Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Stedet hvor der snakkes VAG biler
kims2
Nyt medlem
Indlæg: 286
Tilmeldt: 23. sep 2012, 17:04
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 8 times
Been thanked: 38 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af kims2 » 14. mar 2024, 13:21

mobworld skrev:
14. mar 2024, 12:04
Monze1980 skrev:
14. mar 2024, 11:51
Kan man lade på Teslas netværk med Clever ladebrik?
Kun Tesla-vogn eller app kan authenticate.

Ved ikke om ladestanderen har RFID scanner i det hele taget. Måske de nye V4
De nye V4 ladere har kortscanner, men der er ikke mange af dem endnu, og ved ikke om funktionen er aktiveret
These users thanked the author kims2 for the post (total 2):
Monze1980mobworld

Brugeravatar
Bjarkeh
Nyt medlem
Indlæg: 241
Tilmeldt: 9. maj 2010, 19:22
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Frederiksværk
Has thanked: 77 times
Been thanked: 66 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Bjarkeh » 14. mar 2024, 13:36

mobworld skrev:
14. mar 2024, 12:04
Monze1980 skrev:
14. mar 2024, 11:51
Kan man lade på Teslas netværk med Clever ladebrik?
Kun Tesla-vogn eller app kan authenticate.

Ved ikke om ladestanderen har RFID scanner i det hele taget. Måske de nye V4
De er begyndt at sætte en lille skærm og kortlæser på nogle af de nye V4 dispenser
Skærmbillede 2024-03-14 133549.png
Skærmbillede 2024-03-14 133549.png (221 KiB) Vist 939 gange
These users thanked the author Bjarkeh for the post (total 2):
Monze1980mobworld
Ingen bil PT - Låner en Opel Corsa 1,3 CDTi
Tidligere:Tesla Model 3 SR+ 2021 | Volvo V40 D3 Cross Country Aut 2018 | Billede | Vw Golf VI 1,6 TDi Bluemotion 2011 - Eftermonteret: GTD sæder, RCD-510, MF rat, BT, Tågelygter, Lys/regn sensor, LED baglygter, LED nummerpladelys, Xenon med drl, alt selvfølgelig originalt.
Billede | Škoda Octavia - 1,9 TDi Ambiente 2003 | Škoda CitiGo 2012 Elegance GreenTec 3D, 60HK, Night Blue, Go pakke | Seat Ibiza 6K2 1,4 16V 2002 | Vw Golf VI 1,6 TDI VAN Bluemotion 2010
| Vw Golf III 1,9TDI variant van 1997 | Škoda Felicia 1,3 MPI 1999

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 14. mar 2024, 23:34

ij6210 skrev:
14. mar 2024, 09:08
FDM og Clever går sammen om et samlet abonnement til 799 kr. der inkluderer både FDM medlemskab samt Clever One.

https://fdm.dk/nyheder/medlemsnyt/2024- ... med-clever

Der må være noget jeg ikke forstår. Hvorfor går FDM i seng med den største operatør herhjemme? Burde FDM ikke holde sig mere neutrale, specielt når undersøgelser viser, at rigtig mange betaler for meget for at lade sin elbil op (fordi folk med hjemmeladere ofte kan lade billigere end for 799 pr. måned) ?
FDM har rigtigt nok solgt noget ud tidligere, men det her er endnu værre.
Omvendt var FDM heller ikke på forbrugerens side i deres høringssvar til Konkurrencen- og Forbrugerstyrelsens rapport
https://www.kfst.dk/analyser/kfst/publi ... f-elbiler/

Ilyas Dogru har underligt nok ikke været så meget fremme i skoene på SoMe som han ofte er ... (det er FDMs elbil-forsvar, også når FDM gør noget tosset)
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 23. mar 2024, 16:17

Clever anlægget ved Lillebælt blev opsagt af Vejdirektoratet. Og - lidt overraskende for mig - vandt Clever ikke nogle af udbuddene:

"E:ON Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og EWII har vundet Vejdirektoratets udbud og skal fremover drive ladestanderne på rasteplads Lillebælt Nord og Lillebælt Syd langs Fynske Motorvej"

