4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 3. jul 2020, 16:21

Jeg har snakket diesel bil med en god kollega, og har gået og tænkt på om der er forskel på hvor hurtig en 4 cylindre vs en 6 Cylindre dieselmotor bliver drift varm.
Her tænker jeg ikke på hvor hurtigt du kan få varme i kabinen eller kølevand, men olietemperatur på ca. 80-90˚

Blok/topstykke samt olie mængde er selvfølgelig større på en 6 cylindre, men den har jo også to propper mere at varme op med...
Så går det lige op eller er en mindre diesel hurtigere varm.

Jeg tænker størrelse 2,0 4 cyl. vs 3,0 6 cyl. det kunne være hvad der findes i eks. Audi A6 eller andre ikke nærmere bestemte mærker :)

Det der bliver overvejet er en lettere brugt bil som kommer til at køre 2x40km landevej om dagen + længere ferieture syd på. Altså ikke særligt kø eller bykørsel men stadig primært “smølfe” fart mellem 70 og 90 km/t.
Ingen korte ture/koldstarter, der bruger vi fruens E-Up.
Så jeg er lige på vippen mellem diesel og benzin.

I kan jo godt regne ud hvilken størrelse motor jeg helst vil have... ;)
Senest rettet af Ras 3. jul 2020, 16:35, rettet i alt 3 gange.
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

kGlerup
Aktiv medlem
Indlæg: 2609
Tilmeldt: 1. okt 2009, 15:43
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 612 times
Been thanked: 350 times

Re: 4 cylindre vs en 6 Cylindre dieselmotor bliver drift varm.

Indlæg af kGlerup » 3. jul 2020, 16:29

Umuligt at svare på generelt.. Det må komme an på den enkelte motors design.
Det ville slet ikke være en del af mine overvejelser Skal der seks stempler til for at gøre dig glad, så...
Med de kilometer burde det også gå fint!
These users thanked the author kGlerup for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs en 6 Cylindre dieselmotor bliver drift varm.

Indlæg af Ras » 3. jul 2020, 16:48

kGlerup skrev:
3. jul 2020, 16:29
Umuligt at svare på generelt.. Det må komme an på den enkelte motors design.
Det ville slet ikke være en del af mine overvejelser Billede Skal der seks stempler til for at gøre dig glad, så...
Med de kilometer burde det også gå fint!
-Jeg tænker også det godt kunne gå. :P
Men stadig sjovt at høre om nogen har erfaringer med begge dele.
Det er også ærgerligt at køre en 6 cyl. død pga. for meget smølfe kørsel. :)
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 171 times
Been thanked: 89 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Hej-Hej » 3. jul 2020, 16:48

Hvis jeg havde råd til foder og afgift på en stor 6 pattet diesel så ville jeg sgu ikke spare 2 patter væk 😁
These users thanked the author Hej-Hej for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 3. jul 2020, 16:56

Hej-Hej skrev:
3. jul 2020, 16:48
Hvis jeg havde råd til foder og afgift på en stor 6 pattet diesel så ville jeg sgu ikke spare 2 patter væk 😁
Der er faktisk ikke så stor forskel på forbrug ved fornuftig kørsel, og grøn ejerafgift er også højest 1000kr dyrere årligt på eks. 3,0 TDI 218 hk vs 2,0 TDI 190 hk. ;)

Eks. 218 hk
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... tr/4757777

Eks. 190 hk
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... tr/4749890
Senest rettet af Ras 3. jul 2020, 17:05, rettet i alt 2 gange.
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 171 times
Been thanked: 89 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Hej-Hej » 3. jul 2020, 17:03

Ras skrev:
3. jul 2020, 16:56
Der er faktisk ikke så stor forskel på forbrug ved fornuftig kørsel, og grøn ejerafgift er også kun ca. 1000kr dyrere årligt på eks. 3,0 TDI 218 hk vs 2,0 TDI 190 hk. ;)
Ja så kan jeg ikke se dilemmaet 😉
Er sikker på at de 1000kr årligt er godt givet ud

