VW ID.3 lanceret

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af BrianDS » 4. okt 2019, 13:22

Kims skrev:Men for 700kr benzin kører du vel også kun ca. 1.400km
I de 600kr for strøm kan du køre ~4-5.000km
En anden fordel er service/ingen motor.
Der skal ikke skiftes olie, tændrør, tandrem eller andet halløj.

Min næste bil bliver el, det er 100.
Hvad hjælper det at man kan køre 4.000 km for 600 kr, hvis man kun har behov for at køre 1.400 km?


Jeg selv kører omkring 2.000-2.500 km/md og det koster i gennemsnit omkring 1.100 kr/md i en stor familiebil (diesel)
Jeg ved jeg kan spare noget på service, og på grøn ejerafgift, til gengæld er tilsvarende elbiler meget dyrere i forsikring (uden jeg ved hvorfor)

For mig vil forskellen være 1.000 kr/md, det er bare ikke nok til at opveje merprisen på de elbilsmuligheder der er nu.
These users thanked the author BrianDS for the post (total 2):
siccioi-s
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brian Scharling
Nyt medlem
Indlæg: 170
Tilmeldt: 20. apr 2010, 07:49
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Støvring
Has thanked: 74 times
Been thanked: 27 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af Brian Scharling » 4. okt 2019, 14:04

martinta skrev:
4. okt 2019, 07:04
siccio skrev:
4. okt 2019, 06:40
Hvis man tager udgangspunkt i en Up vs e-Up
Så er der prisforskel på 70.000 ca, eller var der, den fåes vidst ikke mere.
Har på benzin ca udgift på 700 pr. Måned kontra de 599 som el koster.
Ved godt man i e-Up får mere power, men er så rækkevidde hæmmet istedet.
Jeg var ikke “grøn” nok tænkende i 2014 til at vælge e-Up, og det ville jeg heller ikke være idag, i mikro segment. Simpelthen for stort spænd.
Man skal jo op i Golf klassen minimum før el bliver prismæssigt mere fornuftigt.
Tror aldrig det kommer til at kunne svare sig prismæssigt for biler i den klasse. Selvom det jo ironisk nok er den klasse det giver rigtig god mening for.

en af de største klager både herhjemme og i udlandet over benzin og diesel biler er forurening i byerne, både luft og larm, begge dele kunne løses med el-biler (dog er der nogle strømkabler mm. der skal bestykkes så de kan levere nok, men det er en helt anden historie). Og siden rigtig mange i de store byer allerede har en mini bil i dag, så ville det jo være win-win :)

Men igen, prisen spiller en forholdsvis stor rolle i det regnestykke.
Den nye eUp skulle blive billigere end den gamle og den alm. Up er steget i pris siden 2014. Så det regnestykke kan komme til at se noget anderledes ud, når der kommer priser på den nye eUp.
Tesla Model Y RWD '22 (helt basic)
VW ID.3 Pro Performance Family '21 (Glacier White, cykelkrog, kobber eksteriørpakke)

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af siccio » 4. okt 2019, 14:22

Tvivler på den nye e-Up kommer under 160.000 og uanset hvad forbliver det en Up😉 og har da lært en ting på de lidt mere en 5 år, ønsker lidt bedre bil næste gang😉
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

Nicklossi
Aktiv medlem
Indlæg: 2754
Tilmeldt: 28. apr 2014, 19:27
Geografisk region: Fyn
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 26 times
Been thanked: 501 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af Nicklossi » 4. okt 2019, 18:03

donfetaful skrev:
4. okt 2019, 09:50
Pug108?
208 ;)

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 493 times
Been thanked: 252 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af donfetaful » 4. okt 2019, 18:07

Ja det var også den jeg tænkte på
Kør og vær glad 🛻💨

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af i-s » 4. okt 2019, 22:11

Kims skrev:
4. okt 2019, 06:44
Men for 700kr benzin kører du vel også kun ca. 1.400km
I de 600kr for strøm kan du køre ~4-5.000km
En anden fordel er service/ingen motor.
Der skal ikke skiftes olie, tændrør, tandrem eller andet halløj.

Min næste bil bliver el, det er 100.
Ahhh...
F.eks min kones bil kører ca. 700 km/md.
Benzin : ca. 400 kr.
Hvis det var en e-up der går 6 km/kWh og strømmen koster 2,20 kr/kwh: 257 kr.
Merprisen på ca. 60000 kr er tjent hjem om: 60000 / (400 - 257) = 419 måneder = 35 år. Giver med andre ord aldrig plus.

