Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Har haft en længere debat med nogle venner, omhandlende bilafgifterne og en omlægning af disse - inspireret af roadpricing etc.
Hvis nu vi forestiller os, at man fjernede al registreringsafgifter, fradrag etc, så f.eks. en Golf 8 kostede 160.000 kr og ikke 250.000 kr. eller en Audi A6 380.000 kr. og ikke 600.000 kr..
Samtidig satte man et roadpricing-system op, så man betale 50 øre pr. kilometer - altså 15.000 kr. årligt hvis man kører 30.000 kr.
Hvordan ville jeres biløkonomi så blive prioriteret? Forudsat at i kører de samme antal kilometer.
Hvis nu vi forestiller os, at man fjernede al registreringsafgifter, fradrag etc, så f.eks. en Golf 8 kostede 160.000 kr og ikke 250.000 kr. eller en Audi A6 380.000 kr. og ikke 600.000 kr..
Samtidig satte man et roadpricing-system op, så man betale 50 øre pr. kilometer - altså 15.000 kr. årligt hvis man kører 30.000 kr.
Hvordan ville jeres biløkonomi så blive prioriteret? Forudsat at i kører de samme antal kilometer.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Skal lige forstå præmissen i mulighederne i afstemningen;
Når du i midterste valgmulighed skriver "Jeg ville købe en bil der koster det samme pr. år" ... så mener du, at du vil købe en bil hvor de faste udgifter og afskrivning fylder det samme i budgettet som disse udgifter fylder med nuv. afgiftsystem.
.. Og da du nu også vil have en forøget variabel driftudgift pga road pricingen, så betyder det i konsekvens at dine samlede udgifter til biltransport øges med road pricingen, hvis man vælger midterste mulighed ?
Med andre ord - hvis man vil bruge de samme penge på at kunne transportere sig i bil, som man gør i dag, så ville man skulle vælge mulighed 1 - købe en bil der fylder mindre i budgettet end i dag ... for at kunne opveje merudgiften på kørte km.
Korrekt forstået ?
Når du i midterste valgmulighed skriver "Jeg ville købe en bil der koster det samme pr. år" ... så mener du, at du vil købe en bil hvor de faste udgifter og afskrivning fylder det samme i budgettet som disse udgifter fylder med nuv. afgiftsystem.
.. Og da du nu også vil have en forøget variabel driftudgift pga road pricingen, så betyder det i konsekvens at dine samlede udgifter til biltransport øges med road pricingen, hvis man vælger midterste mulighed ?
Med andre ord - hvis man vil bruge de samme penge på at kunne transportere sig i bil, som man gør i dag, så ville man skulle vælge mulighed 1 - købe en bil der fylder mindre i budgettet end i dag ... for at kunne opveje merudgiften på kørte km.
Korrekt forstået ?
- These users thanked the author HansH for the post (total 2):
- Passatg 3c • DanielB12
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Nej.
Lad os sige du har en bil der koster dig 7000 kr pr. måned, fordelt på
A: 1.000 kr. til benzin
B: 500 kr. til forsikring
C: 500 kr. til vedligehold
D: 5.000 kr. til billån
E: 0 kr. til roadpricing
i alt: 7.000 kr.
For at gøre det simpelt, så udelader vi afskrivning og udbetaling, og siger at A, B og C er konstante.
Hvis der så blev indført at bilafgifterne forsvinder, så ville man - for nemhedens skyld - spare 50% af omkostninger i D, så tabellen nu vil så sådan her ud, hvis man købte præcis den samme bil:
A: 1.000 kr. til benzin
B: 500 kr. til forsikring
C: 500 kr. til vedligehold
D: 2.500 kr. til billån
E: 1.250 kr. til roadpricing
i alt: 5.750 kr.
Det jeg vil høre er, om folk ville bruge de ekstra 1.250 kr. på en større bil (option 2), eller stikke dem i lommen (option 1), eller bruge flere penge en det (option 3).
---
Hele diskussionen i vennegruppen udsprang egentlig af en E-tron i tyskland, koster det samme som en Q7 i tyskland..
Lad os sige du har en bil der koster dig 7000 kr pr. måned, fordelt på
A: 1.000 kr. til benzin
B: 500 kr. til forsikring
C: 500 kr. til vedligehold
D: 5.000 kr. til billån
E: 0 kr. til roadpricing
i alt: 7.000 kr.
