Slukker i bilen når i tanker ?

Stedet hvor der snakkes VAG biler

Slukker i bilen når i tanker ?

Ja, altid.
227
92%
Nej, aldrig.
3
1%
Nogle gange.
18
7%
 
Afgivne stemmer: 248

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5564
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 316 times
Been thanked: 368 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af GranTurismo » 20. aug 2019, 13:28

Jeg slukker ALTID når jeg tanker.

Jeg kan ikke se hvorfor den skulle stå tændt? Hvis motoren er kold så slider det jo bare på motoren at den står og snurrer. Så vil det imo være bedre lige at køre en lille tur, så den bliver varmet hurtigt op.

Jeg kan ikke undsige mig fra at tænke "idiot" når jeg ser nogle lade bilen snurre imens de tanker... eller handler... eller henter børnene... eller venter på nogen de skal samle op... eller...
These users thanked the author GranTurismo for the post (total 2):
PMMRasmusAndersen
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Whoolie
Nyt medlem
Indlæg: 138
Tilmeldt: 18. maj 2016, 11:53
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 33 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Whoolie » 20. aug 2019, 13:38

Det er vist heller ikke lovligt at have bilen stående i tomgang hvis man ikke befinder sig i den? Eller hvordan er det nu?
Jeg har da hørt om biler der bliver stjålet fordi den står i tomgang mens man henter noget i huset eller lign. Det er forsikringen altså ikke super glad for at man gør, ej heller politiet.

Jeg slukker altid når jeg tanker ;)
Polo GTI 2019

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10849
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 656 times
Been thanked: 1882 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af GaSelle » 20. aug 2019, 13:46

Bruger OK’s app, så det tager et minut at tanke - hvis det gør mig til en idiot, so be it ;)

Fonne
Medlem
Indlæg: 1299
Tilmeldt: 13. jun 2008, 19:33
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 165 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Fonne » 20. aug 2019, 13:52

Aldrig haft bilen stående tændt i de 15 år jeg har haft kørekort når der skulle tankes, kan virkelig ikke se grunden til det.

Gogi
Nyt medlem
Indlæg: 169
Tilmeldt: 5. sep 2016, 19:29
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 21 times
Been thanked: 23 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Gogi » 20. aug 2019, 13:59

Tænkte lige det ville ende med en diskussion om forurening osv

Brugeravatar
Mikkel G
Medlem
Indlæg: 698
Tilmeldt: 28. jul 2009, 14:48
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 100 times
Been thanked: 104 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Mikkel G » 20. aug 2019, 15:01

Nicklossi skrev:
20. aug 2019, 12:21
Hvorfor skulle den bruge mere brændstof af at slukke den?
Bruger den ikke en hvis mængde på at starte op, efter at have været slukket et kort øjeblik?

Jeg aner det ikke, det er bare en eller anden tanke jeg har fået et eller andet sted fra.. Og aner ikke hvorfra.
Har bare hørt et eller andet med det ikke kunne svare sig, at slukke en diesel, hvis man skulle et eller andet på 2-3 minutter.
Skoda Fabia 6Y 1.2 12V vinterracer 2023-? Rundet 319.000 km. 8-)
Renault Megane 3 RS Coupé 2023-?
Audi A3 8P 2.0 TFSI Quattro 2015-2023 Solgt
Audi A4 B6 Avant 1.8T Airride 2013-2015 Solgt
Audi A4 B5 1.8T Quattro 2012-2013 Solgt

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af HansH » 20. aug 2019, 15:28

Mikkel G skrev:
20. aug 2019, 15:01
Nicklossi skrev:
20. aug 2019, 12:21
Hvorfor skulle den bruge mere brændstof af at slukke den?
Bruger den ikke en hvis mængde på at starte op, efter at have været slukket et kort øjeblik?

Jeg aner det ikke, det er bare en eller anden tanke jeg har fået et eller andet sted fra.. Og aner ikke hvorfra.
Har bare hørt et eller andet med det ikke kunne svare sig, at slukke en diesel, hvis man skulle et eller andet på 2-3 minutter.
Den diskussion har tidligere været oppe i forbindelse med folks syn på start/stop systemet på bilerne.
Der blev linket til en undersøgelse der viste, at hvis blot stoppet var på ... et eller andet meget kort .. 10 sekunder, tror jeg .. så kunne det betale sig.
Så et stop på 2-3 minutter vil uden tvivl kunne betale sig, ud fra et rent brændstofmæssigt synspunkt.

bemærk: her taler jeg udelukkende om brændstof. Komfort, slid på komponenter osv er ikke taget i betragtning.

