Erfaringer med Passat GTE
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 202
- Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:29
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Erfaringer med Passat GTE
Nogle erfaringer med Passat Variant GTE, pros, cons osv?
Hvorfor købe den over en 2.0 TSI 190 hk Elegance+ fra 2020?
Hvorfor købe den over en 2.0 TSI 190 hk Elegance+ fra 2020?
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 202
- Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:29
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Jeg troede der var masser af erfaringer med Passat Variant GTE i den faceliftede version. Jeg var ude og køre i en idag og var rimelig imponeret. Dog en anelse vindstøj fra spejlene, men det kan akustik ruder nok klare.
Hvordan er kvaliteten af drivlinjen mm og jeres generelle erfaringer med den?
Hvordan er kvaliteten af drivlinjen mm og jeres generelle erfaringer med den?
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Jeg har ingen erfaring, jeg har kun prøvet Passat GTE en enkelt gang, før facelift.Bagger skrev:Jeg troede der var masser af erfaringer med Passat Variant GTE i den faceliftede version. Jeg var ude og køre i en idag og var rimelig imponeret. Dog en anelse vindstøj fra spejlene, men det kan akustik ruder nok klare.
Hvordan er kvaliteten af drivlinjen mm og jeres generelle erfaringer med den?
Rækkevidden på el er ikke imponerende, og når der ikke er strøm på føles den lidt tung.
Sælgeren kørte selv i den en periode og sagde 30-35 km på el var cirka det den rakte. Den faceliftede skulle dog være lidt bedre.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 207 times
Erfaringer med Passat GTE
Du finder nok flere, der har erfaring med netop den model i facebook gruppen “VW GTE Danmark”.
Jeg kører selv Golf GTE fra 2018 med samme drivlinje.
Tilbage i maj havde VW motor og gear ude af bilen, for at skifte en defekt pakdåse i gearkassen, der forårsagede olielækage.
En reparation til ca. 20k+moms ifølge værkstedet. Det blev taget på garantien.
Denne fejl er bestemt ikke unormal, og er så vidt jeg ved noget værkstederne har fået instruks i at kigge efter ved service.
Enkelte har fået skiftet turbo, men det tror jeg handler mere om deres kørestil end komponentkvaliteten.
“En del” har fået skiftet enten mechatronic eller hele gearkassen på garanti. Sidstnævnte koster 120k+.
Jeg skriver en del i anførselstegn fordi jeg ikke kender den procentvise andel af biler, der har fået skiftet disse komponenter, men det er bestemt ikke ukendt i GTE grupperne på facebook.
Overordnet er jeg rigtig glad for min GTE, og har sparet temmeligt mange penge til brændstof, fordi jeg har kunnet tøffe rundt på el, meget af tiden.
Om vinteren kan jeg klemme den op på 30-32km på el, hvis jeg kører meget pænt. Det skal dog ikke meget til, før den ender nede på 25km.
Om sommeren kan jeg godt komme over 40km på el.
Jeg kører selv Golf GTE fra 2018 med samme drivlinje.
Tilbage i maj havde VW motor og gear ude af bilen, for at skifte en defekt pakdåse i gearkassen, der forårsagede olielækage.
En reparation til ca. 20k+moms ifølge værkstedet. Det blev taget på garantien.
Denne fejl er bestemt ikke unormal, og er så vidt jeg ved noget værkstederne har fået instruks i at kigge efter ved service.
Enkelte har fået skiftet turbo, men det tror jeg handler mere om deres kørestil end komponentkvaliteten.
“En del” har fået skiftet enten mechatronic eller hele gearkassen på garanti. Sidstnævnte koster 120k+.
Jeg skriver en del i anførselstegn fordi jeg ikke kender den procentvise andel af biler, der har fået skiftet disse komponenter, men det er bestemt ikke ukendt i GTE grupperne på facebook.
Overordnet er jeg rigtig glad for min GTE, og har sparet temmeligt mange penge til brændstof, fordi jeg har kunnet tøffe rundt på el, meget af tiden.
Om vinteren kan jeg klemme den op på 30-32km på el, hvis jeg kører meget pænt. Det skal dog ikke meget til, før den ender nede på 25km.
Om sommeren kan jeg godt komme over 40km på el.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 202
- Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:29
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Mange tak for jeres svar og kom endelig med flere gode input!
Har du hjemmelader og hvordan med app til bilen. Kan du styre så den er varm hhv kold når du kommer ud til den?
Har du hjemmelader og hvordan med app til bilen. Kan du styre så den er varm hhv kold når du kommer ud til den?
-
- Aktiv medlem
- Indlæg: 1842
- Tilmeldt: 6. jul 2010, 21:22
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Ja
- Has thanked: 58 times
- Been thanked: 207 times
Erfaringer med Passat GTE
Økonomien hænger kun sammen med den bil, hvis du kan lade den hjemme, og helst også på arbejdet.
Bunden ryger ud af økonomien, hvis man benytter benzinmotoren til at lade højvoltsbatteriet.
Er der ingen strøm på dette, bliver det bare en temmelig tung Passat, med dårlig brændstoføkonomi til følge.
Jeg har en Clever lader siddende hjemme i garagen. Jeg giver 329kr/md flatrate for strøm. Laderen fjernaflæses hver måned, og jeg får 2,10kr/kWh retur. Derudover har jeg solceller på taget, som spæder lidt til når der er sol.
Hvis der er tegnet abb. hos VW, så kan man opvarme/køle kabinen som man lyster via en app på telefonen. Jeg har ofte brugt sidstnævnte om sommeren. Lækkert at komme ud til en kold kabine om sommeren.
Bunden ryger ud af økonomien, hvis man benytter benzinmotoren til at lade højvoltsbatteriet.
Er der ingen strøm på dette, bliver det bare en temmelig tung Passat, med dårlig brændstoføkonomi til følge.
Jeg har en Clever lader siddende hjemme i garagen. Jeg giver 329kr/md flatrate for strøm. Laderen fjernaflæses hver måned, og jeg får 2,10kr/kWh retur. Derudover har jeg solceller på taget, som spæder lidt til når der er sol.
