Side 3 af 4

Re: Elbilers batteriteknologi

: 4. mar 2024, 12:43
af Skoulsen
Hva vil i mene er sundest for batteriet på sigt - dagligt kører jeg den ned fra 80% til ca 55% og lader så hver nat.

Eller er det bedre at køre 2 dage mellem ladning så jeg køre fra 80-30?

Eller hip som hap?
Tesla model 3 LR

Re: Elbilers batteriteknologi

: 4. mar 2024, 12:44
af ij6210
Jeg ville lade dagligt, jeg ville ikke gide at bilen var nede på 30% hvis jeg pludselig skal på langfart

Re: Elbilers batteriteknologi

: 4. mar 2024, 12:49
af HansH
Skoulsen skrev:
4. mar 2024, 12:43
Hva vil i mene er sundest for batteriet på sigt - dagligt kører jeg den ned fra 80% til ca 55% og lader så hver nat.

Eller er det bedre at køre 2 dage mellem ladning så jeg køre fra 80-30?

Eller hip som hap?
Tesla model 3 LR
Fuldstændig hip som hap.
I begge scenarier er du langt indenfor batteriets "comfort zone" mht SoC.

Det handler udelukkende om din bekvemmelighed (dvs om du gider sætte stikket i hver dag) vs hvor forberedt du ønsker at være på et spontant opstået behov for at skulle afsted på en tur hvor dine 30% ikke rækker, og hvor du så vil være nødt til at lade ude.
Men altså .. det er jo heller ikke et problem at lade lidt ude. Det er lidt dyrere end derhjemme, ja. Og det tager lidt tid ... men holdt op imod hvor tit du vurderer du vil havne i den situation ... :)

Re: Elbilers batteriteknologi

: 4. mar 2024, 12:56
af Skoulsen
Super - så ryger den i hver nat - det er rarest den altid holder klar med god rækkevidde.

Især når man er ny i gamet - rækkevidde angsten er ikke helt væk endnu

Re: Elbilers batteriteknologi

: 4. mar 2024, 13:10
af Thor-thor
Skoulsen skrev:
4. mar 2024, 12:56
Super - så ryger den i hver nat - det er rarest den altid holder klar med god rækkevidde.

Især når man er ny i gamet - rækkevidde angsten er ikke helt væk endnu Billede
Jeg ville også lade hver nat. Hvis du vil være rigtig god ved dit batteri kunne du overveje at sænke ladeniveauet lidt. Evt. først når angsten er aftaget 8-)

Batteriet kan bedst lide at være omkring 50%. Så skal du alligevel kun bruge 25%, ville det være bedre at lade til eks. 65% til hverdag

Re: Elbilers batteriteknologi

: 4. mar 2024, 21:50
af EsbenJ
Skoulsen skrev:Hva vil i mene er sundest for batteriet på sigt - dagligt kører jeg den ned fra 80% til ca 55% og lader så hver nat.

Eller er det bedre at køre 2 dage mellem ladning så jeg køre fra 80-30?

Eller hip som hap?
Tesla model 3 LR
Aner det ikke, men du kan gøre som jeg.
Jeg ser hvor mange kWh jeg mangler for at nå op på 90%.
Hvis jeg skal køre på arbejde dagen efter ønsker jeg 90% og lader derfor til det.
Skal jeg ikke på arbejde lader jeg det halve af det jeg nu mangler, og sådan fortsætter jeg til dagen før jeg skal på arbejde.
På den måde er jeg altid på mindst 45% hvilket er rigeligt til de ture vi kører ud over arbejdet, og jeg får spredt opladning over flere nætter, og får knap så mange af de dyre timer - gennemsnitligt i hvert fald. )Jeg holder ikke øje med prognoser for om kommende nat er dyrere en de efterfølgende.)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Elbilers batteriteknologi

: 5. mar 2024, 12:25
af Sace
Thor-thor skrev:
4. mar 2024, 13:10

Jeg ville også lade hver nat. Hvis du vil være rigtig god ved dit batteri kunne du overveje at sænke ladeniveauet lidt. Evt. først når angsten er aftaget 8-)

Batteriet kan bedst lide at være omkring 50%. Så skal du alligevel kun bruge 25%, ville det være bedre at lade til eks. 65% til hverdag
Præcis. De 80% er en god tommelfingerregel for maks daglig opladning. Kan man centrere sit daglige behov omkring 50% er batteriet gladest.

