Den var sgudda ærgelig - Var det så pga TDi'en var en "-liters, og Benz'en 1,5 ( Eller hvad nu den er )
I mine gamle Transportere kunne 115HK Benz'erne da _slet_ ikke være med 102HK TDi'en. Begge i øvrigt 5-cylindrede
Vi endte med at købe Tiguan'en i 150HK TDi DSG7. - Der var Benz'eren sgudda osse ret ligegyldig ??

Det er sådan liiiige dem jeg husker at ha' prøvet i nyere tid som værende samme HK...

/ Lars
For at illustrere forskellen på hvordan kræfterne er fordelt over omdrejningerne, har jeg lavet denne sammenligning ud fra to rullefeltsmålinger på hhv. 1,4 TSI med 150 Hk/250 Nm og 2,0 TDI med 150 Hk/320 Nm i en Golf 7. Begge har en opgivet tophastished på 216 og sammenligningen er i 6. gear (den vil ændre sig lidt alt efter hvilket gear man kigger på).

Som man kan se så er der markant flere kræfter ved lavere omdrejninger i TSI'en. Men hvorfor føles en TDI så kvik?

Jeg mener jo det skyldes at man føler den tilvækst i kræfter man får mere, end man føler de kræfter man har lige nu.
Kig f.eks. på kurverne ved 90 km/t. Der har TSI'en ca 75 Hk og TDI'en har ca. 30 Hk.
Ved 150 km/t har de hhv. ca. 120 og 105 Hk.
Så fra 90 til 150 km/t forøges kræfterne i TSI'en med ca 45 Hk og TDI'en med ca. 75 Hk. I procent stiger TSI'en med 60% og TDI'en stiger med 250%
- Jeg ville egentlig gerne se de tilhørende Moment-kurver der. Dem tror jeg viser noget mere overbevisene end Effekt-kurverne...
---
If it work's, don't fxxx with it...

- I øvrigt nu osse eneste autoriserede Mark Levinson værksted i Danmark, Sverige, Finland og Norge. ...

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Charlimike » 4. jul 2019, 18:49

Effekt kurven på et dynomet for en std 2,0 tsi 190, VAG EA888 gen3b ser sådan ud.

GranTurismo stik nu piben ind og indse at der findes lige så gode dieseler som benziner afhængig af ens kørselsbehov.
2.0tsi190.jpg
2.0tsi190.jpg (126.96 KiB) Vist 1405 gange
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Morten Hedensted » 4. jul 2019, 19:06

GranTurismo skrev:
4. jul 2019, 17:57
Morten Hedensted skrev:
4. jul 2019, 17:21
Jeg vil vove den påstand, at det ikke er udviklingen i effekt man føler, men udviklingen i moment
Effekten er lidt ligegyldig i bunden.
Når man skal accelerere så er det stigningen i arbejde over tid der er afgørende, og så er det effekten man skal kigge på, når man sammenligner i et enkelt gear som herover.
Morten Hedensted skrev:
4. jul 2019, 17:21
Vi har bla en Mercedes med relativt stor moment, 620 NM og relativt god effekt, 265 HK. Fra stående start er det momentet der gør forskellen, får den kniven på motorvej, er det effekten der rykker langt omme på omdrejningsskalaen. Kombaniationen gør den relativt hurtig både i sprint og på toppen
Nej det er effekten som gør forskellen på både acceleretionen og topfarten.

En gearkasse virker jo som en momentomformer, så for at vurdere momentet skal man sammenligne det i forhold til gearingerne, så momentet på hjulene er det samme. Kurven herover vil også afspejle forløbet af momentkurven, hvis man beregnede det på hjulene.
Jeg kan konstatere, at der er langt fra teori til praksis. Jeg kan i min Mercedes, sætte biler med langt større effekt i fx mellemaccelarationer, det tilskriver jeg momentet.
Jeg kan også holde langt mere effektfulde biler på de første meter - Også kraftige benzinbiler - Måske fordi, at de netop ingen effekt har til rådighed i bunden og ej heller moment, såfremt det er sugemotorer. Vores Polo GTI føles lige så hård i bunden som vores Golf - Men den har også 200 HK og næsten identisk moment.
Uanset så er der stor forskel på det kurverne viser og det mennesker føler bag rattet.
En Passat 1.4 TSI er hurtigere fra 0-100 end en 2.0 TDI - Men benzinen føles svagere. Lidt som at træde i en balje vand. Der sker bare ikke rigtigt noget før nålen runder 4.000 omdrejninger for alvor.