Brugeravatar
Passatg 3c
Medlem
Indlæg: 1398
Tilmeldt: 14. jun 2008, 08:31
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Fredericia
Has thanked: 421 times
Been thanked: 250 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Passatg 3c » 3. jul 2020, 17:26

Ras skrev:
3. jul 2020, 16:56
Hej-Hej skrev:
3. jul 2020, 16:48
Hvis jeg havde råd til foder og afgift på en stor 6 pattet diesel så ville jeg sgu ikke spare 2 patter væk 😁
Der er faktisk ikke så stor forskel på forbrug ved fornuftig kørsel, og grøn ejerafgift er også højest 1000kr dyrere årligt på eks. 3,0 TDI 218 hk vs 2,0 TDI 190 hk. ;)

Eks. 218 hk
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... tr/4757777

Eks. 190 hk
https://www.bilbasen.dk/brugt/bil/audi/ ... tr/4749890
Nej, der er heller ikke så meget forskel i virkeligheden. Spritmonitor.de siger at 3.0 går 12 km/l og 2.0 går 13 km/l i gennemsnit. Det er utroligt at de kan slippe afsted med de fantasi-opgivelser... :roll: :roll:
VAGs i huset lige nu:
Audi A4 B6 Cabriolet, Model 2003, gens. forbrug ca. 10 km/l (sommer/vinter)
Audi E-tron 50, Model 2020, gens. forbrug 238/285 Wh/km (sommer/vinter)

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 171 times
Been thanked: 89 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Hej-Hej » 3. jul 2020, 17:45

Passatg 3c skrev:
3. jul 2020, 17:26
Nej, der er heller ikke så meget forskel i virkeligheden. Spritmonitor.de siger at 3.0 går 12 km/l og 2.0 går 13 km/l i gennemsnit. Det er utroligt at de kan slippe afsted med de fantasi-opgivelser... :roll: :roll:
Ja men også lækkert nok at de slipper afsted med det så man kan trille lækker vogn uden at blive voldtaget hårdt af nr plade abonnementet 😊

-jeg er tilgengæld lidt træt af at vores gamle spand af en Sharan, som i snit har gået 16.8 km/l over de sidste 143kkm (opgivet til 15.9) skal koste omkring 8.000kr (!) årligt i afgift...

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 3. jul 2020, 18:35

Ja det er ikke ret meget i praksis, synes nu mange køre længere end de 12-13 literen som du skriver, Jeg tror måske Tyskerene generelt køre lidt kortere end i DK da de ofte har en lidt tungere højre fod dernede og bedre plads til at udnytte det. :)

Jeg kan godt forstå du “Hej-Hej” er træt af at betale meget mere for en bil det i praksis går ca. det samme.
Nu ved jeg ikke om din er med eller uden partikelfilter, for det koster jo også ekstra hvis den ikke har det.

Hvis man ser på biler der fås i samme motor variant før og efter 1/1/2019 hvor NEDC blev erstattet af den nye målemetode WLTP, kan man også se at samme bil stiger i forbrug og deraf også i grøn afgift.
Her tænker jeg ikke A6 men mere generelt.
Så kunsten kan være at finde en fra før det skifter.
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 171 times
Been thanked: 89 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Hej-Hej » 3. jul 2020, 18:45

Det er godt nok en gammel sag uden filter, så de 1000kr årligt er selvfølgelig pga filter. Men stadig, så koster den 7.000 +1000 til filter, selvom den går 16.8 km/l hvor en A6 3.0 6 bener der går 12 km/l Kun koster 3.880 kr... 🤷🏻‍♂️

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 3. jul 2020, 20:04

-Ja jeg giver dig ret i det ikke er helt fair. Hvornår har det danske afgift system i øvrigt været det... :)

Det er så også et flot forbrug du har med Sharan’en synes jeg.