For at gøre det simpelt, så udelader vi afskrivning og udbetaling, og siger at A, B og C er konstante.
Hvis der så blev indført at bilafgifterne forsvinder, så ville man - for nemhedens skyld - spare 50% af omkostninger i D, så tabellen nu vil så sådan her ud, hvis man købte præcis den samme bil:
A: 1.000 kr. til benzin
B: 500 kr. til forsikring
C: 500 kr. til vedligehold
D: 2.500 kr. til billån
E: 1.250 kr. til roadpricing
i alt: 5.750 kr.
Det jeg vil høre er, om folk ville bruge de ekstra 1.250 kr. på en større bil (option 2), eller stikke dem i lommen (option 1), eller bruge flere penge en det (option 3).
---
Hele diskussionen i vennegruppen udsprang egentlig af en E-tron i tyskland, koster det samme som en Q7 i tyskland..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Okay.
I dit eksempel omtaler du et scenarie hvor man får mere råderum ud af en omlægning. (Og ikke det modsatte, som jo også er en mulighed).
Så kort omskrevet - Hvis omlægning af bilafgifterne efterlader dig med overskud i forhold til nu, ville du så:
- bruge besparelsen til at købe en større bil
- bruge besparelsen på noget andet
Det giver reelt set kun 2 logiske muligheder som jeg forstår dit scenarie.
Er det en rigtig måde at stille det op på ? Eller overser jeg en option..
I dit eksempel omtaler du et scenarie hvor man får mere råderum ud af en omlægning. (Og ikke det modsatte, som jo også er en mulighed).
Så kort omskrevet - Hvis omlægning af bilafgifterne efterlader dig med overskud i forhold til nu, ville du så:
- bruge besparelsen til at købe en større bil
- bruge besparelsen på noget andet
Det giver reelt set kun 2 logiske muligheder som jeg forstår dit scenarie.
Er det en rigtig måde at stille det op på ? Eller overser jeg en option..
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1736
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Måske man skulle ændre valgmulighederne til eks:
Prioritere at have samme totaludgift, så vælge en større/dyrere bil
Prioritere billigere totaludgift, så vælge uændret bilstørrelse/model
Andre??
Prioritere at have samme totaludgift, så vælge en større/dyrere bil
Prioritere billigere totaludgift, så vælge uændret bilstørrelse/model
Andre??
- HansH
- Admin
- Indlæg: 13247
- Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Geografisk sted: Taulov
- Has thanked: 3210 times
- Been thanked: 4541 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Ja det er jo i bund og grund præcis det samme jeg siger.. blot med andre ord
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813
- Thor-thor
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1736
- Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 692 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Præcis, synes lige at jeg ville hjælpe med en copy/paste løsning....
Problemet er jo primært at valgmulighederne er formuleret så uklart, så svaret vil afhænge af hvad læseren lægger i spørgsmålet....
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1101 times
- Been thanked: 489 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Som Hans er inde på, så vil en omlægning jo også kunne medføre at det faktisk bliver dyrere at have den samme bilmodel, som inden en omlægning.
Det afhænger jo nok helt af hvilken bilmodel man har, og hvor mange kilometer man kører (og eventuelt også HVOR man kører henne).
Personligt ville jeg gå efter at holde de samlede årlige afgifter på samme niveau. Om det så ville kunne bære en nyere/større bil, eller det ville betyde at jeg eventuelt skulle købe en ældre bil, det er jo så helt afhængig af hvordan en sådan omlægning ville blive skruet sammen.
Det afhænger jo nok helt af hvilken bilmodel man har, og hvor mange kilometer man kører (og eventuelt også HVOR man kører henne).
Personligt ville jeg gå efter at holde de samlede årlige afgifter på samme niveau. Om det så ville kunne bære en nyere/større bil, eller det ville betyde at jeg eventuelt skulle købe en ældre bil, det er jo så helt afhængig af hvordan en sådan omlægning ville blive skruet sammen.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 2948
- Tilmeldt: 25. jan 2012, 10:33
- Geografisk region: Vestsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 967 times
- Been thanked: 507 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Hvordan er Sveriges system? Er det helt umuligt at kopiere da? Jeg er godt klar over forskellen på landenes indbyggertal
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Jeg svarede samme. Men ville svare samme eller en smule mere hvis muligt
Hvis det kunne give en væsentligt federe bil, så ville man også være villig til at ligge lidt mere.