Hvis der er tegnet abb. hos VW, så kan man opvarme/køle kabinen som man lyster via en app på telefonen. Jeg har ofte brugt sidstnævnte om sommeren. Lækkert at komme ud til en kold kabine om sommeren.
Min bil: Mercedes Benz C300 Sedan W206 - 05/2022
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
Fruens bil: BMW iX1 eDrive20 M-Sport - 04/2024 forhåbentligt
Tidligere biler: Udelukkende VAG
- DanielB12
- Aktiv medlem
- Indlæg: 4951
- Tilmeldt: 24. apr 2016, 12:22
- Geografisk region: Sydsjælland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Køge
- Has thanked: 4440 times
- Been thanked: 1957 times
- Kontakt:
Re: Erfaringer med Passat GTE
Min chef har en FL og nu tror jeg han lader derhjemme, og i hvert fald på arbejdet, men det gjorde han ikke i starten, og der gik den virkelig, virkelig lavt på literen.. Han har dog også en tung fod.. Men han er vidst ganske glad for den.
Man skal tage hensyn til miljøet og den næsten ikke-eksisterende, hypotetiske mulighed for, at en havskildpadde kan blive kvalt.
- Madmax
- Medlem
- Indlæg: 1108
- Tilmeldt: 6. apr 2017, 17:13
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 102 times
- Been thanked: 471 times
Erfaringer med Passat GTE
Jeg har en superb med samme motor/batteri.
Jeg bor i lejlighed og kan lade på arbejdet.
Den første tankfuld kørte jeg 15,23 km/l og det var uden at oplade bilen andet end med brændstofmotoren. Men lader man med den hedder der 10 km/l ifølge kørecomputeren.
Uden el delen går det hele af. Så er det bare en tung klods at køre med for lille motor.
Jeg bor i lejlighed og kan lade på arbejdet.
Den første tankfuld kørte jeg 15,23 km/l og det var uden at oplade bilen andet end med brændstofmotoren. Men lader man med den hedder der 10 km/l ifølge kørecomputeren.
Uden el delen går det hele af. Så er det bare en tung klods at køre med for lille motor.
- VW-GTE
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 76
- Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 19 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Nu er det et fåtal der har haft udfordringer med mechatronic/pakdåse, men det er selføli altid dem man høre mest om. Når så er det gerne VW der står for den regning.
Sådan en GTE er bare køreglæde udover det sædvanlige, man kalder den også for ”økoracer” go for it
Jeg ligger selv på et snit på omkring 50kml over en tankfuld, har også haft den oppe på 66kml på en enkelt tur (Golf GTE)syntes det er helt godt af en såkaldt sportsvogn , det er selvfølgelig forudsat at man forstår at køre en plugin-hybrid, VW har ramt bullseye da de lancerede GTEèn. 80-90% af folks daglige kørselsbehov ligger indenfor den 50km range. Så det er ikke så tit der skal tankes fossile brændstoffer, skal man lige vænne sig til, og miljøet er også vældig godt tilfreds med det, og det er jo i bund og grund det det handler om, udover alt det andet fede ved bilen.
Hvis man ikke forstår at køre en GTE/plugin hybrid (Køre de rigtige ” Modes ” på det rigtige tidspunkt) eller dagligt skal køre noget længere er det en ren elbil man skal gå efter, i hvert fald er rene benzin/diesel biler ved at være outdatede og synger på sidste vers, det tror jeg også er gået op for folk efterhånden. Den grønne omstilling er tættere på end man havde forestillet sig for bare få år tilbage.
For at gøre det nemt for sig selv med en plugin-hybrid skal man efter min mening have sin egen ladestander der hjemme, det tager 10sek. at sætte ladestikket i, 2,5time senere er batteriet fuldt opladet… og det skal være nemt, ellers tror jeg ikke man altid for ladet sin plugin-hybrid så det giver mening. Om laderen så skal være med eller uden abonnement skal man så gøre op med sig selv ift. ens kørselsbehov. Men en laderstander i garagen er et must. Det er bare nice at have sin egen tankstation- og selvfølgelig fedt hvis man oveni kan tanke gratis på jobbet tilmed – så det er klart det giver en god brændstoføkonomi, specielt ift. til min gamle dieselhakker som kun kørte 16-17kml – det gør heller ikke noget når bilen fortæller dig at du har kørt 100% emitionsfrit.
Med we-connect appèn får du en masse data og komfort/onlinetjenester til din bil uden at skulle sidde i bilen - https://www.volkswagen.dk/da/konnektivi ... ester.html
Og bliv ikke forundret når du får et smil på læben når du trykker på GTE-knappen, den er kvik
Sådan en GTE er bare køreglæde udover det sædvanlige, man kalder den også for ”økoracer” go for it
Jeg ligger selv på et snit på omkring 50kml over en tankfuld, har også haft den oppe på 66kml på en enkelt tur (Golf GTE)syntes det er helt godt af en såkaldt sportsvogn , det er selvfølgelig forudsat at man forstår at køre en plugin-hybrid, VW har ramt bullseye da de lancerede GTEèn. 80-90% af folks daglige kørselsbehov ligger indenfor den 50km range. Så det er ikke så tit der skal tankes fossile brændstoffer, skal man lige vænne sig til, og miljøet er også vældig godt tilfreds med det, og det er jo i bund og grund det det handler om, udover alt det andet fede ved bilen.
Hvis man ikke forstår at køre en GTE/plugin hybrid (Køre de rigtige ” Modes ” på det rigtige tidspunkt) eller dagligt skal køre noget længere er det en ren elbil man skal gå efter, i hvert fald er rene benzin/diesel biler ved at være outdatede og synger på sidste vers, det tror jeg også er gået op for folk efterhånden. Den grønne omstilling er tættere på end man havde forestillet sig for bare få år tilbage.