Jeg ved ikke om de nye operatører alle kommer med DC ladere eller om nogle af udbuddene kun er med AC (byladere).
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2421
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 23. mar 2024, 17:49

De to steder giver en bylader jo ingen mening. Der er intet at parkere der for ud over at oplade.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post (total 3):
HansHBnielsenBrianDS
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 23. mar 2024, 23:33

ij6210 skrev:
23. mar 2024, 16:17
Clever anlægget ved Lillebælt blev opsagt af Vejdirektoratet. Og - lidt overraskende for mig - vandt Clever ikke nogle af udbuddene:

"E:ON Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og EWII har vundet Vejdirektoratets udbud og skal fremover drive ladestanderne på rasteplads Lillebælt Nord og Lillebælt Syd langs Fynske Motorvej"

Jeg ved ikke om de nye operatører alle kommer med DC ladere eller om nogle af udbuddene kun er med AC (byladere).
Og på Facebook koger Clever kunderne over og mener at de nu kan lade betalingsfrit hos Ewii på disse ladere, hvilket vel i princippet vil gøre af Ewii ikke overholder kontrakten?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 24. mar 2024, 10:37

BrianDS skrev:
23. mar 2024, 23:33
ij6210 skrev:
23. mar 2024, 16:17
Clever anlægget ved Lillebælt blev opsagt af Vejdirektoratet. Og - lidt overraskende for mig - vandt Clever ikke nogle af udbuddene:

"E:ON Drive Infrastructure, PowerGo B.V. og EWII har vundet Vejdirektoratets udbud og skal fremover drive ladestanderne på rasteplads Lillebælt Nord og Lillebælt Syd langs Fynske Motorvej"

Jeg ved ikke om de nye operatører alle kommer med DC ladere eller om nogle af udbuddene kun er med AC (byladere).
Og på Facebook koger Clever kunderne over og mener at de nu kan lade betalingsfrit hos Ewii på disse ladere, hvilket vel i princippet vil gøre af Ewii ikke overholder kontrakten?
Det bliver interessant at følge
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Sace » 24. mar 2024, 14:20

BrianDS skrev:
23. mar 2024, 23:33

Og på Facebook koger Clever kunderne over og mener at de nu kan lade betalingsfrit hos Ewii på disse ladere, hvilket vel i princippet vil gøre af Ewii ikke overholder kontrakten?
Ja det er jo et godt spørgsmål. Clever direktøren har bekræftet at deres kunder kommer til at kunne lade på EWII standerne.

Der bliver nok god plads ved de to andre så :lol:
These users thanked the author Sace for the post:
HansH
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 24. mar 2024, 14:30

Til gengæld - good news!
.. på Tesla SUC fronten for os hedninge.

https://mobilsiden.dk/nyheder/opkoblede ... e-elbiler/
These users thanked the author HansH for the post:
Zimon
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 24. mar 2024, 20:12

Sace skrev:
24. mar 2024, 14:20
BrianDS skrev:
23. mar 2024, 23:33

Og på Facebook koger Clever kunderne over og mener at de nu kan lade betalingsfrit hos Ewii på disse ladere, hvilket vel i princippet vil gøre af Ewii ikke overholder kontrakten?
Ja det er jo et godt spørgsmål. Clever direktøren har bekræftet at deres kunder kommer til at kunne lade på EWII standerne.

Der bliver nok god plads ved de to andre så :lol:
Det er godt nok et cirkus - og vildt hvis Clever kan komme udenom kontrakten ved at lade Ewii stå for det.
Ewii er sikkert fint med på at deres ladere begynder at blive brugt noget mere, og Clever betaler en eller anden pris for det, men set i helikopteren, så er det ikke ligefrem gavnligt for konkurrencen - og dermed muligheden for billigere priser.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 56 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SzleeperDK » 25. mar 2024, 07:09

Jeg blev nødt til at flytte ret hurtigt fra min kæreste, og er endt i lejlighed uden ladestander.