Om det overhovedet er noget man vil kunne mærke på sigt er svært at sige. Det afhænger også meget af hvordan bilens buffere er placeret ifht. top og bund.

Jeg er selv gået over til at lade til 70% dagligt nu hvor jeg har vænnet mig til at have elbil. De dage jeg skal noget sætter jeg en afgangstimer til at løfte den til 80-85% inden afgang i stedet. Det har fungeret rigtigt fint.

Re: Elbilers batteriteknologi

: 5. mar 2024, 12:45
af HansH
Sace skrev:
5. mar 2024, 12:25
Det afhænger også meget af hvordan bilens buffere er placeret ifht. top og bund.
Prøv lige at forklare hvad du mener med dette ?

Re: Elbilers batteriteknologi

: 5. mar 2024, 13:28
af Sace
HansH skrev:
5. mar 2024, 12:45

Prøv lige at forklare hvad du mener med dette ?
Der er reserveret kapacitet (derfor der er både brutto og netto angivelse af kapacitet). Hvor store de er i hhv. top og bund er kan vi kun gætte på. Så i nogle tilfælde er 80% vist SoC givetvis tættere på 70% SoC i virkeligheden.

Men det bliver rent gætværk og kan formentligt ikke betale sig at kloge i :lol:

Re: Elbilers batteriteknologi

: 5. mar 2024, 13:32
af HansH
Sace skrev:
5. mar 2024, 13:28
HansH skrev:
5. mar 2024, 12:45

Prøv lige at forklare hvad du mener med dette ?
Der er reserveret kapacitet (derfor der er både brutto og netto angivelse af kapacitet). Hvor store de er i hhv. top og bund er kan vi kun gætte på. Så i nogle tilfælde er 80% vist SoC givetvis tættere på 70% SoC i virkeligheden.

Men det bliver rent gætværk og kan formentligt ikke betale sig at kloge i :lol:
Okay.
Jamen det er jo meget normalt at der (altid?) arbejdes med en buffer i både top og bund
Min e-Golf har 8% i bunden og 4% i toppen ... dvs når bilens display viser "tomt"/0km så er der faktisk 8% tilbage, og tilsvarende, når det viser 100%, så er batteriet rent faktisk kun ladet til 96%
Tilsvarende tal for Enyaq'en er 5% i bunden og 4% i toppen.

Det var formuleringen "hvordan bufferne er placeret" der forvirrede mig lidt. Placeret? .... jo, de ligger såmænd i toppen og i bunden respektive .. :)

Re: Elbilers batteriteknologi

: 5. mar 2024, 13:32
af HansH
Sace skrev:
5. mar 2024, 13:28
HansH skrev:
5. mar 2024, 12:45

Prøv lige at forklare hvad du mener med dette ?
Der er reserveret kapacitet (derfor der er både brutto og netto angivelse af kapacitet). Hvor store de er i hhv. top og bund er kan vi kun gætte på. Så i nogle tilfælde er 80% vist SoC givetvis tættere på 70% SoC i virkeligheden.

Men det bliver rent gætværk og kan formentligt ikke betale sig at kloge i :lol:
Okay.
Jamen det er jo meget normalt at der (altid?) arbejdes med en buffer i både top og bund
Min e-Golf har 8% i bunden og 4% i toppen ... dvs når bilens display viser "tomt"/0km så er der faktisk 8% tilbage, og tilsvarende, når det viser 100%, så er batteriet rent faktisk kun ladet til 96%
Tallene for Enyaq'en er 5% i bunden og 4% i toppen.