EDIT:
Fandt lige link til tidligere debat: viewtopic.php?p=1528215#p1528215
These users thanked the author HansH for the post:
Mikkel G
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielSan
Nyt medlem
Indlæg: 325
Tilmeldt: 11. apr 2016, 18:26
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 78 times
Been thanked: 23 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af DanielSan » 20. aug 2019, 15:40

Jeg har en tank lige ved siden af, hvor jeg bor. Om vinteren slukker jeg aldrig bilen. Om sommeren gør jeg.

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2735
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 498 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Nicklossi » 20. aug 2019, 18:36

Mikkel G skrev:
20. aug 2019, 15:01
Nicklossi skrev:
20. aug 2019, 12:21
Hvorfor skulle den bruge mere brændstof af at slukke den?
Bruger den ikke en hvis mængde på at starte op, efter at have været slukket et kort øjeblik?

Jeg aner det ikke, det er bare en eller anden tanke jeg har fået et eller andet sted fra.. Og aner ikke hvorfra.
Har bare hørt et eller andet med det ikke kunne svare sig, at slukke en diesel, hvis man skulle et eller andet på 2-3 minutter.
Det gør en benziner også. Det er så lidt, at det reelt ikke har nogen betydning, hvis den da overhovedet bruger mere.
These users thanked the author Nicklossi for the post:
Mikkel G

Brugeravatar
SteffenR
Meget aktiv medlem
Indlæg: 8650
Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 54 times
Been thanked: 259 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af SteffenR » 20. aug 2019, 19:50

Hvad er denne tankstation i taler om?
"Living on Earth is expensive, but it does include a free trip around the sun every year."


Ironi kan forekomme

Senz
Nyt medlem
Indlæg: 299
Tilmeldt: 10. mar 2017, 10:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 20 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Senz » 21. aug 2019, 16:34

Slukker også altid.

Og bare en lille historie, som kommer fra virkeligheden.
I århus var der en gang en som ikke slukket motoren da han skulle betale inde på tanken. Det der skete var at en stjal hans bil. Og kørte sindsyg i den. Desværre kørte han overfor rødt og kørte en ung dreng ned som var ved at tag knallert køre kort.
Drengen døde.

Hvis manden ikke havde ladet bilen så tændt. Så havde drengen levet.

Sace
Medlem
Indlæg: 1152
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 85 times
Been thanked: 156 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Sace » 21. aug 2019, 16:48

Slukker den altid, kan ikke se noget formål med at lade den køre.

Bilen går alligevel i stå hvis man åbner førerdøren når den er tændt :P
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
larslyn
Aktiv medlem
Indlæg: 2143
Tilmeldt: 13. jun 2008, 18:34
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Beerpiece
Has thanked: 229 times
Been thanked: 110 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af larslyn » 21. aug 2019, 17:03

jeg tanker på et lukket område, så der kommer ingen og tager bilen, hvis jeg skal videre med det samme lader jeg den køre.. hvis ikkle slukker jeg motoren

Brugeravatar
Møbbe
Aktiv medlem
Indlæg: 2772
Tilmeldt: 14. jun 2008, 07:38
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 11 times
Been thanked: 128 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Møbbe » 22. aug 2019, 07:34

Altid - jeg mener også det er "ulovligt" - om ikke andet, vil tankstationerne ikke have det.
Mercedes EQC 400 4-matic
MiniCooper SE
BMW e30 Mtech 1 - eta 2,7 supercharged

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2057
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 485 times
Been thanked: 249 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af donfetaful » 22. aug 2019, 07:44


Senz skrev: Hvis manden ikke havde ladet bilen så tændt. Så havde drengen levet.
Hvis og hvis og hvis

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af HansH » 22. aug 2019, 07:50

donfetaful skrev:
22. aug 2019, 07:44
Senz skrev: Hvis manden ikke havde ladet bilen så tændt. Så havde drengen levet.
Hvis og hvis og hvis
Jeg synes også at sammenkædningen af hændelser er lidt for søgt her :)
Enig mht. at bilen bliver stjålet som en direkte følge af at den holdt med motoren i gang, mens føreren havde forladt den.
Men hvad der sker videre derfra må henhøre under almindelig skæbne.
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
majbomDanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Ztrejfer » 22. aug 2019, 07:57

donfetaful skrev:
22. aug 2019, 07:44
Senz skrev: Hvis manden ikke havde ladet bilen så tændt. Så havde drengen levet.
Hvis og hvis og hvis
Nej. Ikke hvis, men derimod netop. Lige præcis netop. For kun hele denne hændelsesrække, hvor bilmotoren var tændt, førte til drengens død.