Men igen kørsels mønster har rigtig meget at sige. Jeg køre i gennemsnit 17 km/l i Passaten (1,4 tsi) med det kørsels mønster som er beskrevet øverst i tråden, hvilket også er højere end gennemsnit på spritmonitor.de

Ingen der har erfaringer med forskellen mht. drift temp. 4 vs 6 cyl.
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 3. jul 2020, 20:15

Jeg kan trøste dig lidt med at min Youngtimer koster 6000kr om året selv om jeg kun køre ca. 5000km i den. Jeg kunne også vælge at køre 30000km om året og stadig betal 6000kr i vægtafgift...
Det er vel heller ikke helt fair.

Det er dyrt at være biltosse og bo i Danmark. 😂
These users thanked the author Ras for the post:
Hej-Hej
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af superbeszzz » 3. jul 2020, 22:27

Audi A6 3.0 TDI (320 hk). Ca. 20 kilometer for at opnå 90 grader motorolietemp i dette vejr. Jeg kører 13 km/l over de seneste 30.000 kilometer.
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af GranTurismo » 3. jul 2020, 23:03

Med så få km dagligt hvorfor så ikke købe en benziner? De er ganske få km om at blive varme
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

claussor
Aktiv medlem
Indlæg: 1790
Tilmeldt: 9. mar 2010, 13:08
Geografisk region: Nordjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 185 times
Been thanked: 287 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af claussor » 3. jul 2020, 23:17

GranTurismo skrev:
3. jul 2020, 23:03
Med så få km dagligt hvorfor så ikke købe en benziner? De er ganske få km om at blive varme
Hvor lang tid er din om at nå 80 grader i olien? Min GTE synes jeg godt nok er længe om det (selv når motor kører konstant). Der går vel 10 km før den begynder sig at nærme sig de 70-80 grader.

Brugeravatar
GranTurismo
Meget aktiv medlem
Indlæg: 5575
Tilmeldt: 7. jun 2014, 15:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 319 times
Been thanked: 368 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af GranTurismo » 3. jul 2020, 23:27

claussor skrev:
3. jul 2020, 23:17
GranTurismo skrev:
3. jul 2020, 23:03
Med så få km dagligt hvorfor så ikke købe en benziner? De er ganske få km om at blive varme
Hvor lang tid er din om at nå 80 grader i olien? Min GTE synes jeg godt nok er længe om det (selv når motor kører konstant). Der går vel 10 km før den begynder sig at nærme sig de 70-80 grader.
Det kommer lidt an på kørslen og vejret. Ved morfar kørsel ud af byen og så på landevejen måske 5 km. Hvis jeg kører ud til motorvejstilkørslen (1,5-2 km) så skal jeg ikke køre ret langt, før den olien er driftsvarm, måske 500 m på motorvejen - med det vejr vi har nu.
These users thanked the author GranTurismo for the post:
claussor
VW Polo 6C BlueGT - DSG, ACC, Sport-Select, Alarm, Composition Media med 500W Match sound system

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 171 times
Been thanked: 89 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Hej-Hej » 4. jul 2020, 05:14

Ras skrev:
3. jul 2020, 20:15
Jeg kan trøste dig lidt med at min Youngtimer koster 6000kr om året selv om jeg kun køre ca. 5000km i den. Jeg kunne også vælge at køre 30000km om året og stadig betal 6000kr i vægtafgift...
Det er vel heller ikke helt fair.

Det er dyrt at være biltosse og bo i Danmark. 😂
Nej, det ville give mere mening hvis man fjernede den halvårlige afgift og i stedet lagde den over på brændstoffet.
Men nu handler det nok mere om penge i kassen, end om miljø eller at det skal føles fair 😅

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Morten Hedensted » 4. jul 2020, 07:01

Vores Mercedes E350 er markant hurtigere varm end vores Superb 2.0 TDI.
Til gengæld er Mercedesen helt håbløs i forhold til brændstoføkonomi. Man skal virkelig spænde hjelmen og tage morfar hatten på, hvis man skal ret meget over 12 km/l. Superben med 190 HK klarer 18.5 over mange kilometer.
Knægten har kørt i Mercedesen den her uge og han kører kun landevej i tæt trafik med 80-90 km/t som max, så kan Mercedesen snige sig op på 14-15 stykker. I byen går den under 10.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af xbn » 4. jul 2020, 08:17