For at gøre det nemt for sig selv med en plugin-hybrid skal man efter min mening have sin egen ladestander der hjemme, det tager 10sek. at sætte ladestikket i, 2,5time senere er batteriet fuldt opladet… og det skal være nemt, ellers tror jeg ikke man altid for ladet sin plugin-hybrid så det giver mening. Om laderen så skal være med eller uden abonnement skal man så gøre op med sig selv ift. ens kørselsbehov. Men en laderstander i garagen er et must. Det er bare nice at have sin egen tankstation- og selvfølgelig fedt hvis man oveni kan tanke gratis på jobbet tilmed – så det er klart det giver en god brændstoføkonomi, specielt ift. til min gamle dieselhakker som kun kørte 16-17kml – det gør heller ikke noget når bilen fortæller dig at du har kørt 100% emitionsfrit.
Med we-connect appèn får du en masse data og komfort/onlinetjenester til din bil uden at skulle sidde i bilen - https://www.volkswagen.dk/da/konnektivi ... ester.html
Og bliv ikke forundret når du får et smil på læben når du trykker på GTE-knappen, den er kvik
- These users thanked the author VW-GTE for the post (total 2):
- Abyssinier • Brian Scharling
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Hvis man så har et større kørselsbehov end de 30-40 km en Passat GTE kan levere på strøm, og man har brug for en bil i den størrelse - hvilken ren elbil fås til samme pris eller lavere end en Passat GTE?VW-GTE skrev:Nu er det et fåtal der har haft udfordringer med mechatronic/pakdåse, men det er selføli altid dem man høre mest om. Når så er det gerne VW der står for den regning.
Sådan en GTE er bare køreglæde udover det sædvanlige, man kalder den også for ”økoracer” go for it
Jeg ligger selv på et snit på omkring 50kml over en tankfuld, har også haft den oppe på 66kml på en enkelt tur (Golf GTE)syntes det er helt godt af en såkaldt sportsvogn , det er selvfølgelig forudsat at man forstår at køre en plugin-hybrid, VW har ramt bullseye da de lancerede GTEèn. 80-90% af folks daglige kørselsbehov ligger indenfor den 50km range. Så det er ikke så tit der skal tankes fossile brændstoffer, skal man lige vænne sig til, og miljøet er også vældig godt tilfreds med det, og det er jo i bund og grund det det handler om, udover alt det andet fede ved bilen.
Hvis man ikke forstår at køre en GTE/plugin hybrid (Køre de rigtige ” Modes ” på det rigtige tidspunkt) eller dagligt skal køre noget længere er det en ren elbil man skal gå efter, i hvert fald er rene benzin/diesel biler ved at være outdatede og synger på sidste vers, det tror jeg også er gået op for folk efterhånden. Den grønne omstilling er tættere på end man havde forestillet sig for bare få år tilbage.
For at gøre det nemt for sig selv med en plugin-hybrid skal man efter min mening have sin egen ladestander der hjemme, det tager 10sek. at sætte ladestikket i, 2,5time senere er batteriet fuldt opladet… og det skal være nemt, ellers tror jeg ikke man altid for ladet sin plugin-hybrid så det giver mening. Om laderen så skal være med eller uden abonnement skal man så gøre op med sig selv ift. ens kørselsbehov. Men en laderstander i garagen er et must. Det er bare nice at have sin egen tankstation- og selvfølgelig fedt hvis man oveni kan tanke gratis på jobbet tilmed – så det er klart det giver en god brændstoføkonomi, specielt ift. til min gamle dieselhakker som kun kørte 16-17kml – det gør heller ikke noget når bilen fortæller dig at du har kørt 100% emitionsfrit.
Med we-connect appèn får du en masse data og komfort/onlinetjenester til din bil uden at skulle sidde i bilen - https://www.volkswagen.dk/da/konnektivi ... ester.html
Og bliv ikke forundret når du får et smil på læben når du trykker på GTE-knappen, den er kvik
Som jeg ser det er udbredelsen af elbiler ikke kun begrænset af ladestandere, men også udbuddet af biler som folk kan købe.
Nu har jeg en garage hvor der er forberedt til en fremtidig ladestander, men de der ikke har den mulighed, er stadig afhængig af offentlige ladestandere, det findes ikke i vores lille by med 4.190 indbyggere (+ derudover opland), nærmeste ladestander er 10 km væk i en anden by.
Passat GTE giver netop et kompromis i forhold til dem med kort på arbejde og mulighed for at lade hjemme, og/eller på arbejdspladsen, jeg mangler en elbil der kan det samme, men den må ikke være dyrere i indkøb, for beløbet man kan låne i banken bestemmer man ikke altid selv.
- These users thanked the author BrianDS for the post:
- Morten Hedensted
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 13. sep 2019, 18:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 50 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Har selv været igennem overvejelserne i efteråret, fravalgte GTE primært af disse årsager:
-100L mindre bagageplads (pga. batteri)
-udgift til ladestander hjemme, vi går i flyttetanker
-pendler 2x50 og kan ikke lade på arbejde
-frygter jeg vil blive træt af konstant kabelhåndtering pga. lille batteri
-mere at servicere
Valgte diesel (evo), næste bil bliver ren elbil med stort batteri der kan pendle en uge på en opladning. Dieselen kan så sælges til en campingentusiast.
-100L mindre bagageplads (pga. batteri)
-udgift til ladestander hjemme, vi går i flyttetanker
-pendler 2x50 og kan ikke lade på arbejde
-frygter jeg vil blive træt af konstant kabelhåndtering pga. lille batteri
-mere at servicere
Valgte diesel (evo), næste bil bliver ren elbil med stort batteri der kan pendle en uge på en opladning. Dieselen kan så sælges til en campingentusiast.
Passat 2.0 150hk TDI EVO DSG Elegance (2020), DP, DC
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 24
- Tilmeldt: 3. jul 2018, 06:21
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Jeg har en Passat GTE Variant, dog ikke den faceliftede. Den er købt som demo for 2 år siden og havde kørt 11000. Tælleren nærmer sig nu 70000. Valget stod den gang mellem en BMW 320i, BMW 420i eller Passaten. Det blev Passaten på grund af plads, udstyr, kraftoverskud og indvendigt design.