Overordnet set, er din tilgang til effekt og moment noget forenklet. Jeg kører lastbil til dagligt og jeg ville ingen steder komme på effekten alene. Faktisk er effekten uden ret stor betydning, alt den stund, den først er tilstede der hvor der ikke er flere omdrejninger at give af. Det er ved max moment, den leverer bedst og der er effekten ikke ret stor i forhold til max.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post (total 2):
BrianDSKevinff
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Korreborg » 5. jul 2019, 21:10

Men hvis det er hestekræfter der er afgørende, hvordan kan en elbil så overhovedet køre? :lol:
These users thanked the author Korreborg for the post (total 3):
BrianDSDanielB12Morten Hedensted
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
_Jensen
Medlem
Indlæg: 1382
Tilmeldt: 15. jul 2015, 19:27
Geografisk region: Bornholm
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 88 times
Been thanked: 419 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af _Jensen » 5. jul 2019, 21:14

Og hvorfor er alle busser og lastbiler ikke udstyret med 1.4 TSI 150 HK


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
These users thanked the author _Jensen for the post (total 2):
mortenmolBrianDS
Bh John
2024 Xpeng G9 Performens
2022 ID.4 GTX
2019 Tiguan 2.0 TDI IQ.Drive 150 HK DSG
2018 Passat Variant 1.4 TSI Highline 150 HK DSG
2016 Golf Variant 1.4 TSI Comfortline 125 HK DSG

Brugeravatar
Charlimike
Aktiv medlem
Indlæg: 3244
Tilmeldt: 2. jan 2013, 16:36
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: Forum Chiptuning Danmark
Has thanked: 17 times
Been thanked: 210 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Charlimike » 6. jul 2019, 04:03

_Jensen skrev:
5. jul 2019, 21:14
Og hvorfor er alle busser og lastbiler ikke udstyret med 1.4 TSI 150 HKBilledeBillede


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
Det kommer, de skal bare lige have deres 88 speed gearkasse klar, så nakker den en scania V8 ved kassel.
2022 Mercedes C300 d 2,0 AMG Line stc.
2023 Toyota Yaris 1.5 hybrid style
VCDS HEX NET PRO
Forum Chiptuning Danmark
VAG in my heart ❤️

"A problem shared is a problem halved"

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af kGlerup » 6. jul 2019, 05:28

Korreborg skrev:Men hvis det er hestekræfter der er afgørende, hvordan kan en elbil så overhovedet køre? Billede
?? En elbil har en næsten 100% lineær effektkurve.
Hvis den ingen effekt havde, så havde den heller intet moment.

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Korreborg » 6. jul 2019, 06:44

kGlerup skrev:
Korreborg skrev:Men hvis det er hestekræfter der er afgørende, hvordan kan en elbil så overhovedet køre? Billede
?? En elbil har en næsten 100% lineær effektkurve.
Hvis den ingen effekt havde, så havde den heller intet moment.
Når en elbil stå i "tomgang", så kører motoren med 0 rpm. 0 rpm = 0 hestekræfter Billede
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af kGlerup » 6. jul 2019, 07:15

Korreborg skrev:
kGlerup skrev:
Korreborg skrev:Men hvis det er hestekræfter der er afgørende, hvordan kan en elbil så overhovedet køre? Billede
?? En elbil har en næsten 100% lineær effektkurve.
Hvis den ingen effekt havde, så havde den heller intet moment.
Når en elbil stå i "tomgang", så kører motoren med 0 rpm. 0 rpm = 0 hestekræfter Billede
Med det samme den bevæger sig så meget som en nano-millimeter er det pga tilførsel af energi. Der er først energi når der er lidt rotation og dermed også effekt.
Ja, du kan blokere hjulene og brænde effekt af i motoren, men det kommer du jo ikke langt af :)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af kGlerup » 6. jul 2019, 07:28

Jeg er for så vidt enig med GT i hans holdninger og betragtninger. Hvis man kører en TSI ved de omdrejninger hvor den har et godt moment forløb, så kan den sagtens gøre det godt.
Kører selv 1.5TSI/150 (Sportsvan) og må indrømme at lige den motor faktisk skuffer mig. Havde en 1.4TSI/150 Octavia som lejebil for et par uger siden. Den havde markant mere "bund" end 1.5'eren! Vores føles ikke til at have samme "magt" som en TDI150..
Så efter min mening skal bilerne sammenlignes direkte for at få et indtryk af hvad der passer én.
These users thanked the author kGlerup for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Korreborg » 6. jul 2019, 07:39

kGlerup skrev:
6. jul 2019, 07:15
Med det samme den bevæger sig så meget som en nano-millimeter er det pga tilførsel af energi. Der er først energi når der er lidt rotation og dermed også effekt.
Ja, du kan blokere hjulene og brænde effekt af i motoren, men det kommer du jo ikke langt af :)
Tror du misforstod joken :lol:
HansH skrev:
6. jul 2019, 07:19
Okay guys, vi er for langt ude af en tangent i forhold til oplægget.