Hej-Hej skrev:
4. jul 2020, 05:14
Ras skrev:
3. jul 2020, 20:15
Jeg kan trøste dig lidt med at min Youngtimer koster 6000kr om året selv om jeg kun køre ca. 5000km i den. Jeg kunne også vælge at køre 30000km om året og stadig betal 6000kr i vægtafgift...
Det er vel heller ikke helt fair.

Det er dyrt at være biltosse og bo i Danmark. 😂
Nej, det ville give mere mening hvis man fjernede den halvårlige afgift og i stedet lagde den over på brændstoffet.
Men nu handler det nok mere om penge i kassen, end om miljø eller at det skal føles fair 😅
Er det ikke netop derfor ejerafgiften er så høj på dieselbiler, altså fordi der er forholdsmæssig mindre afgift på diesel end benzin? Det ville heller ikke være fedt for virksomheder der kører mange km at skulle betale mere for diesel. Dermed ikke sagt at jeg synes det er fair for alle, specielt næsten-veteraner og den slags.

Lagde mærke til at vores 3 cylindrede benzin står ca 30% højere i rpm end vores 4 cylindrede i tomgang. Det virker logisk nok, hvis den skal nå at afbrænde samme mængde benzin på samme tid, slagvolumet pr cylinder er ca. det samme (lidt højere for 3 cyl.). Ved kørsel er der dog ikke stor forskel i rpm og forbrug, så jeg vil gætte på at de bliver ca lige hurtigt varme, måske en anelse hurtigere for den 3 cyl.

Men de 2x40 km/dag burde vel ikke være noget problem for hverken 4 eller 6 benede dieselmotorer.
Jeg når op på omkring 80 grader efter 15 minutters kørsel i en benzin 4 cyl, og hvis superbest rammer 90 efter 20 km, så er en 4 cyl diesel nok ikke meget hurtigere om det.
Billede

Brugeravatar
Hej-Hej
Nyt medlem
Indlæg: 459
Tilmeldt: 29. apr 2016, 10:01
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Ferritslev
Has thanked: 171 times
Been thanked: 89 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Hej-Hej » 4. jul 2020, 08:29

Jeg synes bare ikke det giver mening at min diesel bil koster mig 8.000kr om året, selvom den så var klodset op i laden og kørte 0 km. Og min lille nr to bil på benzin koster 660kr om året uanset om jeg så kører 100.000 km i den i løbet af det år.. så ville det give mere mening i mine øjne, at der ingen ejerafgift var og at benzin og diesel i stedet kostet lidt mere, så dem der brænder meget af det af (om det så er ved at køre mange km med lavt forbrug, eller få km med stort forbrug) også er dem der betaler meget...
Det vil samtidig også komme næsten veteranerne til gode..
om det er mere okay at virksomheder sviner miljøet til end at vi gør det som privat personer? Det synes jeg nu ikke... -for det er vel miljøet det handler om? ;)

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af xbn » 4. jul 2020, 08:36

Hej-Hej skrev:
4. jul 2020, 08:29
-for det er vel miljøet det handler om? ;)
Miljø OG politik :) Må hellere stoppe her :)
These users thanked the author xbn for the post:
Hej-Hej
Billede

MortenVinding
Nyt medlem
Indlæg: 106
Tilmeldt: 27. jul 2009, 23:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København (Brønshøj)
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af MortenVinding » 4. jul 2020, 09:24