Der er selvfølgelig ikke olie, tændrør, tandrem i en elbil, men der er altså andet halløj. Disse komponenter har en ret høj pris. El-motor og batteri er ikke billige dele og da der ikke er voldsom meget statistik endnu for holdbarheden, så bør man nok ikke regne med mere end 200.000 km for disse komponenter. Så hvis man skal bruge 100.000+ kr på 200.000 km, altså ca. 50 øre/km, så kan man få riiiiiigtig mange tændrør osv istedet for.
These users thanked the author i-s for the post:
BrianDS
/Søren.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af fjeppe » 5. okt 2019, 00:00

i-s skrev:
4. okt 2019, 22:11

Ahhh...
F.eks min kones bil kører ca. 700 km/md.
Benzin : ca. 400 kr.
Hvis det var en e-up der går 6 km/kWh og strømmen koster 2,20 kr/kwh: 257 kr.
Merprisen på ca. 60000 kr er tjent hjem om: 60000 / (400 - 257) = 419 måneder = 35 år. Giver med andre ord aldrig plus.

Der er selvfølgelig ikke olie, tændrør, tandrem i en elbil, men der er altså andet halløj. Disse komponenter har en ret høj pris. El-motor og batteri er ikke billige dele og da der ikke er voldsom meget statistik endnu for holdbarheden, så bør man nok ikke regne med mere end 200.000 km for disse komponenter. Så hvis man skal bruge 100.000+ kr på 200.000 km, altså ca. 50 øre/km, så kan man få riiiiiigtig mange tændrør osv istedet for.
Vores GTE'er går 6km/kW, hvor imod vores e-UP går over 8km/kW, sidst vi var i sverige tror jeg vi var tæt på de 10km/kW.

Brugeravatar
donfetaful
Aktiv medlem
Indlæg: 2061
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:58
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 493 times
Been thanked: 252 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af donfetaful » 5. okt 2019, 07:22

Husk der skal et h på de angivelser Billede

I-s, hvilken bil har din kone? Er der automatgear i? Klimaanlæg, navigation, keyless, Fjernbetjent/programmerbar opvarmning og afkøling af kabine?

Den norske Bjørn taler om brændstof priser her

Kør og vær glad 🛻💨

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10863
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1887 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af GaSelle » 5. okt 2019, 07:45

donfetaful skrev:
5. okt 2019, 07:22
Husk der skal et h på de angivelser Billede

I-s, hvilken bil har din kone? Er der automatgear i? Klimaanlæg, navigation, keyless, Fjernbetjent/programmerbar opvarmning og afkøling af kabine?

Den norske Bjørn taler om brændstof priser her
En Citigo med automatgear, ud fra hans signatur.
These users thanked the author GaSelle for the post (total 2):
BrianDSdonfetaful

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af BrianDS » 5. okt 2019, 07:59

donfetaful skrev:Husk der skal et h på de angivelser Billede

I-s, hvilken bil har din kone? Er der automatgear i? Klimaanlæg, navigation, keyless, Fjernbetjent/programmerbar opvarmning og afkøling af kabine?
Er det ikke ligegyldigt hvilket udstyr en bil har? Altså hvis den har det udstyr der er behov for?

Alt andet end programmerbar varme/køl er ret almindeligt, men heller ikke det er unikt for elbiler
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af siccio » 5. okt 2019, 08:32