Det var formuleringen "hvordan bufferne er placeret" der forvirrede mig lidt. Placeret? .... jo, de ligger såmænd i toppen og i bunden .. :)

Re: Elbilers batteriteknologi

: 5. mar 2024, 13:36
af Sace
HansH skrev:
5. mar 2024, 13:32

Det var formuleringen "hvordan bufferne er placeret" der forvirrede mig lidt. Placeret? .... jo, de ligger såmænd i toppen og i bunden .. :)
Ah :) Det var såmænd bare det du beskriver - At der ikke nødvendigvis er samme procentdel i top og bund jeg mente.

Re: Elbilers batteriteknologi

: 5. mar 2024, 13:45
af Thor-thor
HansH skrev:
5. mar 2024, 13:32
... Min e-Golf har 8% i bunden og 4% i toppen ... dvs når bilens display viser "tomt"/0km så er der faktisk 8% tilbage, og tilsvarende, når det viser 100%, så er batteriet rent faktisk kun ladet til 96%
Tallene for Enyaq'en er 5% i bunden og 4% i toppen.

Det var formuleringen "hvordan bufferne er placeret" der forvirrede mig lidt. Placeret? .... jo, de ligger såmænd i toppen og i bunden .. :)
Ind imellem er der nogen der tror, at man bare kan kigge brutto/netto kapacitet og så dele det i to, så har man buffer i top/bund.
Men nogle biler har eks. ingen/meget begrænset buffer i toppen.
Der er mig bekendt også biler, hvor bilen "æder" af bufferen i starten, for at dække ind for degradering. Så man med tiden får mindre buffer...

Re: Elbilers batteriteknologi

: 5. mar 2024, 14:03
af jansom
Hvor ser man de tal @HansH

Re: Elbilers batteriteknologi

: 5. mar 2024, 17:34
af HansH
Der skal tester på, dvs VCDS, OBD11 etc.
Den sande SoC kan kun aflæses i måleblokke, og det er således dér man kan se at den reelle SoC f.eks. er 5% når display i bilen viser 0.

Re: Elbilers batteriteknologi

: 5. mar 2024, 21:44
af jansom
Så det er ikke noget man bare sådan ved fra model til model?

Re: Elbilers batteriteknologi

: 5. mar 2024, 22:17
af HansH
jansom skrev:
5. mar 2024, 21:44
Så det er ikke noget man bare sådan ved fra model til model?
Jeg ved det kun fordi jeg har udlæst værdierne og sammenholdt med hvad display viste.
Det er ikke noget jeg mindes at have set opgivet nogen steder.
Jeg formoder, at de værdier jeg har fundet frem til, er ens for alle hh.vis Enyaq med 82kWh batteri og e-Golf med 36kWh batteri.
Men f.eks. hvilken bufferstørrelse man arbejder med på din Born ved jeg ikke. Det ville jeg kun kunne finde ud af ved at sætte kablet på.

Re: Elbilers batteriteknologi

: 6. mar 2024, 10:46
af Thor-thor
Sace skrev:
5. mar 2024, 12:25
Thor-thor skrev:
4. mar 2024, 13:10
....Batteriet kan bedst lide at være omkring 50%. Så skal du alligevel kun bruge 25%, ville det være bedre at lade til eks. 65% til hverdag
.... Kan man centrere sit daglige behov omkring 50% er batteriet gladest.
Om det overhovedet er noget man vil kunne mærke på sigt er svært at sige....
Enig. Skal man eks. kun bruge 20% pr. dag, er der ingen grund til at cykle mellem 80-60%
Det vil altid være bedre for batteriet at centrere forbruget omkring de 50%. Tænker at man med tiden vil kunne se forskel på biler, hvor der altid er ladet til høj SoC og biler, hvor man har reduceret tiden ved meget høj/lav SoC. Men spørgsmålet er selvfølgelig, hvor meget det vil fylde i det store billede mht. slid/øvrige problemer der kan opstå.

