Rust beskyttelse

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Besvar
Brugeravatar
KBAndersen
Nyt medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 6. okt 2011, 11:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times

Rust beskyttelse

Indlæg af KBAndersen » 13. sep 2019, 20:22

Hvad gør I?
Er jeres nye, nyere, biler dinitrol, Pava, eller lign behandlet?
Hvor stor betydning har det på en ny bil i dag?
Hvis man nu vil beholde sin bil 5 år, burde man så få det gjort?

Hvad mener I?
Mvh
KBAndersen

Cupra Formentor 310 - Årgang 2022

Hallas
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af Hallas » 13. sep 2019, 21:04

Hej.

Vi har altid fået Dinitrol behandlet fra ny. Vores gamle C5 var 15 år ved salg og ingen rust. Vores C4 har også fået og har altid lige givet lidt dinitrol ved mangler i undervogn ved dækskifte, hvor man alligevel har bilen oppe sommer/vinter. Men tror også pleje af bil og vask og skyl igennem undervogn og kanter igennem bilens levetid gør sit.

Hvilket mærke at behandle med er en ting, manden der gør det er en anden.

Dinitrol har været godt for os, om man sælger efter 5 år eller beholder bil længere har ikke været afgørende for os. Hvis man nu undværer de 19 tommer dæk og beholder de 17 tommer har man jo næsten sparet til en behandling :roll: :lol: :roll:
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Lasse R
Medlem
Indlæg: 584
Tilmeldt: 27. jul 2012, 16:52
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 82 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af Lasse R » 13. sep 2019, 21:24

Har en næsten ny polo - den har intet fået, selvom jeg regner med at beholde den 12-15 år. Min gamle passat er 15 år, og har vel fået 5- 6 dinitrolbehandlinger i sin levetid.. Der er heller ingen rust i undervognen, men når jeg regner sammen hvad der er brugt på undervognsbehandling, så tror jeg ikke det kan svare sig.. Bilen er stadig ingenting værd, hvis jeg skal sælge den - pæn eller ej. Jeg havde sparet pengene og brugt dem på noget andet.
VW Touran 1,4 TSi Highline 2018
Audi A3 1,4 TSI Limo Sport 2017

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 640 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af VWAU » 14. sep 2019, 08:46

Har man en bil der ab fabrik er godt rustbeskyttet er der absolut ingen grund til at ofre penge på "rustbeskyttelse":
https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... di-a3-2012
Har man en relativ dyr bil i kineser-kvalitet er det måske en god ide:
https://www.vibilagare.se/test/rost/ros ... c40-2018-0

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af kGlerup » 14. sep 2019, 09:00

KBAndersen skrev:Hvad gør I?
Er jeres nye, nyere, biler dinitrol, Pava, eller lign behandlet?
Hvor stor betydning har det på en ny bil i dag?
Hvis man nu vil beholde sin bil 5 år, burde man så få det gjort?

Hvad mener I?
Solgte en 9 år gammel Octavia. Den havde aldrig fået nogen behandling. Den var stadig sund under bunden. Jeg havde ikke fået en krone mere for den hvis den havde fået behandlinger.
Brug tid/energi/penge på at holde lakken i form i stedet, så den står flot når den engang skal sælges. Velplejet lak er også langt lettere at rengøre :)
These users thanked the author kGlerup for the post:
VWAU

thg
Medlem
Indlæg: 1134
Tilmeldt: 26. aug 2008, 07:09
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 5 times
Been thanked: 41 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af thg » 14. sep 2019, 10:31

Ville overveje at få bare en enkelt behandling når bilen var ny, hvis jeg havde tænkt mig at beholde den til den var +10 år gammel, men ellers ville jeg ikke bruge en krone på det! Og det der med at få det foretaget hver 2. år, er sku overkill!
Golf 7 2.0 TDI 150 hk. Highline DSG (årg. 4/2013)

DK-pakke, Vienna læderkabine, xenonforlygter m. LED kørelys og kurvelys, LED-baglygter, Discover Pro, DAB+ modtager, panorama soltag, adaptiv fartpilot, bakkamera, Park assist, Lane assist, Road Sign assist, Dynamic Light assist, køreprofil indstilling, tyverialarm, sportsundervogn, tonede ruder bag, 18" VW Marseille alufælge, Golf R multifunktionsrat med shift paddles, Helix Soundsystem.