Det er ikke det samme, som at bilejeren og hans/hendes skødesløshed er skyld i drengens død. Den “ære” tilfalder biltyven, naturligvis.

Men bilejerens skødesløshed serverede muligheden...og bilejeren har dermed en del af ansvaret.

Dette hændelsesforløb er iøvrigt et udtryk for og grumt eksempel på Murphys Lov: “Hvis noget kan gå galt, går det galt.” Det handler derfor om at tænke sig om, så Murphy ikke kan mase sig ind og få plads i ens liv og ødelægge det. Lære at undgå at fejl kan få plads, opstå. Igen, at tænke sig om. Simpelthen.

Ikke at tage ansvaret (havde det dog blot været på forhånd!) i denne historie er ganske enkelt hoved- og ansvarsløst.
Senest rettet af Ztrejfer 22. aug 2019, 08:01, rettet i alt 1 gang.
Audi A3

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af HansH » 22. aug 2019, 08:01

Ztrejfer skrev:
22. aug 2019, 07:57
donfetaful skrev:
22. aug 2019, 07:44
Senz skrev: Hvis manden ikke havde ladet bilen så tændt. Så havde drengen levet.
Hvis og hvis og hvis
Nej. Ikke hvis, men derimod netop. Lige præcis netop. For kun hele denne hændelsesrække, hvor bilmotoren var tændt, førte til drengens død.

Det er ikke det samme, som at bilejeren og hans/hendes skødesløshed er skyld i drengens død. Den “ære” tilfalder biltyven, naturligvis.

Men bilejerens skødesløshed serverede muligheden...og har dermed en del af ansvaret.

Dette hændelsesforløb er iøvrigt et udtryk for og grumt eksempel på Murphys Lov: “Hvis noget kan gå galt, går det galt.” Det handler derfor om at tænke sig om, så Murphy ikke kan mase sig ind og få plads i ens liv og ødelægge det. Lære at undgå at fejl kan få plads, opstå. Igen, at tænke sig om. Simpelthen.
Nu kan det nemt gå hen og blive en temmelig filosofisk diskussion..... Men: Jeg er ikke enig i din betragtning, Ztrejfer.

Benzinselskabet, der byggede en tankstation netop det sted, serverede muligheden for at ovenstående kunne ske.
Manden der tankede, havde fri den dag. Hans chef der gav ham fri, serverede dermed muligheden for at han kunne køre hen og tanke, mens motoren gik.
Det klinger lidt hult, ik ?
These users thanked the author HansH for the post (total 5):
KevinfflarslyndonfetafulHej-HejDanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Ztrejfer » 22. aug 2019, 08:19

HansH skrev:
22. aug 2019, 08:01
Nu kan det nemt gå hen og blive en temmelig filosofisk diskussion..... Men:
Jeg er ikke enig i din betragtning, Ztrejfer.
Benzinselskabet, der byggede en tankstation netop det sted, serverede muligheden for at ovenstående kunne ske.
Manden der tankede, havde fri den dag. Hans chef der gav ham fri, serverede dermed muligheden for at han kunne køre hen og tanke, mens motoren gik.
Det klinger lidt hult, ik ?
Korrekt, det kan blive en laaaaang snak uden ende. Den diskussion kan jo reelt heller ikke, som du indikerer, føres meningsfuldt - og jeg mener derfor også, at netop den diskussion i sig selv er udtryk for ansvarsløshed. Igen netop pga. Murphys evige tilstedeværelse og forbandet mulige indflydelse.

Og ja, det kan synes lidt usmageligt at diskutere, nu drengen er død. Men det tror jeg egentligt ikke, at det er for de implicerede - for bilejeren, biltyven og de efterladte. De vil garanteret alle give en hel del for, at hele scenariet ikke var blevet skåret ind i deres liv.

