Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Stedet hvor der snakkes VAG biler

Jeg ville købe en bil..

Der kostede mindre pr. år
13
24%
Der kostede det samme pr. år
32
59%
Der kostede mere pr. år
9
17%
 
Afgivne stemmer: 54

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af DanielB12 » 7. jul 2020, 10:59

Har haft en længere debat med nogle venner, omhandlende bilafgifterne og en omlægning af disse - inspireret af roadpricing etc.

Hvis nu vi forestiller os, at man fjernede al registreringsafgifter, fradrag etc, så f.eks. en Golf 8 kostede 160.000 kr og ikke 250.000 kr. eller en Audi A6 380.000 kr. og ikke 600.000 kr..

Samtidig satte man et roadpricing-system op, så man betale 50 øre pr. kilometer - altså 15.000 kr. årligt hvis man kører 30.000 kr.

Hvordan ville jeres biløkonomi så blive prioriteret? Forudsat at i kører de samme antal kilometer.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af HansH » 7. jul 2020, 11:41

Skal lige forstå præmissen i mulighederne i afstemningen;

Når du i midterste valgmulighed skriver "Jeg ville købe en bil der koster det samme pr. år" ... så mener du, at du vil købe en bil hvor de faste udgifter og afskrivning fylder det samme i budgettet som disse udgifter fylder med nuv. afgiftsystem.
.. Og da du nu også vil have en forøget variabel driftudgift pga road pricingen, så betyder det i konsekvens at dine samlede udgifter til biltransport øges med road pricingen, hvis man vælger midterste mulighed ?

Med andre ord - hvis man vil bruge de samme penge på at kunne transportere sig i bil, som man gør i dag, så ville man skulle vælge mulighed 1 - købe en bil der fylder mindre i budgettet end i dag ... for at kunne opveje merudgiften på kørte km.

Korrekt forstået ?
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
Passatg 3cDanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af DanielB12 » 7. jul 2020, 13:54

Nej.

Lad os sige du har en bil der koster dig 7000 kr pr. måned, fordelt på
A: 1.000 kr. til benzin
B: 500 kr. til forsikring
C: 500 kr. til vedligehold
D: 5.000 kr. til billån
E: 0 kr. til roadpricing
i alt: 7.000 kr.

For at gøre det simpelt, så udelader vi afskrivning og udbetaling, og siger at A, B og C er konstante.

Hvis der så blev indført at bilafgifterne forsvinder, så ville man - for nemhedens skyld - spare 50% af omkostninger i D, så tabellen nu vil så sådan her ud, hvis man købte præcis den samme bil:

A: 1.000 kr. til benzin
B: 500 kr. til forsikring
C: 500 kr. til vedligehold
D: 2.500 kr. til billån
E: 1.250 kr. til roadpricing
i alt: 5.750 kr.

Det jeg vil høre er, om folk ville bruge de ekstra 1.250 kr. på en større bil (option 2), eller stikke dem i lommen (option 1), eller bruge flere penge en det (option 3).


---

Hele diskussionen i vennegruppen udsprang egentlig af en E-tron i tyskland, koster det samme som en Q7 i tyskland..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af HansH » 7. jul 2020, 14:03

Okay.

I dit eksempel omtaler du et scenarie hvor man får mere råderum ud af en omlægning. (Og ikke det modsatte, som jo også er en mulighed).

Så kort omskrevet - Hvis omlægning af bilafgifterne efterlader dig med overskud i forhold til nu, ville du så:
- bruge besparelsen til at købe en større bil
- bruge besparelsen på noget andet

Det giver reelt set kun 2 logiske muligheder som jeg forstår dit scenarie.

Er det en rigtig måde at stille det op på ? Eller overser jeg en option..
These users thanked the author HansH for the post (total 2):
DanielB12BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af Thor-thor » 7. jul 2020, 14:16

Måske man skulle ændre valgmulighederne til eks:

Prioritere at have samme totaludgift, så vælge en større/dyrere bil

Prioritere billigere totaludgift, så vælge uændret bilstørrelse/model

Andre??
These users thanked the author Thor-thor for the post:
BrianDS

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13245
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3208 times
Been thanked: 4541 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af HansH » 7. jul 2020, 14:20

Thor-thor skrev:
7. jul 2020, 14:16
Måske man skulle ændre valgmulighederne til eks:

Prioritere at have samme totaludgift, så vælge en større/dyrere bil

Prioritere billigere totaludgift, så vælge uændret bilstørrelse/model

Andre??
Ja det er jo i bund og grund præcis det samme jeg siger.. blot med andre ord :)
These users thanked the author HansH for the post:
BrianDS
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1735
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 692 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af Thor-thor » 7. jul 2020, 14:29

HansH skrev:
7. jul 2020, 14:20
Thor-thor skrev:
7. jul 2020, 14:16
Måske man skulle ændre valgmulighederne til eks:

Prioritere at have samme totaludgift, så vælge en større/dyrere bil
Prioritere billigere totaludgift, så vælge uændret bilstørrelse/model
Ja det er jo i bund og grund præcis det samme jeg siger.. blot med andre ord :)
Præcis, synes lige at jeg ville hjælpe med en copy/paste løsning....;)
Problemet er jo primært at valgmulighederne er formuleret så uklart, så svaret vil afhænge af hvad læseren lægger i spørgsmålet....
These users thanked the author Thor-thor for the post (total 2):
HansHDanielB12

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af Target » 7. jul 2020, 15:18

Som Hans er inde på, så vil en omlægning jo også kunne medføre at det faktisk bliver dyrere at have den samme bilmodel, som inden en omlægning.
Det afhænger jo nok helt af hvilken bilmodel man har, og hvor mange kilometer man kører (og eventuelt også HVOR man kører henne).
Personligt ville jeg gå efter at holde de samlede årlige afgifter på samme niveau. Om det så ville kunne bære en nyere/større bil, eller det ville betyde at jeg eventuelt skulle købe en ældre bil, det er jo så helt afhængig af hvordan en sådan omlægning ville blive skruet sammen. :-)
These users thanked the author Target for the post:
DanielB12
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Kevinff
Aktiv medlem
Indlæg: 2948
Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
Geografisk region: Vestsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 967 times
Been thanked: 507 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af Kevinff » 7. jul 2020, 15:30

Hvordan er Sveriges system? Er det helt umuligt at kopiere da? Jeg er godt klar over forskellen på landenes indbyggertal


Sent from my iPhone using Tapatalk
These users thanked the author Kevinff for the post:
BrianDS

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af Korreborg » 7. jul 2020, 15:51

Jeg svarede samme. Men ville svare samme eller en smule mere hvis muligt :)

Hvis det kunne give en væsentligt federe bil, så ville man også være villig til at ligge lidt mere.

Tænker at den engelske model er bedre.
Fast registreringsafgift og årlig afgift efter forurening, og den årlige afgift stiger langsomt som bilen bliver ældre. S

Så ville der stadig komme en del i kassen. Måske med roadpriceing i stedet for den årlige afgift.
These users thanked the author Korreborg for the post (total 2):
DanielB12BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af xbn » 7. jul 2020, 16:52

Jeg synes ikke fast pris pr km giver helt mening, hellere end højere afgift på brændsstof. Det vil da i hvertfald gå hårdt ud over de små biler som ligger i forvejen ligger i den lave ende i afgift, altså procentvis.

Hvis man kører til udlandet, vil det så stadig koste 50 øre pr km?

Jeg ville nok gå efter noget der har ca samme totaløkonomi, men man vil jo nok være tilbøjeligt til at køre færre km/ekstra ture.
Billede

Brugeravatar
Monze1980
Medlem
Indlæg: 1377
Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Ja
Has thanked: 395 times
Been thanked: 478 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af Monze1980 » 7. jul 2020, 16:55

Jeg tænker ikke jeg ville bruge væsentlig flere penge på bil, hvis afgiften blev fjernet.

Jeg ville måske skifte bil tidligere end planlagt, og købe en nyere bil, og det kan vel i princippet også gå ind under en øget omkostning, vil jeg mene.

Jeg ville dog ikke købe en kæmpe Audi bare fordi den var billigere. Valg af bil vil stadig være ud fra en vurdering ud fra to punkter:
1) økonomi
2) behov
:)
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af DanielB12 » 7. jul 2020, 17:23

xbn skrev:
7. jul 2020, 16:52
Jeg synes ikke fast pris pr km giver helt mening, hellere end højere afgift på brændsstof. Det vil da i hvertfald gå hårdt ud over de små biler som ligger i forvejen ligger i den lave ende i afgift, altså procentvis.

Hvis man kører til udlandet, vil det så stadig koste 50 øre pr km?