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af Ztrejfer » 14. sep 2019, 11:01

Til orientering:

Var fornylig til det første syn med bilen (Audi købt forår 2015). Bilen har fået to Dinitrol-behandlinger og får den tredje omgang her i oktober. Synsmanden bemærkede, at den sidste behandling var ved at være slidt af på en del udsatte steder, og anbefalede derfor en ny.
Audi A3

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 610 times
Been thanked: 349 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af kGlerup » 14. sep 2019, 11:09

Ztrejfer skrev:Til orientering:

Var fornylig til det første syn med bilen (Audi købt forår 2015). Bilen har fået to Dinitrol-behandlinger og får den tredje omgang her i oktober. Synsmanden bemærkede, at den sidste behandling var ved at være slidt af på en del udsatte steder, og anbefalede derfor en ny.
Hvad med det under Dinitrol behandlingen? Er det også ved at være slidt af?
På vores 9 år gamle Skoda var det stadig OK. Vil da håbe en Audi er lige så godt beskyttet fra fabrikken :)

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1890 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af GaSelle » 14. sep 2019, 11:21

Fik det gjort på de første to-tre nye biler jeg havde. Jeg fik ikke en bøjet fem-øre mere ved salg. Jeg har ikke gjort det siden; hvis man skifter ved 3-5 år, er det den næste ejer, der potentielt får noget ud af din investering.
These users thanked the author GaSelle for the post:
VWAU

jcn
Nyt medlem
Indlæg: 301
Tilmeldt: 21. apr 2014, 10:10
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 52 times
Been thanked: 60 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af jcn » 14. sep 2019, 11:52

...som typen der køber bilerne, når de er 3-5 år gamle kan jeg supplere:
Jeg går absolut efter de biler, som har fået undervognen behandlet og gerne fra ny!
Får du mere for bilen efter 3-5 år?
Sikkert ikke, men den står til gengæld forrest i køen for en lang række købere. Er det så pengene værd?
Det må jo være op til den enkelte :-)
These users thanked the author jcn for the post:
carstenhjorth

perw
Medlem
Indlæg: 1159
Tilmeldt: 8. maj 2019, 06:16
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 63 times
Been thanked: 226 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af perw » 14. sep 2019, 15:06

Vi solgte vores Octavia 10,5 år og 287.000 her i foråret og den havde aldrigt fået nogen behandling.

Jeg kunne ikke se rust i undervognen.

Der var lidt rustprikker/boble på vangerne foran bag ved forhjulet og på bagdøren på den bagerste nederste halvdel. Begge blev af skoda katogoriseret som stenslag.

I bilens levetid havde vi 2 rust sager hos skoda der blev udbedret:
- Bagklappen vandret i sealingen.
- Forreste hjørne af taget også i sealingen.

Begge blev udbedret af Skoda og malet på ny (ad 2 omgange).

Jeg vil ikke mene at en rustbehandling havde hjulpet på nogen af tingene.
These users thanked the author perw for the post:
VWAU

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 640 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af VWAU » 14. sep 2019, 15:13

Jeg har livet for kært til det lort og FDM ser jo kun toppen af et kæmpe isbjerg.
FDM:
"Sikkerhedsselerne virker ikke, fordi bilerne er blevet rustbeskyttet forkert
213 bilejere kørte sidste år bilen til syn hos FDM's testcentre og fik den rystende besked, at deres sikkerhedsseler ikke virker, viser en ny opgørelse fra FDM.

Den primære grund til de livsfarlige sikkerhedsseler er dårligt udført rustbeskyttelse. Ifølge FDM sprøjtes der i udpræget grad rustbeskyttende olie ind i hulrum ved efterfølgende rustbeskyttelse, der også kommer ind i sikkerhedsselens lukkemekanisme.

Resultatet er, at den lille kugle, der skal låse selen under kraftige nedbremsninger, bliver holdt fast af rustbeskyttelsesolien. Dermed duer selen ikke.

FDM's motorredaktør og sikkerhedsekspert, Leif Nielsen, er rystet.

- Sikkerhedsselen er bilens vigtigste sikkerhedsudstyr. Airbaggen er afstemt til at yde supplerende beskyttelse. Bruger man ikke sikkerhedsselen, eller fungerer den ikke, som den skal, vil airbagudløsningen ikke passe med det tidspunkt, hvor personen efter beregningerne bør ramme den fuldt oppustede airbag. Det kan betyde, at personen rammes af airbaggen i oppustningsfasen, hvilket kan give livstruende skader, siger Leif Nielsen."