Det er fint nok, jeg lider ikke af rækkevidde angst, har kørt elbil i snart 3 år.

Men jeg er virkelig chokeret over 11/22KW markedet. Sikke da nogle gale priser folk tager for det. 400 meter væk fra hvor jeg bor er der to 11KW Clever ladere, men de vil have 3,5kr./kWh, det er endda billigt i forhold til så mange andre her i Vejle området. Nogle tager 7 og 8 kroner.

Jeg har 10 minutter til nærmeste Tesla Supercharger som er væsentligt billigere end disse udbydere.

Det gør at jeg kan forstå at folk i min situation ville vælge elbil fra uden at blinke. Jeg ville da nok også hvis ikke Tesla boede i nabolaget. Det er lidt som om folk ser en guldgrube. Også på Spirii og Monta.
These users thanked the author SzleeperDK for the post (total 4):
stadiljansomBrianDSDanielB12

ij6210
Medlem
Indlæg: 1345
Tilmeldt: 10. feb 2014, 20:53
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 69 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af ij6210 » 25. mar 2024, 08:02

7 og 8 kr. lyder også vildt for 11/22 kW markedet. Hvem tager så meget (hvis ikke det skyldes roaming?)

11/22 kW ladere kaldes også "byladere", og de står ofte i byområderne, eller ifm. steder som folk besøger og hvor folk måske køber varer. 3,50 er selvfølgelig dyrere end man kan lade til hjemme, men i forhold til en samlet elpris, så er det faktisk ikke så slemt som du gør det til. Husk på, at prisen på 3,50 også gælder mellem kl. 17 og 21. Der er også investeret i noget udstyr der koster løbende drift og vedligehold, foruden licenser/abonnementer og et apparat til at styre fakturering.

Der findes dog også løsninger til virksomheder, hvor medarbejdere kan lade billigere op, fx for 2,50 eller 2,59.

Samtidig løser de et behov som kunderne har, og så må man betale hvad det koster. Folk køber jo også (soda)vand for 20-25 kr. for en ½ liter på en tankstation, selvom vand fra vandhanen kan drikkes næsten gratis. Hvorfor skulle markedet for ladestandere være anderledes end alt andet i samfundet?
Elpriser 25-03-2024.png
Elpriser 25-03-2024.png (270.35 KiB) Vist 493 gange
These users thanked the author ij6210 for the post:
RIX
Audi A3 2.0 TDI 2011
Audi A4 Avant 2.0 TDI 2011
Audi SQ5 3.0 TDI 2013
VW Touran 1.5 TSI DSG 2020

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 25. mar 2024, 10:51

SzleeperDK skrev:
25. mar 2024, 07:09
..... chokeret over 11/22KW markedet. Sikke da nogle gale priser folk tager for det. 400 meter væk fra hvor jeg bor er der to 11KW Clever ladere, men de vil have 3,5kr./kWh, det er endda billigt i forhold til så mange andre her i Vejle området. Nogle tager 7 og 8 kroner.
..... Det er lidt som om folk ser en guldgrube. Også på Spirii og Monta.
Så vidt jeg kan se på Monta er der en del ladere i Vejle (Ewii?), hvor man bruger dynamiske priser. Lige nu 2,71,-/kWh.
Virker ikke urimeligt?

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 25. mar 2024, 14:33

SzleeperDK skrev:
25. mar 2024, 07:09
...
Men jeg er virkelig chokeret over 11/22KW markedet. Sikke da nogle gale priser folk tager for det.
...
Det gør at jeg kan forstå at folk i min situation ville vælge elbil fra uden at blinke. Jeg ville da nok også hvis ikke Tesla boede i nabolaget. Det er lidt som om folk ser en guldgrube. Også på Spirii og Monta.
Jeg kan sige det så kort at, havde jeg ikke mulighed for at lade hjemme, så havde jeg ikke elbil...
... det ville både være alt for meget bøvl, og alt for dyrt - og nej, vi har endnu ikke Clever i byen, måske Ewii laderne ved skolerne bliver en del af det - men det hjælper ikke generelt.
ij6210 skrev:
25. mar 2024, 08:02
...
11/22 kW ladere kaldes også "byladere", og de står ofte i byområderne, eller ifm. steder som folk besøger og hvor folk måske køber varer. 3,50 er selvfølgelig dyrere end man kan lade til hjemme, men i forhold til en samlet elpris, så er det faktisk ikke så slemt som du gør det til.
...
Du skal lige huske at trække elafgiften fra de priser du viser ;-)
Og for lynladere kan man også vise lavere tariffer - samt begge vil kunne være variable.