Tror ikke der er nogen der er uenige om at den daglige drift er el-bil billigst.
599 pr måned fri opladning.
Dog kommer finansiering ind over som også er daglig drift, medmindre vi snakker kontant køb, men så er pengene jo skaffet ved opsparing eller andet uanset hvad.
Så hvis man smider alt omkring reduktion, og grøn tankegang ud af ligningen, så vil man med f.eks 20.000 km pr år, aldrig vinde på at vælge e-Up økonomisk.
Men klart hvor større dyre mere tørstig benzin/diesel bil man kommer fra og med mange kørte km, ja så ser tingende anderledes ud.
Der kan være noget komfort ud over grøn tankegang, men komfort er der jo masser af, når vi hopper op i de bedre bil klasser, hvor min egen benzin Up aldrig kommer😂
Havde udentvivl valgt e-Up hvis forskellen i pris, dengang var mindre f.eks 150.000 for e-Up, bare for at få mere power og automat gear, eller 1 gear er det jo.
Problemet prisen var mere Polo med dsg.
Næste år kommer trillingerne kun som e-udgaver så må vi se hvad prisen bliver, vil dog gerne en tand op i klasse, da man i mine øjne får meget mere bil i en Polo.
Syntes det er fedt der kommer flere el-biler, men som skrevet af mange inklusiv undertegnede, ja så kommer det endelige gennembrud først når de økonomisk også bliver mere fordelagtige.
Sammenligner lidt med tv, OLED kostede kassen da de kom frem, og det var kun de virkelige entusiaster der hoppede med. Siden hen er prisen faldet så de fleste kan være med, og nyde godt af udvikling og forbedring.
Grunden til Tesla har solgt godt, er vel også fordi de har haft +400 HK.
Dette har jo i f.eks Audi været få forund med benzin biler.
Tror nu ikke gennemsnits danskeren havde valgt Tesla over en Audi RS hvis prisen var ens😉
Ud over økonomi er det da rart folk tænker grønt, og ingen tvivl om det kommer, tror bare hvis det skal gå hurtigt, kræver det vi kigger mod Norge.
Kunne da være fedt hvis de raspede momsen af en I.D 3 herhjemme så den kunne komme omkring en ca. 250.000 det ville klart booste salget.
Og ville selv udentvivl stå i køen, og ikke kigge Polo.
These users thanked the author siccio for the post:
BrianDS
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

Dalbjerg
Helt nyt medlem
Indlæg: 88
Tilmeldt: 13. jun 2008, 12:47
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 0
Been thanked: 29 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af Dalbjerg » 5. okt 2019, 09:06

Nogen der vil lave regnestykket ved 55.000 km årligt.

Lad os antage indkøbspris på 400.000 for en ID.3 max.

Sammenlignet med en ny Golf TDi og en lettere brugt Passat TDi. Her lander vi vel omkring de 325.000 for golfen og 375.000 for Passaten.

Ubekendt er hvad er værdien efter 5 år og 275.000km?? 7 år og 385.000km??

Det er nok småpenge efter 7 år og 385.000km så lad os bare antage at værdien er den samme på de 3 biler nu hvor Passaten har gået lidt længere.



Golf
Brændstof: 206.500 på 7 år nok lavt sat
Bil: 325.000
Total på 7 år: 531.500

Passat
Brændstof: 230.000 på 7 år nok lavt sat
Bil: 375.000
Total på 7 år: 605.000


ID.3
EL: 50000 på 7 år max på nuværende niveau, og med mulighed for at lade på arbejde så kan dette gøres hvis el priserne stiger.
Bil: 400.000
Total på 7 år: 450.000

Så er der service og lad os bare antage at det i hverfald ikke er dyrere på elbilen og grønneafgifter det samme, så kan pendlingen kun gøres billigere i bil ved at vælge en mindre og billigere bil. Og jeg kommer aldrig til at tilbringe 55.000km årligt på motorvej i en up, Peugeot 208 eller lignende.

Men hvor skille det så for mig?? Omkring 40.000 km om året??


siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af siccio » 5. okt 2019, 10:48

Dalbjerg skrev:
5. okt 2019, 09:06
Nogen der vil lave regnestykket ved 55.000 km årligt.

Lad os antage indkøbspris på 400.000 for en ID.3 max.

Sammenlignet med en ny Golf TDi og en lettere brugt Passat TDi. Her lander vi vel omkring de 325.000 for golfen og 375.000 for Passaten.

Ubekendt er hvad er værdien efter 5 år og 275.000km?? 7 år og 385.000km??

Det er nok småpenge efter 7 år og 385.000km så lad os bare antage at værdien er den samme på de 3 biler nu hvor Passaten har gået lidt længere.



Golf
Brændstof: 206.500 på 7 år nok lavt sat
Bil: 325.000
Total på 7 år: 531.500

Passat
Brændstof: 230.000 på 7 år nok lavt sat
Bil: 375.000
Total på 7 år: 605.000


ID.3
EL: 50000 på 7 år max på nuværende niveau, og med mulighed for at lade på arbejde så kan dette gøres hvis el priserne stiger.
Bil: 400.000
Total på 7 år: 450.000

Så er der service og lad os bare antage at det i hverfald ikke er dyrere på elbilen og grønneafgifter det samme, så kan pendlingen kun gøres billigere i bil ved at vælge en mindre og billigere bil. Og jeg kommer aldrig til at tilbringe 55.000km årligt på motorvej i en up, Peugeot 208 eller lignende.