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af DanielB12 » 14. sep 2019, 16:14

jcn skrev:
14. sep 2019, 11:52
...som typen der køber bilerne, når de er 3-5 år gamle kan jeg supplere:
Jeg går absolut efter de biler, som har fået undervognen behandlet og gerne fra ny!
Får du mere for bilen efter 3-5 år?
Sikkert ikke, men den står til gengæld forrest i køen for en lang række købere. Er det så pengene værd?
Det må jo være op til den enkelte :-)
Hvis man sælger til en forhandler, så er det fuldkommen ligegyldigt jo. Vi har ikke gjort det ved vores to biler, og ved købet af Audien gad han ikke anbefale det, selvom de fik en rigtig god fortjeneste på det.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
KBAndersen
Nyt medlem
Indlæg: 292
Tilmeldt: 6. okt 2011, 11:11
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Taastrup
Has thanked: 43 times
Been thanked: 12 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af KBAndersen » 14. sep 2019, 16:30

Tak for alle svarene. :D

Er også efterhånden selv af den opfattelse, at det ikke er nødvendigt, med mindre en mekaniker under service forhåbentlig siger den er gal.
Mvh
KBAndersen

Cupra Formentor 310 - Årgang 2022

Brugeravatar
Ztrejfer
Medlem
Indlæg: 943
Tilmeldt: 20. apr 2015, 12:35
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 253 times
Been thanked: 79 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af Ztrejfer » 14. sep 2019, 17:03

Well, nu vil jeg gerne beholde min lækre dyt i mindst 10 år. Snart er de fem gået, og jeg er stadig virkelig glad for køretøjet - faktisk så glad, at jeg helst slet ikke vil sælge bilen!

Desuden har jeg den indstilling, at man skal passe godt på sine ejendele. Eller som briterne plejer at sige:

"Take good care of your shoes, and your shoes will take good care of you."
These users thanked the author Ztrejfer for the post:
jcn
Audi A3

Peder
Aktiv medlem
Indlæg: 2307
Tilmeldt: 15. dec 2008, 16:14
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Aalborg
Has thanked: 48 times
Been thanked: 202 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af Peder » 14. sep 2019, 18:17

Hvis den skal have tre gange på fem år, må det jo være 6 gange på 10.

Hvis det koster 3000 pr gang er det alligevel 18.000 i udgift.
De penge får du ikke igen - og en a3 ruster næppe op på 10 år.
Venligst Peder

2023 Tesla Model 3 LR
2022 Tesla Model Y LR

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1890 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af GaSelle » 14. sep 2019, 18:26

Min svigermor byttede hendes Xsara Picasso til en ny T-Roc sidste år. Citrobang’en havde troligt fået for 3500kr Pava hvert andet år. Hun havde den i ti år. Hun fik 13000kr, da hun solgte den - fantastisk velholdt, serviceret og passet på. Den havde ikke kørt 200K. Moralen? Det har sateme været en skidt forretning, men hun fortsætter på T-Roc’en :(

Hallas
Medlem
Indlæg: 1097
Tilmeldt: 18. jul 2019, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 495 times
Been thanked: 238 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af Hallas » 14. sep 2019, 18:38

Hej.

Ja det er jo måske også overkill hvert andet år. Men vi har kunne se at undervogn på vores har været fine. Har set undervogne på 4-5 år gamle biler er pæn røde. Det er jo ikke kun pladedele der har glæde af beskyttelsen. De forskellige dele og holdere til Slanger/rør og div får jo også.

Inet er vel forkert, om man gør det eller ej. Man tegner også alle mulige forsikringer , og håber samtidig man ikke får brug for dem.
Hilsen Hallas

Skoda Superb 1.5 act dsg business Edition model 2019.
Tidligere : Citroen c4 2007
Tidligere : citroen C5 2005 elegance ( den var altså god)

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 640 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af VWAU » 14. sep 2019, 18:54

Peder skrev:
14. sep 2019, 18:17
Hvis den skal have tre gange på fem år, må det jo være 6 gange på 10.

Hvis det koster 3000 pr gang er det alligevel 18.000 i udgift.
De penge får du ikke igen - og en a3 ruster næppe op på 10 år.
Enig, bortset fra at prisen i KBH er 4.000 + for en A3 hos et seriøst firma.
Vedhæftede filer
sss.jpg
sss.jpg (62.01 KiB) Vist 1325 gange

Brugeravatar
GaSelle
Hyper aktiv medlem
Indlæg: 10864
Tilmeldt: 4. aug 2009, 20:52
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Danmark
Has thanked: 661 times
Been thanked: 1890 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af GaSelle » 14. sep 2019, 20:00

Hallas skrev:
14. sep 2019, 18:38
Hej.

Ja det er jo måske også overkill hvert andet år. Men vi har kunne se at undervogn på vores har været fine. Har set undervogne på 4-5 år gamle biler er pæn røde. Det er jo ikke kun pladedele der har glæde af beskyttelsen. De forskellige dele og holdere til Slanger/rør og div får jo også.