Jeg overvejede hjemmelader, og skulle nok have slået til den gang - i mellemtiden er installationsomkostninger og månedligt abonnement steget en del. I stedet lader jeg hjemme og på arbejde med en mormorlader, og det fungerer fint.
Jeg har noteret forbruget siden anskaffelsen, og det ligger pt. på 24,83 km/l. Om det er godt eller skidt skal jeg ikke kloge mig på. Men det er påvirket af, at vi ca. 6 måneder efter bilkøbet også købte et sommerhus, som ligger 300 km væk. De ture, og dem har der været mange af under Corona, gør “ondt” på forbruget. På disse ture, hvor der startes med opladet batteri lander forbruget mellem 14 og 20 km/l. I vinterperioden ligger forbruget tættere på 50km/l.
Som der nævnes i svarene er der åbenbart et problem med en pakning - det var også tilfældet med min. Den blev skiftet på garantien ved 60000 km service. I øvrigt et dyrt service. Men det ændrer ikke på glæden ved at eje og køre en GTE.
Jeg savner ikke power fra motoren, når batteriet et fladt og bilen fuldt læsset. De 156 hk gør det fint og den føles ikke langsommere end den 320D jeg kom fra. Og, når der er strøm på batteriet, sker det at jeg bruger det når lyskrydset skifter til grønt. Selv om hårpragten snart kvalificerer mig til medlem af “de grå hjelme”, bliver jeg ikke for gammel til det. Op til 60 går det pænt hurtigt.
Pøj pøj med dit bilkøb
Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg overvejede hjemmelader, og skulle nok have slået til den gang - i mellemtiden er installationsomkostninger og månedligt abonnement steget en del. I stedet lader jeg hjemme og på arbejde med en mormorlader, og det fungerer fint.
Jeg har noteret forbruget siden anskaffelsen, og det ligger pt. på 24,83 km/l. Om det er godt eller skidt skal jeg ikke kloge mig på. Men det er påvirket af, at vi ca. 6 måneder efter bilkøbet også købte et sommerhus, som ligger 300 km væk. De ture, og dem har der været mange af under Corona, gør “ondt” på forbruget. På disse ture, hvor der startes med opladet batteri lander forbruget mellem 14 og 20 km/l. I vinterperioden ligger forbruget tættere på 50km/l.
Som der nævnes i svarene er der åbenbart et problem med en pakning - det var også tilfældet med min. Den blev skiftet på garantien ved 60000 km service. I øvrigt et dyrt service. Men det ændrer ikke på glæden ved at eje og køre en GTE.
Jeg savner ikke power fra motoren, når batteriet et fladt og bilen fuldt læsset. De 156 hk gør det fint og den føles ikke langsommere end den 320D jeg kom fra. Og, når der er strøm på batteriet, sker det at jeg bruger det når lyskrydset skifter til grønt. Selv om hårpragten snart kvalificerer mig til medlem af “de grå hjelme”, bliver jeg ikke for gammel til det. Op til 60 går det pænt hurtigt.
Pøj pøj med dit bilkøb
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Hvor dyrt er et dyrt 60k service?Stangebuh skrev:Jeg har en Passat GTE Variant, dog ikke den faceliftede. Den er købt som demo for 2 år siden og havde kørt 11000. Tælleren nærmer sig nu 70000. Valget stod den gang mellem en BMW 320i, BMW 420i eller Passaten. Det blev Passaten på grund af plads, udstyr, kraftoverskud og indvendigt design.
Jeg overvejede hjemmelader, og skulle nok have slået til den gang - i mellemtiden er installationsomkostninger og månedligt abonnement steget en del. I stedet lader jeg hjemme og på arbejde med en mormorlader, og det fungerer fint.
Jeg har noteret forbruget siden anskaffelsen, og det ligger pt. på 24,83 km/l. Om det er godt eller skidt skal jeg ikke kloge mig på. Men det er påvirket af, at vi ca. 6 måneder efter bilkøbet også købte et sommerhus, som ligger 300 km væk. De ture, og dem har der været mange af under Corona, gør “ondt” på forbruget. På disse ture, hvor der startes med opladet batteri lander forbruget mellem 14 og 20 km/l. I vinterperioden ligger forbruget tættere på 50km/l.
Som der nævnes i svarene er der åbenbart et problem med en pakning - det var også tilfældet med min. Den blev skiftet på garantien ved 60000 km service. I øvrigt et dyrt service. Men det ændrer ikke på glæden ved at eje og køre en GTE.
Jeg savner ikke power fra motoren, når batteriet et fladt og bilen fuldt læsset. De 156 hk gør det fint og den føles ikke langsommere end den 320D jeg kom fra. Og, når der er strøm på batteriet, sker det at jeg bruger det når lyskrydset skifter til grønt. Selv om hårpragten snart kvalificerer mig til medlem af “de grå hjelme”, bliver jeg ikke for gammel til det. Op til 60 går det pænt hurtigt.
Pøj pøj med dit bilkøb
Sent from my iPhone using Tapatalk
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 24
- Tilmeldt: 3. jul 2018, 06:21
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Jeg gav ca. 9.200.- i Danmark. Og der blev ikke lavet noget ekstraordinært.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 202
- Tilmeldt: 15. jul 2013, 13:29
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 4 times
- jespert
- Medlem
- Indlæg: 700
- Tilmeldt: 13. jun 2008, 13:49
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Geografisk sted: Århus
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 159 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Havde én kortvarigt for 1.5 år siden. Ved ikke om det var den faceliftede
Men jeg var sgu skuffet. Jeg er vant til at køre i dyrere / hurtigere biler, så min erfaring er måske ikke så meget værd.
Jeg var mega skuffet over rækkevidden på ren el. Og så syntes jeg virkelig det var pinligt med den falske motorlyd i højttalerne når man trykker på GTE knappen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Men jeg var sgu skuffet. Jeg er vant til at køre i dyrere / hurtigere biler, så min erfaring er måske ikke så meget værd.
Jeg var mega skuffet over rækkevidden på ren el. Og så syntes jeg virkelig det var pinligt med den falske motorlyd i højttalerne når man trykker på GTE knappen.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Har samlet nok flasker...!