Men hvor skille det så for mig?? Omkring 40.000 km om året??
Helt enig i at el umiddelbart kan være både billigere og mere fornuftigt i de dyrere luftlag af biler, dog er der bare ikke meget knowhow omkring 55000 km om året i 7 år altså 385.000 km
Det er jo gode sunde diesel km må man sige😉
Forstår også udemærket du ikke lige vælger mikro/minibil til den slags, så ville jeg som Up ejer have ondt af dig ihvertfald 😂
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

styker
Aktiv medlem
Indlæg: 1571
Tilmeldt: 8. okt 2008, 19:30
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 31 times
Been thanked: 178 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af styker » 5. okt 2019, 11:38

Nu kan jeg se at flere nævner muligheden for at lade på arbejde.
Hvis det er noget strøm arbejdsgiveren køber og betaler, ja så tror jeg da det er noget skattefar mener skal opgives og beskattes.
Det er nok ikke så udbredt et fænomen endnu så der er fokus på det, men mon ikke de får øje på det før eller siden.
Og jeg er da tilhænger af alle betaler skat af deres løn uanset om den udbetales i kroner og ører, bananer eller strøm til elbilen.
Det er jo ikke således at man kan få en skattefri lønforhøjelse i form af gratis opladning af elbiler, og hvad skal kollegaerne der ikke har en elbil have i stedet.

Den rette ladeløsning på arbejde må jo være ladebokse hvor man bruger sit eget abonnement.

Så i øvrigt her den anden dag vores nye statsminister var inde ved Kaare Quist og snakken bl.a. gik på omstillingen til elbiler.
Der spurgte han jo bl.a. ind til det med ladebokse/standere var det 150 ca der skulle opstilles om dagen for at behovet er dækket i 2030 ifht målsætningen.
Det var der ikke rigtig noget svar på hvordan de ville nå, men det havde jo nok været det samme med den forhenværende statsminister.

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af Kevinff » 5. okt 2019, 13:04

styker skrev:Nu kan jeg se at flere nævner muligheden for at lade på arbejde.
Hvis det er noget strøm arbejdsgiveren køber og betaler, ja så tror jeg da det er noget skattefar mener skal opgives og beskattes.
Det er nok ikke så udbredt et fænomen endnu så der er fokus på det, men mon ikke de får øje på det før eller siden.
Og jeg er da tilhænger af alle betaler skat af deres løn uanset om den udbetales i kroner og ører, bananer eller strøm til elbilen.
Det er jo ikke således at man kan få en skattefri lønforhøjelse i form af gratis opladning af elbiler, og hvad skal kollegaerne der ikke har en elbil have i stedet.

Den rette ladeløsning på arbejde må jo være ladebokse hvor man bruger sit eget abonnement.

Så i øvrigt her den anden dag vores nye statsminister var inde ved Kaare Quist og snakken bl.a. gik på omstillingen til elbiler.
Der spurgte han jo bl.a. ind til det med ladebokse/standere var det 150 ca der skulle opstilles om dagen for at behovet er dækket i 2030 ifht målsætningen.
Det var der ikke rigtig noget svar på hvordan de ville nå, men det havde jo nok været det samme med den forhenværende statsminister.
Det bliver jo aldrig noget skat kan opdage og jeg tvivler på de gider gøre noget ved det ærlig talt. De gør jo heller ikke noget ved fri telefon/internet hvilket er derfor det bliver afskaffet Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af BrianDS » 5. okt 2019, 14:04

Kevinff skrev:
styker skrev:Nu kan jeg se at flere nævner muligheden for at lade på arbejde.
Hvis det er noget strøm arbejdsgiveren køber og betaler, ja så tror jeg da det er noget skattefar mener skal opgives og beskattes.
Det er nok ikke så udbredt et fænomen endnu så der er fokus på det, men mon ikke de får øje på det før eller siden.
Og jeg er da tilhænger af alle betaler skat af deres løn uanset om den udbetales i kroner og ører, bananer eller strøm til elbilen.
Det er jo ikke således at man kan få en skattefri lønforhøjelse i form af gratis opladning af elbiler, og hvad skal kollegaerne der ikke har en elbil have i stedet.

Den rette ladeløsning på arbejde må jo være ladebokse hvor man bruger sit eget abonnement.