Re: Elbilers batteriteknologi

: 6. mar 2024, 11:57
af ij6210
Thor-thor skrev:
6. mar 2024, 10:46
.... Kan man centrere sit daglige behov omkring 50% er batteriet gladest.
Om det overhovedet er noget man vil kunne mærke på sigt er svært at sige....
Enig. Skal man eks. kun bruge 20% pr. dag, er der ingen grund til at cykle mellem 80-60%
Det vil altid være bedre for batteriet at centrere forbruget omkring de 50%. Tænker at man med tiden vil kunne se forskel på biler, hvor der altid er ladet til høj SoC og biler, hvor man har reduceret tiden ved meget høj/lav SoC. Men spørgsmålet er selvfølgelig, hvor meget det vil fylde i det store billede mht. slid/øvrige problemer der kan opstå.
Det kan blive en kæmpe joker ifm. brugte biler. Ved vi, hvordan det ser ud i dag, specielt på Tesla som er markedsleder?

Re: Elbilers batteriteknologi

: 6. mar 2024, 12:08
af Korreborg
Som jeg ser det, så viser de tal der kommer frem, at man ikke nødvendigvis skal være bekymret.

Nedenstående graf er for en mængde Model S/X og tænker at når man kommer op i sådan et antal biler, så vil størstedelen lade til de anbefalede 80% og de vil kun lejlighedsvist lynlade.
Der hvor det typisk går galt, det er hvis en bil har lynladet rigtig meget.
Eller på f.eks. de mindre biler, hvor 1. Batteriet er ikke ret stort f.eks. kun 24 kWh = Mange vil have en tendens til ofte at lade til 100% og samtidigt kører batteriet næsten tomt, og nærmest gøre det på daglig basis. Det kan batteriet ikke li.
Når du så oveni har en bil uden køl/opvarmning af batteriet, så går det helt galt.

Men køber man en bil med et 80 ish kWh batteri og en ordentlig batteri management, så vil sandsynligheden for at der er noget galt, ikke være ret stor.
Billede

Re: Elbilers batteriteknologi

: 6. mar 2024, 12:55
af HansH
ij6210 skrev:
6. mar 2024, 11:57
Thor-thor skrev:
6. mar 2024, 10:46
... Tænker at man med tiden vil kunne se forskel på biler, hvor der altid er ladet til høj SoC og biler, hvor man har reduceret tiden ved meget høj/lav SoC. Men spørgsmålet er selvfølgelig, hvor meget det vil fylde i det store billede mht. slid/øvrige problemer der kan opstå.
Det kan blive en kæmpe joker ifm. brugte biler. Ved vi, hvordan det ser ud i dag, specielt på Tesla som er markedsleder?
Jeg vil faktisk mene Tesla (også her) er et skridt foran mange konkurrenter.
De har en battery SoH-indikator indbygget, som man bare kan gå ind og kigge i infotainment.
Hvordan den så virker ... hvilken logik der ligger bag osv .. ved jeg ikke noget om. Men i det mindste har man et tal hvormed man kan sammenligne en Tesla med en anden, og det er da meget bedre end ingenting.

For at det virkelig skulle give mening, skulle der være en industristandardiseret måde at opgøre SoH på, og så skulle den uden videre kunne aflæses i bilen. På den måde ville man også kunne sammenligne på tværs af mærker.

Re: Elbilers batteriteknologi

: 6. mar 2024, 17:10
af Sace
HansH skrev:
6. mar 2024, 12:55

Jeg vil faktisk mene Tesla (også her) er et skridt foran mange konkurrenter.
De har en battery SoH-indikator indbygget, som man bare kan gå ind og kigge i infotainment.
Hvordan den så virker ... hvilken logik der ligger bag osv .. ved jeg ikke noget om. Men i det mindste har man et tal hvormed man kan sammenligne en Tesla med en anden, og det er da meget bedre end ingenting.