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: 8. apr 2013, 21:38
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 16 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Bagger skrev: ↑31. jul 2020, 21:34What, det er heftigt! Hvad laver de på det service?
Men jeg ser nu at service og rep abonnement ikke længere er så meget dyrere på gte end den almindelige passater, måske plus 100kr. Pr måned. Desuden ser jeg det kan følge bilen hvis man sælger den før udløb af aftalen. Lidt ligesom ekstra grantien gør.
[/https://www.volkswagen.dk/da/min-bil/se ... ement.html
Nuværende bil: 2021: Passat Variant GTE Plus Pro
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK
-
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 24
- Tilmeldt: 3. jul 2018, 06:21
- Geografisk region: Fyn
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Jeg fandt fakturaen i gemmerne. Og der var en enkelt, muligvis to, ting ud over service. Batteriet til nøglen blev skiftet og så kom der 4 nye tændrør i (det har jeg så ikke tjekket om er en del af 60000 km service). Fratrækkes begge ender prise på ca. 7.800.- ish. Alene olie til gearkassen nærmer sig 2K inklusiv moms. Dertil kommer almindelig motorolie, arbejdsløn, diverse filtre og pakninger - det løber hurtigt op.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Sent from my iPhone using Tapatalk
- VW-GTE
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 76
- Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 19 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Et olieskift koster ca. 1800 kr.
30.000km ca. 2900kr.
60.000km ca. 4500kr.
90.000km ca. 3500kr.
I Horsens…syntes jeg ikke er slemt ift. en Gran Turismo E.
Det kan godt svare sig at forhøre sig om priser rundt omkring, da det svinger rimeligt meget.
Og hvis man ellers skulle være nervøs for udgifterne tegner man seføli bare et service og reparationsabonnement, og som tidligere nævnt kan det følge næste ejer, som også er et plus.
På de sidste 700km ligger jeg på et forbrug på 0,5L/100km, det er pænt sjov og miljøvenligt, for slet ikke at snakke om køreglæden, så det er vejen frem
Som det også fremgår er det ikke alle der kan finde ud af at køre en GTE, så for man heller ikke det ud af bilen som VW har påtænkt, så er man nok bedre stillet med en ren elbil – VW`s id-familie er på vej, E-biler er fremtiden – og nutiden som VW siger, og de køre virkelig hårdt på, hurtigere end mange havde regnet med.
En GTE er det bedste fra begge verdener, + lidt mere…men på sigt vil en plugin hybrid dog nok være en overgangsløsning inden VW går ” just electric ” men bare nyd GTEèn indtil da
30.000km ca. 2900kr.
60.000km ca. 4500kr.
90.000km ca. 3500kr.
I Horsens…syntes jeg ikke er slemt ift. en Gran Turismo E.
Det kan godt svare sig at forhøre sig om priser rundt omkring, da det svinger rimeligt meget.
Og hvis man ellers skulle være nervøs for udgifterne tegner man seføli bare et service og reparationsabonnement, og som tidligere nævnt kan det følge næste ejer, som også er et plus.
På de sidste 700km ligger jeg på et forbrug på 0,5L/100km, det er pænt sjov og miljøvenligt, for slet ikke at snakke om køreglæden, så det er vejen frem
Som det også fremgår er det ikke alle der kan finde ud af at køre en GTE, så for man heller ikke det ud af bilen som VW har påtænkt, så er man nok bedre stillet med en ren elbil – VW`s id-familie er på vej, E-biler er fremtiden – og nutiden som VW siger, og de køre virkelig hårdt på, hurtigere end mange havde regnet med.
En GTE er det bedste fra begge verdener, + lidt mere…men på sigt vil en plugin hybrid dog nok være en overgangsløsning inden VW går ” just electric ” men bare nyd GTEèn indtil da
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 135
- Tilmeldt: 8. apr 2013, 21:38
- Geografisk region: København
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 16 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Hvis man tegner et service og rep abonnement på en ny gte i 5 år og 105kkm eksempelvis (til cirka 670kr/mdr) er man så ikke lige så godt dækket som en 5 år garanti, så længe man ikke når over 105kkm?
Hvis ja, skal man vel ikke frygte noget som helst i forhold til dyre reperationer, hvadenten det er en elektrisk bagklap eller ny gearkasse- er det ikke rigtigt forstået?
Jeg ved godt dæk og hærværk ikke er dækket, men så længe man bare møder op til service burde man vel kunne køre total ubekymret rundt i perioden. Er det ikke rigtigt forstået?
- og da en service/rep aftale kan overdrages til ny ejer før perioden udløber, hvis man vil sælge bilen før, kan sådan en aftale vel også være noget værd, i lighed med ekstra 2 års garanti (ekstra 3 år kan endda ikke tegnes!) . Er det ikke rigtigt forstået?
Det kan godt være jeg burde spørge en sælger, men vil gerne høre det fra jer, også
Tak!
Hvis ja, skal man vel ikke frygte noget som helst i forhold til dyre reperationer, hvadenten det er en elektrisk bagklap eller ny gearkasse- er det ikke rigtigt forstået?
Jeg ved godt dæk og hærværk ikke er dækket, men så længe man bare møder op til service burde man vel kunne køre total ubekymret rundt i perioden. Er det ikke rigtigt forstået?
- og da en service/rep aftale kan overdrages til ny ejer før perioden udløber, hvis man vil sælge bilen før, kan sådan en aftale vel også være noget værd, i lighed med ekstra 2 års garanti (ekstra 3 år kan endda ikke tegnes!) . Er det ikke rigtigt forstået?
Det kan godt være jeg burde spørge en sælger, men vil gerne høre det fra jer, også
Tak!