Så i øvrigt her den anden dag vores nye statsminister var inde ved Kaare Quist og snakken bl.a. gik på omstillingen til elbiler.
Der spurgte han jo bl.a. ind til det med ladebokse/standere var det 150 ca der skulle opstilles om dagen for at behovet er dækket i 2030 ifht målsætningen.
Det var der ikke rigtig noget svar på hvordan de ville nå, men det havde jo nok været det samme med den forhenværende statsminister.
Det bliver jo aldrig noget skat kan opdage og jeg tvivler på de gider gøre noget ved det ærlig talt. De gør jo heller ikke noget ved fri telefon/internet hvilket er derfor det bliver afskaffet Billede
De gør netop noget ved fri telefon og internet, og hvis du betaler for lille et beløb i frokostordning (mener grænsen er knap 400 kr/md), eller hvis du får for stor en gave af din arbejdsgiver.

Fritagelsen for beskatningen på fri telefon bliver annulleret af den nye regering, så vi slipper ikke for at blive beskattet af ublu 2.700 kr/år. Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
i-s
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6581
Tilmeldt: 14. jun 2008, 17:54
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Kommerciel bruger: i-s.dk
Geografisk sted: Struer
Has thanked: 553 times
Been thanked: 921 times
Kontakt:

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af i-s » 5. okt 2019, 14:04

donfetaful skrev:
5. okt 2019, 07:22

I-s, hvilken bil har din kone? citigo
Er der automatgear i? Ja
Klimaanlæg Ja,
navigation Ja - men hun bruger det meget sjældent. Google maps ville dække behovet.,
keyless Nej - vil vi heller ikke have,
Fjernbetjent/programmerbar opvarmning og afkøling af kabine? Nej- vil vi heller ikke have. Bilen holder altid indendørs.

Den norske Bjørn taler om brændstof priser her
Ja, men .... vi skal altså lade hjemme her i DK. Kan ikke se jeg kan bruge priserne på en Norsk fastcharger til noget som helst.
These users thanked the author i-s for the post:
BrianDS
/Søren.

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af fjeppe » 5. okt 2019, 14:44

BrianDS skrev:
5. okt 2019, 07:59

Er det ikke ligegyldigt hvilket udstyr en bil har? Altså hvis den har det udstyr der er behov for?

Alt andet end programmerbar varme/køl er ret almindeligt, men heller ikke det er unikt for elbiler
Det er netop ikke helt uden betydning når I nu ønsker at sammenligne priser, så skal udstyrs niveauet være ens.

Hvilken benzin bil kan du fjernkøle ned til 16 grader ved en udendørs temperatur på 25+, opvarming er jeg med på, det har bare den negative effekt at bruger du det som jeg gør på vores elbil, så skal man skifte 12v batteri en gang om måneden og booste den ca. hver 3. Dag (taler af erfaring fra min G5 og Touran begge med motorvarmer)

En elbil har bare en bedre komfort helt ned til e-UP niveau, du har ikke støjen og alle de små vibrationer der forplanter sig.

Når GTE’eren hopper fra ren el og over på hybrid tilstand, føles det som om håndbremsen trækkes, og bilen føles sløv og tung.
These users thanked the author fjeppe for the post:
donfetaful

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af xbn » 5. okt 2019, 15:18

fjeppe skrev:
5. okt 2019, 14:44
BrianDS skrev:
5. okt 2019, 07:59

Er det ikke ligegyldigt hvilket udstyr en bil har? Altså hvis den har det udstyr der er behov for?

Alt andet end programmerbar varme/køl er ret almindeligt, men heller ikke det er unikt for elbiler
Det er netop ikke helt uden betydning når I nu ønsker at sammenligne priser, så skal udstyrs niveauet være ens.
Hvis man har det fint med manuelt gear og ikke behøver alt det nyeste udstyr, så er det vel naturligt ikke at der ikke skal være det i den benzin/diesel bil man sammenligner en elbil med, selvom elbilen ikke kan købes uden.
These users thanked the author xbn for the post:
BrianDS
Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af BrianDS » 5. okt 2019, 15:34

fjeppe skrev:
BrianDS skrev:
5. okt 2019, 07:59

Er det ikke ligegyldigt hvilket udstyr en bil har? Altså hvis den har det udstyr der er behov for?

Alt andet end programmerbar varme/køl er ret almindeligt, men heller ikke det er unikt for elbiler
Det er netop ikke helt uden betydning når I nu ønsker at sammenligne priser, så skal udstyrs niveauet være ens.

Hvilken benzin bil kan du fjernkøle ned til 16 grader ved en udendørs temperatur på 25+, opvarming er jeg med på, det har bare den negative effekt at bruger du det som jeg gør på vores elbil, så skal man skifte 12v batteri en gang om måneden og booste den ca. hver 3. Dag (taler af erfaring fra min G5 og Touran begge med motorvarmer)

En elbil har bare en bedre komfort helt ned til e-UP niveau, du har ikke støjen og alle de små vibrationer der forplanter sig.