Hej-Hej skrev:Jeg synes bare ikke det giver mening at min diesel bil koster mig 8.000kr om året, selvom den så var klodset op i laden og kørte 0 km. Og min lille nr to bil på benzin koster 660kr om året uanset om jeg så kører 100.000 km i den i løbet af det år.. så ville det give mere mening i mine øjne, at der ingen ejerafgift var og at benzin og diesel i stedet kostet lidt mere, så dem der brænder meget af det af (om det så er ved at køre mange km med lavt forbrug, eller få km med stort forbrug) også er dem der betaler meget...
Det vil samtidig også komme næsten veteranerne til gode..
om det er mere okay at virksomheder sviner miljøet til end at vi gør det som privat personer? Det synes jeg nu ikke... -for det er vel miljøet det handler om? ;)
Kunne bare ikke være mere enig!!!
Jeg er også rigtig træt af at min lille Corsa fra 2001, som jeg KUN har til at trille mine 4km til arbejde i når det regner, koster mig 7-800kr om året i benzin men 2520kr i ejerafgift!
Det er jo galimatias!
Hvorfor ikke betale afgift efter hvad den havde kørt ved syn? Så slipper vi for at folk kører over grænsen for at tanke.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 VW Touran 1.5 TSi ACT, comfortline
2001 Opel Corsa C 1.2 comfort

The Micktrix / Dk
Aktiv medlem
Indlæg: 1899
Tilmeldt: 16. jun 2008, 16:55
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Varde
Has thanked: 334 times
Been thanked: 216 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af The Micktrix / Dk » 4. jul 2020, 11:40

Det kommer helt an på hvor smart køle systemet er opbygget. Ved ikke med Audi, som du referer til.

Men på Mercedes, er køler systemet opbygget, så vandpumpen kun kører når det nødvendig, den er vacum styret .Termostaten kan åbnes og lukkes som den vil. Så den sørger for at motor´en bliver hurtig´s muligt varm. Den kan fsk os regne ud af, at kører du op af en stejl bakke og den kan se tempraturen begynder og stige. Så åbner den termostaten så meget op, inden den selv vil gører det. For at holde den optimale tempratur i motoren hele tiden.

Bare lidt om det :D

Så om det er 4 eller 6 cyl, betyder ikke så meget. Det mere hvor godt køle systemet er lavet.
These users thanked the author The Micktrix / Dk for the post:
Morten Hedensted
Mercedes w124 280TE sommervogn 8-)

Mercedes w204 200 kompressor

Datsun 240z

Before: Golf 2 GTI 16v KR - Golf 2 GTI 16v Edition One - Golf 2 GTI 8v Edition One - Polo 2 1300 GT Coupe - and + 70

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 4. jul 2020, 11:54

GranTurismo skrev:
3. jul 2020, 23:27
claussor skrev:
3. jul 2020, 23:17
GranTurismo skrev:
3. jul 2020, 23:03
Med så få km dagligt hvorfor så ikke købe en benziner? De er ganske få km om at blive varme
Hvor lang tid er din om at nå 80 grader i olien? Min GTE synes jeg godt nok er længe om det (selv når motor kører konstant). Der går vel 10 km før den begynder sig at nærme sig de 70-80 grader.
Det kommer lidt an på kørslen og vejret. Ved morfar kørsel ud af byen og så på landevejen måske 5 km. Hvis jeg kører ud til motorvejstilkørslen (1,5-2 km) så skal jeg ikke køre ret langt, før den olien er driftsvarm, måske 500 m på motorvejen - med det vejr vi har nu.
Det lyder meget hurtigt synes jeg. :shock:
Det som “Claussor” beskriver passer meget godt med det jeg selv oplever med vores Passat, hvilket jeg ikke synes er specielt hurtigt.

Det er heller ikke fordi jeg søger en bil der bliver hurtigere varm end den vi har nu -jeg holder i lun garage, så mere at finde svar på om en 6 cyl. diesel vil klare mit daglige kørselsmønster lige så godt og problemfrit som en 4 cyl. diesel/benzin.
Eller om den vil dø langsomt når den ikke så tit får nogle højere omdrejninger på motorvej.

Så det hele går måske mere på om de 2x40 km landevej dagligt er nok til at holde en nyere 6 benet diesel i topform. Det er jo kedeligt at købe bil man hele tiden skal tilsætte ekstra additiver for motoren ikke kokser til.