Tilbage til topic; dvs input (på et lidt mere overordnet plan) til trådstarter mht. hans valg. Tak :)
Vi må have en Vagcars test. 1,5TSI 150 vs 2,0TDi og 2,0TSI 190 vs 2,0TDi 190.
Så lave en masse forskellige tests:
0-100, 80-120, acceleration med halv gas, acceleration op af bakke (find selv på flere)
Og så med forskellige konfigurationer. Tom, med 4 voksne mænd, fyldt op til hvad bilen med laste, fyldt og med fuld trailer.
Aka. den officielle "Benzin vs Diesel test"
For tror det grundlæggende problem er som GT selv er inde på. En diesel acceleration "føles" bedre fra 1800-2000rpm til 3000rpm, selvom TSI'en nok faktisk er hurtigere. Og kernen er så, at vi diesel tosser bliver ved med at sige vi bedst kan lide diesel, men det vil benzin tosserne ikke acceptere, da de kan "dokumentere" at benzinen er hurtigst, og hurtigst må være bedst :D (Men de kan jo høre konen, er hun mest til noget som føles godt, eller vil hun bare gerne have det overstået :lol: (hvis hun vælger det sidste skal der måske kigges indad :lol: ))
These users thanked the author Korreborg for the post (total 4):
BrianDSMorten HedenstedGranTurismoSoeren C
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af kGlerup » 6. jul 2019, 07:50

@Korreborg
Fangede den skam godt :)
Men du rammer hovedet på sømmet i sidste indlæg. Det drejer sig i høj grad om personlige præferencer og vi bliver aldrig enige..
Vores TSI har på intet tidspunkt det (beskedne..) moment "umpf" vores gamle 1.6TDI havde.
Men alligevel er TSI'en langt hurtigere..
Vi kan glæde os over at diskussionen er irrelevant når vi alle snarligt kigger på elbiler :)
Undskyld Hans, skal nok lukke i nu ;-)
These users thanked the author kGlerup for the post:
GranTurismo

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 6. jul 2019, 13:05

Lars - Sound2Vision skrev:
4. jul 2019, 18:11
- Jeg ville egentlig gerne se de tilhørende Moment-kurver der. Dem tror jeg viser noget mere overbevisene end Effekt-kurverne...
Da forholdet er lineært, vil momentet afspejle effekten. 1 HK = Nm * omdrejninger /7023.

Men da omdrejningerne er elimineret i sammenligningen, for at få gearingen elimineret som fejlfaktor, vil det være forkert at lave moment i forhold til motorens omdrejninger. I så fald skulle det laves på hjulenes omdrejninger.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 6. jul 2019, 13:11

Charlimike skrev:
4. jul 2019, 18:49
Effekt kurven på et dynomet for en std 2,0 tsi 190, VAG EA888 gen3b ser sådan ud.

GranTurismo stik nu piben ind og indse at der findes lige så gode dieseler som benziner afhængig af ens kørselsbehov. 2.0tsi190.jpg
Jamen i forhold til kørselsbehovet er jeg såmænd enig, såfremt økonomi er en væsentlig faktor.

Men i trådstarters tilfælde er der ikke en økonomisk gevinst ved at køre diesel og så må man jo kigge på andre faktorer .Og der mener jeg jo at det taler godt for en TSI at den f.eks. har et bedre bundtræk og bliver hurtigt varm om vinteren.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 6. jul 2019, 13:23

_Jensen skrev:
5. jul 2019, 21:14
Og hvorfor er alle busser og lastbiler ikke udstyret med 1.4 TSI 150 HKBilledeBillede
Fordi benzin ikke er økonomisk hensigtsmæssigt for erhvervskøretøjer som kører mange km. Det bliver for dyrt i benzin og levetiden er for kort.

Og så er en 1,4 lige lille nok til at trække så mange kg medmindre man sammenligner med en diesel som også kun har 150 Hk. Sammenligner man 150 Hk med 450 Hk så vil den sidstnævnte motor være 3 gange stærkere uanset hvilket brændstof den kører på.