Nuværende bil: 2021: Passat Variant GTE Plus Pro
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK
Tidligere biler: 2016: Passat Variant 1,4 TSI DSG 150 HK Comfortline Plus, B8
2011: Passat Variant Comfortline 1,4 TSI 122 hk
2007: Ford Focus st. car. Trendline 1,6 TDCI 90 HK
- VW-GTE
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 76
- Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 19 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Service- og Reparationsabonnementet dækker
Service inkl. arbejdsløn, reservedele og olie, der skal skiftes i
forbindelse med producentens foreskrevne service- og
vedligeholdelsesplaner. Udbedringer af fejl, som er forårsaget af
mekaniske svigt og/eller normalt slid på:
Motor og gearkasse
Elektronik, computere, instrumenter
Bremser, inklusiv slid
Turbo, udstødning og katalysator
Kobling
Drivaksler, støddæmpere og ophæng
Viskerblade
Pærer, også imellem eftersyn
Batteri og generator
Starter
Olie/top-up olie, sprinklervæske og kølervæske
og så klare din kasko forsikring nok resten tror jeg giver 4700kr. årligt for kasko, og omkring en 640kr. årligt i grøn afgift, hvis jeg ellers husker rigtigt.
Service inkl. arbejdsløn, reservedele og olie, der skal skiftes i
forbindelse med producentens foreskrevne service- og
vedligeholdelsesplaner. Udbedringer af fejl, som er forårsaget af
mekaniske svigt og/eller normalt slid på:
Motor og gearkasse
Elektronik, computere, instrumenter
Bremser, inklusiv slid
Turbo, udstødning og katalysator
Kobling
Drivaksler, støddæmpere og ophæng
Viskerblade
Pærer, også imellem eftersyn
Batteri og generator
Starter
Olie/top-up olie, sprinklervæske og kølervæske
og så klare din kasko forsikring nok resten tror jeg giver 4700kr. årligt for kasko, og omkring en 640kr. årligt i grøn afgift, hvis jeg ellers husker rigtigt.
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 13. sep 2019, 18:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 50 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Spiller lige djævlens advokat er øjeblik.
Nogle mener plug-in hybrider er “det værste fra begge verdener”, man har alle delene til en elbil, men ikke alle fordelene. Dens batteri er meget lille, den er in-effektiv fordi den slæber på flere hundrede kilo fossilteknologi, der fylder og skal serviceres med olieskift, bremser osv. Men også fossilbils-delen rammes, den har en lille tank og når batteriet er tomt, forurener den mere fordi den slæber rundt på flere hundrede kilo død elbils teknologi.
En elbilsentusiast vil nok sige mene at GTE’en ville være bedre, hvis de havde erstattet fossilmotoren med et større batteri.
Hvis man har ladeplads til plug-in hybrid derhjemme, kan man så ikke lige så godt tage springet til ren elbil? er de ikke gode nok nu? ender man ikke med at ønske man havde købt en ren elbil som kunne køre 400km på el i stedet for 40?
Passat 2.0 150hk TDI EVO DSG Elegance (2020), DP, DC
- VW-GTE
- Helt nyt medlem
- Indlæg: 76
- Tilmeldt: 13. maj 2020, 16:54
- Geografisk region: Sønderjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 37 times
- Been thanked: 19 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Ja hvis man ikke er helt opdateret....og Ja for mig går vejen til VW`s " Full Electric " over en plugin hybrid/GTE, og det er fedt hele vejen .....vejen fra de gammeldags biler som kun køre på fossile brændstoffer til ren elbil var simpelthen for voldsom i et hug for mig om GTEèn engang bliver skiftet ud med en ID-Buzz, måskeLetten skrev: ↑1. aug 2020, 08:13Spiller lige djævlens advokat er øjeblik.
Nogle mener plug-in hybrider er “det værste fra begge verdener”, man har alle delene til en elbil, men ikke alle fordelene. Dens batteri er meget lille, den er in-effektiv fordi den slæber på flere hundrede kilo fossilteknologi, der fylder og skal serviceres med olieskift, bremser osv. Men også fossilbils-delen rammes, den har en lille tank og når batteriet er tomt, forurener den mere fordi den slæber rundt på flere hundrede kilo død elbils teknologi.
En elbilsentusiast vil nok sige mene at GTE’en ville være bedre, hvis de havde erstattet fossilmotoren med et større batteri.
Hvis man har ladeplads til plug-in hybrid derhjemme, kan man så ikke lige så godt tage springet til ren elbil? er de ikke gode nok nu? ender man ikke med at ønske man havde købt en ren elbil som kunne køre 400km på el i stedet for 40?
Audi Q4 E-Tron 50 Quatro S-Line-2022
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 13. sep 2019, 18:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 50 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Nu bliver jeg nysgerrig, hvor mener du jeg ikke er helt opdateret?
Passat 2.0 150hk TDI EVO DSG Elegance (2020), DP, DC
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 204
- Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 37 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Jeg regner med at vi skifter bilen i løbet af det næste års tid og har flere gange tænkt tanken "hvorfor ikke bare en elbil?". Hver gang falder det til jorden, fordi vi af og til har behov for at køre med trailer. F.eks. når vi har klippet hæk og skal af med 3-4 trailerfulde med top. Eller skal have transporteret møbler eller noget skrammel, som jeg ikke har lyst til at smide ind i det i øvrigt rummelige bagagerum i vores nuværende bil. Eller en sjælden gang, hvor vi kører med hestetrailer for familien.
VW ID3 har kun mulighed for, at man kan smide et par cykler på anhængertrækket. VW ID4 og Skoda Enyaq får vist kun mulighed for trailerkørsel i de mest kraftige (læs: dyreste) versioner og de kommer tidligst til næste år. Det er begrænset, hvor mange rene elbiler, som må trække en trailer og de, som må, er enten for dyre eller appellerer ikke til mig.
Forhåbentlig bliver det bedre men jeg er rimelig sikker på at vi ender med at opgradere vores nuværende Skoda Octavia Combi til den kommende model i plugin hybrid udgaven (afhængig af hvor attraktivt den prissættes). For 40-50 km på ren el vil dække 95% af vores køreture og på de resterende ture behøver vi ikke at have rækkeviddeangst eller at vi skal lade i en halv time for at kunne komme til destinationen. Jeg kan også godt forstå at camping folket ikke er imponerede over elbiler pt.