Jeg ville nok gå efter noget der har ca samme totaløkonomi, men man vil jo nok være tilbøjeligt til at køre færre km/ekstra ture.
Roadpricing er et godt og smart værktøj, da man effektivt kan styre trafikken - feks. gøre det billigere/gratis at køre uden for myldretiden.

Det gør dog også, at det har en social slagside..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af Target » 7. jul 2020, 17:33

DanielB12 skrev:
7. jul 2020, 17:23
Roadpricing er et godt og smart værktøj, da man effektivt kan styre trafikken - feks. gøre det billigere/gratis at køre uden for myldretiden.

Det gør dog også, at det har en social slagside..
Ja idéen kan være besnærende. Men der er vel ingen steder hvor de har indført det i praksis? Altså udover enkelte betalingsveje.
Så det kræver vel at der udvikles en teknologi til det.
Personligt ville jeg være meget skeptisk over for sådan en total masseovervågning af alle køretøjer, som det vil kræve hvis man skal kunne opkræve differentierede afgifter til hver enkelt køretøj for hver kilometer der er kørt på en given strækning.
Og et sådan system vil jo også være komplet umuligt at gennemskue for den almindelige bruger. 100 gange værre end at gennemskue prisen på en rejse med Rejsekortet.
Og til sidst, så skal man jo også kunne udvikle et system som man ikke bare kan omgå hvis man er lidt teknisk kyndig.

Jeg tvivler på det nogensinde bliver til noget. :-D Jeg håber i hvert fald aldrig det bliver til noget.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
Korreborg
Aktiv medlem
Indlæg: 3406
Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Viborg
Has thanked: 580 times
Been thanked: 876 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af Korreborg » 7. jul 2020, 17:35

Og hvordan skulle det virke? Variabel afgift ville kræve at myndighederne ved hvor jeg er hvornår. Ikke at jeg har et problem med det, mere at de kender min hastighed
These users thanked the author Korreborg for the post:
BrianDS
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af DanielB12 » 7. jul 2020, 18:11

Ja, masseovervågningen er det største issue.

Jeg er ikke fan af den ide, men fan af ideen bag roadpricing.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
jansom
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6251
Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
Has thanked: 2071 times
Been thanked: 673 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af jansom » 7. jul 2020, 18:39

Danmark bliver aldrig first-mover på det her, så det kommer til at ligge rigtigt mange år ud i fremtiden. Sikkert aldrig. Jeg er mere tilhænger af højere afgifter på brændstoffet og så fjerne afgiften helt på biler.

Selve afstemningen vil jeg nok bruge det samme og så gå en størrelse op i bil. Eller hoppe på en elbil.
These users thanked the author jansom for the post:
DanielB12
-No one is more hated than he who speaks the truth-

Jay-Jay
Nyt medlem
Indlæg: 329
Tilmeldt: 22. jun 2008, 08:30
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 127 times
Been thanked: 30 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af Jay-Jay » 7. jul 2020, 18:45

Jeg tror bare, at hvis man lægger mere afgift på brændstof, så vil bla dagligvarer, byggeri osv blive dyrere, da vognmænd, entreprenører oa skal have pengene hjem igen.
These users thanked the author Jay-Jay for the post:
DanielB12

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af DanielB12 » 7. jul 2020, 18:51

Jay-Jay skrev:
7. jul 2020, 18:45
Jeg tror bare, at hvis man lægger mere afgift på brændstof, så vil bla dagligvarer, byggeri osv blive dyrere, da vognmænd, entreprenører oa skal have pengene hjem igen.
Plus, der ville nok ske et boom i salget af jerrycans i sænderjylland. Det ville godt nok skævvride en del.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af xbn » 7. jul 2020, 18:55

Både Sverige og Norge har da masser af den slags veje og betalingsringe, der bliver afregnet via kameraovervågning.
Billede

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af Morten Hedensted » 7. jul 2020, 19:02

Jay-Jay skrev:
7. jul 2020, 18:45
Jeg tror bare, at hvis man lægger mere afgift på brændstof, så vil bla dagligvarer, byggeri osv blive dyrere, da vognmænd, entreprenører oa skal have pengene hjem igen.
Erhvervslivet kan man kompensere via refusionsordninger, sådan var det også for mange år siden. Det giver jo ikke mening, at tsraffe en vognmand, der har en bunke lastbiler, der i forvejen ingen registreringsafgift er på.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

demo
Nyt medlem
Indlæg: 249
Tilmeldt: 31. jan 2014, 07:51
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 27 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af demo » 7. jul 2020, 19:09

hvornår træder det i kraft :shock: :shock: :roll: :?: :?:
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af xbn » 7. jul 2020, 19:10