Tænker at den engelske model er bedre.
Fast registreringsafgift og årlig afgift efter forurening, og den årlige afgift stiger langsomt som bilen bliver ældre. S
Så ville der stadig komme en del i kassen. Måske med roadpriceing i stedet for den årlige afgift.
Hvis det kunne give en væsentligt federe bil, så ville man også være villig til at ligge lidt mere.
Tænker at den engelske model er bedre.
Fast registreringsafgift og årlig afgift efter forurening, og den årlige afgift stiger langsomt som bilen bliver ældre. S
Så ville der stadig komme en del i kassen. Måske med roadpriceing i stedet for den årlige afgift.
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1172
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 271 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Jeg synes ikke fast pris pr km giver helt mening, hellere end højere afgift på brændsstof. Det vil da i hvertfald gå hårdt ud over de små biler som ligger i forvejen ligger i den lave ende i afgift, altså procentvis.
Hvis man kører til udlandet, vil det så stadig koste 50 øre pr km?
Jeg ville nok gå efter noget der har ca samme totaløkonomi, men man vil jo nok være tilbøjeligt til at køre færre km/ekstra ture.
Hvis man kører til udlandet, vil det så stadig koste 50 øre pr km?
Jeg ville nok gå efter noget der har ca samme totaløkonomi, men man vil jo nok være tilbøjeligt til at køre færre km/ekstra ture.
- Monze1980
- Medlem
- Indlæg: 1377
- Tilmeldt: 17. jan 2013, 21:31
- Geografisk region: Midtjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 395 times
- Been thanked: 478 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Jeg tænker ikke jeg ville bruge væsentlig flere penge på bil, hvis afgiften blev fjernet.
Jeg ville måske skifte bil tidligere end planlagt, og købe en nyere bil, og det kan vel i princippet også gå ind under en øget omkostning, vil jeg mene.
Jeg ville dog ikke købe en kæmpe Audi bare fordi den var billigere. Valg af bil vil stadig være ud fra en vurdering ud fra to punkter:
1) økonomi
2) behov
Jeg ville måske skifte bil tidligere end planlagt, og købe en nyere bil, og det kan vel i princippet også gå ind under en øget omkostning, vil jeg mene.
Jeg ville dog ikke købe en kæmpe Audi bare fordi den var billigere. Valg af bil vil stadig være ud fra en vurdering ud fra to punkter:
1) økonomi
2) behov
- Skoda Enyaq 80 iV Sportline, 07/22
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Roadpricing er et godt og smart værktøj, da man effektivt kan styre trafikken - feks. gøre det billigere/gratis at køre uden for myldretiden.xbn skrev: ↑7. jul 2020, 16:52Jeg synes ikke fast pris pr km giver helt mening, hellere end højere afgift på brændsstof. Det vil da i hvertfald gå hårdt ud over de små biler som ligger i forvejen ligger i den lave ende i afgift, altså procentvis.
Hvis man kører til udlandet, vil det så stadig koste 50 øre pr km?
Jeg ville nok gå efter noget der har ca samme totaløkonomi, men man vil jo nok være tilbøjeligt til at køre færre km/ekstra ture.
Det gør dog også, at det har en social slagside..
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Target
- Medlem
- Indlæg: 1261
- Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Holmegaard
- Has thanked: 1101 times
- Been thanked: 489 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Ja idéen kan være besnærende. Men der er vel ingen steder hvor de har indført det i praksis? Altså udover enkelte betalingsveje.
Så det kræver vel at der udvikles en teknologi til det.
Personligt ville jeg være meget skeptisk over for sådan en total masseovervågning af alle køretøjer, som det vil kræve hvis man skal kunne opkræve differentierede afgifter til hver enkelt køretøj for hver kilometer der er kørt på en given strækning.
Og et sådan system vil jo også være komplet umuligt at gennemskue for den almindelige bruger. 100 gange værre end at gennemskue prisen på en rejse med Rejsekortet.
Og til sidst, så skal man jo også kunne udvikle et system som man ikke bare kan omgå hvis man er lidt teknisk kyndig.