Når vi næste gang igen skifter bil (formodentlig om 6-7 år), kan jeg godt forestille mig at teknologien er endnu mere udviklet og forfinet og der er et pænt udvalg af elbiler, som kan være interessante for os og vores behov. Så jeg ser "GTE" konceptet som et mellemtrin til næste bil, som formodentlig bliver en ren elbil. For GTE konceptet har det bedste men også ulemper fra begge verdener.
Endelig så synes jeg at VAG koncernen har sovet lidt i timen ift. elbiler. Der begynder at ske noget konkret og det tager tid at udvikle og teste bilerne i hoved og røv men Tesla er langt fremme og KIA og Hyundai har også haft elbiler på programmet i et stykke tid. Behov og præferencer gør dog, at vi ikke vælger en af disse pt., men de forbedrer sig også.
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Jeg tror ikke din analyse er helt forkert, men omvendt tror jeg ressourcerne til at producere batterier var bedre givet ud på nogle plug-in hybrid biler med fx 100-150 km rækkevidde på batteriet, og en mindre/lettere forbrændingsmotor til længere strækninger. Hvor batteridrift så bliver mere primær, men du ikke begrænser det til dem der har kort til arbejde, og måske reelt set burde købe sig en elcykel i stedet?! Eller bare en cykel.Letten skrev:Spiller lige djævlens advokat er øjeblik.
Nogle mener plug-in hybrider er “det værste fra begge verdener”, man har alle delene til en elbil, men ikke alle fordelene. Dens batteri er meget lille, den er in-effektiv fordi den slæber på flere hundrede kilo fossilteknologi, der fylder og skal serviceres med olieskift, bremser osv. Men også fossilbils-delen rammes, den har en lille tank og når batteriet er tomt, forurener den mere fordi den slæber rundt på flere hundrede kilo død elbils teknologi.
En elbilsentusiast vil nok sige mene at GTE’en ville være bedre, hvis de havde erstattet fossilmotoren med et større batteri.
Hvis man har ladeplads til plug-in hybrid derhjemme, kan man så ikke lige så godt tage springet til ren elbil? er de ikke gode nok nu? ender man ikke med at ønske man havde købt en ren elbil som kunne køre 400km på el i stedet for 40?
I forhold til rene elbiler, så er de blevet bedre, men de er ikke gode nok til alle:
- der er stadig mange steder i Danmark der ikke er ladestandere, og mormorkabler er en sikkerhedsrisiko som kun bør benyttes i nødstilfælde (der skal som minimum være en dedikeret og korrekt dimensioneret installation til en elbil)
- rækkevidden er noget variabel, kører man bykørsel er den lang, men et smut på motorvejen så ser man Teslaer krybe bag lastbiler - jeg gætter på det er rækkevidden
- udvalget af elbiler er noget begrænset, hvor finder du fx et elektrisk alternativ til en VW Touran eller Octavia Combi? Altså en der kan matche både pris og praktik?
- elbiler er tunge det er skidt for vejene og er måske også hårdt for det mekaniske?!
- “ingen service” er lidt af en skrøne, der er meget andet end drivlinen der skal serviceres - og fx Hyundai var ude med en melding om skift af batteriets kølevæske for hver 60.000 km, som de forventer bliver billigere, men lige nu koster 10.000 kr.
- prisen, elbiler er for dyre, sammenligner vi direkte så koster elbiler tæt på det samme eller lidt mere end en tilsvarende benzinbil (størrelse og udstyr), på trods af sidstnævnte betaler op til 150% i afgift, og elbilen kun op til en femtedel af dette (endnu)
- ikke ret mange elbiler kan reelt køre med påhæng som fx en Campingvogn
Der er undtagelser til alle ovenstående punkter problemet er bare at ingen af disse ting har været et problem med de biler der har været hidtil.
Mange elbils entusiaster vil påstå at TCO altid vil være billigere for elbilen, det er desværre ikke sandt da det kommer an på hvad man sammenligner med, og hvilke behov man har for bil - i mit eget tilfælde er driften billigere på elbiler, hvis service er tæt på nul, men filmen knækker hvis service bliver en udgift, eller hvis elbilen koster 50.000 kr mere end en diesel eller benzinbil - og begge skal opfylde behovene.
Elbiler er måske fremtiden, og de er godt på vej, man skal bare have et behov der passer til elbilen - mere end bilen skal passe til ens eget behov. Det kan også være vi bliver overrasket og der kommer noget helt andet - og måske hype og politik finder et mere fornuftigt leje end den forbudstrend der er lige nu. Teknologien bliver jo ikke bedre og billigere fra dag til dag ved at forbyde eller straffe alternativerne - og slet ikke hvis det kun er Danmark der ikke selv har en volumen på bilproduktion
Jeg synes GTE er et fint skridt på vejen, selvom der er lang vej endnu, jeg er måske lidt i tvivl om GTE betegnelsen, og hvorfor man ikke kunne strække lidt flere kilometer ud af et batteri (måske lidt større batteri og mindre motor)
Jeg er spændt på at se hvordan bilmarkedet ser ud om 1-2 år, og om 5-10 år, lige nu ved jeg egentlig ikke hvilken bil jeg ville købe, for enten er det en model i samfundsmæssig modvind, eller også har jeg ikke råd til den.
- These users thanked the author BrianDS for the post:
- Abyssinier
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 13. sep 2019, 18:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 50 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Nu udfordrer jeg lige:Abyssinier skrev: ↑1. aug 2020, 09:17Jeg regner med at vi skifter bilen i løbet af det næste års tid og har flere gange tænkt tanken "hvorfor ikke bare en elbil?". Hver gang falder det til jorden, fordi vi af og til har behov for at køre med trailer. F.eks. når vi har klippet hæk og skal af med 3-4 trailerfulde med top. Eller skal have transporteret møbler eller noget skrammel, som jeg ikke har lyst til at smide ind i det i øvrigt rummelige bagagerum i vores nuværende bil. Eller en sjælden gang, hvor vi kører med hestetrailer for familien.