For at det virkelig skulle give mening, skulle der være en industristandardiseret måde at opgøre SoH på, og så skulle den uden videre kunne aflæses i bilen. På den måde ville man også kunne sammenligne på tværs af mærker.
Fremkommer den ikke først når man har kørt en SoH test via bilens service menu? Vores viser ihvertfald ikke noget tal i SoH.

Men ja, Tesla klarer sig tilsyneladende bedre end gennemsnittet når man ser div. data.

Der er jo også meget diskussion om LFP batterierne. Tesla anbefaler at man altid lader til 100, hvorimod alle der ved noget om batterier siger at det ikke er det bedste for batteriet (Og at anbefalingen skyldes at det er nødvendigt at lade til 100% regelmæssigt for at kunne lave præcist SoC).

Men kigger man så på div. data der kommer ud her nogle år senere, så ser LFP batterierne ud til at klare sig glimrende på trods af at mange lader dem til 100 hver gang. Så noget tyder på at det er et fornuftigt tradeoff man har valgt der.

Jeg følger et Taycan forum hvor der er en tråd hvori man tracker SoH på biler - Og det ser ikke nær så pænt ud som det Korreborg postede på teslaerne. Til gengæld flader kurven ud på samme måde, så det kan selvfølgelig være noget med hvordan man måler tallet.

Re: Elbilers batteriteknologi

: 6. mar 2024, 17:27
af Bjarkeh
Min Model 3 med LFP batteri har mistet 4,23% range over ca 2 år og næsten 60.000Km med 309 opladninger til 100% samlet antal opladninger er 442.

Det er vel egentlig ok degradering, så tænker at Teslas anbefaling om at lade 100% er ok
Skærmbillede 2024-03-06 172229.jpg
Skærmbillede 2024-03-06 172229.jpg (51.06 KiB) Vist 649 gange
Har dog ikke kørt bilens egen SoH test, som laves via servicemenuen.

Re: Elbilers batteriteknologi

: 6. mar 2024, 17:31
af HansH
Sace skrev:
6. mar 2024, 17:10
HansH skrev:
6. mar 2024, 12:55

Jeg vil faktisk mene Tesla (også her) er et skridt foran mange konkurrenter.
De har en battery SoH-indikator indbygget, som man bare kan gå ind og kigge i infotainment.
Fremkommer den ikke først når man har kørt en SoH test via bilens service menu? Vores viser ihvertfald ikke noget tal i SoH.
Jeg kender ikke proceduren. Men tænker @Bjarkeh har givet svaret herover.. :)
Det korte af det lange er, at tallet er tilgængeligt for ejeren. Det er det jo ikke for en VAG-ejer. Kun hvis man har tester og ved hvor man skal finde tallene, kan man lave en test selv... og dermed få et resultat.

Re: Elbilers batteriteknologi

: 6. mar 2024, 19:36
af Ozona
Hva er SOH?

Sendt fra min Xiaomi 13T

Re: Elbilers batteriteknologi

: 6. mar 2024, 19:40
af HansH
Ozona skrev:
6. mar 2024, 19:36
Hva er SOH? Billede
State of Health.

= batteriets sundhedstilstand, dvs hvor meget af dets oprindelige kapacitet det har tilbage.

Re: Elbilers batteriteknologi

: 6. mar 2024, 20:02
af Sace
HansH skrev:
6. mar 2024, 17:31
Jeg kender ikke proceduren. Men tænker @Bjarkeh har givet svaret herover.. :)
Det korte af det lange er, at tallet er tilgængeligt for ejeren. Det er det jo ikke for en VAG-ejer. Kun hvis man har tester og ved hvor man skal finde tallene, kan man lave en test selv... og dermed få et resultat.
På min egen kan man få et SoH med en OBD tester og Carscanner appen (eller lign apps). Er dette ikke en mulighed på MEB bilerne fx?