Jeg tvivler på det nogensinde bliver til noget. Jeg håber i hvert fald aldrig det bliver til noget.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk
- Korreborg
- Aktiv medlem
- Indlæg: 3406
- Tilmeldt: 12. mar 2012, 11:50
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Viborg
- Has thanked: 580 times
- Been thanked: 876 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Og hvordan skulle det virke? Variabel afgift ville kræve at myndighederne ved hvor jeg er hvornår. Ikke at jeg har et problem med det, mere at de kender min hastighed
2022 Polestar 2 Pilot Plus Performance 476HK
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
2017 Golf VII Facelift GTD 2.0TDI CR 184 DSG7 Van (Solgt)
2013 Golf VII Highline 2,0 TDI CR 150 DSG6 Van (Solgt)
2009 Octavia II FL Elegance Combi 2,0 TDI 140 (Solgt)
2007 Leon Stylance 1,9 TDI 105 Van (Solgt)
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Ja, masseovervågningen er det største issue.
Jeg er ikke fan af den ide, men fan af ideen bag roadpricing.
Jeg er ikke fan af den ide, men fan af ideen bag roadpricing.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- jansom
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6252
- Tilmeldt: 15. jun 2008, 18:21
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Gjessø, Silkeborg
- Has thanked: 2071 times
- Been thanked: 673 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Danmark bliver aldrig first-mover på det her, så det kommer til at ligge rigtigt mange år ud i fremtiden. Sikkert aldrig. Jeg er mere tilhænger af højere afgifter på brændstoffet og så fjerne afgiften helt på biler.
Selve afstemningen vil jeg nok bruge det samme og så gå en størrelse op i bil. Eller hoppe på en elbil.
Selve afstemningen vil jeg nok bruge det samme og så gå en størrelse op i bil. Eller hoppe på en elbil.
-No one is more hated than he who speaks the truth-
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 329
- Tilmeldt: 22. jun 2008, 08:30
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 127 times
- Been thanked: 30 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Jeg tror bare, at hvis man lægger mere afgift på brændstof, så vil bla dagligvarer, byggeri osv blive dyrere, da vognmænd, entreprenører oa skal have pengene hjem igen.
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Plus, der ville nok ske et boom i salget af jerrycans i sænderjylland. Det ville godt nok skævvride en del.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1172
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 271 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Både Sverige og Norge har da masser af den slags veje og betalingsringe, der bliver afregnet via kameraovervågning.
-
- Medlem
- Indlæg: 859
- Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1722 times
- Been thanked: 467 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Erhvervslivet kan man kompensere via refusionsordninger, sådan var det også for mange år siden. Det giver jo ikke mening, at tsraffe en vognmand, der har en bunke lastbiler, der i forvejen ingen registreringsafgift er på.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 249
- Tilmeldt: 31. jan 2014, 07:51
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 22 times
- Been thanked: 27 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
hvornår træder det i kraft
A3 2,0 tdi - mit (fast) absolut alles
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1172
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 271 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Ja, der findes jo allerede farvet diesel.Morten Hedensted skrev: ↑7. jul 2020, 19:02Erhvervslivet kan man kompensere via refusionsordninger, sådan var det også for mange år siden. Det giver jo ikke mening, at tsraffe en vognmand, der har en bunke lastbiler, der i forvejen ingen registreringsafgift er på.
-
- Medlem
- Indlæg: 859
- Tilmeldt: 19. maj 2011, 22:52
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1722 times
- Been thanked: 467 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Farvet diesel er vel kun til landbruget - Dengang tilbage for mange år siden, tankede vognmænd helt almindelig diesel, akkurat som i dag, men fik så en del af afgiften tilbage. Det kunne man relativt let genindføre, hvis man lagde fx registreringsafgiften over på brændstoffet.xbn skrev: ↑7. jul 2020, 19:10Ja, der findes jo allerede farvet diesel.Morten Hedensted skrev: ↑7. jul 2020, 19:02Erhvervslivet kan man kompensere via refusionsordninger, sådan var det også for mange år siden. Det giver jo ikke mening, at tsraffe en vognmand, der har en bunke lastbiler, der i forvejen ingen registreringsafgift er på.
2023 VW ID.7 Style
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
2023 VW ID. Buzz Style
2006 Toyota Sportsvan 2.2 D-4D-D Cat Sport
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 385
- Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 93 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Nu er jeg principielt imod bilafgifter af en hver art, uanset om vi snakker registreringsafgift eller grønafgift.
Vi har dog desværre valgt en samfunds model, hvor afgifter på transport, åbenbart skal dække mange ting i vores velfærdssystem, som jeg på mange måder er tilhænger af. Ja bortset fra at det er bilejere der skal betale gildet.