Men bortset fra det så tror jeg, at med en passende motorstørrelse vil en benzinmotor være eminent til at trække en lastbil, hvis brændstofforbrug og levetid ikke var en væsentlig faktor. F.eks. en 8,0 TSI med 500-600 Hk må have et fantastisk bundtræk i forhold til eksisterende lastbiler med tilsvarende heste.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Morten Hedensted » 6. jul 2019, 16:44

GranTurismo skrev:
6. jul 2019, 13:23
_Jensen skrev:
5. jul 2019, 21:14
Og hvorfor er alle busser og lastbiler ikke udstyret med 1.4 TSI 150 HKBilledeBillede
Fordi benzin ikke er økonomisk hensigtsmæssigt for erhvervskøretøjer som kører mange km. Det bliver for dyrt i benzin og levetiden er for kort.

Og så er en 1,4 lige lille nok til at trække så mange kg medmindre man sammenligner med en diesel som også kun har 150 Hk. Sammenligner man 150 Hk med 450 Hk så vil den sidstnævnte motor være 3 gange stærkere uanset hvilket brændstof den kører på.

Men bortset fra det så tror jeg, at med en passende motorstørrelse vil en benzinmotor være eminent til at trække en lastbil, hvis brændstofforbrug og levetid ikke var en væsentlig faktor. F.eks. en 8,0 TSI med 500-600 Hk må have et fantastisk bundtræk i forhold til eksisterende lastbiler med tilsvarende heste.
Tænker du, at en 8,0 TSI med 5-600 HK, ville kunne præstere 2.500 - 3.500 NM!?
Det er det en lastbil med effekt i det niveau præsterer.
Jeg kører i en lastbil med 490 HK, den leverer 2.550 NM ved 1.000 omdrejninger. Effekten er tilstede ved 1.900 omdrejninger.
These users thanked the author Morten Hedensted for the post:
BrianDS
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Peder » 7. jul 2019, 10:10

Nu går opslaget jo på en 2.0 tsi.
Men min erfaring med 1.5 tsi i en Passat er at den skal op i omdrejninger for at der sker lidt, og det er til tider belastende.
Jeg kører normalt aldrig over 2000-2200 rpm, og synes at det virker noget sløjt i en 150 tsi, hvor jeg føler det går friskt i en 150 tdi.
These users thanked the author Peder for the post (total 3):
BrianDSMorten Hedensted_Jensen
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Morten Hedensted » 7. jul 2019, 18:44

GranTurismo skrev:
7. jul 2019, 09:44
Morten Hedensted skrev:
6. jul 2019, 16:44
Tænker du, at en 8,0 TSI med 5-600 HK, ville kunne præstere 2.500 - 3.500 NM!?
Nej men det er jo heller ikke nødvendigt. Ligesom i personbiler skal en benziner også i en lastbil bruge færre Nm for at lave samme effekt (qua de højrere omdrejninger).
Hvis lastbilen med diesel har maks omdrejninger ved det halve af benzinlastbilen (fx 3000 vs 6000 rpm) så skal benzineren kun bruge det halve antal, altså 1500 Nm for at modsvare 3000 Nm fra diesellastbilen. Og den vil også have momentet længere nede i omdrejningsfeltet og dermed et markant bedre bundtræk.

Jeg er ikke sikker på jeg helt forstår. Beklager.

Mener du, at en benziner, der leverer 1.500 NM, er lige så stærk på en stigning, som en diesel der leverer det dobbelte!?
Som nævnt har jeg max moment på 2.550 ved 1.000 omdrejninger - Hvor meget længere ned, tænker du man kan komme - Realistisk!?

Hvis vi skal lidt tilbage på sporet, så tænker jeg ikke, at en 2.0 TSI med 190 HK, har moment markant tidligere end en 2.0 TDI med 190 HK. Såfremt jeg husker rigtigt, så punkterer det vel din teori. Måske fordi der reelt er en nedre grænse for hvornår max moment kan opnåes.

Hvis vi ser på store lastbiler, er det næsten uden betydning hvor stor volumen og hvor stor effekt der er tilstede, max moment kommer tidligst omkring 900-1.000 omdrejninger. Også på en 16 liters med 750 HK.