-Tak for god feedback fortsæt endelig ;)
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 4. jul 2020, 12:13

The Micktrix / Dk skrev:
4. jul 2020, 11:40
Det kommer helt an på hvor smart køle systemet er opbygget. Ved ikke med Audi, som du referer til.

Men på Mercedes, er køler systemet opbygget, så vandpumpen kun kører når det nødvendig, den er vacum styret .Termostaten kan åbnes og lukkes som den vil. Så den sørger for at motor´en bliver hurtig´s muligt varm. Den kan fsk os regne ud af, at kører du op af en stejl bakke og den kan se tempraturen begynder og stige. Så åbner den termostaten så meget op, inden den selv vil gører det. For at holde den optimale tempratur i motoren hele tiden.

Bare lidt om det :D

Så om det er 4 eller 6 cyl, betyder ikke så meget. Det mere hvor godt køle systemet er lavet.
God og brugbar info 👍🏼
Jeg brugte Audi A6 som ref. da den nok er mest relevant her på VAGcars og kommer tættest på de biler der er med i overvejelserne og samtidig ikke helt afskrevet som mulighed.

Tænker alle tre tyske premium mærker fra ca. samme årgang nok er rimelig tæt på hinanden motorkonstruktions mæssigt.
Så derfor samme overvejelser uanset mærke. :)
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

MortenVinding
Nyt medlem
Indlæg: 106
Tilmeldt: 27. jul 2009, 23:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København (Brønshøj)
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af MortenVinding » 4. jul 2020, 12:43

Med det kørselsbehov og så relativt dyre biler (også afskrivnings-mæsigt), hvorfor så vælge en diesel-hakker?

Hvorfor ikke bare ofre pengene på rigtig brændstof og køb en dejlig og frisk benzin’er?


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 VW Touran 1.5 TSi ACT, comfortline
2001 Opel Corsa C 1.2 comfort

superbeszzz
Aktiv medlem
Indlæg: 2001
Tilmeldt: 9. apr 2009, 07:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Solrød Strand
Has thanked: 291 times
Been thanked: 486 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af superbeszzz » 4. jul 2020, 14:52

Ras skrev:
4. jul 2020, 11:54
GranTurismo skrev:
3. jul 2020, 23:27
claussor skrev:
3. jul 2020, 23:17


Hvor lang tid er din om at nå 80 grader i olien? Min GTE synes jeg godt nok er længe om det (selv når motor kører konstant). Der går vel 10 km før den begynder sig at nærme sig de 70-80 grader.
Det kommer lidt an på kørslen og vejret. Ved morfar kørsel ud af byen og så på landevejen måske 5 km. Hvis jeg kører ud til motorvejstilkørslen (1,5-2 km) så skal jeg ikke køre ret langt, før den olien er driftsvarm, måske 500 m på motorvejen - med det vejr vi har nu.
Det lyder meget hurtigt synes jeg. :shock:
Det som “Claussor” beskriver passer meget godt med det jeg selv oplever med vores Passat, hvilket jeg ikke synes er specielt hurtigt.

Det er heller ikke fordi jeg søger en bil der bliver hurtigere varm end den vi har nu -jeg holder i lun garage, så mere at finde svar på om en 6 cyl. diesel vil klare mit daglige kørselsmønster lige så godt og problemfrit som en 4 cyl. diesel/benzin.
Eller om den vil dø langsomt når den ikke så tit får nogle højere omdrejninger på motorvej.

Så det hele går måske mere på om de 2x40 km landevej dagligt er nok til at holde en nyere 6 benet diesel i topform. Det er jo kedeligt at købe bil man hele tiden skal tilsætte ekstra additiver for motoren ikke kokser til.