Morten Hedensted skrev:
7. jul 2020, 19:02
Jay-Jay skrev:
7. jul 2020, 18:45
Jeg tror bare, at hvis man lægger mere afgift på brændstof, så vil bla dagligvarer, byggeri osv blive dyrere, da vognmænd, entreprenører oa skal have pengene hjem igen.
Erhvervslivet kan man kompensere via refusionsordninger, sådan var det også for mange år siden. Det giver jo ikke mening, at tsraffe en vognmand, der har en bunke lastbiler, der i forvejen ingen registreringsafgift er på.
Ja, der findes jo allerede farvet diesel.
Billede

Morten Hedensted
Medlem
Indlæg: 859
Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 1722 times
Been thanked: 467 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af Morten Hedensted » 8. jul 2020, 11:18

xbn skrev:
7. jul 2020, 19:10
Morten Hedensted skrev:
7. jul 2020, 19:02
Jay-Jay skrev:
7. jul 2020, 18:45
Jeg tror bare, at hvis man lægger mere afgift på brændstof, så vil bla dagligvarer, byggeri osv blive dyrere, da vognmænd, entreprenører oa skal have pengene hjem igen.
Erhvervslivet kan man kompensere via refusionsordninger, sådan var det også for mange år siden. Det giver jo ikke mening, at tsraffe en vognmand, der har en bunke lastbiler, der i forvejen ingen registreringsafgift er på.
Ja, der findes jo allerede farvet diesel.
Farvet diesel er vel kun til landbruget - Dengang tilbage for mange år siden, tankede vognmænd helt almindelig diesel, akkurat som i dag, men fik så en del af afgiften tilbage. Det kunne man relativt let genindføre, hvis man lagde fx registreringsafgiften over på brændstoffet.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af siccio » 8. jul 2020, 16:11

Nu er jeg principielt imod bilafgifter af en hver art, uanset om vi snakker registreringsafgift eller grønafgift.
Vi har dog desværre valgt en samfunds model, hvor afgifter på transport, åbenbart skal dække mange ting i vores velfærdssystem, som jeg på mange måder er tilhænger af. Ja bortset fra at det er bilejere der skal betale gildet.
Skulle vi lege med tanken om alternativ måde, at betale på. Ja så ville det for mig give mere mening at hæve afgift på benzin/diesel også fjerne grønafgift.
Eksempel: Audi RS6 koster kassen i grøn afgift fordi den ikke kører 18-20 km på literen som en VW UP.
Men alle biler forurene ikke når de holder stille i carport/garage alligevel er “luksus” bilerne meget dyre i faste årlige omkostninger at have holdene.
Lad det da være brugen af bilen betale når man smider CO2 fremfor, fremfor selve købet af bil, og det den holder stille.
Problemet med vores system er, de vil nu tvinge os over i el biler, den dag 70-80 procent kører el, og de sælger mindre benzin/diesel ja så stiger el-afgift for så mangler pengene i statskassen. Dette er den klassiske danske strategi.
Valgte ene og alene at købe e-Golf som bil nummer 2, grundet mest for pengene da afgiften simpelthen er helt hen i vejret og tilsvarende Golf havde kostet med samme udstyr små 200.000 kroner mere.
Har stadigvæk diesel bil i husstanden, og mit foreslag står stadigvæk ved magt selvom jeg selv bliver ramt. Hæv afgift på brændstof fjern registrerings og grøn afgift.
Dette vil få folk hurtigere over i økonomiske biler, og få bedre sikrere bilpark, hvor man har råd til det sikkerhedsudstyr, der samfunds økonomisk måske på sigt også betaler sig. Grundet færre alvorligt tilskadekomne og eventuelt invalidepensioner genoptrænings og sygehus ophold.
Disse tal bliver jo aldrig regnet med.
Samtidigt vil det jo øge beskæftigelsen at fjerne afgifterne, dette kan man jo se ved de sidste afgiftsænkninger på biler generelt.
These users thanked the author siccio for the post (total 4):
Morten HedenstedJay-JayDanielB12Yenko
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af DanielB12 » 8. jul 2020, 17:31

Hvis vi tager udgangspunkt i roadpricing til 50 øre, så er det 15000 kr. for 30.000 km.