Inet er vel forkert, om man gør det eller ej. Man tegner også alle mulige forsikringer , og håber samtidig man ikke får brug for dem.
Enig, der er forskelle på biler. Havde jeg haft noget japansk/koreansk, jeg skulle beholde i lang tid, havde jeg nok gjort det. Med de biler jeg har nu, og planlægger at have 4-5 år, så sparer jeg det.

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4947
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4436 times
Been thanked: 1956 times
Kontakt:

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af DanielB12 » 14. sep 2019, 20:18

VWAU skrev:
14. sep 2019, 18:54
Peder skrev:
14. sep 2019, 18:17
Hvis den skal have tre gange på fem år, må det jo være 6 gange på 10.

Hvis det koster 3000 pr gang er det alligevel 18.000 i udgift.
De penge får du ikke igen - og en a3 ruster næppe op på 10 år.
Enig, bortset fra at prisen i KBH er 4.000 + for en A3 hos et seriøst firma.
Der er vel ingen der betaler fuld pris for sådan noget.. både Fdm, LogBuy og LO+ giver jo i omegnen af 15-25 pct i rabat
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Mikael M109R
Nyt medlem
Indlæg: 441
Tilmeldt: 5. jan 2012, 23:25
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 28 times
Been thanked: 22 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af Mikael M109R » 22. sep 2019, 15:26

Jeg gør det hver gang, men kun den ene gang fra NY, beholder bilen typisk 3-5 år.
Det er min erfaring den er nemmere atsælge, jeg ville også gå efter biler der havde fået fra ny ved brugt køb.
Tror de 3-5000,- er tjent hjem, også de forhandlere har byttet ind hos har sagt det havde betydning for prisen de kunne give/ få.

I tilgift synes jeg det giver lidt støjdæmpning og mindre risiko for rust på udsatte dele, bremse rør mv ved syn.

Men dem der genbehandler hvert 2 år hele bilen leve tid det er penge ud af vinduet.
Måske en gang mere hvis beholder den længere end de 5 år.

Brugeravatar
KBoesen
Aktiv medlem
Indlæg: 3356
Tilmeldt: 26. okt 2009, 19:45
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Lowland
Has thanked: 376 times
Been thanked: 261 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af KBoesen » 22. sep 2019, 15:55

Spar dig pengene. Også selvom du beholder bilen i 10 år, kommer du aldrig nogensinde til at skulle svejse på biler idag, for at få dem synet, for de er ganske udemærket beskyttet fra fabrikken.

Har handlet med på et professionelt plan i over 6 år, og har aldrig givet en kunde ekstra, pga den havde fået lidt snask på undersiden.

Den eneste jeg kunne finde på, var et betale Dinitrol for deres støjreducerende behandling og det ville udelukkende kun være pga støjen og ikke det andet.

Min fars gamle Up blev også MARKANT mere støjsvag, efter den havde fået et lag og et par inderskærme.

Så gør det kun pga støjen og intet andet. :-)
1994 VW Passat Variant GL VR6 - Børnelokkeren

Brugeravatar
VWAU
Medlem
Indlæg: 1246
Tilmeldt: 21. maj 2019, 20:14
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 225 times
Been thanked: 640 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af VWAU » 7. okt 2019, 15:43

15 år gammel Mercedes-Benz Vito tæret op overalt - også i vanger.
Intet unormalt i det - da det er en Mercedes-Benz.
Det unormale:

1) De mange Pava-behandlinger har ikke været en s... værd
2) Pava har i den grad røvrendt ejeren ved at fortsætte med at tjene penge på den dødsyge bil
Vedhæftede filer
2.jpg
2.jpg (56.04 KiB) Vist 785 gange
1.jpg
1.jpg (70.22 KiB) Vist 785 gange

Oliefyret
Nyt medlem
Indlæg: 175
Tilmeldt: 29. mar 2014, 00:24
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 0
Been thanked: 26 times

Re: Rust beskyttelse

Indlæg af Oliefyret » 24. okt 2019, 14:38

VWAU skrev:
7. okt 2019, 15:43
15 år gammel Mercedes-Benz Vito tæret op overalt - også i vanger.
Intet unormalt i det - da det er en Mercedes-Benz.
Det unormale:

1) De mange Pava-behandlinger har ikke været en s... værd
2) Pava har i den grad røvrendt ejeren ved at fortsætte med at tjene penge på den dødsyge bil

Hvis den allerede har været rusten da behandlingen startede i 2007 hjælper det ikke meget at rustbeskytte.
Kan være ejeren har været insiterende på at den skulle behandles selvom undervognscentert har frarådet det.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"