Så jo, 3,50 kr/kWh er alt for dyrt, især på AC ladere, men det er samme pris Clever tager med Clever GO (og 4,99 kr/kWh for 100+ kW)

3,50 kr/kWh / 5 km/kWh = 0,70 kr/km
12,50 kr/kWh / 18 km/l = 0,70 kr/km

Altså cirka samme pris for diesel og el, og der skal ikke meget til at vippe det

3,50 kr/kWh / 4,7 km/kWh = 0,75 kr/km
12,50 kr/kWh / 20 km/l = 0,63 kr/km

På AC ladere er op til omkring 2,50 kr/kWh acceptabelt, ikke billigt, men acceptabelt, igen husker vi at trække elafgiften fra deres omkostninger. DC ladere kan godt være lidt dyrere, men det skal ikke være meget.

Personligt - uden opladning hjemme, så kørte jeg som sagt ikke elbil.
These users thanked the author BrianDS for the post:
martinta
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Brugeravatar
TorbenRasmussen
Aktiv medlem
Indlæg: 2421
Tilmeldt: 14. maj 2013, 21:01
Geografisk region: København
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 205 times
Been thanked: 851 times
Kontakt:

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af TorbenRasmussen » 25. mar 2024, 14:39

Hvis du kan få fat på en Clever Link-løsning gennem eksempelvis arbejdet, så kan du komme ned på 2.59 kr/kWh for ladere <99 kW, hvilket gør det mere spiseligt at lade ude. Jeg har kun brugt det én gang indtil videre, men det fungerede fint lige at sætte bilen til foran svømmehallen og få en times juice på til en pris, som godt kunne konkurrere med Tesla og de variable timepriser.
These users thanked the author TorbenRasmussen for the post:
BrianDS
2023 BMW iX3 Charged Plus
2022 Tesla M3 Std. Range Plus
Tidligere: 2020 Volvo V60 T5 R-design , 2019 VW Polo 1.0 TSI Highline , 2016 Audi A5 Sportback LE, 2015 VW Polo 1.2 TSI Comfortline, 2014 Audi A4 Avant 2.0 TDI, 2011 BMW 3 sedan, 2010 VW Polo 1.4 Comfortline

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Carsten Nielsen » 25. mar 2024, 15:27

Elbil bestilt. I første omgang også bestilt ladestander og elaftale gennem Greenbow.

Vores installation bliver noget speciel. Lang nedgravning, større tavle, transientbeskyttelse, indfræsning af kabel i væg…

Standardinstallationen gider jeg derfor ikke. Jeg vil godt slippe for synlige kabler i og på huset. Det er ikke fordi jeg vil lave installationen selv. Jeg kender et godt el firma vi også bruger på arbejdet.

Hvordan gør i andre når i skifter el selskab, men har installation og ladeboks allerede? Skifter i så også ladeboks, der købes ved der nye selskab?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 25. mar 2024, 16:51

Carsten Nielsen skrev:
25. mar 2024, 15:27
Hvordan gør i andre når i skifter el selskab, men har installation og ladeboks allerede? Skifter i så også ladeboks, der købes ved der nye selskab?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har fra starten af sørget for, at der ikke er nogen sammenhæng mellem mit elselskab og min ladeboks. Så der er fri mulighed for at vælge præcis det elselskab man ønsker, til enhver tid. ;)
These users thanked the author Target for the post (total 3):
mertodinloHansHij6210
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Carsten Nielsen
Medlem
Indlæg: 1062
Tilmeldt: 15. jun 2008, 21:02
Geografisk region: Nordsjælland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Rudersdal
Has thanked: 4 times
Been thanked: 17 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Carsten Nielsen » 25. mar 2024, 16:57