Vi bruger for ca 20.000 kr på benzin om året til 30.000 km i vores relativt økonomiske bil med en snit pris på 11 kr. Ca 1.900 liter.

Hvis de 15.000 kr skal over på Benzin, så skal en liter koste 18 kr, eller 7 kr mere pr liter.

Det vil godt nok give et stort incitament til snyd og grænsehandel, samt påvirke turismen negativ, og danmark som transportkoridor, hvis prisen er 7 kr lavere i nabolandet
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Brugeravatar
xbn
Medlem
Indlæg: 1172
Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 62 times
Been thanked: 271 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af xbn » 8. jul 2020, 18:12

Procentvis vil 50 øre/km straffe de biler der kører langt på literen mere end dem med højt forbrug, det giver heller ikke helt mening sådan rent miljømæssigt. Men alle ændringer vil ramme skævt i et eller andet omfang.
These users thanked the author xbn for the post (total 2):
DanielB12Kevinff
Billede

siccio
Nyt medlem
Indlæg: 385
Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 75 times
Been thanked: 93 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af siccio » 8. jul 2020, 20:00

DanielB12 skrev:
8. jul 2020, 17:31
Hvis vi tager udgangspunkt i roadpricing til 50 øre, så er det 15000 kr. for 30.000 km.

Vi bruger for ca 20.000 kr på benzin om året til 30.000 km i vores relativt økonomiske bil med en snit pris på 11 kr. Ca 1.900 liter.

Hvis de 15.000 kr skal over på Benzin, så skal en liter koste 18 kr, eller 7 kr mere pr liter.

Det vil godt nok give et stort incitament til snyd og grænsehandel, samt påvirke turismen negativ, og danmark som transportkoridor, hvis prisen er 7 kr lavere i nabolandet
Jamen det er jo helt rigtigt, uanset hvordan man gør rammer man noget, og også derfor velfærd skal betales over skat, og ikke ved transport a til b.
Tilgengæld hvis du skulle betale lad os sige 5000 mere om året for benzin til din Audi, du så havde givet et sted mellem 150-175000 mindre for. Så kunne du da kører nogle år for differencen 😉
Der var for nogle år siden en undersøgelse af de 10 mest solgte biler i Danmark og Sverige.
Der viste det sig at svenskerne fik akkurat det samme i statskassen som i Danmark. Nummer 1 i DK VW UP og i SE Volvo V70.
Momsen er her afgørende faktor, da danskerne traditionelt vælger mindre billigere biler, så afgiften alligevel ikke er så afgørende. De får jo også flere penge ind nu de sænkede afgiften fra 180 til 150 procent og igen til 85 procent op til vidst beløb.
Så vælger vi større sikrere biler.
De “røde” partier kaldte det også Porsche reform🙄
Men på typisk dansk jantelovs princip er man mere misundelig over naboen kan skifte Audi A6 ud med S6 selvom man selv kan gå fra Polo til Passat😆 det er fuldkommen håbløst med sådanne holdninger desværre😩
These users thanked the author siccio for the post (total 2):
DanielB12Target
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6020
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6455 times
Been thanked: 1637 times

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af BrianDS » 9. jul 2020, 13:56

Jeg ville fjerne registreringsafgiften - punktum.

Roadpricing er dyrt og komplekst
Afgifter på kilometer skævvrider og straffer de svageste, og vi får intet ud af de udlændige der bruger vejene.

Fjern afgifterne og få en mere sikker og nyere vognpark.
Der vil sandsynligvis kunne spares mange penge i administration og man vil tjene en stor del hjem på moms.

Alternativt sæt en fast afgift efter udledningen, så afgiften er den samme om det er en mikrobil eller en luksusbil der udleder xx gram/km af et eller andet.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
DanielB12
Aktiv medlem
Indlæg: 4949
Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Køge
Has thanked: 4438 times
Been thanked: 1957 times
Kontakt:

Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?

Indlæg af DanielB12 » 9. jul 2020, 14:13

BrianDS skrev:
9. jul 2020, 13:56

Fjern afgifterne og få en mere sikker og nyere vognpark.
Synes jeg læste i nyere FDM Motor-blad, at Danmark faktisk har en ret ny vognpark - top 3-4-5-stykker.. At det så primært er mikrobiler...
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"