Hvem siger det er jer der skal lægge bil til når familien skal have trukket hestetrailer? Hvis det nu var her selv der havde hest eller campingvogn var det en anden sag. Der findes jo også løsninger på at få transporteret en sofa, den ene gang hvert 5. år, ligesom den nye vaskemaskine kan leveres på adressen. Haveaffaldet putter jeg faktisk bag i Passaten selvom jeg har træk og adgang til trailer -har nogle super gode pvc sække til formålet:
https://www.amazon.de/-/en/GardenMate%C ... B00GFP5SI8
Passat 2.0 150hk TDI EVO DSG Elegance (2020), DP, DC
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 132
- Tilmeldt: 13. sep 2019, 18:07
- Geografisk region: Østjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 14 times
- Been thanked: 50 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Ja, det er ikke et nemt valg lige nu, men en ting er sikkert: plug-in hybriderne er en overgangsløsning, og jeg tror, de rene elbiler overflødiggør plugin-hybrider før dieselbiler.
(Det er ikke det samme som at sige at en GTE ikke kan være en god løsning hvis man har køremønsteret der passer og hvis man ikke skal sælge den kan man jo være ligeglad med gensalgsværdi)
Passat 2.0 150hk TDI EVO DSG Elegance (2020), DP, DC
-
- Meget aktiv medlem
- Indlæg: 6023
- Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 6456 times
- Been thanked: 1638 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Jeg ved ikke hvordan verden er om nogle år, de fleste nuværende plug-in hybrider er for dårlige til både el- og fossildriftLetten skrev:Ja, det er ikke et nemt valg lige nu, men en ting er sikkert: plug-in hybriderne er en overgangsløsning, og jeg tror, de rene elbiler overflødiggør plugin-hybrider før dieselbiler.
(Det er ikke det samme som at sige at en GTE ikke kan være en god løsning hvis man har køremønsteret der passer og hvis man ikke skal sælge den kan man jo være ligeglad med gensalgsværdi)
Jeg tror dog vi får massive problemer med ressourcer til elbiler, hvis ikke der snart findes en bedre og billigere teknologi, og i det tilfælde vil et batteri på fx 35 kWh i en plug-in give ressourcer til tre biler i stedet for en enkelt på 100 kWh i en ren elbil.
Jeg tror måske du har ret i at dieselbilen bliver ved længere endnu.
Og umiddelbart vil elbil have sværest ved at erstatte netop denne
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK
-
- Nyt medlem
- Indlæg: 204
- Tilmeldt: 7. jan 2010, 08:48
- Geografisk region: Vestjylland
- VCDS ejer: Nej
- Has thanked: 49 times
- Been thanked: 37 times
Re: Erfaringer med Passat GTE
Enig i det med hestetrailer og det tror jeg heller ikke bliver aktuelt fremover, da vedkommende ikke pt. har hest. Vi har lige fået leveret en IKEA sovesofa, så det kan også sagtens lade sig gøre. Lidt haveaffald bag i bilen sammen med pap og andet til genbrug kan også lade sig gøre. At komme 3-4 trailerfulde med top i plastsække kommer jeg dog aldrig til at gøre. Det er muligt at få hentet haveaffald op til 5-6 gange årligt af det lokale renovationsselskab, men det kræver, at det skal i sække og ikke veje mere end 15 kg pr. sæk. Det rækker min tålmodighed altså ikke til.Letten skrev: ↑1. aug 2020, 10:06
Nu udfordrer jeg lige:
Hvem siger det er jer der skal lægge bil til når familien skal have trukket hestetrailer? Hvis det nu var her selv der havde hest eller campingvogn var det en anden sag. Der findes jo også løsninger på at få transporteret en sofa, den ene gang hvert 5. år, ligesom den nye vaskemaskine kan leveres på adressen. Haveaffaldet putter jeg faktisk bag i Passaten selvom jeg har træk og adgang til trailer -har nogle super gode pvc sække til formålet:
https://www.amazon.de/-/en/GardenMate%C ... B00GFP5SI8
For at udfordre dig lidt: Skal bilen passe til behovet eller skal behovet tilpasses bilen?
Vores behov er tæt på at kunne dækkes af en elbil men at kunne køre med en trailer giver en fleksibilitet, som jeg pt. ikke er villig til at gå på kompromis med. Jeg kan leve med en bil, som har en reel rækkevidde på 400-500 km mod 800-900 km med vores nuværende bil. Jeg kan også acceptere, at skulle lade en halv time i byen de ca. 10-20 gange årligt, som det vil blive aktuelt udover hjemmeladning. Med en "GTE" kan vi køre på el 95% af køreturene. Derudover i hybrid mode på de fleste ture. Med en ren elbil vil jeg have så lang rækkevidde som muligt for en sikkerheds skyld og er det fornuftigt med et kæmpe batteri (og dermed endnu tungere bil), når de fleste daglige ture er under 10 km? Nogle vil sikkert mene, at vi burde købe et par elcykler, men der er dage, hvor det at cykle ikke er så fedt (regn, blæst, glat føre) og kæresten og jeg er så heldige, at vi kan køre sammen til og fra arbejde hver dag.
Havde vi ikke brug for trailer, tror jeg, at vi valgte en ren elbil, for det kunne være spændende. Jeg har bestemt ikke noget imod elbiler. Der er mange, som ikke har behov for trailer men jeg undrer mig over, at der ikke er flere elbiler, som må trække en almindelig havetrailer (f.eks. 750 eller 900 kg). Jeg er klar over, at det vil minimere rækkevidden, men vi kører sjældent særlig langt med trailer. Forhåbentlig der kommer flere elbiler, som kan klare dette.
Nuværende bil: 2021 Skoda Enyaq 80
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.
Quartz grå, 20" Vega fælge, Design Selection ecuSuite kabine, svingbart anhængertræk med elektrisk frigørelse, Assisted Drive Plus, Convenience Plus, Drive Sport Basis, Familie Plus, Infotainment Plus, Klima Plus, Komfort sæde Plus, Lyn & Syn Basis, Parkering Plus, Transportpakke, Varmepumpe og Lynopladning 135 kW DC.
Tidligere bil: 2014 Skoda Octavia Combi Elegance 1,4 TSI DSG 140 hk.