Når GTE’eren hopper fra ren el og over på hybrid tilstand, føles det som om håndbremsen trækkes, og bilen føles sløv og tung.
Det vil jo være det samme som at sammenligne en Golf og en Up - hvis man kun har behov for en Up, så giver det ikke mening at købe en større Golf, selvom den har mere udstyr, fuldstændig ligegyldigt hvad fremdrift midlet er.

Hvis man ikke har brug for det udstyr man får med standard i en elbil, så er det kun med til at gøre bilen dyrere uden man får ønsket værdi ud af det.

Men en elbil er stadig langt billigere at producere end en ICE bil, med den ene undtagelse at batteriet er virkelig dyrt.

Om en elbil er mere komfortabel må være en vurdering der er op til den enkelte.
De fleste elbiler kører komfortabelt, det er jeg enig i, men der er også noget helt andet værdi i en ICE bil. Ligesom nye huse er fantastiske, mens andre ser større værdi i et ældre klassisk hus.

For mig findes den rigtige elbil ikke endnu, der er ikke en eneste på markedet der kan opfylde mine behov og ønsker, og som jeg samtidig har råd til.
These users thanked the author BrianDS for the post:
siccio
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af siccio » 5. okt 2019, 16:11

fjeppe skrev:
5. okt 2019, 14:44
BrianDS skrev:
5. okt 2019, 07:59

Er det ikke ligegyldigt hvilket udstyr en bil har? Altså hvis den har det udstyr der er behov for?

Alt andet end programmerbar varme/køl er ret almindeligt, men heller ikke det er unikt for elbiler
Det er netop ikke helt uden betydning når I nu ønsker at sammenligne priser, så skal udstyrs niveauet være ens.

Hvilken benzin bil kan du fjernkøle ned til 16 grader ved en udendørs temperatur på 25+, opvarming er jeg med på, det har bare den negative effekt at bruger du det som jeg gør på vores elbil, så skal man skifte 12v batteri en gang om måneden og booste den ca. hver 3. Dag (taler af erfaring fra min G5 og Touran begge med motorvarmer)

En elbil har bare en bedre komfort helt ned til e-UP niveau, du har ikke støjen og alle de små vibrationer der forplanter sig.

Når GTE’eren hopper fra ren el og over på hybrid tilstand, føles det som om håndbremsen trækkes, og bilen føles sløv og tung.
Din sidste konklusion er egentligt ret interessant.
Vil det sige du mener at e-golf faktisk er bedre?
Tænker den har mere power, og vil føles mere adræt.
Var måske rækkevidden der holdte tilbage, for ikke vælge den ?
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 640 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af VWAU » 5. okt 2019, 16:19

Hvor skal man læse meget vrøvl om el-bilers støjniveau.
El-biler støjer lige så meget inde i kabinen ved konstant hastighed som biler med forbrændingsmotor fordi det er dæk- og vindstøj der er de to helt afgørende kilder til støj.
Ved acceleration er det mest afgørende den subjektive oplevelse om man lide den ene form for drivkraft eller den anden.
Jeg har kørt i flere el-biler hvor den højfrekvente støj fra inverteren går mig på nerverne! Også i en Tesla X til 1.4 mio.
Her er nogle tests fra nogle af de seneste numre af Auto Motor & Sport.
Bemærk af de tre diesel-biler samlet set er mere støjsvage end de to el-biler:
Vedhæftede filer
Tesla.jpg
Tesla.jpg (79.76 KiB) Vist 656 gange
BMW.jpg
BMW.jpg (64.72 KiB) Vist 656 gange
These users thanked the author VWAU for the post:
BrianDS

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af fjeppe » 5. okt 2019, 22:19

VWAU skrev:
5. okt 2019, 16:19
Hvor skal man læse meget vrøvl om el-bilers støjniveau.
El-biler støjer lige så meget inde i kabinen ved konstant hastighed som biler med forbrændingsmotor fordi det er dæk- og
Hvis du mener at el-biler støjer på niveau med benzin biler, hvorfor har EU så krævet at der nu bliver smidt en højttaler i bilen der laver fake motorlyd?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13239
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3205 times
Been thanked: 4540 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af HansH » 5. okt 2019, 22:22

fjeppe skrev:
5. okt 2019, 22:19
VWAU skrev:
5. okt 2019, 16:19
Hvor skal man læse meget vrøvl om el-bilers støjniveau.
El-biler støjer lige så meget inde i kabinen ved konstant hastighed som biler med forbrændingsmotor fordi det er dæk- og
Hvis du mener at el-biler støjer på niveau med benzin biler, hvorfor har EU så krævet at der nu bliver smidt en højttaler i bilen der laver fake motorlyd?
Skal den ikke kun fungere ved helt lave hastigheder?
Altså de hastigheder, hvor motoren stadig ville overdøve dæk/vindstøj på en forbrændingsbil.. og altså nede i det område hvor motorlyden mangler på en elbil.
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6016
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6451 times
Been thanked: 1637 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af BrianDS » 5. okt 2019, 22:25