For jeg mener faktisk, at drengens død kunne være undgået - hvis ansvar var blevet taget forlods. For her handler det ikke om hvis eller hvis ikke, eller om hvor langt tilbage man kan trække tråde - men simpelthen om selv og forlods at påtage sig ansvar for sine handlinger. Fordi kigger man nøgternt på hændelsesforløbet, så er der jo ingen tvivl: bilejeren lod bilen stå med motoren kørende og gav derved biltyven muligheden. Og bilejeren ejer jo netop bilen, har altså også ansvaret for denne.

Desuden er jeg overbevist om, at man som menneske får det bedst med sig selv og andre samt udvikler sin karakter ved at indse konsekvensen af ens handlinger - og det kan man kun ved at se sine handlinger i øjnene. Det er menneskene blot ret dårlige til.

Og som det lakonisk er blevet sagt: Erfaring er en kam, som Livet giver en, når man er blevet skaldet.
Senest rettet af Ztrejfer 22. aug 2019, 08:29, rettet i alt 1 gang.
Audi A3

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af HansH » 22. aug 2019, 08:28

Ztrejfer skrev:
22. aug 2019, 08:19
For jeg mener faktisk, at drengens død kunne være undgået - hvis ansvar var blevet taget forlods. For her handler det ikke om hvis eller hvis ikke, eller om hvor langt tilbage man kan trække tråde ...
I min bog gør det.
Hvis man skal følge din vinkel til dørs, så starter alt jo med universets skabelse. Og så er vi for langt ude.

Vi må holde fast i trådens formål : slukker i bilen når i tanker ja/nej, og hvorfor.
Hvis Senz slukker motoren under tankning fordi han har historien med den fatale udgang i baghovedet, så fair nok. Hvad der virker for ham..
Men jeg vil fastholde, at jeg synes det er for søgt at bruge det som eksempel på en mulig følgekonsekvens af at lade motoren køre mens man tanker. Så kan alt jo kædes sammen.
Tyveriet af bilen vil jeg direkte sammenkæde. Men så stopper den også der, i min bog.

Og længere behøver den jo heller ikke være. Muligt tyveri af bilen og potentielt ingen erstatning fra forsikringsselskabet, bør jo være rigeligt til at man som bilejer (gen)overvejer det scenarie.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Ztrejfer » 22. aug 2019, 08:32

Det er jeg så uenig i, men fred være med det. Argumentet for dette er her, at da bilejeren jo netop ejer bilen, har vedkommende altså også ansvaret for bilen. Hvilket inkluderer at slukke for motoren (og tage nøglen med sig) ved tankning. Og hvis ikke dette ansvar påtages, så er man jo som bilejer her delagtiggjort i samtlige fremtidige konsekvenser af sin egen ansvarsforflygtigelse.

Og til din bemærkning “Så kan alt jo kædes sammen” er svaret: ja, netop. Netop. Og derfor må der tages personligt ansvar - ellers løber alting ud i sandet og bliver kaos.
Senest rettet af Ztrejfer 22. aug 2019, 08:45, rettet i alt 1 gang.
Audi A3

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af holm7 » 22. aug 2019, 08:43

HansH skrev:
22. aug 2019, 08:01
Nu kan det nemt gå hen og blive en temmelig filosofisk diskussion..... Men: Jeg er ikke enig i din betragtning, Ztrejfer.

Benzinselskabet, der byggede en tankstation netop det sted, serverede muligheden for at ovenstående kunne ske.
Manden der tankede, havde fri den dag. Hans chef der gav ham fri, serverede dermed muligheden for at han kunne køre hen og tanke, mens motoren gik.
Det klinger lidt hult, ik ?
Jeg synes ikke helt at dine eksempler er sammenlignelige - medmindre at benzinselskabet har opsat skilte på lige netop denne tankstation, hvor de opfordrer til at tanke med tændt motor eller at chefen har sagt "i dag får du fri, men jeg kræver at du tanker din bil med tændt motor". :) Manden har jo muligvis trodset skilte, der beder folk om at slukke motoren når de tanker.

Men det er også en helt anden filosofisk diskussion.

On topic: Jeg slukker altid bilen, jeg har det bare bedst med at påfylde brændstof på en slukket bil, selvom risikoen for uheld med antændelse af brændstof sikkert er større under kørsel. Jeg forstår absolut heller ikke mennesker, der synes de skal stå og ryge mens de tanker!

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Kevinff » 22. aug 2019, 08:46

Det er ved at være nogle år siden jeg sidst har set skilte med sluk motoren på en tankstation.