Target skrev:
Carsten Nielsen skrev:
25. mar 2024, 15:27
Hvordan gør i andre når i skifter el selskab, men har installation og ladeboks allerede? Skifter i så også ladeboks, der købes ved der nye selskab?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har fra starten af sørget for, at der ikke er nogen sammenhæng mellem mit elselskab og min ladeboks. Så der er fri mulighed for at vælge præcis det elselskab man ønsker, til enhver tid. ;)
Må man spørge hvilken løsning du har med boks og selskab?

Jeg har lige haft ringet til FDM? Når vi vælger ordningen med refusion skal ladeboksen komme fra det selskab vi brugerBillede.

Vores kørselsbehov er ca. 15-18K årligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Mvh Carsten
Ford S-max 2.0 TDCi
VW Golf3 1.8 solgt
Seat Ibiza 6L (facelift) 1,4 reference solgt
Golf 4 1,8 20V highline Solgt
Audi A4 B6 2,0 20V Avant solgt
Skoda Octavia 1U 1.8T elegance combi (for anden gang i bilens levetid)

Brugeravatar
Target
Medlem
Indlæg: 1261
Tilmeldt: 9. dec 2019, 16:43
Geografisk region: Sydsjælland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Holmegaard
Has thanked: 1101 times
Been thanked: 489 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Target » 25. mar 2024, 17:01

Carsten Nielsen skrev:
25. mar 2024, 16:57
Target skrev:
Carsten Nielsen skrev:
25. mar 2024, 15:27
Hvordan gør i andre når i skifter el selskab, men har installation og ladeboks allerede? Skifter i så også ladeboks, der købes ved der nye selskab?


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har fra starten af sørget for, at der ikke er nogen sammenhæng mellem mit elselskab og min ladeboks. Så der er fri mulighed for at vælge præcis det elselskab man ønsker, til enhver tid. ;)
Må man spørge hvilken løsning du har med boks og selskab?

Jeg har lige haft ringet til FDM? Når vi vælger ordningen med refusion skal ladeboksen komme fra det selskab vi brugerBillede.

Vores kørselsbehov er ca. 15-18K årligt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg har blot købt min egen ladeboks. Jeg havde Clever førhen, men efter deres vilkårsændringer, så kunne det ikke længere betale sig.
Jeg har solceller, så jeg har ikke mulighed for afgiftsrefusion. Så det er ikke noget jeg behøver tænke ind i min løsning.
Nuværende bil: 2023 Hyundai Ioniq 5 AWD 325hk Ultimate
Tidligere biler: 2020 Skoda Superb Style Combi 4x4 2,0 i4 272hk, 2001 BMW 745i E65 4,4 V8 333hk, 2006 Hyundai Sonata 2,4 i4 165hk, 2005 Mazda 6 St. 2,3 i4 166hk, 2007 Kia Rio 1,4 i4 97hk, 2007 Toyota Avensis St. 2,0 D-4D i4 160hk, 2002 Renault Mégane 1,6 i4 107hk, 1999 Volkswagen Passat 3B2 (US) 2,8 V6 193hk, 1994 Lexus GS300 3,0 i6 212hk, 1988 BMW 320i E30 Touring 2,0 i6 129hk, 2004 Toyota Yaris 1,4 D-4D i4 75hk, 1987 Toyota Celica 1,6 20v 165hk, 1986 Toyota Celica 1,6 124hk

Brugeravatar
mertodinlo
Medlem
Indlæg: 642
Tilmeldt: 14. jan 2009, 11:19
Geografisk region: Sønderjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Wettingen - CH
Has thanked: 427 times
Been thanked: 228 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af mertodinlo » 25. mar 2024, 17:04


Carsten Nielsen skrev: Må man spørge hvilken løsning du har med boks og selskab?