Jeg vil ikke udelukke, at det bare er mig der ikke fatter hat af det her. Selvom jeg mest tror på, at teorien ikke helt holder i realiteten.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5574
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 318 times
Been thanked: 367 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af GranTurismo » 7. jul 2019, 19:49

Morten Hedensted skrev:
6. jul 2019, 16:44
Tænker du, at en 8,0 TSI med 5-600 HK, ville kunne præstere 2.500 - 3.500 NM!?
Nej men det er jo heller ikke nødvendigt. Ligesom i personbiler skal en benziner også i en lastbil bruge færre Nm for at lave samme effekt (qua de højrere omdrejninger).
Hvis lastbilen med diesel har maks omdrejninger ved det halve af benzinlastbilen (fx 3000 vs 6000 rpm) så skal benzineren kun bruge det halve antal, altså 1500 Nm for at modsvare 3000 Nm fra diesellastbilen. Og den vil også have momentet længere nede i omdrejningsfeltet og dermed et markant bedre bundtræk.

Men ulempen vil selvfølgelig være levetiden som måske kun vil være en trediedel af dieselens.
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6453 times
Been thanked: 1637 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af BrianDS » 7. jul 2019, 21:23

GranTurismo skrev:
Morten Hedensted skrev:
6. jul 2019, 16:44
Tænker du, at en 8,0 TSI med 5-600 HK, ville kunne præstere 2.500 - 3.500 NM!?
Nej men det er jo heller ikke nødvendigt. Ligesom i personbiler skal en benziner også i en lastbil bruge færre Nm for at lave samme effekt (qua de højrere omdrejninger).
Hvis lastbilen med diesel har maks omdrejninger ved det halve af benzinlastbilen (fx 3000 vs 6000 rpm) så skal benzineren kun bruge det halve antal, altså 1500 Nm for at modsvare 3000 Nm fra diesellastbilen. Og den vil også have momentet længere nede i omdrejningsfeltet og dermed et markant bedre bundtræk.

Men ulempen vil selvfølgelig være levetiden som måske kun vil være en trediedel af dieselens.
Det lyder ikke rart hvis man skulle køre med 6.000 rpm i en lastbil for at trække sit læs, den vil nok også komme ned omkring 0.2-0.4 km/l BilledeBillede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

vartaz
Aktiv medlem
Indlæg: 1903
Tilmeldt: 23. jul 2013, 16:42
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 10 times
Been thanked: 178 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af vartaz » 7. jul 2019, 22:21

GranTurismo skrev:
7. jul 2019, 19:49
Morten Hedensted skrev:
6. jul 2019, 16:44
Tænker du, at en 8,0 TSI med 5-600 HK, ville kunne præstere 2.500 - 3.500 NM!?
Nej men det er jo heller ikke nødvendigt. Ligesom i personbiler skal en benziner også i en lastbil bruge færre Nm for at lave samme effekt (qua de højrere omdrejninger).
Hvis lastbilen med diesel har maks omdrejninger ved det halve af benzinlastbilen (fx 3000 vs 6000 rpm) så skal benzineren kun bruge det halve antal, altså 1500 Nm for at modsvare 3000 Nm fra diesellastbilen. Og den vil også have momentet længere nede i omdrejningsfeltet og dermed et markant bedre bundtræk.

Men ulempen vil selvfølgelig være levetiden som måske kun vil være en trediedel af dieselens.
Det kan du ikke påstå det der
En benzin Lmed halv NM yder ikke der samle som en diesel med dobbelt
Diesel har bedre bundtræk uanset. NM og HK Er som de er ved et givent omsrejnkng uanset motorens brændstof ...

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3405
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 873 times

Re: TDI vs TSI - hvordan leveres kræfterne ?

Indlæg af Korreborg » 7. jul 2019, 23:27

Det vi mangler at finde ud af, er om GT's tal passer.
Det de fleste ikke magter at forstå er at hvis du skal trække et objekt, så kræver det en hvis effekt = hestekræfter.
Hestekræfter er nm gange omdrejninger/7000(og et eller andet)

Dvs at en lastbil med mange nm ved lave omdrejninger derfor også laver mange hestekræfter. Kontra en 2,0tdi med lave nm ved samme antal omdrejninger. Ergo laver lastbilen flere hestekræfter og kan derfor trække mere.
Det GT så prøver at forklare er at en moderne TSI også kan lave mange HK fra bunden også flere HK end en TDi = den har et bedre bundtræk og kan derfor trække mere.

Der hvor jeg ikke er enig/er i tvivl, er om det holder i praksis. For man kan ikke bruge tallene for 6gear til en skid når man holder med campingvognen på en stejl bakke. Når vi går ned i gear bliver udvekslingen anderledes og de 320nm vs 250nm burde i min verden betyde mere.
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"