Skulle vi lege med tanken om alternativ måde, at betale på. Ja så ville det for mig give mere mening at hæve afgift på benzin/diesel også fjerne grønafgift.
Eksempel: Audi RS6 koster kassen i grøn afgift fordi den ikke kører 18-20 km på literen som en VW UP.
Men alle biler forurene ikke når de holder stille i carport/garage alligevel er “luksus” bilerne meget dyre i faste årlige omkostninger at have holdene.
Lad det da være brugen af bilen betale når man smider CO2 fremfor, fremfor selve købet af bil, og det den holder stille.
Problemet med vores system er, de vil nu tvinge os over i el biler, den dag 70-80 procent kører el, og de sælger mindre benzin/diesel ja så stiger el-afgift for så mangler pengene i statskassen. Dette er den klassiske danske strategi.
Valgte ene og alene at købe e-Golf som bil nummer 2, grundet mest for pengene da afgiften simpelthen er helt hen i vejret og tilsvarende Golf havde kostet med samme udstyr små 200.000 kroner mere.
Har stadigvæk diesel bil i husstanden, og mit foreslag står stadigvæk ved magt selvom jeg selv bliver ramt. Hæv afgift på brændstof fjern registrerings og grøn afgift.
Dette vil få folk hurtigere over i økonomiske biler, og få bedre sikrere bilpark, hvor man har råd til det sikkerhedsudstyr, der samfunds økonomisk måske på sigt også betaler sig. Grundet færre alvorligt tilskadekomne og eventuelt invalidepensioner genoptrænings og sygehus ophold.
Disse tal bliver jo aldrig regnet med.
Samtidigt vil det jo øge beskæftigelsen at fjerne afgifterne, dette kan man jo se ved de sidste afgiftsænkninger på biler generelt.
Vi har dog desværre valgt en samfunds model, hvor afgifter på transport, åbenbart skal dække mange ting i vores velfærdssystem, som jeg på mange måder er tilhænger af. Ja bortset fra at det er bilejere der skal betale gildet.
Skulle vi lege med tanken om alternativ måde, at betale på. Ja så ville det for mig give mere mening at hæve afgift på benzin/diesel også fjerne grønafgift.
Eksempel: Audi RS6 koster kassen i grøn afgift fordi den ikke kører 18-20 km på literen som en VW UP.
Men alle biler forurene ikke når de holder stille i carport/garage alligevel er “luksus” bilerne meget dyre i faste årlige omkostninger at have holdene.
Lad det da være brugen af bilen betale når man smider CO2 fremfor, fremfor selve købet af bil, og det den holder stille.
Problemet med vores system er, de vil nu tvinge os over i el biler, den dag 70-80 procent kører el, og de sælger mindre benzin/diesel ja så stiger el-afgift for så mangler pengene i statskassen. Dette er den klassiske danske strategi.
Valgte ene og alene at købe e-Golf som bil nummer 2, grundet mest for pengene da afgiften simpelthen er helt hen i vejret og tilsvarende Golf havde kostet med samme udstyr små 200.000 kroner mere.
Har stadigvæk diesel bil i husstanden, og mit foreslag står stadigvæk ved magt selvom jeg selv bliver ramt. Hæv afgift på brændstof fjern registrerings og grøn afgift.
Dette vil få folk hurtigere over i økonomiske biler, og få bedre sikrere bilpark, hvor man har råd til det sikkerhedsudstyr, der samfunds økonomisk måske på sigt også betaler sig. Grundet færre alvorligt tilskadekomne og eventuelt invalidepensioner genoptrænings og sygehus ophold.
Disse tal bliver jo aldrig regnet med.
Samtidigt vil det jo øge beskæftigelsen at fjerne afgifterne, dette kan man jo se ved de sidste afgiftsænkninger på biler generelt.
- These users thanked the author siccio for the post (total 4):
- Morten Hedensted • Jay-Jay • DanielB12 • Yenko
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Hvis vi tager udgangspunkt i roadpricing til 50 øre, så er det 15000 kr. for 30.000 km.
Vi bruger for ca 20.000 kr på benzin om året til 30.000 km i vores relativt økonomiske bil med en snit pris på 11 kr. Ca 1.900 liter.
Hvis de 15.000 kr skal over på Benzin, så skal en liter koste 18 kr, eller 7 kr mere pr liter.