Jeg har lige haft ringet til FDM? Når vi vælger ordningen med refusion skal ladeboksen komme fra det selskab vi brugerBillede.

Vores kørselsbehov er ca. 15-18K årligt.
Vi har abonnement hos Looad med refusion og strøm fra Ewii. Ladeboks er en Zaptec Go.
Det med "samme selskab" er hvis du vil have refusion af momsen på elafgiften, så skal abonnement og strøm leveres af samme selskab.

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 25. mar 2024, 17:21

Carsten Nielsen skrev:
25. mar 2024, 16:57
Må man spørge hvilken løsning du har med boks og selskab?
Jeg har samme filosofi som Target, dvs prioriteret uafhængighed.

Har ikke solceller eller andet der påvirker min elpris.

Egen-indkøbt og -installeret Easee Home ladeboks.
Strøm fra EWII.
Refusion gennem Monta.

Der er elselskaber der vil kræve at deres egen boks kommer op, hvis de skal levere til din elbil og give dig refusion.
Dem ville jeg så bare gå udenom med mit setup.

Det betyder dog samtidig også at jeg har givet afkald på refusion af momsen.
These users thanked the author HansH for the post:
jansom
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 56 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SzleeperDK » 25. mar 2024, 17:33

TorbenRasmussen skrev:Hvis du kan få fat på en Clever Link-løsning gennem eksempelvis arbejdet, så kan du komme ned på 2.59 kr/kWh for ladere <99 kW, hvilket gør det mere spiseligt at lade ude. Jeg har kun brugt det én gang indtil videre, men det fungerede fint lige at sætte bilen til foran svømmehallen og få en times juice på til en pris, som godt kunne konkurrere med Tesla og de variable timepriser.
Tak for tippet Torben, det vil jeg undersøge Billede

SzleeperDK
Medlem
Indlæg: 518
Tilmeldt: 6. aug 2012, 13:19
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 17 times
Been thanked: 56 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af SzleeperDK » 25. mar 2024, 17:37

Thor-thor skrev:
SzleeperDK skrev:
25. mar 2024, 07:09
..... chokeret over 11/22KW markedet. Sikke da nogle gale priser folk tager for det. 400 meter væk fra hvor jeg bor er der to 11KW Clever ladere, men de vil have 3,5kr./kWh, det er endda billigt i forhold til så mange andre her i Vejle området. Nogle tager 7 og 8 kroner.
..... Det er lidt som om folk ser en guldgrube. Også på Spirii og Monta.
Så vidt jeg kan se på Monta er der en del ladere i Vejle (Ewii?), hvor man bruger dynamiske priser. Lige nu 2,71,-/kWh.
Virker ikke urimeligt?
Givet, der er nogle der er rimelige. Men når det er så langsom opladning skal det selvfølgelig være tæt ved arbejde/hjem så man kan få mere end 3Kwh på Billede

Så med omkring Vejle mente jeg, i mit nærområde Billede

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 25. mar 2024, 18:40

HansH skrev:
25. mar 2024, 17:21
Carsten Nielsen skrev:
25. mar 2024, 16:57
Må man spørge hvilken løsning du har med boks og selskab?
Jeg har samme filosofi som Target, dvs prioriteret uafhængighed.

Har ikke solceller eller andet der påvirker min elpris.

Egen-indkøbt og -installeret Easee Home ladeboks.
Strøm fra EWII.
Refusion gennem Monta.

Der er elselskaber der vil kræve at deres egen boks kommer op, hvis de skal levere til din elbil og give dig refusion.
Dem ville jeg så bare gå udenom med mit setup.

Det betyder dog samtidig også at jeg har givet afkald på refusion af momsen.
Refusion er vel ikke igennem Monta, men et selskab der bruger Monta?
Eller har Monta fået deres eget refusionsabonnement? 🤔
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 25. mar 2024, 18:44

Jeg har egen ladeboks, intet abonnement, det pga solcellerne, så ingen refusion

Kan man få refusion havde jeg selv valgt at få Samstrøm, dem har jeg i forvejen, og det vil kunne give mig elafgift inklusive moms i refusion, så knap 95 øre/kWh fremfor knap 76 øre/kWh

Kører man 15.000 km og 5 km/kWh og lader hjemme, så er forskellen 19 øre/kWh gange 3.000 kWh = 570 kr, eller tæt på de 588 kr/år et sådan refusionsabonnement koster.