Producenterne lærer givetvis en del med de første modeller. Den nye Macan EV har meget mindre buffer i toppen af batteriet end Taycan - Til gengæld har man implementeret en feature der automatisk aflader batteriet hvis man efterlader bilen på 100% i længere tid. Det giver i mine øjne god mening med sådanne løsninger, så man får mere anvendelig batterikapacitet.

Re: Elbilers batteriteknologi

: 6. mar 2024, 20:07
af Sace
Bjarkeh skrev:
6. mar 2024, 17:27
Min Model 3 med LFP batteri har mistet 4,23% range over ca 2 år og næsten 60.000Km med 309 opladninger til 100% samlet antal opladninger er 442.

Det er vel egentlig ok degradering, så tænker at Teslas anbefaling om at lade 100% er ok

Skærmbillede 2024-03-06 172229.jpg

Har dog ikke kørt bilens egen SoH test, som laves via servicemenuen.
Ja, det ser jo rigtig fornuftigt ud. Men det underbygger nok teorien om at det er et bevidst tradeoff. For selvom resultatet måske er en anelse bedre hvis man ikke lader den til 100% hver gang, så er vi nede i en størrelse hvor den øgede anvendelighed nok vægter mest for de fleste.

Re: Elbilers batteriteknologi

: 6. mar 2024, 20:13
af HansH
Sace skrev:
6. mar 2024, 20:07
... selvom resultatet måske er en anelse bedre hvis man ikke lader den til 100% hver gang, så er vi nede i en størrelse hvor den øgede anvendelighed nok vægter mest for de fleste.
Tror jeg er en ganske rammende analyse.

Og hvis man ikke beholder bilen længere end til den er f.eks. 4 år gammel, så rammes man jo heller ikke på samme måde af konsekvenserne, som de(n) efterfølgende ejer(e) potentielt kan blive.

På samme måde som hvis man giver en brændstofbil max kniv hver eneste dag, og derefter sælger den, når den er 2 år gammel.
Forskellen er bare, at det er meget sværere at få et vidnesbyrd om hvordan ICE bilen er blevet kørt, når man ser den stå der .. nyvasket og skinnende hos bilforhandleren.

Man kunne også nævne supplerende rustbeskyttelse / undervognsbehandling. Et spørgsmål der ofte rejses.
Afhænder man bilen indenfor en mindre årrække, så er der vist ikke meget tvivl om at man ikke får de penge hjem igen.
Men det kan gøre en forskel for den der ejer bilen i dens leveår 10-15 eller noget i den stil.

Re: Elbilers batteriteknologi

: 7. mar 2024, 09:34
af ij6210
Sace skrev:
6. mar 2024, 20:02
HansH skrev:
6. mar 2024, 17:31
Jeg kender ikke proceduren. Men tænker @Bjarkeh har givet svaret herover.. :)
Det korte af det lange er, at tallet er tilgængeligt for ejeren. Det er det jo ikke for en VAG-ejer. Kun hvis man har tester og ved hvor man skal finde tallene, kan man lave en test selv... og dermed få et resultat.
På min egen kan man få et SoH med en OBD tester og Carscanner appen (eller lign apps). Er dette ikke en mulighed på MEB bilerne fx?

Producenterne lærer givetvis en del med de første modeller. Den nye Macan EV har meget mindre buffer i toppen af batteriet end Taycan - Til gengæld har man implementeret en feature der automatisk aflader batteriet hvis man efterlader bilen på 100% i længere tid. Det giver i mine øjne god mening med sådanne løsninger, så man får mere anvendelig batterikapacitet.
Hvordan tester man? Er det tal, man bare udlæser fra bilen, fordi bilen løbende lagrer disse tal? Eller er det tal, man kun kan udlæse når fx batteriet er ladet op til 100% ?