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af holm7 » 22. aug 2019, 08:52

Kevinff skrev:
22. aug 2019, 08:46
Det er ved at være nogle år siden jeg sidst har set skilte med sluk motoren på en tankstation.
Det var også grunden til at jeg skrev muligvis. Kan ikke selv huske, at have lagt mærke til sådan et skilt i nyere tid. :)

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af HansH » 22. aug 2019, 09:02

holm7 skrev:
22. aug 2019, 08:43
HansH skrev:
22. aug 2019, 08:01
Nu kan det nemt gå hen og blive en temmelig filosofisk diskussion..... Men: Jeg er ikke enig i din betragtning, Ztrejfer.

Benzinselskabet, der byggede en tankstation netop det sted, serverede muligheden for at ovenstående kunne ske.
Manden der tankede, havde fri den dag. Hans chef der gav ham fri, serverede dermed muligheden for at han kunne køre hen og tanke, mens motoren gik.
Det klinger lidt hult, ik ?
Jeg synes ikke helt at dine eksempler er sammenlignelige -
Helt i orden. Du er velkommen til at komme med nogle bedre eksempler :)
Min pointe forbliver intakt.
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af holm7 » 22. aug 2019, 10:51

HansH skrev:
22. aug 2019, 09:02
Helt i orden. Du er velkommen til at komme med nogle bedre eksempler :)
Min pointe forbliver intakt.
Tak, men jeg føler ikke det er min opgave, at argumentere for din pointe.

Hvis jeg starter min bil og lader den stå i tomgang ude ved vejen, mens jeg er væk er der så en anden der sætter bilen i gang - bevidst/ubevidst, det kan være et barn - og derved forårsager en ulykke, er jeg så fuldstændig uden ansvar eller har min handling indflydelse på ulykken?
Senest rettet af holm7 22. aug 2019, 11:33, rettet i alt 1 gang.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13175
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3171 times
Been thanked: 4489 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af HansH » 22. aug 2019, 11:01

holm7 skrev:
22. aug 2019, 10:51
HansH skrev:
22. aug 2019, 09:02
Helt i orden. Du er velkommen til at komme med nogle bedre eksempler :)
Min pointe forbliver intakt.
Tak, men jeg føler ikke det er min opgave, at argumentere for din pointe.

Hvis jeg starter min bil og lader den stå i tomgang ude ved vejen, mens jeg er væk er der så en anden der sætter bilen i gang - bevidst/ubevidst, det kan være et barn - og derved forårsager en ulykke, er jeg så fuldstændig uden skyld eller har min handling indflydelse på ulykken?
Helt i orden, selvfølgelig ikke :)

Jamen jeg synes der er en kæmpe forskel på "skyld" eller "indflydelse på ulykken".
Og det er måske dér vores anskuelse af sagen adskiller sig.
Selvfølgelig har din handling indflydelse, men det er alt for filosofisk i min bog.

Hvis vi snakker "skyld", så tror jeg ikke på, at du i en retssal vil kunne drages til ansvar for de efterfølgende ulykker der sker, forårsaget af biltyven. Og det er sådan jeg definerer "skyld" - det er hvis man kan drages til ansvar.
Men bevares - jeg er ikke jurist, og det kan sagtens være at jeg tager fejl.
I USA ville du sikkert ryge bag tremmer på livstid :)

Jeg kunne også sige:
Hvordan gerningsmanden har skaffet det instrument (bilen) som han senere udfører udåden (påkører drengen) med, er vel sagen uvedkommende.
Det kunne være din bedste ven, som du har stukket nøglerne og sagt - her, du kan låne min bil.
Hvorefter han påkører drengen.
Ville du da også være ansvarlig, efter din opfattelse ?
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

holm7
Nyt medlem
Indlæg: 117
Tilmeldt: 10. apr 2018, 13:54
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 19 times
Been thanked: 34 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af holm7 » 22. aug 2019, 12:05

HansH skrev:
22. aug 2019, 11:01
Helt i orden, selvfølgelig ikke :)

Jamen jeg synes der er en kæmpe forskel på "skyld" eller "indflydelse på ulykken".
Og det er måske dér vores anskuelse af sagen adskiller sig.
Selvfølgelig har din handling indflydelse, men det er alt for filosofisk i min bog.