Det er smag og behag, jeg kan ikke lide at forære penge væk, men det er noget bøvl at der skal være den binding som der er i dag.
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Sace
Medlem
Indlæg: 1156
Tilmeldt: 16. jul 2008, 19:23
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Nej
Geografisk sted: Østjyllannd
Has thanked: 89 times
Been thanked: 157 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Sace » 25. mar 2024, 18:51

Konen fik ellert her 1/3 og nu har hun ladet hjemme om natten i denne måned. 274kWh, til gennemsnitligt 87 øre/kWh. Hun er godt tilfreds med omkostningerne til opladning indtil videre :D

Jeg lurer på at få sat en lader mere op. Er der nogen der har erfaring med at få to Easee ladere linket? Er det blot at bede montøren om det? Jeg har ikke strøm nok til rådighed til 2x11kW så målet er blot at få de to ladere til at deles om 11kW. Det er længe rigeligt til det vi skal lade når jeg selv kommer til at lade hjemme også.

Vil bare gerne undgå at skulle stå op om natten for at flytte kabel :P
Mvh Anders
Porsche Taycan Sport Tourismo

Tidligere:
Audi A5 SB TDI ‘20
MB A200 ‘19
VW Golf TSI DSG R-Line '16
Audi A3 Sportback ‘09

Brugeravatar
Thor-thor
Aktiv medlem
Indlæg: 1738
Tilmeldt: 29. dec 2014, 21:21
Geografisk region: Midtjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 22 times
Been thanked: 694 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af Thor-thor » 25. mar 2024, 19:01

Sace skrev:
25. mar 2024, 18:51
Konen fik ellert her 1/3 og nu har hun ladet hjemme om natten i denne måned. 274kWh, til gennemsnitligt 87 øre/kWh. Hun er godt tilfreds med omkostningerne til opladning indtil videre :D

Jeg lurer på at få sat en lader mere op. Er der nogen der har erfaring med at få to Easee ladere linket? Er det blot at bede montøren om det? Jeg har ikke strøm nok til rådighed til 2x11kW så målet er blot at få de to ladere til at deles om 11kW. Det er længe rigeligt til det vi skal lade når jeg selv kommer til at lade hjemme også.
Skal bilerne lades hver nat?
Hvis fruen bruger under 300 kWh/mdr. kan hun vel nøjes med at lade hver anden nat?

Brugeravatar
HansH
Admin
Indlæg: 13248
Tilmeldt: 1. jun 2011, 13:12
Geografisk region: Østjylland
VCDS ejer: Ja
Geografisk sted: Taulov
Has thanked: 3210 times
Been thanked: 4543 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af HansH » 25. mar 2024, 20:14

BrianDS skrev:
25. mar 2024, 18:40
HansH skrev:
25. mar 2024, 17:21
..
Refusion gennem Monta.
Refusion er vel ikke igennem Monta, men et selskab der bruger Monta?
Eller har Monta fået deres eget refusionsabonnement? 🤔
Nej, det er ikke Monta der har refusionsaftale med SKAT.
Monta er blot mellemled og står for alt det administrative for de bagvedliggende refusionspushere .. som har aftalen med SKAT.
Men fælles for dem alle er, at de kræver man går gennem Monta hvis man vil i seng med dem. Du kan ikke få refusion direkte fra dem.

På samme måde som at jeg kan kun få en kontrakt med Danfoss, ved at gå gennem Magnit ... fordi det er dét firma Danfoss bruger til at styre sin outsourcing af IT-konsulenter.