Det vil godt nok give et stort incitament til snyd og grænsehandel, samt påvirke turismen negativ, og danmark som transportkoridor, hvis prisen er 7 kr lavere i nabolandet
Vi bruger for ca 20.000 kr på benzin om året til 30.000 km i vores relativt økonomiske bil med en snit pris på 11 kr. Ca 1.900 liter.
Hvis de 15.000 kr skal over på Benzin, så skal en liter koste 18 kr, eller 7 kr mere pr liter.
Det vil godt nok give et stort incitament til snyd og grænsehandel, samt påvirke turismen negativ, og danmark som transportkoridor, hvis prisen er 7 kr lavere i nabolandet
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- xbn
- Medlem
- Indlæg: 1172
- Tilmeldt: 2. apr 2011, 16:13
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 271 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Procentvis vil 50 øre/km straffe de biler der kører langt på literen mere end dem med højt forbrug, det giver heller ikke helt mening sådan rent miljømæssigt. Men alle ændringer vil ramme skævt i et eller andet omfang.
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 385
- Tilmeldt: 11. dec 2017, 19:10
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 75 times
- Been thanked: 93 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Jamen det er jo helt rigtigt, uanset hvordan man gør rammer man noget, og også derfor velfærd skal betales over skat, og ikke ved transport a til b.DanielB12 skrev: ↑8. jul 2020, 17:31Hvis vi tager udgangspunkt i roadpricing til 50 øre, så er det 15000 kr. for 30.000 km.
Vi bruger for ca 20.000 kr på benzin om året til 30.000 km i vores relativt økonomiske bil med en snit pris på 11 kr. Ca 1.900 liter.
Hvis de 15.000 kr skal over på Benzin, så skal en liter koste 18 kr, eller 7 kr mere pr liter.
Det vil godt nok give et stort incitament til snyd og grænsehandel, samt påvirke turismen negativ, og danmark som transportkoridor, hvis prisen er 7 kr lavere i nabolandet
Tilgengæld hvis du skulle betale lad os sige 5000 mere om året for benzin til din Audi, du så havde givet et sted mellem 150-175000 mindre for. Så kunne du da kører nogle år for differencen
Der var for nogle år siden en undersøgelse af de 10 mest solgte biler i Danmark og Sverige.
Der viste det sig at svenskerne fik akkurat det samme i statskassen som i Danmark. Nummer 1 i DK VW UP og i SE Volvo V70.
Momsen er her afgørende faktor, da danskerne traditionelt vælger mindre billigere biler, så afgiften alligevel ikke er så afgørende. De får jo også flere penge ind nu de sænkede afgiften fra 180 til 150 procent og igen til 85 procent op til vidst beløb.
Så vælger vi større sikrere biler.
De “røde” partier kaldte det også Porsche reform
Men på typisk dansk jantelovs princip er man mere misundelig over naboen kan skifte Audi A6 ud med S6 selvom man selv kan gå fra Polo til Passat det er fuldkommen håbløst med sådanne holdninger desværre
E-Golf privat letbane, hurtigere billigere og sjovere
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6022
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1637 times
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Jeg ville fjerne registreringsafgiften - punktum.
Roadpricing er dyrt og komplekst
Afgifter på kilometer skævvrider og straffer de svageste, og vi får intet ud af de udlændige der bruger vejene.
Fjern afgifterne og få en mere sikker og nyere vognpark.
Der vil sandsynligvis kunne spares mange penge i administration og man vil tjene en stor del hjem på moms.
Alternativt sæt en fast afgift efter udledningen, så afgiften er den samme om det er en mikrobil eller en luksusbil der udleder xx gram/km af et eller andet.
Roadpricing er dyrt og komplekst
Afgifter på kilometer skævvrider og straffer de svageste, og vi får intet ud af de udlændige der bruger vejene.
Fjern afgifterne og få en mere sikker og nyere vognpark.
Der vil sandsynligvis kunne spares mange penge i administration og man vil tjene en stor del hjem på moms.
Alternativt sæt en fast afgift efter udledningen, så afgiften er den samme om det er en mikrobil eller en luksusbil der udleder xx gram/km af et eller andet.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4949
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4439 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Omlægning af bilafgifterne - What would jesu-- VAGcars do?
Synes jeg læste i nyere FDM Motor-blad, at Danmark faktisk har en ret ny vognpark - top 3-4-5-stykker.. At det så primært er mikrobiler...
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.