-Tak for god feedback fortsæt endelig ;)
Jeg har 2x42 kilometer transport om dagen. Har haft min bil i lidt over to år uden problemer. Jeg kører Shell v-power Og bruger mit oliefyr om vinteren
Herrebil: 2022 BMW X5 e45 M-sport+ - Dravitgrå, Individual Merino ivory leather, B&W speakers, Laser light, Skylounge, HUD, 4-zone klima, sædevarme bag, 360 parkering, træk, oma.
Konebil: 2020 Fiat 500e cab La Prima
Tidligere biler: - Porsche Taycan Cross Turismo, Audi E-tron 55, E-golf 300, Audi A6 320 biturbo, VW T-Roc cab, Audi A5 Sportback LE

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 4. jul 2020, 16:35

superbeszzz skrev:
3. jul 2020, 22:27
Audi A6 3.0 TDI (320 hk). Ca. 20 kilometer for at opnå 90 grader motorolietemp i dette vejr. Jeg kører 13 km/l over de seneste 30.000 kilometer.
Din er jo også med super kræftoverskud, så nok svært ikke at bruge det bare en gang i mellem. :)
Så tænker det er muligt at opnå lidt bede brændstof økonomi med lidt færre kræfter.
Er din en quattro?

Du skriver dagligt 2x42 km kørsel er det mest by, landevej eller motorvej du køre?
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

Brugeravatar
Ras
Medlem
Indlæg: 650
Tilmeldt: 28. aug 2008, 21:37
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Roskilde
Has thanked: 26 times
Been thanked: 77 times

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af Ras » 4. jul 2020, 16:45

MortenVinding skrev:
4. jul 2020, 12:43
Med det kørselsbehov og så relativt dyre biler (også afskrivnings-mæsigt), hvorfor så vælge en diesel-hakker?

Hvorfor ikke bare ofre pengene på rigtig brændstof og køb en dejlig og frisk benzin’er?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tja det kan man jo også, men jeg har bare en svaghed for det store moment en kraftig diesel har.
Jeg tror også stadig at benzinerne med samme overskud er noget dyrere i brændstof med mit kørselsmønster.
Men diesel skal jo ikke vælges hvis det medføre en masse unødig bøvl pga. motoren tilsodning, og deraf dyre rep. Derfor denne tråd ;)
VW E-Up 2015. (Bybil til alle de korte ture.)
Mercedes S212 E350 T Bluetec 9G. AMG pakker ude og inde. (Pendler og langturs familie container.)
Mercedes W124 300E. (Youngtimer/sommerbil.)

Tidligere biler: VW Passat Variant TSI DSG 2016. Octavia 1,8 TSI 2010. Passat Variant 1,8T 1998. Polo 1,6 1999. Golf 2 GTI 8V 1987.

MortenVinding
Nyt medlem
Indlæg: 106
Tilmeldt: 27. jul 2009, 23:03
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: København (Brønshøj)
Has thanked: 4 times
Been thanked: 6 times
Kontakt:

Re: 4 cylindre vs 6 Cylindre dieselmotor hvor hurtig drift varm.

Indlæg af MortenVinding » 4. jul 2020, 21:32

Ras skrev: Tja det kan man jo også, men jeg har bare en svaghed for det store moment en kraftig diesel har.
Jeg tror også stadig at benzinerne med samme overskud er noget dyrere i brændstof med mit kørselsmønster.
Men diesel skal jo ikke vælges hvis det medføre en masse unødig bøvl pga. motoren tilsodning, og deraf dyre rep. Derfor denne tråd ;)
Hmm 3.0 TFSI en ser da ud til at have 440nm mod 400nm i 3.0 TDI en...
Men det ser faktisk ud til at dieselerne er noget billigere, ved ikke om det er forskel fra ny pris eller bare fordi diesel ikke er så populært mere.

Men indrømmet jeg har altid haft en vis modvilje mod diesel:
Syntes det er mærkeligt at købe en dyr luksus bil der måske koster 2kr/km i ren afskrivning, og så sparre 25ører/km på brændstof ved at smide en raslekasse af en diesel hakker i.


Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 VW Touran 1.5 TSi ACT, comfortline
2001 Opel Corsa C 1.2 comfort

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"