Hvis vi snakker "skyld", så tror jeg ikke på, at du i en retssal vil kunne drages til ansvar for de efterfølgende ulykker der sker, forårsaget af biltyven. Og det er sådan jeg definerer "skyld" - det er hvis man kan drages til ansvar.
Men bevares - jeg er ikke jurist, og det kan sagtens være at jeg tager fejl.
I USA ville du sikkert ryge bag tremmer på livstid :)

Jeg kunne også sige:
Hvordan gerningsmanden har skaffet det instrument (bilen) som han senere udfører udåden (påkører drengen) med, er vel sagen uvedkommende.
Det kunne være din bedste ven, som du har stukket nøglerne og sagt - her, du kan låne min bil.
Hvorefter han påkører drengen.
Ville du da også være ansvarlig, efter din opfattelse ?
Først må jeg lige beklage, at jeg fik brugt ordet skyld. Det skulle selvfølgelig have været ansvar. For vi er helt enige om at den tankende bilist ikke er skyldig i drab. Men forsikringsselskabet har nok ikke dækket eventuelle skader på bilen.

I dit eksempel ville jeg have ondt i maven efterfølgende, hvis jeg havde lånt min bil ud til en vanvidsbilist, som kører en ihjel i min bil - uagtet at det er min bedste ven.

Vi kunne nok fortsætte denne diskussion længe, så lad os bare lukke den her eller tage den et andet sted. :)

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Ztrejfer » 22. aug 2019, 12:29

Sagen er jo, at jura følger efter samvittighedsfuld erkendelse af ens handlinger.

Så ja, der er forskel på at tænke: “Hvad kan jeg slippe af sted med i forhold til loven - og hvis det går galt, hvad er så straffen?”

- og så deroverfor at lytte til sin egen samvittigheds stemme - hvis man kan høre den - mere. Det er der jo mange, som faktisk ikke kan.

Og rent juridisk kan bilejeren i historien med den påkørte dreng faktisk også stilles til ansvar over for skyldsspørgsmålet (og dermed straf) jvf. diverse paragraffer i forskellige dele af loven (herunder trafik), hvor spørgsmålet om uagtsomhed hhv. grov uagtsomhed behandles.

Iøvrigt er det er jo udtryk for en gang infam købmandstænkning eller snusfornuftig forretningstankegang at tænke sin egen fordel ind i denne slags spørgsmål, og har intet med egentligt moralsk ansvar eller den menneskelige samvittighed at gøre.

Derfor ender hele dette spørgsmål om hvis ansvar det er jo atter engang hos Kants berømte kategoriske imperiativ. Et imperativ er et påbud. Et kategorisk imperativ står i modsætning til et hypotetisk imperativ, der afhænger af noget andet. For eksempel: "Hvis du vil leve længe, så spis 6 stykker frugt om dagen". Eller: "Hvis du vil bage en kage, så følg opskriften". Forudsætningen for, at man bør følge påbuddet, er, at man ønsker at leve længe eller bage en kage. Et kategorisk imperativ er derimod ubetinget, og man bør altid følge det uanset omstændighederne. Etik handler om universalisering.

Kants kategoriske imperiativ lyder således:

“Handl sådan, at grundsætningerne for din vilje til enhver tid også skal kunne gælde som princip for en almen lovgivning.”

Eller omskrevet til nutidssprog:
Opfør dig sådan, at grundlaget for dine beslutninger også kan danne grundlag for en almengyldig lovgivning. Altså igen en henvisning til vores allesammens samvittighed. Til samvittighedens stemme. Til individets samvittighed som grundlag for al jura.

Og sådan er juraen jo også opstået og udviklet gennem århundrederne. Som en institutionalisering af vores samvittighed.

En anden formulering som Kant også bruger er:
"Handl, således at menneskeheden i din egen person såvel som i enhver anden person aldrig kun behandles som middel, men altid tillige som mål".

Og hele denne snak har 100% at gøre med trådstarters spørgsmål “Slukker I, når I tanker?” For den handler om mulige konsekvenser af, hvad der kan ske, hvis man ikke slukker.

Også jeg slutter her. Viel spaß! 8-)
These users thanked the author Ztrejfer for the post:
Morten Hedensted
Audi A3

Brugeravatar
Lau16
Medlem
Indlæg: 750
Tilmeldt: 14. jun 2008, 22:55
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 59 times
Been thanked: 96 times

Re: Slukker i bilen når i tanker ?

Indlæg af Lau16 » 22. aug 2019, 15:50

Slukke altid og tager nøglen med, ligesom jeg også låser min dør derhjemme :)
These users thanked the author Lau16 for the post:
Syndicate
2020 VW Polo GTI
2016 SEAT Leon 1.2 TSI

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"