Så kan du selv bestemme hvordan du vil formulere det .. :-)
Elsa - hun er en 2022 Skoda Enyaq iV 80 Sportline : viewtopic.php?f=107&t=157273
Elli - hun er en 2020 e-Golf 7.5 : viewtopic.php?f=108&t=156813

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 25. mar 2024, 20:34

HansH skrev:
25. mar 2024, 20:14
BrianDS skrev:
25. mar 2024, 18:40
HansH skrev:
25. mar 2024, 17:21
..
Refusion gennem Monta.
Refusion er vel ikke igennem Monta, men et selskab der bruger Monta?
Eller har Monta fået deres eget refusionsabonnement? 🤔
Nej, det er ikke Monta der har refusionsaftale med SKAT.
Monta er blot mellemled og står for alt det administrative for de bagvedliggende refusionspushere .. som har aftalen med SKAT.
Men fælles for dem alle er, at de kræver man går gennem Monta hvis man vil i seng med dem. Du kan ikke få refusion direkte fra dem.

På samme måde som at jeg kan kun få en kontrakt med Danfoss, ved at gå gennem Magnit ... fordi det er dét firma Danfoss bruger til at styre sin outsourcing af IT-konsulenter.

Så kan du selv bestemme hvordan du vil formulere det .. :-)
Jeg tænkte det sådan at Monta var platformen, og refusionsudbyderen var den vigtige del...
Der er vel i de fleste tilfælde to "større" platforme, den ene er den man kender fra Spirii (bruges fx af Looad), og den anden mere udbredte er Monta, men dertil er det ikke helt ligegyldigt om det er Zapp, Powerfuel, Looad, Greenbow, Samstrøm, eller hvad det nu er man vælger - det er vel den del der er interessant.

Så for mig er Monta "appen"/platformen, refusionsudbyderen er den man laver aftalen med, og så er der Skat som administrerer det voldsomme bureaukrati der vedtages af politikerne - som sagt, refusionsudbyderen er der hvor der reelt kan være en forskel på økonomien, og det var så der mit spørgsmål kom om Monta selv har lavet et sådan tilbud, eller om du har en aftale med fx Zapp, Powerfuel, eller... ?
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

BrianDS
Meget aktiv medlem
Indlæg: 6023
Tilmeldt: 20. mar 2010, 14:12
Geografisk region: Vestjylland
VCDS ejer: Nej
Has thanked: 6456 times
Been thanked: 1638 times

Re: Ladeløsning til elbil, abo, overvejelser, installation etc.

Indlæg af BrianDS » 25. mar 2024, 20:36

Sace skrev:
25. mar 2024, 18:51
Konen fik ellert her 1/3 og nu har hun ladet hjemme om natten i denne måned. 274kWh, til gennemsnitligt 87 øre/kWh. Hun er godt tilfreds med omkostningerne til opladning indtil videre :D

Jeg lurer på at få sat en lader mere op. Er der nogen der har erfaring med at få to Easee ladere linket? Er det blot at bede montøren om det? Jeg har ikke strøm nok til rådighed til 2x11kW så målet er blot at få de to ladere til at deles om 11kW. Det er længe rigeligt til det vi skal lade når jeg selv kommer til at lade hjemme også.

Vil bare gerne undgå at skulle stå op om natten for at flytte kabel :P
Hvis du har Easee, så kig på Easee Equalizer: https://easee.com/dk/produkter/tilbehor/equalizer/
2021 Skoda ENYAQ 80 First Edition
Tidligere: 2017 Volkswagen Touran Highline 2.0 TDI 150 HK DSG6, 2014 Skoda Octavia Elegance Plus 1.6 TDI 105 HK, 2010 Volkswagen Polo Highline 1.6 TDI 105 HK, 2007 Seat Altea XL Stylance Van 1.9 TDI 105 HK, 1996 Volkswagen Polo 6N 5d 1.6 75 HK "Comfort", 1992 Volkswagen Polo 2F Fox 1.3 55 HK
"Bil #2" 2015 Volkswagen Polo Comfortline 1.2 TSI 90 HK
Tidligere: 2008 Skoda Fabia Combi 1.4 MPI 68 HK, 1993 Volkswagen Polo 1.0 45 HK

Besvar

Tilbage til "Generel bilsnak om VAG"