HansH skrev:
fjeppe skrev:
5. okt 2019, 22:19
VWAU skrev:
5. okt 2019, 16:19
Hvor skal man læse meget vrøvl om el-bilers støjniveau.
El-biler støjer lige så meget inde i kabinen ved konstant hastighed som biler med forbrændingsmotor fordi det er dæk- og
Hvis du mener at el-biler støjer på niveau med benzin biler, hvorfor har EU så krævet at der nu bliver smidt en højttaler i bilen der laver fake motorlyd?
Skal den ikke kun fungere ved helt lave hastigheder?
Altså de hastigheder, hvor motoren stadig ville overdøve dæk/vindstøj på en forbrændingsbil.. og altså nede i det område hvor motorlyden mangler på en elbil.
Præcis Billede
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af fjeppe » 5. okt 2019, 22:33

siccio skrev:
5. okt 2019, 16:11

Din sidste konklusion er egentligt ret interessant.
Vil det sige du mener at e-golf faktisk er bedre?
Tænker den har mere power, og vil føles mere adræt.
Var måske rækkevidden der holdte tilbage, for ikke vælge den ?
Da jeg købte min GTE'er (dengang primær bil da jeg var single) havde e-Golf'en kun 200km i rækkevidde, og jeg havde læst flere steder at den var helt nede på 140km om vinteren, så den havde været i kikkerteren, men jeg turde ganske enkelt ikke som primær bil og uden erfaringer dengang med det at kører på el i forhold til mit kørselsmønster, dengang kørte jeg også en del fra København til Kolding.

4 år og 52.000 km senere, hvoraf kun ca 2000km har været på benzin, er jeg mere rolig omkring at gå all in på el, og jeg har også nok erfaring med benzin og økonomien i disse biler, var ID'en ikke blevet lanceret, så havde jeg skiftet GTE'eren ud med en e-Golf 7,5 eller 8'eren hvis de havde lavet sådan en istedet for ID'eren.

Da vi i foråret skulle finde en bil til konen, vidste jeg at ID'en var på vej, hvilke var en god erstatning for GTE'erne, og at købe en e-Golf 7,5 som sekundær bil hang bare ikke sammen, derfor valgte vi e-UP'en og har bestemt ikke fortrudt det, efter at konen gik på barsel har GTE'eren faktisk stået stille, jeg glemte faktisk at hente de ved sidste service, så VW havde den stående i næsten en måned, jeg savnede den ikke.

Vi prøvede også en almindelig UP med asg, men konen og jeg blev næsten køresyge af det gearskifte.
These users thanked the author fjeppe for the post:
siccio

fjeppe
Medlem
Indlæg: 1311
Tilmeldt: 10. okt 2011, 08:58
Geografisk region: København
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 3 times
Been thanked: 46 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af fjeppe » 5. okt 2019, 22:35

HansH skrev:
5. okt 2019, 22:22
fjeppe skrev:
5. okt 2019, 22:19
VWAU skrev:
5. okt 2019, 16:19
Hvor skal man læse meget vrøvl om el-bilers støjniveau.
El-biler støjer lige så meget inde i kabinen ved konstant hastighed som biler med forbrændingsmotor fordi det er dæk- og
Hvis du mener at el-biler støjer på niveau med benzin biler, hvorfor har EU så krævet at der nu bliver smidt en højttaler i bilen der laver fake motorlyd?
Skal den ikke kun fungere ved helt lave hastigheder?
Altså de hastigheder, hvor motoren stadig ville overdøve dæk/vindstøj på en forbrændingsbil.. og altså nede i det område hvor motorlyden mangler på en elbil.
Jo, mener det er under 30km i timen, hvilke også er i det område hvor elbilen vinder og i det område jeg bevæger mig mest inde i København.

Og alt over der så er det mest vibrationer fra motoren jeg er mest generet af når vi sammenligner benzin kontra el, folk der kører GTE ved hvad jeg taler om, der er forskel selv ved 80km/t, ikke lige så bemærkelses værdi som ved 0-50km/t, men de er der.

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af siccio » 6. okt 2019, 06:25

fjeppe skrev:
5. okt 2019, 22:33

Da jeg købte min GTE'er (dengang primær bil da jeg var single) havde e-Golf'en kun 200km i rækkevidde, og jeg havde læst flere steder at den var helt nede på 140km om vinteren, så den havde været i kikkerteren, men jeg turde ganske enkelt ikke som primær bil og uden erfaringer dengang med det at kører på el i forhold til mit kørselsmønster, dengang kørte jeg også en del fra København til Kolding.

4 år og 52.000 km senere, hvoraf kun ca 2000km har været på benzin, er jeg mere rolig omkring at gå all in på el, og jeg har også nok erfaring med benzin og økonomien i disse biler, var ID'en ikke blevet lanceret, så havde jeg skiftet GTE'eren ud med en e-Golf 7,5 eller 8'eren hvis de havde lavet sådan en istedet for ID'eren.

Da vi i foråret skulle finde en bil til konen, vidste jeg at ID'en var på vej, hvilke var en god erstatning for GTE'erne, og at købe en e-Golf 7,5 som sekundær bil hang bare ikke sammen, derfor valgte vi e-UP'en og har bestemt ikke fortrudt det, efter at konen gik på barsel har GTE'eren faktisk stået stille, jeg glemte faktisk at hente de ved sidste service, så VW havde den stående i næsten en måned, jeg savnede den ikke.

Vi prøvede også en almindelig UP med asg, men konen og jeg blev næsten køresyge af det gearskifte.
E-Golf koster nu 265.000 og det jeg finder interessant er at ekstra udstyr er langt billigere, man kan jo fylde det mest fede og vigtige på fra listen og stadigvæk holde sig på den gode side under 300.000.
Har prøvet Polo R-Line som står til knap 250.000 med udstyr kommer den jo hurtigt på samme pris.
Må lige i tænkeboks kan jeg godt mærke.
Golf har immervæk federe muligheder, bedre Ked lygter med mulighed for DLA o.s.v samt Dynaudio anlæg. Og sidst men ikke mindst mere plads, og billigere drift.
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 640 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af VWAU » 6. okt 2019, 07:09

HansH skrev:
5. okt 2019, 22:22
fjeppe skrev:
5. okt 2019, 22:19
VWAU skrev:
5. okt 2019, 16:19
Hvor skal man læse meget vrøvl om el-bilers støjniveau.
El-biler støjer lige så meget inde i kabinen ved konstant hastighed som biler med forbrændingsmotor fordi det er dæk- og
Hvis du mener at el-biler støjer på niveau med benzin biler, hvorfor har EU så krævet at der nu bliver smidt en højttaler i bilen der laver fake motorlyd?
Skal den ikke kun fungere ved helt lave hastigheder?
Altså de hastigheder, hvor motoren stadig ville overdøve dæk/vindstøj på en forbrændingsbil.. og altså nede i det område hvor motorlyden mangler på en elbil.
Helt korrekt.
These users thanked the author VWAU for the post:
BrianDS

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 640 times

Re: VW ID.3 lanceret

Indlæg af VWAU » 6. okt 2019, 07:21

fjeppe skrev:
5. okt 2019, 22:19
VWAU skrev:
5. okt 2019, 16:19
Hvor skal man læse meget vrøvl om el-bilers støjniveau.
El-biler støjer lige så meget inde i kabinen ved konstant hastighed som biler med forbrændingsmotor fordi det er dæk- og
Hvis du mener at el-biler støjer på niveau med benzin biler, hvorfor har EU så krævet at der nu bliver smidt en højttaler i bilen der laver fake motorlyd?
Nu var det ikke benzin men diesel-biler der var i mit indlæg ;)

Hvis man fx sammenligner en Tesla model 3 med en Audi A3 sedan benzin vil A3´en være betydeligt mere lydsvag ved konstante hastigheder. Primært fordi en Tesla 3 kun har en gummi-tætning ved dørene (som på helt billige discount-biler fra Europa) hvor en A3 har dobbelte (som på alle andre biler i den prisklasse fra Europa). Hertil kører en Tesla 3 på mere støjende dæk.

Der er utallige videoer om hvordan man reducerer vindstøjen på de primitive døre på en 3:
These users thanked the author VWAU for the post:
BrianDS

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"